Mijn moeder is een loeder CS22 Hervormd W assenaar doorgelicht Gerben Karstens: „Pijnen kan zijn borst natmaken... Onderzoek naar Rompelberg: geen doping Schaakteam van Alphen rest nog één obstakel in race naar titel Kerk moet afstappen van haar "homofobie DINSDAG 24 JANUARI 1978 (Van onze redactie geestelijk leven) "De kerk is mijn moeder. Maar mijn moeder is een loeder". Met deze woorden illustreerde een deelnemer aan een conferentie op "Woudsehoten" over "Homoseksualiteit en de kerken" het feit dat veel gelovige of religieus denkende homo seksuelen tegenstrijdige gevoelens ten opzichte van de kerk hebben. Ze komen wel iswaar niet los van die kerk, maar vinden haar houding in veel zaken nogal schimmig of ronduit slecht. De kerkelijke reacties op het feite lijke verschijnsel van de homo seksualiteit - een verschijnsel waarvan de kerk heel goed weet, dat het bij haar grenzen niet op houdt - kunnen heel verschillend zijn. In positieve zin komt de kerk echter moeilijk verder dan "be grip" voor de homoseksuele naaste en zijn (haar) situatie. Uitgestoten In Valencia (Spanje) werd onlangs een pater-schrijver door de aarts bisschop uit zijn priesterlijke functies gezet omdat hij in het openbaar had verklaard, homo seksueel te zijn. De overste van zijn orde - Antonio Rosello is een karmeliet - gooide er nog een schepje bovenop door hem zijn lidmaatschap te ontnemen. Wat had Rosello gedaan? Een boek geschreven waarin hij de homo seksualiteit als een legitieme vorm van liefde verdedigt. Zijn boek is een bestseller geworden. Ongehoorzaamheid moet gestraft, zei de leidsman van de karmelie ten. Bovendien had Antonio een schandaal veroorzaakt en grote schade toegebracht. De verstoten pater is nu ook van plan, een zit- staking te gaan houden voor de deur van zijn klooster, want, zegt hij, ik ben homoseksueel, maar blijf ook religieus. In het ambt De werkgroep van de ruim twee en' een half miljoen leden tellende Verenigde Presbyteriaanse Kerk in Amerika die zich juist over de erkenning van de homoseksuele mens in het kerkelijke leven heeft beraden, komt daarentegen tot het advies aan de dit jaar te houden algemene vergadering van deze kerk, homoseksuelen tot het ambt toe te laten. Geen bezwaar dus tegen een homosek sueel gerichte dominee op de kansel. Iedere congregatie zou dan zelf moeten uitmaken of ze homofie len wil wijden, en iedere ge meente moet dan zelf maar zien of ze een predikant die homofiel is beroept. Een minderheid (5 van de 17) in deze werkgroep heeft zich tegen dit advies uitgesproken. Zij wil het ambt voor deze leden niet openstellen. Het meerderheidsrapport wijst erop, dat de statuten van de kerk wijding van homofielen niet ver bieden. Waarom zou een homo fiele christen niet gewijd mogen worden als hij over de capacitei ten beschikt voor de uitoefening van een geestelijk ambt. Er zijn er die voor hun situatie een oplossing vinden in het celibaat. Maar anderen voelen zich ge noopt een relatie aan te gaan met iemand van hetzelfde geslacht. Basisbehoeften De werkgroep ontkent niet, dat dit een vraagstuk is, maar dat kan de eenheid tussen en binnen de ker ken in de grond van de zaak al leen bedreigen "wanneer het onze gemeenschappelijke en uit eindelijke trouw aan Jezus Chris tus ondermijnt". Op basis van die trouw moet wederzijdse aan vaarding toch mogelijk zijn. Ho moseksualiteit, zo zegt het rap port, is een sterke, blijvende en niet bewust gekozen gevoelsma tige