Om die ene mens Molukse jongeren ook sociaal probleem Blik in de weekbladen HP accent «w DONDERDAG 15 DECEMBER 1977 PAGINA13 Pjet Wesseling Een eerbiedwaardige oude heer die plotseling op het t.v.-scherm ver schijnt en zegt, zoiets van"Nou begint U dan toch!" Dan moetje, wel even langer kijken en het bleek de moeite waard. In een programma "Markant" van de NOS had Herman van Run een boeiend interview met Dr. W. A. Visser 't Hooft. Wat een man! Een gedrevene door wereldomvat tende idealen. Toen Van Run vroeg: "Waarom wou U zo graag over de grenzen?" antwoordde hij heel simpel en bescheiden, dat hij na de oorlog van14-' 18 wel eens graag wat van de wereld wilde zien. Hij zag al heel jong de treurige ver scheurdheid van het Chris tendom als een ramp. In 1924 was hij al een leidende fi guur van de YMCA (de inter nationale christelijke jeugdbe weging). In 1937 was de Wereld raad van Kerken in oprichting en hij werd de secretaris-generaal. In '48 toen de Raad definitief werd opgericht hield hij vanzelfsp rekend dezelfde functie tot hij in '66 aftrad en is sindsdien erevoor zitter. Tijdens de oorlog deed hij in Genève uiterst belangrijk werk en ik neem het zonder meer van hem aan dat de omvang van de wereldramp die de 2de wereld oorlog was, aanzienlijk minder zou zijn geweest wanneer de grote oorlogsleiders van die da gen zijn ideëen niet als idealis tisch gedaas hadden weggewo- ven. De Wereldraad is geen superkerk; noch de éne, heilige, katholieke en apostolische Kerk (volgens het katholieke Credo), maar "Een gemeenschap van kerken die de Heer Jezus Christus als God en Heiland naar de Schriften belijden, en die op grond daarvan tezamen hun gemeenschappe lijke roeping trachten te vervul len, tot eer van de éne God, Va der, Zoon en Heilige Geest." Het stafwerk is verdeeld in drie prog rammapunten, kort weergege ven: 1. geloof en getuigenis; 2. ge rechtigheid en dienst; 3. vorming en communicatie. Wanneer je nu ziet wat er sinds de oprichting is gebeurd dan is er naast grote en onmiskenbare be wondering toch ook, meen ik enige plaats voor wat wrevel. Het is allemaal zo hóóg, zo ver weg, zich afepelend in dié kringen waar gewone mensen weinig mee te maken hebben. Altijd maar weer theologisch geharrewar op heel hoog niveau over wie nu wel en wie niet tot de Raad toegelaten worden. Zonder twijfel zijn er tijdens elke assemblee belangrijke bood schappen de wereld ingestuurd over "het uitoefenen van macht", over "vermijding van het gebruik van atomaire, biologische en chemische wapens", over de rechten van de mens". Maar ik geloof, dat tijdens de vierde as semblee te Uppsala in 1968 de daar aanwezige jeugd terecht scherpe kritiek gaf op het es tablishment van de Raad en de, langzame vooruitgang van de Bovendien toen Herman van Run aan Dr. Visser 't Hooft vroeg wat er nu gedaan werd aan contacten met de niet-gelovigen, met al die miljoenen die de basistekst van de Raad niet aanvaarden, bleef hij het antwoord schuldig. Visser 't Hooft zal er ongetwijfeld zijn mening over hebben, maar die kwam er helaas niet uit. Ter voorkoming van misverstand moet ik er even aan toevoegen dat de Raad natuurlijk geen onder scheid maakt waar het erop aan komt volkeren in nood te steu- Dezer dagen is onze aandacht veel vuldig gericht op Amnesty Inter national, vooral naar aanleiding van het'feit dat Amnesty Inter national de Nobelprijs voor de Vrede mocht ontvangen. Ik kan het niet laten deze twee werel dorganisaties even naast elkaar te zetten. "U hoeft Uw krant maar open te doen en U vindt wel een bericht dat ergens ter wereld iemand ge vangen wordt gezet, gemarteld of doodgeschoten, omdat zijn op vattingen of godsdienst niet stro ken met die van de regering. De krantelezer geeft dat een mis selijk makend gevoel van mach teloosheid. Toch zou hier iets aan gedaan kunnen worden, als die gevoelens van afschuw zouden kunnen leiden tot