Putten had gelijk, VARA. ook t l^vandaag^ toegelicht Commerciële bindingen omroepmensen te groot ZATERDAG 7 JANUARI 1978 De kennelijke verwachting van de VARA, dat de "bezwaarden" van Putten na het zien van de documentaire over "het drama van Putten" wel bakzeil zou den halen omdat ze nu met ei gen ogen gezien hadden hoe in teger de makers (Jan Roelands, Willem van Maanen, Koos Groen, - na het afgevuurde schot op het huis van van Maa nen aarzel je byna deze namen te noemen, het heeft iets weg van het samenstellen van een zwarte lijst) te werk waren ge gaan, is maar ten dele bewaar heid. De "rekkelijken" hebben zich wel gewonnen willen ge ven, maar de tegenstanders bij-voorbaat schijnen ook na het zien van de documentaire tegenstanders te zijn gebleven, soms zelfs in verhevigde mate. Dit pleit voor de stelling dat de invloed van het "indringende medium televisie" maar heel betrekkelijk is. De mening is tevoren al gevormd, alles wat er daarna over beweerd wordt werkt alleen maar bevestigend, hoe goed of hoe slecht de ar gumenten ook zijn. De VARA heeft in dit geval ge reageerd als de polsstoksp ringer, die meende dat het vol doende was om veilig aan de overkant te komen en niet van de polsstok af in het water te plonzen, maar wat daarbij over het hoofd gezien werd, was dat de wrikkende polsstok in het water onherroepelijk de lang- NICO SCHEEP- I MAKER zamerhand bezonken modder van de herinnering weer om hoog zou halen. Maar de jaar lijkse herdenking dan, en de bezoeken van de nabestaanden aan de graven in het Duitse plaatsje Ladelund, die roepen toch ook herinneringen wak ker? Wat is dan het verschil? Goed Ik vond het een goed gemaakte documentaire. De kritiek die ik hier en daar las op het feit dat de makers de aanleiding tot de wegvoering van de 600 mannen (een overval door verzetsstrij ders op een auto met Duitse militairen) niet chronologisch aan het begin hadden gezet maar aan het eind, deel ik niet. Het programma begon met de naakte feiten in enkele sobere zinnen. Daarna kwam het be kendste deel van het verhaal: de wegvoering van zoveel mannen als represaille voor de overval, en hun wedervaren in Duitsland. En dat mondde weer uit in de aanleiding, die daarom het onbekendste deel van het verhaal was gebleven, omdat de verzetsstrijders na de oorlog steeds over de toedracht hadden gezwegen. Neem mij zelf. Tot aan deze documentaire heb ik om de een of andere re den altijd gedacht, dat de aan slag op Rauter de aanleiding was tot het drama van Putten. En ik heb gemerkt dat ik niet de enige was. Het was daarom technisch en dramatisch juist naar die oorzaak toe te werken, in plaats van ervan uit te gaan. Ik vond het ook een integer ge maakte documentaire, waarin de geïnterviewden allen recht streeks met de zaak te maken hadden gehad en daar zinnige dingen over vertelden. Het zou ook een beetje vreemd zijn als de televisie wel steeds docu mentaires (al dan niet gedrama tiseerd) kon vertonen over ge beurtenissen uit de tweede we reldoorlog die elders plaats grepen, maar over de meest dramatische gebeurtenis in ons eigen land diende te zwijgen. Wie meent dat de herinnerin gen die een programma kun nen oproepen hem zullen schaden, moet gewoon niet kijken. Wie zojuist een verwant door een auto-ongeluk heeft verloren, doet er