Ueieremieer om een baan bij de krant [/HI pmgram weekeinde... toegelicht Shakespeare kan tegen „De muizenvaP'niet op ZATERDAG 26 NOVEMBER 1977 de schouwburgen in het Londense kwart eeuw wordt opgevoerd. Al kwart eeuw in Londense West End LONDEN - Geen lunch in de Savoy gisteren. Dat mag zo op het oog niets bijzonders lijkenmaar voor het oude, gerenommeerde hotel tussen de Strand en de Theems was het wel degelijk ongehoord. Voor het eerst in de roemruchte geschiedenis van de Savoy moest 's middags het restaurant, be- mind en beroemd om zijn aan- vallende sauzen, voor het publiek gesloten blijven. Want alle be- schikbare ruimte was nodig voor e de opvang van meer dan 1000 zorgvuldig geselecteerde gasten, die het glas hebben geheven op het zilveren jubileum van 's werelds meest merkwaardige toneelstuk ,£)e Muizenval" van Agatha Christie. Vijfentwintig jaar lang, verdeeld v over twee theaters, is de e vriendelijke thriller een vaste trekpleister in het Londense West End. En voor de 10.389e keer gaat het doek op van een aanvankelijk totaal donker to neel, fluit er iemand het intrige- rende deuntje van „Drie blinde muizen", klinkt er ineens het 8 angstaanjagende gegil van een vrouw in doodsnood en wordt - men vervolgens geconfronteerd i met zeven personen in een afge legen pensionnetje, onder wie veldwachter Trotter de moor- j denaar moet vinden. Zo gaat het dag-in-dag-uit in Londen, zo gaat het overal ter wereld, want geen amateurtoneelgezelschap zal verzuimen om „De muizen val" in zijn repertoire op te ne men. Het stuk is inmiddels ver- taald in 22 verschillende talen 5 en zover men dat heeft kunnen nagaan, in 41 landen opgevoerd. Het is allemaal begonnen met een hoorspel dat Agatha Christie op verzoek van de BBC schreef ter gelegenheid van de 80e verjaar dag van koningin Mary. De oude vorstin was dol op spannende hoorspelen en dus schreef Agatha Christie speciaal voor haar „Drie blinde muizen". De schrijver zelf was er eigenlijk he lemaal niet tevreden over, ook niet toen zij het bewerkt had tot een toneelstuk met als titel „De muizenval". Niettemin werd in Peter Saunders een theaterp roducer gevonden die het wel aandurfde en op 25 november 1952 vond in het Ambassadors Theatre de première plaats. Het was in de tijd dat Churchill pre mier was van Engeland, waar bo ter, suiker, thee en snoep nog op de bon waren. Toen daar een jaar later een einde aan kwam en prinses Elisabeth tot koningin gekroond werd, had „De muizenval" zich al tot veler ver bazing als een solide blijvertje in het West End ontwikkeld. Vooral door toedoen van de hoofdrol speler Richard Attenborough, die op zich zelf al een trekpleister was. Toen deze er echter de brui aan gaf, dreigden er even moei lijkheden. De publieke belang stellingvoor „De muizenval" liep duidelijk terug en de directie van het theater liet producer Saunders weten, dat het zo niet langer ging. Overeengekomen werd op korte termijn naar een nieuw stuk uit te zien. Maar nauwelijks was bekend gewor den dat „De muizenval" aan de laatste voorstellingen toe was, of plotseling stroomde het publiek weer toe en is sindsdien het op houden of doorgaan geen punt van discussie meer geweest. Het stuk waarin Agatha Christie zelf niet geloofde, waaraan zij nog kort voor de première samen