(itnlai
jHoraii
'Alles
is
veranderd'
tretford'
r/Hi5l programma l
toegelicht
(g) vandaag..
Aantrekkelijk spel
met de klassieken
RICARDO MINO:
GROOT GITARIST
plet Residentie-Orkest in Leidse Stadsgehoorzaal
i'k
I!
/RIJDAG 24 FEBRUARI 1978
RADIO - TV KUNST
PAGINA 5
AntalDorati tijdens een repetitie
met het Residentie Orkest
NEDERLAND 1
18.15 - Les Gammas (23 herh (TpLEAC)
18.45 - De Fabeltjeskrant (NOS)
18.55 - Journaal (NOS)
19.05 - Tom Jerry (KRO)
19.15 - Daar vraag je me wat (KRO)
19.55 - De Willem Ruis Show (KRO)
21.25 - Algemene Loterij Nederland (KRO)
21.35 - Journaal (NOS)
21.50 - Interview met de Minister-President (NOS)
22.00 - Sanford en Zoon, comedy-serie(NOS)
22.25 - Het Arbeidsbureau, filmportret (NOS)
23.05 - Geloof, Hoop Liefde Show (IKON)
23.45 - Journaal (NOS)
NEDERLAND 2
18.45 - Paspoort voor Spanjaarden (NOS)
18.55 - Journaal (NOS)
19 04 - Robbie, Tobbie en het frawatuig, avonturenserie
(VARA)
19.30 - Koning Klant (VARA)
20.00 - Journaal (NOS)
20.25 - De brave soldaat Schwejk, tv-serie (VARA)
21.25 - Sonja's goed nieuws show (VARA)
22.30 - VARA-Visie (VARA)
23.20 - Journaal (NOS)
DUITSE TV
DEN HAAG/LEIDEN - Zoals in onze bevolking
de noorderling direct te herkennen is, zo draagt
Antal Dorati de onmiskenbare trekken in zijn
gezicht van zijn geboorteland Hongarije. Hij is
er trots op, deze nu bijna 72-jarige wereld
beroemde dirigent.
"Ik ben een volbloed Hongaar, nog
steeds, hoewel ik een Ameri
kaans paspoort heb, want ik
woon officieel in Detroit. In
mijn herinnering aan mijn taal
ontbreekt geen syllabe. Ik
spreek Hongaars alsof ik nooit
mijn land uit ben geweest."
Hij is voor een week in Nederland,
waar hij het Residentie-orkest
drie keer zal dirigeren, waarvan
één keer in Leiden. Hij zag dit or
kest in 1949 voor het eerst, maar
wanneer dirigeerde hij daar voor
het laatst?
'In drieenzestig. Ik was bezig aan
een grote tournee, die ik moest
opgeven omdat ik ziek werd. Ik
hoop nu overeind te blijven."
Even een lachje en hij zit klaar
voor de volgende vraag. Hij is
geen prater en maakt een zake
lijke indruk. Zijn antwoorden
zijn terzakedoende en zijn be
toogtrant is kort en gecomp
rimeerd.
e'Herinnert u zich het Residentie-
Orkest van toen en vindt n het
veranderd? Zo ja, in welk op
zicht?"
Antal Dorati houdt duidelijk de
boot naar twee kanten af. "Er zijn
natuurlijk andere mensen geko
men, maar het geluid is in wezen
dezelfde gebleven, -de kwaliteit
bedoel ik - is niet beter of slech
ter."
"U bent hier als gastdirigent voor
een orkest dat U toch niet meer zo
goed kent. Is dat niet moeilijk?
Een eigen orkest heeft men zelf
opgebouwd en gevormdmaar in
dit geval moet alles in een paar
repetities worden vastgelegd; hoe
is dan de greep op een orkest?"
'Om te beginnen heeft het Resi
dentie-Orkest heel bekwame
vakmensen. Ik begin met een in
leiding over de partituur - laat ik
in dit geval dus Brahms nemen,
waarin ik mijn principes uiteen
zet. Daarna begin ik met de groe
pen afzonderlijk te werken. Ze
ker, ik geloof dat mijn inzichten
wel iets zijn gewijzigd, maar in de
kern niet. De technische kant is
dezelfde gebleven. Als ik het zou
moeten samenvatten zou ik zeg
gen, dat veranderingen altijd op
ervaringen berusten. Maar je
moet natuurlijk ook bedenken
dat alles is veranderd, ook het
publiek. Vroeger bestond hier in
Nederland een betrekkelijk
kleine groep rond Mengelberg -
als je aan Nederlandse mu
ziekcultuur dacht, dan dacht je
aan die groep. Dat is niet meer zo.
