NEDERLAND MELDDE 5000 ZATERDAG 8 OKTOBER 1977 EXTRA PAGINA 19 ij worden gecon fronteerd. behoren tot de uitgesto tenen. Het zijn de indianen, die van de reservaten naar de stad zijn ge trokken. Ze horen nergens meer bij. Niet meer bij hun stam. niet bij de blanken in de stad, die hen niet accepteren. De Indianen vormen een geweldig sociaal probleem in Canada. Maai de meeste Canadezen kunnen er zich nauwelijks druk om maken, of het moest zijn om de sociale uitke ringen, die de meeste indianen krijgen. "In dit land tel je mee. als je werkt", vertelt een jonge blanke emigrant. "Als je hard meewerkt, daij word je geaccepteerd, uit welk land je ook komt". Wie Canada bezoekt, heeft de grootste moeite om in contact te komen met de Indianen. Zelfs de overheid toont weinig interesse om de officiële bezoeker wegwijs te maken. Een Australisch parlementslid, dat onlangs een officieel bezoek bracht aan Canada, toonde zich daar pu bliekelijk nogal geïrriteerd over "Het is een schande dat ik tijdens mijn bezoek aan niet een oorspron kelijke bewoner van Canada ben voorgesteld. Dit is de grootste teleurstelling van mijn rondreis door dit land Ik vraag me af waarom de Canadezen zich zo schamen voor de Indianen dat ze ze voor ons verbergen". Een van de Indianenreservaten, waar de officiële gast van de Cana dese toeristische autoriteiten nog wel eens naar toe wordt geleid, is dat van de Stonev Indianen. Het ligt in de westelijke staat Alberta, met ver van de uit zijn krachten ge groeide olie- en slachtveestad Cal gary. Olie Het reservaat van de Stoneys heeft een oppervlakte van 140.000 hec tare. Er wonen hier 2.200 Indianen. De Stoneys verkeren vergeleken met de meeste andere Canedese Indianen nog in een gelukkige om standigheid. In de bodem van hun reservaat bevindt zich een behoor lijke hoeveelheid olie. Vorig jaar ontvingen de Stoneys zo'n 25 mil joen gulden aan royalties uit de oliewinning in hun reservaat. De opbrengst van deze olie-inkom sten wordt niet individueel onder de Indianen verdeeld. Chief John Snow van de Stoneys voorziet dat anders het oliegeld maar een tijde lijke oplossing is voor de proble men van zijn volk. "Het is voor ons niet moeilijk om te begrijpen dat veel mensen vinden, dat wij al onze oude rechten op het land maar eens moeten laten varen, nu we zoveel oliegeld krijgen en dat we de sociale bijstand nu wel kun nen missen en dat we blij moeten- zijn dat we zo rijk zijn. Het is makkelijk te begrijpen, dat zoveel mensen er zo over denken, maar moeilijker om het er mee eens te zijn. We zijn echter onze broeders van andere stammen, die minder gelukkig zijn, en die wanhopige pogingen doen om hun claims ge rechtvaardigd te krijgen, met ver geten. We zijn andere groepen Indianen niet vergeten, die hun geld hebben uitgegeven op de manier die werd gesuggereerd door de blanken en die nu net zo arm zijn als ze eens waren. Onze ouders hebben ons geadviseerd, dat we onze olie-in komsten moeten gebruiken om een betert toekomst op te bouwen voor de generaties, die Programma's De Stoneys gebruiken het geld uit de olie nu om speciale prog ramma's op te zetten. Zo is er een landbouwprogramma, om werk gelegenheid in het reservaat te scheppen. Er is een programma om de cultuur van de indianen in stand te houden. Er is een onderwijsp rogramma En voorts is er een prog ramma om de blanken in contact te laten komen met de Indiaanse wijze van leven in de natuur. Voor 300 dollar 12 dagen leven op oude Indiaanse manier Dit laatste programma heeft een licht toeristische inslag. Voor 300 