"W DE SPREKENDE EZEL Briljante Oresteia ($)uc/ jeuivd ÏÏÈÊm DINSDAG 20 DECEMBER 1977 PAGINA 2 5 SCHEVENINGEN - Op basis van forse delen van de „Oresteia" van de Griekse tragediedichter Aichylos heeft Erik Vos met zijn toneelgroep De Appel een in drukwekkende, soms briljante toneelvoorstelling gemaakt. In het laatste deel, dat in deze versie „Oordeel" heet, wordt Orestes getekend als een vrij mens, aan zichzelf en aan de mensen ver antwoordelijk voor zijn daden, en in de beide voorgaande delen legt Enk Vos het accent op die men selijke aspecten. Vooral in de ko ren komt hij daarbij tot onverge telijke momenten: het tweede koorlied uit het Dodenoffer is zo'n scene. Maar de voorstelling brengt geen verandering in de constatering van Erik Vos in het programma, dat de Oresteia in 2500 jaar in Nederland niet door een professioneel gezelschap is- gespeeld. Waar gaat de Oresteia eigenlijk over? Dat staat in het laatste deel, de Eumeniden: dat zijn de wraakgodinnen (de erinyen) die nu de „welwillenden" worden. Die goedgezinden symboliseren de gehumaniseerde rechtspraak van Athene, de wijsheid van de godin Athene, tegenover de al te menselijke wraakzucht van de oude Olympische godenwereld. Aischylos, 67 jaar en wereldwijs, die veel oorlogen heeft meege maakt en sociale chaos heeft ge zien, is er de verdediger van orde tegen chaos, van recht tegen wraak, van het gezin. Als bij Aischylos in dat laatste deel Athene met haar stem in de jury de doorslag geeft bij de vrij spraak van Orestes motiveert zij dat heel kenmerkend. Men heeft gezegd: de moord van Kly- taimnestra op haar man Aga- memnoon valt niet onder de mo tieven voor bloedwraak, want haar echtgenoot is niet van haar eigen bloed, maar „aange trouwd". De godin zegt ik kies partij voor de man, voor het hoofd van het gezin. Aischylos is ook hier de verdediger van rech tenorde. In de twee voorgaande delen, de Agamemnoon en het Dodenoffer, legt Aischylos de basis voor dat proces: het verhaal van de moord op de Griekse veldheer na zijn thuiskomst, en de „theologische" fundering van de moord op de moordenares Klytaimnestra door haar zoon Orestes. Die fundering loopt nog even door in de Eume niden, dan komt in Aischylos' ogen de climax: het proces tegen Orestes. Dat vervalt bij Erik Vos, hij parafraseert dat eerste deel van de Eumeniden, herschrijft het, voegt personages toe (Elek- Koor in het Dodenoffer tra, die oorspronkelijk alleen in het Dodenoffer optreedt) en legt de schim van Klytaimnestra tek sten in de mond, die oorspronke lijk door het koor werden g Het „Oordeel" van Erik Vos heeft niet .zoveel meer gemeen met de Eumeniden van Aischylos. Maar het is waard: de Eumeniden met zijn theologische uitweidingen is voor een modern publiek niet gemakkelijk verstaanbaar. Het eigen mythische epos, dat Erik Vos bouwde op die selectie uit de Oresteia is op zichzelf de basis voor schitterend theater. De Agamemnoon was al van een eerdere zelfstandige voorstelling als conceptie bekend. Het Ap peltheater biedt aanzienlijk meer mogelijkheden dan het oude Theater aan de Haven, en de vormgeving van Niels is er nog indrukwekkender door gewor den. De geniale vondst om Peter van der Linden de Klytaimnestra te