'Volkstoneel is helemaal niet minderwaardig' r/HÖ\progmmma_ 'Jan Rap en z'n maat': indrukwekkend r 't Vattegat opent BierlokaaW met 100 soortenbier! tmmmma Monique Smal over Als je lacht dan ben je rijk VIJF TANGO'S: UNIEK Veel cliché- werk in Verdi 's Vn hallo I TTTën gisteren l toegelicht VRIJDAG 4 NOVEMBER 1977 Soms kan er in een theatervoorstelling ineens iets doorbreken, dat een verrassing betekent in het verwachtingspatroon. Op papier zijn er de reputaties, die invullen wat zij waard zijn en degenen op het tweede plan, die overigens met een zwakke prestatie net zo goed het totaalbeeld van een voorstelling kunnen verstoren. Maar het gebeurt toch maar, dat uit de schemer van de achtergrond plotseling iemand naar voren stapt, die ineens opvalt zonder dat dat voorspelbaar was. Dat geldt dan in de musical „Als je lacht dan ben je rijk" voor Monique Smal in haar rol van Ant, helemaal op het voorplan en met een uitstraling, die zich niet eenvoudigweg laat be schrijven. In allure en houding weet Monique Smal iets op te roepen voor de v^ouw, die ze door het uiterlijk heen van een garnalenverkoopster een voornaamheid weet te geven zoals een Sophia Loren dat ook tel kens weer voor volksvrouwen be reikte. Ant zet haar aan de drank verslingerde man de deur uit maar van het eerste moment af wordt in dit Jordaanspektakel ook al voelbaar, dat het geen definitieve stap zal zijn Dat Carry Tefsen en Hetty Blok bij voorbeeld iets heel herkenbaars van hun figuren zouden maken, lag in de lijn, van Monique Smal was dat niet zonder meer te verwachten. Een van de surprises bij de gratie waarvan het theaterleven bestaat. Men kan dat trouwens zelf vast stellen als deze Jordaanmusical vanavond en morgenavond in de Leidse Schouwburg staat. Moni que Smal is van geboorte Al- kmaarse, maar haar toneeloplei- LEIDEN - Beppie Nooy's Am sterdams Volktoneel geeft zowel vanavond als morgenavond een voorstelling van de musical 'Als je lacht... dan ben je rijk' in de Leidse Schouwburg. Eén van de vele medewerksters is de actrice Monique Smal, aan wie het bij gaande artikel is gewijd. ding ging zij in het diepe zuiden halen, in Maastricht, waar de laatste tien, vijftien jaar meer toneeltalent lijkt samen te stromen dan in Am sterdam. Toen zij daar haar di ploma had verworven, vestigde zij zich in de Jordaan en dat heeft haar nu stellig geholpen om de juiste sfeer te peileh. Zij werd daar toen ook onmiddellijk als een van de familie opgenomen en dat lukt de meeste immigranten in een half- mensenleven nog nieta Haar carrière laat zich maar moei zaam volgen, want men zag haar in de afgelopen jaren dan hier en dan daar. Een angst misschien om vast te roesten? Ze begon in 1968 met een rolletje in „Dodendans" bij de Nederlandse Comedie rook even aan het volkstoneel in „Potasch en Perlemoer", bij de Nieuwe Kome die stond zij vervolgens in de musi cal „Science fiction" naast Rob de Nijs bij diens wedergeboorte, maar ook in „Oedipus" van Cor Stede- linck. Toen trok zij naar Rotterdam en speelde bij het Nieuw Rot terdams Toneel in twee blijspelen. Daarna kwam De Appel van Erik Vos. Zij was er te zien in „Don Juan" en een Kafka-programma. Monique Smal wil proberen zich vooral veelzijdig te ontplooien, daarom neemt zij ook