Rel rond Russische pianiste Trijfel REI DE SPREKENDE EZEL ZELFKENNIS BIJ WASTE OF TIME Zalig hoogtij9 MAANDAG 20 FEBRUARI 1978 Was ik verbaasd, nee ik was niet verbaasd over het gebrek aan verbazing van de televisiecri tici over het ontbreken van ook maar enige aandacht in de Al les is Anders Show van Aad van den Heuvel of de Goed Nieuws Show van Sonja Barend voor het stopzetten van het prog ramma Netwerk, hoewel dit be sluit op woensdagmorgen viel, en Aad op donderdagavond,en Sonja op vrijdagavond een programma hebben dat raak punten vertoont met Netwerk. Mies Bouwman zat zaterdag avond wel in een programma van de BRT vanuit Brussel, en op de vraag van interviewer Johan Anthierens waarom zij wel bij hem zat en niet bij Sonja of Aad (bijvoorbeeld), ant woordde Mies dat hij haar nu eenmaal gevraagd had en zij niet. Hij haalde er tien minuten vuurwerk mee binnen, want de "lieve Mies" die in haar prog ramma's gewend is haar gasten met de nodige reverentie te be handelen, was nu zelf gast en maakte daarom van haar hart geen moordkuil. Ze vond zich zelf zowel stom als naief omdat ze gedach t had de scheiding der geesten tussen de verschillende omroepen wel te kunnen door breken, maar ze had moeten ondervinden dat de mensen in Hilversum alleen in haar prog ramma wilden verschijnen als het hen zelf goed uitkwam. Wel allemaal babbels vooraf, of desnoods in de kranten, maar als hun dan gevraagd werd om dat nu ook eens voor het scherm te komen vertellen, gaven ze niet thuis, of werd er voorge wend dat er toch eigenlijk niets aan de hand was. Klacht? Toen bijvoorbeeld de eerste pu- blikaties loskwamen over cor ruptie althans de weinig frisse dooreenstrengeling in Hil versum van commerciële en omroepbelangen waarbij ook ~Door Nico c Scheepmaker wat AVRO-namen vielen, had Mies aan haar "baas" (Ger Lugtenburg) voorgesteld die kat de bel dan maar eens aan te binden, omdat ze ervan over tuigd was dat het een sneeuwbal betrof die de weken daarna nog veel verder zou rollen en daardoor nog veel gro ter zou worden"Ach Miesje, er is niks aan de hand", werd haar echter gezegd, en nadat ze vergeefs gepoogd had enkele discjockey-coryfeeën met dub belfunctiesin haar programma te krijgen om nu eens te vertel len wat er waar en niet waar was van de groeiende reeks pu- blikaties (een van de weige raars was Joost den Draayer: "Ja ik ben daar gek"), vond ze tenslotte alleen Henk Bouwman (geen familie), discjockey van de KRO zonder dubbelfuncties, bereid het een en ander te ver tellen. Afgelopen week stond in Vrij Nederland een paginag root artikel waarin allerlei commerciële bindingen werden onthuld, ook van AVRO-mede- werkers en ook van AVRO-di- recteur Siebe van der Zee en AVRO-voorzitter Keyzer, en Mies zei dan ook te verwachten dat er maandag vandaag) een klacht tegen Vrij Nederland zou worden ingediend, omdat haar immers verzekerd was dat er van al die geruchten niets Toetjes Mies kreeg van Johan Anthierens (die haar vertelde dat de stop zetting van "Netwerk" juist voor hem en zijn medewerkers nogal een schok was geweest, omdat "Netwerk" hun door de BRT-hoofden steeds ten voor beeld was gesteld) een laatste minuut waarin zij een bood schap tot het volk (of tot beide volkeren, in dit geval) kon rich ten. Zij riep de kijkers op om ook eens te reageren als ze een programma goed vonden of vonden dat het reden van be staan had, omdat anders het gevaar dreigde dat een betrek kelijk kleine groep van oudere, onverdraagzame kijkers met veel vrije tijd om boze brieven te schrijven het gezicht van de televisie ging bepalen, waar door de televisie zou vervallen tot een dorpskmidenierswinkel met alleen maar Monatoetjes. Oproep Journalisten die de volgende dag opbelden om te vragen wat ze nu