Altman maakt film
van nachtmerrie
Sophia Loren: ster van het jaar
„Bad": misselijk
makend toppunt
van nihilisme
Ingrid de Vos krijgt kans als
Gonnie in "Nacht zonder zegen
Prachtig surrealisme in ,Drie vrouwen
Sexuele prikkels
dankzij een
walgelijk sadisme
ISTCn hel nieuwe gebouw
van de V.B.A., Legmeerdijk 313,
Aalsmeer
Films
deze week
FILM
VRIJDAG 4 NOVEMBER 1977
5?
t-
HOLLYWOOD (SP) - Sophia Lo
ren is in Amerika uitgeroepen
tot de "vrouwelijke filmster
van het jaar". Ze was samen
met haar man Carlo Ponti dezer
dagen in Hollywood om re
clame te maken .voor haar
nieuwste film "Een bijzondere
dag".
Iedereen denkt dat mijn leven
een soort sprookje is", zei de
ster tijdens een interview in de
filmstad, maar ik stroop net als
iedere andere vrouw de mou
wen op en ga aan de slag zodra
mijn hulp de deur uit is..Ik
kook. was af en veeg de vloer
aan. Je zou kunnen zeggen, dat
ik een dubbel leven leid als
filmster en huisvrouw. Het is
belangrijk voor mij, dat ik me
de "volksvrouw" kan blijven
voelen die ik ben. Daarom
speel ik ook het liefst volksv
rouwen. Het is een wereld,
waarvan ik vroeger als kind
deel uitmaakte".
Loren werd eens onderscheiden
met een Oscar voor haar spel
als volksvrouw in de film
"Twee vrouwen". Het zou best
eens kunnen dat zij er dit jaar
weereen krijgt voor de slonzige
huisvrouw in "Een bijzondere
dag".
Carlo Ponti, die de nieuwe film
van zijn vrouw produceerde
zei er over "Het is het beste dat
ik ooit heb gemaakt. Het gaat
alleen maar over twee mensen
in een huis, maar er gebeuren
veel belangrijke dingen".
Sophia's tegenspeler is Marcello
Mastroianni: de Italiaanse ac
teur met wie ze al in negen films
werkte. "Tussen Marcello en
mg zit het goed. We zijn wel
vergeleken met Spencer Tracy
en Katherine Hepburn. We
voelen elkaar aan, kunnen el
kaar als oude vrienden het een
en ander zeggen", aldus Sop
hia.
De actrice vertelde over "Een bij
zondere dag": "Het is een
vrouwenfilm, een heel een
voudig liefdesverhaal, dat mij
zeer inspireerde. Het is alsof ik
helemaal opnieuw begin. Carlo
en ik geloven in deze film".
Met weemoed sprak het echtpaar
Ponti tijdens het interview over
hun geboorteland Italiè. "Mijn
moeder en zuster wonen er nog
steeds", vertelde de actrice die
jaren geleden naar Frankrijk
verhuisde, "maar voor ons is
het te gevaarlijk. We zouden al
tijd bang moeten zijn voor een
ontvoering".
Volgens Sophia Loren is misdaad
in Italië een gewone zaak ge
worden. "In Milaan zijn de
theaters na half elf leeg. De
mensen durven dan niet meer
over straat. Het is ook een van
de redenen waarom de Ita
liaanse filmproduktie zo ach
teruit is gegaan. We kunnen al
leen maar hopen dat het ooit
beter wordt".
"Drie vrouwen"; regie: Robert Al
tman; hoofdrollen: Shelley Düval,
Sissy Spaceck en Janis Rule; stu
dio; 16 jaar.
Een nachtmerrie heeft meestal
twee dingen tot gevolg: als je wak
ker wordt is je eerste gedachte 'ge
lukkig, het was maar een droom' en
voorts blijft zo'n nachtmerrie mees
tal de hele dag door je hoofd spo
ken.
Een dergelijke ervaring moet Ro
bert Altman ook hebben gehad en
hij heeft het verfilmd. Die film heeft
hij op zo'n suggestieve manier ge
maakt, dat je als toeschouwer de
zaal verlaat met hetzelfde opge
luchte gevoel als na een nachtmer-
CAMERA - Tuin der Folteringen.
Hoofdrolspelers: Roger van Hooi,
Jacqueline Kerry en Toni Taffin.
