'Girlfriends': een festivalontdekking DINSDAG 7 FEBRUARI 1078 Zondagochtend negen uur. ik breng oma even weg. Sara mag mee. achter in de auto. Het is nog te vroeg voor de Engelse zondagsbladen. de tijd- schriftenhandel gaal niet voor half elf open. en ik zoek naar een gelegenheid om nog even, met Sara. een uurtje stuk te slaan in de stad. Dat valt niet mee op zondagmorgen. Zou Ar- tis al open zijn? Ik rijd er heen. de hekken staan open. en in derdaad. vanaf 9 uur is Artis open. hel leven gaat door. als op een boederij. Ik betaal zeven gulden (de directeur moet ook eten, net als de olifant). Sara mag er voor niets in omdat ze nog geen drie is. Meteen voorbij de kassa staat een grote witte haan eenzaam tegen het ge bouwtje aan te leunen, op zijn vaste stekkie, blijkens het bloembed van uitwerpselen dat hij om zich heen heeft gezaaid. We beginnen bij de kin derboerderij. een uitgelezen plaats voor kleine kinderen met al die loslopende boerderij dieren, behalve als ze over hun eigen beentjes struikelen en voorover vallen in de derrie. Sara geeft een geduldige geit een kusje op zijn rug, maar als het dier hebberig tegen mij op gaat^taan en daarbij een hoef op haijr voetje zet, tuimelt ze bijna achterover en wil ze zo gauw mogelijk weg. Naar het egeltje in zijn hok, het egeltje kent ze, want Jip en Janneke hebben een egeltje. Omdat het nogal kil, onvriende lijk weer is. drijf ik haar onge merkt naar het vogelhuis annex apenhuis, want daar stinkt het en is het dus warm. In het vo gelhuis zoek ik altijd even de "Scheepmakers kroonduif' uit Nieuw-Guinea op, ik weet ook niet waarom, maar ik kan hem niet vinden, evenmin als het bijpassende bordje waarop ook zijn latijnse naam nog eens vermeld werd: iets met "Scheepmakeri". Jammer. In één der hokken staat een jongen de boel schoon te bezemen, een situatie die me altijd hetzelfde ongemakkelijke gevoel geeft als wanneer de violist in het res taurant bij mijn tafeltje een hartverwarmende solo weg- geeft. De jongen in de vogelkooi blijft onverstoorbaar zijn werk doen terwijl wij naar de hem omrin gende vogels kijken, en ik zeg tegen Sara: "Kijk, die meneer maakt het hok schoon, zie je wel"? Ik vrees dat ze anders zal geloven dat sommige vogels er uitzien als mensen met een be zem, maar als de jongen exen later het hek opent en schielijk naar buiten stapt, het hek weer snel achter zich sluitend, holt Sara toch beducht achterom kijkend naar me toe, het alle maal maar half vertrouwend. Na de apen gaan we naar het res taurant. Twee obers en twee dienstertjes staan al vanaf 9 uur paraat. Ik voel ze denken, aha, de eerste gescheiden vader die zijn dochtertje een zondagje mag uitlaten. Er zit alleen een heer die een krant leest, maar kort na ons treedt een wal slor dig uitziende man van een jaar of veertig binnen, die bij een ober 25 gulden wisselt om siga retten te kun next trekken. Als hij dat gedaan heeft, gaat hij aan één van de tafeltjes zitten en steekt een sigaret op. "Koffie vraagt de ober ge- rd. "Nee. ik rook hier alleen even een sigax-etje, an ders hebben de dieren er last vaxi", antwoordt de man. De obers en de kelnerixinen wisse len veelbetekexiexide blikken. Er koxnt xiu eexi oude vrouw bin nen. vaste klaxit blijkbaar, die het personeel