Pacino schittert als Bobby Deerfield in Nous irons de moeite waard is Bijen contra carnaval Druilerige muziek vanDavidGrusin kanPollacks film niet verpesten Films deze week VRIJDAG 17 FEBRUARI 1978 PAGINA 19 "RnKhv F!onrfïoM"- rorrio* Cidnon "Bobby Deerfield"; regie: Sidney Pollack; hoofdrollen; Al Pacino en Marthe Keiler; theater: Ca mera; alle leeftijden. Mag muziek in staat worden geacht een film te ruïneren? Als achter een produktie van de Franse ko miek Louis de Funès on heilspellende op griezelfilms toegesneden muziek hoorbaar is, staat dat natuurlijk buiten kijf. Maar dat een dergelijk gevaar ook bestaat in een minder extreem geval, bewijst "Bobby Deer field". Hoe componist David Grusin zulke akelige plakkerige stroop over zo'n prachtige film heeft kunnen smeren, mag een volledig raadsel heten. De slijmerige strijkers be treden de meest platgewalste sentimentele paden en geven zo doende alleen maar voer aan het hardnekkig misverstand dat "Bobby Deerfield" een doorsnee liefdesverhaaltje zou zijn. Dat is namelijk geenszins het geval. In de eerste plaats omdat de ver houding die tussen de twee hoofdpersonen opbloeit eigenlijk niet het hoofdmotief van de film is. Het is de aanzet tot een psy chologische ontwikkeling bij de tot dan toe vrij oppervlakkig le vende auto-coureur Bobby Deer field (tweede misverstand: "Bobby Deerfield" is helemaal geen specifieke vrouwenfilm). Ten tweede zou een dooddoener als "zomaar een liefdes verhaal tje" groot onrecht doen aan de voortreffelijke acteerprestaties van Marthe Keiler en vooral Al Pacino. Pacino i£ in "Bobby Deerfield" een man die (vanwege zijn werk?) alle emoties uit zijn leven heeft ge bannen. Ook met vriendin Lydia (Anne Duperey) heeft Bobby niet veel meer dan een puur zakelijke verhouding. Als hij in een sanato rium in Zwitserland Lilian Mo- relli (Marthe Keiler) leert kennen, komt dat geordende leven in be weging. Bobby bezoekt in dat sa natorium een collega die betrok ken was bij een ongeluk waarbij een vriend om het leven kwam. Lilian is een jonge vrouw, die aan een ongeneeslijke ziekte lijdt, maar desondanks verschrikke lijk veel levensvreugde uitstraalt-. Een spontaan en primair reage rend meisje, in alles het tegendeel van Deerfield. Als hij de volgende dag weer wil vertrekken komt Lilian naar Bobby toe en vraagt of ze mee mag rijden naar Flo rence. Haar voortdurende vragen en prikkelende opmerkingen om hem uit de tent te lokken begin nen Bobby tijdens de reis danig te irriteren. "Het is moeilijk om een gesprek met je te voeren, je wil steeds maar analyseren", zegt hij en het pantser dat hij rond zijn i met Marthe Keiler op weg terug naar Italië. gevoelsleven heeft gelegd, wordt alleen maar dikker. Als ze in Flo rence afscheid van elkaar nemen geeft Lilian hem een briefje waarop te lezen is 'alles is zoeter als je risico neemt' en Bobby be gint zich nu toch te interesseren in dat intrigerende meisje. Een tijdje later zoekt Deerfield haar daarom weer op, maar ze blijken nog altijd niet op dezelfde gol flengte te zitten. Pas als zijn vriendin Lydia hem vertelt dat Lilian binnenkort zal sterven, verdwijnt hij voorgoed naar Flo rence. Nadat het weer lijkt mis te gaan, culminerend in een schitte rende scène, waarin Bobby - om maar te bewijzen dat hij niet zo saai