laten spelen blijkt ook nu weer uiterst effectief, en Van der Lin den maakt er, ook al door de erva ring die hij inmiddels heeft opge daan in de rol iets zeer bijzonders van. De bezetting is iets gewijzigd door acteurs-verloop, en dat heeft enige invloed gehad op de vorm geving, waarvan overigens het grondpatroon - het beeld van het leven als tocht over het- water - is gehandhaafd. Niettemin is emotioneel het „Do denoffer" nu de kern van het drieluik geworden. Erik Vos heeft in zeer fraaie beelden de rond het graf van Aga in gegeven, met ui terst simpele toneelmiddelen, licht en zeer geraffineerde to neelmuziek. De oplossingen die de regisseur vond voor het schier onoplosbare probleem van het koor zijn knap en soms indruk wekkend: vol dynamiek, de tekst van koorleiders en spreekkoren steeds verstaanbaar (een techni sche prestatie) en met een emo tionaliteit in de personages die tot het uiterste gaat. De Orestes van Roelant Radier heeft een per fecte uitstraling, de Elektra van Sacha Bulthuis krijgt een enorme intensiteit mee, maar mist nog wat zekerheid en balans. Maar dat middendeel als geheel is evenwichtig van opbouw, van verdeling van spanning en ont spanning, van beheersing van de theatrale golfslag. Dat kan moeilijk worden gezegd van het „Oordeel". De openings- scene in de tempel van Apollo in Delft is op zichzelf van hoge kwaliteit en is zeer indruk wekkend, al geeft Aischylos ge heel andere beelden. Maar al voor het optreden van Apollo gaat er iets mis: het wordt een anti-oor logsstuk met daarbij passende teksten, Apollo beschermt Ores tes niet meer, de slotwoorden van Orestes zijn zwak en vormen een anti-climax. Maar voor het zover kwam zijn er unieke stukken theater te zien geweest: de Appel kan trots zijn op zijn alles bijeen genomen onnavolgbare presta tie. JAAP JOPPE Geen Trijfel In verband met afwezigheid van Nico Scheepmaker is er geen Trijfel. Pulchri-Studio, Passage 10, Oegstgeest. Deeembermarkt 1977. Geopend van 2 t/m 22 dec., dag. van 10-16 uur, zo. geslo ten. Galerie Kerkdam, Lange Kerkdam 113, Wassenaar. Tentoonstelling Maria Hof- ker-Rueter - penseeltekeningen en Meindert Zaalberg - keramiek. Geopend van 3 t/m 27 dec., woe. t/m za. van 10-16 uur, di. van 14-20 uur. Rijksmuseum van Oudheden (Rapen-, burg. 28). Werkd. 10 uiir voorm.-5 uur aam. zondag J-5 uur nam. Tentoonstelling "Over de grens der Etrusken". Geopend tot 27 febr. Galerie Denise Stephan (Bakkersteeg .18): Tentoonstelling plastieken Coba Koster en schilderijen Johannes van Ho- ten. Geopend vrijdag t/m zondag van 14 - 18 uur (andere dagen na tel. afspraak), tot 15 januari. Galerie Van der Vlist (Botermarkt 3): Tentoonstelling schilderijen Selma Verhoeven, keramische plastieken Jetty Wery, Suzanne Eckhart en Hanne Meijer, gouaches Machteld Hooyen en poppen van Thérèse. Geopend dinsdag t/m zaterdag van 10 -17 uur en don derdagavond tot 21 uur, t/m 31 decem ber. Galerie-bibliotheek, Luifelbaan 1, Was senaar. Tentoonstelling Paula Sluiter - etsen, pentekeningen en kleuretsen. Geopend van 28 nov. t/m 12 jan., openingstijden van de bibliotheek. De Ruif, Janvossensteeg. Tentoon stelling Bas Ve/planken - foto's. Geopend t/m 20 dec., dag. (behalve za. en zo.) van 17-21 uur Galerie De Oude Rijn, Oude Rijn 40 Tentoonstelling Hilbrand Bruyning - olieverfschilderijen. Geopend van 4 nov. tot 14 dec., woe. t/m za. van 12-17 uur, do. van 19-21 uur. zo. van 13-17 uur. Museum voor Volkenkunde, Steens traat 1. Tentoonstelling „Taal en teken binnen Chinese muren". Geopend' ma t/m za. van 10-17 uur, zon- en feestdagen van 13-17 uur. tot 15 februari 1978. Galerie "De Hollandsche Tuyn" (Brug- gestraat 1, Leiderdorp): Ikonen- ten toonstelling. 