met Peter Saunders tot diep in de nacht heeft zitten schaven om in totaal zes hinderlijke lachjes die de groeiende spanning afbreuk deden weg te werken, heeft alle records gebroken. Grote kam pioenen uit de theaterwereld zoals „The Drunkard" van W. H. Smith en „A Gentleman" die in het theater Mart van Los Angeles 7,510 voorstellingen haalde, „Oli ver", „My fair Lady", „The sound of Music" en „The black and white Minstrel Show" heeft „De muizenval" wat dit betreft ver achter zich gelaten. Meer dan 20 miljoen gulden heeft het stuk in het laadje gebracht, inclusief de filmrechten, die nu elf jaar gele den zijn verkocht aan Romulus Films, echter met deze nadruk kelijke bepaling dat een film van „De muizenval" pas een halfjaar na de laatste Londense toneel voorstelling in roulatie mag wor den gebracht. En aangezien niemand weet wanneer dat mo ment zal aanbreken, heeft men totnutoe maar van het maken van de film afgezien. Niettemin wei gert Romulus Films afstand te doen van de filmrechten, on danks hardnekkige pogingen van Peter Saunders om de rechten te rug te kopen. Dit uiteraard in volledige samenspraak met Mat- hew Prichard, die het stuk van Agatha Christie cadeau heeft ge kregen. Het gebeurde op zijn ne gende verjaardag. En het verhaal gaót dat de schrijfster eigenlijk niet zoveel op had met haar kleinzoon Mathew en hem daarom het stuk gaf waarin zij zelf niet erg geloofde. De ironie wil dat Mathew Prichard door „De muizenval" een welge steld man is geworden, die op een groot landgoed woont, samen met een rentmeester en een vaste accountant om de kennelijk on uitputtelijke bron van inkomsten zo goed mogelijk te beheren. Het grote mysterie van „De muizenval" is en blijft de pu blieke belangstelling. Ver schillende theorieën zijn daar over in de loop der jaren ontwik keld. Maar niemand is er echt helemaal uitgekomen. Vaststaat gewoon dat het publiek er gek op is, tot op de dag van vandaag toe. Waarom? Misschien is het de aan trekkingskracht van een popu laire schrijfster, vertaald in 103 verschillende talen en daar kan zelfs Shakespeare niet tegenop. Het stuk zelf is een eenvoudige, om niet te zeggen brave thriller, waar je zelfs met een kind van ne gen naar toe kunt gaan, wat ook dag-in-dag-uit gebeurt. Eenmaal zelf groot en volwassen gewor den, gaan die kinderen er weer met hun nazaten heen en is „D muizenval" een soort genera tiestuk geworden. Een andere reden is wellicht de slimme huis houding die theaterproducer Pe ter Saunders vanaf het eerste moment heeft gevoerd. Na Ri chard Attenborough als de grote ster van het eerste uur, heeft hij voor de rolbezetting telkens ge kozen voor minder bekende en soms wel eens middelmatige ac teurs en actrices. En altijd onder het motto dat „De muizenval" geen topsterren nodig heeft. In totaal hebben in Londen 134 ac teurs en actrices het stuk ge speeld. Vrijwel altijd voor volle zalen. Saunders gelooft tot op de dag van vandaag heilig in re clame en adverteert intensief in binnen-en buitenland. Zelfs zijn matinees lopen zoals dat heet als een trein, want met name voor de buitenlandse toeristen is een uur tje Agatha Christie met in de pauze een potje thee op je plaats, net zo belangrijk geworden als een rondvaart op de Theems en het aflossen van de wacht bij Buckingham