"Kerkbalans" actie begonnen FORD RIJNLAND GAAT IN 1978 WEE] FORD RIJNLAND Niet boodschap aanpassenmaar wel de overdracht "LANDELIJK PASTORAAL OVERLEG" BEGINT VOLGENDE WEEK Uw inzet waard VRIJDAG 13 JANUARI 1978 jHitimii.iuiij- De polarisatie in de kerk en het gods dienstonderricht, met name aan de jongeren, zijn het ogenblik de voor naamste zorgen van de Nederlandse bisschoppen. Dat valt af te leiden uit de brief waarmee zij hun schriftelijke bijdrage leveren aan het Landelijke Pastoraal Overleg. Dit houdt volgende week vrijdag en za terdag in het seminarie-congrescen trum te Noord wijkerhout zijn openingszitting. De bisschoppen hopen dan ook, dat er door dit overleg vooral een duidelijk zicht ontstaat op de situatie waarin de rooms-katholieke geloofsgemeen schap in ons land verkeert. Daarnaast vinden zij het belangrijk, dat het Lan delijk Pastoraal Overleg (LPOIII) pro beert wegen te vinden waarlangs de ca techese en de geloofsopvoeding van jongeren en volwassenen gestalte kunnen krijgen. Gemeenschappelijk Volgens de bisschoppen verlangen de gelovigen naar een geloofsgemeen schap. Dat blijkt duidelijk uit de ant woorden in de brochure "Een stap ver der". Deze brochure (waarover wij in oktober al uitvoerig berichtten) is een samenvatting van 1500 reacties op de vraag wat men denkt van samen-gelo ven en samen-kerk-zijn.) De bisschoppen vinden in die antwoor den twee tender.zen. Enerzijds is er een heimwee naar vroeger, naar de ge meenschap als geborgenheid, naar de traditie, de eigen instellingen en or ganisaties. Anderzijds een verlangen naar een gemeenschap, die zich wil be zinnen op wat geloven betekent in déze tijd, die vraagt naar meer verscheiden- I heid, nieuwe vormen van geloofsbele ving, meer dienstbaarheid, meer bele ving van de blijde boodschap als bood schap van gerechtigheid en bevrijding van verdrukten. Bezinning "Lopen deze twee bewegingen uit elkaar, staan zij tegenover elkaar, zijn zij er oorzaak van, dat er geen gemeenschap meer bestaat, geen samen kerk zijn. geen samen geloven?", zo vragen de bisschoppen. In de brochure "Een stap verder" komt al een vrij duidelijk beeld naar voren van wat er in de geloofsgemeenschap leeft". Op basis daarvan zou het LPO een bezinning kunnen inleiden om tot een antwoord vanuit geloof en kerk te komen", aldus de bisschoppen in hun brief. Aan de hand van bijbelteksten geven zij daarbij aan wat onder ge meenschap verstaan wordt. "Er moet méér zijn dan de co-ëxistentie, méér dan verdraagzaamheid; er moet een weten zijn van elkaar dat is: liefde. Getuigen De catechese beschouwen de bisschop pen als een van de voornaamste thema's van het overleg. Zoals uit de brochure "Een stap verder" blijkt, is het centrale probleem hier de geloof sopvoeding van de jeugd. Om een goede Geloofsopvoeding van kinderen en jongeren mogelijk te maken, is het in de eerste plaats nodig dat er een programma komt voor volwassencate chese. "Ouders en andere volwassenen kunnen immers moeilijk getuigen van een ge loof, dat voor henzelf vaag en duister blijft". Daarnaast moeten catecheten toegerust en gesteund worden bij hun werk op de scholen. Zij hebben recht op belangstelling en hulp en ook be grip voor de moeilijkheden die zij bij hun werk ondervinden. Relatie Basis voor de chatechese is de ge loofsgemeenschap. Daarbij is de cate chese op school wel zeer belangrijk, maar gezin en parochie blijven toch de eerst-aangewezen plaats. De bisschoppen wijzen in hun bijdrage nog op de vorig jaar in Rome gehouden bisschoppensynode, waarop uitdruk kelijk is gezegd, dat het er bij de cate chese om gaat, de boodschap van het evangelie op aangepaste wijze over te brengen. "Niet de boodschap moet worden aangepast, maar de overdracht van de boodschap". Deze methode zal in elke tijd en elke cul tuur weer anders zijn, maar steeds met hetzelfde doel: de mens beter bekend te maken met Jezus Christus en te brengen tot een persoonlijke relatie met Hem. THEO KROON. Onder het motto "Uw inzet waard" is deze week de actie "Kerkbalans 1978" begonnen. Ze duurt tot 22 januari. De bedoeling van deze actie, die gevoerd wordt door de lan delijke interkerkelijke