Roots: Peyton Place met meerwaarde Bejubelde drama's op Prix Italia f^vandaag^_ toegelicht f/fiÖlgrosrramma I ZATERDAG 17 SEPTEMBER 1977 RADIO - TV - KUNST' PAGINA 5 Een man kan zich vergissen, een gezelschap kan zich vergissen, maar een heel volk kan zich niet vergissen, dus als alle Amerika nen thuisbleven voor "Roots" (de serie "wortels" dus, met uw wel nemen), en als deze serie met zes Emmy's wordt bekroond (en de Emmy is voor de televisie wat de Oscar is voor de film, zoals u weet), dan moet zo'n serie toch iets hebben dat andere series niet hebben. Helemaal waterdicht is deze re denering natuurlijk niet. Zo kreeg de film "Network" dit jaar bijvoorbeeld zes Oscars, en ik vond het een overspannen film, die niet deugde en die me er gerde. Zo kan je van "Roots" zeg gen dat het er allemaal een beetje te mooi uitziet" de kleding lijkt zojuist uit de stomerij te zijn ge komen, ook als er sprake lijkt te zijn van simpele kledij en zelfs vodden. Het deed me wat denken aan de Zwitserse jeugd van een paar jaar geleden. Die jongens en meisjes liepen ook allemaal in al ternatieve kleding, net als de hippies bij ons in het Von delpark, alleen zag je er de prijs kaartjes bij wijze van spreken nog aan hangen, het spul kwam allemaal uit de duurdere boetiekjes. Wat mij een jaar of twintig gele den in de primitiefste streken in Montenegro bijvoorbeeld opviel was, dat de mannen, vrouwen en kinderen gewoon geen aanstoot meer namen aan de vliegen die op hun neus, hun hoofd, hun handen en hun benen zaten: er waren er te veel, ze lieten ze gewoon zitten, er was toch geen beginnen aan. Misschien zijn er wel geen vlie gen in Gambia, ik ben geen ken ner van die streek, maar in dat geval zouden de makers van "Roots" door import van enkele honderdduizenden Monteneg- rijnse vliegen een betrouwbaar der beeld van een primitieve ge meenschap hebben geschapen dan ze nu deden, met hun schone nederzetting in de eerste afleve ring. En toch "Roots" lijkt me wat al te makkelijk omschreven met "een doorsnee-Amerikaanse se rie, maar dan beter". Om te be ginnen zijn de dialogen beter, "voller", hoe zal ik het zeggen: veelomvattender dan in de ge- beeld uit de tweede aflevering: Kunta Kinte praat met Fanta. "Is dat dezelfde maan als bij ons"?, vraagt Fanta. "Niets is hier het zelfde", antwoordt Kunta Kinte ongeveer, "de mensen zijn niet hetzelfde, het klimaat is niet het zelfde, de bomen zijn niet het zelfde, waarom zou de maan dan wel hetzelfde zijn"? Op zichzelf is dat al een soort dialoog die je in de doorsnee-se ries uit Amerika niet gauw zult aantreffen, maar stel dat, dan zou de volgende opmerking van Fanta er eén van spijt zijn, bij voorbeeld: "Jammer dat het niet dezelfde maan is, want dan zou den mijn ouders en zusjes en broertjes nu gelijk met mij naar dezelfde maan kijken", of woor den van gelijke strekking. Fanta was echter blij met Kunta Kintes antwoord, omdat het onver draaglijk zou zijn geweest als zij geweten had dat zij nu naar de zelfde maan keek als haar ver wanten. "Maar dan zou je je toch dichter bij hen kunnen voelen"?, zei Kunta Kinte ongeveer. "Dich