gerichtheid". De kerk moet eens afstappen van haar "homo fobie". Er is, volgens de werk groep, geen wettelijke, sociale of morele rechtvaardiging te yinden om mensen met een homosek suele geaardheid de basisbehoef ten van het menselijk-sociale be staan te ontzeggen". Niet alleen in de presbyteriaanse, ook in de episcopaalse (ang- likaanse) kerk van de Verenigde Staten wordt dit onderwerp mo menteel druk besproken. Bij de episcopalen is al een scheuring opgetreden omdat de New Yorkse bisschop Paul Moore een lesbienne tot priester heeft ge wijd. Uit dit alles wordt in ieder geval duidelijk, dat een gelijkwaardige plaats voor de homofiele naaste ook in de kerkelijke samenleving nog lang geen uitgemaakte zaak is. Men kan dat ook moeilijk ver wachten, zolang het onderwerp nauwelijks bespreekbaar is en elke afwijking van het gangbare patroon wordt gegooid op de hoop van "ernstige zonden", waarvoor de gelovige zich dient te hoeden. Overigens kan een verandering in deze houding niet onopgemerkt blijven. De bemoeienis van onze omroeppastoraten met mensen die op dit gebied in moeilijk heden zitten is zeker niet het on belangrijkste deel van hun werk. Er worden vanuit de kerk nu ook ontmoetingsdagen gehouden voor ouders van homofiele kin deren. In Alphen aan den Rijn hebben een hervormde en een gereformeerde predikant on langs een mogelijkheid gescha pen voor homoseksuelen om el kaar te ontmoeten en hun vragen en problemen te bespreken. Bevrijding De deelnemers van de "Neder landse vereniging tot integratie van de homoseksualiteit C.O.C." aan de conferentie op "Woud- schoten" merken in hun verslag op, een scherpe tegenstelling te ervaren tussen de bevrijdende boodschap van het evangelie en wat de kerk als machtsinstituut daarvan maakt, met name wat be treft de seksualiteit, en dan in het bijzonder de homoseksualiteit. Volgens hun interpretatie ligt in die bevrijdende boodschap besloten dat de individuele mens in zijn eigen waarde wordt gelaten, vooral als het gaat om de vorm geving van zijn bestaan. De of- ficieel-kerkelijke leer voelen zij als benauwend. De kerk, zo zeg gen zij, predikt wel bevrijding, maar kweekt in feite angst. Zij hebben geen boodschap aan een Ds. A. Klamer van het oecume nisch radiopastoraat, die er in be langrijke mate toe heeft bijge dragen, dat het verschijnsel van de homoseksualiteit in de kerk al thans bespreekbaar is geworden al is dat nog lang niet overal het geval. officiële kerk die zich opwerpt als hoedster van een openbare mo raal, waaraan men zich van zelfsprekend zou moeten onder werpen. Wel voelen zij zich in hoge mate betrokken bij de gelo vigen om zich heen. Het verslag - er waren op dit week einde van het C.O.C. ook enige pastores aanwezig - constateert bij de kerken een zekere ontoe gankelijkheid wanneer het gaat om de homoseksualiteit. Dat geldt vooral de Rooms-Katho- lieke Kerk. Wil de kerk echter een boodschap van rechtvaardigheid verkondigen, dan moet zij juist voor de zwakkeren en onder drukten opkomen. Maar de ker ken trachten hun machtspositie zoveel mogelijk te behouden, en dat betekent dat zij veel te weinig positie kiezen vóór de minderhe den. Bespreekbaar De deelnemers aan het beraad op "Woudsehoten" willen dat men sen die homoseksueel zijn en die geloven zich binnen de kerken te kunnen manifesteren, ook al om dat de anderen het feit van de homoseksualiteit anders niet zien en er gemakkelijk omheen lopen. Homoseksuelen moeten dan