Palace. En verder verschaft het stuk zelf lokkertjes genoeg. Heel handig heeft Saunders de meest kostelijke sta tistieken van „De muizenval" bijgehouden en uitgedragen. Want het is natuurlijk gek om te weten dat er tijdens de 50 jaar muizenval meer dan 80 kilometer overhemden voor de acteurjy- ken, dat er op het toneel door de verschillende misters Paravi- cini's meer dan 10.000 sigaren zijn gerookt en in de zaal meer dan een miljoen ijsjes verkocht. In middels bestaat er ook al weer twaalf jaar lang een echte muizenvalclub, opgericht door Peter Saunders, compleet met keurige donkerblauwe clubdas, gedragen door leden die allemaal wel iets met het stuk te maken hebben gehad. Saunders zelf staat dan ook centraal tijdens dit unieke jubileum. Compleet met de niet aflatende vraag van: Hoe lang nog? Zijn antwoord daarop luidt steevast „Onverwachte omstandigheden voorbehouden, zal „De muizenval" u en mij overleven". ADVERTENTIE BRINK Luchtverwarming Uw installateui LUCOTHERM B.V.-ALPHEN a/d RIJN Kalkovenweg 58, Postbus 337, Telefoon (01720) 2 03 00 Degeen die de "talk show" pre senteert is een soort columnist. Ik bedoel nu dus even mensen als Willem Duys in "Voor de vuist weg", Sonja Barend in "De Goed Nieuws Show'' en Aad van den Heuvel in de "Al les is anders show", en strakjes Mies Bouwman in haar nieuwe programma "Netwerk", dat in januari begint. De columnist, die elke dagzijn rubriek schrijft is weliswaar meer baas in eigen huis dan. de presen tator van de talk-show (praatprogramma), hij heeft geen redactie om zich heen die onderwerpen aandraagt en uit zoekt en soms ook panklaar voorbereidt, maar hij plukt zijn onderwerpen toch ook uit het gebeuren om hem heen, en maakt ook. dikwijls gebruik van wat anderen hem toespe len. Bovendien is de echte, goede presentator van zon praatprogramma niet alleen de aangever die zegt: "dit is me neer Klaas-Hendrik Jansen, hij heeft de vibrerende wc-bril uit gevonden", om daarna te vra gen: "vertelt u eens, meneer Jansen, hoe kwam u daar zo toe"?, en te eindigen met: "dit was meneer Jansen van de wippende wc-bril, en ik dacht zo dat hij wel een applausje verdiend had", want dan is hij alleen maar het doorgeefluik van de redactie. Hij kan er dan door zijn wijze van omgaan met de mensen nog zijn eigen fine- fleur aan geven, maar de ware Jacob is hij dan toch niet. Want de ware Jacob, of de ware Jacobine, is zowel op het scherm als daarachter de spil waarom het programma draait. Het moet typisch "zijn" prog ramma, of typisch "haar" prog ramma zijn. Hij of zij moet zo veel invloed hebbeh op de keuze en de aanpak van de on derwerpen, dat het programma haar (of hem) als gegoten zit. ZVOWEL Sonja- Barend als Aad van den Heuvel lijken me tot de presentatoren te behoren die zowel in als buiten het eigenlijke programma de spil zijn om wie het hele zaakje draait. Toch leek het eerste programma van Aad van den Heuvel hem meer "gegoten" te zitten dan het eerste prog ramma van Sonja. De Goed Nieuws Show was vrijblij vender, en miste een "hard" onderdeel, "ook wel een "klap per" genoemd, met "hard" on derdeel wordt niet een keihard vraaggesprek bedoeld, maar een onderdeel waar een zekere spanning van afstraalt, en waar je even rechtbp voor gaat zitten. Er was een onderdeel bij Sonja dat