terbij zijn zonder elkaar te raken is eten zonder slikken", zei Fanta aforistisch Nu zijn er tyvee mogelijkheden: je geeft toe dat zulke dialogen over een "méerwaarde" beschikken in vergelijking met de doorsnee dialogen in Amerikaanse tv-se- ries, of je verwerpt ze juist als "edelkitsch", erger en onver draaglijker dan het rechttoe- rechtaan-proza van Starsky en Hutch. Voor beide opvattingen is wat te zeggen, maar in vertrou wen gezegd neem ik de kans op edelkitsch graag op de koop toe als ik merk dat ik de dialogen met wat meer attentie volg dan ge woonlijk. Wat de Amerikanen ook zal hebben aangesproken in de serie is het grote gebaar, de West Side Story-achtige aanpak zal ik maar zeggen: Kunta Kinte die brullend als een vernederde leeuw gevangen en geketend wordt, Kunta Kinte die op de sla venmarkt losbreekt en even zijn kracht toont voordat hij zich su perieur weer overgeeft, dat soort dingen. En dan is er natuurlijk een heel ongebruikelijk aspect in "Roots" voor een Amerikaanse serie, na melijk de betrekkelijk rustige opbouw van het gegeven, zonder de temposlag waaraan de meeste Amerikaanse -series laboreren. Ook het ontbreken van achter volgingen per auto, met piepende banden en kantelende limousi nes die van een helling aftuime len en daarbij onherroepelijk in brand vliegen, moet de Amerika nen de overtuiging hebben gege ven dat zij met een schier bijbelse verfilming te maken hadden. Een betere "Barabbas" zal ik maar zeggen. Nee, ik begrijp die zes Emmy's (voor de serie, voor de regie en voor vier van de acteurs) heel goed, "Roots" is niet alleen een betere Cannon, maar ook zelfs een betere Peyton Place. Ingrijpend En dan was er deze week ook de derde aflevering van "Scènes uit een huwelijk", de eerste afleve ring die Ingmar Bergman van de serie schreef en waar hij nader hand nog twee afleveringen voor, en drie afleveringen achter schreef. Dit was de beste, de in grijpendste, de aflevering waarin de grote ommekeer plaats greep, dat wat men bij een sonnet de "chute" of "volta" noemt. Johan vertelt aan Marianne dat hij ver liefd is, al een tijdje, op ene Paula, en dat hij morgen voor een half jaar met haar naar Parijs ver dwijnt. Mariannes wereld stort in, en zie hoe Ingmar Bergman, die in zijn persoonlijk leven menigmaal met dit bijltje gehakt heeft, haar laat reageren: ze blaast de kaarsen uit, sluit de deuren, doet de lichten uit en verricht, kortom, alle han delingen die zij anders ook ver richt zou hebben voordat zij naar bed ging. Zo gaan die dingen. Zien hoe ze daarna, zittend in bed, met haar rug tegen de muur (verder achteruit kan ze niet) naar het zelfvoldane verhaal van Jo han over zijn jonge liefde luistert, - hoe jaloers Paula is, en dat ze zoveel minnaars had gehad maar dat het bed nog nooit zo goed was geweest als met hem, en zie dan hoe Liv Ullmann (de grootste al ler actrices) alleen maar kijkt: als naar een vreemde, een schri kaanjagend insekt dat maar doorpraat over dingen waar ze voor haar gevoel niets meer mee te maken heeft. Vergeet trouwens ook het acteertalent van Erland Josephson niet, van wie ik