gemeen schappelijke actie in de gehele Met deze woorden, geschreven in "The Observer" op 28 mei 1961 door Peter Beneson, werd de stoot gegeven tot de oprichting Dezelfde Benenson schreef een paar maanden later "Onderdruk van de publieke opinie werden een honderdtal jaren geleden de slaven vrijgelaten. Het is nu aan de mens erop t£ staan, dat hij een zelfde vrijheid krijgt voor zijn geest als hij toen kreeg voor zijn lichaam." In ruim 15 jaar werd Amnesty In ternational een wereldwijde or ganisatie. (Deze gegevens ont leen ik aan De Bazuin van 9 dec. j.l.) Het jaarverslag van Amnesty is indrukwekkend. Het aantal le den en donateurs verspreid over 107 landen bedraagt 170.000. (Ons land behoort met Engeland en West-Duitsland tot de meest ac tieve landen. Er werken hier on geveer 200 groepen.) Wat zou nu het geheim zijn van Amnesty International? Ze heb ben geen dogmatische basis, 't Ga<it alleen om de mens. Iedereen is welkom. "Amnesty Internatio nal is als de dood om een theore tische praatclub te worden", schreef de Nieuwe Linie en de Gelderlander noemde haar "De actiegroep met het lange leven." De huidige voorzitter gaf het doel kort en krachtig en voor niemand mis te verstaan weer "Tenslotte telt slechts de pijn van die ene mens." En dat is geen loze kreet. In één jaar werden 1657 gevange nen dankzij Amnesty Internatio nal vrijgelaten. Geen land, geen regime wordt met rust gelaten. Waarom de Wereldraad en Am nesty naast elkaar gezet? Er zit iets zeer pijnlijks inAmnesty heeft geen kerk achter zich. Maar is zij niet puur-evangelisch? Geeft zij niet zuiver weer wat Je zus verkondigde? Maar Amnesty International wil allerminst een christelijke organisatie zijn. Zouden de kerken met hun eeuwenlange traditie dan toch ten onrechte een "claim" gelegd hebben op de naastenliefde? Zonder twijfel is er door de eeuwen heen ontzaglijk veel goeds ge beurd op het terrein van de maas- tenliefde door de kerken. Dat te ontkennen is onzin en onrecht vaardig. Maar staat bij de Wereld raad toch weer niet dat gewel dige, na lange jaren van discussie eindelijk afdoende gefor muleerde "dogma" centraal? En waar blijft het conventionele In stituut waar het tenslotte gaat "om slechts de pijn van die éne Met bewondering zeg ik Simon Carmiggeltna, die overal waar hij zich laat zien, tegenwoordig even meedeelt dat Amnesty Inter national in Nederland te bereiken is: 3de Hugo de Grootstraat 7, Adam, tel. 020-847905, giro 489237. P.s. Mijn stukje van de vorige week over de teleurgestelde Sin terklaas die toch nog bij de grens als verrassing een hoop geld van een enthousiaste school kreeg aangeboden voor de Sahel, eindigde met de mistroostige mededeling, dat het slechts een droom van mij was. Maar wat blijkt nu? De Agnes-scholen- gemeenschap in Leiden had zelf allang dit initiatief genomen en hoopt na Kerstmis twee water putten a 2500,- te kunnen laten slaan in de Sahel. vervreemdende werking va- n uit zal gaan. Een ander punt is ook of er een mo gelijkheid kan worden gevonden om in een breder verbaifd poli tieke vormingscursussen voor Molukse jongeren te organiseren. In het afgelopen voorjaar heb ik geprobeerd vormingsdagen op te zetten in Assen en Bovensmilde, bedoeld als een experiment, om na te gaan of er een speciale vor- mings-methodiek ontwikkeld moest worden. Ik heb de volgende dingen opge merkt. 1. Het grote verschil in kennisni veau tussen mij en de deelne mers, dat een handicap bleek te zijn. 2. De diversiteit aan opleidings graad, variërend van lager be roepsonderwijs tot sociale academie. 