ook verstan-' dig aan het toestel uit te laten als hij weet dat er een film over een auto-ongeluk wordt uitge zonden. Ik kyk al jarenlang niet meer naar programma's waar van ik van tevoren weet dat zij mij onpasselijk zullen maken. Dat is een heel gezonde manier van televisiekijken. Aangetast Maar dat oproepen van boze dromen was ook het punt niet, neem ik aan. De wonden van de vliegramp bij Tenerife waren veel verser toen de televisie daar dagen lang aandacht aan besteedde, en toch heeft niemand actie gevoerd om die uitzendingen te verbieden. De angst van de Puttenaren moet veroorzaakt zijn door de we tenschap dat hun herinnerin gen niet zouden worden "opge rakeld", maar "aangetast". De teneur van de documentaire was immers, dat de weg gevoerde Puttenaren door hun "zwarte kousen-geloof' te lij delijk waren geweest, te weinig wendbaar, om de ellende te kunnen overleven. "Als er zes honderd Amsterdammers of Rotterdammers waren weg gevoerd in plaats van 600 Put tenaren, dan zouden er veel meer zijn teruggekomen", zei een weggevoerde maar terug gekeerde oud-Puttenaar Maar omdat zij door de kerk waren opgevoed in het geloof dat alles een straf van God is en Gods wil, misten zij de veerkracht om gebruik te maken van "de smalle marges" in het con centratiekamp. Ik geloof deze verklaring voor het zeer grote aantal omgekome nen onder de weggevoerde Puttenaren onmiddellijk, de getuigenissen daarover kwa men van verschillende kanten en werden zonder enige reden voor effectbejag afgelegd. Maar nu moet u zich even voorstellen dat u de weduwe of de zoon van zo'n weggevoerde en nooit te ruggekeerde Puttenaar bent. U hebt op den duur leren leven met de gedachte dat hij een willekeurig slachtoffer is ge weest van de moffen, en dat hij bovendien, door de willekeur van het lot (of door Gods wil), tot de vele omgekomenen moest behoren. En dan komt er opeens een documentaire waarin man en vader wel als een "onschuldig" slachtoffer van de wegvoering wordt voor gesteld, maar ook als een "schuldig" slachtoffer van zijn eigen dood: hij was niet wend baar genoeg, hij was niet weer baar genoeg, hij was lijdelijk, hij wist geen gebruik te maken van de smalle marges, kortom: hij was niet Amsterdammer genoeg. En dat 33 jaar na dato, nu dezelfde kerk ongetwijfeld minder vat op zijn parochianen heeft (zij kijken immers zelfs televisie) dan voor en in de oorlog. Had men ditzelfde in juni 1945 ge zegd, dan hadden de zoon en de weduwe instemmend geantwoord: "Ja, inderdaad, pa was een vroom en godvrezend man". Maar nu zal allicht even de gedachte bij hen opgeko men zijn, dat pa eigenlijk een sukkel was. Te weinig Am sterdammer en dus" een sukkel. Zoiets komt hard aan. De weer zin van de Puttenaren tegen de documentaire had du* in feite niets te maken met de integ riteit van de makers, maar met de opgedolven verklaring voor de grote mortaliteit onder de weggevoerde Puttenaren. Vraagteken Blijft de vraag of de VARA de do cumentaire terecht heeft uitge zonden, of beter had kunnen bewaren voor het verre nage slacht, als historisch docu ment. Ik vind dat de VARA de documentaire terecht heeft uitgezonden. Die "schuldvraag", hoe plausibel ook, blijft immers voor elke Puttenaar afzonderlijk een vraagteken. Er zijn er ook te ruggekomen. Er zijn er omge komen