Jver zes weken hebben wij weer St. Nicolaas, Kerstfeest (het vredesfeest), oud en nieuwjaar gevierd. Er zullen weer kapitalen worden be steed aan bergen snoep, prachtige cadeaus, een over vloed aan drank en vooral niet te vergeten aan wat er op oudejaarsavond aan vuurwerk in de lucht zal wor den geschoten. Want sombere tijden en misverstanden moe ten vooral op deze manier worden opgelost, vergeten en vergeven worden. Als ik aan dit alles denk, dan vraag ik mijzelf af: "Waar zijn wij eigenlijk mee bezig". Wij westerlingen (daartoe be hoort ook de Nederlandse be volking) hebben het zo ge weldig goed, kunnen zo luxueus leven, dat wij dreigen in die luxe onder te gaan, erin te verstikken. Martin Luther King heeft eens gezegd: "Wij leven op een eiland van over vloed, in een zee van honger,, ellende en dood. Ais er iets op de tv is over ont wikkelingslanden, gruwelt men. En laat ik u er gelijk bij zeggen, dat u meestal niet eens de ergste dingen te zien krijgt. Vele Nederlanders zetten het andere net op om daar te kijken naar de één of andere gewelddadige Amerikaanse tv-serie, zonder erbij na te denken dat wij hierdoor onze kinderen geestelijk kapot maken, gewoon omdat wij niet geloven dat het zo ge beurt in de wereld. Zolang het naar onze mening niet echt is kun je er wel naar kijken. Toch moeten wij de macht van de tv niet onderschatten, want via de tv komt de hon ger, de ellende, de nood van de wereld in onze huiskamer. Maar omgekeerd wordt onze eetkamer door de tv in de noodlijdende wereld ge bracht, en zijn de mensen die daar moeten leven in onmen selijke, afschuwelijke om standigheden zich zo langza merhand bewust geworden van het feit dat wij door onze welvaart in een hemel leven, terwijl zij door verschrik kelijke armoede het leven als een hel beschouwen". Deprimerend Het is voor mij niet moeilijk u te schrijven of te vertellen over, wanhopige nood van mensen die honger hebben, of de deerniswekkende toestanden waarin miljoenen mensen le ven, of om te vertellen van vluchtelingen die in kampen leven waarin afgrijselijke hy giënische toestanden heer sen, of om te spreken over mensen die zo ondervoed zijn, wandelende skeletten, terwijl zij lijden aan besmet telijke ziekten, geen weer stand hebben, eraan sterven, en deze ziekten ook nog over dragen aan andere mensen. laten delen in onze rijkdom, dan moeten wij op een drastische wijze de manier van ons leven veranderen, en ons bezinnen op dit alles. Wij moeten radikaal zijn en begrijpen dat geweld en geweldpleging niet radikaal is, meer reactionair (een zich ver zetten tegen iets). Vergeven en helpen met de daad, dat is radi kaal. De diepe wortel van egoisme, zelfzuchtigheid en geweld zal moeten verdwijnen uit ons le ven. Het verlangen naar sociale gerechtigheid, gelijkheid en vrijheid voor de gehele wereld bevolking moet ervoor in de plaats komen. Mijn persoonlijk contact met de arme wereld en de indruk die dit op mij heeft gemaakt, heeft ertoe geleid dat ik vind dat wij in de rijke wereld verantwoor delijk zijn voor onze naaste in de arme wereld. Toen ik voor het eerst de vluchtelingenkam pen bezocht en verliet, was er iets in mij kapot gemaakt. Ik had moeite met mijzelf, mijn gang van nadenken, moeite om met mijzelf in het reine te ko- Levenshouding Ik wist dat ik zelf veranderen moest, in mijn houding tegen over God en mijn medemens, en dan kwam vanzelf mijn le venshouding en stijl. Sinds die tijd zijn er enige jaren voorbij gegaan. Ik heb méér