TMIFIIL 'Huis van Labdakus' bij vlagen erg mooi éw "PARASHJSEILAM" DINSDAG 18 OKTOBER 1977 Maandagmiddag 2 uur. De ra dionieuwsdienst meldt, dat het ultimatum van de kapers van de "Landshut" om 3 uur afloopt. Zijn de gevangen gehouden Baader-Meinhofleden dan nog niet losgelaten, dan zal het vliegtuig met al zijn inzittenden worden opgeblazen. Nog een uur. Een gevoel van misselijkheid maakt zich van mij meester. Er zalmaar een kind, een echtgenoot of echtgenote, of een vader of moeder van je in het toestel zitten Ik stap in mijn auto en probeer onderweg de verschillende in- drukknoppen van mijn radio, maar alles en iedereen kabbelt gewoon verder met zijn tevoren vastgestelde programma. Ze zien het wel als het zover is, het nieuws van 3 uur zal wel raad schaffen, ik begrijp dat niet goed, er zitten toch ook Nederlanders in dat toe stel, of mag jein zo'n situatie niet nationalistisch denken? Nog voor de IJ tunnel, wachtend voor de stoplichten, pleng ik een ritueel zoenoffer. Het behoort tot mijn levensregels dat het mijn taak niet is om levende wezens dood te slaan, dus worden bin nengedrongen spinnen, slakken, torren, wespen en vliegen zo mo gelijk de deur uitgezet, in de hoop dat ze voorlopig niet terugkomen. Mijn grens ligt bij de mug. Een mug in de badkamer of de gang zal ik geen haar krenken, maar muggen in de slaapkamer sla ik na enige zelfoverwinning toch zonder veel wroeging dood, - dan hadden ze maar niet het bloed onder mijn nagels vandaan moe ten zuigen met hun irritante ge zoem op mijn voorruit, binnen in de auto, zat zo'n langpoot te drei gen toen ik'voor rood stond te wachten. Ik heb mijn portier raampje opengedraaid en de mug naar'buiten gewapperd, als een soort onderhands ruiltje met de kapers: als ik die mug laat gaan, laten jullie dan die pas- In het centrum van Amsterdam parkeer ik mijn auto, na een aan tal guldens in de meter te hebben gestort waar ik even lang voor in de bioscoop had kunnen zitten, en op weg naar de universiteitsbi bliotheek trek ik een tiolvlees-me- trokroket uit de muur. Misschien een dubieuze manier om dat mis selijke gevoel kwijt te raken, maar ik doe het nu eenmaal. Ik neem de eerste hap als het carillon van juwelier Siebel in de Kalver- straat begint te spelen: 3 uur het uur U. Ik blijf even staan en kijk naar de bejaarde sandwichman, die tegenover Siebel met een bord omgegespt aan alle voorbijgan gers laat weten:'"Ik mij om per soonlijke redenen voortbeweeg". Als goed journalist informeer' ik even naar de betekenis van zijn demonstratie, en zie mijn ver moedens bevestigd. Hij staat er, uiteraard tegen betaling, een week lang in opdracht van een hem onbekende persoon, nadat hij de week tevoren al met het bord: "O jee, het valt niet mee dat in de Kalverstraat had rond gelopen, De zwarte letters op het witte papier hadden bij mij al het vermoeden doen rijzen dat ik met dezelfde geheimzinnige plakker te doen had die een tijdlang Am sterdam aanzienlijk opvrolijkte met teksten als "Je ziet het er van buiten niet aan af' en een groot dressoir met een foto van m'n zoon erop". Bij perscentrum Athenaeum kunnen ze me niet vertellen hoe het met het vliegtuig staat, en ook in de Nederlandse Pers bibliotheek weten ze geen nader nieuws, omdat de telefoon nieuwsdienst (06222-333) aldoor in gesprek was. In de kelder van de Persbibliotheek tref ik Gerben Hellinga, die oude jaargangen van de oprechte Haarlemsche Courant navlooit, omdat hij in opdracht van het Publiekstheater een toneelstuk over Jean-Louis Pisuisse en alles om hem heen (Max Blokzijl, de moord, de lied jes, het tijdsgewricht) schrijft. Af en toe wisselen we berichten vdn lang geleden uit. Hij leest bij voorbeeld dat een automobilist bekeurd was omdat hij met een snelheid van 52 kilometer per uur had gereden (vijftig jaar geleden hadden ze subtielere meetin strumenten dan tegenwoordig), en had ook met verbazing gelezen dat een Nederlander 50 jaar gele den veroordeeld was wegens be drog, omdat hij aan buiten landers een zak wit spul ten on rechte voor heroine had verkocht. Ik op mijn beurt kan hem, uit een stuk dat Busken Huet in het sportblad van 23 januari 1890 over het schaatsenrijden schreef, de volgende opmerkelijke pas sage voorlezen: "Op mijn vijftiende jaar, gym nasiast, was ik een hartstochte lijk liefhebber. Geen drieduimsch ijs, of ik kroop er op. Hoe treurig scheen mij het lot der joden, die niet rijden mogen voor en aleer de gladde baan door „balken" wordt geschraagd. Ik verheugde mij geen jodenkind te zijn en proefde voor het eerst den zegen der chris telijke vrijheid". Om tien voor 5 verlaten we de Persbibliotheek. Ik loop naar mijn auto en zet de radio aan. Het nieuws van 5 uur meldt, dat het toestel nog steeds intact is, afge- zien dan even van de vermoorde gezagvoerder. Om 9 uur loopt het volgende ultimatum af. Nog vier uur tijd dus voor verdere triviali teiten. NICO SCHEEPMAKER. ROTTERDAM - „Het huis van Labdakus", dat het RO-theater van Frans Marijneh eind vorige week in de Rotterdamse Schouwburg heeft gepresenteerd, is een projekt op tekst van Htigo Claus. Nu ging het projekt uit van de drie tragedies van Sofokles over Oedipus en An tigone, en van de Fonikische Vrouwen van Euripides, ook Claus houdt zich aan die tragische draad, en men mag dus spreken van een bewerking tot theaterstuk van die vier antieke tragedies. Een bewerking, die heel ver gaat: niet alleen worden elementen in die originelen veranderd (de dood van Laius bij voorbeeld), maar er heb ben ook omzettingen in de karak ters plaats: Jokaste wordt van slachtoffer tot bron van alle kwaad, Kreon van koele, zakelijke heerser, bij Sofokles niet onsympathiek, tot een kille man vol machtshonger. Daarnaast heeft men de handeling op een (invloedrijke) familie aan het begin van deze eeuw willen be trekken maar er wordt ook gespro ken over torenflats en zo meer - er wordt veel overhoop gehaald, en het komt niet allemaal weer op zijn plaats terecht. Maar Hugo Claus schreef bij vlagen schitterende tek sten, en Frans Marijnen maakte ook bij vlagen even indrukwekkende toneelbeelden. Veel oVerhoop, niet alles op zijn plaats: een verbrokkelde voorstel ling dus. De grote breuk ligt na de tragische ondergang van Oedipus (de laticiserende spelling van het programmaboekje, evenals Claus kennelijk onder invloed van Se neca, wordt hier maar aangehou den). Daar eindigt een grote span ningsboog: in een zeer mooi beeld komen Oidipus, nog koning van Thebe, en zijn nazaten en verdere familie, samen aan een Daar In de toneelruimte heeft Ma- rij nen hier met licht een helle beslo tenheid geschapen, en daaromheen dwalen de geest van Laius, alleen gehoord door Oidipus en Jokaste, en de ziener Tiresias in zijn rolstoel. &Daar wordt ook het tragische in nerlijke gevecht van Oidipus uitge vochten: het gevecht met de groei ende zekerheid van zijn geweten, dat hij schuldig is aan vadermoord en incest. Die spanning voeren Claus en Marijnen tot het ondrage lijke op. Jokaste wordt letterlijk en figuurlijk onthuld tot een uit- zinnig-zinneiijke vrouw, die het in cest begeert (later wordt dat thema met Etokles en Polyneikes nog weer onderstreept), Kreon wordt getoond in zijn kille manipulaties, een schrille ontluistering. In het tweede deel (er is overigens geen pauze) moeten toneelschrijver en theatermaker worstelen met het probleem, dat de kernen van het stuk: Oidipus, Jokaste, zijn weg gevallen, al zijn zij nog wel symbo lisch en zelfs lijfelijk aanwezig. En met die drastische vermindering van het aantal kaarten wordt het spel schrieler. Het wordt opgepept