dollar kan men 12 dagen met de In dianen optrekken. Men slaapt in een tepee, men trekt er té paard op uit, men leert hoe de Indianen zich in de natuur in leven hielden. Het is een unieke manier om in contact te komen met de oude, Indiaanse ma nier van leven Weinig Canadezen tonen echter belangstelling voor dit Stoney Wil derness Center, zo geeft Wayne Grainger toe. Hij behartigt als blanke de public relations voor de Stoney Indianen en gaf daarvoor een aantal veel lucratievere banen op. Hij voelt zich erg betrokken bij de toekomst van de Indianen, dianen. "Niemand had verwacht dat dit programma zou slagen", vertelt hij. "Waarom niet? Omdat er zo weinig Indiaanse programma's slagen. Dat komt voornamelijk door een ge brek aan managèment". "Maar ondanks het gebrek aan be langstelling van Canadese zijde, loopt het Stoney Wilderness Center nu al driejaar. De Canadezen zelf zijn bang om in het reservaat te komen. Ouders la ten hun kinderen liever niet onder leiding van Indianen hierachter. Ze durven niet eens het reservaat in te rijden, omdat ze vrezen zonder be nzine te komen staan. En dan voe len ze zich helemaal machteloos en naakt. Zelfs mijn vrienden kan ik maar moeizaam duidelijk maken, waarom ik dit doe. Ze zien er het nut niet van in. Maar het nut van dit programma is juist dat de blanken in contact komen met de Indianen en omgekeerd". "Ze leren de cultuur kennen van de Indianen. Ze begrijpen misschien iets meer van de Indiaanse hou ding. Europeanen tonen zich veel geïnteresseerder. Die stellen vra gen, die willen echt weten hoe het was, hoe het nu is. Als de Canade zen net zo geïnteresseerd waren, dan zou het probleem veel sneller worden opgelost. We krijgen hier in het Stoney Wil derness Center gelukkig steeds meer Europeanen. Vooral Duitsers, Fransen en ook Nederlanders. Op een goede dag zal ik de Canadezen hiermee confronteren. Want als zij zien dat de Europeanen hier wel komen, met de Indianen optrek ken, de natuur ingaan, dan zullen ze zeker gaan denken, nu, die Euro peanen zijn toch niet dom, die be talen toch niet voor niets zo veel geld om een week of wat met de Indianen op te trekken. En dan hoop ik dat de Canadezen hier ook zullen komen". Precies honderd jaar geleden te kenden de Stoney Indianen een overeenkomst met de blanken. "Die overeenkomst heeft onze le venswijze drastisch veranderd", zegt Chief John Snow. "Men toont geen respect voor onze cultuur, onze wijze van leven, onze taal. Er zijn zoveel beloften gedaan in de overeenkomst, die de regering- nooit is nagekomen". Waine Grainger is minder optimis tisch over de toekomst van de in dianen dan chief John Snow. De laatste zegt: "De Indianen waren hier het eerste en ze leefden geluk kig, totdat de blanken kwamen. Alle krachten die de Indianen heb ben komen tot uiting in een cirkel; de zon, de tepee, we zitten in een cirkel. Toen kwam de blanke man en die zette een vierkant huis op ons land. Maar eens zal de cirkel weer worden gesloten, dan zijn de Ind ïanen weer de baas op hun eigen land". Agressiever Waine Grainger gelooft niet dat de cirkel ooit weer gesloten zal wor den. "De Indianen zullen wel steeds agressiever worden. Som mige stammen, zoals de Stoneys, die geld hebben uit de olie-inkom sten, hebben nog wel even een toe komst. Maar de meeste andere In dianenstammen zullen langzaam oplossen in de Canadese gemeen schap. Ik ben bang dat straks de Indiaanse cultuur alleen nog maar in de musea zal voortbestaan". Door Jan Kees Kokke Plotseling stopt er een luxueuze auto. Luidruchtig stapt een Yankee naar