meege maakt en ben steeds weer op nieuw geconfronteerd geweest met dat onmenselijke leed. Je moet er geleefd, gewerkt en het geroken hebben, om een heel klein beetje te begrijpen hoe de toestanden eigenlijk zijn. Elke keer als ik temidden van de ellendige toestanden bewo gen word met het leed van zo- velen mensen, dan denk ik: "Het moet je moeder, vader of kind maar zijn". Ik heb geleerd om elke uiting van lijden te res pecteren, ongeacht de oorzaak. Mijn verlangen is over deze toe standen niet alleen te schrijven en te spreken, maar mijn woor den in daden om te zetten. Wilt u mij hierin helpen? Veel kon dit afgelopen jaar door de steun van velen uwer verwe zenlijkt worden. Honderden mensen kregen een huisje, en zagen hierdoor ook de toekomst weer wat zonniger in. Met dit project gaan wij nog rustig ver der. Invalidewagentjes konden worden gegeven aan gehan dicapte kinderen. Plannen voor een school en community centrum (van de laatste hopen wij er 4 in een kamp te bouwen) zijn in vérge vorderde staat. Kleren werden gesorteerd. Uw financiële hulp is hard nodig, en dus van harte welkom. De tijd dit te doen is nu, de persoon dit te doen is u. Verkeerde manieren van het van waarde stellen van goederen, die geëxporteerd moeten worden. De uitbuiting van mensen in die landen. Al deze punten en veel andere factoren, zoals oorlogen, ram pen zijn de redenen van honger, lijden, armoede en dood. Wist u dat er miljoenen mensen in de wereld zijn die nooit an ders dan in de straten hebben geleefd, er ook geboren zijn, en dus niets anders weten dan te leven in die omstandigheden? Dat zijn mensen wier dagen be ginnen op het moment dat het verkeer op dreef komt. Dan be gint het moment van zoeken naar rottig voedsel, iets dat op eten lijkt. Dat wordt dan, indien het niet direct wordt opgegeten, in een vod, een hoekje van een vieze lap die zij dragen, ge knoopt. Soms krijgen zij door bedelen enkele centen, waardoor zij zich iets eetbaars kunnen kopen. Tegen de avond moet er dan weer een plaats gevonden wor den om te slapen. En zo gaat het dag in dag uit. Niemand weet hoeveel er van deze mannen, vrouwen en kin deren rondlopen in de grote steden van India, Bangladesh en andere landen van de Derde Wereld. De miljoenen tonnen voedsel die in de rijke wereld (daartoe behoort ook Neder land) worden weggegooid, daarvan kunnen de miljoenen daklozen hongerige mensen in comfort en zonder zorgen leven. Lezers die het werk van Eva den Hartog willen steunen kunnen hun bijdragen stor ten bij de Rabobank te Ha- zerswoude onder het motto: „Aktie Help Eva". Het reke ningnummer is: 32.59.58.300. Het gironummer van de bank: 62 020. Delen Wat is er nodig om door een eerlijke poging dit te verande ren? Niemand behoeft immers honger te hebben, ook al zou de bevolking in de wereld verdub beld worden, als wij die genoeg hebben maar willen delen met de arme wereld, en ervoor zor gen dat dié verdeling dan ook eerlijk gebeurt. Wij moeten gewoon begrijpen dat de wortel van alle armoede en honger ligt in het feit dat de rijke wereld zó machtig is dat zij een sterk spel speelt tegen de arme wereldHet centrale punt van de armoede en honger, de ongerechtigheid en ongelijk heid komt doordat de mense lijke systemen gewoon negeren dat veel mensen in de arme we reld worden uitgebuit. Indien wij de mensen in de Derde Wereld beter willen be handelen, de hongerige mens willen voeden, de arrr\er. willen Het is niet moeilijk hierover te schrijven. Maar