[/Ill ^mgmm Meesterlijke machines en witte landschappen toegelicht Opmerkelijke expositie in De Lakenhal9 b I Katharina Blum9: niet overtuigend Koos Postema als drama auteur 1 'n Ei hoort erbij WOENSDAG 25 JANUARI 1978 RADIO - TV KUNST PAGINA 5 NEDERLAND 1 18.25 - Sesamstraat (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 19 04 - Van gewest tot gewest en Internationaal Agrarisch Nieuws (NOS) 19.50 - Zendtijd van de Pacifistisch Socialistische Partij (POL. PARTIJEN) 20.00 - Auto met schade, uit de serie P.K. (NOS) 21.15 - Vangoghiana, voor blazers, strijkers en slagwerk (NOS) 21.35 - Journaal (NOS) 21.50 - Den Haag vandaag (NOS) 22.05 - Panoramiek (NOS) 22.35 - Studio Sport (NOS) 23.00 - Journaal (NOS) NEDERLAND 2 18.15 18.45 18.55 19.04 19.29 20.30 21.30 22.35 23.25 Natuurkunde, les 8 (TELEAC) Toeristische tips (NOS) Journaal (NOS) Kon hesi baka - Kom gauw terug, jeugdserie (IKON) Kenmerk: informatierubriek over kerk en samenleving (IKON-KRO RKK) Journaal (NOS) Film van de Nederlandse Stichting voor de Leprabe strijding (SOCUTERA) De brave soldaat Schwejk, tv-serie (VARA) Groot uur U (VARA) De tol van de roem, show (VARA) Journaal (NOS) DUITSE TV WOENSDAG 25 JANUARI DUITSLAND I WDR: 18.00 Progr.inform. Aansl. Natuurserie. 18.40 Wie das Leben so spielt.., tv- serie. 19.15 Actual. 19.45 Tip um 4tel vor 8). 20.00 Journ. 20.15 John Glueckstadt, tv-film. 21.50 We- tensch. progr. 22.30 Actual. 23.00 Sport. DUITSLAND II 18.20 Amus.progr. 19.00 Journ. 19.30 Die Bankiers, tv-serie. 20.15 Inform, progr. 21.00 Journ. 21.20 Starsky Hutch, misdaadserie. 22.05 Film- reportage. 22.50 Die Rakete, tv-fdm. 0.35 Journ. Engels. 19.00 Journ. 19.15 Film reportage. 20.00 Journ. en wecr- overz. 20.15 Fümreportage. 21.00 Momente. 21.15 Fümdocum. 22.00 Der 7. Sinn. 22.05 Faustrecht der Grosstadt, speelfilm. 23.35 Journ. en BELGISCHE TV WOENSDAG 25 JANUARI BELGIÉ VLAAMS 18.15 Kinderserie. 18.20 Jeugdma- gazine. 18.50 Luchtschippers, tv-se rie. 19.40 Morgen. 19.45 Journ. 20.10 Weerber. 20.15 Trekking van de lo ten. 20.20 Happy Days, tv-serie. 20.45 Washington met gesloten deuren, tv-serie. 22.20 Cult, progr. 22.50 Journ. en Wetstraat Vanavond gaat Koos Postema's "Een groot uur U" het achtste seizoen in. Koos begint gewoon weer, zonder dat hij de persdienst van de VARA daarover uitgebreid aankondiging heeft laten doen, zonder dat hij zelf uitspraken als "het moet dit seizoen nog beter dan best wordenheeft geventileerd. Koos: "Waarom zou ik? Aan de opzet van het programma is niets gewijzigd en "Een uur U" blijft onveranderd met meer dan een etiket dat op veel dingen te plakken is. Een waarmerk, meer niet". Hety'Uur U" van vanavond is een "Groot Uur U", om de simpele reden dat de uitzending iets langer dan zestig minuten duurt. Het onderwerp is "voeding" en in het bijzonder "de wijze keuken Dat laatste is dan een vrije vertaling van het Franse "nouvelle cuisine", een aanduiding vooreen nieuwe manier van koken waarbij op de eerste plaats rekening wordt gehouden met de - blijvende - gezond heid van de consumentNu is die "nouvelle cuisine" in zoverre niets nieuws dat er al druk over gepubliceerd is, maar meestal gebeurde dat door culinaire geheimsch rijvers die niet duidelijk maakten dat die "wijze keuken" ook - of juist - van toepassing kan zijn op de dagelijkse drie-eenheid aardappelen-vlees-groente Koos: "Daa rom heb ik vanavond ook iemand in het programma die een demonstratie geeft hoe iets eenvoudigs als een biefstukje bakken gezonder kan gebeuren. Voorts zal ik een gesprek hebben met de