Trijfel REALISTISCHE VOORSTELLING VAN „DE GEK Zanger van „Inkspots" overleden MAANDAG 9 JANUARI 1978 Netwerk Wat zie je zoal, als je een kijkje neemt achter de schermen van Mies Bouwmans nieuwe prog ramma NetwerkOm te be ginnen de schrijver Willem van Maanen, die vertelde dat de opwinding in Putten alweer begint te luwen, ook al was het hem en zijn vrouw opgevallen dat men in de winkels minder grif dan vroeger zegt: "Waar mee kan ik u van dienst zijn, meneer Van Maanen"? Van Maanen wordt nu meestal weg gelaten, misschien ook om hem (of zijn vrouw) tegen de nieuwsgierige of boze blikken van de andere klanten te be schermen. Het kan natuurlijk ook pure gene of verlegenheid zijn. Vroeger was Willem van Maanen gewoon een klant die iets kwam kopen, nu is hij opeens een veelbesproken fi guur, en onder fatsoenlijke mensen krijg je in zo'n geval automatisch je anonimiteit te rug- Ik ontmoette verder de Zangeres zonder Naam, kleiner, en erger hinkend dan je denkt als je haar op het toneel ziet. Ze heeft iets, dat haar onderscheidt van haar collega's zoals Johnny Hoes, Johnny Jordaan, Tante Leen, Vader Abraham en noem ze maar op. In "netwerk" zong ze het door haarzelf geschreven lied over Anita Bryant, de Amerikaanse schoonheids koningin die de homoseksuelen te vuur en te zwaard bestrijdt, een lied op de rand van kitsch en kleinkunst, maar van een zeggingskracht die tegelijk im poneert en vrolijk maakt. Ze vertelde dat ze dit lied ook overal zingt waar ze 's avonds optreedt, en dat het steeds met enthousiasme ontvangen wordt. Ze zei letterlijk: "Het ge beurt wel dat jongemannen na afloop van dit lied in de zaal staan te wenen". \Joor Nico Scheepmaker H Caransa Maup Caransa mocht als laatste gast in zijn eigen kijkstoel zit ten, die uit zijn huis in Vin- keveen naar de studio was ge bracht. Ik heb er even in geze ten. De stoel kan op het elektra worden aangesloten, en als je dan aan een wieltje onder de rechterarmleuning draait, be gint of de hele stoel te vibreren, of, als je aan een ander wieltje draait, alleen de zitting, zodat je al zittend een trilmassage krijgt. De Ajax-spelers hebben indertijd ook zo'n stoel gehad van de meubelzaak die kort daarop (wrang detail) failliet ging na een actie van Koning Klant. Over de ontvoering en de soesa daar omheen heb ik hem maar niet al te veel gevraagd (ik weet daar al een paar weken enkele adembenemende verhalen over die ik helaas nog niet mag pu bliceren), maar hij vertelde me wel dat de leiding van zijn be drijf meteen na zijn ontvoering met medewerking van de Ne- derlandsche bank en talrijke andere banken een losgeld bijeen had geharkt. Het schijnt dat er voor zulke urgentiege- vallen al jarenlang "losgelden" klaar liggen in dollars en pon den. Maar zo'n losgeld in gul dens wie wil nu ook guldens als losgeld?) was er nog niet. "En op hoeveel had uw leiding u ge schat? heb ik gevraagd. "Eén miljoen gulden of twintig mil joen"? Het bleek vijftien mil joen te zijn, ze hadden hem dus gelukkig niet te laag inge schat... Het was in feite de eerste keer dat Maup Caransa zich weer "on der de mensenwaagde: an dere uitjes had hij zich tot nu toe ontzegd, op een bezoek aan Toronto in Canada na, waar hij was uitgenodigd op een in