met theatermiddelen als de strijd van Eteokles en Polyneikes, An tigone krijgt nog een mooie claus te spelen, maar Kreon wordt als per sonage aanzienlijk zwakker, en het stuk gaat tenslotte als een nacht kaars uit. Ook het idee van een parallel met een laat-negentiende-eeuwse fami lie is inmiddels verdwenen, maar dat denkbeeld had in elk geval ge zorgd voor een prachtig begin van het stuk. Een concertpianiste geeft een Chopin-concert (Corrie Am bachtsheer was als pianiste niet overal rolvast - of hoort dat er ook bij?), allemaal heel negen- tiendeeeuws, ze wordt onderbro ken door vluchtelingen die uit een hel komen (de plagen van Thebe), en de verfijnde Chopin-melan- cholie van tafel vegen, en dan komt de familie van Oidipus bin nenrijden in een Bugatti (nep, van plastic, met een 1600 cc VW-motor), waarna die maaltijd begint. Loze theatertruuk, zeker, maar wel aar dig om mee te maken. Even aardig als het levende paard, waarop Laius zit als hij door Oidipus op zijn och- tendrit (van Thebe tot het Laius- kruispunt halverwege Delfi is zo'n zestig kilometer...) wordt gedood. Verbrokkeld dus, alle brokken zijn niet even aantrekkelijk, maar er zit ten schitterende stukken bij. Claus schreef een schitterende tekst voor Oidipus, even schitterend gespeeld door Gees Linnebank, prachtig van opbouw en dynamisch gereali seerd. Een haasr even melodrama tische Jokaste, opzienbarend ge speeld door Canci Geraedts, in het begin hoogst elegant, tenslotte to taal verwoest. Een hoogst onge wone, maar voortreffelijke Tiresias, van William J. Ward een kille Kreon van Jerome Reehuis, vooral voor treffelijk in dat eerste deel, een voortreffelijke Laius van Alex van Roven en die ene goede claus van Antigone, voortreffelijk gedaan door Martine Crefcoeur. 35 uur. De Lakenhal, Oude Singel 28-32. Ten toonstelling Herman Gordijn - schilderi jen. Geopend van 9 septt/m 23 okt., dag. Gelerie Denise StephanN, Bakkersteeg 18. Tentoonstelling Hubert van Lith - bronsplastieken, José Chlsina - tekenin gen en etsen. Geopend tot 16 nov.. vr., zat. en zo., van 14-18 uur (andere dagen na tel. afspraak). Galerie De Oude Rijn, Oude Rijn 40. Tentoonstelling Paul Schro-Biltgen - olieverfschilderijen. Geopend okt.. 19-21 t ir, do. ook Galerie Kerkdam, Lange Kerkdam 113. Wassenaar. Tentoonstelling Poek Buurman - olieverfschilderijen, Ian La wrence - zilverwerk. Geopend woe. t/m za. van 10-16 uur, di. van 14-20 uur, t/m 29 okt. Museum voor Volkenkunde, Steens traat 1. Tentoonstelling „Taal en teken binnen Chinese muren". Geopend* ma Galerie JA, Sportfondsenbad, Was senaar. Tentoonstelling Bob Bruvn - schilderijen, Katinka Bruvn - beeldjes, Hans Eschauzier - tekeningen Marijn Eschauzier - droogboeketten. Geopend van 20 okt. t/m 6 nov., do. t/m zo. van 10-17 uur. woe. van 20-22 uur. Galerie De Poort, Herensteeg 11. Ten toonstelling Henk van den Ende - schilderijen. Geopend van 18 okt. t/m 12 nov., di t/m za, van 13-17.30 uur, do. van 19-21 uur. Galerie Kenosis, Oude Vest 53. Tentoon stelling Marcus Dèlanjo - oliever fschilderijen. Geopend ma. t/m za, van jkisimuseum van Oudheden (Rapen- rg 28). Werkd. 10 uiïr voorm.-5 uur zondag 1-5 uur nam. wandkleden, Rie Bouters - ikonen en schilderijen, Ineke van dijk - brons - en .chamotte plastieken. Geopend van 2 okt. 