door heel andere oorza ken dan de genoemde, die bo vendien geen directe oorzaken waren maar meer een soort ka talysators, die te weinig drem pels opwierpen tegen het ster ven. Wat in de documentaire gezegd is, geldt voor de groep in zijn geheel, maar niet voor de hele groep. "Het is een film over mensen, niet speciaal over een bepaalde groep", zei Jan Roelands in de inleiding. Maar daar vergiste hij zich, ten eigen nadele, toch deerlijk in. Het was juist wel een film over een bepaalde groep, maar niet over de afzonderlijke mensen in die groep. Dat maakte de docu mentaire nu juist uitzendbaar. iVè Bob de Lange als weduwnaar en Els van Roodenals weduwe in een scene uit .Rinkelrooien" een toneelspel van Eric Schneider, dat de KRO zondagavond op het scherm brengt. Onderzoek Buma/Stemra HILVERSUM - Omroepmedewerkers die commerciële bindingen hebben met muziekuitgeverijen, platenmaat schappijen of zelf een uitgeverij exploiteren weigeren vaak plaatjes te draaien van artiesten uit een andere „stal". Deze bevoordeling ten eigen bate duurt al jaren en wordt door de onderscheidene omroepen oogluikend toegelaten. Het regent klachten bij de Buma/Stemra, de organisatie die de belangen behartigt van artiesten, musici, tekst schrijvers en componisten. Drs. G. Willemsen, directeur van de Buma/Stemra bevestigt de klachten en is al ge ruime tijd bezig met een inventarisatie in binnen-en buitenland. „U kunt niet zeggen dat wij bezig zijn met een actie. Wij willen eerst een duidelijk inzicht hebben in deze materie en zullen daarna ze ker met de omroepen gaan pra ten. Waar wij hen op zullen wijzen is de onverenigbaarheid van functies, waarvan vele artiesten het slachtoffer worden". Enkele jaren geleden werd in En geland eert disc-jockey- schandaal blootgelegd. Disc- jockeys van populaire platenp- rogramma's lieten zich al te zeer leiden door sterke voorkeuren voor bepaalde muziekuitgever ijen en platenmaatschappijen, omdat zij daarvoor onder de tafel door fors werden gehonoreerd. Dat in Nederland soortgelijke praktijken werden bedreven-zij het niet op zo'n grote schaal- werd toen niet voor mogelijk ge houden. De heer Willemsen be weert niet dat de Buma/Stemra zelf heeft 'geconstateerd dat er met smeergeld wordt gewerkt, maar haar bereiken daarover wel vele klachten uit binnen-en buitenland. Vast staat in ieder geval dat disc-jockeys en produ cers van de omroepen hun eigen muziekuitgeverij of die van een bevriende platenmaatschappij voortrekken. De heer Willemsen acht dit een onhoudbare situatie. Willemsen: „Met onderzoeken in die richting zijn we al geruime tijd bezig. We hebben ons laten informeren in de Verenigde Sta ten, Engeland en Luxemburg waar men met dezelfde proble men kampt. Ter voorkoming van ondeugdelijke praktijken is in Amerika een wettelijke regeling ontstaan. In Engeland heeft de BBC gezorgd voor interne in structies, die op straffe van ont slag dienen te worden nageleefd. Klachten Het is de heer Willemsen bekend dat een aantal artiesten ongeveer anderhalf jaar geleden een klacht heeft ingediend bij het ministerie van CRM en dat later ook de rege ringscommissaris voor om- roepenzaken over deze kwestie is benaderd. Tot nu toe heeft dit niet geleid tot een onderzoek van die kant. Ook de omroepen heb ben nog niet tot