het is wel deprimerend voor velen die daar werken, omdat zij zich maar al te goed bewust zijn dat zij niet in staat zijn de hongerige mens te bevredi gen. De toestanden, waarin miljoe nen mensen in onze wereld leven zijn van dien aard dat hun levens tot een dramatisch einde worden gebracht. En dat einde is dikwijls zo tra gisch dat ook wij, die hulp ge ven dikwijls de moed verlie zen. Duizenden mensen sterven omdat zij niet meer willen le ven. Zij hebben de hoop ver loren, plegen zelfmoord, heb ben toch niets om voor te le ven. Zelfs de bladeren van de struiken zijn dikwijls opgege ten, en er is geen uitweg meer voor hen. Het is voor mij dikwijls erg moeilijk te begrijpen dat ik, geschapen door dezelfde God als van die mensen, voor hen moest zorgen, terwijl zij al leen maar naar de dood ver langden en het leven als een hel zagen. Wij zeggen dat er geen slaven meer zijn in de wereld, maar ik geloof dat de miljoenen mensen die als die ren, als ratten moeten leven, de miljoenen slaven zonder naam zijn. Naast de mensen die in woord en daad ageren tegen het schenden van de men senrechten, zijn er ook velen die alleen discussiëren en protesteren. Zolang men zelf niet bereid is woorden in da den om te zetten is dat een verspilling van tijd. Er zijn dagen in mijn leven dat, hoe meer ik denk over de wereld waarin ik te leven en te wer ken heb, hoe minder ik het zie zitten. Vooral als ik denk aan de afschuwelijke ongerech tigheid die miljoenen mensen wordt aangedaan, de vele tra nen van de moeders als zij naast hun kinderen op de grond zitten die door oorlogs geweld, terreur of honger lig gen te sterven, de duizenden slachtoffers die door na tuurrampen en mensen ge maakte rampen hun hoop in de rook op zien gaan, de goede morele standaard, het goede gedrag van de wereld bevolking dat verdwijnt. Redenen Wat zijn de redenen dat 2/3 deel van de wereld in zo'n grote ellende moet leven? De bevolkingsexplosies. Overstromingen van mensen. Koloniale onderdrukkingen van nu en het verleden. Niet genoeg kapitaal. Aangezien ik er diep van over tuigd ben, dat wij met elkaar, eenvoudige dagblad-lezers eenvoudige hutspot-etertjes zijndie ons zelden of nooit te buiten gaan aan culinaire hoogstanden, meen ik geen onbehoorlijke reclame te ma ken door hier een naam te noemen als "Dikker en Thijs, Delicatessen" Op mijn eigen naam en adres kreeg ik dezer dagen een zeer dure folder toegestuurd. "Geachte Relatie", zo heette ik bij de aanhef, "U waardeert toch ook de prettige samen werking met Uw personeel het afgelopen jaar! En U stelt de goede verstandhouding met Uw relaties toch ook in hoge mate op prijs (weer uitroepte ken). "Wel: "Dan kunt U zulks onderstrepen met een per soonlijk geschenk." Dan volgen met foto's erbij en kele suggesties. Die gaan van een eenvoudige Geschenkdoos Gourmet74,- tot een Ge schenkkoffer Diplomat f 220,- en een Poef mand Imperiale f 345,-Boven de f 75,- worden de geschenken in A dam gra tis bezorgd. Alle bestellingen buiten de stad zijn voor reke ning van de opdrachtgever. Relatiegeschenken met 't oog op de komende feestdagen: Sin terklaas, Kertmis, de Jaar wisseling. Vreemd eigenlijk. Bisschop Nicolaas heeft met dat soort zaken niets te ma ken. Hij is historisch bekend als 'n figuur uit de 3de eeuw die samen met de door hem vrijgekochte slaaf, een ouderloze Ethiopiër Piter, arme mensen goed. deed. Eerst als gewoon rijk burger, in Pa tara in Lycie, later als bis schop van My ra waartoe hij tot zijn