'Verzet in Nederland een heilige koe' 'THE DEEP' NIET SPANNEND knappe thriller Overbodige reis van SSsrSsHï T)« ondraclit" 'menselijke' auto VRIJDAG 14 OKTOBER 1977 FILM PAGINA 27 OEGSTGEEST - Een van de be kendste inwoners van üegstgeest is de regisseur Paul Verhoeven. Zijn beroemdheid begon na Neder landse speelfilms als "Wat zien ik" en nam gestadig toe na "Keetje Tippel" en "Turks Fruit". Opnieuw heeft hij een Nederlandse film ge maakt die insloeg (en nog steeds slaat) als een bom: "Soldaat van Oranje". De film is de geschiedenis van een aantal jongens uit de betere krin gen in oorlogstijd. Er zijn win naars en verliezers. Na afloop van de film heb je het gevoel dat het allemaal voor niks is geweest, Al dat moorden, al dat geweld. Is dat de strekking van het boek, c.q. de film en is dat ook jouw persoon lijke opvatting van oorlog in het algemeen? "Het is niet de strekking van het boek, geloof ik. Het is wel de strek king van onze film. Wij wilden vooral aan het eind van de film één conclusie vasthouden, n.l.: wat heeft het allemaal opgeleverd wat Erik heeft uitgehaald met zijn vriendjes? Twee jongens blijven er over tenslotte, Erik -de held- en Jacques die zegt: "Ik moest oppas sen hoor, illegaal tentamen doen". Dat is zijn verzet geweest. Zeer mi nimaal weliswaar, maar iedereen doet zoals die zelf geaard is. De één zal het mooi vinden om in het verzet te gaan omdat hij daar wat in ziet. Voor het vaderland, voor het com munisme, voor het anti-fascisme. En de ander zal denken: nou jon gens, we moeten onze krachten sparen, want we kunnen van bin nen uit weinig doen. In Nederland wordt altijd als over een heilige koe over het verzet ge sproken en dat vind ik absoluut on terecht. Dat er zo over de com munisten en gereformeerden wordt gesproken, dat vind ik te recht. Die hebben zich te pletter gewerkt en veel zijn er ook aan ge gaan. Die hadden alletwee een duidelijke visie op de sitauatie: "Die moffen moeten eruit". Wat Erik eigenlijk ook had, maar niet uit idealisme. Meer van: "wat is dat nou, die heren horen hier niet". Toch heeft hij maanden gepro- •beerd weg te komen. Het was niet iemand die van binnenuit kon vechten, in het verzet of zo. Meer iemand die met open vizier wilde vechten. De grondidee van de film is: in dat kamertje, waar die foto van die zes jongens genomen wordt, daar be gint het. En daar eindigt het ook. Daar komen Erik en die andere jongen weer bij elkaar en kijken nog eens naar diezelfde foto. Dat zit er bij Hazelhoff ook wel min of Op welke belangrijke punten wijkt de film af van het boek? Ik vond het een heel aardig boek, maar er zitten bepaalde tendenzen in die ik liever niet wilde. We heb ben daarom een paar dingen ver anderd. Het boek is autobiogra fisch. Het gaat over Erik zelf. De mensen die er verder in voorkomen worden slechts aangetipt. Meer niet. Wij hebben Erik minder belangrijk* gemaakt en de overige figuren meer postuur gegeven. Verder hebben we van twee in het boek voorkomende personen éen ge maakt. In het boek treedt Peter Ta- zelaar (Guus Lejeune in de film) pas halverwege op. Wij vonden dat het niet kon, een hoofdpersoon hal verwege de film inlassen. We heb ben een zekere Jonkheer Ernst de Jonge, die al eerder in het boek voorkomt (diegene die Erik die soepterrien op z'n kop zet) gecom bineerd met Peter Tazelaar