maatregelen be sloten. Willemsen: „Wanneer de bij ons komen met klachten dan sturen wij hen door naar de om roepen, want die zijn immers ver antwoordelijk voor de gang van zaken. Inmiddels blijven wij ons informeren hetgeen zeker zal uitmonden in een gesprek. In het buitenland bestaat de indruk dat Nederlandse muziekuitgeverijen en grammofoonplatenmaat schappijen over eigen zendtijd beschikken en daarin de platen draaien van hun eigen artiesten. Zij weten niet dat het Neder landse omroepbestel zulks niet toelaat. Maar dat er ondeugde lijke praktijken aan de orde zijn is zeker. Sommige programmama kers bekennen eerlijk dat zij een eigen muziekuitgeverij hebben of commerciële bindingen met platenmaatschappijen." Belangen Muziekuitgeverijen hebben er alle belang bij wanneer hun plaatjes via radio of televisie worden ge draaid. Wanneer zij over onvol doende contacten met om roepmedewerkers beschikken schijnt het bijzonder moeilijk te zijn een plaatsje in een radio-of tv-programma te verwerven. Vraag aan de heer Willemsen: „Wanneer een uitgeverij of artiest niet tot een programma door dringt, komt er dan geld op ta fel?" „Die mogelijkheid is niet uitgeslo ten. Er bereiken ons in elk geval veel klachten over. De mu ziekuitgeverijen en artiesten die een bonafide handelwijze voor staan, durven niet openlijk te protesteren uit angst dat hun pla ten worden geboycot. De mu ziekuitgeverijen zonder com merciële betrekkingen met om roepmedewerkers worstelen mei het probleem dat artiesten die geen garantie krijgen dat hur plaatjes door radio of televisie worden uitgezonden overstap pen naar een andere uitgeverij. Ei is de laatste jaren een ongezonde situatie gegroeid. De Buma/Stemra wil daar iets aar doen. BRINK Luchtverwarming fm Uw installateur: LUCOTHERM B.V.- ALPHEN a/d RIJN Postbus 337, Kalkovenweg 58,Telefoon (01720) 2 03 00 zaterdag 7 januari HILVERSUM I 18.30 Nws. 18.41 (S) Proeflokaal. 19.30 (S) Zing zomaar simpel een melodie. 20.00 (S) De VARA felici teert. 21.00 (S) Voor wie niet kijken wü... (22.30 Nws.) 23.55-2400 Nws. HILVERSUM H 18.00 Nws. 18.11 Aktua-magazine. 19.00 (S) Tross-Country. 20.00 Nws. 20.05 (S) Concert a la carte; klass. verzoekplaten. 21.20 (S) Woorden in de avond; voordracht. 21.45 (S) Arthur Rubinstein programma. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM Hl NOS: 18.03 (S) De rock and roll me thode. NCRV: 19.02 (S) Pers Vers. 20.02 (S) De Peter Blom-show. 21.02 (S) Sportshow. 23.02 (S) Strictly country style. 23.30 (S) Jazztime. 0.02 (S) Late date. 2.02 (S) ZONDAG 8 JANUARI HILVERSUM I VARA- 8.00 Nws. 8.10 Weer of geen weer. HUM. VERBOND. 9.30 Bin nenste buiten. IKON. 1000 Kerk dienst in Naarden. 10.45 Wilde Gan zen. 10.50 (S) De andere wereld van zondagmorgen. AVRO 12.00 (S) Mu zikaal onthaal. 13.00 Nws. 13.10 De toestand in de wereld. 13.19 Ra diojournaal. 13.35 Hersengymnas tiek. KRO 14.00 Kruispunt. 14.30 (S) De hutsgeklutste kinderspelen. 15.00 (S) Wat krijgen we nou. Amu- sementsmuz. 16.45 Hoe gaat het?. IKON. 17.00 Kerkdienst in Ermelo. 17.58 Wilde Ganzen. 18.00 (S) Van Klok en Klepel, kinderprogr. 18.15 Delen of bedelen, progr. over het diakonaat. NCRV. 18.30 Nws. 18.40 (S) Zondagavondzang. 19.10 De verwoesting van Jeruzalem. 19.25 (S) Orgelconcert. 20.10 (S) Musica Sacra. AVRO 20.30 (S) In de kaart. 