is - een imitatie van Mae West doet, vallen ze uiteindelijk toch nog voor elkaar. Alles zou daarna nog prachtig eindigen als Lilian niet spoedig zou sterven. Toch geen echt droevig einde want door Lilian is Bobby totaal veranderd, popu lairder gezegd: hij is opnieuw ge boren. Dit verhaal bevat, dat zal duidelijk zijn, alle ingrediënten voor een onverkwikkelijke smartlap. Dat het dat toch niet is geworden is in de eerste plaats aan Pacino (zonder twijfel de ac teur met de meest sprekende ogen) en Marthe Keiler te dan ken. Het aardige is dat je als toe schouwer heel goed kunt mer ken, wat die twee tijdens het fil men voor elkaar zijn gaan voelen, eigenlijk het meest romantische van de hele film. Ook waardering voor regisseur Sidney Pollack. Een man die met "Three days of the condor", "The way we were" en "They shoot horses, don't they" zijn sporen al ruimschoots heeft verdiend. Eigenlijk voor het eerst dat hij een zuiver romanti sche film heeft gemaakt ("The way we were" had met de com munistenjacht in Amerika ook een politieke achtergrond) en hier en daar begeeft hij zich ook wel op erg glad ijs. De symboliek met de tunnel waar Bobby drie keer doorheen rijdt (eerst alleen op weg naar Zwitserland, dan samen met Lilian en tenslotte weer alleen na haar dood) ligt toch wat zwaar op de maag. Daar staan echter ook weer een aantal onvergetelijke scènes tegenover (waaronder de al genoemde Mae West imitatie), dat Pollack die slippertjes zonder veel moeite vergeven kunnen worden. Zelfs de violen van Grusin kunnen daar niets aan veranderen. BART JUNGMAN "Nous irons tous au paradis"; re gie: Yves Robert; hoofdrollen: Victor Lanoux, Jean Rochefort, Claude Brasseur en Guy Bedos; theater: Studio; leeftijd; 16 jaar Toen Victor Lanoux november vo rig jaar te gast was in het KRO- filmprogramma 'Voor een briefkaart op de eerste rang' kon digde hij aan dat "Nous irons tous au paradis" nog leuker was dan zijn toch al erg succesvolle voor ganger "Un élephant ca trompe énormément" Zelf heb ik die film 'niet gezien maar Ruud Paauw schreef destijds bij de Leidse première dat regisseur Yves Robert teveel hooi op zijn vork had genomen en daardoor niet alles even goed kon uitwer ken. Dat valt van "Nous irons tous au paradis" in elk geval niet te zeggen. De vier hoofdrolspelers krijgen in hun afzonderlijke en gezamen lijke avonturen genoeg aandacht om herkenbaar en lachwekkend te worden. Van die vier treedt Jean Rochefort het meest op de Kathcrina Blum in nachtvoorstclling "De verloren eer van Kathe- rina Blum", regie: Volker Schöndorff, hoofdrol: An gela Winkler, theater: Ca mera (nachtvoorstelling) In zijn novelle "De verloren eer van Katherina Blum" schetst Heinrich Boll de terreur van een boulevardblad. "Perso nen en omstandigheden zijn verzonnen", zo heet het, maar het is duidelijk dat Boll het oog had op Bild, het mas sablad waar Gunter Wallraff kort geleden zijn ervaringen over schreef. Hoofdfiguur in de verfilming van Volker Schondorf is de jonge huis houdster Katherina Blum (gespeeld door Angela Win kler). voorgrond. In "Un élephant..." maakte hij zelf een slippertje, nu verdenkt hij zijn vrouw ervan vreemd te gaan. Om haar en haar minnaar te betrappen- wringt Etienne zich in allerlei bochten. Hij verkleedt zich als inspecteur Clouseau