ternationale conferentie over terreurbestrijding. "Ik moest even geld wisselen", vertelde hij"en mijn vrouw loopt niet zo goed dus ik zei tegen haar dat zij maar even op een bank in een van die straten van Toronto op me moest wachten, maar toen ik terug kwam was ze ver dwenen. Ik zocht linksen rechts, maar ik zag haar nergens en ik dacht: nu hebben ze haar ook ontvoerd. Ik liep naar ons hotel dat vlakbij was, daar zag ik haar ook niet. Ik kijk weer op straat, ik was radeloos natuur lijk, toen ben ik naar de kamer in het hotel teruggegaan en daar zat ze, doodgemoede reerd: "Ik ben maar vast naar het hotel teruggegaan". Toen heb ik zitten janken als een kind". Belastingen Mies Bouwman vertelde me, dat ze Caransa (niet in de uitzen ding maar daarvoorge vraagd had waarom hij nog steeds in Nederland woonde terwijl andere grootgeldbezit ters voor de belastingen naar het buitenland waren gevlucht? "Ach Mies", antwoordde Ca ransa, "ik betaal hier wel meer belasting, en daar ben ik ook tegen, maar ik zie toch hoe die Nederlanders in Zwitserland zich voelen? "Hé Maup, ik heb De Telegraaf' roepen ze opge togen, want dat is het hoogte punt van hun dag. Laat mij dan maar liever iets meer be talen". Vijftien december van het vorig jaar was toneelgroep "Theater," eveneens in Leiden om in de Schouwburg een opvoering te geven van "De Spaanse Braban der" van Bredero. Destijds be stond reden tot het gebruiken van superlatieven omdat dat stuk viel in een periode, waarin de meeste toneelrecensies van het geen zich in Schouwburg en LAK-theater afspeelde nogal, aan de negatieve kant waren. Maar u heeft het Dick Cavett zaterdag avond in Mies Bouwman's "Net werk" zelf horen zeggen: "Voor de televisierecensenten is er geen enkele hoop, dat ze met hun kri tieken de doelgroep bereiken, terwijl film- en toneelrecensen ten die illusie nog wel mogen koesteren. Dat betekent zoveel, dat toneelac teurs zich iets aan zouden trek ken van recensies, die na een voorstelling door een recensent geschreven worden. Daarbij hoort dan hopelijk ook de nadrukrkelijk positieve recensie betreffende "De Gek" van Ed ward Bond in deze krant. Engelse theatercritici (een extravagante groep binnen een extravagant volk) hebben dit stuk uitgeroe pen tot het beste, dat ze in 1976 hebben gezien. Dat kan twee din gen betekenen: of het toneelaan bod in Engeland is beneden ni- Onbekende Stravinsky veau, of "De Gek" is werkelijk een zeer goed toneelstuk. Voor lopig nijg ik naar de laatste van de twee genoemde mogelijkheden. Het stuk is van een ruigheid, een ruwheid, die bijzonder aan spreekt. De ongepolijste om gangsvormen doen de rest. "De Gek" is de hemeltergende trage die van een getalenteerde boerenzoon John Clare, die met het schrijven van een gedich tenbundel doordringt tot in de li teraire salons van Londen, waar hij geëxploiteerd wordt als "de boerendichter van Nort hamptonshire". Vervreemd van zijn eigen sociale milieu en nauwelijks geaccepteerd onge veer als Koekoek in de Tweede Kamer) door de hogere klassen, wordt hij tenslotte krankzinnig. Het talent, waarmee hij geboren is legt meteen de eerste kiem voor zijn geestelijke ondergang. De sfeerverandering vóór en na de pauze lijkt aanvankelijk wat ge forceerd, maar