nog steeds zanglessen en heeft zij een grote voorliefde voor het chanson. On danks het succes in haar nieuwe rol voelt zij zich toch meer toneelac trice dan musicalartieste. In de free lance-sfeer maakte Cockie Boonstra Beppie Nooy op haar at tent en ondanks een baby van een maand of zes begon zij aan de in spannende repetities, die een zikale komedie eisen. Beppie Nooy Van de artistieke leidster van het Amsterdams Volkstoneel lijkt het vooral de kracht, dat zij snel van haar gezelschap een grote familie weet te maken en dan eigenlijk al de basis heeft gelegd vomr wat de voorstellingen moeten gaan uit stralen. Dat direct aansprekende Monique Smal: verrassende verschijning komt er en de vertolkers vinden el kaar daarin. Het is opvallend trouwens, dat steeds meer spelers van naam daar deel in willen heb ben, En ook het publiek verbreedt zich merkbaar voor het genre, dat nog niet zo heel lang geleden vaak met de nek werd aangekeken. Mo nique Smal zegt daarover „Volk stoneel i? helemaal niet min derwaardig, Tennessee Williams en „All in the family" zijn het eigenlijk ook". Ze kan er dan ook over tuigd in mee doen. Uitdaging Het zullen ditmaal wel zo'n hon derdveertig voorstellingen gaan worden naar de schetsen van Her man Bouber en de liedjes van Louis Davids en Margie Morris, die overi gens danig zijn gemoderniseerd. De langste reeks, die de vertolkster van de rol van Ant tot dusverre op zich heeft genomen. Het is de uit daging voor haar om die rol blij vend met veel gevoel te blijven spelen. Om je als actrice voor een te groot deel op je techniek te verlaten is haar methode niet. „Dan blijft het vaak te koud". Het grootste plezier heeft deze nieuwe rol haar ge schonken in de veelzijdigheid, die zij met zang- en bewegingslessen altijd gezocht heeft en die zij ifu zingend en dansend in de p- raktijk kan ontplooien. Haar carriere heeft zij nog niet uit gestippeld, al wil zij die niet zonder meer van het lot laten afhangen. Zij zoekt ervaring in alle richtingen. Hoewel haar echtgenoot Willem Smits cineast is, heeft zij nog nauwelijks aan film gedaan. Maar dat heeft alles te maken met zijn specialiteit als documentairema ker. Wat ze wel samen doen is het metselen aan een eigen huis in de buurt van Purmerend. Een tien-ja renplan. Want haar zoon en het theater vragen ook haar aandacht. Van de actrice, die een heel andere vrouw geworden is op het moment, dat zij uit haar rol van tijdelijk ont redderde Jordaanse is gestapt. LEIDEN - "Wat is dat voor een defecte griet met die klit- tekop?", vroeg Linda van Dyck in de rol van Gemma gister avond in een volledig uitver kochte Schouwburg aan de overige bewoners van een op vangtehuis voor jonge mensen, die geen toekomst hebben en voor wie de horizon eindeloos lijkt. Geen begin, geen einde; slechts ellende en geouwehoer in Yvonne Keuls' „Jan Rap en z'n maat". Die doffe ellende is Charrie (Peter Bolhuis), die stotterend tracht met z'n verle den af te rekenen, maar hal verwege het woord „rub bertrut" al struikelt. Gemma, een zeer zware rol voor Linda van Dyck, waarin ze meesterlijk naar voren komt als een ver trapt en verkracht meisje, dat net één kindertehuis teveel van binnen heeft gezien en het op heffen van het tehuis, waar ze zich "thuis" voelde, ervaart