Koning Petaio heeft een stok gekregen... 'Legali satie voor name stap...' Tindemans Koko Petaio heeft de eerste stappen al ondernomen. Na mens zigeunerorganisaties uit Nederland, Belgie, Frank rijk, Italië, Engeland en Zwit serland stuurde hij een paar dagen geleden een brief aan premier Tindemans van Bel gie. Met het dringende ver zoek de zigeunerfamilies Pe- trebos en Modest in Antwer pen en Brussel de Belgische nationaliteit toe te kennen. „De la'atste weken ging het", vertelt Koko vol wrok. „maar jarenlang zijn die families om de 24 uur opgepakt, gepest en als gekken van Brussel naar Antwerpen, en omgekeerd, gestuurd. Ze kregen nauw elijks slaap. En die families leven al vijftig jaar in- Belgie!" De 35-jarige Koko Petaio schetst dan het beeld, dat hij graag voor zich en zigeuners overal zou zien. „We willen bij elkaar zijn, niet assimileren, wel integreren. Van hoge rhand mag niet worden ge zegd, de zoon daar, de vader daar, de broers weer ergens anders. Een eigen terrein, waarop we huizen kunnen bouwen, de kinderen op school, wij werken. Dat zeg ik al een paar jaar, maar we krijgen de kans niet. Niemand van ons niet, in geen enkel land". Spreekt Petaio met bouwen en werken nu over zijn familie op het terrein aan de Rode Kruisstraat of over de zi geuners in het alge meen?!,,Echt, ik spreek voor velen. Veel zigeuners willen dat. Maar het wantrouwe- n is zo groot". Honderd jaar De familie Petaio - al meer dan honderd jaar in Nederland en in het bezit van een Neder lands paspoort - voert na ja renlange omzwervingen een gevecht met de gemeente Amsterdam over een ves tigingsplaats. Amsterdam voelde niets voor de huidige plaats aan de Rode Kruis straat en ook niet voor een plekje in Buiksloterdijk. Maar GS van Noord-Holland verklaarden het besluit van de gemeente, dat de Petaio's gencentra moest gaan wonen, nietig. De gemeente tekende weer beroep aan bij de Raad van State en nu is het wachten op een uitspraak. Wachten, dat zeker nog een jaar gaat- duren. „Maar ik begrijp het wel. Am sterdam heeft bouwplannen in Buiksloterdijk. Wij zitten daar in de weg. Dus ga ik een kort geding aanspannen, waarin ik eis, dat de gemeente Amsterdam in de tijd, die de Raad van State nodig heeft voor ee*i uitspraak, zich ont houdt van bouwactiviteiten op dat plekje. Als ik praat over Amsterdam dan bedoel ik niet eens zo zeer de bur gemeester. De ambtenaren maken hier de dienst uit, een machtig lichaam. AZ, Alger mene Zaken, daarmee moe ten wij strijd voeren. Ik heb burgemeester Polak in een lang gesprek uitgelegd, wat er de laatste jaren is gebeurd, op w^ke manier wij moeten vechten met de ambtenaren van Algemene Zaken. Maar hij bleef bij het besluit van Samkalden en tekende be roep aan bij de Raad vart State". Acties Op dat moment valt Paul van Eeuwijk in. Hy vecht aan de zijde van de zigeuners; ontmoette Koko bij de rellen op de Nieuwmarkt en is sedertdien te vinden in de buurt van de zigeunerkoning. „Ik zal je maar een voorbeeld noemen over de houding van Algemene Zaken. De rege ring had dus bepaald, dat de 500 zigeuners in ons land deze week drie dagen de tijd had den, om zich aan te melden. Nu zit er een aantal zigeuners in hechtenis. We belden AZ op met de vraag hoe dat nu moest met deze mensen, op welke wijze zij zich moesten aanmelden. Het antwoord was even eenvoudig als ont hutsend: Het is niet nodig, dat deze mensen zich aanmelden. Ze zitten vast, daarmee is de kous af. Het gaat notabene om mensen, van wie nog moet worden bewezen, ödat zij iets hebben begaan. Gelukkig hebben we via een advocaat toch nog weten te bewerk stelligen dat ze zich konden aanmelden". Muziek Koko Petaio lacht. „We hebben acties gevoerd. Speelse ac ties. De politie komt met schijnwerpers en diepladers om zigeuners te deporteren, wij komen met muziek. Ik ben geen man van harde ac ties, van geweld. Hoewel ik niet bang ben voor geweld. Ook zigeuners hebben maar een leven, dat moet je goed besteden. Maar nu er die ver standige stap is genomen, de gelegenheid is geboden om zich aan te melden en moge- lyk te laten legaliseren, nu heb ik de stok waarop ik ja renlang