Jarig 'Imperium' zoekt wanhopig 'n nienwe ruimte r/HllQrog&mma i HET WEL EN WEE VAN TROS-AKTUA (jy) weekeinde.. toegeljcht Micro theater moet worden ontruimd ZONDAG ZATERDAG 22 OKTOBER 1977 RADIO - TV - KUNST PAGINA 5 LEIDEN - Ruim twintig jaar geleden, op 27 augustus 1957 twee jonge man nen, Hans v. d. Kwaak en Jan Maaskant. Bijna niemand heeft ze toen gezien tot een omwenteling in de wereldgeschiede nis heeft die ontmoeting niet geleid. Maar wel betekende dat gesprek het begin van de oer-Leidse amateurtoneelvereniging: „Imperium". Aanleiding tot de oprichting was een in kerkdien sten opgevoerd lekespel van Dorothy Sayers. De ervaringen waren zo positief, dat men besloot door te gaan binnen een amateurtoneelgezel schap. Ans Alting, Kees Buurman, Max Kiel, Joke Wy- dema, Maartje Rensink, Wim Siere en de eerder ge noemde Van der Kwaak en Maaskant waren de mensen van het eerste uur. Ze besloten eerst ieder honderd gulden te verdienen om de kas van de op gerichte toneelvereniging te spekken. Hoe ze dat deden was niet belangrijk. De één stond het geld af van z'n salaris, een ander gaf het geld, dat hij met bijlessen verdiende. Toen was er achthonderd gul den. Erg weinig, maar in 1957 meer waard dan nu. Op 12 december 1957 werd het eerste toneelstuk opgevoerd: „De Herbergierster" van Goldini in het Door Bert Koekebakker Antonius Clubhuis. Spoedig volgden meer opvoe ringen: „Tien Kleine Negertjes" en voor het eerst helemaal „De Ster van Bethlehem". „De Ster van Bethlehem" is vanaf dat ogenblik een steeds terug kerend stuk,,dat „Imperium" rond de kerstdagen brengt in ziekenhuizen, bejaardentehuizen en in richtingen. In 1960 wordt „Drie Arme Boeven" op gevoerd. Er volgt een voorstelling in de Duitse taal in Zürich. De opvoeringen blijken een succes. In 1967, als in november „De Herbergierster" weer wordt opgevoerd onder regie van Jan Bartelsman, wordt ook het nieuwe theater aan de Vestestraat betrokken. Iedereen is enorm enthousiast. Een ei gen theater! Het is de verdienste van de nu in Maas tricht wonende domineeszoon Bert Dronkert ge weest, dat „Imperium" aan een theater kwam. Hij heeft keihard doorgezet en al het gezeur over de wankele financiële positie van de vereniging naast zich neergelegd. De overige leden zagen in die da gen groen en geel van de zorgen. Als het eens niet lukte, als de schulden niet betaald konden worden, als het publiek wegbleef! Sommigen zagen zichzelf al huis en haard resp. verkopen en verlaten om de schulden van „Imperium" te kunnen betalen. Zover is het nooit gekomen. Integendeel. „Imperium" bleek naast de andere amateurtoneelverenigingen te kunnen bestaan en bouwde in de loop der jaren een „eigen publiek" op. De christelijke levenshou ding staat daarbij centraal. „Imperium" vindt zijn aanhang, zeker de laatste tijd, bij een groot aantal enthousiaste jongeren, die flipperkast, kroeg en pinda-automaat graag ruilen voor vele avonden hard repeteren. Met grote regelmaat brengt „Im perium" nieuwe toneelstukken in het vertrouwde theater aan de Vestestraat. De entree is niet schitte rend te noemen. Een achteraf straatje' met weinig verlichting, een oud gebouw en honderden onge lijke