als een persoonlijke aanval op haar fragiel opgebouwde privé-we- reldje. Ze vecht, ze scheldt en tracht zich via rubber laarzen bestaanszekerheid te verwer ven. Maar telkens moet zij ont dekken, dat de maatschappij haar niet moet en verstoot. Ty- men (een prachtig ingehouden rol, gespeeld door Ferd Hugas), Klaas (Cor van Rijn, die als geen ander in staat is om veel te zeg gen door te zwijgen) en Elly (Cocki Boonstra) trachten het opvangtehuis via stafvergade ringen meei naar niveau te til len. Natuurlijk lukt dat niet en verzandt het opvanghuis in de uitzichtloosheid, waarin Louis (Htlib Broos) zich bevindt. Hij trekt de anderen mee naar een rond verdovende middelen op gebouwde lege wereld, waarin het huilen van Koen (Adriaan Adriaansen), het vloeken van Gemma en de zalvend-zoete opmerkingen van Derek (Jaap Wieringa) eigenlijk niet passen. "Luister jij dan maar, klamme idioot", zegt Gemma op een ge geven ogenblik, om haar on vrede te ventileren. Maar de "klamme idioot", de "vuile, stinkende brasem" is immuun geworden voor schelden. Een ieder leeft in deze door Yvonne Keuls waarschijnlijk tijdens een nachtmerrie bedachte waanwereld z'n eigen leven, waaruit geen ontsnappen mo gelijk is. Derek probeert het en trekt in bij een 60-jarige homo fiel. Maar de dingen die hij moest doen waren even vulgair als de dingen, die hij weigerde. Snel keert hij weer terug naar de "overzichtelijke voorspel bare rottigheid" van het op vanghuis. Het was daar ook Jenny v.d. Linden presenteerde gistermiddag in Den Haag een boek en plaat over haar bekende vader Jean-Louis Pisuisse, grondlegger van het Nederlandse cabaret. Het Schols van Den Haag. Op de foto eerste exemplaar werd in aanwe- v.l.n.r. Jenny v.d Linden, bur- zigheid van de cabaretier Wim lbo gemeester Schols en cabaretier Wim aangeboden aan burgemeester lbo. "klote", maar je zag het ten minste aankomen: sigarettenas op een marmottenhok; bier over een dambord en een ka- potgetrokken krant. Ingeslagen ramen en een verteerd douche gordijn vormden de basis voor de vernielzucht, die naar zelf bevestiging neigde, maar het nooit kon worden. Cor van Rijn, Ferd Hugas, Linda van Dyck en Peter Bolhuis waren voor mij zeer sterke karakters in het hele dramatische gegeven. Zij en de anderen schetsten de puinhoop, die ontstaat, wan neer liefde verdwijnt en drank en verdovende middelen de leeggevallen ruimte invullen. BERT KOEKEBAKKER AMSTERDAM - Er zijn tijden waarin Op kunstgebied dingen gebeu ren die achteraf uniek en onherkenbaar blijken maar die slechts weinigen zich realiseerden op dat moment zelf. Zoiets gebeurt nu op balletgebied. Wat Hans van Manen en het instrument, dat als was is in zijn handen, het Nationale Ballet, laten zien is volstrekt uniek Gisteravond in de Amsterdamse Stadsschouwburg een nieuw werk van Van Manen: „Vijf „Tango's" op de aansprekende, vervoerende muziek van Astor Piazzolla, een Argentijnse componist. Tegen een abstract decor zeven dansers in het zwart, zeven meisjes in rood-en- zwart In de eerste en de laatste tango wordt de structuur van de gezelschapsdans aangehouden: zeven paren. Van Manen laat ze de rudimentaire gebaren van de tango dansen: een flits van het heroï sche gebaar, een flitü van de halsbeweging bij