eigenlijk in dat BRT-prog- ramma gezegd had, spoorde Mies aan hun speurzin aan te boren om daar nu eens achter te komen, en van AVRO-zijde werden bij de BRT de opnamen opgevraagd. Toen Mies Bouwman zaterdagavond laat met haar man Leen Timp naar Nederland terugreed en de ra dio aanzette, hoorden zij Her man Stok opeens zeggen dat hij Mies Bouwman nog steeds niet had kunnen bereiken, dat zij wellicht onderweg was naar Nederland, en of ze als ze dit hoorde bij de eerstvolgende tele foon wilde uitstappen om hem even in zijn programma op te bellen. "Dat was een heel merkwaardige sensatie", zei Mies, "en het gaf ook een heel prettig gevoel om al die motels en benzinestations rustig voorbij te rijden zonder naar Hilversum te bellen..." Onderscheidineren De dirigent van het jubile rende Amsterdams Phil- harmonisch orkest, Anton Kersjes, is benoemd tot of ficier in de Orde van Oranje Nassau. Burgemeester Polak overhandigde hem zater dagavond de onderscheiding in het concertgebouw. Directeur en oprichter Jan Huckriede ontving uit han den van wethouder Pitt Treumann (Kunstzaken) de zilveren medaille van de stad Amsterdam. Vier mu sici, die evenals Kersjes en Huckriede sinds het eerste uur aan het orkest zijn ver bonden, werden onderschei den met het gouden ereteken van verdienste van de stad. Het zijn klarinettist Ru Otto, hoboist Wim Knip, celliste Fiep van Heffen en fluitist Joost Tromp. AMSTERDAM - Het zilveren jubi leum van het Amsterdams Phil- harmonisch Orkest heeft moei lijkheden ondervonden door het plotselinge verbod van een uit reisvisum voor de Russische pianist Bella Davido Vitsj. De andere helft van dit piano-duo, Jekaterina Novitskaja, kreeg dit visum wel en verscheen in Am sterdam, waar haar te verstaan werd gegeven, dat een duo was gecontracteerd. Slechts met grote moeite is het or kest-directeur Jan Huckriede gelukt het jubileumconcert doorgang te doen vinden. Eén en ander heeft geleid tot een verontwaardigd protest, vervat in een telegram aan de minister van Cultuur in de Sovjet-Unie. De inhoud luidt: Aanwezige autoriteiten van de stad Amsterdam, het aanwezige publiek, en de aanwezige mu ziekcritici uit binnen- en buiten land op het jubileumconcert van het Amsterdams Philharmonisch Phemios-trio: op goede weg LEIDEN - In het Phemios-trio hebben zich drie jonge mensen verenigd: violiste Else Krieg, kla rinettist Herman Braune en pianist Jan Cruithuysen, die zich zondagochtend tijdens een kof fieconcert in de Foyer hebben la ten horen in een niet-alledaags programma. Voor het begin en het slot hadden zij gekozen, res pectievelijk een Suite van Mil- haud en de Suite "L'Histoire du soldat" van Strawinsky. Daar tussen composities van Mozart en Bruch. Voor hun werk en dit programma hebben we alle waardering. Het klinkt fris en jong, zij het dan ook met het accent op jong. Want een helemaal goed sluitend geheel vormt dit trio nog niet. Jan Cruithuyzen is de meest stu wende, wel eens teveel, want hij heeft een neiging tot haasten, met als gevolg ongelijke slotaccoor- den. Hij is ritmisch sterk, zo be wees hij in Milhaud. Maar zijn toucher, hoewel genuanceerd, klinkt nogal fors, soms zelfs ruw De versieringen in het Trio K.V 498 van Mozart verliepen weinig soepel, hetgeen jammer is voor een pianist met zoveel goede kwaliteiten. Else Krieg ligt enige graden lager in temperament in vergelijking tot de pianist. Maar zij heeft een heel mooie toon. De combinatie van deze instrumenten is bijzonder moeilijk en vereist grote zorg vuldigheid in de studie van de klankmenging. Het Phemios-trio is op de goede weg. Met een ern stige studie zullen het beslist zijn doel bereiken. BEP RIJNDERS LEIDEN - De theatergroep "Waste of time" (verspilling van tijd) deed zaterdagavond haar