treden, die beklommen moeten worden, wil men geconfronteerd worden met het enthousiaste spel van de „Imperium-mensen". Een lift ont breekt, de muren zijn Vies en ga je alleen naar een voorstelling, dan lijkt het niet onverstandig de pas iets te versnellen Maar „Imperium" was dolgeluk kig met de ruimte. Er kon in een eigen theater ge speeld worden en dat was voor 1967 een ongekende luxe. Dan gaat het hard. Rein Edzard introduceert de „collage-vorm" bij „Imperium" („Hutspot") en veel regisseurs zullen hun capaciteiten en artistiek inzicht in dienst stellen van het theater met de wijdse naam, die ooit als een grap was verzonnen. Edzart doet „Grimmigheden" naar de sprookjes van Grimm. „Wat nu, wat nu" (Edgar Alan Poe), „De Les" (La Legon) van Ionesco en „Bloed om bloed" (regie: Edzard) volgen. Kres, de regisseur van het eerste uur, wordt opgevolgd door mensen als Jan Bartelsman (o.a. „Herbergierster" en „Huis Clos" van Jean Paul Sartre), Wim Siere, Bert Dronkert, Jaap van Ek, Clare Smit, Kees Visser, Ans Alting, Henk Votel („Pitten" van Heyermans) en Niek Pancras („Zie Zo Zee"). Ieder heeft z'n eigen visie; steeds ontstaat een andere toneelpreseptatie. Park Maar dan komt het plan „Pancras-Oost". Het is een bestemmingsplan en Imperium-bestuursleden zien tot hun grote schrik op de plaats van hun ver trouwde theater, waarvoor architect Herms v. d. Berg ooit nog gratis de bouwtekeningen maakte (geen geringe klus overigens) een park getekend. De consternatie is groot. Het theater moet ver- Nooit hoor je van Somalië of van zijn hoofdstad Mogadisjoe, en dan, van de ene dag op de an dere, kun je die hoofdstad zon der spieken spellen en beschouw je Somalië als een Westerse bondgenoot, als "een van de be schaafde landen", zoals een van de Duitse autoriteiten het zo dankbaar uitdrukte. De kracht van TROS-Aktua op dinsdagavond was dat Wibo cs. hadden beseft dat de kijkers alleen maar oog en oor zouden hebben voor Mogadisjoe en Stammheim. De zwakte van de Nederlandse televisie was die dinsdagavond dat de beide netten bezet waren door de actualiteitenrubrieken van de TROS en de EO, geen van beide de meest aangewezen instituten om de broodnodige vraagtekens te plaatsen bij de zelfmoord-sessie van de Baader-Meinhof-leden. In Nader Bekeken van de EO legde prof. Van der Hulst van de CHU weluit, waarom hij de zelfmoorden verklaarbaar achtte (alle hoop van Baader cs. was gevestigd op bevrijding via de kaping en gijzeling, toen ze merkten dat zelfs een links regime als Somalië niet achter hen stond, begrepen ze dat alles verloren was en pleegden ze zelfmoord), maar noch de in terviewer, noch de politieke commentator Aad Kamsteeg vond het toen nog de moeite lo nen om ook de verklaarbaar heid aan te tonen van het bezit van zelfmoordwerktuigen door Op de bovenste verdieping van dit oude fabriek spand aan de Vestestraat is nog steeds het Micro theater gevestigd. dwijnen. Juist nu in november van dit jaar het thea ter tien en de toneelvereniging twintig jaar bestaat, moet worden opgebroken. Dus naar de gemeente. Daar heeft Kees Visser („Cervantes" in het laatste toneelstuk van de vereniging) al een aantal ge sprekken gevoerd met