BEDRIJVEN DIE HUN LICHT OPSTEKEN OVER ENERGIEBESPARING KRIJGEN TOT F1.000.- VAN DE ADVIESKOSIEN VERGOED. Win de Ford Fiesta. Vier eeuwen hervormde gemeente van Hoogmade esmaiBBat Klein, maar krachtig genoeg om vol te houden Vooreen gezonde balans. Verstandig met energie. Uw knackebröd dweept met wat malse paling. DINSDAG 18 OKTOBER 1977 ADVERTENTIE Investeren in energiebesparende maatregelen is in veel gevallen een gezonde zaak. U wilt best, maar de vraag is hoe? Welke maatregelen? En hoe te beginnen7 En waarmee? Om u te helpen een goed antwoord op die vragen te vinden heeft de minister van Economische Zaken een regeling in het leven geroepen die u een duwtje in de rug geeft,Die regeling luidt als volgt. Als een ondernemer zich wil laten adviseren over energiebesparing binnen zijn bedrijf, kan hij een subsidie ontvangen die de helft be draagt van de advieskosten.tot een maxi mum van f1.000,-. Als voorwaarden voor de sub sidie wordt o.a. gesteld dat het advies, moet worden uitgebracht dooreen onafhankelijke erkende adviseur en dat desubsidie wordt verleend voordat" de opdracht aan de externe adviseur wordt ge geven. De SVEN, belast met het uitvoeren van deze regeling, verstrekt zowel de aanvraagfor mulieren als een lijst van erkende adviseurs en een rapportageformulier.Wie dus meerwil weten over deze regeling, of over andere zaken aangaandeenergiebesparing,zoals subsidie op de besparingsmaatregelen zelf, kan schrijven aan: SVEN, Postbus 503, 7300AM Apeldoorn.Of bellemtel.055-410141. Dit is een publikatie van het ministerie van Economische Zaken. - HOOGMADE - Dit jaar is het vier eeuwen geleden dat in Hoogmade de hervormde gemeente werd ge sticht. Was de kerkgemeenschap toen maar klein (het overgrote ge deelte van de inwoners van het dorp bleef het rooms-katholieke geloof trouw), ook nü nog is de ge meente bescheiden. Zij telt onge veer honderd lidmaten. Daartoe behoren ook de hervormden van de dorpen Oud-Ade en Rijpwetering, die kerken in Hoogmade. Nadat in de Nederlanden de Re formatie een feit was geworden, duurde het toch tot 1577 voordat de rk kerk van Hoogmade - die stond op de plaats waar nu de hervormde kerk staat - in gereformeerde han den overging. Of er in de Heerlijk heid ook, net zoals op zoveel andere plaatsen, "gebeeldstormd" is, is niet te achterhalen. Eerste predikant De eerste predikant in Hoogmade was ene Rever Janszoon, die zeer waarschijnlijk op 10 april 1577 zijn intrede-predikatie hield. Tot hoelang hij hier gewerkt heeft, is niet bekend. Mogelijk was het tot 1589. In dat jaar kwam zijn opvol ger, Frank Willemsz. van Dobben, een Leidenaar van geboorte. Van Dobben was een van het katholieke geloof afgevallen priester. Om streeks 1564 was hij pastoor te Heemskerk. Hij liet zich op 22 no vember 1578 te Leiden als student in de theologie inschrijven. De komst van Van Dobben naar Hoogmade geschiedde niet langs wettelijke weg: hij kon hier predi kant worden door de hulp van am bachtsheer Gerrit van Poelgeest, die zich in Hoogmade alle gezag in kerkelijke zaken aanmatigde. Deze Van Poelgeest was een wil- lekeurig'en eigenzinnig heer. Hij was gewend in belangrijke funkties in landsdienst te heersen en ge hoorzaamd te worden. Als am bachtsheer bezat hij het pa- tronaatsrecht. Dit uit de vroege middeleeuwen stammende recht hield in het benoemen van pastoors en predikanten. Dat één en ander vaak leidde tot botsingen tussen Van Poelgeest en het kerkelijk ge zag, spreekt vanzelf. Zonder de lidmaten van Hoogmade hierin te kennen, had Van Poelgeest in 1589 Van Dobben als predikant aange steld, en deze was - zonder zelfs met gunstig gevolg geëxamineerd te zijn - als zodanig opgetreden. Door Hans v.d. Wereld Kerk en pastorie te Hoog made, schilderachtig gele gen aan het water van de Does. In het