21 december 1977 Honderd jaar geleden stond in de krant: - Twee dagen geleden verkon digden kanonschoten de oor logsverklaring van Servië aan Turkije. De agent van Servië heeft den last ontvangen den Turkschen minister van buitenlandsche zaken kennis te geven van de oorlogsverklaring en de Turksche hoofdstad te verlaten. Tegelijkertijd ontving het Servische legerbevél de Turksche grenzen te over schrijden. -Uit een trommel, gesloten met een letterslot en bij gelegenheid van St.-Nicolaas van Vlissin- gen naar Lobith verzonden, zijn volgens de JUiddelbur gsche Courant", lekkernijen ont vreemd zonder dat de trommel eenig spoor van braak droegDe vernuftige dief had dus het ge heim van het letterslot dadelijk gevonden. Vijftig jaar geleden: - De Engelschman Judd is op de olifanten]acht in Oost-Afrika bij Masogaleni gedood. Hij had een olifant gewond, waarna die storm liep op de jagers en Judd op zijn slagtanden spietste. Judd had al dertig jaar op oli fanten gejaagd. Zijn zoon werd door het dier omvergeloopen, maar kon het later neerschieten. Uit de kolonie Kenya wordt ge meld, dat een jager, in dienst van het Britsche gouvernement, in vier maanden niet minder dan tachtig leeuwen en tien luipaarden heeft gedood. De wilde dieren waren steeds bru taler geworden tegenover de in boorlingen en vormden een voortdurende bedreiging. Ten einde raad riep men de hulp in van een jager, met bovenge noemd resultaatDe opruiming, die deze onder de wilde dieren gehouden heeft, bracht een be langrijke verbetering in den toestand. - In Italië heeft Mussolini ter gelegenheid van as. Kerstmis aan driehonderd politieke ge vangenen gratie verleend. On der hen bevinden zich acht vroegere afgevaardigden, die wegens vijandige uitlatingen tegenover Mussolini waren ge deporteerd. Voor vier andere personen, onder wie twee afge vaardigden, is de straftijd van hun deportatie verkort. Tot hen, wier straf werd kwijt gescholden, behooren ook twee priesters. Schepen (Kleine vaart) Anna Broere pass 20 Cromer nr Huil, Caravelle 19 te Rotterdam, Daniel 20 20 w Leixoes nr Santander, Dolfijn 19 vn Rotterdam nr Zee, Dutch Master pass 20 Startpoint nr Barry. Electron 19 te Rotterdam, Fmlandia 19 vn Rotterdam nr Huil, Frisian Trader 19 290 n Las Palmas nr Markab-2 19 vn Kaapstad nr Matadi, Passaat Brasil 19 180 o Malta nr Jubail, Rijpgracht 19 17 z Cotonou nr Tema, Stavklint 19 Zwarte Zee nr Samsun, Stella Sirius 19 dw Kp. Sinus nr Rot terdam, Theano 19 vn Rotterdam nr Le Havre, Twin 19 vn Rotterdam nr Oslo, Victory pass 20 Landsend nr Caen (Grote vaart) Abel Tasman 19 780 zw Christmas eil. nr Fremantle, Acila 20 te Pto Cardon, Amsteldiep 19 58 zw Sicilië nr Damman, Amstellaan 19 90 nnw Alexandrie nr Rotterdam, Antilla