dicht in de buurt kwam, namelijk het gesprek dat zij met Jenny Pisuisse had over haar vader en moeder (die bei den zoals bekend vermoord werden toen zij nog een meisje van 7 jaar was), en vooral over haar verhouding met Fie Carel- sen, voor wie Pisuisse, ook na dat hij haar verlaten had voor Jenny Gilliams, een „eeuwige liefde" behield. Dat was een goed gesprek. Ik heb me laten vertellen dat Jenny Pisuisse bij de repetitie van het programma in tranen is uitge barsten toen zij de eerste keer haar herinneringen vertelde, en eigenlijk lag die emotie ook tij dens de uitzending nog steeds op de loer. Door één en ander was het een goed gesprek, en het beste onderdeel, maar om dat het de directe actualiteit miste (aanleiding was het "goede nieuws"' van een boek over Pisuisse), verloor het toch op punten van het gesprek dat Aad v&n denHeuvel de dag daarop met Jan Wolkers had. Het aardige is, dat Sonja ver moedelijk Jan Wolkers in haar programma zou hebben gehad (zonodig is tenslotte alles in het keurslijf van het "goede nieuws" te sjorren) als ze haar eerste programma, bij wijze van uitzondering, niet een dag tevoren had moeten opnemen. Overigens bleek dat nergens uit, behaive uit de hier en daar nogal duidelijke "lassen" waar er in het programma geknipt was. Zelfs deed ze het in haar gesprek met Knobel voorko men dat deze, als met-trainer van MVV, het gesprek met haar belangrijker had gevonden dan de wedstrijd die MVV "die avond" tegen PE£-Zwolle speelde. Een inside-grapje, waar ik niet zo van houdomdat je er bij de outsiders toch de indruk mee wekt dat je prog ramma "live" is in plaats van opgenomen. Zo was er in Aad van den Heuvels programma ook een onderdeel dat me mishaagde, of beter ge zegd: de afwerking daarvan. De Telegraaf adverteert met de slogan: "De Telegraaf heeft 'n baan voor u". U en ik en Aad van den Heuvel weten dat de Telegraaf (die behalve een be drijf met werknemers ook een krant is) daarmee bedoelt te zeggen dat er heel veel banen in de advertentiepagina's van de Telegraaf worden aangeboden. Maar je kan zo'n leus natuurlijk ook zo opvatten, dat het bedrijf "De Telegraaf' een baan aan biedt, en dat spelletje werd even gespeeld. Jongen met woeste haar- en baarddos (ook dat nog) meldt zich met zijn vrouw bij de balie om te sollici teren naar de baan die de Tele graaf voor hem heeft. Verwar ring natuurlijk bij de portier, die niet verkleind zal zijn door het feit dat de baardige sollici tant gevolgd werd door een cameraman en een ger luidsman. Die portier kon twee dingen doen. Ten eerste zijn plicht, te weten die mensen v$m de KRO het gebouw uitzetten omdat zij op privé-terrein zon der toestemming stonden te filmen. En ten tweede de wijste partij kiezen, de sollicitant even aanhoren, begrijpen welke interpretatie deze jon gens aan die advertentie wen sten te geven, en het spel mees pelen door de jongeman een zojuist door ziekte van een Ma rokkaanse gastarbeider tij delijk vrijgekomen baan als schoonmaker aan te bieden. De Telegraaf had dit vrolijke steekspel dan gewonnen, maar geheel volgens de verwachtin gen werd er boos en nijdig ge reageerd (misschien herin nerde men zich nog het gefilm met toestemming op de bure len van Bild-Zeitung ten ge rieve van Gunter Wallraff). de cameraman werd het