buiten. Èen bundeltje credit cards steekt uit zijn borstzak. "Hee, man", roept hij de Indiaan toe, Hee, man, woon jij hier? Is die grond hier allemaal van jou? Dat is toch fan tastisch. Het is hier schitterend. Weetje wat jij moet doen? Je moet hier een motel bouwen, man. Je moet hier toeristen naar toe halen". De indiaan haalt even vragend z'n wenkbrauwen op. "Waarom?" De Yank: "Man, je kan hier een ge weldig project van maken. Eerst een hotel, later een hele keten van hotels. Dit gebied is daar schitte rend voor. Je kan geld als water verdienen. En als je genoeg hebt, nou, dan ga je rustig leven, dan neem je het er lekker van". De Indiaan tégen'dè boom blijft on beweeglijk zitten. „Waarom zou ik me al die rompslomp op m'n hals halen? Ik leef nu toch ook al rustig. Ik neem het er nu toch ook al van". Dit verhaal vertelt Chief John Snow, de leider van de Stoney in dianen, graag om te illustreren hoe verschillend de mentaliteit van zijn mensen en de blanken is. Chief Snow is in Canada een van de meest gerespecteerde Indianenlei- ders. Stereotiepen Canada telt vele ethnische min derheidsgroepen, die de afgelopen eeuw als emigranten het land zijn binnengekomen. Voor geen van deze minderheids groepen zijn de problemen zo groot, zo miskend, zo schrijnend als bij de oorspronkelijke bewoners van het land, de Canadese India- Dat komt omdat de doorsnee Ca nadees niet veel op heeft met de in dianen. Wie in Canada zo langs z'n neus weg eens informeert naar de gevoelens voor de Indianen krijgt van de man in de straat steevast het stereotiepe antwoord: Ze zijn lui, het zijn dronkaards, ze leven van de bijstand". En het is niet eens zo verwonderlijk dat de meeste Canadezen er zo ne gatief over denken. De Indianen, Langs de Trans Canadian Highway, die dwars door het reservaat van de Stoney Indianen loopt, zit een in diaan tegen een boom ge leund. Door zijn oogspleten tuurt hij over het schitte rende landschap. In de verte grazen buffels. De wind speelt zacht door het gras. Slechts af en toe wordt de rust verstoord, als een auto over de highway langs zoeft. Onbeweeglijk zit de indiaan daar al uren. ijAj SS? mSfc De eenzame mensen die de afgelo pen weken bij het ministerie van CRM huilend aan de tele foon kwamen, konden gerust gesteld worden: zij hoeven hun kwetterende parkietjes^ het enige waar ze nog aanspraak aan hebben, niet af te staan. Weliswaar is sinds 16 juli, toen eindelijk na jaren en jaren van moeizame voorbereiding de Wet bedreigde Uitheemse Diersoor ten (Wet BUD) in werking trad, de handel, vervoer en bezit van zo'n tweeduizend verschillende soorten dieren verboden maar tot en met gisteren (vrijdag) hadden bezitters van exotische huisdieren, de dierentuinen en de dierenhandel de tijd om hun dieren bij CRM aan te geven. Schildpadden Waarmee de dieren van soorten, die onder de wet vallen maar bij de inwerking treding al in ons land waren, alsnog werden "ge legaliseerd". Men mag ze hou den. Voor het overige riskeert één ieder die een of meer verboden uit heemse dieren heeft, een ge vangenisstraf van hoogstens drie maanden of een boete van hoogstens tienduizend gulden. Ruim zevenduizend formulieren werden er de afgelopen maan den naar CRM opgestuurd, naar de afdeling flora én fauna waar de "inspecteur uitheemse die ren" F. S. L. Reinhardt - die een jaar geleden speciaal voor deze baan overkwam van de Haagse politie - uitvoering aan de nieuwe wet moet geven. Reinhardt: "Van die zevenduizend formulieren vallen er ongeveer tweeduizend af, omdat er soor ten op staan die niet