Het verlossende woord blijft uit Dick en Jane: Veel vertier, weinig diepte Wertmullers „Mimi" niet geheel geslaagde politieke „slapstick" Noodlot van Bergmans analyse EMMANUELLE III ALS STIJFKOPJE FILM PAGINA 11 Face to face (van aangezicht tot aangezicht); regie: Ingmar Bergman; hoofdrollen: Liv Ull- mann, Erland Josephson, Karl Sylwan; theater: Studio; leef tijd: 16 jaar. Kristalhelder toont Bergman in Face to face zijn analyse van een zelfmoordpoging. De natuurlijke soberheid van zijn regie en ver haal krijgt reliëf door het onover troffen spel van Liv Ullmann. Over de middelen (de acteurs en hun spel, de opname daarvan) hoeft niet veel meer gezegd te worden: Bergman's meester schap laat niet veel ruimte tot twijfel. Bij zijn films gaan de dis cussies achteraf dan ook meestal over wat hij naar voren brengt. In Face tot face komt helderder dan ooit naar voren dat Bergman een psychoanalytische discussie voert. In de film wordt de discus sie "beleefd" en dit is indringend juist daar waar blijkt dat het laatste, verlossende woord niet gezegd kan worden. Het verhaal: Jenny Isakson gaat voor enige maanden logeren bij haar grootouders. Haar man is drie maanden voor zaken in het buitenland, haar dochtertje van veertien in een jeugdkamp. Zij logeert bij haar grootouders om dat in verband met een verhui zing de spullen al wel uit het oude huis gehaald zijn terwijl het nieuwe huis nog niet in gebruik kan worden genomen. In het leegstaande oude huis proberen twee mannen Jenny te verkrach ten. Kort daarna - als de groot ouders-enige dagen weg zijn - neemt zij een handvol slaappil len. Zij wordt gered door haar pas nieuwe vriend Tomas, die als arts haar in het ziekenhuis begeleid. Tijdens de slaap komen allerlei droombeelden op; als Jenny weer bij is gekomen krijgen deze beelden als het ware een vervolg in emotionele uitbarstingen. Weer hersteld komt Jenny terug bij haar grootouders en ziet dan "het mysterieuze moment van af scheid" als haar oma bij de ster vende grootvader aan bed zit. Heel even merkt ze dat liefde kan gaan tot over de grenzen van de dood, zoals ze voor zichzelf for muleert. In het begin van de film merkt een psycholoog, die met Jenny sa menwerkt in een inrichting, gela ten op dat psychoanalyse heeft afgedaan. Als er al ooit iemand "geneest" dan is dat ondanks de psychoanalyse. Open blijft de vraag: wat dan? Jenny's strijd op leven en dood, haar emotionele crisis is in feite één lange analyse rende reflectie. Het noodlottige lijkt te zijn dat zij zichzelf alleen maar analyserend (in wezen in- tellectualiserend!) kan beschou- Bergman's verbeelding -van deze crisis is een zuiver analyserende. En dat terwijl psychoanalyse heeft afgedaan, zoals in het begin gesteld wordt. Bergman lijkt rus teloos op zoek naar een ant woord: wat dan? Dezelfde kwes tie kwam gisteravond in Jack van Belles nieuwe t.v.-programma banaler aan de orde: "Hoe te leren leven met jezelf?" TOM MAAS Erland Josephson en Liv Ullmann in Face to face". Zij waren ook in Scènes uit een huwelijk" te zien. "Dick en Jane", hoofdrollen George Segal en Jane Fonda, Luxor Theater, A.L.. In Amerika slaat ook de wer keloosheid toe en als het kan nog even harder. Maatschappijen amputeren hun economische af delingen zonder te blozen De werknemers staan van de ene dag op den andere op straat en be hoeven dan niet de sociale op vang te verwachten die wij hier kennen. Maar een werkeloos heidsregeling is er tenminste wel. Het wachten was nog slechts op een filmkomedie over de ongemak ken van het zonder werk zijn die heeft de Canadees Ted Kotcheff in Hollywood gemaakt met „Fun with Dick en