geeft bij nader in zien haarzuiver het verschil tus sen landarbeiders en dienstbo den enerzijds en de gefor tuneerde adel anderzijds. Theater schuwde niet een zeer realisti sche copulatie-scène op twee me ter afstand van de eerste rijen (stoelen) te situeren. Niet iede reen onder de aanwezigen leek daar even gelukkig mee. BERT KOEKEBAKKER DEN HAAG - Direct na de dood van Stra vinsky in 1971 was er, zoals dat gewoonlijk bij sterfgevallen gaat, duidelijk een opleving in de be langstelling voor zijn muziek. Nu, zeven jaar later, lijkt die belang stelling wat te zijn verflauwd. Zeker, de Vuurvogels, Petroesjka's en Sacre's zijn niet meer uit onze concertzalen weg te branden en de platenindustrie weet er ook weg mee. Maar een groot aantal andere, vooral latere werken van Stravinsky is zelden of nooit te horen. Is het niet vreemd dat, terwijl platenmaatschappijen de ene na de andere vergeten ro manticus onder het stof vandaan halen; van een groot aantal be langrijke werken van Stravinsky geen up-to-date opnamen be staan. Denk aan „Persephone", „Le Rossignol", „Le baiser de la fee", „Agon", „Requiem Can ticles" en bovenal de opera „The Rake's Progress"? Het Concertgebouworkest had op het Stravinsky-programma, dat zaterdagavond in het Nederlands Congresgebouw en gistermiddag in het Concertgebouw werd uit gevoerd vijf composities gezet, waarvan er slechts een (het con cert voor piano en blazers) rela tief bekend is. Voor Ed Spanjaard, de 29-jarige as sistent-dirigent van het Con certgebouworkest, lag hier een kans eens te demonstreren dat hij meer waard is dan alleen het voorbereiden van programma's voor even in Amsterdam aan wippende, dirigerende be roemdheden. Nu laten de bij deze gelegenheid gespeelde werken van Stra vinsky nauwelijks of geen ruimte voor „interpretatie", dus voor dat meer persoonlijke aspect van het dirigeren moeten we wachten tot Ed Spanjaard met Mozart, Beet hoven of Brahms Duizenden fans van de vorig jaar overleden zanger Elvis Presley be zochten afgelopen zaterdag zijn graf op het landgoed i n Memphis, waar het idool de af gelopen jaren woonde. Elvis zou zaterdag 43 jaar geworden zijn. Kunstagenda Galerie Denise Stephan (Bakkersteeg 18): Tentoonstelling plastieken Coba Koster en schilderijen Johannes van Ho- ten. Geopend vrijdag t/m zondag van 14 - 18 uur (andere dagen na tel. afspraak), tot 15 januari. ARS expositiecentrum, Pieters kerkgracht 9, Leiden. ARS-leden ex poseren. Ma t/m vr. 14.00 - 16.30; s'avonds van 19.30 - 21.30; zaenzo. 12.00 - 16.30. Tot 19 februari. Museum voor Volkenkunde. Steens traat 1 Tentoonstelling „Taal en teken binnen Chinese muren". Geopend ma t/m za van 10—17 uur. zon- en feestdagen van 13-17 uur. tot 15 februari 1978. Galerie 'De Hollandsche Tuyn" (Brug- gestraat 1. Leiderdorp): Ikonen- tentoonstelling. Galerie-bibliotheek, Luifelbaan 1, Was senaar. Tentoonstelling Paula Sluiter - etsen, pentekeningen en kleuretsen. Geopend van 28 nov. t/m 12 jan., openingstijden van de bibliotheek. Galerie Van der Vlist (Botermarkt 3): Tentoonstelling schilderijen Selma Verhoeven, keramische plastieken Jetty Wery, Suzanne Eckhart en Hanne Meijer, gouaches Machteld Hooyen en poppen van Thérèse. Geopend dinsdag t/m zaterdag