Regie: Christian Gion. Leeftijd: 18
jaar. Walgelijke vertoningen te
midden van uitpuilende darmen,
doorgesneden halzen, afgehakte
handen en sadistische rondom de
erogene zones. Voer te over voor de
latent perverse en sadistische
bioscoopbezoeker, wanneer de
cameraman ongestoord in de Tuin
van het echtpaar Greenhill mag
rondstruinen. De oude baas is een
aftandse Europese dictator in het
Chinese Canton. Zijn vrouw is de
veel jongere en beeldschone En
gelse Claire. Beiden leven hun
sexuele wellustigheden uit op het
folteren, afslachten of "alleen"
maar^ doodschieten van politieke
gevangenen, dieven, moordenaars
en andere veroordeelden. Com
plete gevangenissen hebben zijn
daarvoor pngericht. De relatie tus
sen de Greenhills is niet meer dat
een platonische. Als bijslaapje
heeft de dictator een dertienjarig
Chinees meisje, terwijl Claire naast
haar, evenzo, Chinese maitresse
Annie voor geen enkele vent opzij
gaat. Ook niet voor de louche
Franse arts Antoine Durieux, die
zijn tijdens de bootreis naar China
heeft leren kennen. Ondanks hun
wederzijdse haat en verachting,
onwstaat er door een eigenaardige
hartstocht toch een, band tussen de
twee. Na net zien van de gruwelijk
heden in de Tuin, weigert Durieux
echter in de ban van het bloed te
geraken. En dat betekent zijn dood,
terwijl de Greenhills even daarna
door de Chinezen (nationalisten)
zelf worden omgebracht.
heeft "drie vrouwen" zo enorm ge
raffineerd in elkaar gezet, dat je
constant gedwongen wordt aan de
film te denken.
Samensmeltende beelden, het ge
bruik van kleuren als functioneel
symbool, het werken met haast
psychedelische effecten geeft je als
het ware een hersenspoeling, die
als één brok surrealisme in je blyft
nadreunen.
Al direct wordt je middenin de si
tuatie gegooid. Een revalidatiecen
trum voor bejaarden midden in de
woestijn. Drie hoofdfiguren, die
daar allemaal iets te maken hebben.
Milly (Shelley Duval), het meisje
dat daar werkt, Pinky (Sissy Spa
ceck, het wereldvreemde meisje
dat daar komt werken en Willie
(Janice Rule), de zwangere vrouw,
die op de meest bizarre schilderijen
op de vreemdste plaatsen aan
brengt.
Hun levens zullen zich steeds hech
ter aaneenweven tot zij met z'n
drieèn achterblijven in de
woestenij.
Altman weet zeer verfijnd en daar
door heel direct de karakters van de
drie te schilderen. Milly, die zo een
zaam is en nooit een antwoordt van
iemand krijgt. Pinky, die zich aan
haar optrekt en zich zodanig met
haar identificeert, dat ze op gege
ven ogenblik Milly wordt. En het
buitenbeentje Wllie, die zich in haar
schilderingen opsluit, maar haar
isolement niet kan volhouden.
LOS ANGELES - Susan Kendall
Newman, de dochter van acteur
Paul Newman, neemt een koffie
pauze tijdens de verfilming van J
want to hold your hand", waarin
zij een rol speelt.
Susan is daarin een meisje dat erg
veel moeite doet om een kaart je voor
een concert van de Beatles ie be
machtigen.
Pinky weet Milly zover te krijgen,
dat ze bij haar op kamers mag wo
nen. Ze is aanvankelijk voor Milly
een lastig bijvoegsel, dat slechts
wordt geduld. En Milly probeert
door allerlei verzinsels zichzelf
minder eenzaam voor te doen dan
ze is. Haar instant-maaltijden moe
ten de heerlijkste diners voorstel
len en haar dagboek staat vol met
vrienden die nooit komen opdagen.
En als de situatie dan onhoudbaar
wordt, komt het tot een uitbarsting
die voor alle drie een nachtmerrie
zal vormen, waarvoor de fun
damenten al in het begin van deze
prachtige film waren gelegd.