beheerder van de kantine van een zeer groot bedrijf, die bijvoor beeld probeert die giote, vettige, glibberige frikadel uit te bannen en er een gezonder hapje voor in de plaats te brengen. In totaal zal Koos Postema dit winterseizoen viermaal "Een UurU" op de VARA-televisie afleveren. Van de zomer worden enkele vorig jaar uitgezonden Uur U's" herhaald (onder meerde uitzendingen die waren gewijd aan erfelijkheid en aan "de waarheid aan het ernstig ziekbed"). En ook voor het winterseizoen 197811979 staat "Een Uur U" al op het VARA-reperloire. De voorbereidingen voor het carnaval in Oeteldonk, oude teke ningen van Maastricht en het herstel van een deel van de stadsmuur in Amersfoort vormen de onderwerpen van het NOS-progr "Van gewest tot gewest", vanavond op Ned. 1 (19.04-19.50). WOENSDAG 25 JANUARI HILVERSUM I PP: 18.19 Uitz. van D.S.'70. 18.30 Nws. TROS: 18 41 (S) De verhalen van Virgilius, vervolgverhaal voor kleuters. 18.45 (S) Michel en Louis, amus.progr. 19.05 (S) Hartje Am sterdam, amus.progr. 22.00 (S) Een mondje Frans. 22.30 Nws. 22 40 Ak- tua IV. 23.00 Kruis en Mol. 23.55 Nws. HILVERSUM II 18 00 Nws. VARA: 18.11 Dingen van de dag. 18.25 (S) Tussen start en fi nish, sportprogr. 19.30 (S) Bras sband Magazine. 20.00 Nws. 20.05(S) VARA-Klassiek. 21.45 (S) Over vroeger in proza en poezie. NOS: 22.15 Open School. 23.00 CS) Met het oog op morgen. 23.05 Aktual.overz. Radio-TV 23.10 De krant van mor gen. 23.20 Den Haag Vandaag. 23.52 Even op adem komen, yoga. 23.55 HILVERSUM III NOS: 18.03 De Vacaturebank. 18.10 (S) NOS-maal. 19.30 (S) Langs de lijn, sport en muziek 23 02 (S) NOS-Jazz. 0.02 (S) Metro's Midnight Music 1 02 (S) Muzekuul. 2.02 (S) Dat wordt weer nachtwerk. 4.02 (S) De achternacht. DONDERDAG 26 JANUARI HILVERSUM I NCRV: 7.00 Nws. 7 02 Het levende Woord. 7.08 (S) te Deum Laudamus, gewijde muz. 7.30 Nws. 7.41 Hier en nu. 7.55 (S) Vandaag donderdag, gevar progr 8 24 Trefwoord 8 30 Nws 8.36 Gvmn voor de huisvrouw 8.45 (Si Wie weet waar Willem Wever woont1, vragen van luisteraars. 9 45 (S) Onder de hoogtezon, pastoraal- 12.00 (S) De Kilima Hawaiians Show. 12.15 Boer en tuinder. 12.26 Meded. voor land- en tuinbouw. 12 30 Nws. 12.41 Hier en nu. 12.55(S) Middagpauzedienst. 13.15 (S) Een uur natuur. 14.15 (S) NCRV-Globaal. gevar. progr. (15.30 Nws.). 17.30 Nws. 17.32 Hier en nu. HILVERSUM II AVRO: 7.00 Nws. 7 11 Ochtend- gymn. 7.20 AVRO-klok (8.00 Nws. 8.11 Radiojournaal). 8.50 Morgen wijding. NOS: 9.00 De Gebeurtenis, docum. 9.35 Waterstanden AVRO. 9.40 Schoolradio 10.00 Radio-La- waaipapegaai. 10.10 Arbeidsvitami nen. (11.00 Nws. 11.03 Ra diojournaal.) 11.30 Rondom Twaalf. 12.15 AVRO's Sportpanorama. 13.00 Nws. 13.11 Radiojournaal 13.25 Beursplein 5 13 30 n Middagje AVRO. (1600 Nws. 16.03 Ra diojournaal 17 00 13-Spcciaal. 17.40 De Vrije Gedachte 17.55 Meded. HILVERSUM III TROS: 7 02 (S) Met Peter gaat het beter. 9.03 (S) De Hugo van Gelderen Sh..w 1 1 03 i SGeiar.l Vil draait op verzoek. 12.03 (S) Boter, Klaas en prijzen. 14 03 (S) Pol- derpopparade 16.03 (3) De Europa- HILVERSUM IV KRO: 7 00 Nws. 7.02 (S) Badinerie 900 Nws 902 (S) Aan woorden voorbij. 