me, nu ik deze scènes voor Door Nico Scheepmaker de derde keer zag, elk nukkig ge baar, elk verstolen glimlachje, alle tot uitdrukking gebrachte kleine ijdelheden nog haarscherp herinnerde. Vijftig minuten moedwil en misverstand tussen twee mensen voor wier verhou ding een aforisme van Godfried Bomans in alle opzichten opgaat "Het is in de liefde als bij de mu ziek: de dissonanten zijn vrese lijker naarmate zij dichter bij de harmonie liggen". VENETIË - In de keuze van de onderwerpen maakt de Prix Italia de laatste jaren een duidelijke ontwikkeling door. dat is verheugend, want de Prix was in de aanvang het festival van een elitair gezelschap bedaagde heren, die zwoeren bij stukken die alleen de cultureel geëngageerde fijnproevers konden genieten. In die sfeer werd nauwelijks ge dacht aan de belangen van het grote kijkersvolk, waardoor tv-drama's met eigentijdse speciale problemen als uitgangspunt niet aan de orde kwamen. Anders gezegd, door die sfeer werden de inzenders onge merkt in een richting gema noeuvreerd, waar alleen de happy few baat bij had. Die periode be hoort tot het verleden. Een eenvoudige optelsom leert, dat dit jaar van de ingezonden drama's dertien stukken een eigentijds pro bleem aan de orde stellen. Maar ook in de resterende bijdragen in het verleden spelend, ligt het accent duidelijk op menselijke relatie-pa- tronen en maatschappelijke vraagstukken. ADVERTENTIE Zondagverkoop van lederen zitmeubelen Geopend iedere zondag van 10.00 tot 17.00 uur.^^^ meubelkeur zitparadijs Dagelijks van 09 00 -18 00 uur SCHEVENINGEN Gevers Deynootweg 83 Het eerste net van de Franse televi sie creërde het 3'/2 uur durende "Le jeune homme et le lion" (de jon geman en de leeuw) naar een gege ven van Jean Anouilh. De NOS heeft dit monumentale televisie stuk geclaimd en zal het in twee af leveringen uitzenden. Mocht zij er alsnog van afzien, dan zal de VARA het graag overnemen. Dus het komt in elk geval op de Nederlandse tel- visie. Het betreft een psychologisch drama, een confrontatie tussen de imposante staatsman en boertige levensgenieter Karei de Grote en de overgevoelige, eerlijke jongeman Roland. Het stuk laat ook zien hoe in het hart van de staatsman de idee van de Europese gemeenschap al gestalte kreeg en hoe hy de idee door de kracht van wapens en moordpartijen in naam van het christendom bewerkstelligde. Het is een kijkspel, waarin regisseur Delannoy ook een scherp oog voor het detail demonstreert. De relati verende tekst van Anouilh bindt iedere kijker aan het toestel. De NOS kocht voorts het Zweedse meesterwerkje "It will work", waarin de problematiek van de werkloze wordt gesteld als de deur van de fabriek achter hem dicht valt. Dit gegeven zal in zijn drama tische vormgeving zeker een diepe indruk maken, omdat het lijden van de werkloze en de familie waar toe hij behoort (nog steeds niet vol doende beseft) door Nederlandse werklozen zal worden herkend. Alle rampspoed, de complexen, schaamtegevoel, het grijpen naar alcohol, de zenuwinstortingen en onrechtvaardigde minachting van Van de tv-festivals is Mon- treux ongetwijfeld