.emaBHSBB Onberispelijke ^Jahreszeiten' Tv -serie alternatieve geneeswijzen [f^fyvandaag... toegelicht (lesprogramma l Van dieren en landschappen 7 WOENSDAG 26 OKTOBER 1U77 LEIDEN/WASSENAAR/ VUURSCHOTEN - Dc twee niet ver van elkaar liggende exposi tieruimte in de Pietrswijk, galerie De Poort en Ars, bieden tot resp. 12 november en 30 oktober, herken bare kunst. Geen ingewikkeld ab- strakt werk of diepzinnige poespas, maar gewoon eerlijke landschapjes en echte dieren. Ga lerie de Poort heeft namelijk een nakomer van de Haagse school in huis, H.J. van den Ende, die geheel in de trant van deze verleden stijl romantische, eenvoudige en kleurgevoelige landschapjes maakt. De oliedoeken van Van den Ende geven het Hollandse landschap weer zoals elke Hollander dat graag ziet. Stemmige watertjes, een stil vissertje, wat koetjes in het gras en, wollige luchten, Schilderijen die het in elk inte rieur wel doen. De exposi tieruimte van Ars, aan de Pieters kerkgracht 9, is eveneens vol gestopt met allerlei kunstobjec ten, Bronzen beelden, foto's, teke ningen en reliëfs. Het accent van de expositie valt echter op de bronzen beelden van Gerda van den Bosch, de vrouw van de stu dentendecaan F. Kuiper, die er de foto's toont. Zij maakt dieren in brons. Dierenliefhebbers die het niet zo op opgezette dieren begre pen hebben maar toch dolgraag een pad, kip, poes, uil, eend of hond in hun huis w illen kunnen hier zeer geod terecht. Gerda van den Bosch maakt namelijk bees ten die zo van hun voetstuk weg kunnen lopen. Ze zijn, behoudens hun grootte, levensecht. Iets anders is er nauw elijks van te zeggen. Het zijn vaar dig geboetseerde beesten die ech ter, gelijk een opgezet beest, niet lang blijven boeien. Nog minder zelfs wanneer er een gigantische foto van wordt gemaakt. Een hele wand van de expositieruimte wordt ingenomen door foto's van Zoeterwoude van de hand van F. Kuiper. Zelf noemt hij ze "grote ansichtkaarten". Verder zijn er nog enige intrigerende reliëfs in brons van Hans Versteeg, alsmede enkele tekeningen van Peter Duivenvoorden te zien. In galerie JA ii poseren twee echtparen die fami lie van elkaar zijn. Bob Bruvn toont er stemmige schilderijen (vooral het meest recente werk) zijn vrouw Katinka laat beeeldjes in gips en brons zien, alsmede enige charmante gietsels in ste riet, Hans Eschauzier heeft er cal- ligrafische pentekeningen hangen waar veel in te ontdekken valt, en van Marijn Eschauzier zijn er bij zonder fraaie droogbouquetten te bezichtigen. Tot slot kan men nog het aan staande weekeinde in Voorscho ten een aardige expositie zien van Lucia Steinbach. Zij toont in Ate lier Molenlaan kinderkrabbels en recente tekeningen. Wie nog niet het gevarieerde werk van Lucia Steinbach kent zou zeker moeten gaan kijken. Jurriaan van Kranendonk. Mathilde Willink is overleden. (Met een pistoolschot heeft zij gistermiddag een einde aan haar leven ge maakt). Ze werd nege nendertig jaar. Vaak heb ik de reacties van de buitenwacht op haar persoonlijk heid en verschijning kunnen sig naleren. De eerste ontmoeting da teert alweer van enige jaren gele den, toen zij Anton Heyboer en z'n drie bruiden vergezelde, die in de Diamantzaal van het Hiltonhotel in Amsterdam uit handen van Dimitri Frenkel Frank het eerste exemplaar van z'n langspeelplaat "She And She As One" in ont vangst mocht nemen. Het was de zelfde Heyboer, destijds tijdens een gesprek zeer enthousiast over Mat hilde, die enige maanden geleden publiekelijk afstand van haiar nam, "omdat ze was gaan werken". Mat hilde showde immers de laatste tijd tijdens modeshows mooie, dure bontmantels. Tijdens dat eerste