gebouw uitgedreven waarbij de klas sieke hand die voor de lens wordt gehouden gelukkig niet ontbrak, kortom: de Alles is Anders Show had precies be reikt wat zij wilde. Maar nu komt het. Tot zover zat alles piepjanknor, van mij zult u geen klachten horen maar toen de sollicitant met zijn vrouw weer buiten kwam, bleek hij nog steeds niet uitge- jeremieerd te zijn. Hij toonde zich nog steeds verontwaar digd over het feit dat men zijn sollicitatie niet serieus had ge nomen, in plaats van in een vrolijk schaterlachen uit te bar sten, zoals het hoorde. Het was immers een grap? Het was im mers een interpretatie tegen beter weten in van een be paalde tekst, waarmee wel een geintje kon worden uitge haald? Dan moetje het ook afs een geintje (een nawee van "Poets") afhechten, en niet net blijven doen alsof de Telegraaf je niet netjes behandeld heeft. HILVERSUM I zaterdag 26 november 18.30 Nws. 18.41 (S) Proeflokaal. 19.30 (S) Zing zomaar simpel een melodie. 20.00 (S) De VARA felici teert. 21.00 (S) Voor wie niet kijken wil, 'met om 22.30 Nws. 23.55 HILVERSUM II TROS: 18.00 Nws. 18.11 Aktua-Ma- gazine. 19.00 Tros-country. 20.00 Nws. 20.05 (S) Concert a la carte. 21.20 (S) Woorden in de avond, voor dracht. EO: 21.45 Reflector. 22.00 (S) Laat ons de rustdag Wijden. 22.45 (S) Voor ieder een, gesprek. 23.45 Goed nws. progr. in de Chinese taal. 23.55 Nws. HILVERSUM III NCRV: 18.03 (S) Elpee pop special 19.02 (S) Pers vers. 20.02 (S) Peter Blom show. 21.02 (S) Sportshow. 23.02 (S) Strictly country style. 23 30 (S) Jazztime. 0.02 (S) Late date. 2.02 (S) Nachtexpress (1). 4.02 (S) Nach texpress (2). 6.45 (S) Zondagmor gen. HILVERSUM I 27 r VARA 8.00 Nws 8 10 Weer of geen weer. 9.30 HUM. VERBOND. Een eeuw religie zonder dogma's. IKON 10.00 Kerkdienst van de Remon strantse Gemeente te Rotterdam. 10.45 Wilde Ganzen. 10.50 (S) De an dere wereld van zondagmorgen: in formatie en muz. AVRO 12.00 (S) Muzikaal onthaal: Show-prog ramma. 13.00Nws. 13.lODe toestand in de wereld. 13.19 Radiojournaal. 13.35 Myn Vader, gesprek. KRO 14.00 Kruispunt. 14.30 (S) De huts- geklutste kinderspelen. 15.00 (S) Wat krijgen we nou. 16.45 Hoe gaat het. IKON. 17.00 Kerkdienst uit de gevangenis Schutterswei te Al kmaar. 17.58 Wilde Ganzen 18.00 (S) Van Klok en Klepel. 18.15 Onze hulp (4). NCRV 18.30 Nws. 18 40 (S) Zon dagavondzang. 19.10 Horend en zin gend door het jaar. 19.25 (S) Or gelconcert. AVRO 20.30 (S) In de kaart gespeeld. 22.30 Nws. 22.40 Ra diojournaal. 22 50 Vijf dode oude dames. 23.25 P.M. kanttekeningen bij de actualiteit van vandaag en morgen. 23.55 Nws. HILVERSUM II KRO 8.00 Nws. 8.10 Overweging. 8 15 Badinerie. 9.00 Nws 9.10 Water standen. 9.15 Laudate. 10.00 Eucha ristieviering. 11.00 Da Capo. 11.50 Buitenlands commentaar. 12.00 Nws. 12.10 Echo. NOS 12.20 Voor de Surinaamse Nederlanders. 13.20 Voor de buitenlandse werknemers. VARA 17.00 (S) Klassieke muziek voor viool en piano. 17.55 Medede lingen SOS- en politieberichten. 18.00 Nws. 18.15 Dingen van de dag. Aansluitend lichte grammofoonmu- ziek. 18.30 Boemerang. 19.05 Licht orkest met zangsolisten. IKON 19.30 Brood en spelen. NOS 20.00 Journa listenforum. 20.15 Het dorado van Pieter Menten. 21.30 NOS-Cultuur. 22.30 Gamma van Alpha en Beta. 23.00 (S Met het oog op morgen. 