Evangeliecentrum Zijlsingel 2 te Leiden wordt vanavond om 8 uur de film "Bloed op de berg" vertoond. De film is een produkt van de stichting "Woord en Beeld". Hij laat, volgens de ons verstrekte toelichting, "de kracht zien van Gods liefde en vergeving". De levensovertuiging van het humanisme kent als hoogste ideaal de zelfverwerkelijking en zelfontplooiing van de mens, in solidariteit met anderen. Daarover en over nog een aantal andere aspecten van het huma nisme spreekt de landelijke voorzitter van het Humanistisch Verbond, Rob Tieleman, morgenavond, woensdag 19 oktober, om 8 uur in zaal 1 van de Zuiderkerk aan de Lammenschansweg in Leiden. Er zal ook gelegen heid zijn tot discussie. Morgenavond om 8 uur wordt in Het Breehuys, Breestraat 19 Leiden, de eerste van drie instructie-avonden gehouden voor ieder die in clubs, so ciëteiten en ander jongerenwerk bezig is. Wie nadere inlichtingen wenst, kan bellen met de staf van het Breehuys, telefoon 130983. In het hervormd-kerkelijke centrum aan de Vliet in Rijnsburg heeft de Nederlandse Zondagsschoolvereniging, Bloemgracht 65, Amsterdam, za terdag 22 oktober van 10 tot 2 uur een ontmoetingsdag annex verkoopten toonstelling van werkmateriaal voor godsdienstige begeleiding van kin deren van 4 tot 12 jaar. Ouders, onderwijzend personeel, studenten, leiding van zondagsscholen, kindernevendiensten, kinder- en jeugddiensten, clubleiders, predikanten, catecheten en jeugdouderlingen zijn hartelijk welkom. Getuigenismars Hoop op Het lag op de weg van de classis Leiden, zich met deze gang van za ken te bemoeien. Reeds van het be gin van de Hervorming afhad men er zeer nauwlettend op toegezien, dat geen onbevoegden zich predi kant zouden noemen. De zaak liep in Hoogmade zo hoog dat ze in 1590 voor de synode van Dordrecht kwam. Van Dobben - die niet eens lidmaat was - beloofde dat hij in Koudekerk zou gaan wonen en stappen zou on dernemen om "ordentelijk tot den dienst Gods aangenomen te wor den": Deze belofte kwam hij niet na. Het jaar daarop beloofde hij op nieuw beterschap maar toen had de Synode al haar vertrouwen in Van Dobben al opgezegd Hem werd ten laste gelegd dat hij tóch in Hoog made opgetreden was, dat hij zich niet aan het kerkelijke examen wilde onderwerpen, dat hij nog nooit in de classicale vergadering verschenen was noch ooit ten avondmaal was geweest, dat de kerkelijke toestand in Hoogmade geheel verward was en dat er zelfs een kerkeraad ontbrak, üok bleek bij een onderzoek, dat Van Dobben zich geen rekenschap kon geven van zijn geloof, dat hij zelfs "gansch onverstandig" was in de tien geboden, de wet en het evangelie en dat hij ook niets afwist van de leer van de catechismus. De Synode besloot toen, dat hij zijn funktie als predikant moest neer leggen. Tot februari 1592 mocht hij nog in Hoogmade blijven. In de sy node van Leiden van 1592 werd echter geheel anders over Van Dobben gedacht: men vond dat hij maar in een klein plaatsje stond, en dat hij vroom van wandel was en edelijk wel de evangeliën kon ver klaren. Meer zou Van Dobben een kans krijgen om alsnog een goede predi cant te worden. Ook hier kwam niets van terecht, want in 1593 iankte Gerrit van Poelgeest hem if. Dat gebeurde onder het voor wendsel dat de opbrengst van de jastoriegoederen van dat jaar no- iig was voor het herstel van het kerkgebouw. Strijd Ook voor de volgende Hoogmadese predikant, Pieter Overhaag, is het nodige te vertellen. Geboortig van Gent had hij veel gereisd, hetgeen voor een deel in zijn woelige natuur lag en deels voortkwam uit het feit dat hij er zeer vrijzinnige denk beelden op na hield, in feite bij geen 3nkele van de toenmaals in ons land bestaande geestelijke ge meenschappen aangesloten was en zich door zijn uitdagend optreden overal onmogelijk maakte. Zo was hij