ANNEMIEK RUYGROK
t Robert Altman,
"Bad"; regie: Johnson; hoofdrol
spelers: Carroll Baker, Perry King
en Susan Tyrell; theater: Lido 3;
leeftijd: 16 jaar
Bad is zoals de meesten onder ons
zullen weten het Engelse woord
voor slecht. Daarnaast is het de titel
van het laatste produkt uit de stal
van de ongekroonde koning van de
underground, de Amerikaan Andy
Warhol. Slecht is bovendien de
meest treffende kwalificatie voor
dit werkstuk van regisseur Jed
Johnson. Warhol lijkt met deze film
getracht te hebben tot en over de
grens van humor te gaan. wat resul
teert in de meest macabere "grap
pen". Natuurlijk zeer subjectief, die
grens, maar mij gaat het hier en
daar te ver en ontaart de humor in
De naam Ingrid de Vos zegt u waar
schijnlijk nog niets, maar het is de
bedoeling van Tuschinski in Am
sterdam, dat zij net zo'n carrière te
gemoet gaat als Monique van de
Ven. Ook Monique werd eens als
„Grote Onbekende" van de toneel
school in Maastricht geplukt om
een rol te spelen naast Rutger
Hauer in „Turks Fruit". Het is de
bedoeling dat de Vlaamse, actrice
Ingrid de Vos eveneens eea snelle
ontwikkeling in haai* filmcarrière
zal doormaken. Voorlopig isTietzo=
ver echter nog niet Ze zal eerst nog
moeten bewijzen, dat ze de rol van
„Gonnie", die ze van regisseur Jan
Dorresteijn heeft gekregen in zijn
film „Nacht zonder zegen", geba
seerd op de gelijknamige roman
van Johan Fabricius, waar zal ma
ken. Ze krijgt in deze film mensen
als Geert Tijssens (die een hoofrol
in de film vertolkt en daarvoor zijn
ontslag heeft moeten nemen bij to
neelgroep „Theater" uit Arnhem),
Femke Boersma, Helen Hedy, Cok
Henneman en Michiel Kerbosch
naast zich. Ze maakt met de rol van
„.Gonnie" haar speelfilmdebuut.
Eerder heeft ze voor de NOS
„Adam in Ballingschap" opgeno
men, maar verder dan het „repeti
tie-stadium" is die produktie nooite
gekomen. Wel heeft ze via de BRT
in België televisie gedaan." De
Vlóamse regisseur, Roland Verha-
vert heeft haar gecontracteerd voor
de televisieserie „Rubens", waarin
Ingrid de Vos de rol speelde van de
tweede (zeer jeugdige en mooie)
vrouw van de Belgische schilder.
Vóór deYilmopnamen, waarvoor ze
enige dagen in de Cinetone-Stu-
dio's in Duivendrecht (bij Am
sterdam) moest zijn, was ze twee
maanden met vakantie in
Griekenland. De in Gent geboren
actrice is dol op reizen. Ze.wil be
wust freelance-actrice blijven en
denkt er niet over om bij een gezel
schap in vaste dienst te gaan. Ze
spreekt opvallend zuiver Neder
lands, vrijwel zonder Vlaams ac
cent. Op vijfjarige leeftijd is ze naar
Zeebrugge verhuisd en daarpa
heeft ze vier jaar in Antwerpen ge
woond.
Ze heeft moeite met de indentifica-
tie met de boek'filmfiguur „Gon
nie". Vindt zelf, dat ze heel anders is
en ook volkomen afwijkend op si
tuaties reageert dan de persoon, die
ze in „Nacht zonder zegen" moest
spelen. „Naaktscènes", zegt Ingrid,
„heb ik altijd geweigerd, wanneet
ik er niet van overtuigd was. dat ze
een functionele rol vervulden in de
hele ontwikkeling van de film.
Naakt alleen omdat een regisseur
denkt daarmee meer (mannelijke?)
bezoekers naar de bioscoop te
trekken, wijst ze resoluut van de
hand. Dat ze geen „Rubens-figuur"
heeft en toch in een „Rubens-serie"
heeft gestaan, vindt ze zelf geen
handicap. „Niet alle vrouwen uit
Rubens' tijd waren even volup
tueus en mollig", zegt ze fel, „dat is
meerde manier waarophij )Rubens
- red.) de dames zag". Ze is overi
gens wel moe van de „Rubens-cul-
tus" in België.