tot de figuur Guus Lejeune. Nog een belangrijke ingreep is dat wij Guus Lejeune volgden in Ne derland. Ik vond het onaangenaam om alleen maar de situatie vanuit Londen te benaderen. Wat in het boek feitelijk gebeurt. Zowel mijn beide scenarioschrijvers als ik wa ren van mening dat we de situatie anno 1943 in Nederland moesten tonen. Alles bij elkaar een vrij grote ombouw. Daardoor kwamen de ac centen anders te liggen. En dan de figuur van Robbie. Die wordt hij Hazelhoff slechts een keer zonder naam genoemd. Die hebben wij ook zeer uitgebouwd. Hij pleegde verraad om zijn joodse verloofde te redden. Aan het eind van de oorlog is hij door één van zijn vrienden, notabene de broer van Rijk de Gooyer (die vlak na de oorlog in In donesië gestorven is) doodgescho ten. Die scène, waarin Guus op de fiets Robbie neeschiet komt uit het vei- haal van Hanny Schaft, dat com munistische meisje, dat een maand voor de oorlog is gefusilleerd. Wij hebben heel lang getwijfeld om het verhaal van Hanny Schaft te verfilmen."Dat was dan wel een verhaal over een heel andere groep mensen geworden. "Ja, in derdaad. Wat ik merk bij de kritie- Paul Verhoeven: "We hebben lang getwijfeld c verwerpen, want die zijn weer net iets anders gestructureerd. Maar ik vind wel dat we vooruit zij n gegaan sinds de jaartelling. Zoveel mensen die toen rechteloos waren, waar mee gesold werd, waar niks voor gedaan werd, een slavernij, een rotzooitje van heb ik jou daar, waar een kleine bevoorrechte groep prima mee uit de voeten kwam natuurlijk". Die corps-studenten zijn ook een bevoorrechte groep en die hebben daar helemaal geen problemen mee. Geen schuldgevoel of zo. Een aangeboren herengedrag. Om zo te kunnen leven, dat is fascinerend. "Ja, het heeft mij ook altijd gefas cineerd. Ik kom nu niet direct uit een corps-milieu. Mijn vader was hoofdonderwijzer. Het was wel be ter als je vader gestudeerd had aan de universiteit. Dat werd je ook voortdurend voor de voeten gegooid. Ik was (en ben) ook niet zo corps-minded. Ik kijk er meer tegenaan van: ja, daar gaat het zo, en daar gaat het weer zo. Ik heb er geen politiek standpunt over. Zaken die voor mij belangrijk zijn hebben meer te maken met leven en dood. Ik zie het wel hoor, dat het eigenlijk beter zus is of zo, maar dat ik er nou door gegrepen word, dat ik daar ooit iets voor moet doen, een standpunt innemen of zo, dat kan ik eigenlijk niet". Het element sado-masochisme in i het verhaal van Hanny Schaft te verfil- relaties, heb je daaraan gedacht bij de vriendschap tussen Erik en ken is dat ze allemaal hun eigen verzetsfilm willen. De Groene b.v. wil een communistische film, een Hanny Schaft-film. Waar we inder daad aan gedacht hebben. Want het maakt mij nou niet zo ontzaglijk veel uit wat voor soort mensen het zijn. Ik bedoel, ik kan me net zo goed in een communistisch meisje verdiepen, misschien iets moei lijker omdat mijn milieu daar niet zo meer correspondeert. Maar we waren in ieder geval al een heel eind op weg. We hebben heel lang ge twijfeld of we "Soldaat van Oranje" zouden laten vallen, vooral ook in verband met de moeilijkheden met de Prins destijds. Er was ontzaglijk veel tegenwerking. Behalve uit het verhaal van Hanny Schaft hebben we ook veel voorvalletjes en ge beurtenissen uit het boek van Weinreb gehaald. En ook -«it De Jong. We