Het zou interessant zijn eens een
studie te maken van die sociaal-
culturele veranderingen die zich
in de wereld hebben voltrokken,
en ook zoals die zich hebben
ontwikkeld in elk land afzonder
lijk."
Door
Bep Rijnders
Voelt Antal Dorati die gewijzigde
inzichten ook gebonden aan zijn
leeft ijd? Hoe ervaart hij h et ouder
worden? Vindt hij het in zijn vak,
bijvoorbeeld in vergelijking tot
jongere collega's, toch een pré, een
voorrecht
Zijn antwoord is laconiek: "Nee,
meer als een ,must'!". Hilariteit,
i34 C4Z
Pit
Noerejew
danst in
Nederland
De iiermaarde balletdanser Ru
dolf Noerejev, is gisteren per
vliegtuig in ons land aangekomen.
Hij zal in maart met het Nationale
Ballet een serie voorstellingen ge
ven,zowel in Amsterdam als in Den
Haag. Eén van deze voorstellingen
is op maandagavond 20 maart in
het Scheveningse Circustheater,
waarvoor nu al grote belangstel
ling bestaat. Op de foto Noerejev
met zijn bagagewagentje zeulend
op Schiphol.
waarna het ijs gebroken leek.
"Kijk, ik ben erg lang jong geble
ven, te lang, en eigenlijk voel ik
mij nóg steeds jong. Maar je bent
natuurlijk meer uitgegroeid, en je
horizon heeft zich verbreed. Je
kunt de dingen in andere propor
ties zien. Maar inzichten, hoe die
zich kunnen wijzigenDan
ineens weer zakelijk: "Die kun je
vergelijken met een computer. Er
zijn maar zes mogelijkheden:
harder, zachter, vlugger, langza
mer Antal Dorati wordt even
weg geroepen voor een telefoon
gesprek. Als hij terugkomt, ver
telt hij over zijn doqhtertje, dat,
toen het vier jaar was voor het
eerst waarderende woorden voor
haar vader had: "Pappie, van al
die muziekmensen ben jij de
enige die geen lawaai maakt". Hij
heeft er nog steeds plezier om.
Dan nemen we de draad weer op
en belanden bij Carl Anton Fo-
dor, van wie Dorati ook een werk
zal dirigeren. Carl Anton Fodor,
wiens vader een Hongaarse of
ficier was die naar Nederland was
gekomen en die na zijn huwelijk
hier was gebleven, leefde van
1768-1846.
Hoe vindt Antal Dorati het? Het
was bijna vergeten. Is het een
sterk of een zwak werk?"-
"Wat is sterk en wat is zwak! Ik zou
dit onderscheid eigenlijk niet
LEIDEN - Het lijkt een hachelijke
onderneming om een stuk
Spaanse volkskunst over te
brengen naar een zo goed als lege
schouwburgzaal. Vooral een
Flamenco-voorstelling kan men
zich beter indenken in het land
van herkomst dan in een deze tijd
van het jaar grijze omgeving die
een schrille tegenstelling vormt
tot al dit kleurrijke dat een groot
gitarist als Ricardo Mino weet op
te roepen.
Begeleiding, dans en zang tot één
geheel te maken op een instru
ment dat daartoe beperkte mo
gelijkheden geeft is meer dan een
knappe prestatie. Ricardo Mino
heeft beter verdiend dan deze
lege zaal. Deze man is een kun-
stenaar-pur-sang. Aanvankelijk
was het contact er nog niet. Na de
pauze waren dansers en zangers
bijna tastbaar aanwezig.
Hij heeft aan dit "Flamenco de con-
cierto" een dimensie gegeven, die
weinigen hem zo zullen nadoen.
Aan het slot kreeg hij een ovatie,
De Russische pianiste Jekaterina
Novitskaja, die vorig weekeinde
uit Amsterdam verdween, heeft
gisteren aan de Belgische autori
teiten gevraagd de formaliteiten
voor het huwelijk met haar ver
loofde, de musicus Francois
Hervy, zo snel mogelijk af te han
delen.