naam weer eer aan in het LAK theater. "Rico Royal", dat zij aan een handvol belangstellenden toonde, was volgens het prog ramma een fragmentariscn mengsel van schyn en wer kelijkheid van een filmset. Acteurs af en toe een scènetje spelend en dan weer wach tend op de volgende, technici die interessant doen en een zich stierlijk vervelende kleedster kregen we uit den treure te zien. Twee positieve punten kun je toch, zij het met moeite, in "Rico Royal" zien. Als gevolg van "het experi menteren om het experimen teren" kwam de loomheid en Het tweede lichtpuntje vormde het decor, dat uit vernuftige zetstukken bestond en waar de acteurs redelijk mee over weg konden. Een toepasse lijke opmerking in het kader van dit wanprodukt is dan ook: het decor was aardig, jammer dat de spelers er voor gingen staan. De laatste scène, alweer volgens .het programma (wat een geluk dat ik er één kon gemachti- gen) "Out of Nowhere", was voor "Waste of Time" een vraag en voor mij een weet. "Waste of Time", het is prettig als een mens zichzelve kent. LOUIS CORNELISSE Orkest op 18 februari in het Con certgebouw, protesteren fel te gen het niet verlenen van een uit reisvisum aan de pianiste Bella Davido Vitsj, hetgeen de jubi leumviering van het orkest, dat steeds zulke nauwe banden heeft onderhouden met musici uit de USSR op ernstige wijze heeft ge schaad. Dringen er bij u opaan, erop toe te zien dat de persoon lijke en artistieke vrijheid van kunstenaars in de USSR in de toekomst wordt gewaarborgd" Inmiddels is de reden bekend, waarom he visum aan Bella Da vido Vitsj is geweigerd. Haar zoon, die een uitreisvisum naar Israël had aangevraagd, is via dit land naar Amerika gegaan, waar hij zich aan de Juilliard school heeft laten inschrijven. Sinds dien werd aan Bella Davido Vitsj elk optreden onmogelijk ge maakt. Zo ook haar optreden in Amsterdam. Door de houding van de Russen was de directie van het Am sterdams Philharmonisch Orkest gedwongen naar andere solisten uit te zien. Het orkest wist zich op het laatste ogenblik te verzekeren van de medewerking van de pianisten Tamas Vasary en Peter Frankl. B.R. LEIDEN - Wat mij nog het meest heeft verbaasd is de spontane medewerking, die het Katholiek Documentatie Centrum te Nij megen en de bibliothecaris van het Kasteel van de Paters van de Heilige Geest in Gemert hebben gegeven aan acteurs, actrices en regisseurs van het door het "Me- chels Miniatuur Theater" zater dagavond in een redelijk bezette Schouwburg opgevoerde to neelstuk "Zalig Hoogtij", dat zó de draak steekt met de beleving van het rooms-katholieke geloof rond de jaren dertig. Nu dient voorop gesteld, dat men op z'n minst religieus en het liefst rooms-katholiek moet zijn groot gebracht, wil men de scènes, waarin tradities als de plechtige communie, het Latijn als voer taal, de Gregoriaanse muziek en het wierook belachelijk worden gemaakt op hun merites kunnen beoordelen. Dat betekent der halve, dat de bereikbaarheid van "Zalig Hoogtij" door z'n thema voering hinderlijke beperkingen kent. Wanneer men zoals ik buitenkerkelijk is grootgebracht komen alle speelse en venijnige variaties op een geloofsbeleving uiterst vreemd en onwennig over. Daarnaast is relevant, dat Michel van der Plas en Godfried Bomans al in 1969 het boek "In de kou" publiceerden, dat handelt over hun gemeenschappelijk roomse jeugd en dat, zoveel jaren eerder al het rooms-katholicisme van die tijd ter discussie stelde Om dan in 1978 "Zalig Hoogtij" te brengen, terwijl de voorheen on redelijk machtige positie van de (katholieke) kerk hier al tot een schim is teruggebracht, lijkt het paard achter de wagen gespan- De artistieke interpretatie van dit gegeven door de Vlaamse ac- DANK HIER NE?A\£5N y? £m//< WB AföCHElD jV