gë- sprek met Mathilde maakten we een afspraak voor een interview. Ze gaf me de nummers van couturière Fong Leng en van modekoning Frank Govers, die enige huizen van haar verwijderd woont, zelf had Mathilde in haar woning aan de'We- teringschans geen telefoon. Mathilde vergezelde me eens na een interview, dat op een van haar twee hemelbedden in haar huis werd afgenomen, naar de galap remière van de Film "Een Stille Liefde" van Rene van Nie. Nooit zal ik vergeten hoe ze zich koesterde in de aandacht, die ze van iedereen kreeg. Als een warme deken trok ze alle al dan niet gemeende blijken van belangstelling naar zich toe en maakte zichzelf steeds weer tot een constant ter discussie staand mid delpunt. Tijdens de galavoorstel ling, alle genodigden zaten aan dachtig naar de film van Van Nie te kijken, sprong ze plotseling op van haar stoel, toen ze in een fragment twee dolfijnen herkende met wie ze enige tijd daarvoor had gezwom men in het Dolfinarium van Har derwijk. De reacties in de zaal wa ren verdeeld: hilariteit en ver stoordheid wisselden elkaar af. In ieder geval veinsde ze zich er niets van aan te trekken. Ook voor de uit reiking van de Exportprijs aan Pussycat in het Haagse "Nieuws poort" had ik haar uitgenodigd. In Hotel "Des Indes", waar ze op kos ten van Carel Willink verbleef, mocht ik haar afhalen. Als een "grande vedette" ontving ze me in haar hotelkamer, zittend op haar bed. Ze had ook toen veel jurken bij zich. Een blauwe mocht aangege ven worden. Hetzelfde gebeurde met haar lange, witte bontjas. Ze MATHILDE bracht de handen gekromd over de schouders naar achter, schudde de valse vlechten, ten teken, dat ze "zover was". De witte bontmantel kon over haar schouders gedra peerd worden. Mathilde was klaar. Men kon vertrekken. Na afloop van de galapremière van "Een Stille Liefde" moest vijf mi nuten worden gelopen van het City-theater, waar het evenement had plaatsgevonden, naar het huis aan de Weteringschans. Langs Pa- radiso en het huis van Frank Go- vers. Echt "Amsterdamse" uit drukkingen, maar ook snerende opmerkingen werden haar toege roepen. Ze wekte de indruk het al lemaal erg leuk te vinden. Haar huis werd gekenmerkt door ongezellig heid. Behalve de twee hemelbed den was er een kast met kleren, een mooi antiek buikkastje en een an tieke spiegel. De serre, die uitkeek op het Rijksmuseum, was bezaaid met rommel. Cassettebandjes, poederdozen, erotische stripboe ken, schilderijen en platen lagen her en der verspreid over de grond. Om vijf uur 's-ochtends, na de pre mière, vormde ze in het helle licht van haar serre een scherp contrast met de omgeving. Aan de overkant van het water (tussen haar huis en het Rijksmuseum is een gracht) stopte een witte kever van de Am sterdamse politie. De inzittenden bleven vriendelijk lachend in hun auto naar haar kijken. Mathilde zwaaicje vriendelijk naar de agen ten. De agenten zwaaiden terug. Opgevoed door een broer van haar moeder en later door een broer van haar vader, groeide ze, volgens ei gen zeggen, op zonder echte ouder lijke liefde gekend te hebben. Ze vertelde met haar hele hart van Ca rel Willink gehouden te hebben. Toch bleef ze, ondanks de publici teit rond haar persoontje, eenzaam. Haar opmerkingen hadden vaak een sterk-verwijtende ondertoon. Onze laatste ontmoeting dateert van eind augustus. Ze zat in een huis in de Voetboogsteeg, een ach teraf steegje bij de Kalverstraat in Amsterdam in het huis van George Mulder. Ze de uitnodigingen voor de opening van een tentoonstelling van haar kleren in de Bijenkorf en de opening van een galerie, die haar naam zou dragen. De galerie zou worden