hebben niets verzonnen, alle situaties zijn op de realiteit ge baseerd. Het enige wat we verzon nen hebben is die scène met die twee tango-dansende mannen. Een andere vraag. Vind je het be slist noodzakelijk bepaalde scè nes, die martelscènes b.v. zo realistisch weer te geven? "Ik vond het nodig de mensen duidelijk te maken dat het geen padvindersgedoe was, dat verzet. In het begin van de film zie je die jongen met dat zendertje en die an dere jongen, die met een vogel kijker fotootjes maakt in de duinen. En zo ging het ook. Dat was alle maal niet professioneel. Niet op het niveau van de Duitsers, die dat al lemaal meteen doorhadden en daarmee ook de meest ingewik kelde en smerige spelletjes speel den. Ik wou dat het ineens duidelijk was, met dat folteren en zo". Door Son.ja Haverkate Die ontgroeningsscène aan het be gin van de film lijkt mij zeer na tuurgetrouw weergegeven. Heb je in Leiden gestudeerd en was je be kend met het corpsleven? "Jazeker. Ik geloof datje het anders niet zo kan. Ik ben in '56 hier aan gekomen. Dat was net in de tijd van de. groenen-schandalen. Dat was echt de laatste tijd van het corps. De zaak kwam naar buiten en toen was het ook afgelopen". Die ontgroeningsscène loopt als het ware vooruit op het geweld dat later volgen zal. Er zit een fas cistoïde element in. "Dat denk ik wel, ja. Uit genetisch oogpunt bekeken zit dat in iede reen denk ik. Je moet er toch van uitgaan dat de mens afstamt van één van de agressievere apensoor ten. Volgens de evolutieleer ten minste". Dat is niet bewezen. "Nee, maar ik maak me daar niet al te veel illusies over. Ik denk dat het zo is. Ik vermoed dat het fascisme daarom ook vreselijk moeilijk te bestrijden is. Althans, dat het er overal weer uitkomt". Ja, maar wat doe je met zo'n con statering? "Je kan het proberen om te buigen, je kan het signaleren, je kan het "kalt stellen". In de eerste plaats moet je je bewustzijn vergroten. Je moet het zien. Als je het niet ziet, doeje ook niets volgens mij. En dan zijn er altijd mensen die dat weer Guus? Erik wordt immers behoor lijk mishandeld door Guus? "Nee, absoluut niet. Het hele sado-masochisme boeit my niet, hoewel ik me er wel een tijdlang mee bezig gehouden heb. Ik weet, het is ook een manier om tegen de dingen aan te kijken. Het is het uit gangspunt van Adorno (een be kend Westduits filosoof - Red.) bij zijn interpretatie van het fascisme. Je moet dat anders zien. In het corps was het de afspraak: ik heb het nu voor het zeggen en jij hebt niets te zeggen". En dat gaat zover dat je iemand voor de grap in puin kan timme- "Nee, zo ver gaat dat niet. In de goeie zin van het corps werd zoiets natuurlijk niet geaccepteerd. Zo'n praeses, die de top van het corps was, die dan de volgende dag naar zo'n jongen toegaat en zegt, moetje eens luisteren, ik kom mijn excuses aanbieden". Maar hij doet zo neerbuigend. "Ja, oke. Maar je moet onderscheid maken tussen twee dingen: hoe iemand zich uitdrukt en wat er ge beurt. Wat gebeurt er? Hij (Guus Lejeune) heeft iets gedaan, niet met als iemand iets nieuws begint moet het idee om die jongen te verwon den of zo, maar om hem te jennen en klein te krijgen. Daar gebruikt hij een verkeerde methode voor. Dan, de volgende dag, biedt hij zijn excuses aan. En dan moetje onder scheid maken tussen hoe hij zijn excuses maakt en