vriendelijk be groet, ééxi vaxi de tientallen lege tafels aanwijst en vraagt of ze daar kan gaaxi zitten? Eéxi vaxi de dienstertjes knikt vriende lijk van ja. Ze bestelt een plak cake met slagroom. De man, die zoxider bestelling frontaal met het gezicht naar de obers is gaan zittexi, drukt de peuk van zijxi sigaret nu met pijnlijke nauivkeurigheirt morsdood in de asbak, staat op en begint door het restaurant te dwalen, bijna met de snelheid van Deafman's Glance. De oude vrouw heft vragend haar hoofd, op naar één van de obers, die zijn schouders naar haar op haalt. Na exüge oxnzwervingen langs de stoelen exi tafeltjes verdwijnt de man naar buiten, vindt, daar eeii krant, wandelt bedaard weer terug, gaat zitten, vouxvt de krant open, en roept: "Ober, koffie" daaraan toevoegend, als de ober zich wat aarzelend van de tapkast losmaakt: 'En maak vooral geen haast" Soms is het moeilijk een gek te on derscheiden van een grote per soonlijkheid ROTTERDAM - Het nichtje van Kurt Weill, Claudia Weill, kan even goed filmen als hij componeren. Dat is in het af gelopen weekeinde aan het licht gekomen in Film Inter national, waar haar eerste lange film, "Girlfriends", zijn wereldpremière beleefde. Nog voert "Stroszek" van Wer ner Herzog de lijst van meest gewaardeerde films in de pu blieksenquête aan. Maar na de voorstellingen begin deze week in 't Venster zou "Girl friends" de Duitse inzending wel eens voorbijgestreefd kunnen zijn. De 31-jarige Claudia deed eer der van zich spreken in do cumentaires, vooral de ge ruchtmakende "The other half of the sky", de reis van een aantal Amerikaanse vrouwen naar China onder wie Shirley MacLaine. Nu maakt zij deel uit van een groep Newyorkers, die in ver eniging filmprojecten van de grond proberen te krijgen. In "Girlfriends" richt zij de ca mera op twee kamergenotes, Susan Weinblatt, een pas be gonnen bruiloften- en par tijenfotografe en een onbe- stemder (dichtend) meisje Anne Munroe, die samen een appartement delen in Man hattan. Hun band wordt al snel verbroken door het be sluit van Anne óm te gaan trouwen. Susan voelt zich min of meer verraden en "Girlfriends" volgt haar voornamelijk in de grote en kleine gebeurtenissen, die dreigen van haar een over schotje te maken. Dat zij kiest voor een solobestaan is eigenlijk een drogreden. De toeschouwer vindt haar-terug in allerlei relaties: van een meisje met lesbische voor keuren, die zij afwijst, tot de omgang met een rabbi, die niet zo recht in de leer is. Zij pareert de grote en kleine teleurstellingen van het leven met sceptische jiddische hu mor. Hoewel de cineaste een beroep kon doen op een voor treffelijk cameraman als Fred Murphy, die alert registreerde waar de bodem van deze tragi-komedie viel aan te bo ren, blijkt toch het aantrek ken van de hoofdrolspeelster Melanie Mayron de beste be slissing geweest, want zij is als Susan een Oscar waard met de manier waarop zij ui terlijk speelt en innerlijk sug gereert. En die twee zijn maar al te vaak met elkaar in tegen stelling. Claudia Weill kon ook een beroep doen op Eli Wallach en Viveca Lindfors en haar zoon. Het knappe van "Girlfriends" is - dat een reeks incidentele ge beurtenisjes met zoveel spon taan gespeelde flair aaneen zijn geregen en met