het meest bekend, omdat daar het zo po pulaire showwerk wordt be kroond. Voor het cultureel wat zwaardere tv- en radiowerk moet men in Venetië zijn, de Prix Italia, die op het ogenblik aan de gang is. Bijgaand treft men een eerste indruk van het festival in Venetië van de hand van PAUL VAN BECKUM. de omgeving, krijgen in dit stuk ge stalte Een drama om niet snel te vergeten. Opvallend mooi van toon en sfeer is de Belgische bijdrage van de RTB, "Les Marriages", subtiel geregis seerd door Teff Erhat, waarvan slechts het eerste deel werd ver toond. Het betreft een serie van vier afleveringen. Toch kan dat eerste deel als een op zichzelf staand stuk worden gezien. De jonge ingenieur van eenvoudige afkomst wordt ge koppeld aan de dochter van de fab rieksdirecteur. Het heeft geen zin de hele inhoud van het stuk, dat speelt in het begin van de 20ste eeuw, te vertellen. Voorbeeldig vakwerk laat Teff Erhat zien in de huwelijksnacht, als de jongeman ontdekt dat zijn vrouw volkomen frigide is. Na deze bejubelde drama's moet mij ook van het hart dat hoewel de Prix Italia hoge eisen stelt sommige omroepen in Europa lijden aan zel foverschatting. Oostenrijk bijvoor beeld, dat met het volkse "De boer en de miljonair" een moloch baarde, waarin zoveel ellende is ge stopt dat het bijna lachwekkend wordt. Daar is ook "Au bout de printemps" van Frankrijk Regio naal III, waarin op kwasi intel lectuele manier een generatiecon flict wordt ontrafeld. De problemen die daarin voorkomen zijn echter in ons land al lang achterhaald. LONDEN - De Britse popster Marc Bolan is gisteren bij een auto-ongeluk in Londen om het leven gekomen. De politie deelde mee dat de 29-jarige Bolan in een auto zat die bestuurd werd dooreen vrouw. Zij werd gewond naar een ziekenhuis overgebracht Bolan was leider van de popgroep T Re.r, die enkele jaren geleden wereld faam veroverde. De laatste tijd was het vrij stil rond de groep. T Rex was een van de succesvolste popgroepen in de wereld met hits als „Hot love'', „Deborah"„White Swan" en „Get it on". Kortgeleden trok hij zich terug van het popgebeuren en begon een nieuwe carrière. Samen met zijn groep introduceerde hij een kinaertelevisieshow in Engeland. i Bolan dat het leven als popidool had geleid tot verslaving aan verdovende middelen en alcohol. Hij wist echter terug te vechten. ,Jk leefde ineen schemerige wereld van drugs,drank en buitenis sige seks. Voordat ik de popwereld verliet dronk ik mezelf de dood in", zo verklaarde hij. Mare Bolan was een van de eerste popartiesten die make-up gebruikte voor zijn optredens. Hij was de zoon van een zakenman in cosmetische artike len. Hij zong een tijdje met Cat Stevens en richtte daarna Tyri Rex op, later afgekort tot T Rex. HILVERSUM I ZATERDAG 17 SEPTEMBER 18.30 Nws. 18.41 (S) Pro flokaal, gesprekken 19.30 (S) Zir zomaar simpel een melodie 20.00 HILVERSUM II 18 UUR 18.00 Nws 18.11 Aktua 111 18.30 Toeraktua. 19 00 (S) Tross- country- en westemmuz. 20 00 Nws 20.05 (S) Concert a la carte. 21.30 (S) Woorden in de avond EO 22.00 (S) Laat ons de rustdag wijden 22.45 (S) Reflector informatie met het oog op de gemeente. 