dat hij het doet". Het is dus gepermitteerd iemand klein te krijgen? "Dat is de essentie van de ontgroe ning. Het uitgangspunt daarbij is: je hem eerst afbreken. Een soort initiatie dus. De indianen doen het ook. En niet alleen de indianen. Maar mij ging het er om te laten zien hoe het gegaan is. En dat er juist uit die hardheid een vriendschap voortkomt". Dat is het meest menselijke in de film, die vriendschap tussen die twee jongens. Die relaties met die vrouwen stellen eigenlijk niet zo veel voor. "Nee, die zijn nikserig natuurlijk. Die ene relatie gaat uit van het meisje, van Ester. En dat andere meisje, Susan, die is eigenlijk net als Erik. Heel realistisch. Als ze denkt, wie wil ik nou het liefst in Engeland houden van die twee jongens, Guus of Erik, dan gaat dat zo bij haar: "Met die Guus ben ik al naar bed geweest. Dat heb ik nou wel gezien. Nu die Erik". En dat heeft Erik wel door. Maar dat interesseert hem verder niet. Hij denkt gewoon, zo is het leven. En dat vind ik nou juist wel aardig, dat harde, dat realistische. Drama turgisch dan. Ik vind het boeiend om zulke mensen te laten zien. In contrast met bijvoorbeeld mensen als Guus en Alex. Guus, aan het be gin een groot man, kan het op kri tieke momenten eigenlijk niet aan. En dan die Alex. Dat is een heel tragische figuur. Z'n vrienden laten hem als een baksteen vallen omdat z'n ouders NSB-ers zijn en ik wou laten zien dat je om die reden, uit die motieven o.a., gedreven kunt worden tot het soort van dingen die Alex doet. Je kunt dat wel verwer pelijk vinden en zeggen, dit is de schuldige, maar ik wilde dat de film zou uitstralen dat je de schuldige niet kunt aangeven. Erik en Alex, het zijn twee keer zijden van dezelfde medaille. Alex zegt ook - veel realistischer dan Erik eigenlijk - "over een paar jaar vechten de Engelsen en de Duitsers samen tegen de communisten, maar dat maken wy niet meer "Alex heeft dat inderdaad niet meer meegemaakt. Erik wel. Die is na de oorlog eerst naar Amerika ge gaan, later bij radio München met als chef dezelfde man die in de film Giessman is, die Duitser met die le ren jas aan, die achter dat bureau zit". "Dus wat Alex daar op dat feestje zegt is precies wat er ook gebeurd is, n.l. dat de Engelsen en de ■Duitsers samen (weliswaar met propaganda) tegen de communis ten zijn". "Het einde van de film is een soort weerspiegeling van de afstand die ik van deze dingen heb. Een soort van: ja, god, wat is het nou eigenlijk allemaal en is het ene wel belang rijker dan het andere. Is de ene nou een held en de andere een schurk. Of, wie heeft er nou gelijk? Dat blijft allemaal in het midden en zo zie ik het ook". "The Deep", regisseur: Peter Yates, hoofdrolspelers: Nick Nolte, Jacqueline Bisset en Robert Shaw, theater: Luxor, leeftijd: 16 jaar. Hoewel de weer diepblauwe zee zowat de enige overeenkomst is tussen "Jaws" en "The Deep" ont kom je toch niet aan een vergelij king tussen die twee films. Niet al leen is Peter Benchley bij beide produkties verantwoordelijk voor het verhaal, maar ook in de publici teitscampagne wordt om begrijpe lijke redenen gretig ingehaakt op het miljoenensucces van "Jaws". Helaas moet worden vastgesteld dat "The Deep" geen moment kan tippen aan zijn "voorganger". Zo geraffineerd en goed gedoseerd de spanning in "Jaws" was opge bouwd, zo