Jane". Zoals de titel al suggereert zitten de twee niet bij de pakken neer als ruimte vaartdeskundige Dick zijn glan zende carrière moet afbreken. Het komt eigenlijk niet best uit het jonge echtpaar fs juist bezig een riant landhuis met verwarmd zwembad te betrekken. Als de tuinlieden van de ramp horen rollen ze cle grasmat meteen op. Jane Fonda keert na enkele jaren terug in de filmrol van snugger vrouwtje, dat de plannen van de echtgenoot (George Segal) cor rigeert. Hij mag dan alles weten over het brengen van een man netje op de maan, het dagelijks leven vindt hem met twee linker handen. Het is een genante om niet te zeggen mensonterende si tuatie en de miezerige WW-uitke- ring geeft het duo weinig kansen om te doen of er niets aan de hand is. De controleurs loeren trouwens overal, een figuran tenrol in „Carmen" kost Dick zijn uitkering. Er zit niet anders op dan uit stelen te gaan. De onhan dige aanpak daarin schenkt de film een serie grappige momen ten. Dick en Jane spreken er eer lijk over en daarom gelooft het vrolijke roversduo. niemand ze. Smakelijk vertier met snedige schimscheuten bij wijlen. PIET RUIVENKAMP bijna 1 miljoen aan prijzen De INVENTUM snelhaardroger type GH 3. Twee warmte- standen en 2 luchtsnelheden en accessoires voor een perfekt kapsel. Een geschenk ter waarde van 69,25 van Koninklijke Fabriek Inventum, Bilthoven. t Jt.v. Buitenlandse vakanties voor gehandicapten "De verleiding van Mimi de bankwerker"; regie: Lina Wertmuller; hoofdrolspelers: Giancarlo Giannini en Ma- riangela Melato; theater: Lido 3; leeftijd: 16 jaar. De Italiaanse regisseuse Lina Wertmullei heeft met haar films meer succes in de Verenigde Sta ten dan in Europa en zelfs haar vaderland Italië. Voornaamste reden daarvoor moet zijn de vaart en de directheid die haar produk- ties kenmerken en wat dat betreft best "on-Italiaans" genoemd kunnen worden. Wat Wertmuller weer wel met landgenoten als Luchino Visconti, Bernardo Be- rtolucci en Francesco Rosi ge meen heeft zijn de vaak sfeervolle en fraaie plaatjes. In "De verleiding van Mimi de bankwerker", haar eerste film die in Nederland rouleert, verpakt Lina Wertmuller haar kritiek op de maatschappelijke verhoudin gen in Italië in een slapstickach tig verhaal. In het begin lijkt dat een geslaagde formule. Met name de opbloeiende verhouding tus sen metaalbewerker Mimi en de communiste Fiore, die in haar le vensonderhoud voorziet met de verkoop van zelfgemaakte buite nissig gekleurde truien wordt op grappige en ontwapenende wijze in beeld gebracht. Maar naarmate de film vordert blijkt het gegeven wat te zwak en het verhaal te voorspelbaar om te kunnen blijven boeien. Mogelijk ook dat het toch typisch op Italië gerichte scenario voor ons wat te onwe zenlijk is om de film volledig te kunnen appreciëren. Hoofdrolspeler is de Siciliaan Mimi, die is ontslagen omdat hij bij de verkiezingen weigert te stemmen op de kandidaat van de Mafia en naar Turijn vertrekt om daar werk te vinden. Maar ook in Turijn ontkomt hij niet aan de Mafia, die hem helpt aan een baan. In deze Noorditaliaanse stad komt hij ook in aanraking- met het communisme tot grote woede van zijn op Sicilië achter gebleven familie en tot genoegen van vriendin Fiore. Als zij in ver wachting raakt vervreemdt Mimi langzamerhand van zijn idealen en begint hard te werken om de toekomst van zijn zoon niet in ge vaar te brengen. Vanwege zijn ijver wordt hij overgeplaatst naar een nieuwe raffinaderij opSicilië. Een gespleten le ven begint. Het ene moment bi vakkeert hij bij de zorgvuldig verborgen Fiore, die inmiddels bevallen is, het andere moment is hij bij zijn