9 10 (S) Solo. 10 00 (s) Hel sinki Festival 1977 12 00 <S> Ron dom Bartok 14 00 Nws. 14 02 (S) Spektakel b 1 ije )s) Voor de droom begint 15.00-17 00 <S) Edward Elgar - The Deemof Gerontius. LEIDEN - In het Stedelijke museum "De Lakenhal" is tot 6 maart een hoogste curieuze tentoonstelling te zien, waar ingenieus geconstrueerde machines van Leidenaar Henk Gosses te pronk staan, en grote, witte schilderijen van Folly Klomp hangen. Twee op s zichzelf staande kunstuitingen die een bezoekje aan de Lakenhal zeer de moeite waard maakt. De machine, een uitvinding die men nog nooit mooi, vanuit een estetisch oogpunt bezien, heeft gevonden, is in deze eeuw om meer dan een reden gewaardeerd door kunstenaars. De Futuristen en de Stijl groepering zagen in de machine nieuwe dimensies om zich mee uit te drukken. De snel heid, het reproduceren, de lo pende band, het machinale, het zijn elementen die zij in hun kunst probeerden te gebruiken en uitdrukkingskracht te geven. Maar de machine als zelfstandig element voor een kunstwerk te gebruiken was er bij deze kun stenaars nog niet bij. De eerste die de machine als uitgangspunt heeft genomen voor een kun stobject is de Zwitser Joan Tin- guely. Zijn machines zijn echter anti-machines, ze drukken niet datgene uit wat je van een ma chine zou verwachten, maar al leen zichzelf. De bewegingen van de raderen, spoelen, buizen, hun geknars, gepiep en gekraak pro duceren niets en brengen niets teweeg. Het gaat alles net even anders waardoor de nadruk op de machine zelf valt. De machines van de kunstenaar die in de La kenhal exposeert, Henk Gosses, lijken in dit opzicht op die van Tinguely, namelijk dat ze niets anders dan zichzelf uitdrukken. Maar bij hem is er nog wat meer mee aan de hand. De machines van Gosses produceren wel iets, althans ze zetten iets in bewe ging. De niets vermoedende be zoeker, die in de gang die leidt naar de expositie twijfelt welke kant hij nu uit zal gaan, links naar de oudere kunstvoorwerpen kijken of rechts naar de tentoon stelling van moderne kunst, zal niet lang hoeven te aarzelen aan gezien een ingenieus gecon strueerde hand hem vanuit de expositiezaal wenkt. Dichterbij Rotterdamse agenten hebben eind vorige week 's nachts in een busje een schilderij gevonden, dat in januari 1976 uit een huis aan de Adrien Moonenweg in Den Haag met nog vier andere doeken was gestolen. Het schilderstuk, een winterland schap van Schelfhout, is 260.000 gulden waard. De agenten hadden belangstelling voor het busje, omdat een raampje kapot was en er niemand in zat. Het busje was in Rot terdam gehuurd. De politie pro beert er achter te komen wie de huurder is geweest. De andere schilderijen zijn nog zoek. gekomen kan hij zichzelf zien in een spiegeltje dat achter de hand vastzit, zodat het lijkt alsof de machine niet gewenkt heeft, maar de bezoeker zelf. Eenmaal binnengekomen is er geen terug gaan meer mogelijk. Niet alleen zijn de machines van Gosses te interessant, maar tevens hangen er grote, witte schilderijen van de andere exposant Folly Klomp. Schilderijen waar één ieder ge heel in weg kan dwalen, ook al zal bijna tachtig procent van de be zoekers zeggen dat kleine Kees van drie het ook had kunnen ma ken. Een opmerkelijke expositie van kunstwerken die je maar zel den te zien krijgt. De machines van Gosses brengen, zoals ge zegd, bepaalde zaken in bewe ging. Voor het merendeel zijn dit mense lijke lichaamsdelen die gebruikt worden voor de symboliek in de objecten van Gosses. "De droeve bruid" is één op het eerste gezicht normale poppekop met een lief sluiertje voor. De machine een maal in werking gezet, door mid del van een zwengeltje of door op een knopje te drukken, dit van wege de noodzakelijke plaatsing van de machines in vitrines, geeft het volgende beeld, een onzicht baar transportbandje brengt zil verkleurige pareltjes naar boven en stort ze in een gootje. Als tra nen komen ze dan uit de ogen van de bruid rollen, die langzaam "ja" knikt: via een