't/m 5 nov., di. t/m za. van 10-17 uur, do. IL'UlVd Honderd jaar geleden stond in de krant: -De tegenwoordig in gebruik zijnde barometerbloemen, die men in het knoopsgat draagt en die door een chemisch praepa- raat van kleur veranderen bij wijziging van de weersom standigheden, hebben eene ge vatte Weenerin gelegenheid ge geven om de getrouwheid van haar man te beproeven. Zij liet een halsdas voor hem uit die stoj vervaardigen. Mevrouw bezat- een zeer vochtigen kelder. Babe- tte, zeide zij op zekere dag tegen haar kamermeisje, ga.naar den kelder en haal wijn. Een paar seconden later verdween mijn heer uit de salon. Na eenigen tijd keerde hij terug, xijn das was roodachtig geworden en hij had met een blauwe de kamer verlaten. De gestrenge weder helft. wierp een blik van de diepste verachting op de das en een paclr oorvijgen klonken op de wangen van mijnheer Vijftig jaar geleden: - De „Postduif'met Koppen, Frijns en Ellerman, is vanoch tend uit Batavia vertrokken voor den terugreis naar Am sterdam. Het vliegtuig, dat ruim drieduizend briefkaarten en bijna 1300 brieven ana boord heeft, arriveerde reeds heden in Singapore. - In Spvjet-RiLsland worden feesten gevierd ter gelegenheid van het tienjarig bestaan van het communistisch systeem. In de kranten vindt men, naast feestelijke hoófdartikelen, nieuwe lijsten van oppositio- neele leden in alle deelen van het rijk, die uit de partij gestooten zijn. (KLEINE VAART) Ana Isabel o vn Rotterdam nr Hamburg, Biak pass 17 Finisterre nr Lissabon Bierum 17 120 zw Ouessant nr Duinker- Breehoek 17 1000 w Luanda nr Durban, Breezand 16 90 nno Villano nr Runcom, i Embla 17 te Rotterdam, Empire 16 50 zo Malta nr Cagliari, Fivel 17 100 z Dakar nr Port Harcourt, 1 Jacqueline Broere 15 vn Rotterdam nr Tunis, Ma& Liberum 16 te Rotterdam, Neeltje Broere 17 te Rotterdam, Neutron 16 te Rotterdam, Noordland 15 te Rotterdam, Okdine 16 té Rotterdam, Poolzee 15 te Rotterdam, Quack 15 vn Rotterdam nr Londen, Santa Lucia 16 200 z Dakar nr Port Har- Situla 15 15 no Lobos nr Rosa Rio, Vega pass 16 Kp Ser nr Leixoes, Victress 17 te Rotterdam, Vissersbank 16 te Rotterdam. (GROTE VAART) Aalsum 17 v Noumea nr Townsville, Acteon 16 v Townsville nr New Castle, Algorab 16 te Rotterdam, Amstelburcht 17 te Suez, Amstelhof 17 320 o Tahiti nr Balboa, Amstellaan 17 v Damman nr Rotterdam, Aristoteles 16 v Willemstad nr Port of Spain, Baarn 16 v Rotterdam nr Hamburg, Capiluna 16 v. Ras Tanura nr Jeddah, Chevron Eindhoven 15 v Portland nr Balboa, Chevron Nagasaki 15 790 nw Los An geles nr San Pedro, Cinulia 16 o Bermuda nr Stanlow, Diogenes 16 v Panama Kan. nr Antwer- Gaasterdijk 16 te Rotterdam, Gardenia 18 te Djeddah verw, Hermes 16 te Baltimore, Holendrecht 17 te Paranagua verw, Kennemerland 16 v Santos nr Montevi- Kermia 17 v Stanlow nr Shellhaven, Nedlloyd Kembla 15 v. Los Angeles nr Balboa, Nedlloyd Kyoto pass 17 Gibraltar nr Port Said, Nedlloyd Wissekerk 16 te Le Havre, Palamedes 16 te Willemstad, Spaarnekerk 16 te Rotterdam. Straat Amsterdam 17 te Lautoka, Straat Chatham 18 te Sydneu verw., Straat Clement 17 v. Lyttelton nr Auck land, Straat Franklin 17 te Bislig Bay, Straat Freetown 17 v Mount Maunganui nr Djakarta, Trident Amsterdam 16 te Fort de France, Ulysses 15 v Port of Sp.ain nr Houston, Vitrea 17 te Ras al Khafji, Zaankerk 17 te Piraeus. PANDA EN DE DEUGZIENER 12-139 - ,JJ-hoe bestaat het?!" riep Panda. Zelfs m'n thee kan ik niet drinken, omdat het servies uit elkaar valt! Waarom is er hele maal geen deug in huis eh waarom deugt er niets?! Dat wil ik wel eens weten!" Misschien komt dat, omdat onze bezittingen nodig aan vernieu wingen toe zijn, meneer Panda", verklaarde Jollipop op klagende toon. ,Mo.ar daar is geld voor nodig. En zolang wij geen keurige, goed-betalende betrekking hebben, hebben wij te kampen met on- deug eh ondeugdelijkheid" Dat waren wijze woorden, en daarom stapte Panda na een poosje Hobbeldonk weer uit, gevolgd door Hop. ,flij heeft gelijk", legde de eerste uit. ,Jk moet een baantje zoeken en geld verdienen. Hoewel dat heel moeilijk is, als er overal om je heen ongelukken gebeuren". Verdeel een tam ko nijn in stukken, be strooi deze met zout, peper en tijm en braad ze in 1 eetlepel boter en spekvet bo ven laag vuur aan. Voeg 1 deel heet wa ter