zoveel geest zijn geobserveerd, dat het de toeschouwer geen moeite kost erbij in de ban te raken en ze als een totaal te beschouwen. Brugge De jonge Amerikanen - ruim in getal aan de Gouvernestraat - vallen op door hun directe openheid. Bij alle reserve, die filmers van elders in acht ne men, zijn zij niet bang om zelf links en rechts persverte genwoordigers aan te schie ten en bereidwillig hun doop cel te lichten. Hoe komt een Amerikaan tot het verfilmen van een roman van de negen- tiende-eeuwse Belgische schrijver als Georges Roden- bach? Ronald Chase, 44 jaar geleden in Oklahoma gebo ren, presteerde dat met "Bru- ges-la-morte". In de jaren vijftig maakte hij deel uit van de dansgroep van José Le mon. Een Europese tournee voerde langs Brugge en het werd liefde op het eerste ge zicht. Omdat het wonderkind Korngold op Rodenbach zijn opera "Die Totenstadt" ba seerde en de New York City Opera daar een revival aan gaf, kon de kring worden ge sloten. Chase is een selfmade-filmer, die tegenwoordig voor de opera in New York film- bijdragen levert na een verle den van onder meer schilder en beeldhouwer. Via operab ronnen verwierf hij mede werking voor zijn Brugge- project ter plaatse en zo'n beetje er tussendoor kreeg hij ook nog een "Lulu"-film voor elkaar. Wel in de combinatie van cameraman-regisseur, want deze vriendelijke Ame rikaan, is voor geen kleintje vervaard. Zijn vooral visionair gerichte film toont vooral zijn sporen uit de opera-achtergrond. "Terribly romantic" zegt Chase over de uitwerking van de geschiedenis van de man, die lijdt onder de dood van zijn aanbeden vrouw en denkt haar te hebben weer gevonden. Een mysterieuze film in schilderachtig Brugge met inspiraties naar het werk van Ensor. Ronald Chase is gecharmeerd door de visuele kracht van Europese cinema, maar lijkt daarbij de primaire vertel kunstvan de Amerikanen wat al te rigoureus over boord te hebben gezet. Als hij die twee elementen beter weet te com bineren kan hij een belang wekkend regisseur worden. PIET RUIVENKAMP Galerie De Hollandsche Tuin, Brugge- straat 1, Leiderdorp. Tentoonstelling Paul menses - penseeltekeningen, An gela de Jong - keramiek, Mariëtte Geurtz - wandkleden. Geopend tot 11 februari, za. en zo. 14-17 AARejAJE- noBT ET OP-HOUDEM Me TE PEsre^j E/J Te Si-AAW VANDAAR AJO^ 2-AL l(C EEAJ KLACMT TE^jEAJ OE /AJP/^AJE/V ^CDCAAjic fcwAM Ik WET Op T1t> By Zfn Posct/ei/eaj FRED BASSET v I vi i stcoo en proa 1 Y I C xordemak De aeon,uren van Jonuneke JJJj| SPREKENDE EZEL y~\ Hemel, een ontploffingJK XXX T- i- co ff—-V Ds.t JV3S zeker voor ons óecfoe/d. QeJukkig ontplofte het c//ng te vroeg do. 10.30-13. i 20-22 i Pulchri Studio (Passage 10, Oegstgeest) 1 tekeningen, aquarellen en oliever fschilderijen van Ton Pape, dagelijks van 10-16 uur, zondags gesloten (t/m 12 februari) Galerie v/d Vlist (Botermarkt 3); Jan Sprc Petei Anna Broere 5 v Rotterdam nr Tees. Anna Drent 4 20 w Marseille nr Londen, Antartica 5 v Amsterdam nr Kampen, Antares 4 v Rotterdam nr Londen, Arbon 5 te Rotterdam, Atlantide 5 250 o Azoren, Baltic 6 v Accra nr Las Palmas, Bastiaan Broere 5 v Rotterdam nr Dord recht, Breehees 4 30 no Cuba nr Chili, .Breevecht 5 100 zw Quessant, Breezand te Algiers, Calypso 5 60 no Algiers nr Porto