gat in de wang ko men de pareltjes weer op de transportband terecht en de "Vive F. Klomp", een schilderij LEIDEN - Men kan een to neelstuk als 'De verloren eer van Katharina Blum', gister avond opgevoerd in een af geladen LAK-theater op twee manieren benaderen. Men kan een oordeel vellen over dwangmatigheid waar mee Heinrich Böll het gege ven bedacht heeft als reactie op de hetze, die tegen hem gevoerd is in de Duitse Sprin ger-Pers en men kan ook kri tische kanttekeningen plaat sen bij de interpretatie van het verbaal gegeven door het Fakkel-Theater uit Antwer pen. Wanneer men een op merking wil maken over de mate van inleving in het thema door de auteur Bóll zelf (en daarmee onlosmakelijk verbindend de toneelbewer king van dit gegeven door Margarethe von Trotta), valt in de eerste plaats op het na drukkelijk afzetten tegen de geciviliseerde maatschappij, die door Heinrich Böll meer malen is beschreven als een kwalijke resultante van het door Hitier geplande 'Dritte Reich'. Het 'Wirtschaftswun- der' is in zijn ogen een sa menzwering van kapitalisten en opportunisten. Welja, wanneer je langs dergelijke lijnen denkt, zullen terroris ten en andere 'wereld hervormers' je spoedig gaan verafgoden en je spreekbuis van hun ideologie trachten te maken. Wanneer men de in cidenteel extremistische sympathieën, die doorklin ken een ogenblik buiten be schouwing wil laten, moet nijdelijk de conclusie getrokken worden, dat Böll, ondanks zijn geestelijke ba gage (waardoor een sterk rood-gekleurd toneelstuk ontsond) er in is geslaagd een fantastisch stuk te schrijven. Ook de interpretatie daarvan door Von Trotta is buiten dis cussie van niveau. Maar wat het 'Fakkeltheater' er vervol gens mee doet is moeilijk om schrijfbaar. Regelmatig op amateurtoneelniveau vertoe vend, typisch 'Belgische' zin swendingen en uitdrukkin gen gebruikend, die in Ne derland nu eenmaal op de lachspieren werken juist op momenten, waarop zoiets be slist niet op prijs wordt ge steld, slaagde het 'Fak keltheater' er gisteravond geenszins in de sfeer van Böll op te roepen. En is nu duide lijk en te nadrukkelijke sprake van een Belgische to neelgroep, die een Duitse auteur speelt. Men kan in de theateraankondiging dan wel spreken van een 'dokumen- taire aktualiteitsthriller, waarin centraal gesteld wordt in hoeverre de persvrijheid de privacy kan aantasten', over tuigen doet het inmiddels al lerminst. Bijvoorbeeld de passage, waarin een journa list de plaats inneemt van de commissaris om Brettloh, de ex-echtgenoot van Katharina Blum (Ria Verschaeren), een verhaal voor zijn krant te ontlokken lijkt zo onwerke lijk, dat het riducuul over komt. Jammer van het inte ressante gegeven, het is een volwassener opvoering waardig. Bert Koekebakker bruid kan opnieuw droef zitten te wezen. Dit is slechts één voor beeld van de vele intrigerende en geestige machientjes die Gosses gemaakt heeft. Gosses gebruikt machientjes om de oppermacht van de omstandigheid, zoals door Hans Sizoo goed geschreven toe lichting op de tentoonstelling vermeldt, in ons bestaan te ver beelden en te symboliseren. Die oppermacht van de omstandig heid zit hem in erfelijkheid, mi lieu, toeval e.d. Een mens kan daar niet anders dan als een ma chine op reageren, zo doen al thans de menselijke figuren in de machines van Gosses. De mens is er de machine, de machinerie de onbecijferbare machinist, aldus Sizoo. De "Bevrijdingsmachine nr. 2" toont dit nog eens te meer aan. Een pop zonder hoofd maar met vleugels. Zou vrij weg willen vliegen. Helaas kan dat niet aan