23.00 (S) Goed nws programma in de Turkse taal. 23.10 (S) Postludium. 23.55 Nws. HILVERSUM III NOS 18.03 (S) De rock and roll methode NCRV 19.02 (S) Pers vers. 20.02 (S) After eight. 22.02 <S> Sportshow 23.02 (S) Strictly coun try'style 23.30 (S) Late date 2 02(S) Nachtexpress. 4.02 (S) Nachtexpress (2) 6.50 (S) Zondagmorgen ZONDAG 18 SEPTEMBER HILVERSUM I NOS: 8 00 Nws. VARA: 8.10 Weer of geen weer 9.30 Humanistisch Ver bond IKON: 10.00 Kerkdienst 10.45 Wilde ganzen 10.50 De andere we reld van zondagmorgen AVRO: 12.00 Nederlandse sterreparade 13.30 Delta-zomer KRO: 14.00 Kruispunt 14.30 Zin in muziek 15 00 De hutsgeklutste kinderspelen 15.20 Springplank 15.50 Grammofoon- muziek 16 45 Hoe gaat hef IKON 17.00 Kerkdienst 17 58 Wilde ganzen 18 00 Onze hulp 18 15Erisikeneris 18 30 Nws NCRV 18 40 Zon dagavondzang 19 10 De schepping in ons midden 19.25 Orgelconcert 20.05 Musica Sacra AVRO. 20 30 In de kaart gespeeld 22.30 Nws 22.40 HILVERSUM II NOS 8 00 Nws. KRO 8 10 Overwe ging 8 15 Badinerie 9 00 Nws. 9.10 Waterstanden 9 15 Laudate 10 00 Eucharistieviering 11 00 Da Capo 11.50 Buitenlands commentaar 12.00 Nws. 12.10 Echo NOS 12.20 Prog ramma voor Surinaamse Neder landers 13.20 Programma voor de buitenlandse werknemers VARA: 17.00 Muziek van Beethoven 17.55 Mededelingen 18.00 Nws. 18 15 Din gen van de dag 18.30 Boemerang 19.00 Het Bolsjoi theater 19 30 Brood en spelen NOS: 20.00 Rostrum of composers 1976 21.00 Het jongetje heet Hans 21.45 Huwelijk en homo filie 22.1" 22.40 Hc 23.55 Nw HILVERSUM III Ieder heel uur nieuws AVRO: 7.02 De boswachter show 8.02 Postbus 1965 9.02 Juist op zondag 10 02 Mu ziek mozaïek 11.02 Avro's Sportpa- norama VARA: 1130 Tony van Verre ontmoet Albert Mol 12.02 Klink klaar 13.02 Muziek uit Studio 1 NOS 14 02 Langs de lyn 1802 NOS-jazz KRO: 18 30 Souvenirs HILVERSUM IV NOS: 8.00 Nws. VOO: 8.02 Veronica klassiek NOS. 9.00 Vroeg klassiek 10 00 Musica Religiosa 1100 Ara bella 14.00 Nws. 14.02 Radio Fil harmonisch orkest 15.35 Musica HILVERSUM I MAANDAG 19 SEP TEMBER VOOR 18 UUR TROS 7.00 Nws. 7.02 (S) Ontbijt-Soos, lichte- en popolair klasss. muz. (7.30 Nws. 7.41 Aktua. 8.30 Nws. 8.36 Gym. v.d. huisvrouw) 10.00 (S) Sphinx, wekelijks radio-blad. (10,30 Nws. 10.33 Kaboutertijd.) R.V.U.: 11.40 Serie over vrijwilligers. (3). VPRO: 12 00 Piet Ponskaart presen teert. (12.26 Meded. voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws.) 13.30 (S) Muz. 15.00 Permanent Wave, progr. voor de vrouw. 15 30 Nws. 15.33 Nova Zembla. EO: 16.15 (S) Licht en uit zicht, meditatie en gewijde muz. 17 00 (S) Eigen wijs, kleuterprogr 17.15 (S) Grammofoonmuz. OVER- HEIDSVOORL. 17.20 Nederland en de Derde Wereld. 17.30 Nws. EO; 17.32 (S) Klankbord. HILVERSUM II NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Och- tendgym 7.20 Vandaag maandag. 8.00 Nws. 8 11 Hier en nu. 8 30 Het levende woord. 8.35 Te Deum Laudamus: gewijde muz 9.00 Plein publiek, met om 9.35 Waterst. 11.00 Nws 11.03 Plein muziek 12.00 Het nuttigen van etenswaren is toege staan. lunchprogr. 13,00 Nws. 13.11 Hier en nu. Aansl. Kunst en vliegwerk. 