de heer Schaap, chef van de afdeling Grondzaken en met wethouder Waal van Stadsontwikkeling. Imperium kan op veel begrip rekenen bij de gemeente, maar ook daar is men aan handen en voeten gebonden. De groep had het oog laten vallen op het oud-apostolische kerkje aan de Rembrandtstraat. Maar volgens de gemeente kan de toneelgroep in dit pand niet gaan spelen. De ge meente heeft vervolgens een L-vormige zaal aange boden in de Witte Poort kazerne. Die was ook niet geschikt. In de korte poot van de "L" zou het po dium moeten komen, terwijl het publiek (waar schijnlijk uitgerust met periscopen) in de lange poot van de L een plaats vinden. Goede raad is duur en „Imperium" en de gemeente zijn er nog niet uit. De ruimte in het Van Wijk-complex, waar de to neelgroep nu zit en t©t april 1978 hoopt te kunnen blijven spelen, kostte ooit negenhonderd gulden aan huur per jaar. Een haast symbolisch bedrag. Nu betaalt men twaalfhonderd gulden. Nog niets na tuurlijk. Nood Maar men moet eruit. De nood is hoog. Een ruimte moet er komen: Imperium vecht door. „Waar doe je het allemaal voor", verzuchtten Ans Alting en Kees Visser. Ans Alting: „Vlak voor een première lig ik nachten lang wakker en denk ik aan alles, water nog moet gebeuren. Dan denk ik, het is toch je 'liefhebberij, het moet leuk en aardig blijven". Door Nico Scheepmaker streng bewaakte gevangenen in isolatiecellen. Ook had ik door een nadere vraagstelling nog wel eens van prQf. Van der Hulst, die de zelfmoorden immers psycholo gisch benaderde, willen horen waarom zulke rücksichtslose moordenaars als Baader en Raspe als laatste wanhopige redmiddel geen uitbraakpo- ging hebben gedaan. Als zij in staat waren hun zelfmoorden te coördineren, moeten zij ook in staat geweest zijn hun uit- braakpoging te coördineren. Zij waren allebei toch gewa pend? Zulke vragen werden ook in TROS-Aktua niet opgeworpen maar de Wiboïnen hadden wel voor veel "eigen werk" inzake de vliegtuigkaping gezorgd. Marcel Bruyns was ("follow that car") de Boeing achterna gereisd met een camaraman die op het vliegveld van Doebai met zijn telelens een aantal op merkelijke opnamen had kun nen maken. Onder meer van gezhgvoerder Jürgen Schumann, die we voor het opstijgen naar Aden zijn plaats weer zagen innemen die al die tijd door de kapingsaan voerder was bezet, die van daaruit zijn bevelen aan het grondpersoneel met een pistool kracht had bijgezet. "Toen be gon captain Schumann aan zijn laatste vlucht", zei Marcel Bruyns dramatisch, maar dat klopte met de feiten, want het was dramatisch en het was zijn laatste vlucht. Tot zover dus geen klachten. He laas had Wibo van de Linde gemeend de toen volgende beel den van de Duitse televisie door een vertaalster simultaan te moeten laten vertalen, waar door we het echte Duits niet meer konden horen door een hakkelend pseudo-Duits (sa- menarbeid, de dooie) dat we niet konden verstaan. E)en ge sprek met een Duitse passagier met kind, dat eerder (ten dele) al ondertiteld in het journaal'te zien was geweest, ging door deze werkmethode verloren, en dat gold voor de meeste ge sprekken. Af en toe vielen er ook minuten lange stiltes in de vertaling, waardoor