gezien de pop aan de machine vastzit. Maar deze machine houdt de pop niet alleen vast. Wanneer het apparaat in beweging wordt gesteld doet het alles om de pop in haar vrijheidsstrijd te stimule ren. De machine is de motor die de drang naar vrijheid bepaald en hiermee geeft ze gestalte aan Gosses' idee dat de mens in zijn hang naar vrijheid onvrij is, dus eigenlijk bepaald wordt door de krachten die om hem heen wer ken, waar de machine symbool voor is. Naast deze opmerkelijke en verrassende machinetjes waar één ieder zijn fantasie op kan botvieren, hangener in dezelfde ruimte veertien schilderijen van "Bevrijdingsmachine nr. 2" van Henk Gosses Folly Klomp waar men eveneens veel fantasie in kwijt kan. Grote witte doeken, met zeer weinig beeldelementen, maar met een ruim aantal interpretatiemoge lijkheden. Klomp probeert zowel de door compositie en opbouw gesuggereerde ruimte als het vlak van het tweedimensionale doek tot hun recht te laten ko men. Hij plaatst in de witte vel den kleine, fel gekleurde vlakjes die men als daken of huisjes, staande in een landschap zou kunnen interpreteren, maar die in elk geval in de verte van het landschap staan. Tegelijkertijd echter springen deze vlakjes, door hun sterke contrast met het reine wit, naar voren. Hierdoor laat hij de vlakheid van het schilderij als compositie in tact. Er treden op deze manier twee verschillende aspecten naar voren, ruimtelijkheid en twee dimensionaliteit, zonder dat ze afbreuk aan elkaar doen. In an dere schilderijen weet Klomp nog veel ingewikkeldere ruimte situaties te creëren, door middel van overlappingen en oversnij dingen van vlakken en vormen, zonder daarbij afbreuk te doen aan de vlakheid van het schilderij als compositie. Het is wel nodig enige tijd te nemen voor het be kijken van deze doeken voordat men de verschillende subtiele nuances opmerkt. Men is maar al te gauw geneigd om na het be kijken van de geestige machines van Gosses, de stille, rustgevende schilderijen van Klomp als vol komen belachelijk af te doen. Mocht men echter dan nog niks zien in deze doeken, dan is het aan te raden de door Hans Sizoo geschreven catalogustekst rustig door te nemen. JURRIAAN KRANENDONK «VB Komend vooijaar zal de VARA een televisiespel opnemen dat ge schreven is doorKoos Pos tema. Het stuk, dat "De Verden king" gaat heten is gebaseerd op een levensverhaal dat Postema verschaft werd voor een "Uur U", maar dat nooit voor dat prog ramma gebruikt is (en ook niet gebruikt zal worden) omdat de hoofdpersoon van dat verhaal "niet in beeld kan". Postema: "Ik ben met het verhaal naar onze afdeling drama gestapt en daar zei men dat er een prima televisiespel in zou zitten. Ver volgens heb ik op de afdeling een half uurtje les genoten in het schrijven van een dialoog en ben aan de slag gegaan, met in m'n achterhoold het idee: als het schip strandt, dan kunnen echte auteurs er altijd nog wel iets mee doen". Postema's schip strandde echter niet en zo staat hij nu ook als drama-auteur te boek. "De Ver denking" gaat over een man die niet juridisch verdacht wordt, maar over wie zijn omgeving denkt: er zou wel eens iets loos met hem kunnen zijn. Koos Pos tema: "Dat is veel erger dan het lijkt. Dit soort verdenking leidt - zeker bij de man in mijn verhaal - tot uitstoting, tot totale vereen zaming". ADVERTENTIE De actrice Lee Grant en haar echtgenoot Joe Feury voor hi zijnde huis in Malibu Californie),dat door een storm werd goede humeur heeft daar zo te zien niet onder geleden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 5