heb gewacht. De stok om andere regeringen mee op te porren. Erste por Die brief aan Tindemans was de eerste por. Wat Nederland' kan, kunnen andere landen ook. Eerst de Benelux, dan Duitsland en Frankrijk. Na tuurlijk gaan we geen acties voeren in Duitsland. Daar worden in de zeer naaste toe komst zelfs de konijnen afge schoten. Nee, daar moeten we maar geen grappen uithalen. En Frankrijk is niet zoveel be ter. Daar zijn bij de grens ook n het zigeuners volk met stokken op hun tes tikels geslagen, uitgekleed en met een stempel doorge stuurd naar Belgie. Het gaat slecht overal, economisch slecht en dat betekent, ik zei het al, vaak een ongemerkt afglijden naar fascistische k toestanden". In maart van dit jaar deelde Joop Glimmerveen van de Nederlandse Volksunie in Lelystad huis aan huis een pamflet uit, waarin onder meer stond: Wordt u het vol gende slachtoffer van ste lende en plunderende zi geuners? Dit naar aanleiding van de komst van de familie Roma nov in Lelystad. Het besluit van landdrost Han Lammers deze uit Duitsland geschopte familie van tachtig model-onderdak en andere voorzieningen te verstrekken in Lelystad, lijkt tot succes te leiden. Er zijn geen klachten, een deel van de Romanov- mannen heeft inmiddels werk gevonden. Papier In de caravan gaat Koko Petaio verder: „We zullen nu eerst wachten op een antwoord van Tindemans. Eventueel voe ren we actie. Iedereen kan smakelijk lachen om de ko ning der zigeuners, maat bin nen de korste keren kan ik duizenden cara vans in Brussel hebben. Uiteindelijk zal in de Raad van Europa de oplossing moeten komen. Nederland zal daar politieke druk moeten uit oefenen, vooraan moeten staan. Al jarenlang staat het zigeunerprobleem op de agenda, maar iedereen loopt er met een grote boog om heen. Het is toch te gek. Ik wil wel zeggen, dat we ook actie plannen hebben als het in de Raad niet tot besluiten komt. Er zal toch een lijn moeten worden gevolgd in Europa" Het ideaal van Koko is een pa pier, waarmee de zigeuners tenminste vrij kunnen reizen. Nu Nederland legalisatie overweegt, zou dat kunnen inhouden dat de ongeveer 500 zigeuners, die zich hebben aangemeld tezijnertijd over een document kunnen be schikken. „Er zijn een aantal mogelijk heden. Een statenlozen- paspoort waaraan een ver blijfsvergunning van bij voorbeeld een jaar is vast gekoppeld en eventueel een werkvergunning, of een vreemdelingenpaspoort of een politieke status; een a- asiel of b-asiel. Wij willen graag wat stabielere papieren voor de mensen, met een sta- tenlozenpas moeten ze straks voor alle landen, waar ze naar toe willen, weer een visum aanvragen. Ze hebben dan een papier, staan geregi streerd, kunnen legaal rijbe wijzen krijgen, auto's op hun eigen naam laten zetten, ze ker. Maar als ze willen reizen, en dat doen zigeuners nu eenmaal veel, begint het ge donder weer, zeker buiten de Benelux". Haken en ogen Koko spreekt over de moeilijk heden met het reizen, maar voorlopig liggen ook binnen onze grenzen nog wat haken en ogen: Waar moeten de zi geuners, die zich hebben aan gemeld, straks komen te staan0 De grote man is er kort over: „De gemeenten moeten met de billen bloot. Zeker na 1 ja nuari als de overheid samen met GS in elke provincie uit maakt waar en hoe. Vonhoff heeft als burgemeester een mooi voorbeeld gegeven. Het rijk betaalt, hij zal de ruimte creeren. Maar ey zullen an dere burgemeesters zijn die niet zo blymoedig reagereh. Nu hebben de gemeenten r\og het recht te bepalen of iij zi geuners binnen de poort wi^ len hebben of niet. Straks wordt dat anders. Ik vind ook dat meneer Van der Louw met zijn mooie snor maar eens uit z'n donkere kamer moet komen. Even laten zien tot welke partij hij behoort en wat zijn visie op dit leven is. Socialist zijn schept verplich tingen. „Zeker nu hij in het comité van aanbeveling zit", zegt Paul van Eeuwijk. (Op 4 juni werd de stichting ROM geboren. In de doelstel lingen onder meer: belangen behartigen van de Europese zigeuners in materiele en ZATERDAG 8 QKTOBER 1977 AMSTERDAM Het donker hangt al een tijd. tussen de ca ravans, als Koko Petaio zich verontschuldigt: „Je hoort het, ze hebben me nodig". Voor de wagen van de koning vonkt een hoogopgelopen ge sprek in het Romi, taal der zi geuners, alle kanten op. De kris-kras-conversatie dooft voor heel even, als Koko praat, daarna begint het teugelloos stemmenspel op nieuw. De Franse zigeuner familie in wrakke automo bielen, aangekomen op het tèrrein aan de Amsterdamse Rode Kruisstraat, waarde Pe- talos zitten vastgepind, weet niet wat ze moet doen. 