de onvergetelijke crea tie van Peter Sellers in "The pink panther" en verzint daarbij de meest afgesleten detective-trucs, wat werkelijk onweerstaanbaar leuk is. De andere drie middel bare heren, die zich evenzeer jon ger voelen dan ze zijn, gaat het ook niet erg voor de wind. Bouly, de mooie van het viertal, scheidt van zijn vrouw Marie- Ange, maar permitteert zich nog wel enige bezwaren te koesteren tegen haar nieuwe vriend, een wazige popmuzikant. Daniel heeft nog altijd de nodige moei lijkheden met zijn homosexuali- teit, wat uitloopt in trouwplan nen met een veel oudere vrouw, om zich tegenover zijn vrienden te bewijzen. Simon, tenslotte gaat gebukt onder de terreur van zijn moeder, die er tot haar dood in slaagt zijn met moeite veroverde vriendinnen de deur uit te kijken. Het succes van "Nous irons tous au paradis" schuilt vooral in de ver scheidenheid van deze vier per sonen. Hun zo verschillende pro blemen zorgen er voor dat de film nergens gaat vervelen. Voeg daarbij een aantal zeer geslaagde scènes en vakkundig werk van de vier acteurs en je hebt een kome die die alleszins de moeite waard BART JUNGMAN Claude Brasseur deelt met zijn tennisracket Guy Bedos e Lanouj: op het punt staat terug te meppen. i klap uit. Jean Rochefort vangt op, terwijl Victor Dodende Angels' weinig subtiel advertentie "The Savage Bees" (Dodende An gels): regie: Bruce Geiler, hoofd rollen: Ben Johnson, Michael Parks. Gretchen Corbett; thea ter: Luxor; leeftijd: 16 jaar; In de sector rampspoed op het witte doek is de fakkel ook in Neder land onlangs door science fiction overgenomen. Na schepen en vliegtuigen in nood, ineenstor tende wolkenkrabbers, bioeuaursuge naaien, en door scherpschutters geteisterde voetbalstadions heeft Leiden vo rige week kennis kunnen maken met "Star Wars". Luxor vergast ons in afwachting van de komst van een soortgelijke epos, maar dan van Jaws-regisseur Sam Spielberg, deze week op de al wat oudere "Dodende Angels", een i Columbia-produktie uit '76. Het genre lijkt nog onuitputtelijk. Over 3 dagen spreekt DE VOORZITTER TWEEDE KAMERFRACTIE KOOS RIETKERK te LEIDEN in de STADSGEHOORZAAL over de WD en de komende verkiezingen, 20 februari, aanvang 20.00 uu Een zwerm bijen van een agressief soort dat alleen in Afrika voor schijnt te komen, maar die voor onderzoeksdoeleinden naar Zuid-Amerika is overgebracht, breekt los en koerst richting New-Orleans, dat zich net op maakt voor het carnaval. Een paar zeelui, een herdershond en een jong meisje zijn de eerste slachtoffers. Aan een handje vol verontrusten om te voorkomen dat feestvierend New Orleans door hun komst wordt opge schrikt. Als filmers in herhalingen gaan vallen, wordt dat voor critici ook af en toe onontkoombaar. Angst beleeft aan deze film hooguit een handje vol echte liefhebbers, voor de geroutineerde kijker is er niet meer dan de ergernis van zich opstapelende regiefouten en de constatering dat in vergelijk bare films als "The Birds" en "Ben" (met ratten) aanzienlijk subtieler met het in wezen best aantrekkelijke thema wordt om gesprongen. TON VAN BRUSSEL bijna 1 miljoen aan prijzen Skol bierelke week een feestelijke prijs van 26 cartons 24 blikken Skol hoppiger pils. Thuis bezorgd door Skol Brouwerijen N.V. Breda. Skol bieruit en thuis! t.b.v, Buitenlandse