je maar aannam dat de vertaalster even een plasje was gaan doen, en ik geef toe dat ik er in die rustige momen ten ook maar de helft van be greep. Ik neem ook zonder meer aan dat er geen tijd was voor ondertiteling en dat een directe tolk-vertaling daarom bittere' noodzaak was, maar zoiets moet dan toch gebeuren door iemand wiens vertaling je niet nog eens al luisterend moet her groeperen. Bovendien moet het mogelijk geweest zijn de ge sprekken tevoren op zijn minst een keer af te luisteren en aan tekeningen te maken, want de Duitse televisie zond ze enkele uren tevoren al uit. En dan moet ik ook nog zeggen dat Marcel Bruyns ondanks zijn verre reis met bitter weinig thuiskwam. Zijn gesprek in het vliegtuig met Helma van Dreumel en Gerrie Wetenkamp mislukte door een zo ver door gevoerde zwijgzwaamheid van Helma's verloofde die steeds de bovenkant van zijn hand waarschuwend tegen haar lip pen legde, zodra ze dreigde toch nog even een normaal ant woord te geven op de on schuldige vragen die Marcel Bruyns al van nature pleegt te stellen), dat het de indruk maakte dat hij zich in Neder land eerst even wilde vergewis sen van de mogelijkheid van exclusieve rechten voor een groot ochtendblad, alvorens hij ook maar iets wilde loslaten, over vragen hoe warm het was in het toestel, hoe het met eten en drinken zat, en dergelijke. Als je daarna zag hoe frank en vrij alle Duitse passagiers met de Duitse televisie gepraat hadden (behalve over de gang van zaken bij de bestorming van het toestel), begreep je die gelofte tot absolute zwijgzaam heid helemaal niet meer. Marcel Bruyns stelde nog wel een paar vluchtige vragen aan een stewardess, maar die waren van een beschamende onnozel heid: voelt u zich gelukkig?wat is het eerste dat u' thuis gaat doen? (slapen, in plaats van. wat we allemaal gehoopt had- den: behangen, de gang schrob ben en "Oorlog en Vrede" uitle zen), dat soort kruimeldiefvra- gen. Nee, de opzet van TROS- Aktua was uitstekend, de inzet lofwaardig de aanzet veelbelo vend, maar de matzet bleef he laas uit. "Omzien in wrok" Tenslotte nog een enkel woord over "Omzien in wrok" van John Osborne, waar ik op den duur niet meer naar kij ken kon Of dat aan het toneelstuk zelf lag (nu al verouderd?), aan de interpretatie van regisseur John van de Rest, of aan de spelprestaties van de gere nommeerde acteurs en actrices, viel niet goed te determineren, maar ik vrees dat deze drie oor zaken hadden samengespan nen om er een gedeeltelijke mislukking van te maken. En dan te bedenken dat "Omzien in wrok" nog model heeft ge staan voor een interessante theorie van de Engelse tv-criti- cus T. S. Worsley, die eens be toogd heeft dat dit stuk nooit zo'n invloed in Engeland zou hebben gehad, en nooit zo spraakmakend geweest zou zijn, als het in één keer door et telijke miljoenen op de tv was gezien, in plaats van dag in dag uit, jaar in jaar uit steeds door zalen met enkele honder den toeschouwers, waardoor het stuk.en het spel van de spe lers gaandeweg steeds meer konden uitgroeien tot ware creaties die diepe indruk maakten. Zijn conclusie was dat de tv-serie de meest geëigende vorm voor de televisie is, omdat de serie