Wanneer zij kan trouwen voordat
haar visum voor de Benelux op 1
maart verloopt kan zij in België
blijven zonder vluchtelingensta
tus of politiek asiel aan te vragen.
willen maken. Alles is belangrijk.
In zijn tijd waren er velen die zo
schreven, en dankzij hun werk
hebben we de groten leren on
derscheiden, zoals in Fodor's tijd
Beethoven. Het is een vlot ge
schreven stuk." Antal Dorati gaat
verden "Toen ik jong was, heb ik
zelf vrij veel gecomponeerd. Tot
ik plotseling, ik weet niet waar
door - of misschien weet ik het
gedeeltelijk wel - een nerveuze
tic kreeg en geen noot meer op
papier kon zetten. Later komt de
zelf-kritiek en ik heb nu alles
vernietigd. Ja, ik woon in Ame
rika, dirigeer veel in Detroit,
maar ook in Londen en nu hier
dus. De muziekcultuur daar in
AmerikaAnders dan in
Europa? Nee, beslist niet. Er is
veel belangstelling en de moge
lijkheden zijn er onbeperkt. Ik
weet nog goed, hoe mijn eerste
ervaringen waren. Er was zoveel,
dat ik niet wist wat ik er allemaal
mee zou kunnen doen. Gewel
dige orkesten, grote bezettingen,
goed-opgeleide mensen, gewel
dige muziektheaters en con
certzalen."
De laatste vraag of dat nu juist geen
bezwaar is, kan niet meer worden
beantwoordt, want met een blik
op zijn horloge komt Antal Dorati
tot de ontdekking dat hij eigen
lijk al te laat is voor zijn repetitie.
waarin vooral aanwezige land
genoten zich geestdriftig toon
den.
BEP RIJNDERS
VRIJDAG 24 FEBRUARI
DUITSLAND I
WDR: 18 00 Progr.inf. Aansl.. Ge
schaft mit der Sonne, tv-serie. 18.40
Zwischen Kamera und Bildschirm.
tv-sene. 19.15 Akt. 19.45 Progr.inf.)
20.00 Journ. 20.15 Wolken sind ube-
rall, Amer. speelfilm. 21.55 Econ.
magaz. 22.30 Tagesthemen. 23.00
Sport. 23.25 Ein Sheriff in New
York, misdaadserie. 0.40-0.45
DUITSLAND II
18.20 Slapsticks. 19.00 Journ.
19.30 Buitenl. report 20.15 Derrick,
misdaadserie. 21.15 Verhalen. 22.00
Journ. 22.20 Cult, magaz. 23.05 Sch-
lingen der Angst, Amer. speelfilm.
0.35 Journ.
HILVERSUM I
18.00 Niet alles staat in de fol
ders. P P 18.19 Uitz. BP KRO:
18.30 Nws. 18.41 Marktber 18 44 (S)
Filmklapper. 19.30 (S) Lichte muz.
20.00 (S) In antwoord op uw
schrijven. 22.00 (S) Als het kijkglas
maar vol is. 22.25 Overweging. 22.30
Nws. 22.40 (S) Goal, sportprogr.
23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II
18.00 Nws. 18 11 Embargo, ac
tualiteiten. 18.45 God's Eigen Ra
dioprogramma. NOS: 19 50 Praten
met de minister. 20.00 Nws. 20.05
Europees concertpodium: Orkest
van de Ital.-Zwit. Omroep met solist:
klass. muz 23.00 (S) Met het oog op.
morgen, met om 23.05 Aktoverz.
Radio-TV; 23.10 De krant van mor
gen, 23.20 Den Haag vandaag en om
23.52 Even op adem komen, yoga.
23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM III
18.03 De vacaturebank. 11.10
(S) NOS-maal. VOO 19 02 (S) De
Nederlandse top^O VPRO 20.02(S)
VPRO-vrijdag-op-dne 23.02 (S)
Amigos de Musica AVRO: 1.02 (S)
Radio Pandora. 2 02 (S) Blues, bal
lads beat. 3.02-7.00 (S) 'n Nachtje
AVRO.
ZATERDAG 25 FEBRUARI
HILVERSUM I
VARA: 7.00 Nws. 7.02 (S) Het Hans
op. (7.30 Nws. 7 41 Dingen van de
dag 8.30 Nws. 8 36 Gvm voor de
huisvrouw. 8 45 (S) Z O VARA's Za
terdagochtendshow 10.30 Nws.