23.05 Aktualiteitenoverzicht Ra- dio-TV. 23.10 De krant van morgen. 23.20 Den Haag vandaag. 23.52 Yoga. 23.55 Nws. HILVERSUM III AVRO 7.00 (S) Ko, de Boswachter show. 8.02 (S) Verzoekplatenp- rogramma. 9.02 (S) Juist op zondag. 10.02 (S) Muziek Mozaiek. 11.02 (S) Sportpanorama. VARA 11.30 (S) Tony van Verre ontmoet. 12.02 Klink Klaar. 13.02 (S) Muzikale Show. NOS 14.02 (S) Sport en muziek. 18.02 (S) NOS-jazz. KRO Programma voer jonderen. 20.02 (S) Tombola. 23.02 (S) De Oude Engh. 0.02 (S) Eldora- dio. 3.02 (S) De week in. 6.02 (S) Drie op je boterham. Sociaal ïnfor- HILVERSUM IV VOO 8.00 Nws. 8.02 (S) Populaire klassieken en verzoekplaten. NOS 9.00 (S) Vroeg klassiek. Werken van Bach. Bach-Segovia en Haydn. 10.00 (S) Musica Religiosa- uitgezocht bij Advent. 11.00 (S) Fur Elis 12.00 de quiz Wat is dat nou?. 13.00 (S) Opera-matinee. Nieuwe gram- Concertgebouworkest (15.20 Praten over muziek) 16.30 (S Musica Nova. HILVERSUM I MAANDAG 28 NOV TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Rustig bij komen. 7.30 Nws. 7.41 Aktua-och- tendeditie. 8.30 Nws. 8.36 Gym voor de huisvrouw. 8.45 (S) Kom er maar eens bij: gesprek. 10.00 (S) Een oude hit in nieuwe snit. 10.30 Nws. 10.33 (S) Kleutertijd. 10.45 (S) Week in....week uit inform, progr. rondom thuis. 11.40 RVU: Kunnen we er doorheen zien? serie uitzendingen over reclame (4). VPRO: 12.00 Het VPRO-Forum. 12.26 Meded. voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Antwoord, reacties van luisteraars. 13.00 D. Collete. 14.00 Embargo, in form. proor. 15.00 Radio Vrij Belgie. 15.30 Nws. 15.33 Het VPRO-hoor- spel: Hypnose EO: 16.15 (S) Licht en uitzicht. 17.00 (S) Eigen wijs, kleuterprogr. 17.20 Overh.voorl.: Gesprekken met vrouwen. 17.30 Nws. 17.32 (S) Klankbord: aktual., inform., comm. en muziek. HILVERSUM II NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgym. 7.20 NCRV-lied. 7.24 Het levende Woord. 7.29 Te Deum Laudamus. 7.54 Op de man af. 8.00 Nws. 8.11 Hier en nu. 8.25 Vandaag...maandag- inform, en muziek. 9.00 Plein Pu bliek: gesprekken. (9.35 Waterstan den.) 11.00 Nws. 11.03 Schoolradio 11.13 Muziek in uw straatje. 12.00 Het nuttigen van etenswaren is toe gestaan- lunchprogr. 13.00 Nws. 13.11. Hier en nu. 13.30 Onder schooltijd. NOS: 14.30 Open School NCRV. 15.15 Allegro con spirito: muziek en meditatie. 16.00 Nws. 16.03 Rozegepr en prikkeldraad, re portages. 17.55 Meded. HILVERSUM III KRO: 7.02 (S) Drie op je boterham. AVRO: 9.03 (S) De Beukers Show 10.03 (S) Arbeidsvitaminen. 11.03 Radiojourn, 11.06 (S) Ver- zoekpl.prgr. 12.03 (S) Joost mag niet eten. 14.03 Radiojourn. 14.06 (S) Pop-Kontakt I. 15.03 (S) Pop-Kon- takt II. 16.03 (S) Cees van Zijtveld met o.a.. de telefoon-top-5. (17.03 Radiojourn.) HILVERSUM IV VARA: 7.00 Nws 7.02 (S) Groot en klein. Kamer- en orkestmuziek. 9.00 Nws. 9.02 Kinderen een kwartje? 9.30 Wonen, verschil tussen huis en thuis. 9.50 (S) Schoolradio. 10 00 (S) Pianoconcert. 10.50 (S) Radio Kame rorkest en fluit. 12.00 (S) Het Am sterdams Nonet. Oude en heden daagse muziek. 13.10(S)Le baiserde la fee, ballet van Strawinsky. 14 00 Nws. 14.02 Keuren en kiezen 14.30 Europa- Quo Vadis? kritische ana lyse 15 00 (S) Jazz en de klassieken. 15.45 (S) Het Praags Strijkkwartet. 