wettige echtgenote Rosalia. Daar komt een einde aan als Rosalia hem ontrouw is en Mimi in zijn woede verklapt.dat hij een zoon heeft bij een andere vrouw. Omdat ook de Mafia steeds meer greep op hem begint te krijgen, verliest Mimi alle con trole over zijn leven en is uit eindelijk de grote verliezer. BARTJUNGMAN De Italiaanse regisseur Federico Fellini gaat na zijn „Casanova film" een snaakse klucht maken, die opnieuw de relatie man vrouw tot uitgangspunt heeft. Dustin Hoffman is uitgekozen voor de klucht, die voorlopig tot werk titel "Vrouwenstad" heeft gekre gen. Daarmee is het project "De reis van de heer Mastorna" op nieuw van de baan, de film, die Fellini in 1964 al met Mastroianni had willen draaien. "Vrouwenstad" heeft de bedoeling een bijdrage te leveren tot een verzoening tussen de seksen, een film over de ambivalente betrek kingen van de Italiaan met vrou wen, zoals regissehr van "Roma" en "Amarcord" zich verklaarde. Het zal op de bekende barokke manier gebeuren ineen tocht van dromen, fantasieën en het laby rinth van tegenstellingen daarin. De Amerikaanse acteur van onder meer "All the president's men" en "Marathon man", Dustin Hof fman werd gekozen om zijn Bus ter Keaton-achtige postuur, de grappige en onzeker makende hoofdrol, die Fellini voor zijn nieuwe onderwerp behoeft. Na Donald Sutherland dus opnieuw een Amerikaanse acteur in de hoofdrol en dat heeft zeker ook iets te maken met de verkoop kansen van "Vrouwenstad" in de Verenigde Staten. Daar en in Ita lië heeft Fellini de financiering voor zijn zeker ook weer kostbare nieuwe project gevonden. „Goodbye, Emmanuelle". In de hoofdrollen: Sylvia Kristel, Umberto Orsini, Pierre Bouvier. Regie: Francois Leterrier. Thea- ther: Trianon. Leeftijd: 16 jaar. In ver vervlogen jaren had je de meisjesboeken-in-serie: "Stijf kopje op school", "Stijfkopje verloofd", "Stijfkopje ge trouwd". Zo waren er talrijke: meisjesnamen verschilden, het thema bleef hetzelfde. En ze eindigden allemaal met het slui ten van een net huwelijk. Daarna hoorde je niks meer. Het kost enige moeite die kuise meisjesboeken te vergelijken met die seksueel ongeremd rond fladderende Emmanuelle, maar 't blijkt te kunnen. In Emmanuelle I liet de hoofdfiguur (Sylvia Kris tel) erotisch nogal met zich sol len, in Emmanuelle II tastte ze zelf krachtig toe. En in de nu voorliggende Emmanuelle III („Goodbve Emmanuelle", dus de laatste) vindt ze zowaar de Grote Liefde. Die complete vrijheid zegt haar ineens niets meer. Het Emmanuellisme stort tragisch ineen. Het eind van de film doet vermoeden dat ze met haar Gre gory keurig lief en leed gaat de len. Hetzelfde slot (lot) dus als Stijfkopje. "Goodbye Emmanuelle" grijpt plaats op de paradijselijke Seychellen, waar Jean en Em manuelle zijn beland na hun woelige omzwervingen in het verre oosten. Op een dag amoureust ze met een Zweed op de rotsen vlak bij zee. Er passeert een motorboot en daarin zit een man (Gregory) wiens blik haar niet meer loslaat. Ze spoort hem op, maar hij gedraagt zich nogal koel en keurt haar leefwijze finaal af. Ze is razend, maar blijft hem achtervolgen. Dit wekt jalouzie op van echtgenoot Jean, die haar wel alle vrijheid gunt, maar on gaarne ziet dat zij zich aan iemand hecht. Het komt goed tussen Emmanuelle en Gregory in een hooggestemd ballet in zee. Terugblik Nu de Emmanuelle-reeks er op zit, past een terugblik. Waarom kreeg deze trilogie zo oneindig veel meer belangstelling dan al die andere erotische produkten? Niet omdat er zo goed werd geacteerd en zeker niet omdat het verhaal zo boeiend was. O, nee. Maar vermoedelijk wel omdat het door mooie mensen