de hoofdpersonen de kans geeft hun rol week na week uit te bouwen, te verdiepen, totdat er op den duur een creatie ont staat. Als voorbeeld gaf hij in specteur Barlow in Z-cars, aanvankelijk bedoeld als een bijrol, maar gaandeweg uitge groeid tot een hoofdrol doordat de acteur erin slaagde steeds meer kleine facetten aan de fi guur van de inspecteur toe te voegen, waardoor deze steeds herkenbaarder werd als me demens. Wie weet hoe mooi "Omzien in Wrok" nog wordt als Van de Rest en Hugo Metsers en Josine van Dalsum de kans krijgen het stuk elke week op nieuw, en live, op het scherm te brengen. HILVERSUM I ZATERDAG 22 OKTOBER 18.30 Nws. 18 41 (S) Proeflo kaal, gesprekken en reportages. 19.30 (S) Zing zomaar simpel een melodie. 20.00 (S) De VARA felici teert. 21.00 (S) Voor wie niet kijken wil... muz. en inf. (22.30 Nws.) 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II 18.00 Nws. 18.11 Aktua-Maga- zine. 19.00 (S) Tross-Country. 20.00 Nws. 20.05 (S) Concert a la carte: klass. wensprogr. EO: 21.45 (S) Re flector inf. met het oog op de ge meente. 22.00 (S) Laat ons de rustdag wijden. 22.45 (S) Postludium: klass. muz.progr. 23.45 (S) Goed nws. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM III 18.03 (S) Eipee pop special. 19.02 (S) Pers vers. 20.02 De Peter Blom show. 21.02 (S) Sportshow. 23.02 (S) Strictly Country Style. 23.30 (S) Jazztime. 00.02 (S) Late date. 02.02 (S) Nachtexpress. 06.45- 07.00 (S) Zondagmorgen. HILVERSUM I dag 23 oktober VARA: 8.00 Nws. 8.10 Weer of geen weer. (9.00 Sportme- ded.). 9.30 HUMANISTISCH VER BOND: Maar dat doe je toch zelf, progr. over zelfhulpgroepen. IKON: 10.00 Oud-Katholieke Eucharistie viering. 10.45 Wilde ganzen. 10.50 (S)' De andere wereld van zondagmor gen: informatie' en muz. AVRO: 12.00 (S) Muzikaal onthaal. 13.00 Nws. 13.10 De toestand in de wereld. 13.19 Radiojourn. 13.35 Zieken verzorging thuis, radio- en tv-cursus. KRO: 14.00 Kruispunt: achtergron dinformatie over kerk en samenle1 ving. 14.30 (S) De hutsgeklutste kin derspelen. 15.00 (S) Wat krygen we nou?, familieprogr. 16.45 Hoet gaat het?, progr. voor zieken. IKON: 17.00 Kerkdienst. 17 58 Wilde, gan zen. 18.00 (S) Vdn klok en klepel,' kinderprogr. 18.15 Er is ik en er is. NCRV 18.30 Nws. 18 40 (S) Zon dagavondzang. 19.10 Christendom in crisis?, lezing. 19.25 (S) Orgelcon cert. 20.05 (S) Musica Sacra: klas sieke gewijde koorzang. AVRO: 20.30 (S) In de kaart gespeeld: klas sieke verzoeken. 22.30 Nws. 22.40 Radiojourn. 22.50 Samenzwering in vier dimensies, hoorspelserie. 23.25 P.M. Kanttekeningen bij de aktuali- teit van vandaag en morgen. 23.55 HILVERSUM II KRO: 8.00 Nws. 8.10 Overweging. 8.15 Badinerie. 9.00 Nws. 9.10 Water standen. 9.15 Laudate. 10.00 Eucha ristieviering. 11.00 Da Capo: klas sieke muz. 11.50 Buitenlands com mentaar. 12.00 Nws. 12.10 Echo NOS: 12.20 Voor de 'Surinaamse Nederlanders'. 13.20 Progr. voor buitenlandse werknemers. VARA: 17.00 (S) VARA-Klassiek. 17.55 Me- ded. SOS- en politieberichten. 18.00 Nws. 18.15 Dingen van de dag, aansl.: grammofoonmuz. 18.30 Boemerang. 19.05 (S) Orkest Ma- lando met zang. IKON: 19.30 Brood en spelen. NOS: 20.00 Journalis tenforum. 