16.15 (S) Zo klonk het vroeger. Nederland I - 15.30 - Journaal (NOS) 15.32 - De avonturen van Peppi en Kokki (KRO) 16.00 - Maja de Bij (KRO) 16.25 - Klassewerk (KRO) 18.15 - Wetenschap in beweging II, les 13 (TELEAC) 18.45 - De Fabeltjeskrant (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 19.04 - 't Spant erom, kindershow (VARA) 19.55 - Geluk bij een ongeluk, speelfilm (VARA) 21.35 - Journaal (NOS) 21.50 - VARA-Visie (VARA) 22.40 - Lord Peter Wimsey (VARA) 23.30 - Journaal (NOS) Nederland II - 18.45 - Paspoort: informatie voor Marokkanen (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 19.05 - De bereboot (AVRO) 19.10 - AVRO's Toppop (AVRO) 20.00 - Journaal (NOS) 20.25 - Hollands Glorie, gesprek (AVRO) 20.35 - Hollands Glorie, tv-serie (AVRO) 22.20 - Televizier Magazine (AVRO) 23.05 - AVRO's Sportpanorama (AVRO) 23.30 - Journaal (NOS) ZONDAG NEDERLAND 1 11.00 14.15 14.30 15.00 17.00 17.30 18.15 18.50 19.00 19.05 19.40 20.30 22.00 22.35 Eucharistieviering te Amersfoort (KRO) Wetenschap in beweging (TELEAC) Duits, les 26 (TELEAC) Les Gammas (TELEAC) 't Is maar een vraag. Ontmoeting tussen Bijbel en kind (IKON) Wilde Ganzen (IKON) Bedreigde landschappen (TELEAC) Paspoort: informatie voor Turken (NOS) Journaal (NOS) Cantate Domino (NCRV) Om het belang van Suriname (NCRV) Ja, natuurlijk, spelprogramma (NCRV) Ander nieuws (NCRV) Journaal (NOS) NEDERLAND 2 16.00 - Journaal (NOS) 16.02 - De Christenen (NOS) 16.55 - Sprekershoek (NOS) 17.10 - Studio Sport (NOS) 17.55 - Van gewest tot gewest (NOS) 18.10 - Kijken naar kinderen (NOS) 18.25 - Sesamstraat (NOS) 18.50 - Horizon (NOS) 19.20 - Studio Sport 2 (NOS) 20.30 - Journaal (NOS) 20.35 - 7 november 1977 politiek economie cultuur (VPRO) 20.40 - Mary Hartman, Mary Hartman (VPRO) 21.10 - Hollands Spoor (VPRO) 21.40 - Muzikale show met Betty Midler (VPRO) 23.25 (NOS) DUITSE TV DUITSLAND I fRe. gion. progr.: NDR: 18.30 Strichweise heiter. 19.00 Aktual. 19.15 Amuse- mentsprogr 19.58 Progr.overz. WDR: 18.30 Progr.informatie. aansl.: Wer emmal in Verdacht gerat. 19.15 Aktual. 19.50 Amusement en infor matie). 20.00 Journ. en weerber. 20.15 Muzikaal amusementsprogr. 21.45 Trekking lottogetallen, aansl Journ. en weerber., daarna: Het woord voor de zondag. 22.05 Die Glut der Gewalt, speelfilm. 23.45 Journ. DUITSLAND II 17.00 Journ. 17.05 Informaties en meningen, aansl.: Consumen- 18.00 Paul Temple. 19.00 Journ. 19.30 Hitparade. 20.15 Zwei Weiten im Hotel Pazifik, speelfilm. 21.50 Journ. 21.55 Sport. 23.10 Taxi 4012, tv-film. 0.25 Journ. DUITSLAND III NDR 18.00 Kleuterprogr. 18.30 Mit Schirm, Charme und Melone, mis daadserie. 19.15 Filmreportage. Die wunderliche Geschichte der Lady B, speelfilm. 22.25 Jazz. WDR 18.00 Tv-cursus System Mensch. 18.30 Tv-cursus schilderen en teke nen. 19.00 Kleuterprogr. 19.05 Eco nomisch magaz. 19.45 Region, nws. en sport. 20.00 Journ. en weerber. 20.15 Tv-spel van de maand. 21.45 Klass. kamermuz. 22.25 Balletprogr. 23.10 Journ. DUITSLAND I zondag 27 november 9.30 Programmaoverz. 9.55 Docu mentaire serie. 10.45 Kinderprog- 11.15 Filmreportage. 12.00 tage. 13.45 Regionaal weekjournaal. 14.45 Kinderprogramma. 15.15 Filmreportage. 16.00 Muziekprog ramma. 16.55 Task Force Police. 17.45 Filmreportage. 18 30 Journaal. 18.33 Sportoverzicht. 19.20 Repor tage. 20.00 Journaal en weerbericht. 20.15 Adventsliederen. 