ontsteltenis door 't volk bij acclamatie gekozen werd. Ten tijde van de vervolging door de Arianen ging hij voort zijn goede werk te doen louter in de nachtelijke uren. Wie in de geest van Sint Ni colaas wil handelen wacht er zich wel voor water naar de zee te dragen, maar bedenkt hen die zelfs in onze wel vaartmaatschappij tussen de wal en het schip terecht kwa- Kerstmis-geschenken? Dat is een overgewaaide gewoonte uit Amerika. Nederlandse kolonisten brachten Sin terklaas mee naar Amerika waar hij in de eerste helft van de 19de eeuw in Santa Claus veranderde en zijn werk zaamheden naar oudejaar en later naar de Kerstavond verplaatste. Pientere zaken mensen voeren hem ook hier op, gezeten in een slee vol ge schenken, getrokken door een span rendieren. Geschenken bij gelegenheid van de jaarwisseling dan? Wie een aanleiding zoekt om relaties i. vindt er allicht Maar wat moet ik nu met die mogelijkheden die Dikker en Thijs mij aanreikt? Aan wie een Poefmand of een Ge schenkkoffer? Misschien, als ik nu eens genoeg geld had en een wilde, hartelijke bui, zou ik tóch nog wel wat kunnen bedenken. Geschenken aan mensen om m ijn bewondering te uiten, of m'n medelijden, of m'n oprechte deelneming Er ging dan wellicht een grote Hengselmand met daarin o.a. zeven flessen Rode Bergerac '76 naar de gezamenlijke Ne derlandse bisschoppen om hen te danken voor het Wil helmus dat zij samen zongen na een concelebratie in Rome, dapper begeleid door een nonnenkoortje Ik wist niet wat ik hoorde, zo maar in het Vaticaan die 7 Nederlandse bisschoppen, broederlijk naast elkaar: het Wilhelmus, niet: "Dank U voor deze nieuwe morgen..." maar het Wilhelmus, aarze lenden beetje vals en onzeker, maar diep ontroerend, voor de T.V. Ik heb geschaterd, moet ik bekennenmaar ik heb er later niemand meer over gehoord, ook niets over gele zen, dus het zal wel aan mij gelegen hebben. Vervolgens een Geschenkkistje voor Ben Essing, de grote or ganisator, ook nu weer, van de naderende T.V.-show: "Geef om de natuur", met ui teraard Mies Bouwman en Willem Duys. Geschatte op brengst f 50 miljoen. Die Es sing zei,dat zo'n actie zes jaar geleden niet mogelijk was ge weest. De mensen zijn nu veel meer milieubewust geworden, vond hij. Maar het vervelende is nu dat die werkelijk be wuste actiegroepen voor het milieu die actie afkeuren. Het is geen kwestie van geld, zeg gen zij, maar van het een voudig tegengaan van elke milieu-vervuiling Essing vond dus dat er in de laatste zes jaa r veel verbeterd was. Ik had hem in zijn oor willen fluisteren: maar die toeneming van de auto's dan en die verwoeste stukken land in het Waddengebied en het vuile water door fabriekslo- zingen de dreiging in Almelo? Ben Essing gaat het oplossen met geld. Hij zag 't helemaal zitten, zoals ook het ook door Aad van den Heuvel zo maar uit de losse hand gelanceerde idee: "Geld voor veiligheid."Verder komt de heer Van der Grinten in aanmerking. Hij wou zélf wel eens van de heer Van Thijn horen dat de PvdA niet met de V.V.D. wilde onder handelen, je kon niet weten, dacht hij, er wordt immers zo- Tenslotte nog t ijzersterke. klein pakje i Zaal. Vanwege dat nep-interview met Jan Wol kers in Elseviers Magazine. Uit medeleven. Dikkeren Thijs zal bij eventuele lezing van deze regels mijn naam wel schrappen uit de lijst van hen die in aanmer king komen voor de fraaie folders. Terecht. Ik hoor daar niet op thuis.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1977 | | pagina 23