commissie "Geldwering" in sa menwerking met de plaatselijke kerken en gemeenten, is, de inkomsten van de kerk in een tijd van financiële en wie zal het ontkennen - ook van kerkelijke inflatie op peil te houden. De kerk kan nu eenmaal niet van de wind leven. Zij is een geeste lijk centrum, maar tegelijk een "bedrijf' dat zijn financiële ba sis intact moeh houden om zijn opdracht waar te maken. De Hervormde Kerk is met deze centrale geldwerving in 1972 be gonnen. Een jaar later gingen de Rooms-Katholieke Kerk in ons land, de Gereformeerde Kerken, de Evangelisch-Lutherse Kerk en de Oud-Katholieke Kerk meedoep. Daarna kwamen ook de remonstranten en de doopsge zinden er nog bij. En dit jaar heb ben de Evangelische Broeder gemeente in Nederland en de af deling Apeldoorn van het Legér des Heils zich bij de kring ge voegd. Net op tijd De voorzitter van het college van economen van de rk bisdommen, drs. B. J. Weterman, constateert na vijf jaar gemeenschappelijke actie, dat de vrijwillige bijdrage een belangrijke inkomstenbron voor de kerken is geworden. Wat zijn eigen kerk betreft heeft deze actie er juist op tijd voor gezorgd, dat de parochies niet in grote fi nanciële moeilijkheden kwamen. In de Hervormde Kerk stegen de inkomsten, dankzij de centrale geldwerving, van bijna 143 mil joen in 1975 tot ruim 158 miljoen gulden in 1976. Men schat dat het bedrag vorig jaar tot ongeveer 173 miljoen gulden is opgelopen. De verwachting voor het pas begon nen jaar reikt voorzichtig naar 188 miljoen. Volgens ds. J. van Zanten, her vormd predikant in Wassenaar en voorzitter van de commissie "Geldwerving" in zijn eigen kerk, bereikt de actie "Kerkbalans" ongeveer 85 procent van de her vormden. Daarnaast heeft ze ook een gunstige werking in gemeen ten waar men op andere manier geld vergaart of dat op een ander tijdstip doet. Van de 800 plaatselijke gerefor meerde kerken die ons land telt nemen er nu ruim 300 aan "Kerk balans" deel. Deze kerken zagen hun inkomsten in 1977 met ruim 11 procent stijgen. Een kleinere stijging dan in voorgaande jaren. De heer J. Vaatstra, penningmees ter van het landelijk verband van commissies van beheer van de Geref. Kerken, schrijft deze ver minderde stijging toe aan de eco nomische teruggang en de daar aan verbonden werkloosheid. Ook voor de Rooms-Katholieke Kerk is de stijging over 1977 be neden de verwachtingen geble ven. Zij beperkte zich tot 5 a 6 procent. Waarschijnlijk draagt nog geen 50 procent van het aan tal gezinnen in deze kerk aan "Kerkbalans" bij. "Relatief weinigen komen op voor dc las ten van velen", zei drs. Weter- Toch is er alle reden, met "Kerk balans" door te gaan. De actie heeft langzamerhand een vaste plaats gekregen in het jaarlijkse kerkelijke programma. Versnip pering en dus financieel verlies wordt met zo'n centraal geleide werving tegengegaan en boven dien kan de zin ervan op veel doeltreffender manier worden Gepropageerd. Voor louter plaat selijke acties komen de mas samedia nu eenmaal niet in het geweer, wel voor initiatieven die het gehele land raken. Ds. Van Zanten te Wassenaar, voorzitter van de hervormde commissie Geldwerving85 procent van de hervormden wordt met "Kerkbalaiis" bereikt. Vrijwilligers Overigens hangt de opbrengst van "Kerkbalans" wel in belangrijke mate af van plaatselijke vrijwilli gers. En die zijn in de kerken nog altijd vrij-ruim voorhanden. Dr. R. G. Scholten, hervormd godsdienstsocioloog en weten schappelijk hoofdmedewerker aan de rk theologische hoge school van Amsterdam, die juist naar vrijwilligersarbeid in de kerk een onderzoek instelt, meent, dat het met de kerken echt niet zo slecht gaat als men vaak wil doen voorkomen. Zo is er op elke zeven meelevende her vormden of katholieken 1 die tot een of andere vorm van actieve medewerking is te bewegen. Dat is, volgens dr. Scholten, een hoog percentage, dat, behalve in de amateursport, nergens wordt be reikt. Ongeveer de helft van de kerkelijke vrijwilligers bestaat uit vrouwen. De conclusie van dr. Scholten is dan ook, dat wat het aantal be treft de emancipatie van de vrouw in de kerken voltooid is. Maar wat betreft de aard