's Middagy was de groep in Al- mere geweest, vers uit Frank rijk. Om zich te laten in schrijven, want dat kon de af gelopen dinsdag, woensdag en donderdag. Inschrijven met uitzicht op een voorlopig, maar gelegaliseerd verblijf. Maar in de Flevopolder stuitten ze op een andere familie, de laatste maanden ook van hot naar her geschopt en van me ning, dat er op haar erbarme lijke terreintje geen plaats Grote onenigheid, die uiteinde lijk uitmondde in een vertrek van de Franse familie naar Amsterdam. En daar stonden ze nu in het schijnsel van de koplampen. Te laat om zich nog in Amsterdam te laten in schrijven. De vreemdelin genpolitie was al naar huis, de kansen leken verkeken. Maar Koko Petaio, de actieve regelaar had bij onze aan komst 's middags al luid door een telefmon gesproken, die naast zijn caravan in de openlucht stond. „Ik had het al geregeld", zegt hij later lachend, als het rumoer wat is verstomd. „We hebben afdrukken gemaakt van aan meldingsformulieren. Straks gaan we naar de politie, laten uur en datum er opzetten, plus handtekeningen voor ontvangst. Dan zitten we ge dekt, dan kan niemand grap jes met ons uithalen. Dan is ook die Franse familie binnen de termijn, die de overheid heeft uitgedacht, aangemeld. Je begrijpt, ik moet nu met die mensen naar het bureau". Crisis Koko Petaio, Royal Gypsy of the world, had ons al verteld dat hij blij was met de beslis sing van de regering om via aanmelding tot een mogelijke legalisatie te komen. „Voorwl in deze tijd een voorname stap". „We leven in de crisisjaren, met bijna 250.000 werklozen. Er is eerder zo'n tijd geweest, voor de oorlog, de tijd dat het fas cisme macht kreeg. Dat heeft geleid tot een oorlog, waarin miljoenen zigeuners zijn •vermoord. Je hoeft maar om 'je heen te kijken om te weten wat er nu weer in Duitsland aan de hand is. Ik wil niet zeg gen, dat zoiets ook hier zal komen, maar wanneer de economische toestand ach teruit loopt begint iedereen, misschien onbewust, aan zijn eigen tuintje, werk en geld te denken. De buitenljnders. moeten dan maar weg. God zijdank zitten we in een goeie socialistische staat. Ik hoop dat Den Uyl niet te veel door de knieen gaat voor de CDA'ers. We hebben slechte ervaringen met de katholie ken door de eeuwen heen. Al voor de oorlog hadden de ka tholieken een soort regi stratiekamer opgezet, dos siers laten aanleggen voor homofielen, woonwagenbe woners, a-socialen! Je weet wel, dat soort mensen. 'Ook nu zijn er gevaarlijke ontwik kelingen, /de centrale com puterregistratie in Heerlen, ook zoiets. Ik heb de minis ters van Binnenlandse Zaken en Justitie aangeklaagd. Pa pieren waarop staat neger, Chinees, zigeuner; dat- mag niet. We worden er als ras uit gelicht, gediscrimineerd. Ik ben Petaio, dat is Jansen. An ders moet het niet zijn. Van Doorn is een enorme vooruit gang vergeleken bij Klompe. Hij heeft iets teveel uit zijn jeugd meegenomen, dat ge tuigende. Toen ik destijds be gon over die mogelijkheid van aanmelding en registra tie, zei hij aldoor: dat kan niet. Maar ik heb doorgedramd, twee jaar lang. Upteindelijk met acties, voor het kantoor van de Verenigde Neder landse Gemeenten, voor Jus titie en ga maar door. Het is deze week toch maar afge komen en die Nederlandse stap is een voorbeéld voor- andere landen. Het is jammer, dat wy nog weer moeten zorgen voor een standplaats, dat wij ons moe ten aanmelden. Een volk, dat in de oorlog zo is uitgemoord, heeft recht op een humani taire behandeling. Dat bete kent, dat de regering had moeten zorgen voor die regi stratie. Maar goed, we zijn verder gekomen. En nu- ga ik in Europa rondkijken". Door Thom Olink Links en rechts: Momen topnamen