3. De grote (emotionele) oetrok- kenheid voor de RMS, zonder dat men precies kon omschrijven welke voorstellingen men hier bij had. 4. De afwezigheid van werkloze jongeren. Bij het naderhand doornemen van mijn aantekeningen, heb ik - machteloos - moeten constate ren, dat de twee jongste deelne mers (17 en 18 jaar) aan de vor mingsdag in Assen hebben mee gedaan aan de recente treinka ping in De Punt. Een triest ge voel, omdat ik hen niet had kun nen „bereiken", mede ook door de te korte tijdsduur en het ge brek aan hulp- en leermiddelen. Aan de andere kant kreeg ik het zelfde gevoel, toen ik een artikel las in het tijdschrift voor psy chotherapie, 1 waarin een Am sterdamse therapeute haar erva ringen met een paar ex-gegij- zelden vertelde. Ik zal van mijn kant tot het uiterste gaan om der gelijke dingen in de toekomst te vermijden. Naar mijn mening zal in de toe komst een dialoog met Indonesië op gang dienen te komen wil men komen tot de oplossing van het Molukse vraagstuk. Een derge lijke stap zal goed voorbereid en besproken dienen te worden binnen de Molukse gemeen schap, omdat ten aanzien van dat underwerp - het praten met In donesië-om tot een oplossing te komen van het vraagstuk - nog een taboesfeer heerst. Zoals president Sadat van Egypte naar Israel kan gaan om over vrede te praten - zo moet het ook mogelijk zijn dat Molukkers sa men met Indonesiërs gaan pra ten. Wanneer de Molukse leiding deze weg opgaat, zal dit alleen maar getuigen van een volwassen visie, die ondersteund dient te worden door de Molukse ge meenschap. Afgezien van de verstoorde verhou dingen tussen de Molukse ge meenschap en de Nederlandse omgeving hebben de acties van de Molukse jongeren weinig meetbare verbeteringen opgele verd in de realisering van hun ideaal. Dit ideaal loopt uiteen van een stre ven naar meer autonomie van de Molukken in federatief verband tot het nastreven van een echte republiek der Zuid-Molukken, al naar gelang de opstelling van de (individuele) Molukse jongeren. Door Juan Selesky Het weinige concrete - al dan niet voortgevloeid uit de Molukse ac ties - is de instelling van het Mo lukse inspraakorgaan over het sociaal welzijn; daarnaast bestaat er een commissie - de zoge naamde commissie-Kobben - die als een soort buffer fungeert tus sen de Molukse gemeen schap en de overheid. Over de activiteiten van beide in stanties is niet veel bekend, om dat er weinig tot geen publikaties voor handen zijn over de ver richte werkzaamheden. Voor het beter begrijpen van het Molukse vraagstuk is het raad zaam, onderscheid te maken tus sen interne en externe aspecten, die van belang zijn om tot een re ductie te komen van de proble- Bij de externe factoren kan men o.a. denken aan de werkzaamhe den van de commissie-Kobben en het inspraakorgaan. Ik zal hier wat nader op ingaan. Ten aanzien van de commissie- Kobben waren de verwachtingen van Molukse kant - vooral van de jongeren - vrij hoog gespannen. Bij het verstrijken van de tijd is het vertrouwen in deze commis- sie allengs geslonken, voorna melijk omdat ze niet weten waar de commissie zich precies mee bezighoudt. De leden van het inspraakorgaan bestaan uit vertegenwoordigers van de verschillende groeperin gen binnen de Molukse gemeen schap; in de meeste gevallen mis sen zij echter de vereiste deskun digheid zodat er nog steeds geen nota is verschenen met een con- Het vertrouwen bij de Molukse jongeren geslonken. sistente (Molukse) beleidsvisie ten aanzien van het maat schappelijk welzijn van de Mo lukse gemeenschap. Beide instanties hebben gemeen, dat ze te weinig informatie door spelen naar de eigen (Molukse) achterban over de aard van de di verse werkzaamheden. Dat de Molukse jongeren hierin veran dering willen brengen is evident. We zijn dan min of meer aangeko men bij wat ik de interne kanten van de zaak beschouw: namelijk de problemen binnen de Molukse gemeenschap. Naar mijn mening zal betere doorstroming van in formatie vanuit bovengenoemde instanties onvoldoende en inef fectief zijn, omdat er een aantal condities zijn, die in eerste in stantie aangevoeld moeten wor den, wil er enige kans zijn voor de oplossing van het Moluk se vraagstuk. Deze condities betreffen de aanpak ter reducering van