W^L- eoFféR iKwewe je HereesTfe. veeu AtZHOL D BEAAsr woefcDT o vee MENSECXffcE. BETT^kk/AJ^5A) IK. Sea) op Zo'h nexx, hii/e/ aaai4E.IAM>, PAT ik HET AllEArAAID HEEii KAA) t>hC,AA, Lm'.?. LtJ De avonturen van Jommeke ik zal ze maar boerenkool met worst geven, dat eet toch iedere Ho!lander graag. T trices Marleen Maes en Magda de Winter en de acteurs René Ver- reth, Jaak van Assche en Theo Hijzen liet daarnaast ook nog wel het één en ander te wensen over. Alleen René Verreth kon me re delijk boeien. Dat "religie-caba retier" Fons Jansen ideeën voor deze terugblik heeft aangedragen zal inmiddels niemand meer ver bazen. Wellicht wel, dat Klaver weide-acteur Leo Beijers de regie voerde. Resumerend: een matige interpretatie van een kennelijk al door Jansen zelf uit den treure behandeld thema. BERT KOEKEBAKKER Leidse bioscopen Luxor - "Dodende angels", dag. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. 2.15,4.30,7.00 en 9.15 Camera - "Bobby Deerfield", dag. 7.00 en 9.00 uur, 12 jaar. Kindervoorstelling: "Laurel en Hardy als eilandbewoners", zat. en woe. 2.30 uur, zo. 2.00 en 4.15 uur. Nachtvoorstel ling: "De verloren eer van Katharina Blum", vrij. en zat. 12.00 uur. 16 jaar. Lido 1 - "Starwars", dag. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur, a.l. Lido 2 - "The spy who loved me", dag. 7.00 en 9.15 uur, do., vrij., ma. en di. ook 2.30 uur, 12 jaar. Kindervoorstelling - "De reddertjes", woe. en zat. 2.30 uur, zo. ook 4.45 uur. Lido 3 - "Providence", dag. 7.00 en 9.15 uur, ma., di., do. en vrij. ook 2.30 uur, 16 jaar. Kindervoorstelling - "Teken- filmfestival Pink Panther", zat. en woe. 2.30 uur, zo. ook 4.45 uur. Studio - "Nous irons tous au paradis", dag. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.30 Trianon - "Het slange-ei", dag. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.30 uur, 16 jaar. Rex - "Naakte vrouwen die geen maat kunnen houden", dag. 7.00 en 9.15 uur, do., vrij., ma. en di. ook 2.30 uur. 16 jaar. Kindervoorstelling- "De fluit met de zes smurfen", woe. en zat. 2.30 uur. Nacht- voorstelling - "Meisjes die om een beurt vragen", vrij. en zat. 11.30 uur, 16 jaar. Alphense bioscopen Euro 1 - "The spy who loved me", dag. 2.30,6.30 en 9.00 uur, zo. ook 4.00 uur, 12 jaar. Nachtvoorstelling - "De brug bij ANDIJV1ESLA Benodigdheden: 1 struikje andijvie, 1 flinke, rijpe ba naan, mais- of zon nebloemolie, azijn, zout. peper, aroma, theelepel goede mosterd. Haal eventueel de buitenste bladen van het struikje an dijvie af, als die wat lelijk zijn. Snijd de rest in zeer dunne reepjes, was die goed en laat ze uit lekken of sla ze in een sla-mandje droog. Snijd de ba naan aan dunne plakjes. Maak een sausje van 2 eetle pels olie, 1 eetlepel azijn, zout, peper, aroma en de mos terd. Doe dan de andijvie en de ba naan er doorheen. Dien ze direct op, daar anders de kans bestaat dat de ba naan bruin gaat verkleuren en het geheel er niet meer zo smakelijk uit ziet. (£)-Uc/ ^ïu\ IUV3 20 februari 1978 Dank zij de ijverige bemoeiingen van den burgemeester baron Van Rhemen van Rhemenshui- zen, aldus schrijft men ons uit Wassenaar, is met eene in schrijving en eene collecte langs de huizen in deze gemeente de aanzienlijke som van 1794.855 bijeengebracht ten bate van de "Sophia-'stich ting", ter nagedachtenis van wijlen HM. onze beminde Ko ningin. De voornaamste bij dragen zijn geleverd door de heeren baron Van Brienen van de Groote LindtVan der Oudermeulen, graaf Van Rech- teren van Ahnem en graaf Van Bijlandt. Uit Napels wordt ge meld, dat de beroemde sopraan Adelina Patti Zaterdag-avond 11. de laatste harer gas- tvoorstelling en in het San Carlo-Theater heeft gegeven. Zij trad op in "La Son- nambulaDe recette beliep 31,000 franken. Spande tot dusverre St.