voorspelbaar en vooral langdradig is "The Deep". Daarte genover staat dan wel dat er in "The Deep" zowaar sprake is van een echt verhaal ("Jaws" was in feite niet veel meer dan het toeslaan of het wachten op het toeslaan van de witte haai), maar dat het scenario nu mateloos boeit, zou teveel ge zegd zijn. Hoofdpersonen in dit drama zijn de Amerikaan David Sanders en zijn vriendin Gail, die hun vakantie doorbrengen op de Bermuda-eilanden. Ze zijn beiden verwoed diepzeeduiker en op één van hun speurtochten stuit het tweetal op een kleine ampul die ge vuld blijkt met morfine. Een vondst die voor nogal wat opschudding zorgt op het eiland. Henri Cloche, leider van een gevreesde bende, zet David en Gail hardhandig onder druk, om achter de vindplaats van de morfine te komen. Ze laten ech ter niets los en roepen de hulp in van avonturier en befaamd duiker Romer Treece, die hen niet alleen in bescherming neemt maar boven dien assisteert bij hun duik-es- capades. Onder zijn deskundige leiding komen ze er achter dat er niet alleen een gigantische hoeveelheid morfine op de zeeb odem ligt te wachten, maar ook een grote schat aan sieraden en andere kunstvoorwerpen. Cloche krijgt daar lucht van en probeert het drietal op alle mogelijke manieren dwars te zitten. Regisseur Peter Yates is zo slim om aan de hand van dit avontuur, op zich best fascinerende beelden van het leven onder water te filmen. Vooral in het begin lijkt "The Deep" daarom een combinatie van een spannend jongensboek en een aflevering uit de natuurserie "Sur vival". Best aardig natuurlijk maar als het jongensboek niet zó span nend blijkt, kan de aandacht met een paar vreemdsoortige vissen niet worden vastgehouden. Jammer is het bovendien dat een aantal aardige facetten van het oor spronkelijke boek om niet te door gronden redenen zijn weggelaten. Verleden, achtergrond en beweeg redenen van de drie hoofdrol spelers David, Gail en Treece wor den niet of nauwelijks aangegeven, waardoor de drie figuren een beetje in het luchtledige blijven hangen. Nu zijn de acteurs en actrice dan ook beslist niet imponerend bezig. De tv-acteur Nick Nolte (De Jor- daches) straalt wel een hoop virili teit uit, maar mist toch de persoon lijkheid van een Robert Redford, waarmee hij (uiterst voorbarig) al is vergeleken. En ook de al even zeer geroemde Jacqueline Bisset kan een goed gebouwd lichaam niet pa ren aan veel acteertalent, terwijl Robert Shaw tenslotte al flink slij tage begint te vertonen. Wie ver schil ziet tussen zijn rol in "The Deep" en in "Jaws" mag het zeg gen. Meest kwalijk is toch echter wel dat "The Deep" hier en daar een beetje riekt naar rassendiscrimina tie. Alle goeden hebben een room- balnk huidje, terwijl de zwarten niet deugen. Des te opvallender roomblank men beseft dat Treece in het boek afkomstig is van de Be rmuda's en in de filmversie één op de eilanden wonende Amerikaan is. Een wijziging die in de film geen moment wordt gerechtvaardigd. BART JUNGMAN Het trio Nick Nolte, Robert Shaw en Jacqueline Bisset, dat zich in "The Deep" tegen de misdaad inzet. topher Plummer; theater: ••K-lV/ vA J. Ci vXi. 1/ Trianon; leeftijd: 16 jaar. "Herbie gaat naar Monte Carlo"; Walt Disney; Lido 2; alle leef tijden. Van alle goede ingevingen die Walt Disney in zijn leven heeft gehad is Herbie, het menselijke autootje er