wel zelf hun geaardheid be spreekbaar willen maken. Zij vragen geen "begrip" van de kant van de kerk. Het is de kerk, die moet gaan begrijpen dat er iets aan de hand is, want, aldus het verslag, er is bij de kerk angst voor een andere zienswijze. Uiteraard spraken de conferentie gangers ook over de homofiele pastor, "die vaak een lange pe riode van zelfaanvaarding heeft moeten doormaken". Hij moet een dubbel leven leiden, omdat het binnen gemeente of parochie onmogelijk is, voor de eigen geaardheid uit te komen. Een beleidsverandering is in de kerk nodig om aan deze "discrimina tie" een eind te maken. Ook de theologische opleidingen mogen hieraan niet voorbijgaan. Emancipatie Ten aanzien van de eigen vereni ging - de Nederlandse vereniging tot integratie van de homosek sualiteit C.O.C. - werd de eis ge steld, dat daar ruimte gevonden wordt voor mensen die vanuit hun kerkelijke achtergrond wer ken aan de "emancipatie van de homoseksualiteit". Het C.O.C. mag dan ook niet de gelovige homoseksuelen de officiële hou ding van de kerkelijke instituten ten aanzien van de homoseksua liteit aanwrijven. Onder de C.O.C.-leden zijn actieve kerkmensen. Zij zouden vanuit het C.O.C. kunnen werken aan beleidsverandering binnen hun kerk, en omgekeerd zouden zij vanuit hun kerk een functie naar het C.O.C. toe kunnen vervullen. De adviescommissie voor gods dienstzaken van de BBC en de IBA (commerciële radio en tele visie) in Engeland bestudeert de vraag of in eucharistievieringen via de TV brood en wijn als het ware op afstandsbediening ge consacreerd (gewijd) kunnen worden. De commissie is hier voor een Zweeds TV-programma gaan bekijken, waarin de kijkers werd gevraagd brood en wijn bij het tv-toestel te plaatsen voor consecratie tijdens de dienst. Achtergrond is het feit, dat veel zieken en bejaarden liturgische vieringen alleen via de TV kun nen volgen. Zij blijven daardoor dikwijls verstoken van een gere gelde ontvangst der sacramen- Magie Binnen de commissie, die de kwes tie officieel in april gaat bespre ken, gelooft men echter niet, dat men in Engeland het Zweedse voorbeeld zal volgen en overgaan tot wat men noemt „tele-com- munie". Volgens de godsdienstige prog ramma-leider Stephen Wade zou een electronische consecratie in strijd zijn met een reeks voor schriften van de Anglikaanse Kerk en van de R.K. Kerk. Bo vendien is er geen enkele garan tie voor misbruik door mensen die zich met zwarte magie bezig houden. En zwarte magie is in Engeland weer in opkomst. De voorzitter van de advies commissie, de anglikaanse bis schop van St. Albans heeft ge zegd, dat communie voor gelovi gen een zeer concrete zaak is. Consecratie en communie via de TV acht hij ongeveer hetzelfde als wanneer blanke Afrikanen zou den zeggen, dat zij met hun zwarte geloofsgenoten één zijn in de communie, terwijl blanken en negers in afzonderlijke gebou wen de eucharistie vieren. Liefdemaal In Engeland heeft nog niemand ge probeerd, het Zweedse voor beeld te volgen. Wel heeft een anglikaanse bisschop aan de vooravond van kerst via de radio een soort liefdemaalviering ge houden. Hij nodigde de luiste raars uit brood te eten en water te drinken en daarbij te mediteren. In een lijvig rapport, dat binnen een jaar gereed kwam, heeft een werkgroep van leden van de hervormde gemeente Was senaar het eigen kerkelijke leven in deze plaats doorge licht en op grond van haar be vindingen een reeks aanbe velingen gedaan voor