10.33 (S) Z.1.12.26 Meded. t.b.v. land-
DUITSLAND m WDR
18.00 Sesamstrasse. 18.30 TV-
cursus chemie. 19.00 Joumal-3.19.15
Vrijetijdsmagwz. 20.00 Journ. 20.15
Amusem.progr. 21.45 Die Steme
blieken herab, tv-serie. ca. 22.35
Journ.
BELGISCHE TV
VRIJDAG 24 FEBRUARI
BELGIË VLAAMS
18.00 Jeugdserie. 18.15
Kleuterprogr. 18.30 Open School.
19.00 Filmreport. 19.40 Morgen.
19.45 Journ. 20.10 Weerber. 20.15
Dierenprogr. 20.45 Operation Lady
Mariene, speelfilm. 22.05-22.25
en tuinbouw. 12.30 Nws. 12 41 (S) In
de Rooie Haan. 14.30 (S) NAR. 15 30
Nws. 15.33 Kinderen een kwartje?
16.00 (S) Het zout in de pap. 17.30
Nws. 17.32 (S) Dingen van de
dag.
HILVERSUM n
TROS: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgym.
7.20 Rustig bijkomen. 8.00 Nws. 8 11
Aktua-ochtendeditie. 9 00 Coulis
sen. <9.35 Waterst 10 00 De tien om
kindershow. 10.30 Aktua-Sportcafe.
(11.00 Nws.) 11.30 Kom eens langs in
Hamdorff, gesprek. 12.49
OVERH.VOORL: Vast en zeker,
een uitz. van het min van Soc. Za
ken en het voorl.centrum Soc. Ver
zekering. 13 00 Nws. 13 11 Aktua II.
13.30 Voorzichtig— breekbaar, oude
gramm.pl. 14 30 Met de beste wen
sen. verzoekpl. 15.45 Stef Mecder
speelt op verzoek 16.00 Nws. 16.03
De Europarade. 17.55 Meded.
HILVERSUM Hl
NCRV 7.02 fS) Pop station. 8 03 (S)
Happv Sound. 8 54 Eerlyk gezegd.
9 03 (S) IN. 10 03 (Sj Muziek t>u de
koffie 12.03 (S) Los Vast. 14.03 (S)
Bij Barend. 16.03 (S) De sport-
HILVERSUM IV
AVRO: 7.00 Nws. 7 02 (S) Reveille.
9.00 Nws. 9.02 (S) Klass. symfonie.
9.40 Gitaar spelenderwijs II 10 00(S)
Voor kleine bezetting. 11.30 (S) Pis
tache. 14.00 Nws. 14 02 In de weten
schap dat.. 14.30 (S) Kamerorkest
O RTF moderne muziek 15 45 (S)
Oude Oostenrijkse orgels (TV). 16 22
Groot Omroep Vrouwenkoor klass.
muziek. 16.30 (S) Jazz-Spec-
Bij het Nationale Ballet
AMSTERDAM - Dunbarton
Oaks is in de internationale
politiek een begrip gewor
den: er is in 1945 een mone
taire overeenkomst gesloten.
Zeven jaar eerder had Stra-
winsky de villa, in de buurt
van Washington van de gefor
tuneerde mr. Bliss al be
roemd gemaakt - maar mis
schien niet zó beroemd...: hij
componeerde er in opdracht
van de rijke landeigenaar een
concerto voor klein kameror
kest. Hij liet zich daarbij rnet
historisch besef en niet zon
der ironie inspireren door de
delen van de Brandenburgse
concerten van Bach, gecom
poneerd in opdracht van de
keurvorst van Brandenburg.
Die "Baehianas Stravinskia-
nas", briljant en flitsend ge
schreven, hebbe'n op hun
beurt Hans van Manen
geïnspireerd tot een ballet
voor twee danseressen en
twee dansers, even flitsend,
even ironisch en speels als
Strawinsky's compositie.
Tegen een achterdoek, van
Keso Dekker, dat kennelijk
het beroemde landhuis voor
stelt, waarbij een planten fi
guratie op een gazen doek
daarvoor de lokatie, de tuin
van de villa, nog verder preci
seert, dansen de paren. Van
Manen heeft zijn choreografie
geconcentreerd rond twee
duetten: het eerste van wat
langere duur, gevariëerd van
sfeer en beweging. Die varia
tie is afgeleid van die in de
muziek: de muzikale citaten
van Bachs dansmuziek ge
plaatst in een contekst van
het jazzidioom van de jaren
dertig, vertaald in de muzi
kale taal van Strawinsky. Die
elementen vindt men in de
beweging en het ritme van
ook dit duet terug, ook de his
torische verwijzingen, ook de
lichte ironie. Opvallende,
licht-groteske armvoenngen,
vloeide compositielijnen,
vast en bevallig gedanst door
Alexandra Radius en Han
Ebbelaar.