onder de wet vallen". Het grootste aantal aanmeldingen komt voor reke ning van de landschildpadden waarvan alle soorten verboden zijn. Zoals verwacht blijken er in Ne derland (op z'n minst) enkele duizenden van te huizen, en na mag worden aangenomen lang niet altijd onder de beste denk bare omstandigheden want de handel in landschildpadden is omvangrijk, steeds moeten er "verse" dieren worden aange voerd. Hoewel het Nederlandse apen- bezit bij particulieren wel eens is geschat op vele duizenden, had de heer Reinhardt persoon lijk niet verwacht dat er zoveel zouden worden aangemeld, al zijn het er geen duizenden maar wel vele honderden. Apen zijn vrijwel niet als huisdier te hou den, alle soorten vallen onder de nieuwe wet. Onder de opgegeven soorten zijn vooral Java-apen, groene meer katten, rhesus-apen, chim- pancees en laponders. Opval lend is dat er nogal veel opgaven van zes of meer apen. Dergelijke mensen zullen vast en zeker op een bezoek van CRM mogen re kenen, want daar willen ze nog wel wat meer weten (over de huisvesting bijvoorbeeld) dan alleen maar het feit dat er zo en zoveel dieren zitten. Dat geldt ook voor die ene bezitter, die zich opgaf, van meer dan één cheetah (jachtluipaard), een ge vaarlijk beest dat volgens jacht luipaardenliefhebber Reinhardt alleen maar ver trouwd is in uiterst deskundige handen. En wat te zeggen van kaaimannen en krokodillen in particulier beheer? "Het zijn er misschien maar tien zegt CRM-inspecteur Reinhardt, "maar ik keek er toch wel even van op". Vogels Het aantal aangemelde vogels valt de heer Reinhardt tegen. Niet minder dan 1200 soorten zijn hier te lande nu verboden, naast de vierhonderd soorten zoogdieren en de enkele honder den soorten reptielen (waaron der alle krokodillen, kaaiman nen, aligators en gavialen), am fibieën en vissen. We zijn ervan overtuigd, aldus de heer Reinhardt, "dat een be hoorlijk deel van de dieren in huis niet is aangemeld. Er zijn nog steeds mensen die niet we ten dat er een nieuwe wet is". Gebrekkig blijft ook de kennis van de diersoorten zelf. Veel mensen blijken niet eens te weten welke soort aap ze in huis hebben. Of wat voor papegaai. Men komt dan niet verder dan de melding: hij is groen met een blauw voor hoofd (de niet verboden Blauwvoorhoofd amazone) of grijs met een rode staart (de evenmin verboden Grijze roodstaartpapagaai). Nakomelingen Behalve een overgangsregeling (dieren die hier al waren mogen hier blijven) waarvan ook de dierentuinen gebruik maken, kent de wet een ontheffingsmo gelijkheid. "Die zal soepel worden toege past", aldus de heer Reinhardt, "maar dan wel in de eerste plaats voor de nakomelingen van de dieren die hier legaal ge houden worden". Door Jan Ottens Reinhardt wil daar maar mee zeg gen dat de dierentuinen niet, zoals wel gesuggereerd is, mo gen verwachten dat zij altijd ontheffing krijgen. Voor een dier dat uit het wild afkomstig is, waarvoor geen mogelijkheid tot voortplanting bestaat en de huisvesting niet voldoet, zal die ontheffing uitgesloten zijn. Dat het CRM daarmee ernst is blijkt al uit de afwijzing voor aanschaf van een in het wild ge vangen zandkat (behalve de huiskat zijn alle kat-achtigen verboden), al bleek later bij on derzoek dat de transactie reeds vóór de in werking treding van de wet gesloten was. zodat de dierentuin deze ontheffing als nog kreeg. Encyclopedieën Voorlopig is het opsporingsapparaat nog de zwakste schakel van de nieuwe Wet bedreigde uitheemse diersoorten. Weliswaar kunnen alle politie- en douanemensen nu optreden, maar zij zijn