22.30 Nws. 22.40 Radiojournaal. 22.50 De wegomlegging, hoorspel. 23.25 P.M. Kanttekeningen bij de ak- tualiteiten. 23.55 Nws. HILVERSUM U KRO. 8.00 Nws. 8.10 Overweging. 8.15 Badinerie. y 00 Nws. 9.10 Water standen. 9.15 Laudate. 10.00 Eucha ristieviering. 11.00 Da Capo. 11.50 Buitenlands commentaar. 12.00 Nws. 12.10 Echo. NOS 12.20 Zorg en Hoop. 13.20 Programma voor buitenlandse werknemers. VARA 17.00 (S) VARA-Klassiek. 17.55 Me dedelingen SOS- en politieberich ten. 18.00 Nws. 18.15 Dingen van de dag. Aansluitend (S Gram- mofoonmuz. 18.30 Boemerang. 19.05 (S) Orkest Malando. IKON. 19.30 Brood en spelen. NOS 20.00 Journa listenforum. 20.30 Kijk op buiten land. 21.30 NOS-cultuur. 22.30 Poli tiek geweld. 23.00 (S) Met het oog op mnroon 9.3 55 Nws. HILVERSUM III AVRO 7.02 (S) Ko de boswachter- show. 8.02 (S) Postbus 1966. 9.02 (S) Juist op zondag. 10.02 (S) Muziek Mozaiek. 11.02 (S) AVRO's sport pa norama. VARA 11.30 (S) Tony van Verre ontmoet Ke van Dijk. 12.02 (S) Klink Klaar. 13.02 (S) Muziek uit Stdio 1. NOS 14.02 (S) Langs de lijn, sport en muz. 18.02 (S) NOS-jazz. KRO 18.30 (S) Gort en watergruel. 20.02 (S) Tombola. 23.02 (S) De Oude Engh. 0.02 (S) Eldoradio. 2.02 (S) De week in 6.02 (S) Drie op je boter ham. HILVERSUM IV VOO: 8.00 Nws. 8.02 (S) Populaire klassieken en verzoekplaten. NOS 9.00 (S) Vroeg klassiek. 10.00 (S) Mu sica Religiosa. 11.00 (S) Fur Elise. 13.00 (S) Opera-Matinee. 14.00 Nws. 14.02 (S) Concerten op de zondag middag. Nederlands-Kamer Orkest en solisten. 14.32 Praten over muz. 16.00 (S) Musica Nove. (ANP.04.01.) MAANDAG 9 JAN. HILVERSUM I TROS: 7.00 Nwsm 7.02 (S) Rustig bijkomen. 7.30 Nws. 7.41 (S) Aktua Ochtendeditie, b-.ija nws. 8.36 Gym voor de huisvrouw. 8.Ü5 (S) Kom er maar eens bij. Gesprek en klass. mu ziek. 10.00 (S) Een oude hit in nieuwe snit. 10.EP Nws. 10.33 (S) Kleuter tijd. 10.45 (S) Week in zeek uit In- for. progr. rondom thsis. RVU: 11.40 De natuurkundige mens. VPRO: 12.00 Het VPRO-forum beantwoord vragen. 12.26 Meded. 12.E0 Nws. 12.41 Antwoord. Reakties van luiste raars. 13.00 D.Collete. 1Ü.00 Em bargo. Inform, themaprogr. 15.00 Radio Vrij Belgie. 15.30 Nws. 15.33 Doodsangst therapie. EO: 16.15 (S) Licht en uitzicht 17.00 (S) Eigen wijs. OVERH.VOORL17.20 Uitz. voor de landbouw. 17.30 Nws. EO: 17.32 (S) Klankbord, s HILVERSUM II NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgym. 7.20 NCRV-Lied. 7.24 Het levende Woord. 7.29 Te Deum Laudamus. 7.54 Op de man af. 8.00 Nws. 8.1 X Hier en nu. 8.25 Vandaag...maandag. 9.00 Plein Publiekprogr. (9.35 Wa- terst.) 11.00 Nws. 11.03 Zing je mee en doe ook mee. 11.13 Muziek in uw straatje. 12.00 HET nuttigen van etenswaren is toegestaan. 13.00 Nws. 13.11 Hier en nu. 13.30 Onder Schooltijd. 14.30 Open School. NCRV: 1T.15 Allegro con spinto. 16.00 Nws. 16.03 Rozegeur en prik keldraad.' 17.55 Meded. HILVERSUM III KRO: 7.02 (S) Drie op je boterham. AVRO: 9.03 (S) DeBeukers Show. 10.02 (S) Arbeidsviteminen. 11.03 Radiojourn. 11.Ê6 (S) Postbus 700. 12.03 (S> Joost mag niet eten. 14.03 Radiojourn. 14.06 (S) Pop-Fontakt I. 15.03 (S) Pop-Kontakt II. 16.03 (S) Cees ven Zijtveld met o.a. de Tele- foon-Top-bö. )x/.aij radiojourn.) HILVERSUM IV - VARA. 7.00 Nws. 7.02 (S) Groot en klein 9.00 Nws. 9.02 Kinderen een kwartje? Hrogr. over school en thuis. 