de volgende problemen. In de eerste plaats bestaat er een taalprobleem; veel Molukse jon geren beheersen onvoldoende de Nederlandse of de Maleise taal. In de tweede plaats zijn er weinig mensen met een goede opleiding, het zogenaamde kader, wat vooral te maken heeft met de ge- i de commissie-Kobben (links professor Kobben, de voorzitter van de commissie) is danig nnge doorstroming van Molukse leerlingen naar middelbaar en- hoger onderwijs. Als derde punt wil ik wijzen op het feit, dat er veel Molukse jongeren - meer nog dan hun Nederlandse leeftijdgenoten - rondlopen zon der werk. Een daarmee samen- hangende factor is het groeiend drugprobleem onder de Moluk se jongeren. In de vierde plaats zijn er op dit moment weinig politieke vor mingscursussen voorMolukse jongeren, die aansluiten op hun leefwereld. De Molukse welzij ns- stichtingen binnen de Molukse wijken hebben ook in dat opzicht een isolerende werking. Dit zijn wel naar mijn meqing de belang rijkste problemen. Wil de Molukse top met enige mate van succes doorgaan met het realiseren van haar idealen, dan dient de aanpak van deze pro blemen mede betrokken te wor den in het actieprogram, voor zo ver dat bestaat. Het is betreurenswaardig, dat deze problemen niet op een adequate manier wórden aangepakt, mede door het gebrek aan goed opge leide mensen. Het zou goed zijn, wanneer de Mo-' lukse leiding beseft, dat een vroegtijdige aanpak van deze problemen van doorslaggevend belang kan zijn voor de toekomst van de eigen gemeenschap in Nederland. In de toekomst zal er behoefte zijn aan weten schappers, aan technisch en ad ministratief gekwalificeerde mensen, aan politiek bewuste en politiek gevormde Molukkers. Daar ontbreekt het tot dusver aan, omdat men ten onrechte bang is, dat het Moluks probleem dan „gedegradeerd wordt- tot een sociaal probleem". Het gaat niet om wat de Molukse top vindt, maar wat de mensen in de Molukse gemeenschap vin den. Deze mensen moeten in staat worden gesteld zelf over hun toekomst te beslissen. Dat ik hier geen loze waarschuwingen en kreten uit, hebben de gijze lingen in 1975 en de kapingen in 1977 bewezen. Mede door gebrek aan politieke vorming, door on voldoende kennis van andere handelingsalternatieven, dat wil zeggen andere niet gewelddadige manieren van actievoeren en ook doordat ze vonden dat de Mo lukse top weinig concreets deed, zijn zij tot hun daden gekomen. Argumenten, als zouden de Mo lukkers jaren hebben gepraat zonder enig resultaat - de recht vaardiging van die acties - zijn een drogreden. Er zijn nog andere ingangen om je doel te bereiken zonder dat je direct terugval- t op gewelddadige middelen. Prioriteiten blijven geven aan eisen als „erkenning van het zelf beschikkingsrecht van de Mo lukkers", gezien tegen deze ach- tergrond is een abstractie, die de Molukse gemeenschap niet veel yerder brengt. Toekomst Wat voor de toekomst nodig zal zijn, is een consistent sociaal be leid voor de Molukse gemeen schap op basis van onderzoek. Daarnaast'is het nodig - mede af hankelijk van de uitkomsten van het onderzoek - te praten over de functie en beheer van de wel zij nsstichtingen binnen elke Molukse wijk, opdat het doel van die stichtingen, namelijk belan genbehartiging van de plaatse lijke Molukse gemeenschap, niet wordt belemmerd. Het zijn vaak de jongeren die weer uit de boot vallen. Een belangrijke vraag hierbij is, op welke manier het contact van een Molukse welzijnsstichting met de Nederlandse omgeving kan worden gestimuleerd om te voorkomen dat er een isolerende, LEIDEN - Vanaf vandaag geven wij elke week op de Meningen pagina een overzichtje van wat er in de opinie-weekbladen staat. Voorlopig beperken we ons tot de Haagse Post, Elsevier, Vrij Ne derland en Accent. Het ligt echter in onze bedoeling om in de toe komst ook aandacht te besteden aan andere bladen als De Tijd en De Nieuwe Linie (als dat dan nog