vast geen wandelende dierenen cyclopedieën. Wie kan de onge veer vijftig soorten amazone papagaaien waarvan verschei dene verboden zijn onderschei den? Reinhardt: "We krijgen dan ook al veel vragen uit die hoek. Dat bewijst op z'n minst dat er bij de opsporingsambtenaren veel be langstelling voor is. We zijn ook van plan aan te sluiten bij de lessen die op de politie-oplei- ding worden gegeven in het ka der van de natuurbe schermingswet. We denken daarvoor aan een de- termineerwerkje waarbij we zouden kunnen beginnen met die diersoorten die veel in de handel en bij particulieren voorkomen". In navolging van de vogel wét, met zijn vrijwillige controleurs, is ook voor de YVet bedreigde uit heemse diersoorten een onbe zoldigd opsporingsapparaat in de maak. Maar ook hier geldt weer een beperking dat maar weinig mensen, zo ze er al zijn, een alles omvattende kennis hebben. Schiphol Voor de nieuwe wettelijke be scherming van de dieren in het wild zal in Nederland speciale aandacht worden gegeven aan Schiphol, een belangrijk knoop punt van de internationale dierenhandel. Ter assistentie van de douane zal daar een aparte inspecteur uitheemse dieren permanent worden ge vestigd. Met de KLM staan nog uitvoerige gesprekken op tafel, want strikt genomen valt ook de doorvoer van in Nederland verboden die ren onder de wet. De KLM: "Maar het zou toch al te gek zijn, als wij een zending moeten verzorgen van de dierentuin in München naar Londen en we zouden die niet meer op Schiphol kunnen over laden. Overigens maakt het vervoer van dit soort dieren maar een heel klein percentage uit op het to taal. Maar moeten wij nee zeg gen als er tussen een normale zending een beest zit waarvan alleen specialisten kunnen zeg gen dat het onder de wet valt"? Waarover kan het overleg nu nog gaan, als de doorvoer van be dreigde exotische dieren straf baar is en er dus ook op Schiphol geverbaliseerd moet worden? CRM-inspecteur Reinhardt: "De KLM en wij vijlden allebei dat het nog eens goed moet worden doorgesproken. Wat buiten landse verzendingen betreft zou de KLM kunnen nagaan of de landen van in- en uitvoer aange sloten zijn bij het verdrag van Washington over de handel in bedreigde diersoorten en als in het kader daarvan de vereiste papieren aanwezig zijn, moeten wij geloof ik bij het overladen op Schiphol als Nederlandse overheid geen moeilijkheden meer gaan maken. Maar voor het overige zal de rechter wel een keer een uitspraak moeten doen". Terug Wat gebeurt er nu als 'onwettige' dieren in beslag zijn genomen? Terug laten, gaan naar de vrije natuur? Reinhardt: "Als dat enigszins mo gelijk is, ja. Maar we weten na tuurlijk best dat zoiets in de praktijk vaak maar weinig zin zal hebben, zeker als de wetge ving of de controle in de landen van herkomst zo gebrekkig is dat de dieren het risico lopen onmiddellijk opnieuw te wor den gevangen. Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat je orang-oetans naar Sumatra brengt, waarbij het Goenoeng-Leuser-reservaat, een speciaal project van het We reld Natuur Fonds, er op gericht is dat deze in hun voortbestaan zeer bedreigde apen weer op ei gen benen leren staan". En met dit laatste voorbeeld is dan, om een andere reden, me teen duidelijk waarom de nieuwe Nederlandse wet, hoe welkom ook, nog maar een klein beginnetje is. Want als de tropi sche oerwouden in het huidige tempo tegen de wereld blijven gaan (voor parketvloeren onder andere) dan sterven de apen in het wild toch uit!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1977 | | pagina 19