Toen enkelejaren geleden de eerste film met dit vertederende kevertje uitkwam, had die veel succes. Natuurlijk moesten er toen meer komen. "Herbie gaat naar Monte Carlo" is de nieuwste. Maar ook de minste. De makers in de Walt Dis- nev-studio's, hebben namelijk de onzalige gedachte gehad, dat de auto nu maar eens verliefd moest worden op een andere auto. En dan slaat het krakkemikkige gevalletje op hol, zodat het zelfs in de rally van Monte Carlo geen gek figuur slaat. Al moeten de berijders wel oppas sen wat ze zeggen, anders weigert het eigenzinnige dfng. Alles komt natuurlijk op zijn pootjes terecht en daarmee is dan een nieuwe film' toegevoegd aan het hoofdstuk "overbodige". Juist voor kinderen zouden de filmmakers eens wat meer kwali teit op de markt mpeten brengen. .Want daar ontbreekt het nog erg aén. ANNEMIEK RUYGROK Hoe goed de thrillers van het Zweedse koppel Sjöwall en Wahlöo zich lenen voor verfilmling bleek een aantal maanden terug met "De verschrikkelijke man uit Saffie". Een nog beter bewijs is wel "De op dracht", een solowerk van Per Wahlöo waar regisseur Marets Arehn zich aan waagde. Ging "De verschrikkelijke man uit Saffie" nog een beetje mank aan een ge brek aan dynamiek, Arehn's pro- dukt is eigenlijk helemaal af. Vol doet aan de eisen die je aan een goede thriller moet kunnen stellen: dubbele bodems, verrassende wendingen en vooral veel actie. Dat daarbij nog de corruptie in onder ontwikkelde landen aan de kaak wordt gesteld, maakt de film nog eens extra-interessant. Centraal in "De opdracht" staat Erik Dalgren, een man van even in de dertig, boordevol ambities en balend van zijn saaie bureau-werk op het ministerie van Buitenlandse Zaken. Zijn grote kans om uit die sleur te raken komt als in een Derde-Wereldland (wordt niet met name genoemd maar al snel is duidelijk dat het verhaal zich in La- tijns-Amerika afspeelt), links en rechts elkaar in de haren vliegen en hij wordt gevraagd te bemiddelen om daarmee de belangen van de Zweedse industrie te beschermer). Met de zelfverzekerdheid van de Westeuropeaan die dat varkentje wel eens even zal wassen begint hij vol energie aan zijn opdracht, maar het wordt hem al vlug duidelijk dat de zaken niet zo eenvoudig liggen. Niet alleen staan de twee partijen mijlenver van elkaar af, maar poli tie en leger waarop hij denkt te kunnen rekenen, blijken samen te heulen met de extreem-rechtse Burgerwacht. Aan het slot zijn de rollen dan ook omgedraaid en is de gedesillusioneerde Dalgren de ma rionet van politiechef Bahounek. De liefde waarmee Arehn aan "De opdracht" moet hebben gewerkt, blijkt vooral uit de aandacht die is besteed aan kleine maar veelzeg gende details. Voorbeeld: op het .nippertje ontkomt Dalgren aan een aanslag, waarbij zijn bril op de grond valt en hij de rest van de film met een gebarsten linkerglas rondloopt. Een treffender manier op de hulpeloosheid weer te geven van de eerst zo van zichzelf over tuigde Zweed is nauwelijks te vin den. De hier nog niet zo bekende acteur Thomas Hellberg geeft op uiterst knappe wijze gestalte aan de metamorfose die Erik Dalgren doormaakt. Hij krijgt daarbij dan ook zeer kundig tegenspel van de routiniers Fernando Rey als de sluwe intrigant en Christopher Plummer als de ambitieuze poli tiefunctionaris Bahounek. BART JUNGMAN Blijvers STUDIO - "Cria