20.30 Kijk op buitenland. 21.30 NOS-Cultuur. 22 30 Gamma van Alpha en Beta, wetenschappe lijk progr. 23.00 Met het oog op mor gen, met om 23.05 Aktualiteiteno- verzicht radio en tv; 23.10 De krant van morgen; 23.20 Den Haag van daag en 23.52 Even op adem komen, voga. 23.55 Nws. HILVERSUM III AVRO: 7 02 (S) Ko de boswachter- show. 8.02 (S) Postbus 1965, ver zoekplaten. 9.02 (S) Juist óp zondag. 10.02 (S) Muziek Mozaïek. 11.02 (S) AVRO's Sportpanorama. VARA: 11.30 (S) Tekst en muz., kabaret, 12.02 (S) Klink, klaar. 13.02 (S) Mu ziek uit Studio I. NOS: 14.02 (S) Langs de lijn. 18.02 (S) Jazz uit het historisch archief. KRO: 18.30 (S) Gort en watergruel. 20.02 (S) Tom bola. 23.02 (S) De Oude Engh. 0.02 (S) Eldoradio. 3.02 (S) De week in. 6.02- 7.00 (S) Drie od ie boterham. HILVERSUM IV VOO: 8.00 Nws_8.05 (S) Populaire klassieken en verzoekplaten. NOS: (S) Vroeg klassiek. 10 00 (S) Musica religiose. 11.00 (S) Fur Elise. 13.00 (S) Opera matinee. 14.00 Nws..14.02 (S) Concerten op de zondagmiddag. (In de pauze: 14.37-14.57 Sport in het kort en praten over muz.). 16.00- 17.00 (S) Musica Nova. HILVERSUM I MAANDAG 24 OK TOBER TROS 7.00 Nws. 7.02 (S) Rustig bykomen. 7.30 Nws. 7.41 Aktua-ochtendeditie. 8.30 Nws. 8.36 Gymnastiek voor de huis vrouw 8.45 Kom er maar eens bij: gesprek. 10.00 (S) Een oude hit in nieuwe snit. 10.30 Nws. 10.33 (S) •Kleutertijd. 10.45 (S) Week in..week uit. 11.40 R.V.U. serie over vrijwilli gers VPRO 12.00 Het VPRO-Forum. 12.26 Mededelingen voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws 12.41 Ant woord: reacties van luisteraars. 13.00 D. Collete. 14.00 Embargo:infor matief themaprogr. 15.00 Radio Vry Belgie. 15.30 Nws. 15.33 Doodsangst therapie. EO 16.15 (S) Licht en uit zicht. 17.00 (S) Eigen wijs, kleuterp- rogr. 17.20 OVERHEIDSVOORL. Uitzending van het Ministerie van Financien. 17.30 Nws. 17.32 (S) Klankbord. HILVERSUM II NCRV 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgym nastiek. 7.20 NCRV-lied. 7.24 Het le vende woofd. 7.29 Te Deum Lauda- mus. 7.54 Op de man af. 8.00 Nws. 8 11 Hier en nu. 8.25 Van daag.maandag; informatie en muz. 9.00 Zo zijn onze manieren; gesprek en muziek (9.35 Waterstanden). 11.00 Nws. 11.03 Zing je mee en doe ook mee, progr. van het overlegorgaan schoolradio. 11.13 Muziek in uw straatje. 12.00 Het nuttigen van eten swaren is toegestaan. 13.00 Nws. 13.11 Hier en nu. Aansluitend: Kunst en vliegwerk. 13.30 Onder school tijd. NOS 14.30 Open School. NCRV 15.15 Allegro con spirituo. 16.00 Nws. 16.03 Rozegeur en prik keldraad. 17.44 Mededelingen. HILVERSUM IU Ieder heel uur nieuws KRO 7.02 (S) Drie op j,e boterham. AVRO 9.03 (S) De Beuker Show. 10.03 (S) Arbeids vitaminen. 11.03 Radiojournaal. 11.06 (S) Postbus 700, verzoekplaten. 12 03 (S) Joost mag niet eten. 14.03 Radiojournaal. 14.06 (S) Pop-kon- takt 1. 