bestaat). Elsevier laat deze week twee vrou wen uit het politieke leven aan het woord. Oud-Tweede-Kamer lid Hanniq van Leeuwen (ARP) legt uit waarom ze Den Haag vaarwel zegt en een functie heeft aanvaard bij de Ogem. "Zoals Aantjes en De Boer (twee "loyalisten" in de CDA-fractie) hebben geopereerd, daar wil ik niet langer in meedraaien. Ze hebben me uitgescholden voor halve KVP'er. De KVP krijgt van alles de schuld. Ik vertik het om mij door Aantjes en De Boer in de rechtse hoek te laten drukken. Ik laat me niet voor een lafaard uit maken", aldus een boze Hannie. WD-prominente Haya van So meren uit tegenover Alice Op- penheim haar bewondering voor Hans Wiegel: "Ik ben telkens weer verbaasd over zijn brede al gemene kennis van de politieke vraagstukken". Het omslag verhaal van Elseviers Magazine draagt als titel "Terug uit de dood". Mensen die klinisch dood zijn geweest vertelden de Ameri kaanse arts-psychiater dr. Moodey hun ervaringen. Aan dacht ook voor Ischa Meijer die met zijn opmerkingen over het verzet in de Tweede Wereldoor log vele stekels recht overeind zette. "Dat een briljant journalist, deze treurige ineenstorting moet meemaken stemt eerder tot droefenis dan tot haat", oordeelt verslaggever René de Bok. In Vrij Nederland een zeer interes sant verhaal van de journalist Joop van Tijn over "de geheime contacten tussen Van Agt en Wiegel terwijl Den Uyl nog for meerde". Van Tijn praatte met prof. Duynstee, CD A-er, Tele- graafeolumnist én vriend van ex-informateur Van der Grinten. Duynstee zegt niet tussen CDA en WD te hebben bemiddeld, "maar ik heb op een bepaald moment Wiegel het seintje gege ven: het gaat mislopen, houd daar rekening mee als je uitspraken over het CDA doet". De visserij- bioloog, dr. R. Boddeke gaat in VN in op tien jaar visserijbeleid dat niets heeft opgelost. De over heid loopt volgens Boddeke in de zeevisserijperikelen rond als een scheidsrechter die aan de spelers moet vragen of hij mag fluiten. In de Boekenbijlage een enquête onder auteurs over onder- en overschatting in de literatuur. Maarten 't Hart noemt het twee begrippen die het denken eerder knevelen dan op gang brengen, maar Hannes Meinkema is zèer gedecideerd in haar antwoord: "Onderschatte boeken - dat zijn natuurlijk boeken j Ondanks het vertrek van de experts Frans Nypels en Kees Tamboer blijft de Haagse Post veel aan dacht schenken aan onze vader landse economie. Aan de voor avond van de cao-onderhande lingen voor het komende jaar schrijft Leon de Wolff óver het nieuwe stokpaardje van de vak beweging: de arbeidsplaatseno vereenkomsten (apo). VNO- voorzitter Van Veen heeft zijn twijfels: "We kunnen nu niet goed meepraten over meer loon, dus moeten we het ergens anders over hebben. Ik vind dat een zeer realistische benadering. Maar alles wat er verder achter zit, moet ook worden bezien". Net als Vrij Nederland gaat HP in op het binnenkort te verwachten boek "Vrouwen en fascisme" van de Italiaanse Maria-Antonietta Mac- ciocchi. Dat de vrouwen zich zo door Mussolini lieten opzwepen is volgens Macciocchi te wijten aan de onderdrukte seksuele po sitie van de vrouwen in hun ge- Aan de hand van de parapsycho loog prof. dr. Tenhaeff waagt Ac cent zich op gevaarlijk terrein. Spoken is het onderwerp van Ac cents omslagverhaal. Tenhaeff: "Mensen, die ik als hoogst be trouwbaar ken. hebben me her haaldelijk verteld dat ze plotse ling een figuur, zo ongeveer op de manier van een slaapwandelaar door de kamer zagen lopen. Hun verhalen kun je niet zomaar naar het rijk der fabelen verwijzen. Nee. die verschijnselen komen echt voor". Juwelier Klaas Oos terhof bekent tegenover Accent vroeger voetbalamateurs te heb ben betaald. "Totaal heb ik voor ettelyke tienduizenden guldens spelers gekocht en betaald", meldt hij en de KNVB kijkt werkloos toe, aldus Accent.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1977 | | pagina 13