gevestigd aan de Keizers gracht in Amsterdam. Ze was vriendelijk als immer en had op vallend weinig make-up op haar gezicht. Haar neusklanken vulden vrijwel constant de ruimte. Ze lachte, ondanks haar eenzaamheid, veel. Als herinnering aan onze re gelmatige ontmoetingen gaf ze me een zwart-leren polsarmband. Het zou de laatste ontmoeting worden. "Amsterdam onderhoudt me", had ze tijdens het interview gezegd. Amsterdam heeft Mathilde nu ver laten. Voorgoed. BERT KOEKEBAKKER HILVERSUM - Under het motto "Wat heet beter?" Zendt de KRO in de ko mende acht maanden een achtdelige televisieserie uit over alternatieve genees wijzen. In deze reeks wordt aandacht besteed aan on derwerpen als "eten en drinUen", "ontspannen", "de natuur als geneesmid del", "volksgeneeskunst", "massage" en eventueel ook paranormale genees kunde. Daarbij komen ook therapieën als mac robiotiek, yoga, autogene training, kruidengenees- kunde, homeopathie en allerlei oosterse genees wijzen aan bod. Het idee voor deze serie is volgens samensteller Cees Boomkens ontstaan na het succes van het programma over acupunctuur, dat de KRO vorig jaar heeft uitge zonden. Daarop kwamen niet minder dan ruim 8.000 reacties van kijkers, die voornamelijk inlichtingen vroegen over de mogelijk heden tot behandeling. Die inlichtingen zullen ook nu weer naast adressen even tueel worden gegeven. De redactie van "Wat heet beter?" wordt bijgestaan door de arts Paul van Dijk, die zelf twee dagen in de week als medisch coördi nator in een acupunctuur kliniek werkt en daarnaast in een project voor preven tieve geneeskunde er voor moet gaan zorgen dat de mensen meer verantwoor delijkheid kunnen dragen voor hun gezondheid. Dokter Van Dijk is van mening, dat de mens van zijn eigen lijf vervreemst. Naar zijn oordeel is het dan ook van belang dat'de kij kers via de serie, die op 27 oktober begint, in kennis kunnen komen met me thoden, die zij zelf kunnen hanteren om tot een betere gezondheid te geraken. Onder leiding van jubilerende Herman de Wolff LEIDEN - 50 jaar al is Herman de dankbaarheid te openbaren grijpt Wolff, dirigent van "Ex Animo", een oratoriumkoor gretig naar het vermaardste koor van Leiden Havdn's Jahreszéiten, die de strek en contreien. Dat is niet niks. Um king hebben welbehaaglijk te zijn. ADVERTENTIE De gewezen boerenzoon is dat, als gepensioneerde, weer terug in zijn Jaargetijden, die in de uitverkochte Stadsgehoorzaal een onberis pelijke, plastische en elastische chorale verklanking verkregen hebben. Stoer en stevig, mild en gevoelig naar gelang. .Er was alles aan gedaan, "het stond". Een ding. ontbrak - na afloop- een jubelend "Glory Halleluja" van de hele zaal. Maar die stemming was er, want Herman en koor kregen twee open doekjes en dat is Leiden niet ge wend. Eerst in de Herfst, waar de dirigent een coupure aanbracht om maar direct bij de liefdesverklaring te belanden van Hannchen (sop raan Karin Ostar) en Lukas (Chris van Weerkom): Bester Lukas, Liebstes Hannchen,.. kopjes naar elkaar. Later in de Winter na de dialoog tussen Hannchen's lied "Ein Madchen das auf Ehre hielt" en de boeren en boerinnen (Ex Animo op de planken) lied waar onze volksdeun Toen onze Mop een Mopje was" van afgestolen is. Deze Jahreszeiten bewaren om honderd redenen de eeuwigheid. Neiging tot kritiek kreeg nauw elijks kansen. De tenor, ijzersterk, zong als beeldhouwend in elke welving, de sopraan gleed mét groot gemak door alle hoogten wel eens te slank voor een Oostenrijks Madel en de bas Van Tassel blijkt een glansrijke carrière tegemoet te- gaan..Deze bas verving de aange- HERMAN DE WOLFF: vijftig jaar dirigent