Het tweede duet heeft een
duidelijker ironisch en gro
tesk karakter, Mea Venema
en Clint Farha dansen het met
passende snelheid en techni
sche vaardigheid, en beide
duetten worden omlijst door
"ensembles", waarin Hans
van Manen de jeugd en de
frisheid van dit dansende
tuinfeest met technisch raf
finement vorm geeft. Een zeer
aantrekkelijk, hoogst onder
houdend kort (13 minuten)
ballet, Van Manen zeer waar
dig.
Wat Strawinsky doet met Bach,
doet Ravel met Couperin in
zijn "Tombeau de Couperin",
en wat Balanchine dan weer
op die muziek zet is op zijn
beurt weer vergelijkbaar met
wat Van Manen met Stra
winsky heeft gedaan. Dat
maakt zo'n balletavond bij
zonder aardig: Balanchine's
technische parafrasen op het
academische ballet.
JAAPJOPPE
ADVERTENTIE
Uw woninginrichter weet hoe goed het is!
In het populair-wetenschappelijk programma "Daar vraag je
me watvan de KRO, worden vanavond (Ned. 1.19.15 tot 19.55)
de volgende vragen beantwoord: hoe komt het dat biljartballen
met effect in allerlei richtingen te spelen zijn?, is het inderdaad
mogelijk om een glas kapot te zingen?, waarom zijn negers zwart,
of beter: waarom zijn blanken niet zwart?, hoe maakt een spin
haa r web?, waarom bestaan er geen zwarte bloemen? en waa rom
zijn grote diersoorten uitgestorven
De arts Liesbeth Sjoukes, de bioloog Dick Dekker en de natuurkun
dige Henk Mulder zijn weer de aan dit programma medewer
kende wetenschappers. Voorts worden in de studio als gast ont
vangen: biljarter Louis Havermans, zangeres Judith van Rijn en
technische specialisten van de Koninklijke Glasfabriek in Leer
dam,van de Eindhovens TH,van het laboratorium voor akoestiek
van de NOS en van het Museum inor Geologie in Leiden.
■k Om 2225 zendt de KRO een gefilmde documentaire van Joost
Tholens uit, met de titel "Het Arbeidsbureau". De opnamen voor
deze film werden gemaakt in Arnhem, in een zogenaamd Ar
beidsbureau N ieuwe Stijl (ANS),waar men dooreen betere plan
ning wachttijden probeert te verkorten en meer service probeert te
geven dan op de "gewone" bureaus.
Van arbeidsbureaus is voor niet-ingewijden meestal niet meer be
kend dan dat de werklozen zich er moeten melden en dat er over
die bureaus veel geklaagd wordt. Onbekend is vaak de infor
matieve taak die de bureaus hebben op het gebied van her
scholing smogelijkhedenberoepskeuze en beroepsvoorlichting
In "Het arbeidsbureau" wordt een beeld gegeven van de sfeer zowel
van voor als van achter de balie. Verder worden een aantal "ge
vallen" gevolgd, die uiteindelijk - in het bestek van deze docu
mentaire - niet afdoend geholpen kunnen worden.
Vanavond laat op Ned. 1 (23.00) praat Wim Neijman in IKON's
"GeloofHoop Liefde Show" met een aantal studiogasten over
gevoelens van eenzaamheid. Het is het laatste aan één thema
gebonden gesprek in deze serie. Er volgt (volgende weeknog een
uitzending van de "Geloof Hoop en Liefde Show"waarin gasten
uit vorige shows terugkeren.
In Vara-Visievanavond een eigen reportage over de komende
parlementsverkiezingen in Frankrijk. Men heeft voorts een bij
drage over de actie tegen het deelnemen van Nederland aan het
wereldkampioenschap voetbal van "Neerlands Hoop" en een bij
drage naar aanleiding van een heruitgave van een boek van Ben
Sijes over de februaristaking van 1941 (Hilversum 2 - 22.30).
VRIJDAG 24 FEBRUARI
Scene uit het ballet "Dumbarton
Oaks"