van 1560 tot 1573 te Embden in ADVERTENTIE. t.b.v. Buitenlandse vakanties voor gehandicapten De Ford Fiesta L is één van de hoofdprijzen Een auto die alles biedt. Kompakt, maar net zo veilig'en betrouwbaar als iedere andere Ford. Standaard afgeleverd met een gelaagde voorruit. Met automatisch oprolbare 3-punts veiligheidsgordels. Daarnaast is de Fiesta erg betrouwbaar. Heeft-ie dank zij z'n voorwielaandrijving een perfekte wegligging Waar de Fiesta erg zuinig mee blijft, zijn benzine verbruik en onderhouds kosten. De Ford Fiesta is gewoon een ideale gezinsauto Een geweldige hoofdprijs De Ford Fiesta is één van de geweldige hoofdprijzen. Duitsland boekdrukker geweest, terwijl hij daarnaast ook preekte. In 1583 haalde hij zich de woede van de Embdense gereformeerden op de hals, waarna hij verjaagd werd. Hij kwam naar Rotterdam waar hij ook al gauw overhoop lag. In 1581 dook hij weer op in Gent. Maar ook daar was men niet erg ge porteerd van de wijze waarop Overhaag optrad. Hij moest de stad verlaten, maar keerde er vier jaar later terug. Hoe is hij tenslotte in Hoogmade terechtgekomen? In 1593, toen Van Poelgeest zo plotseling Van Dob ben aan de dijk zette, woonde Overhaag in Leiden. Hij was reeds op leeftijd en zat krap bij kas. Van Poelgeest bood hem 250,- per jaar als hij predikant in Hoogmade wilde worden. Zo haalde Gerrit van Poelgeest voor de tweede maal op willekeurige wijze een predikant naar Hoogmade. Overhaag heeft hier tot eind mei 1595 gewerkt. Toen ook hij plotseling was ver jaagd, had hij pas ongeveer 300- tractement ontvangen, zodat hij nog 140,- tegoed had. v Deze hele gang van zaken kon het kerkelijke gezag ook maar matig bekoren en weer besloot men in Hoogmade in te grijpen. Een lange strijd met veel vergaderingen ont stond, en uiteindelijk vertrok Overhaag naar Alphen aan den Rijn. Daar was men zeer tevreden over hem. De Alphense kerkeraad gaf hem een vererend getuigschrift waarin stond, dat in de korte tijd dat hij in Alphen woonde hij zich "met alle stilheid, gelijk een chris ten past", gedragen had en dat men aan hem een "goed vergenoegen" beleefde. Samengevoegd Na het overlijden van Theodorus Spaan werd de hervormde ge meente bij Koninklijk Besluit van 1 februari 1808 bij Woubrugge ge voegd In 1813 werd deze aanslui ting weer ongedaan gemaakt en werd de gemeente opnieuw als zelfstandig erkend. Van 1813 tot 1818 was de gemeente vacant. Ge durende deze vijfjaren preekte de Woubrugse predikant Johannes Heenk eenmaal in de drie weken te Hoogmade. Hij kreeg hiervoor een vergoeding van 150,- per jaar. In 1818 werden de hervormden van Rijpwetering, die tot dan toe bij Oude Wetering behoorden, samen gevoegd met Hoogmade. Dat was vooral financieel een voordeel, daar de gemeente van Rijpwetering reeds in de 17de eeuw een Ar- menfonds in het leven had geroe pen. Dit fonds was zó uitgebreid geworden dat de staat zich ermee ging bemoeien. Sinds het samenvoegen van Hoogmade en Rijpwetering ston den hier vele predikanten. Hun eenendertig namen zijn te lezen op twee borden naast de kansel in het kerkgebouw. De huidige predi kant. dr. H van Vliet, is de 32ste sinds 1818. De oude kerk werd in 1729 afge broken en men bouwde de huidige op de fundamenten van haar voor ganger. Er staat: "Op den fon- damente nadat sij regt ende water pas gemaeckt sijn op te metselen". Alleen het priesterkoor bleef bij de herbouw achterwege. In 1904 werd een consistoriekamer aange bouwd. Door toedoen van ds. J. de Jong is in de jaren 1954-1955 de kerk ingrij pend gerestaureerd. Supervisie hierover had de Leiderdorpse ar chitect P. van der Sterre. De kleine gemeente kon de restauratiekosten niet alleen opbrengen. Ds. De Jong wist door vele predikaties elders sympathie voor het kerkje en daarmee het nodige geld los te krijgen. Met zijn ongeveer vijfenzeventig zitplaatsen is het kerkje geheel be zet en een kerkdienst hier heeft dan ook een eigen, intieme sfeer. Luchter Nog onlangs werd het interieur ver fraaid met een grote luchter en een aantal wandlampen uit de, inmid dels afgebroken, Oosterkerk (He rengracht) te Leiden. De hervormden van Hoogmade en Rijpwetering getroosten zich veel inspanning om hun bescheiden gemeente in stand te houden. 