de danseressen, de combinatie van abrupte groteske en de zoetvloeiende beweging. En hij tovert met de ensembles: hij schuift ze dooreen, lost ze op, ver weeft ze met een meesterlijk ogenschijnlijk gemak. Bij herhaling: met Hans van Manen en het Nationale Ballet beleven we een histori sche periode in de kunst. ADVERTENTIE Met ingang van dit weekend, is de Sherry Bodega 't Vattegat verrijkt met een heus Bierlokaal, waar maarliefst zo'n 100 soorten bier verkrijgbaar zijn (waarvan 4 soorten op tap). Voor bierliefhebbers een waar eldorado. Dat geldt trouwens ook voor andersoortige lekkerbekken: De nieuwe grill zorgt voor vleesspecialiteiten, waar je je vingers bij aflikt. Dit weekend voor het eerst. '3 Bent u er ook? 1 >7 Sherry Bodega Bierlokaal Y. Dagelijks geopend vanaf 4 uur. Garenmarkt 16 Leiden Telefoon 071-143066 DEN HAAG - Oudere operabe zoekers die Jacques Urlus nog als een Wagner-halfgod in een berevel hebben zien rondlopen en die zich. sindsdien vertwij feld hebben afgevraagd of Ne derland ooit nog eens een hel dentenor van dit kaliber zou voortbrengen kunnen hoop en vreugde putten uit de productie van Verdi's „Un ballo in ma- schera" die de Nederlandse Operastichting nu op het reper toire heeft. Adriaan van Limpt, die hierin zijn eerste grote hoofdrol zingt, is werkelijk een heldentenor met geweldige mogelijkheden, mogelijkheden die hij - zo bleek gisteravond in het Circusthea ter - al voor een groot deel waarmaakt Toen Van Limpt in het recente opera-televisiecon- cours van de NCRV hoog (maar net niet hoog genoeg) eindigde was er terecht kritiek op zijn wijze van acteren. In deze Verdi-productie is dat euvel grotendeels verdwenen. Dat is dan wellicht de ver dienste van de Britse regisseur John Copley, vrijwel zijn enige verdienste overigens, want ver der is in deze voorstelling ge weldig veel loos cliche-werk te Een voorbeeld: Adriaan van Limpt gooit in zijn koningrol een stuk of drie munten in de hem toejuichende menigte, waarna iedereen enthousiast over de grond rolt en tientallen koorleden verheugd met hun armen zwaaien alsof zij een waardevol lot uit de staatsloterij hebben. Kortom, amateurto neel bij de Nederlandse Operas tichting. In muzikaal opzicht is deze reprise van „Un ballo in maschera" echter duidelijk be ter dan de originele prosuctie van oktober 1974. Evenals toen zingt Christine Deutekom de rol van Amelia. Helaas is zij in Verdi veel min der op haar plaats dan in de „blanke" stijl van Bellini en Donizetti. Heel indruk wekkend, zowel zingend als ac terend, was Libuse Marova als Ulrica, terwijl de page Oscar bij Jana Jonasova wat flets bleef. Jan Derksen (Graaf Anc- karstroem oftewel Renato) zat duidelijk in de vocale proble men. De Tsjechische dirigent Bohumil Gregor- hij leidde het Utrechts Symfonie Orkest - had meer oog voor de stevige rit miek dan voor de Italiaanse melodiebuigingen. Voorstel lingen morgenavond weer in het Circustheater, vervolgens zesmaal in Amsterdam en daar tussen op 17 november in Rot terdam. AAD VAN DER VEN NEDERLAND I 18.15 - Les Gammas (TELEAC) 18.45 - De Fabeltjeskrant (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 19.05 - Tom en Jerry (KRO) 19.15 - Daar vraag je me wat (KRO) 19.55 - De Willem Ruis Show (KRO) 21.35 - Journaal (NOS) 21.50 - Sanford en zoon (KRO) 22.15 - Applaus voor mij (KRO) 21.45 - Jeugd en agressief gedrag (IKON) 23.10 - Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.45 - Paspoort, informatie voor Spanjaarden (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 19 04 - Vrouwenplanéet Medusa (VARA) 19.30 - De natuur en de mens (VARA) 20.00 - Journaal (NOS) 20.25 - Klaverweide (VARA) 21.15 - VARA-Visie (VARA) 22.05 - De dingen van het leven (VARA) 23.30 - Journaal (NOS) DUITSE TV VRIJDAG 4 NOVEMBER DUITSLAND I 20.00 Journaal en weerbericht. 20.15 Der Lord von Barmbeck. 22.00 Informatief programma. 22.05 Re portage. 22.30 Journaal en weerbe richt. 22.45 Das letzte Kommando. 0.30 Journaal (Regionaal prog ramma NDR: 18.00 Sportjournaal. 18.30 Actualiteiten. 18.45 Kleuter- sene. 18.55 Regionaal magazine. 19 26 Lokalseite unten links. 19.59 Programmaoverz. WDR: 18.00 Re gionaal nws. 18.05 Prog rammainformatie. Aansl.: Sonne, Wein und harte Nusse. 18.40 Sonne, Weinund harte Nusse. 19.15 Actuali- teitenmagazine. 19.45 Amuse mentsprogramma). DUITSLAND II 18.20 Vater der Klamotte. 18.40 Slapstickserie. 19 00 Journaal. 19.30 Reportages. 20 15 Informatief prog ramma. 21.15 Journaal. 21.30 Sati risch programma. 22.15 Sportprog ramma. 23.15 Informatief prog ramma. 23.25 Jazz 0.40 Journaal. cursus skiën. 19.00 Weekmagazine voor slechthorenden. 19.30 Infor matief programma. 19 45 TV-cursus Engels. 20.00 Journaal en weerbe richt. 20.15 Filmportret. 21.00 Film- reportage 21.45 Ein hubscher kleiner Strand. WDR 18 00 Informatief programma. 18 30 TV-cursus geschiedenis. 19.00 Kleutersene. 19.05 Programma voor Joegoslavische werknemers. 19.15 Informatieve serie. 19.45 Regionaal tage. 23.10 Journqal. BELGISCHE TV VRIJDAG 4 NOVEMBER BELGIË VLAAMS NET 1 18.00 Tekenfilmserie. 18.15 Open School. 18.45 Cultureel overz 19.10 Informatieve serie. 19 40 Me dedelingen en weerbericht. 19 45 Journaal. 20.15 Natuurfilm. 20 40 Papa. zo'n verleider 22.30 Journaal. NET 2 Van 18 00 tot 20.15 Zie NET 1 20.15 Showprogramma. 21.05 Film- magazine. Johnny Kraaykamp en Henk van der Meyden zijn goede vrienden. Van der Meyden op basis van een onverholen be wondering voor Kraaykamp, vooral als artiest. Kraaykamp, omdat hij in de tijd dat hij geestelijk en financieel in de puree zat veel hulp van Van der Meyden heeft gekregen. Wat moet er dan van een vraag gesprek tussen Van der Meyden met Kraaykamp komen? De een kent de antwoorden op al zijn vragen al en zal bovendien zijn vriendje bewust of onbe wust zo voordelig mogelijk willen laten uitkomen, de ander kan ongehinderd het verhaal houden zoals hem dat het beste uitkomt. En tóch was het gisteravond een boeiende TV-Privé. Omdat de visies van Kraaykamp op le ven, geluk, artiest-zijn, televisie en theater nu eenmaal een feest zijn om naar te luisteren (of de man nu gelijk heeft of niet). En omdat een Kraaykamp op zijn praatstoel moeilijk te onder breken is. met in dit programma het geweldige voordeel dat de FC Eigenbabbel van Van der Meyden eindelijk eens daar blyft waar hij hoort op de laatste plaats. FRANS HAPPEL In de actualiteitenrubriek VARA-visie zal vanavond het resultaat worden bekend gemaakt van een NIPO-enquéte onder PvdA-leden over de uitspraak van de partijraad