van 10 -17 uur en don derdagavond tot 21 uur, t/m 31 decem- Maar in ieder geval werd hier duidelijk dat Spanjaard op het punt van doeltreffendheid in het organiseren van de orkestklank en het vasthouden van kale beweging voor geen gat te- vangen is. AAD VAN DER VEN. Galerie De Oude Rijn. Oude Rijn 40. Tentoonstelling Bas Haasnoot - ma terie-schilderijen en etsen en Johan Timmers - linoleumsneden en aquarel len. Tot 18 januari, geopend woe. t/m za van 12-17 uur, do. van 19-21 uur, zo. van 14-17 uur. Pulchri Studio, Kempenaerstraat, Oegstgeest. Tentoonstelling Annie Borst Pauwels - gemengde techniek. Geopend t/m 12 jan., dag. van 10-16 uur (zondags gesloten). Rijksmuseum burg 28). Werkd. 10 nam. zondag 1-5 uur nam. Tentoonstelling "Over de grens der Etrusken". Geopend tot 27 febr. SEDALIA (MISSOURI) (AP) - Dick Porter, de afgelopen 9 jaar, eerste stem van de zanggroep de Inkspots, is vrijdag na een har taanval in een hotel in Sedalia overleden. De 46-jarige zanger werd gezocht en gevonden nadat hij niet was komen opdagen voor een optre den in een motel in de buurt. De originele Inkspots werden ge vormd in 1939 en hebben wereld beroemde songs gebracht als "if i didn't care" en "java". (Puc/ p)lw, 9 januari 1978 Honderd jaar geleden stond in de krant: -Vrijdag-avond heeft op den Great Northern spoorweg in Engeland een driedubbel on geluk plaats gehad. Een goede rentrein raakte bij Hatfield uit het spoor en, terwijl ettelijke wagens overhoop lagen op de lijn, reed de sneltrein uit Schotland er met volle vaart bo venop. Gelukkig was die van een uitstekenden remtoestel voorzien, waardoor de ramp lang niet zoo verschrikkelijk was als zij anders zou zijn ge weest. Niettemin werden vele passagiers gekwetst. Intusschen kwam een gewone trein van den zuidelijken kant en vond eene nieuwe botsing plaats. Die trein had minder vaart maar ook een 1/minder krachtigen remtoestel. waardoor meer schade werd geleden. De JJaily News" vindt hierin aanleiding aan te drin gen op het aanbrengen van ver beterde remtoestellen (vacuum brake) ook op de gewone trei- -zaterdag-avond is een toestel tot het oph ijschen en nederlaten van werklieden in eene steen kolenmijn onder Quaregnon (Henegouwen) op eene hoogte van 150 Meter ten gevolge van het breken der ketens naar be neden gestort, waardoor vijf tien personen het leven verloren. Vijftig jaar geleden: - Nauwelijks was Zaterdag de laatste doode geborgen uit de puinhoopen van het ingestorte huis aan de Landsberger Allee le Berlijn, waarmee het aantal slachtoffers tot 17 is gestegenof reeds deed zich gisteren een nieuwe ontploffingsramp voor, die het leven kostte aan den 50- jarigen heer Stammer en de dienstbode Martha Schönfelder. Met een vervaarlijken slag vloog een vleugel van een villa in de voorstad Dahlem met de daarnaast staande garage in de lucht. De eigenaar, de koop man Weingartner, had daar met zijn zwager Stammer een chemisch laboratorium, waar essences werden gefabriceerd. Bovendien werden er, haar thans is gebleken, z.g. knal patronen gemaakt, die bij mis tig weer als waarschuwings- signalen op de rails worden ge legd. Die knalpatronen zijn ontploft. Weingartner is gearre steerd, omdat hij geen toestem ming had voor de vervaardi ging van de patronen. 