9.30 Wonen, verschil tussen huis en thuis. 9.50 (S) Schoolradio, b .h.aa )s) Zo klonk het vroeger. Phi lippe Gaubert (1879-1941(, dirigeert. 11.10 (S) Rond Cage-Satie. 12.20 (S) Een klei" uur Tsjaikowski: het Ne derlands Kamerorkest met sol st. 13.10 (S) Kamermuziek van Matthijs Vermeulen. 14.00 Nws. 14.02 Keuren en kiezen. Proor. over ons koop- en leefgedrag 14.30 Haken en ogen. se rie over bedrijfstekken in moeilijk heden (1). 15.00 (S) Muziek vas- formaat Radio Filh. Orkest en Groot Omroepkoor. Der Freischutz, opera van Weber. NEDERLAND I 15.30 - Journaal (NOS) 15.32 - De film van Ome Willem (VARA) 16.00 - Tarzan en de slavin (VARA) 18.15 - Wetenschap in beweging III, les 3 (TELEAC) 18.45 - De Fabeltjeskrant (NOS) 19.04 - Journaal (NOS) 19.04 - Salomo, de Zeeschildpad, natuurfilm (TROS) 20.05 - Lin Chung, tv-serie (TROS) 21.35 - Journaal (NOS) 21.50 - Wordt u al geholpen, tv-serie (TROS) 22.20 - Gast-vrij. Amus. progr. (TROS) 23.20 - TROS-sport (TROS) 23.40 - Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.40 - Paspoort. Inform, voor Marokkanen (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 19.05 - De Bereboot (AVRO) 19.10 - AVRO's Toppop presenteert de Nationale Hitparade (AVRO) 20.00 - Journaal (NOS) 20.25 - Hollands Glorie, tv-serie (AVRO) 21.20 - Mash. tv-serie (AVRO) 21.45 - Televizier Magazine (AVRO) 22.25 - AVRO's Sportpanorama (AVRO) 22.45 - Netwerk. Progr. over televisie (AVRO) 23.35 - Journaal (NOS) ZONDAG NEDERLAND 1 11.00 - Eucharistieviering (KRO-RKK) 15.45 - Media in de school, voorlichtingsprogramma (TELEAC) 16.00 - Wetenschap in beweging (TELEAC) 16.30 - Les Gammas (TELEAC) 17.00 - Vesper (IKON) 17.30 - Wilde Ganzen (IKON) 18.15 - Natuurkunde (TELEAC) 18.50 - Paspoort informatie voor Turken (NOS) 19.00 - Journaal (NOS) 19.05 - Tom Jerry (KRO) 19.15 - AU You Need (KRO) 20.05 - EUery Queen (KRO) 20.55 - Rinkelrooien, toneelspel (KRO) 22.10 - Heel de mens (KRO) 22.40 - Zingenderwijs (KRO) 22.55 - Journaal (NOS) NEDERLAND 2 16.00 - Journaal (NOS) 16.02 - De Christenen (NOS) 16.55 - Sprekershoek (NOS) 17.10 - Studio Sport 1 (NOS) 17.55 - Van gewest tot gewest (NOS) 18.10 - Kijken naar kinderen (NOS) 18.25 - Sesamstraat (NOS) 18.50 - Artsenij (NOS) 19.20 - Studio Sport 2 (NOS) 20.30 - Journaal (NOS) 20.35 - Mary Hartman, Marv Hartman (VPRO) 21.10 - Days of Hope (VPRO) 22.50 - Journaal (NOS) ZATERDAG DUITSE TV DUITSLAND I (Reg. progr.: NDR 18.30 Progr.overz. 18.31 Mit Bass und Bogen, tv-serie. 19.00 Aktual. 19.15 Amus.progr. 19.58 Progr.overz. WDR 18.30 Progr.inform. Aansl.: Edward VII, tv-serie. 19.15 Aktual. 19.50 Amus.progr.). 20.00 Journ. 20.15 Amus.progr. 21.50 Trekking lottogetallen. Aansl.: Journ. Aansl Gesprek. 22.10 Kampf der Weiten (The war of the worlds), speelfilm. .''3.35-23.40 Journ. DUITSLAND II 18.00 Paul Temple, tv-serie. 19.00 Journ. 19.30 Ein Vogel im Haus, tv-serie. 20.15 Liebe ist nur*ein. Wort, speelfilm. 22.00 Journ. 22.05 Sport. 23.20 Der Marshal von Ci- 0.35 Journ. DUITSLAND III 18.00 TV-cursus Duits. 18.30 In form. progr. 19.00 Journ. 19.05 In form. progr. 19.20 Sport. 20.00 Journ. en weerher. 20.15 Docum. 22.05 Ballet. 22.30 Ballet. 23.10 Sati rische politieke serie. Ong. 23.25 Journ. en persoverz. BELGISCHE TV BELGIË VLAAMS 18.00 Kleuterserie. 