Ze stelt zich zowel open voor aan
biedingen van Franstalige als Ne
derlands-talige regisseurs uit haar
moederland. Ze wil graag zowel to
neel als televisie en film doen. Weet
nog niet precies, wat ze het liefste
doet. Vindt hét i
ging. Gevraagd naar haar lievt
lingsregisseurs noemt Ingrid Pc
lahski, Fellini en Bergman.
De auteur van „Nacht
gen", Johan Fabricius zegt over In
grid de Vos, dat hij zeer met haar
persoontje is ingenomen. Fabricius
haalt zich overigens geen „types"
voor de geest wanneer hij een per
soon in z'n boeken introduceert. Hij
zegt alleen „karakters" te schetsen.
Bij de verfilming moet de regisseur
bij die karakters acteurs en actrices
zoeken. In dat geval van Ingrid, die
als „Gonnie" de vrouw speelt, die
Alfred (Geert Tyssens) leert ken
nen, is regisseur Jan Dorresteijn
daar volgens Fabricius beslist in
geslaagd.
BERT KOEKEBAKKER
sadisme. Twee voorbeelden uit
"Bad" maken dat misschien wat
duidelijker. Als iemands benen on
der een brug in een garage worden
gekraakt en vervolgens een vinger
wordt afgeknipt dan wil mijn maag
zich wel een aantal maal om
draaien. Wanneer daarentegen een
baby uit een flat wordt geworpen
en een moeder daarop tegen haar
zoontje zegt: "Als je niet oppast doe
ik het zelfde met jou", dan is dat
voor mij net de wending die zo'n
scène nodig heeft en grappig
maakt."Bad" valt in dat kader mis
schien wel een beetje te vergelijken
met de eerste film die het team van
Monty Python maakte. Ook daarin
waren een paar zeer bloederige
scènes te zien, maar die hadden
steebs dat absurde wat "Monty
Python en de heilige graal" zo leuk
maakte. "Bad,' ontbeert dat, mist
die relativering en wordt daardoor
in feite toppunt van nihilisme.
Afgezien van die ondoorgron
delijke bedoelingen achter "Bad"
zijn er nog wel een serie bezwaren
tegen de film aan te voeren. Het ge
geven is er mager, het verhaal ont
wikkelt zich erg traag en ook de ac
teerprestaties zijn nu niet bepaald
om over naar huis te schrijven.
Hoofdpersoon in "Bad" is Hazel,
die naast een ontharingsinstituut
ook een soort uitzendbureau runt.
De praktijken van Hazels mensen
zijn niet er fris. De voornamelijk
vrouwelijke uitzendkrachten ma
ken in opdracht van rancuneuze
opdrachtgevers iemand invalide
(zie boven) of doden het huisdier
van de persoon in kwestie. Warhol
wilde met "Bad" blijkbaar onze ag
ressieve maatschappij eens stevig
op de hak nemen, maar ik kan eer
lijk gezegd een minder botte en
daardoor zinniger interpretatie in
denken.
BARTJUNGMAN
ADVERTENTIE
NATIONALE
BLOEHENUAX
TENTOONSTELLING
Anjers, Chrysanten, Cyclamen,
Freesia's, Gerbera's, Rozen, An-
thurium en vele andere soorten
snijbloemen en potplanten in
meesterlijke arrangementen.
Zaterdag 5 november 1977
van 12.00 - 22.00 uur
Zondag 6 november 1977
van 11.00 18.00 uur
Toegangsprijs: f. 5,- p.persoon
voor kinderen f. 3,50
Blijvers
LUXOR: "The Deep", Jacque
line Bisset onder water zo mo
gelijk nog mooier als daarbo-
LIDO I: "Soldaat van Oranje",
een oorlogsfilm met een zweem
LIDO II: Herbie gaat naar
Monte Carlo", waarbij de kever
zijn berijders maar al te vaak te
slim af is.
Kindermatinee
CAMERA: "Dik Trom weet
raad".
REX: "De avonturen van Pippi
Langkous"
LIDO 3: "Donald Duck goes
West".
Nachtfilms
CAMERA: "The great dictator".
Rex
"Stevige borsten, hete dijen",
voorzichtig, want wie z'n gat
brandt moet op de blaren zitten.
Trianon
"Sexschool voor dames" Een
druk weekje voor de liefheb
bers van sexfilms. Keus te over
zo te zien.