13.30 Onder schooltijd. NOS: 14.30 Boerenbont 14 50 Den Haag deze week. 15 00 Kijk op buitenland NCRV 15.30 Een goed halfuur: muz en meditatie. 16 00 Nws. 1603 Rozegeur en prik keldraad. 17.55 Meded. HILVERSUM III KRO: 7 .02 (S) Drie op je boter ham: muz. en inform. AVRO: 9.03 (S) 'n Goed begin 10.03 (S) Abeidsvita- minen. 11.03 Radiojourn. 11.06 (S) Postbos 700: verzoekplaten. 12.03 (S) Joost mag niet eten 14.03 Ra diojourn. 14.06 (S) Popkontakt 1. 15:03 (S) Popkontakt 2 16 03 <S) De Hitmeester, met o.a. de Telefoon- Top-5. HILVERSUM, IV VARA: 7.00 Nws. 7.02 (S) Groot en klein. 9.00 Nws. 9.02 Kinde ken een kwartje? 9.30 Wonen, ver schil tussen huis en thuis. 9 50 (S) Nederlandse Schoolradio. 10.00 (S) Concentus Musicus Wien. 10 50 (S) Klassieke koormuz 11.15 (S) He dendaagse en moderne orkestwer ken. 12.15 (S) Klass. kamermuz. 14 00 Nws. 14.02 Keuren en kiezen 14 30 (S) Drie kwart eeuw so cialisme en religie 15 00 (Si Fluit en piano hedendaagse muz. 15.35 (S) Radio Filharmonisch Orkest met solist: moderne en klass. muz NEDERLAND I 15 30 - journaal (NOS) 15.32 - The Flinstones (KRO) 15.55 - Iene-mini-musical (KRO) 18.45 - De Fabeltjeskrant (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 19.04 - Martin is jarig (TROS) 19.40 - De man van zes miljoen (TROS) 20.30 - Schlager festival (TROS) 21.35 - Journaal (NOS) 21.50 - Pepper (TROS) 23.25 - TROS-sport (TROS) 23.45 - Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.00 18.45 18.55 19.04 19.30 20.00 20.25 21.15 22.05 22.45 23.10 23.30 Sport extra (NOS) De Fabeltjeskrant (NOS) Journaal (NOS) Black Beauty (NCRV) Zo vader, zo zoon (NCRV) Journaal (NOS) Sil de strandjutter (NCRV) De familie Bellamy (NCRV) Hier en nu (NCRV) Hier en nu Sport (NCRV) Muzikale meditatie (NCRV) Journaal (NOS) ZONDAG NEDERLAND 1 11.00 - Eucharistieviering (KRO/RKK) 14.30 - Duits, les 16 (TELEAC) 15.00 - Les Gammas, les 1 (TELEAC) 16.00 - Journaal (NOS) 16.02 - Ti-ta-tovenaar (NOS) 16.27 - 21-6-77: De langste dag in het Robert Morris Con servatorium (NOS) 16.55 - Voetbal- en toto-uitslagen (NOS) 17.00 - Vesper (IKON) 18.15 - Bedreigde landschappen, les 2 (TELEAC) 18.55 - De Fabeltjeskrant (NOS) 19.00 - Journaal (NOS) 19.05 - Het mierenwereldje (NCRV) 19.50 - Geestelijke liederen (NCRV) 20.30 - Bar Mitzwah, tv-film (NCRV) 21.45 - Han de Vries, leven met de hobo (NCRV) 22.30 - De Vredesweek (NCRV) 22.35 - Journaal (NOS) NEDERLAND 2 18.55 - Floris (NOS) 19.25 - Studio Sport (NOS) 20.40 - De strijd tegen de slavernij, tv-serie (NOS) 21.35 - Journaal (NOS) 21.40 - De glorieuze opmars, documentaire (NOS) 22.30 - Journaal (NOS) DUITSE TV ZATERDAG 17 SEPTEMBER DUITSLAND I 14.00 Journaal. 14.55 Programmaoverz. 15.25 Journaal. 15.30 Kinderprogr. 16.00 Der Herrim Haus. 17.30 Informatief Drogr. 18.15 Evangelisch-Lutherse Vesperdienst. 18.45 Journaal. 18.48 Sport. (Regionaal progr. NDR 19.30 Amusementsprogr. 20.00 Aktualitei- ten. 20.15 Amusementsprogr. 20.58 Programmaoverz. WDR 19.30 Pro- grammainformatie. Aansluitend se rie. 20.15 Aktualiteiten. 20.50 Amu sement en informatie.) 21.00 Jour naal en weeroverz. 