met feilloze lijven in fraaie omgevingen werd "gedaan". Rollebollen tussen exotische varens in een schitte rende vlakte is nu eenmaal iets anders dan halfduistere, gehaaste manoeuvres op een kamertje- drie-hoog-achter in zeg Pur- merend of Manchester. Voeg aan de soft-porno nog dat snufje flut-intellectualisme toe dat elke "Emmanuelle" kenmerkte en je hebt de succesvolle formule aar dig blootgelegd. RUUD PAAUW ■y y W Jg r Kristel laat zich i an haar blote kant zii Blijvers CAMERA - "The Deep", spannend avon tuur een lading morfine op de bodem van de zee. LIDO 2 - „Verdwenen in de Be rmuda-driehoek" LIDO 1 - "Soldaat van Oranje", verhaal van Leidse corps studenten die verzeild raken in het oorlogsgeweld. Jeroen Krabbé in "Soldaat van Oranje". Kindermatinee CAMERA - "Sjors en Sjimmie en de rebellen" vLIDO 3 - "Donald Duck goes REX - "De avonturen van Pippi Langkous" Nachtfilms REX - "De dolle avonturen van de drie apothekersdochters". CAMERA - "The great die- Rex REX - "Duivelse bedkunsten", griezelen in het tweepersoons bed. Haagse bioscopen APOLLO 1: "Twee granieten vuisten", dag. 2.30, en 7 en 9.15 uur. zo. 2.30, 4.15, 7 en 9.15 uur. 16 jaar APOLLO 2: "Sex kent geen rangen .wel standen", dag. 2.30,7 en 9.30 uur, zo. 2,4.15,7.30 en 9.45 uur 16 jaar ASTA: „The Deep, dag. 2.30, 7 en 9.30 uur, zo. 1.30, 4, 7 en 9.30 uur. 16 jaar BIJOU: "Bilitis", dag. 2, 7 en 9.30 uur, zo. 2, 4.15, 7.30 en 9.45 uur. 16 jaar. CALYPSO: "Bobby Deerfield", dag. 2.15, 7 en 9.30 uur, zo. 1.45, 4 15, 7 en 9.30 uur. 12 jaar CAMERA: "North by north west", dag. 2.15, 7 en 9.30 uur, zo. 1.15, 4, 6.45 en 9.30 uur. 12 jaar. CINEAC: "De kettingzaag", dag. 1.30,4, 7 en 9.30 uur, zat, zo. enwoensd. 7 en 9.30 uur. 16 jaar. CORSO: "Soldaat van Oranje, dag. 2.30 en 8.30 uur 16 jaar DU MIDI: "Samen uit, samen thuis", dag. 8.15, vrij en zat 7 en 9.30 uur. zo 4. 7 en 9.30 uur. AL EURO: "Papillon", dag. 1.45 en 7.45 uur zat, zo, en woensd. 3.45 en 7.45 uur 12 jaar. METROPOLE 1: "Goodbye Emmanuelle", dag. 2, 6.45 en 9.30 uur zo 1.15, 4, 6.45 en 9.30 uur. 16 jaar. METROPOLE 2:- "The Car", dag. 2, 6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15, 4, 6.45 en 9.30 uur. 16 jaar. METROPOLE 3: "De ket tingzaag", dag. 2, 6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15, 4, 6.45 en 9.30 uur. METROPOLE 4: "Valentino", dag. 2 6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15,4, 6.45 en 9.30 uur 16 jaar. METROPOLE 5: "Verdwenen in de Bermuda-driehoek", dag. 2,6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15,4,6.45 en 9.30 uur 12 jaar ODEON 1: "Herbie", dag. 1.45, 6.45 en 9.30 uur, zo. 1.45, 4 15, 6.45 en 9.15 uur. AL ODEON 2: Het eiland van dr. Moreau", dag. 2, 6.45 en 9.15 uur, zo 2,4.30,6.45 en 9.15 uur 12 jaar ODEON 3: "Een paarse taxi", dag. 2.15, 7.15 en 9.45 uur, zo 2.15, 4.45, 7.15 en 9.45 uur 16 jaar. ODEON 4: "Vrouwen, praat me er niet van", dag. 2.15, 7.15 en 9.45 uur, zo 2.15, 4.45, 7.15 en 9.45 uur. 16 jaar. OLYMPIA: "The Sting", dag 2 en 8 uur. 12 jaar. PASSAGE: "Soldaat van Oranje", dag. 2 en 8.15 uur, zat en zo 1.30, 4.45 en 8.15 uur. 16 jaar. ROYAL '70: "IJsk(l)ontjes voor het hete bliksem", do, za en zo 2, 7, en 9.30 uur, vrij 2 en 6 45 uur, ma 2 en 8 uur, di en woe 2 uur. Extra voorstelling za 4.30 uur 16 jaar ROYAL: "Kaping op volle zee", do en vrij. 2, 7 en 9.30 uur, za en zo. 7 en 9.30 uur, ma en di 2 en 8 uur. woe. 8 uur 12 jaar STUDIO 2000: "Barry Lyn don", dag. 8 uur, do, vrij, ma en di. 2 en 8 uur 12 jaar. DE UITKIJK: "Qoe ,,Que fète commence", dag. 2, 7 en 9.30 uur, 16 jaar.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1977 | | pagina 11