de toe komst. Aanleiding tot een dergelijk onderzoek waren vragen be treffende plaats, taak en werkwijze van het jeugdwerk, de vergrijzing van de gemeente, de functie van het kerkblad en de functie van het "bezit" van de ge meente aan huizen, lan derijen, wijkgebouwen en pastorieën. Daarbij kwam de zich wijzigende kerkelijke si tuatie, o.a. gekenmerkt door afnemend kerkbezoek, enige terruggang in het aantal leden die geldelijk bijdragen en in het bijzonder de geringe be langstelling van de jongeren. Tevens moest in aanmerking genomen worden dat er ook positieve verschijnselen zijn, zoals grote belangstelling voor gezinsdiensten en an dere speciale diensten, voor avondmaalsvieringen en voor gesprekskringen. In februari 1977 werd een werk groep door de centrale ker- keraad benoemd, die tot taak kreeg: "Een bezinning op wat de gemeente krachtens bijbel en kerkorde geacht wordtte zijn, nu en in de toekomst, dit te confronteren met de be staande situatie, daar con clusies uit te trekken en deze conclusies in cijfers te verta len. Het rapport, dat onge twijfeld aanleiding zal geven tot discussies, eindigt met een uitvoerige lijst conclusies en aanbevelingen. Overleg Uit deze conclusies valt af te le- n, dat jeugdwerk, bezoek. Voor het jeugdwerk wordt een aantal suggesties gedaan, die neerkomen op een betere in tegratie van het jeugdwerk in het totaal va het kerkelijke le ven. Wat de kerkdienst be treft wordt o.a. een grotere be trokkenheid van de gemeen teleden bij de voorbereiding van de dienst aanbevolen en wat de catechese aangaat o.m. overleg met ouders en a.s. ca techisanten, een enquête on der de deelnemers na enkele De Wassenaarse dorpstoren maanden catechisatie en meer overleg en samen werking tussen de cateche ten. De kerkeraden, zo wordt ge zegd, fungeren niet als de in spirerende, richtinggevende organen die ze zouden moe ten zijn. Hun vergader- techniek laat te wensen over. Daarvoor doet het rapport enige praktische suggesties. Voorts wordt een grondige bezinning op functie en aan pak van het huisbezoek wen selijk geacht, waarbij o.a. meer gericht huisbezoek de aandacht verdient. Over de relatie met de her vorm d-gcreformeerde moda liteit merkt het rapport op dat deze sinds de integratie in 1970 veel verbeterd is. Als een mogelijkheid tot verdere sa menwerking wordt geza menlijk kring- en jeugdwerk genoemd. Ten aanzien van het diakonaat verdient een nauwere samenwerking met de kerkvoogdij aanbeveling. De kerkvoogdij zou een grotere openheid moeten betrachten t.a.v. de vermogenspositie en de herkomst en besteding van gelden. Voor de activering van de ge meente denkt men aan de vorming van werkgroepen, die onderdelen van het rap port zouden moeten bestude ren, en aan kringen die zich op het gemeente-zijn gaan be- t li lil \mm ROTTERDAM - Het decor van de Rotterdamse Zesdaagse doet in eerste instantie niet meteen aan een wielerspekta kel denken. Overal liggen weggeworpen bierblikjes, ser vetten, niet opgegeten broodjes, plakken mayonaise, mosterd, kranten en ga zo maar door. Uit de vele luidsprekers dreunden bijna doorlopend de nummers met-stip van de top veertig, terwijl goedwillende musici voor afwisseling zorgen door 'life' imitaties van die num mers door het grote rokerige sportpaleis Ahoy te smijten. graag afstand van zijn Brabantse erfvijand willen nemen. Zijn boosheid werd nog verhevigd, toen Pijnen na afloop doodkalm uitlegde, waarom hij, zulks in weerwil