20.20 Na tuurfilm. 21.05 Die Macht und ïhr Preis. 23.05 Literair magazine. 23.50 Journaal en weerbericht. DUITSLAND 2 zondag 27 november 9.15 Kerkdienst. 10.00 Prog rammaoverzicht. 10.30 Der ewige Tramp. Aansl.: Gesprek. 12.00 Con cert. 12.50 Wetenschappelijk maga-- zine. 13.00 Journaal. 13.02 Weekkro- niek. 13.45 Kleuterprogramma. 14.15 Tekenfilmserie. 14.40 Kinderserie. 14.55 Documentaire serie. 15.25 Journaal. 15.30 Liefdadigheidsp rogramma. 15.35 Adventsliederen. 15.45 Krach om Vorderhaus. 17.00 Journaal. 17.02 Sportre portage. 18.00 Religieus programma. 18.15 Mondbasis Alpha 1. 19.00 Journaal 19.10 Politiek overzicht. 19.30 Do cumentaire serie. 20.00 Der Alte, misdaadserie. 21.00 Journaal en sport. 21.15 Verslag. 22.00 Film- reDortage. 22.45 Journaal. DUITSLAND 3 NDR zondag 27 november 15.10 Programma voor buitenlandse werknemers. 16.00 Informatieve se rie. 16.30 Muziekprogramma. 17.15 Informatief programma. 18.00 Kleuterprogramma. 18.30 Repor tage. 19.15 Informatief programma. 19.30 Documentaire serie. 20.00 Journaal en weerbericht. 20.15 Spelprogramma. 21.00 Discussie. 22.00 Sportprogramma. DUITSLAND 3 WDR zondag 27 november 9.00 TV-cursus Engels. 9.30 TV-cur- sus Duits. 10.00 TV-cursus geschie denis. 17.00 Reportage. 17.45 Post- fach 10 19 50. 18.00 Das Fliegende Auge. 18.30 Religieus programma. 19.00 Kleuterprogramma. 19.05 Prisma van het Westen. 19.45 Regio naal nws. 20.00 Journaal en weerbe richt. 20.15 Documentaire serie. 21.05 Filmreportage. 21.50 Die Furchte der Gelehrsamkeit. 22.25 Chicago 1930. 23.10 Journaal. BELGISCHE TV BELGIË VLAAMS 18.00 Kleuterprogr. 18.05 Kitty and the red shoes, jeugdfilm. 19.00 Boekenmagaz. 19.40 Meded. 19.45 Journ. 20.15 Spelprogr. 21.15 Amu sementsprogr. 22.00 De volgende morgen, speelfilm. 23.10 Journ. zondag 27 november 9.00 Infor matief programma. 9.30 Open School. 10.00 Wetenschappelijk programma. 11.00 Ieder zijnwaar- heid. 12.00 Nws. overzicht voor slechthorenden. 12.30 Cultureel overzicht. 14.00 Open School. 15.00 Jeugdserie. 15.15 Kinderprog ramma. 15 40 Toeristisch prog ramma. 16.10 Documentaire. 17.25 Sportuitslagen. 17.30 Tienerklan ken. 18 30 Jeugdfilmserie. 18.35Toe- ristische kwis. 19 40 Mededelingen. 19.45 Journaal. 20.00 Sportweekend. 20.30 De bankiers. 21.40 Licht-klas- sieke muz. 22.30 Journaal en sport- Een reportage over "het verschijnsel punk' wordt vanavond uitge zonden in het televisie-opinieprogramma „vara-visie" De sport liefhebbers komen ook ruimschoots aan hun trek in samenvattingen van de voetbalwedstrijd psv-haarlem en belangrijke ontmoetingen in de hoogste klassen van basketbal en volleybal. De programmaleidng van de VARA-tv sleutelt overigens aan een andere opzet voorde uitzendingen op de „vaste" vrijdag avonden. De reden is dat tot nu toe de kijkcijfers voor dit "avondje VARA" nogal tegenvallen en met name die van het opinie-programma "VARA-Vi- sie"t opvolger van "Achter het Nieuws"),welk onderdeel gemiddeld slechts ongeveer veertien procent kijkdichtheid scoorde. De presentatie van het volledige VARA-vrijdagavondprogramma zal ongewijzigd blijven tot alle betrokkenen de experimentele pe riode 1 oktober - 31 december hebben doorgelicht, aldus de VARA.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1977 | | pagina 5