Bay 19 100 nw Muscat nr Mena, Atlantic Crown 19 vn Le Havre nr Gote- borg, Begonia 20 220 wnw Kreta nr Jeddah, Capulonix 19 900 zzo Colombo nr Mena, Chevron Amsterdam 19 780 no Bermuda nr Sewaren, Chevron Arnhem 19 120 zo New York nr Perthamboy, Chevron Madrid 19 150 z Kp Verde nr Bonny, ChevTon Nagasaki 19 60 ozoz Raselhadd nr Rastanura, Chevron Nederland 19 220 zw Bombay nr Bandarmahshahr, Chevron The Hague 20 te Frederica, Coral Maeandra 20 t.a. Vlissingen, Daphne 20 te Arzew, Dione 20 in Golf van Oman nr Sydney, Dordrecht 12 760 o Bermuda nr New Orleans, Duke of Yorkshire 19 150 nw Lissabon nr Sheerness, Eemsborg 19 te Vastevik i PANDA EN DE DEUGZIENER 67- 139. Een paar dagen later vroeg Jollipop aan Panda om een paar boodschappen te gaan doen, en hij was net op weg naar de garage toen hij staande werd gehouden door rechercheur Snappers. 'Een ogenblikje', sprak deze. 'Je bent toch een kennis van Goedbloed J., nietwaar? Welnu - deze keer heeft hij het te bont gemaakt en we zijn bezig om het net om hem heen dicht te trekken. Elke poging om hem verborgen te houden, wordt gezien als medeplichtigheid en wordt zwaar gestraft'. 'M-Maar ik houd hem helemaal niet verborgen'! stotterde Panda. 'Ik heb hem zelfs in geen tijden gezien'!. De politieman knikte,en draaide zich op krakende hielen om. 'Dat is maar goed ook',sprak hij terwijl hij wegliep. 'Je bent gewaar schuwd'! Panda wilde hoofdschuddend in zijn auto'tje stappen toen hij ge schrokken bleef staan. Uit de bagageruimte van zijn voertuig zag hij een lichaamsdeel steken. Blijf Griesmeelbeignets: Breng 1/4 1 melk a£ de kook en strooi geleidelijk griesmeel daarbij roeren, bo- laag vuur, tot een dikke stijve pap is ontstaan. Snipper 1 klein uitje ragfijn en fruit de snippers 1 in wat boter. Meng er 2 zeer fijn gesneden tomaten door en laat het ge heel even sudderen. Snipper 100 gr ge kookte ham en 100 gr gekookte ossetong fijn en meng die door de tomaten- massa. Voeg zout en peper naar smaak toe, 1 eetl. geraspte kaas, en 1 lepeltje paprikapoeder. Laat de griesmeelpap wat afkoelen en op stijven en vorm er dan 8 wat afgeplatte ballen van. Druk hierin met 2 duimen een kuiltje en vul dit met 1 lepel van het tomaatmengsel. Druk de ballen tesa- men zodat de kuiltjes zich sluiten. Doe dit alles voordat de griesmeelpap geheel stijf en onhandelbaar is geworden. Druk de ballen nog wat plat ter en bestuif ze met bloem. Bak ze in hete boter aan alle kanten goudbruin of leg ze even in hete frituur. Goed laten uitlekken en meteen opdienen. WINA BORN 3 KtiwiEK. i/ooe. A/EIS0ES pie probcemeaJ HE&BEA-) NET" JOHCfEMt o ,0' ^gV<-1(-, We hoe«n niet bora veer 'm te 2yo jongens'.' Met in vieren itorëb we het wel De avonturen van Jommeke Over een ongeluksdag i qesproken Lepton 19 30 nw Lauzarote nr Fos, Marinula 19 170 Muscat nr Rotterdam, Mitra 19 120 no Cochin nr Khor al Amaya, Nedlloyd Bovenkerk 19 74 n Alexandrie nr Port Said, Nedlloyd Dejima 20 te Rotterdam, Nedlloyd Hobart 20 te Ilheus, Nedlloyd Karakorum 19 te Maputo, Nedlloyd Lek 21 te Laguaira, Nedlloyd Napier 19 rede Santos, Nedlloyd Nile 20 vn Dakar nr Abidjan, Nedlloyd Schelde 19 te Damman, Nedlloyd Serooskerk 19 250 z Dakar nr Rotterdam, Pericles 