van de wens van Peter Post, geen koningskoppel met Karstens had willen vormen. Hij: "Post heeft mij vorig jaar al toe gezegd, dat ik ook dit jaar met Danny Clark zou mogen rijden. Ik wil hier graag winnen en dat is met Karstens niet mogelijk, om dat hij nu eenmaal geen baanren ner en bovendien te oud is". Vooral dat laatste schoot bij Kar stens in het verkeerde keelgat. "Te oud? Wat een onzin. Zoiets neem je toch niet serieus. En als iemand van mij zegt, dat ik geen kwaliteiten heb, dan heeft hij die waarschijnlijk zelf niet. Ik heb hem vanavond toch weggereden en dat was dan nog maar een voorproefje. Hij kan zijn borst na tmaken, neem dat van mij maar aan. Ik zal hem de komende da gen volledig kapot rijden, dat ga randeer ik De verwachting is, dat alle koppels zich zullen richten op de twee strijd tussen Karstens en Pijnen. Karstens, die samen rijdt met de Zandvoortse tempobeul Roy Schuiten, is voor de eindzege fa voriet, omdat hij zich verzekerd weet van de steun van de overige koppels, die dergelijke uitlatin- Tegen die achtergrond vocht Ger ben Karstens in de eerste van in totaal zes ronden zijn vete met René Pijnen uit. Aan het eind bleek die strijd vooralsnog onbe slist. Karstens en Pijnen gaan met hun koppelgenoten aan de leiding, terwijl de Duitsers Peff- gen en Fritz zich als derde in dat kleine kopgroepje handhaven. Pijnen heeft echter nog iets voor deel door zijn groter aantal pun ten (134 tegen 61). Een moeilijk te verteren zaak voor de oud-Leidenaar, want juist vanwege het feit, dat zijn conflict met Pijnen centraal in deze Rot terdamse Zesdaagse staat, had Karstens op deze eerste avond al P/Leiden naar De Vliethorst LEIDEN - Parker Leiden zal mor genavond zijn thuiswedstrijd te gen DL Amsterdam voor de er- divisie basketbal niet spelen in de Vijf Meihal. De Leidenaars zijn voor één keer uitgeweken naar sporthal "De Vliethorst" in Voor schoten, waar het voor Leiden belangrijke treffen met de hoofd stedelijke runner-up om half ne gen begint. gen aan zijn adres niet pikken. Pijnen en zijn koppelgenoot, de Australiër Danny Clark, lijken er nauwelijks onder te lijden. Me teen na het startschot van minis ter-president Van Agt demon streerde dit duo zijn klasse en deelde in de eerste de beste kop- pelkoers de eerste prikactie uit op de Duitsers Peffgen/Fritz na werd het hele veld op minstens één ronde gezet. Later op de avond trokken Karstens en Schuiten die plooi weer glad, maar zij konden niet voorkomen dat de puntenachterstand aan zienlijk bleef. Aanzienlijk moeilijker heeft het Nederlandse neo-prof-duo Pon steen/Van Gerwen het. Zij kam pen temidden van dit uitgelezen wielergezelschap nog met aan passingsmoeilijkheden. Al na de eerste dag staat dit nationale top- duo in spé kansloos op een laatste plaats met zes ronden achter stand. De stand na de eerste dag: 1. Pijnen/Clark 134 pnt 2. Kar stens/Schuiten 61 pnt; 3. Peff gen/Fritz 28 pnt; op één ronde: 4. Sercu/Van Linden 56 pnt; 5. Bal/Schutz 33 pnt. Bij de zesdaagse voor amateurs gaan twee koppels aan de leiding: de Belgen Stan Tourne/Michel Vaarten, die te elfder ure de plaats van hun landgenoten Pol lerhof en Maskus hebben inge nomen, en de Nederlanders Ron Smit/Frits Pirard. Beide duo's hebben 8 punten. In dezelfde ronde volgen 6 koppels. De stand na de eerste avond is: 1. Stan Tourne/Michel Vaarten 8 punten en Ron Smit/Frits Pirard 8; 3. Guido van Meel/Rik Caetho- ven 5; 4. Gaby Minneboo/Fran- cois Cathoven 