van deze medewerking mankeert er aan die emancipatie nog wel een en ander. Kerkelijke vrijwilligersarbeid heeft een grote omvang. Dr. Scholten heeft berekend, dat er zeker meer dan 400.000 Nederlanders bij be trokken zijn. Maar zij moeten wel inhoudelijk steeds meer door vrijgestelden (betaalde krachten) worden "ge voed". Scholten ziet hier ook een taak voor de geldgaarders, met name voor de actie "Kerk balans". Het zijn vooral de gemo tiveerde vrijwilligers die stand houden. KRAKEN. Het rapport "Kraken in Nederland", waarin wordt voorge steld, de overheid srtoe te bewegen de door de Tweede Kamer aangeno men anti-kraakwet in te trekken, heeft bij de Raad van Kerken een ver deeld onthaal gevonden. De doopsgezinde dominee C. Brüsewitz (Utrecht) vond het meer een stuk van een poltieke partij dan van een kerkelijke werkgroep. Kraken, zei hij, is en blijt een onrechtmatige daad. Hij had geen enkele reden blijft twij felen aan de eerlijkheid van de ambtenaren die de hand hebben gehad in informatie aan de Tweede Kamer. "Voorlopig zullen woningzoekenden nog op hun beurt moeten wachten. Als alle 18-jarigen subsidie willen krijgen om alleen te kunnen wonen, kan zelfs een rijk land als het onze dat niet opbrengen". Ook de gereformeerde ds. A. Hofland (Delft) kon zich niet aan de indruk onttrekken, dat het rapport kwam uit de koker van een politiek partijbu reau. Is het de taak van de kerken, het parlement voor de voeten te lopen? Mevrouw dr. M. Klompé (oud-minister) dacht er heel anders over. De kerken moeten opkomen voor een minderheid zonder macht en stem. Schuldig zijn niet alleen speculanten, maar ook kerkleden die een etage, die zij best kunnen missen, niet willen verhuren aan een jong gezin. Lang niet alle krakers zijn kwaadwillig; velen zijn best bereid een redelijke huur te betalen. De hervormde secretaris-generaal dr. A. van den Heuvel noemde het stuk van de werkgroep "voorbeeldig". Hij juichte het toe, dat het rapport, dat "rijke, onbekende informatie" biedt, het opneemt voor mensen die onder de strafwet dreigen te komen. En drs. L. Hogenbrink van de werkgroep: "Het is wettig optreden van de kerken, de overheid op haar vingers te tikken". "De twee vorige kabinet ten hebben onvolledige en onjuiste inlichtingen verstrekt". Beroepingswerk. hervormde Kerk: beroepen teTerneuzen C. Hoogen- doorn Twello. Mis met vrouw "Verwarring". Door samen met zijn vrouw, tevens diakones, een mis op te dragen, heeft de anglikaanse pastor Alfred Willetts (Manchester, Enge land) de discussie in zijn kerk over de vrouwelijke priester op nog bredere basis gebracht. Het gaat nu niet meer alleen om de vraag of de vrouw tot het priesterschap kan worden toegelaten, maar ook of de priester met leken kap concelebreren. In de kerk van Engeland is de diakones namelijk niet gewijd. Hoewel pastor Willets en zijn vrouw tegen de voorschriften in hebben gehandeld, zal bisschop Patrick Rodger waarschijnlijk geen maatregelen nemen, omdat de mis vooral was bedoeld als een afscheid van mevrouw Willetts die vele jaren als diakones in deze gemeente heeft gewerkt en al lang aan kanker lijdt maar nu in het laatste stadium van haar ziekte is gekomen. In een preek zei zij, dat het priesterschap geen exclusieve aan gelegenheid van mannen is. Bisschop Rodger wilde beslist geen hard oordeel uitspreken onder deze omstandigheden, maar betreurde het wel dat veel medegelovigen door deze onwettige handeling in verwarring zijn gebracht. GEWELD - In een "niet-officieel" document van de Wereldraad van Ker ken, toegestuurd aan de 290 aangesloten kerken en de landelijke en regio nale Raden van Kerken, eist het anti-racismebureau dat ook een geweld insluitende strijd tegen de apartheid als gerechtvaardigde opstand wordt erkend. Ford Rijnland Ford Rijnland Ford Rijnland Ford Rijnland Ford Rijnland Leiden Lammenschansplein 6 Tel.071-767206-767207 Leiderdorp v.d.Valk Boumanweg 71 Tel.071-899301 Leiden Kon.Wilhelminastraat 16 Dahlialaan 2 Vijf Meilaan 7 Tel.01718-72743 Tel.071-152476 Tel. 071-124647 Ford Rijnland Ford Rijnland Ford Rijnland Ford Rijnland

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 19