15.03 (S)Pop-KontaktlI. NEDERLAND 1 15.30 - Journaal (NOS) 15.32 - De avonturen van Peppi en Kokki (KRO) 16.00 - Maja de bij. Tekenfilm-serie (KRO) 16.25 - Klassewerk internationaal (KRO) 18.15 - Wetenschap in beweging II, les 8 (TELEAC) 18.45 - De fabeltjeskrant (NÖS) 18.55 - Journaal (NOS) 19.05 - Bij ons opTerschelling (KRO) 19.55 - Sabrina. Filmkomedie (KRO) 21.35 - Journaal (NOS) 21.50 - Anno 1677 Show. BBC produktie voor de Gulden Zeezwaluw 1977 (KRO) 22.20 - Pater Ben Jansen en de Papoea's (KRO) 22.50 - Journaal (NOS) NEDERLAND 2 18.45 - Paspoort, Informatie voor Marokkanen (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 19.05 - De Bereboot (AVRO) 19.10 - AVRO's Toppop presenteert de Nationale Hitparade 20.00 - journaal (NOS) 20.25 - Roots. TV-serie (AVRO) 21.25 - Wie van de drie (AVRO) 21.45 - MASH. TV-serie (aVRO) 22.10 - Televizier Magazine (AVRO) 22.55 - AVRO's Sportpanorama (AVRO) 23.20 Journaal (NOS) NEDERLAND 1 11.00 - Eucharistieviering (KRO) 12.00 - Ziekenverzorging thuis (AVRO) 14.30 - Duits (herh. les 21) (TELEAC) 15.00 - Les Gammas (les 6) (TELEAC) 17.30 - 't Is maar een vraag: de ontmoeting tussen Bijbel en kind (IKON) 17.30 - Wilde Ganzen (IKON) 18.15 - Bedreigde landschappen (herh. deel 7) (TELEAC) 18.45 - Pauze 18.50 - Paspoort, informatie voor Turken (NOS) 19.00 - Journaal (NOS) 19.05 - Die goeie ouwe tijd, speelfilm (VARA) 20.15 - 2 voor 12 (VARA) 21.00 - Bach - Brandenburg drie: ballet (VARA) 21.20 - Lord Peter Wimsey, detective-serie (VARA i 22.10 - Simon Carmiggelt leest voor (VARA) 22.20 - Wat drink ik nou helemaal? informatieveserie (Hum. Verbond) 22.45 - Journaal (NOS) NEDERLAND 2 16.00 - Journaal (NOS) 16.02 - De strijd tegen de slavernij (NOS) 16.55 - Sprekershoek (NOS) 17.10 - Studio Sport (NOS) 17.50 - Bamber's Evangelie, documentaire serie, inleiding (NOS) 17.55 - Van gewest tot gewest (NOS) 18.10 - Kijken naar kinderen (NOS) 18.25 - Sesamstraat (NOS) 18.50 - Cinevisie (NOS) 19.20 - Studio Sport II (NOS) 20.00 - Lottogetallen (NOS) 20.30 - Journaal (NOS( 20.35 - 23 oktober 1977: politiek, economie en cultuur (VPRO) 20.40 - All in the Family (VPRO) 21.10 - De Bewakers, documentaire film (VPRO) 22.10'- Bomen (gesprekken) (VPRO) 22.40 - Journaal (NOS) DUITSE TV DUITSLAND I ZATERDAG 22 OKTOBER (Reg. progr. NDR: 18.30 In form. progr. 19.00 Act. 19.10 Amu- sem.progr. 19.58 Progr.overz. WDR: 18.30 Progr.inf. Aansl.: Wer einmal in Verdacht gerat, tv-serie. 19.15 Act.magaz. 19.50 Amusem. en inf.) 20.00 Joum. en weerber. 20.15 Beruf: Reporter (Professione: Reporter), speelfilm. 22.20 Trekking van de lot togetallen.' Aansl.: Journ. en weer ber. Daarna: Meditatie. 22.40 Talk show. 23.40 Amusem.progr. 0.40- 0.45 Journ. DUITSLAND II 18.00 Paul Temple, tv-serie. 19.00 Journ. 19.30 Unser Walter, tv- serie. 20.15 Wensconcert. 21.45 Journ. 21.50 Sportprogr. 23.05 Die seltsame Grafin, speelfilm. 0.35 DUITSLAND III DUITSLAND NDR 3 18.00 Kleuterprogr. 18.30 Mit Schirm, Charme und Melone, mis daadserie. 19.15 Report. 20.00 Journ. en weerber. 20.15 Weekjournaals van 1937. 20.30 Prinz Friedrich von Homburg, toneelstuk. 22.50-0.30 Dei Babenberger in OsterTeich (2), tv- SDel. DUITSLAND WDR 3 18.00 inform, serie (herh.). 18.30 TV-cursus spinnen en weven. 19.00 Zandmannetje. 19.05 Inform, magaz. 19.45 Reg. nws. 20.00 Journ. en weerber. 20.15 Auf der Suche nar Gatt (2), TV-spel. 21.40 Filmmagaz. 22.55 Journ. Duitsland 1 zondag 23 ok tober 9.30 Progr.overz. 9.55 Doku- mentairc. 10.45 Kinderprogr. 11.15 Muziek, amusement en informatie. 