4. WALTER OOMEN Minister-president Dries Rotterdamse Zesdaagse. Gerrie Knetemann en René Pijnen het startschot van de ROTTERDAM - De internationale wielrenunie (UCI) zal binnenkort toch het verzoek op tafel krijgen om het werelduurrecord met gangmaking op overdekte banen van Fred Rompelberg te erken- De Limburger, die in december op de piste van het Antwerpse sportpaleis het record van de Ita liaan Algeri met 2,5 kilometer verbeterde, kreeg gisteren in het Gentse laboratorium van prof. Debackere het bewijs, dat hij tij dens deze recordpoging geen stimulerende middelen heeft ge bruikt. Rompelberg was naar Gent geto gen, omdat de eerste analyse van de dopingcontrole positief was uitgevallen. Voor de contra-expertise had Rompelberg dr. Tom Vree van de Nijmeege universiteit als expert meegenomen. LEIDEN - Het eerste tientai van de Alphense schaakvereniging rest nog maar één obstakel in de strijd om het kampioenschap van de LSB, nu ook Philidor 5 op een onoverbrugbare achterstand werd gezet. Dit obstakel doet zich voor in de vorm van de slotwedstrijd tegen Katwijk, indien LSG 3 tenminste niet Philidor 3 klopt, want dan kunnen de Alphenaren de kam- pioensvlag meteen uitsteken. In de Adler-kantine nam Alphen een voorlopige 4-2 voorsprong, welke gezien de hangpartijen on getwijfeld in winst omgezet zal worden. Raumann en Idzerda hielpen Alphen een eind in de goede richting. Eerstgenoemde dankzij een dubbele matcombi- natie op het bord bracht. Invaller Neufeglise maakte er 0-3 van nadat opponent Struyk ver zuimd had om op de combina- toire toer te gaan, en hierna par does een stuk weggaf. Philidor- speler De Vroedt solliciteerde op het eerste bord naar de schoon heidsprijs toen hij met een paar- doffer en een doorgebroken pion de koningsstelling van Donker aan flarden reet (3-1). Walter voerde stukwinst gerouti neerd naar winst, Alphenaar De Brouwer deed hetzelfde met een pluspion in een lopereindspel, waarmee de 2-4 achterstand een feit was. Freeke staat als enige Leidenaar in zijn afgebroken stelling dik in de plus, dit van wege zeer dreigend zwaar ge schut op de vijandelijke koning. De drie andere partijen bieden Alphen bij het uitspelen gunstige tot uitstekende perspectieven. Lambooy heeft met een pluspion minstens remise, De Wit moet het ook met één "boer" meer doen, maar heeft daarbij ook nog een zeer actief loperpaar, bij De Kleynen is het met de materiële verhoudingen al niet anders ge steld, ook hier grote winstkan sen. De gedetailleerde uitslag: Philidor 5-Alphen 1, C. de Vroedt (n)-W. Donker (w) 1-0, W. Meelis-R. de Brouwer 0-1, G. Freeke-P. de Jong afg., A. Walter-R. de Boer 1-0, G. Sipos-J. Lambooy afg., Th. v.d. Berg-J. de Wit afg., C. Struyk-P. Neufeglise 0-1, J. v. Bruchem-K. Idzerda 0-1, A. Geyer-H. de Kleynen afg., A. Bakhuyzen v.d. Brink-P. Raumann 0-1. De arbiters hebben hun werk zaamheden voor wat betreft de vorige ronde intussen voltooid. Verrassingen bleven daarbij niet uit. Alphen snoepte een halfje mee in de wedstrijd tegen Philidor 4, omdat de partij tussen Idzerda en Paardekoper remise werd ver klaard, wat tot een eindstand van 6*/*—3leidde. Katwijk-Philidor 5 werd naar ver wachting 4-6. Leiderdorp zag de schade tegen Philidor 3 tot 7-3 beperkt, daar Jongsma weliswaar de winst op Selier sr. kreeg toebedeeld, maar Barendse zyn pluspion tegen Spoel met niet meer dan een re mise gehonoreerd zag.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 21