vakanties voor gehandicapten Blijvers "Star Wars", romantiek in scicnce-fiction-sausje. Lido 1, Leiden "The spy who loved me", suc cesvolle James Bond, Lido 2, Leiden, Euro 1, Alphen "Providence", laatste Alain Resnais, Lido 3, Leiden "Het slangeéi", Bergman lijkt greep op materiaal te hebben verloren, Trianon, Leiden. "Airport", slappe rampenfilm. Euro 2, Alphen Terug "Het eiland van dr. Moreau", Michael York toont ware ge daante, Euro 3, Alphen "Speedtrap", langdradige auto-achtervolging, Euro 4, Alphen Kindermatinee "Laurel en Hardy als eiland bewoners", Camera, Leiden "De reddert jes", Lido 2, Leiden "Tekenfilmfestival Pink Panther", Lido 3, Leiden "Sjors en Sjimmie en het zwaard van Krijn", Euro 4, Alphen "De fluit met de zes smurfen, Rex, Leiden Nachtfilm "Pikant gevrij in de Alpen wei", Euro 3, Alphen "Meisjes die een beurt vra gen", Rex, Leiden "Speedtrap", Euro 4, Alphen "De brug bij Remagen", Euro 1, Alphen "De rode zon", Euro 2, Alphen Rex "Naakte vrouwen die geen maat kunnen houden", dan maar de kleren in, Rex, Leiden Leids Filmshuis "Les apprentis sorciers", Filmhuis, Leiden Haagse bioscopen APOLLO 1: "Ben Hur", dag. 2 en 8 uur. AL. APOLLO 2: "A fistfull of dol lars", dag. 2.30,7 en 9.30 uur, zo. ook 4.45 uur. 16 jaar. ASTA: "2001: a space odessey", dag. 2 en 8 uur. 12 jaar. BIJOU: "Three women", dag. 2, 7.15 en 9.45 uur, zo. ook 4.15 uur. CALYPSO: "Het slangenei", dag. 2.15 en 9.30 uur, zo. 1.45, 4.15, 7.15 en 9.30 uur. 16 jaar. CAMERA: "The song remains the same", dag. 2.15,6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15, 4, 6.45 en 9.30 uur. 12 jaar. CINEAC: "Dirty Harry", dag. 1.30, 4, 7 en 9.30 uur, za.. zo. en woe. 7 en 9.30 uur. 16 jaar. CORSO: "De mantel der liefde dag. 2, 6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15, 4, 6.45 en 9.30 uur. 16 jaar. DU MIDI: "Family plot", dag. 8.15 uur, vr. en za. 7 en 9.30 uur, zo. 4, 7 en 9.30 uur. 12 jaar. EURO: "Soldaat van Orapje", dag. 2 en 8 uur, za., zo. en woe. 4 en 8 uur. 12 jaar. METROPOLE 1: "Smokey and the banditdag. 2, 6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15, 4, 6.45 en 9.30 uur. AL. METROPOLE 2: "The spy who loved me", dag. 2, 6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15, 4, 6.45 en 9.30 uur. 12 jaar. METROPOLE 3: "De mantel der liefde", dag. 2, 6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15, 4, 6.45 en 9.30 uur. 16 jaar. METROPOLE 4: "Annie Hall", dag. 2, 6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15, 4, 6 45 en 9.30 uur. 16 jaar METROPOLE 5: "Bound for glory", dag. 2 en 8.15 uur. AL. ODÈON 1: "Star wars", dag. 1 45. 6.45 en 9.30 uur, zo. ook 4.15 uur. AL. ODEON 2: "Full circle", dag. 2. 6.45 en 9.15 uur, zo. 6.45 en 9.15 uur. 16 jaar. ODEON 3: "Moving violation", dag. 2.15, 7.15 en 9 45 uur, zo. 7.15 en 9.45 uur. 16 jaar. ODEON 4: "The Maltese fal con", dag. 9.45 uur. 12 jaar. OLYMPIA: "Once upon a time in the West", dag. 8 uur, za. en zo. ook 2 uur. 12 jaar. PASSAGE: "The spy who lo ved me", dag. 2,6.45 en 9.30 uur, za. en zo. 1.15,4,6.45en 9.30 uur. 12 jaar. STUDIO 2000: "Sheila Levine is dead and living in New York", dag. 9 uur. 12 jaar. DE UITKIJK: "Nous irons tous au paradis",dag. 2,7 en 9.30 uur. 16 jaar.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 19