cuervos", on volprezen beelden van regis seur Carlos Saura. LIDO 1 - "Soldaat van Oranje". Nederlandse oorlogsfilm van formaat. LIDO 3 - "Turks Fruit" van de zelfde maker als "Soldaat". Terug in Leiden CAMERA - "My name is no body" van het duo Sergio Leone (regie) en Ennio Mor- ricone (muziek). Terence Hill speelt de hoofdrol. Kindermatinee CAMERA - "Dertig jaar kol der". LIDO 3 - "Donald Duck goes West". REX - "Piraten van het schateiland". Nachtfilms CAMERA - "Intermezzo". REX - "Gejodel in het wilde land". REX "De duivelse zusters" - En toch heeft het met sex te maken. Goede films in Am sterdam "L'une chante l'autre pas" van Agnes Varda, Leidsepleinthea- ter. j "Une femme a sa fenêtre" met Romy Schneider, Philippe Noiret en Victor Lanoux. Regie Pierre Granier Deferre, The Movies. Haagse bioscopen APOLLO 1: "Herbie gaat naar Monte Carlo", dag. 1.30, 3.45, 7.00 en 9.15 uur, a l. APOLLO 2: "The harder they come", dag. 2.00, 7.30, 9.45, zo. 2.00, 4.15, 7.30 en 9.45 uur, 16 jaar. ASTA: "The deep", dag. 2.30, 7.00 en 9.30 uur, zo. 1.30, 4.00 enz., 16 jr. BIJOU: "Spermula", dag. 7.30, 9.45 uur, 16jaar. 's middags 2.00 uur, zo. ook 4.15 uur. "Kissin' cousins", a.l. CALYPSO: "The man from the organization", dag. 7.15, 9.30 uur, 16 jr. 's middags 2.15 uur, zo. 1.45, 4.15 uur "Dun- derklumpen", a.l. CAMERA: "De kleine wereld van Don Camillo", dag. 2.15, 7.15, 9.30 uur, zo. ook 4.30 uur, а.l. CINEAC: "De jungle breekt los", do. en vr. 1.30, 4.00, 7.00 en 9.30 uur, overige dagen alléén 7.00 en 9.30 uur, 16 jaar. CORSO: "Soldaat van Oranje", dag. 2.30 en 8.30 uur, 16 jaar. DU MIDI: "Turks Fruit", dag. 8 15 uur, vr. en za. 7.00 en 9.30, zo. 4.00, 7.00 en 9.30 uur. EUROCINEMA: "Battle of Midway", za., zo. en woe. 3.34 en 7.45, overige dagen 1.45 en 7.45 uur, 12 jaar. METROPOLE 1: "Verdwenen in de Bermudadriehoek", dag. 2.00, 6.45 en 9.30, zo. 1.15 en 4.00 uur enz., 12 jaar. METROPOLE 2: "Slap shot", zelfde tijden als in i, 16 jaar. METROPOLE 3: "Excorcist II; the heretic", zelfde tijden als in 1, 16 jaar. METROPOLE 4: "New York, New York", dag. 2.00, 6.45 en 9.30 uur, a.l. v METROPOLE 5: "Veel gedon der in Hongkong", dag. 2.15, б.45 en 9.15 uur, zo. ook 4.00 uur, alle leeftijden. ODEON 1: "Herbie gaat naar Monte Carlo", dag. 1.45, 6.45 en 9.30 uur, zo. ook 4.15 uur, alle leeftijden. ODEON 2: "Plankgas", dag. 2.00, 6.45 en 9.15 uur, zo. ook 4.30 uur, a.l. ODEON 3: "Het eiland van dr. Moreau", dag. 2.15, 7.15 en 9.45 uur, zo. ook 4.45 uur, 12 jaar. ODEON 4: "Een brug te ver", dag. 1.30 en 8.00 uur, 16 jaar. OLYMPIA: "Black sunday", dag. 2.00 en 8.00 uur, 16 jaar. PASSAGE: "Soldaat van Oranje", dag. 2.00 en 8.15 uur, za. en zo. 1.30, 4.45 en 8.15 uur, 16 jaar. ROYAL '70: "Porno voor het Midden-Oosten, do., za. en zo. 2.00,7.00 en 9.30 uur, vrij. 2.00 en 6.45 uur, ma. 2.00 en 8.00 uur, di. en woe. 2.00 uur, za. ook 4.30 uur, 16 jaar. ROYAL op zolder. "De vinger des doods", do., vr., za. en zo. 2.00, 7.00 en 9.30 uur, ma. t/m woe. 2.00 en 8.00 uur, za. en zo. ook 4.30 uur, 12 jaar. STUDIO2000: "The deep", dag. 2.00,7 00 en 9.30 uur, zo. 1.00 uur enz., 16 jaar. DE UITKIJK: "Cria cuervos". 7.00 en 9.30 uur, do. en vrij. ook 2.00 uur, 16 jaar. Zaterdag- t/m woensdagmid dag: "Tekenfilmparade", 2.00 uur, a.l.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1977 | | pagina 27