Marg- Caravelle 5 v Rotterdam nr Ipswich, Combi Trader 5 500 no Belem, Cornelia B 1 4 20 o Gibraltar nr Geuta, Cornelia Bosma pass 4 Quessant nr Cork, Cornelis Broere 6 dw Gris Nez nt Rot terdam, Dabema 4 200 zo Trinidad nr New York, Daniel pass 6 Wight nr Donges, Dutch Fait pass 5 Steenbank nr Antw Dutch Master 5 v Rotterdam nr Barry, Dutch Sailor 6 30 zo Dublin nr Barri, Dutch Spirit pass 6 Smithknoll nr Ro zenburg, Grote Aalsum 3 te Amsterdam, Acmaea 4 p Lymebay nr Tranmere, AmsteldiepSvn Rotterdam nr Damman, Amstelmolen 5 50 nw Unimak nr Seattle, Antilla Bay 5 te Cristobal, Aristotelcs6 vn Rotterdam nr Hamburg, Atlantic Crown 5 225 zw Cape Race nr Le Havre, Atlantic Star 5 225 ono Cape Race nr Go thenburg, Baarn 5 vn Rotterdam nr Hamburg, Capilona 6 600 nno Guam nr Los An- Chevron Naples 5 te Cristobal, Chevron The Haque 5 vn Rotterdam nr Purfleet, Cinulia 4 vn Stanlow nr Petit Couronne, Dallia 4 vn Houndspoint nrTeesport, Daphne 5 vn Dasisland nr Sriracha, Early Bird 4 vn Eems nr Kiel, Eemhaven 4 32 zzo Recife nr Antwerpen, Eemsborg 6 te Rotterdam, Farmsum 4 60 wzw Oporto nr Antwer- Holendrecht 6 te Santander, Ilias 5 te Amsterdam. Katendrecht 4 vn Panamakanaal nr Ja- Kennemerland 5 vn Belem nr Am- schilderijen en Henk Munnik met aquarellen dinsdag t/m zaterdag van 10—17 uur (t/m 27 februari) Academiegebouw (Rapenburg 73): LAK-expositie André Dalhuis (Gouaches en aquarellen), maandag t/m vrijdag 9-18 uur (t/m 17 februari). Galerie Kerkdam (Lange Kerkdam 113, Wassenaar): Jacob Groen (lino's en aquarellen), Adrie Mouthaan (schilde rijen, aquarellen en tekeningen en Frans Storm (keramiek), woensdag t/m dag 10-16 uur, dinsdag 14-20 uur (t/m 11 februari). De Lakenhal: Expositie Folly Klomp (schilderijen) en Hank Gosse (ma chines), dagelijks 10-17 uur en zondags 13-17 uur (t/m 5 maart). Pulchri-Studio, Kempenaerstraat, Oegstgeest. Tentoonstelling Gerbrand Bierenga - etsen, lithografieën en pot loodtekeningen. Geopend t/m 23 feb ruari., dag. van 10-16 uur (zo. gesloten). Rijksmuseum van Oudheden (Rapen- 1.-5 uur Galerie 'De Oude Ryn' (Oude Rijn 40): Expositie grafisch genootschap 'Druk- kerstroost', woensdag t/m zaterdag 12- 17 uur, bovendien donderdagavond 19- 21 uur (t/m 22 februari). Galerie Denise Stephan, Bakkersteeg 18. Tentoonstelling José Calsina - teke ningen en etsen, Johannes van Hotten - schilderijen, Coba Koster - plastieken, Ronald Tolman - pjastieken en etsen, Tweehuysen - aquarellen en gouaches. Geopend vr., za. en zo. van 14-18 uur, tot 25 febr. Galerie-Bibliotheek, Luifelbaan 1, Was senaar. Tentoonstelling Didi van Son - wandkleden en Jeanne Roefs - kera miek. Geopend tot 9 febr., openings tijden van de bibliotheek (do. en zo. ge sloten). Museum voor Volkenkunde, Steens traat 1. Tentoonstelling „Taal en teken binnen Chinese muren". Geopend ma KWARK-PIE Een Engelse pie heeft in tegenstelling met een vlaai geen deegbode een deegdeksel. Men serveert een pie, die dus geen stevige ba- heeft, uit de v< tafel. Snijd hak met twee 100 g. ijskoude stuk jes boter door 200 g. gezeefde bloem met snufje zout tot kruimelig meng sel ontstaat, boter en bloem niet r afzonderlijk zijn te onderschei den. Werk er 4 eetl. koud water door en n het losse mengsel snel tot een