2.30 - en Clyde" Oudheden (Rapen- Leidse bioscopen. Luxor "Twee door het dolle heen", da. 2.30. 7.00 en 9.30, zo. 2.00, 4.30. 7.00 en 9.30 uur, 12 jaar. Camera: "Soldaat van Orarye", do. 8 uur, 12 jaar Kindervoorstelling „Pietje Bell", do., vr za. en wo Nachtvoorstelling: "Bonnu vr. en za. 11.30 uur, 16 jaar. Trianon ABBA, the movie", da. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.30 uur. a l. Rex: "Blue movie", da. 7.00 en 9.15 uur, 16 jaar. Kindervoorstelling: "Popeye", za. en woe 2.30 uur. Nachtvoorstelling: "Pornomeisjes in de onderwereld vr en za. 11.30 uur, 16 jaar. Lido 1: "The spy who loved me", da. 2.30, 7.00 en 9 15 uur, zo. ook 4.45 uur. 12 jaar Lido 2: "De reddertjes", da. 2.30, 7.00 en 9.15 uur. zo. ook 4.45 uur. a.l. Lido 3: "Valentino", do. 7.00 en 9.15 uur, 16 jaar. Kindervoorstelling Teken- filmfestival met o.a. "The Pink Pant her", da. 2.30, zo. ook 4 45 uur. a.l. Studio: "The last remake of Beau Ge ste". da. 2.30,7.00en 9.15 uur, zo. ook 4.30 uur a.l. Alphense bioscopen Euro 1 en 2: "The spy who loved me", da. 1.45. 6.45 en 9.15 uur. za. niet om 1.45 uur. zo. ook 4.15 uur. 12 jaar. Euro 3: "Twee door het dolle heen", da. 2.00, 7.00 en 9.30 uur. zo ook 4.30 uur. za niet om 2.00 uur, 12 jaar Euro 4: "Soldaat van Orarye", da. 2.30, 6.30 en 9.30 uur, 12 jaar. Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van-dinsdag 13 00 uur tot woensdag 13.00 uur (Diacones- senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za terdag 13.00 uur (Elisabeth-ziekenhuis)j Bezoekuren ziekenhui zen Dlaconessenhuis: Middagbezoekuur: 13 45-14.30 uur. Avond bezoekuur 18.30-19.30 uur Kin derafdeling dagelijks van 14.00-19 00 uur alleen voor ouders zondag 14 00-15 00 uur voor overige familieleden. Kinderen beneden 14 jaar hebben geen toegang op de kinderafdeling. Sint Ellsabeth-xiekenhuis: e KLASSE: Volwassenen dagelijks var 14 00-14.45 uur en van 18.30-19.30 uur Kraamafdellng: dag. van 11.15-12.OOüur (alleen voor echtgenoot) van 15.00-16.00 uur en van 18.30-19.30 uur Laatste kwar tier van middag- en avondbezoek baby- Kinderafdeling: dag. van 15.00-18.30 van 18.30-19 30 üür. Kraamafdellng: dag van 11.15-12.00uur (alleen voor echtgenoot) van 15.00-16.00 uur en van 18 30-19.30 uur. Babyshow, laatste kwartier van middag- en avond- Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten (behalve kinderen) zijn de bezoekuren als volgt Elke dag: 14.15-15.00 uur. 18 30-1930 uur Voor de prematurenafdeling gelden de volgende bezoekuren (alleen voor Maandag t m vrijdag 18.30-18.45 uur Zaterdag en zondag hoofdverpleegkundige hiervoor spe- Dageüjks 15.00-15 45 uur. 18.30-19.00 uur Bezoektijden kinderafdeling: Elke dag- 14.15-15 00 uur 18 30-19.00 uur Alphen aan den Rijn Rijnoord: le en 2e klas 11-11 30; 13 30- 14.15 en 18 30-19 30 uur; 3e klas 13 30- 14.15 en 18 30-19.30 uur; Kraamafdellng 13.30-14 45 alleen voor echtgenoten 19- 20 uur. Kinderafdeling 15-15.30 uur al leen voor ouders 18-18.30 uur. Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vliegverkeer van en naar Schiphui kun nen dag en nacht worden gemeld by het informatiecentrum Geluidshinder pcfyiphol (020-175000).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 19