19 vn Bremen nr Antwerpen, Rudolph Peterson 19 140 no Finisterre nr Rastanura. Scherpendrecht 19 300 zo Halifix nr Morrisville, Steenkerk 19 55 wzw Aden nr Hamburg, Straat Agulhas 19 vn Kaapstad nr Port Elizabeth, Straat Fushimi 19 800 zzo Diego Garcia nr Matadi, Thameshaven 19 70 zw Finisterre nr Rio de Janeiro, Vitrea 20 rede Mina al Fahal, Waterland 19 te Rio Graval. LUXOR: "Twee door 't dolle heen", dag. 2.30,7 en 9.15 uur, zo. 2.15,4.30,7 en 9.15 uur. 12 jaar. CAMERA: "Soldaat van Oranje", dag. 2 en 8 uur. 12 jaar. Nachtvoorstelling: "Se rail", vr. en za. 11.30 uur. 16 jaar. LIDO I: "The spy who loved me", dag. 2.30, 7 en 9.15 uur. zo. ook 4.45 uur. 12 jaar. LIDO IL "De reddertjes", dag. 2.30,7 en 9.15 uur. zo. ook 4 45 uur. AL. LIDO III: "Rembrandt", dag. 7 en 9.15 uur, do., vr., ma. en di. ook 2.30 uur. 16 Kindermatinee: "Pink Panter teken- 4.45 u AL. STUDIO: "l'Une chante, l'autre pas", dag. 2.30, 7 en 9.15 uur. zo. ook 4 45 uur. 16 jaar. TRIANON: "Orca", dag. 2.30, 7 en 9.15 uur, zo. ook 4.30 uur. 12 jaar. REX: "Bonny's kids", dag. 2.30,(behalve woe. en za.), 7 en 9.15 uur. 16 jaar. Kin dermatinee: "Robin Hood", za. en woe. Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van-dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur (Diacones- senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za terdag 13.00 uur (Elisabeth-zickenhuis). Bezoekuren ziekenhui zen Diaconessenhuis: Middagbezoekuur. 13.45-14 30 uur. 'Avondbezoekuur 18.30-19.30 uur Kin derafdeling dagelijks van 14 .00-19 00 uur alleen voor ouders zondag 14.00-15.00 uur voor overige familieleden. Kinderen beneden 14 jaar hebben geen toegang op de kinderafdeling. Sint Elisabeth-ziekenhuis: e KLASSE: Volwassenen dagelijks van 14.00-14.45 uur en van 18 30-19.30 uur. Kinderafdeling: dag. 2e KLASSE: Volwassenen dagelijks van 11.15-12.00 uur en van 14.00-14 45 uur en van 18.30-19 30 Uur Kraamafdeling: dag. van 11.15-12 OOuur '(alleen voor echtgenoot) van 15.00-16 00 uur en van 18.30-19.30 uur. Babyshow laatste kwartier van middag- en avond- 15.00-18.30 uur. Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten (behalve kinderen zijn de bezoekuren als volgt Elke dag: 14 15-15 00 uur. 18 30-19.30 uur Voor de prematurenafdeling gelden de volgende bezoekuren (alleen voor ouders): Maandag tlm vrijdag: 18 30-18 45 uur Zaterdag en zondag I 14 45-15.00 uur. 15.00-18.30 hoofdverpleegkundige hiervoor spe- piale kaarten verstrekken. Bezoektijden Kinderkliniek Dagelijks: 15 00-15 45 uur. 18.30-19.00 uur Bezoektijden kinderafdeling: Elke dag: 14 15-15.00 uur 18 30-19.00 uur 2.30 t AL. Bezoek aan ernstige patiënten Wanneer voor ernstige paUenten door lopend bezoek wordt toegestaan kan de Alphen aan den Rijn Rijnoord: le en 2e klas 11-11 30; 13 30- 14 15 en 18 30-19 30 uur. 3e klas 13 30- 14 15 en 18 30-19 30 uur. Kraamafdehng 13.30-14.45 alleen voor echtgenoten 19- 20 uur; Kinderafdeling 15-15.30 uur al leen voor ouders 18-18.30 uur Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van Vliegverkeer van en naar Schiphol kun- en dag en nacht worden gemeld by hel f Verdikke, en q/ad met) ^-i dat zeepwater! i

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1977 | | pagina 25