18.05 Het Ro- binson-meisje. jeugdfilm. 19.40 Meded. 19.45 Journ. 20.10 Spelp- rogr. 21.25 Drie is scheepsrecht (Three is a- crowd), speelfilm. 22.35-22.55 Journ. ZONDAG DUITSLAND I 11.15 Ein Tag fur meine Liebe. 12.00 Journalistenforum. 12.45 Journaal. 13 15 Reportage. 13.45 Weekover zicht. 14.55 Reportage. 15.00 Kin- derorogramma. 15.30 Documen taire. 16.10 Sport. 16.55 Task Force Police. 17.45 Informatief progr. 18.30 Journaal. 18.33 Sport. 19.20 Repor tages. 20.00 Journaa. 20.15 Friede jenseits der Scheiterhaufen. 21.00 Vorhang auf, wir spielen Mord. 22.45 Journaal. 22.50 Documentaire. 23.35 Journaal. DUITSLAND II 10.00 Programmaoverz. *10.30 Herr Pitzelberger gibt sich die Ehre. 12.00 Muziekprogr. 12.50 Informatief programma. 13.00 Journaal. 13.02 Aktualiteiten en muz. 13.45 Kleuterprogr. 14.15 Tekenfilmserie. 14 40 Doe. serie. 15.10 Liefdadigs- heidsprogr. 15.25 Reportage. 16.00 Literair progr. 17.00 Journaal. 17.02 Sport. 18.00 Religieus progr. 18.15 Rauchende Colts. 19.00 Journaal. 19 10 Politiek overz. 19.30 Ecke Mommsen. 20.00 Lilli Palmer 21.00 Journaal en sport. 21.15 Actueel Droer 23.05 Journaal. DUITSLAND III WDR 10.00 TV-cursus Chemie. 16.00 Progr. voor buitenlandse werkne mers. 17.00 Weekmagazine voor slechthorenden. 17.30 Amuse- mentsprogr. 18.00 Kinderprogr. 1905 Muziekprogr 19.50 Sport. 20.00 Journaal en weerbericht. 20.15 Documentaire serie. 21.00 Docu mentaire serie. 21.45 Sport. 23.20 In formatief progr. 23.35 Journaal en persoverz. BELGISCHE TV BELGIË VLAAMS 9.00 Open school. 9.30 Informatief magazine 10.00 Programma voor 60-plussers. 10.30 Progr. over dieren. 11 00 Confrontatie 12.00 Nws over zicht voor gehoorgestoorden. 14.30 Open School. 15.00 Kinderprogr. 15.25 Filmportret. 16.55 Klassieke muz. 17.55 «Sportuitslagen. 18.30 Jeugd-serie.'18 35 Quiz. 19 40 Mede delingen. 1945 Journaal. 20.00 Sportprogr. 20.30 TV-film. 21.20 Doe. 22.00 Journaal en sport. 22.25 Folklore zang en dans. De KRO brengt zondagavond na .All you need..." (de dertiende aflevering gewijd aan de rock and rollop hèt eerste net 19.15-20.05) een aflevering van de EUery Queen-serie (terug van weggeweest: 20.05-20.55) een TV-uitvoering van Eric Schneiders toneelspel JUn- kelrooien"geregisseerd door Paul Pouwels.'Het stuk, dat behalve door het Rotterdams Toneel ook in Duitsland is gespeeld, behandelt het thema van de menselijke eenzaamheid en de communicatiestoor nis (20.55-22.10Han Peekei praat daarna (22.10-22.40) met de 86- jarige mevrouw Henriette van Wisse, die veel ellende in haar leven heeft meegemaakt en vindt dat oudere mensen zélf meer van hun leven kunnen maken door daarvan steeds de goede kanten te zoeken en te waarderen. Op Ned.2 zondag de VPRO met de eerste van vier gedramatiseerde BBC-documenta ires over Engelands sociale historie tussen 1916 en 1926, ,f)ays of Hope De mate waarin het vierluik de toenmalige gelastigde orde (om het even oj die van de liberalende consematie- ven of de prille Labourbonzen betreft) verantwoordelijk houdt voor een machlbeluste verdeel- en heerspolitiek, heeft in Engeland nogal wat beroering gewekt. De VPRO begint vanavond de uitzending met .Joinina Ud" - een aeval van dienstweiaermq in oorloastud (1916). Zondag, NED. 2,21.10 uur

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 5