samenhangende bal. Leg deze, in folie ge wikkeld, een uur in de koelkast. Ver meng 250 g. kwark met 4 eetl. vloeibare honing, 3 eetl. bas terdsuiker, 2 theel. citroensap, 2 kl. eie- een mespunt zout en 1 theel. ka neel. Schep deze sa in een bebo terde vorm. Rol de deegbal op een met bloem bestoven tafel uit tot een ronde lap dek hiermee de kwarkmassa af. Zet orm ongeveer warmde, zeer hete en temper de oven hitte na 15 i tot matig. U kunt deze pie zowel wari als koud opdienen. (£)uc/ fDlu'i/WJ 7 februari 1978 Honderd jaar geleden stond in de krant: Dat de veiligheid in Palermo op Sicilië nog altijd te wenschen overlaat, blijkt uit de ontvoe ring van Ale.vaxider Parisi, een jongmexisch van welgestelde ouders. Hij iverd op 2 jaxxuari des nachts te 12 urexi door vier met karabijnen gewapende lie den aaxigehoudendie hexn xxaar een rijtuig brachten en blind doekten. Hij werd naar een grot vervoerd, ivaarin hij met de meeste voorkomendheid werd behandeld. "De tijden zijn slecht" zoo veroxitschuldigden zich de ontvoerders, "men moet toch leven en zich daarom tot lieden wenden, die het betalexi kunnen". De roovers brachten Parisi allerlei fijne verver- schingen en ook cigarettes, in één woord, men zorgde dat het hem aan niets ontbrak. Nadat de familie ten slotte een losgeld van 67,000 fr. had betaald, werd de gevangene xiaar Palermo te ruggebracht. Vijftig jaar geleden: In de Pieterskerk heeft heden middag de onthulling plaats gehad van een gedenksteen ter herinnering aan den gx'ootexi Leidschen schilder Jan Steen. Tal van autoriteiten, vooral op kunstgebied, woonden deze plechtigheid bij. Voor de luchtdiensten Bata- via-Bandoeng en Semarang- Soerabaja.die in September as. zullen worden geopend, heeft de Nederlandsch-Indische Lucht vaart Mij te 's-Gravenhage aan de vliegtuigenfabriek Fokker opdracht gegeven voor vier drie-motorige F VII-vliegtui- gen, welke voor dezen dienst be stemd zijn. Naar aanleiding van de uitstekende ervaxnngen die luitenant Koppen op zijn tocht van Amsterdam naar Ba tavia en terug heeft opgedaan met de Siddeley Lynx-motoren heeft de NJ.L.M. besloten be doelde machines met deze moto ren te doen uitnisten. De Lynx-motoren zijn iti groote aantallen bij de Engelsche ma rine en het leger, alsmede in alle Engelse dominions en vele an dere landen, in gebruik. sterdam. Mercurius 5 te Moreheadcity, Nedlloyd Niger 4 vn Abidjan nr Lib reville, Nedlloyd Schie 6 vn Bahrein nr Kuwait, Nedlloyd Spaamekerk 6 te Vera Cruz, Nedlloyd Steenkerk 6 te Port Said, Nedlloyd Talbot 6 40 zo Wight nr Rot terdam, Niso 5 vn Le Havre nr Lymebay, Palamedes 6 te Tampa, Straat Forcados 6 40 z Quandelcanal nr Leidse bioscopen Luxor "Sinbad en het' oog van de tijger", dag. 2.00,7.00 en 9.15 uur, zo. 2.15, 4.30, 7.00 en 9.15 uur, a.l. Camera: "De duivel hale je", dag. 7.00 en 9.15 uur. 12jaar. Kindervoorstelling: ma, di, za en wo, 2.30 uur en zo. 2.00 en 6.15 uur. Nachtvoorstelling: "The harder they come", vrij. en zat. 11.30 uur Lido 1: "The spy who loved me", dag. 2.30, 7.00 en 9.30 uur, zo 2.30, 4.15, 7.00 en 9.15 uur, 12 jaar. Lido 2: "Van twaalf tot drie", dag. 7.00 en 9.15 uur, do. vrij., ma. en dl. ook 2.30. 