inzake het regeerakkoord. De enquête is gehouden op verzoek van de VARA. Voorts zal men een rechtstreekse verbinding tot stand brengen met theater Bellevue in Amsterdam waar cabaretier Frans Halsema zijn visie op het politiek gebeuren zal geven (Ned. 2, 21.15 uur). In de serie Jeugd en agressief gedrag van de IKON vanavond (Ned.I, 22.45) een aflevering die gewijd :s aan de jeugdgevangenis. Met als thema de vraag 'In hoeverre heeft gevangenisstraf nut en werkt het preventief*' worden gesprekken met een aantal jonge gedetineerden gevoerd over hun leven, ervaringen en toekomst verwachtingen. VRIJDAG 4 NOVEMBER HILVERSUM I 18.00 Niet alles staat in de fol ders: toeristische informatie. P.P 18.19 Uitzending van de Boeren Partij KRO 18.30 Nws. 18 41 Markt berichten ï.s.m KNBTB 18 44 <S) Filmklapper. 19 30 (S) Edwin Rut ten: lichte muz. 20 (S) In antwoord op uw schrijven verzoekplatenp- rogramma. 22.00 (S) Als het kijkglas maar vol is: amusementsp rogramma. 22 25 Overweging. 22.30 Nws. 22.40 (S) Goal: sportprog ramma. 23.55 Nws. ramma, betreft Kunst 19 50 Den Haag volgende week 20 00 Nws. 20 05 Concertgebouwor kest en moderne vioolmuz. (S) 22.30 (S) Musicultura. 23.00 (S) Met het oog op morgen, met om 23,05 Actua- liteitenoverzicht Radio-TV 23.10 De krant van morgen. 23.20 Den Haag Vandaag. 23 52 Even op adem ko men, yoga. 23.55 Nws HILVERSUM III Ieder heel uur nws 18.03 De vacaturebank. 18.10 (S) NOS-maal. VOO 19 03 iS) De Nederlandstalige top-40. VPRO 2002 VPRO- vrijdag-op-dne. 23 02 Amigos de Musica AVRO 1 02 (8) Radio Pan dora 2 02 <S> Blues, ballads Beat. 3.02 (S) n Nachtie AVRO. ZATERDAG 5 NOVEMBER HILVERSUM I VARA 7.00 Nws 7 02 (S) Met Hans op muz. en tips voor uw vrije tijd. 7 30 Nw-, 7.41 Dingen van de dag 7 53 (S) Met Hans op (vervolg) 8 30 Nws. 8 36 huisvrouw. 8 45 (S) Haai tual. i ?rdngmidda; afe i 14 30 (S) NAR Neder landse Artiesten Revue 15.30 Nws 15.33 Kinderen een kwartje'' l: progr. over school en thuis. 16 00 (S) Het zout in de pap, cultur progr.' 17 30 Nws. 17.32 (S) Dingen ven de dag HILVERSUM II TROS 7 00 Nws 7.11 Ochtendgym 7 20 Rustig bijkomen. 8 00 Nws. 8 11 Aktua 9 00 Coulissen, knipoog naar het theater <9.35 Waterst 10 00 De tien om kindershow. 10.30 Aktua- Sportcafe (1100 Nws.) 1130 Kom eens langs in Hamdorff. gesprekken en muz 1249 OVERHEIDS- VOORL Vasten zeker, uitz. van het ministerie van Sociale Zaken en het voorlichtingscentrum sociale ver zekering. 13 00 Nws. 13.11 Aktua. 13.30 Bing Crosby Story 14 30 Me- tropole orkest o.l.v. Dolf van dei Linden. 15 00 Voorzichtig breek baar, oude platen. 15.30 Lichte or- gelmuz. 16 00 Nws. 16.03 Europa- rade. 17.55 Meded HILVERSUM III NCRV 7 02 (S) Pop Station 8 03 (S) Happy Sound 8 54 Eerlijk gezegd 903 (S) In 10 03 (S) Muziek by de koffie 12 03 <S) Los Vast. met tussen 12 00 en 13 00 de VIP show 14 03(S) Bil Barend. 16 03(S)Sportshow. HILVERSUM IV AVRO 7 00 Nws 7.02 (S) Reveille 9 00 Nws. 9 02 (S) La Fontaine Amoureuse 9 40 Episoden ui levi Paul Ru het ZO show diofeuilleton 10 00 |S) Voor kleine bezetting. 11.30 (S) Pistache 14 00 Nwa 14.02 t i Hi tori i h 14 0 8 Radio Matinee: Het Radio Kame rorkest 16.15 (S) Rquiem, Duruflc. 16.45 Radiojourn

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1977 | | pagina 5