van ,JZx Animo". kondigde Marco Bakker. Op de lijst stond ook Ad v. d. Bent, claveci- niste. Op de zeventiende rij niets van te merken. Haar eigen woor den: "Als je me niet zult horen was het in elk geval goed. Voor Philips Orkest Vereniging geldt dat er al tijd baas boven baas is, bijvoor beeld in langlopende figurenslin- gers, maar begeleidingservaring hebben ze en de hoornist hoor ik nog aldoor, op jacht in die Lander- achtige Wienerwals aan het einde van de Herfst, die lijfelijk in Schu bert en Johann Strauss is overge gaan. Droevig zei Haydn achteraf: ik had dit werk niet moeten maken, het heeft me volledig afgeknapt. Recitatief 31 zegt dit al: de aarde is nu "(m)ein Grab", waarin de ge dode kracht geborgen ligt. KEES VERHOEF NEDERLAND 1 18.25 - Sesamstraat (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 19.04 - Van gewest tot gewest (NOS) 19.50 - Zendtijd PPR (Pol. Partijen) 20.00 - Socutera 20.08 - Eerste helft Nederland-België (NOS) 21.00 - Pauze 21.10 - Tweede helft Nederland-België (NOS) 22.00 - Journaal (NOS) 22.50 - Den Haag vandaag (NOS) 22.35 - Panoramiek (NOS) 23.05 - Studio Sport (NOS) 23.20 - Journaal (NOS) NEDERLAND 2 18.15 - Duits, les 22 (TELEAC) 18.45 - Toeristische tips (NOS) 19.04 - Heeft de regen een vader? (IKON) 19.29 - Kenmerk (IKON-KRO/RKK) 20.00 - Journaal (NOS) 20.25 - Söcutera 20.30 - De doodskus, thriller (KRO) 22.15 - De weg, documentaire (KRO) 23.00 - Drie miljard voor ontwikkelingshulp (KRO) 21.30 - Journaal (NOS) DUITSE TV DUITSLAND I 20.00 Journaal en weerbericht. 20.15 Aktuele reportage. 21.00 Do cumentair programma. 2145 Do cumentaire serie. 22.45 Journaal, commentaar en weerbericht. 23.05 Sport. 0.15 Journaal. (Regionaal progr. NDR: 18.00 Reportage. 18.30 Aktualiteiten. 18.45 Kleuterserie. 18.55 Regionaal magazine. 19.26 Wer einmal in Verdacht gerat. 19.50 Programmaoverzicht. WDR 18.00 Regionaal nws. 18.05 Prog- 1.19.15 Aktualiteiten. 19.45 DUITSLAND II 18.20 Koninglicht Bayerische Amtsgericht. 19.00 Journaal. 19.30 Reporage. 20 15 Aktueel magazine. 21.00 Journaal. 21.15 Amusementsp rogramma. 21.45 Der Opportunist oder Vom Umgang mit Besatzern. 23.15 Journaal. DUITSLAND IU NUK 18.00 Kleuterserie. 18.30 Gym nastiekles. 18.45 Dierenserie. 19.00 Informatieve serie. 19.30 TV-cursus tuinieren. 20.00 Journaal en weerbe richt. 20.15 Der kleine Gangster- konig. 21.30 Boekenjournaal. 22.15 Die Wahrheit muss geubt wer den. WDR 18 00 Kleuterserie. 18.30 TV- cursus Engels. 19.00 Kleuterserie. 119.05 Programma voor Spaanse werknemers. 19.15 TV-cursus En gels. 19.45 Regionaal nws. 20.00 Journaal en weerbericht. 20.15 Ak tualiteiten. 20.30 Boulevard der Dammerung. 22.15 Reportage. 23.00 Die Meisten des Wahnsinns. 23.45 Journaal. BELGISCHE TV BELGIË VLAAMS 18.15 Tekenfilmserie. 18.20 Jonger dan je denkt. 18.50 Space 1999. 19.40 Mededelingen en weer bericht. 19.45Journaal 20.15Rhoda. 20.40 Motten. 21.35.Documentaire. 22.35 Journaal en Wetstraat. 20.15 Secret Army. 21.05 Do cumentaire serie. •k Door de directe reportage van de voetbalwedstrijd Nederland- België op Nederland I is er, op beide zenders, nogal wat gewijtigd in de programma's. De KRO vervangt op Nederland 2 een aflëvering van Alias.Smith Jones door "De doodskus", een thriller met grapjesIn de hoofdrollen komen we enkele bekende namen tegen,zoals die van Rod Steiger, Lee Remick, George Segal en Michael Dunn. De uitzendingen op Nederland 2 beginnën - na journaal en wat daar omheen zit - met de laatste aflevering va*n de IKON-serié voor de jeugd "Heeft de regen een vader?" Het gaat deze keer over "weglo pen". Centraal wordt een conflict1 gesteld tussen