9 Op initiatief van de evangelist Ben Hoekendijk zal zaterdag door de Utrechtse binnenstad een "getuigenismars" trekken, die een onderdeel is van de door hem georganiseerde jaarlijkse One Day, dit jaar voor de zesde keer. Vorig jaar bezochten 15.000 mensen deze dag. Hoekendijk heeft jeugdleiders gevraagd, met hun groepen aan de tocht deel te nemen, en spandoeken, gitaren en andere muziekinstrumenten mee te brengen. De mars start om 4 uur bij de Irenehal (Jaarbeurs-com plex). In die hal wordt de rest van de dag een gevarieerd programma van muziek, prediking en bijbelstudie aangeboden. Om 10 uur gaan de deuren open. Op een "evangelische beurs" zullen zendings- en evangelisatiegroe- pen zich met informatieve stands presenteren. Het thema van de manifestatie is: "Vrede met God, met jezelf en met je naaste". Ds. C. M. Langeveld, emeritus-predikant, wonende in Vianen, heeft zich bereid verklaard, voorlopig het voorzitterschap op zich te nemen van het Zuidhollandse college van visitatoren-generaal van de Hervormde Kerk. Hij volgt ds. De Roos op, die met emeritaat is gegaan. Visitatoren zijn mensen die door gesprek moeten proberen, vastgelopen situaties in het kerkelijke leven weer op gang te brengen. Dat is dan een bijzondere visitatie. De normale vijfjaarlijkse visitatie is te beschouwen als een huisbezoek bij de plaatselijke kerkeraden. ln Alphen aan den Rijn wordt op 22 november een nieuwe hervormde kerk in gebruik genomen. Het is de Sionskerk, die wordt gebouwd in opdracht van de hervormd-gereformeerde modaliteit binnen de her vormde gemeente van Oudshoorn-Ridderveld. De kerk komt in de plaats van het gebouw aan de Hooftstraat dat te klein is geworden. Predikant van deze gemeente is ds. S. W. Verploeg. Naar Z.-Afrika Zeer binnenkort gaat een delegatie van de Geref. Bond in de Hervormde Kerk naar Zuid-Afrika. Het hoofdbestuur van de Geref. Bond heeft in het weigeren van een Zuidafrikaans visum.aan hei-vormde synodeleden geen aanleiding gevonden zijn reis af te zeggen. Daarop is nogal wat kritiek gekomen. Men verweet de Geref. Bond gebrek aan solidariteit. Ir. J. van der Graaf, secretaris van de bond, heeft in de tv-rubriek "Ken merk" verklaard, dat hij de vragen die rond deze reis zijn gerezen wel kan begrijpen, maar, dat naar de mening van het hoofdbestuur, elk communi catiekanaal naar blanke en zware medechristenen in Zuid-Afrika moet worden benut. Hij wees ook op de diepgaande verschillen binnen de Hervormde Kerk wat betreft het beleid ten aanzien van Zuid-Afrika. De Raad van Kerken in Nederland zal zijn sectie voor sociale vragen, en met name de werkgroep Nieuwe Levensstijl daarvan, verzoeken een prog- te ontwikkelen voor gerichte energie besparing. Boterhammen, broodjes, tosti's als ze eenmaal de smaak te pakken hebben, weten ze niet meer van ophouden. Lonken naar paling. Dwepen met garnalen. Knipogen naar een stevig lekkerbekje. Ver kikkerd op een sappige vissalade. Smachten naar sardines of pilchards. Verrukt van 'n moot schelvis. Gek op gerookte haringfilets. Weg van 'n heerlijke Hollandse Nieuwe. Tja, als ze eenmaal de smaak te pakken hebben, weten ze niet meer van ophouden. En geef ze eens ongelijk. Doe meer met vis, omdat 't zo lekker is. <ij[< Produktschap voor Vis en Visprodukten, J avast raat 2b, Den Haag. 'w'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1977 | | pagina 16