12 jaar. Kindervoorstelling: "De redder- tjes", wo. en zat. 2.30 uur, zo. 2.30 en 4.45 Lido 3: "De man die van vrouwen hield", dag. 7.00 en 9.15 uur. ma, di, do en vrq. ook 2.30. 16 jaar. Kindervoorstelling: "Tekenfilmfestival Pink Panther", za en Alphense bioscopen Euro 1: "The spy who loved me", dag. 1.45, 6.45 en 9.15 uur, zo. 1 45,4.15,6.45 en 9.15 uur. 12 jaar. Nachtvoorstelling: "The Getaway, za. 12.00 uur Euro 2: "The Deep", dag. 2.00, 7.00 en 21.30 uur, zo. 2.00, 4.30, 7.00 en 9.30 uur. 16 jaar. Nachtvoorstelling: "Rollerball": za. 12.15 Euro 3: "Goodbye Emmannuelle", dag 2.15, 7.15 en 9.15 uur, za. 7,15, 9.45 en 12.15 uur. zo. 4.45, 7.15, 9.45 uur. wo. 7.15 en 9.45 uur. 16 jaar "Oom Ferdinand cn de toverdrank", za. zo en wo. 2.15 uur Euro 4 "Soldaat van Oranje", dag. 1.30, 6.30 en 9.30 uur, zo. 1.30, 6.30 en 9.30 uur. 12 jaar. Nachtvoorstelling: "Zullen wy het nog een keertje overdoen", za. 12.30 2.30 i 2.30 e 4.45 i Stjjdio: "Providence", dag. 2.30. 7.00 en 9.15 uur, zo. 2.30, 4.30,7.00 en 9.15 uur. 1( jaar. Trianon. "Wordt U al geholpen", dag, 2.30,7.00 en 9.15 uur. zo. 2.30,4.30.7.00 er 9.15 uur, a.l. Rex: "Sex-lawine in Tirol", dag. 7.00 en 9.15 uur, do en vrij ook 2.30. 16 jaar. Kin dervoorstelling: "De fluit met de zes smurfen", ma, di, wo en za. 2.30 uur Nachtvoorstelling: „Ijsklontjes voor een hete bliksem", vry en za, 11.30 uur Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur (Diacones- senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za terdag 13.00 uur (Elisabeth-ziekenhuis). Bezoekuren ziekenhui- Diaconesscnhuis: Middagbezuekuur: 13.45-14.30 Avond bezoekuur: 18.30-19.30 uur derafdeling dagelijks van 14.00-19.00 uur alleen voor ouders zondag 14.00-15.00 uur voor overige familieleden. Kinderen beneden 14 jaar hebben geen toegang op de kinderafdeling. 14.00-14 4o uur en van 18.30-19.30 i. Kraamafdeilng: dag. van 11.15-12.00 uur (alleen voor echtgenoot) van 15.00-16 00 uur en van 18 30-19.30 uur. Laatste kwar tier van middag- en avondbezoek baby- Kinderafdeling: dag. van 15.00-lö.30 2e KLASSE: Volwassenen dagelijks van 11.15-12.00 uur en van 14.00-14 45 uur en van 18.30-iy.30 uur. Kraamafdeilng: dag. van 11.15-12.OOuur (alleen voor echtgenoot) van 15 00-16.00 uur en van 18.30-19.30 uur. Babyshow laatste kwartier van middag- en avond- Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten (behalve kinderen) zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 14.15-15.00 uur 18.30-19.30 uur Voor de prematurenafdeling gelden de volgende bezoekuren (alleen voor ouders): Maandag t/m vrijdag: 18.30-18 45 uur Zaterdag en zondag: 14.45-15.00 uur. Bezoek aan ernstige patiënten: Wanneer voor ernstige patiënten door lopend bezoek wordt toegestaan kan de hoofdverpleegkundige hiervoor spe ciale kaarten verstrekken. Bezoektijden Kinderkliniek. Dagelijks: 15.00-15.45 uur. 18.30-19.00 uur Alphen aan den Rijn Rijnoord: le en 2e klas 11-11.30; 13.30- 14.15 en 18.30-19.30 uur; 3e klas 13.30- 14.15 en 18.30-19.30 uur; Kraamafdeling 13.30-14.45 alleen voor echtgenoten 19- 20 uur; Kinderafdeling 15-15.30 uur al leen voor ouders 18-18.30 uur. Geluidshinder Sehiphul vliegverkeer van en naar Schiphol kun nen dag en nacht worden gemeld bij het informatiecentrum Geluidshinder pchiphol (020-175000).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 19