van Koko Pet aio's ja-, renlange strijd tegen de autori teiten immateriële 2in, kweken van een tolerant klimaat, streven naar gelijkberechting, enz. In het bestuur ook Paul van Eeuwijk en Koko Petaio. In het comité van aanbeveling onder andere de Rotterdamse hoofdinspecteur van politie Bouwe Kalma, de Am sterdamse bioloogschrijver Dick Hillenius, Han Lam mers, Bram van der Spek, Wim Polak en zijn collega Andre van der Louw.) Bijlever Koko heeft Han Lammers, toen hij nog in Amsterdam rond waarde regelmatig aan de paal genageld. Nu zit hij in- het comité? De koning lacht de caravan vol: „Ja, de tijden zijn veranderd. Een mens kan bijleren, an ders gaan zien. Han Lammers heeft bijgeleerd. Met de Ro manovs heeft hij goed gehan deld, prima". Is het nu zo. dat het grote, li chaam, het West-Europees Zigeuner Comité, dat ook de brief naar Tindemans ver stuurde, plannen maakt, ac ties voorbereidt, lijnen uitzet? Deze keer krullen slechts zijn lippen: „Kyk, de plannen worden hier gemaakt in Am sterdam. Om preciezer te zijn aan de Rode Kruisstraat, in deze caravan. Je kunt zeggen, dat zoiets niet democratisch is. Maar ik geloof, dat wij het overzicht, de macht en de er varing hebben om de taktiek te bepalen. Nee, het zenuw centrum van dat West-Euro pees Zigeuner Comité moet je hier zoeken". Beoordeling Keren we even terug naar de Hollandse toekomst. Koko wacht de rest van de zin niet af: „We willen inspraak over de toekomstige vestigings plaatsen, in elk geval geen ghetto's. De familie's moeten apart kunnen staan. We hoe»- ven geen aparte school en geen aparte kerk. We willen de kans te leren lezen en schrijven en later moge.'lijk scholing voor een baan. We eisen niet veel bijzonders. Je kunt nu toch nauwelijks een zigeuner kwalijk nemen als hij van de weg raakt? Wie geen baan heeft, geen geld, moet wel eens stelen. Dat was toch zo in de oorlog? Bij iede reen. Toen het eten hier en daar op was probeerden de mensen toch ook andere dan de gangbare manieren om wat in de pot te krijgen. De diepe oorzaken van alle el lende liggen in de beoorde lingen van.de zigeuners. We Willen niet naar de Stel- lenweg, omdat de mensen daar geen zin hebben naar ca ravans te kijken. Het uitzicht vanuit hun raam mag niet worden bezoedeld. Driekwart van de mensen is daar amb tenaar, de vooroordelen lig gen huizenhoog opgestapeld. En voordat daar verandering in komt! Hier bij de Rode Kruisstraat, tussen de arbei ders zijn we geaccepteerd. En dan, luider: „In januari heeft hoofdinspecteur Schreur van de kinderpolitie gezegd, dat sedert de komst van zi geuners naar het kamp aan de Basisweg het aantal diefstal len snel was opgelopen. Een enquete onder alle poli tiekorpsen in de regio Am sterdam, die kort daarna werd gehouden, ontkrachtte deze beschuldiging helemaal. Maar de publieke opinie was alweer een ietsje verscho- Hoop De hoop bij Koko Petaio en zijn volk op internationale verbe tering van de situatie wordt gevoed door de stap, die Ne derland nu heeft ondemo- „Met het opnemen van 450 zi geuners, gevoegd bij de '901)0 families, die Zweden destijds heeft opgenomen en ver zorgd, samen met gunstige maatregelen in Noorwegen en Denemarken, moet het in de Raad van Europa te doen zijn om landen als Frankrijk en West-Duitsland te overtui gen. Dat zijn de die-hards. Willen ze niet, dan komen er harde acties. Geen geweld, maar een hoop last. De op richting van dat West-Euro- pese Zigeuner Comité in het afgelopen weekeinde bete kent, &dat krachten worden samengesmeed. Het water staat ons tot aan de lippen. Maar ik kan weer vooruit. Als ik vroeger in het buitenland klaagde, was het antwoord al- tyd: Jij hebt een Nederlands paspoort, wat doet je eigen land dan? Nu heb ik die lange stok; ik kan zeggen: Neder land heeft wat gedaan". Als we in het schijnsel langs die enelpomp op het terrein lo pen - nachts feesten hier de ratten" - laat Koko een vers telegram zien. Han Lammers verbiedt de zigeuners verder in de buurt van Almere te staan. „Terecht", zegt Koko, „ze gin gen daar kapot. Echt kapot".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1977 | | pagina 25