een vader eji zjjn vijftienjarige dochter dat voornapielijk is ontstaan omdat beiden niet de soepelheid kunnen of willenopbrengen echt naar elkaar te luisteren. De actualiteitenrubriek Kenmerk van de IKON is vahpvond gro tendeels gewijd aan het bezoek pan Nederland van een aantal chris tenen uit de Derde Wereld. Onder het 'motto Zending in Nederland" bekeken zij het kerkelijk en maatschappelijk leven \n ons land.en schreven er een rapport over. Eén 'van deze gasten, een Anglicaanse deken uit Botswana stuitte blijkens zijn rapport in het Friese dorp Balk op een belang entegeii- stelling tussen twee boeren De een heeft een grootschalig geinechahi- seerd bedrijf, de ander blijft bewust "klein". Zij zijn buren en lid v'an dezelfde hervormde gemeente. De deken uit Botswana nu verbaasde zich erovêj dat dergelijke uit eenlopende gedachten niet in de kerk tot uiting komeii Kenmerk volgde daarom de voetsporen van de deken in Balk {Ned. 2, l$j!9 uur). In de NOS-rubriek Panoramiek wordt vanavond een interview uitgezonden met premier Vorster van Zuid»A-frikaHet interview is vorige week gemaakt door medewerkers van de Amerikaanse televi siemaatschappij ABC. Het aangekondigde programma <Qver de olievoorraden komt te vervallen. (Nederland 1,2220.uur). HILVERSUM I ,18.19 P.P.: Uitzending van de PVDA. 18 30 Nws. 18.41 De verhalen van Virgilius van Tuil, vervolg verhaal. 18 46 (S) Hartje Amsterdam: gevarieerd programma. 22 00 (S) Een mondje Frans, muziek en in formatie over Frankrijk. 22.30 Nws. 22.40 Aktua 4. 23.00 (S) Een geluk, dat we geld hebben. 23.32 Lichte grammofoonmuziek. 23.55 Nws. HILVERSUM II 18-OONws. 18.11 Dingenvande dag 18.25 (S Tussen start en finish. 19.30 (S) Vrije tijd-blije tijd, ra dioportret. 20.00 Nws 20.05 (S) VARA-klassiek: La Battaglia di Legnano-opera van Verdi. NOS 22.15 Open School. 23.00 (S) Met het oog op morgen, met om 23.05 Ak- tualiteitenoverzicht Radio-TV. 23.10 De krant van morgen; 23.52 Even op adem komen, yoga. 23.55 Nws. HILVERSUM III •NOS 18.03 De vacaturebank. NOS-jazz 0.02 (S) Metro's Midnight Music. 1.02 (S) Muzekuul. 2.02 (S) Dat wordt weer nachtwerk. 4.02 (S) De achternacht. DONDERDAG HILVERSUM I NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord, 7.08 Te deumlaudamus, 7.30 Nws. 7 41 Hier en nu. 7.55 Vandaag... donderdag, 8.24 Werkwoord, 8.30 Nws., 12.00 (S) De Kilima Ha- waiiansShow. 12.15Boeren tuinder. 12.36 Meded. voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Hier en nu. 12.55 (S) Middagpauzedienst. 13.15 (S) NCRV-Globaal: gev, HILVERSUM II AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgym. 7.20 AVRO-klok. (8.00 Nws. 8.11 Ra- diojoum.) 8.50 Morgenwijding. NOS: 9.00 Dokum. 9.35 Waterstan den. AVRO: 9.40 Schoolradio. 10.00 Radio Lawaaipapégaai. 10.10 Arb.vi taminen. (11.00 Nws 11.03 Ra- diojourn.) 11.30 Rondom twaalf, ge- var. progr. 12.15 AVRO's Sportpano- rama. 13.00 Nws. 13 11 Radiojourn. 13.25 Beursplein 5.13.30 'n Middagje AVRO, muziek, inform, en service. (16.00 Nws. 16.03 Radiojourn.) 17.00 13-Speciaal, kinderprógr. HILVERSUM III TROS: 7 02 (S) Met Peter gaat het beter 9.03 (S) De Hugo van Geld erenshow. 11.03 (S) Gerad de Vries draait op verzoek. 12.03 (S) Boter, Klaas en Prijzen. 14.03 (S) Pol- derpopparade. 16.03 (S) Eurlpa- HILVERSUM IV 7.00 Nws. 7.02 (S) Badinerie. 9.02 (S) Aon woorden voorbij 9.10 (S) Wiener Festwochen 1977. 14.00 Nws. 14.02 (S) Kunstmagazine. 14.30 (S) Kollage - van alledaags en zeldzaam. 15.10 (S) Hansel und Gretel, sprookjesopera van Humperdinck. Uitgevoerd door Groot Omroep Orkest met solis-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1977 | | pagina 5