12.00 Journalistenforum. 12.45 Journ., aansl.: Weekjourn. 13.15 Klassieke vioolduo's. 13.45 Region, magaz. 14.15 Black Beauty, jeugdse rie. 14.40 Trapeze, Amerikaanse speelfilm. 16.25 Sport. 16.55 Task Force Police, Engelse politieserie. 17.45 Filmreportage. 18.30 Journ. 18.33 Sport. 19.20 Reportages van buitenlandse correspondenten.- 20.00 Journ. 20.15 Gaslicht, tv-film. 22.00 Filmportret. 22.45 Boeken- journ. 23.30 Journ. en weerber. Duitsland 2 9.15 Kerkdienst. 10.00 Progr.overz. 10.30 Reportage, aansl.: Der kleine Grenzverkehr, Duitse speelfilm. 12.00 Wensconcert. 12.50 Weten schappelijk magaz. 13.00 Jóurn. 13.02 Aktual. en muz. 13.45 Kleuterprogr. 14.15 Tekenfilmserie. 14.40 Dokum. serie. 15.10 Journ. 15.15 Liefdadigheidsprogr. 15.20 Aktuele reportage. 16.00 Spelprogr. 17.00 Journ. 17.02 Sport. 18.00 Reli gieus progr. 18.15 Rauchende Colts, tv-serie. 19.00 Journ. 19.10 Politiek overz. 19.30 Telefoonkwis. 20.15 Der Abgeordnete von Bombignac, co- medie. 21.50 Journ., aansl.: Sport. 22.05 Dokum. 22.50 Journ. ramma's voor buitenlandse werk nemers. 16.00 Informatieve serie. 16.30 Popmuz. 17.15 Inform, progr. 18.00 Kleuterprogr. 18.30 Reportage. 19.15 Informatieve serie. 19.30 Do kum. 20.00 Journ. en weerber. 20.15 Jazzconcert. 21.00 Communipa- tiespel. 22.00 Sport. Duitsland 3 WDP 9.00 Cursus Engels. 9.30 Cursus Duits. 10.00 Cursus Geschiedenis. 17.00 Dokum. progr. 17.45 Brieven van kykersM8.00 Kinderserie. 18.30 Religieus progr. 19.00 Kleuterprogr. 19.05 Aktueel progr. 19.45 Region, progr. en sport. 20.00 Journ. en weerber. 20.15 Dokum. serie. 21 00 Filmreportage. 21.45 Amuse- mentsprogr. 23.15 Journ. BELGISCHE TV BELGIÉ VLAAMS 14.30 Rijk word je nooit, speelfilm. 16.00 Open School. 18.00 Tekenfilmserie. 18.05 Robinson Crusoe, jeugdfilm. 19.42 Meded. 19.45 Journ. 20.15 Spelprogr. 21.15 Amusem.progr. 22.05 Act. 22.50-23.10 Journ. zondag 23 oktober 9.00 Bezondheidsmagaz. 9.30 Open school. 10.00 Eucharistieviering. 11.00 Dokum. 12.00 Journ. voor slechthorenden. 12.30 Kultureel magaz. 14.30 Open school. 15.15 Kleuterserie. 15.40 Spelprogr. 16.30 Reportage. 17.50 Sport. 18.30 Teken filmserie. 18.35 Openbaar kunst bezit. 19.00 Reportage. 19.40 Meded. 19.45 Journ. 20.30 Rubens, schilder en diplomaat, tv-serie. 21.25 Amu- sementsprogr. 22.00 Jazz from New port. 22.20 Journ. en sport. De VPRO brengt morgenavond (21.10 uur, Nederland 2) een ge dramatiseerde documentaire over de particuliere bewakingsdien sten op het scherm. In dit op authentieke gegevens gebaseerde tv-spel komen vragen aan de orde als: zijn de particuliere bewakingsdien sten een bedreiging voor de democratie; is er werkelijke sprake van een toegenomen criminaliteit; worden gevoelens van angst en onbe hagen bij de burger niet bespeeld door de media en is het niet zo dat de beveiligingsindustrie daar handig op inspeelt. Aan het KRO-televisieprogramma ,J2ij ons op Terschelling" dat de KRO vanavond (19.05 uur,Nederland 1uitzendt werken o.a. mee: Mieke Telkamp,Barbra en Bas, Joke Bruijs, Ciska Peters, Eddy Christiani, De Havenzangers en de Terschelling er dansers en zan gers.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1977 | | pagina 5