Goede films in Am
sterdam
"La dentellière" van Claude Co-
rctta met Isabelle Huppert, Al-
hambra 2 en The Movies.
"Providence" van Alain Res-
nais met Dirk Bogarde en Ellen
Burnstyn, Tuschinski 2.
Haags bioscopen
APOLLO 1: "Sypervixens",
dag. 2.30, 7 en 9.30 uur, zo. ook
4.45 uur. 16 jaar.
APOLLO 2: "Weekend der ver
schrikking", dag. 2. 7.30 en 9.45
uur, zo. ook 4.15 uur. 16 jaar.
ASTA: "The Deep", dag. 2.30, 7
en 9.30 uur. zo. 1.30, 4. 7 en 9.30
uur. 16 jaar.
BIJOLT: „Bilitis", dag. 2, 7.30 en
9.45 uur, zo. ook 4.15 uur. 16 jaar.
CALYPSO: "Bobby Deerfield",
dag. 2.15, 7.15 en 9.30 uur. zo.
1.45, 4.15, 7.15 en 9.30 uur 12
jaar.
CAMERA: "Carrie", dag. 2.15,
7.15 en 9.30 uur. zo. ook 4.30 uur.
CINEAC: "Ontsnapping uit nel
vergeten continentdag. 1.30,
4.7 en 9.30 uur, zo., zo. en woe. 7
en 9.30 uur. 12 jaar.
CORSO: "Soldaat van Oranje",
dag. 2.30 en 8.30 uur. 16 jaar.
DU MIDI "Samen uit, samen
thuis", dag 8.15 uur. vr. en za. 7
en 9.30 uur. zo. 4, 7 en 9.30 uur.
AL.
EURO: "The towering inferno",
dag. 1.30 en 7.45 uur, za.. zo. en
woe. 3.45 en 7.45 uur AL.
METROPOLE 1 The car",
dag 2. 6.45 en 9.30 uur. zo. 1 15,
4. 645 en 930 uur. 12 jaar
METROPOLE 2: "Verdwenen
in de Bermuda Driehoek", dag.
2,6 45en9.30 uur,zo. 1.15,4.6 45
en 9.30 uur. 12 jaar.
METROPOLE 3 "Valentino",
dag. 2. 6.45 en 9 30 uur. zo. 1.15,
4. 6.45 en 9.30 uur. 16 jaar.
METROPOLE 4 "Unefemmea
sa fenetre", dag 2. 6 45 en 9.30
uur, zo. 1.15, 4. 6.45 en 9.30 uur.
METROPOLE 5: "Audrey
Rose", dag 2. 6 45 en 9 30 uur,
zo 1.15, 4. 6 45 en 9 30 uur. 16
jaar.
ODEON 1: "Herbie gaat naar
Monte Carlo", dag 1 45, 6 45 en
9.30 uur. zo. ook 4.15 uur. AL.
ODEON 2: "Vrouwen, praat me
er niet van", dag 2. 6 45 en 9.45
uur, zo ook 4.45 uur. 16 jaar.
ODEON 3. "Het eiland van dr.
Moreau", dag 2.15,7.15 en 9 45
uur, zo. ook 4 45 uur. 12 jaar
ODEON 4 "De bruid van Fran
kenstein". dag. 2 15.7.15 en 9.45
uur, zo. ook 4 45 uur. 12 jaar.
OLYMP1A: "The sting", dag. 2
en 8 uur. 12 jaar.
PASSAGE "Soldaat van
Oranje", dag. 2 en 8.15 uur. za.
en zo. 1.30, 4 45 en 8 15 uur 16
jaar.
ROYAL '70: "Vrouwengevan
genis U.S.A.", do., za en zo. 2. 7
en 9.30 uur. vr. 2 en 6 45 uur. ma
2 en 8 uur. di en woe. 2 uur 16
jaar.
ROYAL: "De (Chinese) beuk er
in", do. t/m zo 2. 7 en 9.30 uur,
ma. t/m woe. 2 en 8 uur, za. en zo.
ook 4 30 uur. 12 jaar.
STUDIO2000: "Thedeep", dag.
2. 7 en 9.30 uur. 16 jaar
DE UITKIJK: "Que la fete
commence", dag 7 en 9.30 uur.
do., vr., ma. en di. ook 2 uur. 16
jaar.