toe, leg een deksel op de pan en laat het konijnenvlees zo ruim anderhalf uur sudderen. Neèm het vlees van het bot en zet botjes en karkas op met 1 ltr water, blaadje laurier, schijfje ui en citroen 1 eetl. tomatenpuree, enkele takjes peter selie en selderij en zout. Laat dit boven trekken en zeef dan de bouillon. Week 10 blaadjes gelatine 10 min. in koud water en los ze dan in de hete bouillon op. Laat de bouillon wat bekoelen en meng er dan 2 ragfijn gesnip perde teentjes kno flook door, 1 eetl. ci troensap, 3 eetl. ver sgehakte peterselie en het in blokjes ge sneden konijnevlees. Zet de schaal min stens 4 uur in de koelkast. Snijd de gegeleerde massa in dikke plakken en geef er brood en bo ter bij en eventueel mosterd en augurk jes. \)A CHEF, WE k4?(*4ea) hem wet VJÈER. ©ps*s ace die löopcjiere/e KCMT OPPA^EM V De avonturen van Jommeke Leidse bioscopen LUXOR: „The Deep", dag. 2.30, 7.00 en 9.30 uur, zo. 2.00, 4.30 uur enz., 16 jaar. STUDIO: „Cria cuervos", dag. 2.30, 7.00 en 9.00 uur, zo. ook 4.45 uur, 16 jaar. CAMERA: „Mv name is nobody", dag. 7.00 en 9.15 uur, 12 jaar. Kindermatinee: „Dertig jaar kolder", za. Nachtvoorstelling: „Intermezzo", vr en za 11.30 uur, 16 jaar. LIDO 1: „Soldaat van Oranje", dag. 2.30 en 8.00 uur, 16 jaar. LIDO 2: „Herbie", dag. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur, a.l. LIDO 3: „Turks Fruit", dag. 7.00 en 9.15 Kindermatinee: „Donald Duck goes Weat", za., zo. en woe. 2.30 uur, zo. ook 4.45 uur. TRIANON: „De opdracht", dag. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.30 uur, 16 jaar. REX: „De duivelse zussen", dag. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.30 uur. 16 jaar. Kindermatinee: „Piraten van het schateiland", za. en woe. 2.30 uur. Nachtvoorstelling: „Gejodel in het wilde land", vr. en za. 11.30 uur, 16 jaar.' Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur (Diacones- senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za terdag 13 00 uur (Elisabeth-ziekenhuis). Bezoekuren ziekenhui zen Diaconessenhuis: Middagbezoekuur: 13.45-14.30 uur. Avondbezoekuur: 18.30-19.30 uur. Kin derafdeling dagelijks van 14.00-19.00 uur alleen voor ouders zondag 14.00-15.00 uur voor overige familieleden. Kinderen beneden 14 jaar hebben geen toegang op de kinderafdeling. Sint Elisabeth-ziekenhuis: e KLASSE: Volwassenen dagelijks van 14.00-14 45 uur en van 18.30-19.30 uur. Kraamafdeling: dag. van 11.15-12.00 uur chtgenoot) van 15.00-16.00 en van 18. tier Kinderafdeling: dag. 15.00-18.30 2e KLASSE: Volwassenen dagelijks van 11.15-12.00 uur en van 14.00-14.45 uur en van 18.30-19.30 uur. Kraamafdeling: dag.van 11.15-12.00uur (alleen voor echtgenoot) van 15.00-16.00 uur en van 13.30-19.30 uur. Babyshow laatste kwartier van middag- en avond bezoek. Kinderafdeling: dag. van 15.00-18.30 Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten behalve kinderen zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 14.15-15.00 uur. 18.30-19 30 uur. Voor de prematurenafdeling gelden de volgende bezoekuren (alleen voor ouders): Maandag tlm vrijdag- 18.30-18.45 uur Zaterdag en zondag: 14.45-15.00 uur Bezoek aan ernstige patiënten: Wanneer voor ernstige patiënten door lopend bezoek wordt toegestaan kan de hoofdverpleegkundige hiervoor spe- ciale'kaarten verstrekken. Bezoektijden Kinderkliniek: Dagelijks: 15.00-15 45 uur. 18 30-19 00 uur. Bezoektijden kinderafdeling Elke dag: 14.15-15.00 uur 18.30-19.00 uur Alphen aan den Rijn Rijnoord: le en 2e klas 11-11.30: 13.30- 14.15 en 18 30-19 30 uur; 3e klas 13.30- 14.15 en 18.30-19.30 uur; Kraamafdeling r ouders 18-18.30 i Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vliegverkeer van en naar Schiphol kun- :ht worden gemeld bij hel

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1977 | | pagina 21