-Petersburg bij zoodanige gelegenheden de kroon in buitensporige ovatiën Napels begint al aardig mee te doen. Patti werd 23 maal te ruggeroepen en ontving meer dan 1000 bouquetten, waarvan zes een omtrek van drie meters hadden. In één daarvan prijkten allerlei zeldzame vruchten tusschen de bloemen. Weer andere waren gegarneerd met 24 takken van allerp rachtigste koraalgewassen. En boven en behalve dat werd der diva een gouden kroon aange boden, op een kussen van bloe men. Vijftig jaar geleden: Uit Moskou wordt gemeld.dat de levensmiddelen-crisis zich ver der blijft verscherpen. Partij en regeering hebben tot dusverre geen uitweg kunnen vinden, daar de boeren de aanwij zingen van deze instanties weigeren op te volgen, zoowel wat de beschikbaarstelling van graan als de levering van le vensmiddelen in het algemeen betreft. Het Politiek Bureau deelt nu in de "Prawda" mede, dat voorshands in de houding ten aanzien van de boeren geen verandering kan worden ge bracht. De Portugese politie heeft te Par- rereira aan de Taag een be langrijke communistische sa menzwering ontdekt. Er werd een groot wapenmagazijn in beslag genomen. Er zijn ogeveer twintig personen gearresteerd en nog meer arrestaties zijn te wachten. 12jaai Euro 3 - "Het eiland van dr. Moreau", dag. 2.00,-7.00 en 9.30 uur, zo. ook 4.30 uur, 12 jaar. Nachtvoorstelling - "Pikant gevrij in de Alpenwei", zat. 12.15 uur, 16 jaar. Euro 4 - "Speedtrap", ma., di. en do. 2.00, 7.15 en 9.45 uur, zat. cn woe. 7.15 en 9.45 uur, zo. 4.45, 7.15 en 9.45 uur, zat. ook 12.15 uur, 12 jaar. Kindervoorstelling: "Sjors en Sjimmie en het zwaard van Krijn", zat., zo. en woe. 2.15 uur. Op vrijdag 17 februari geen middag voorstellingen in Euro 1, 2, 3 en 4. Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur. (Diacones- senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za terdag 13.00 uur Elisabeth-ziekenhuis.) Bezoekuren ziekenhuizen Avondbezoekuur 18.30-19.30 i derafdeling dagelijks van 14.00-19.00 uur alleen voor ouders zondag 14 00-15.00 uur voor overige familieleden. Kinderen beneden 14 jaar hebben geen toegang op de kinderafdeling. Sint Elisabeth-ziekenhuis: e Klasse: Volwassenen dagelijks van 14.00-14.45 uur en van 18.30-19.30 uur.Kraamafdeling: dag. van 11.15- 12.00 uur (alleen voor echtgenoot) van 15.00-16.00 uur en van 18.30-19.30 uur. Laatste kwartier van middag- en avond bezoek babyshow. Kinderafdeling: dag. van 15.00-18.30 2e Klasse: Volwassenen dagelijks van 11.15-12.00 uur en van 14.00-14.45 uur en van 18.30-19.30 uur. Kraamafdeling: dag. van 11.15-12 OOuur (alleen voor echtgenoot) van 15.00-16.00 uur en van 18.30-19.30 uur. Babyshow laatste kwartier van middag- cn avond- Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten (behalve kinderen) zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 14.15-15.00 uur 18.30-19.30 uur de prematurenafdeling gelden de Maandag tlm vrijdag 1830-18.45 uur Zaterdag en zondag: 14.45-15.00 uur. Bezoek aan ernstige patienten:\ voor ernstige patiènten doorlopend be zoek wordt toegestaan kan de hoofdver pleegkundige hiervoor speciale kaarten verstrekken. Bezoektijden Kinderkliniek Dagelijks: 15.00-15.45 uur 18.30-19.00 uur. Bezoektijden kinderafdeling: Elke dag: 14.15-15 00 uur 18.30-19.00 uur Alphen aan den Rijn Rijnoord: le en 2e klas 11-11.30; 13.30- 14 IS en 18 30-1930 uur 3e klas 13 30- 14 15 en 18.30-19.30 uur Kraamafdeling 13.30-14.45 alleen voor echtgenoten 19- 20 uur. Kinderafdeling voor ouders 18.- 18.30 uur. Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vliegverkeer van en naar Schiphol kun nen dag en nacht worden gemeld bij het informatiecentrum Geluidshinder Schiphol (020-175000).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 19