21.15 Amuse mentsprogr. 22.45 Trekking Lotto getallen. Aansluitend Journaal en weerber. Daarna: Meditatie. 23.05 Werk zeug der Machtigen (gente di rispetto). 0.55 Journaal. DUITSLAND II 14 00 Programmaoverz. 14.30 Amuse mentsprogr. voor Grieken. 15.15 Amusementsprogr. voor Italianen. 15.58 Journaal. 16.00 Jeugdserie. 16.25 TV-film. 16.35 Mensen in een grote staa. 17.05 Sport. 17.59 Der grosse Preis. 18.00 Journaal. 18.05 Infor maties en meningen. Aansluitend: consumententips. 19.00 Jeugdma- gazine. 20.00 Journaal. 20 30 Disco 77. 21.15 Die Wikinger. 23.05 Journa al. 23.10 Sport. 0.25 Spiel im Morge- ngrauen. 2.10 Journaal. blieken herab. 17.55 Gitaarcur sus. 18.10 TV-cursus. 18.25 In formatieve serie. 18.50 Wolken film. 19.00 Overzicht van de tv-cursussen Herfst 77. 19.30 Misdaadserie. 20.15 Reportage. 21.00 Journaal en weer bericht. 21.15 Weekjournaals (oude). 21.35 Die Insel der Damonen. 22.50 TV-portret. 23.35 Orkestconcert. 0.55 Emde. stoorden. 19.00 Studie- progr. 20.05 Informatief progr. 20.45 Regionaal nws. 21.00 Journaal en weerber. 21.15 Leben des Galilei. 23.45 Rembrandt. 0.15 Ich hab's er- lebt 1.00 Journaal. ZONDAG 18 september DUITSLAND I 10.30 Prog.overz. 10.55 Filmreport. 11.45 Sesam- strasse. 12.15 Sommer mit einem Cowboy, Tsjechische speelfilm. 14.15 Reportage. 14.50 Reg. progr. 15.45 Black Beauty, jeugdserie. 16.10 Julia und Romeo, tv-spel. 17 55 Spencers Piloten, tv-serie. 18.45 Re portage. 19.30 Journ. 19.33 Die Sportschau. 20.20 Reportages van buitenlandse korrespondenten. 21.00 Journ. 21.15-Reportage. 22.00 Manner der See, tv-spel. 23.30 In form. progr. 0.15-0.20 Journ. en weerber. DUITSLAND II 11.00 Progr.overz. 11.30 Matinee: 4 Filmgedichten. 13.00 Muziekprogr. 13.50 Wetenschappelijk progr. 14.00 Journ. 14.02 Aktual. en muziek. 14.45 Auf Makio ist Verlass, Japanse film. 15.20 Heidi, tekenfilmserie. 15.45 Docum. serie. 16.15 Joum. 16.20 Liefdadigheidsprogr. 16.25 In form. progr. 16.55 Concours Hip- pique. 18.00 Journ. 18.02 Sportre- portage. 19.00 Dagboek. 19.15 Mondbasis Alpha 1 - Auf gefahrli- chen Kurs, tv-film. 20.00 Journ. 20.10 Bonner Perspektiven. 20.30 Film- reportage. 21.00 Derrick, misdaad serie. 22.00 Journ. en sport op zon dag. 22.15 Docum. serie. 23.05 Kom- ponistenportret. 0.05 Journ. DUITSLAND III 16.00 Docum. (1) 16.30 Do cum. (2). 17 00 Gesprek en amuse ment. (1). 17.30 Muziekprogr. 18.15 Inform, progr 19.00 Sesamstrasse. 19.30 Docum. 20.15 Docum. 20.30 Docum. serie. 21.00 Journ. en weer ber. 21.15 Die Welt von oben, tv-se rie. 21.45 Hit-Spot. 22.00 Inform, progr. 22.45 Sport. 23.30-24.00 Over zicht komende tv-kursussen. 10 19 50. 19.30 Religieus progr. 20.00 Zandmannetje. 20.05 Prisma van het Westen. 20.45 Telegramme, sport en reg. nws. 21.00 Journ. en weerber. 21.15 Docum. 22.45 The two Ron- nies, Engelse tv-serie. 23.15 Repor tage. 23.40 Chicago 1939, misdaadse rie. 0.25 Journ. BELGISCHE TV BELGIË VLAAMS ZATERDAG 17 SEPTEMBER 14.30 God schept de dag. 16.30 Open school. 18.00 Tekenfilmserie. 18.05 Jeugdserie. 18.50 Documentaire. 19.40 Mededelingen. 19.45 Journaal. 20.15 Spelprogr. 21.15 De oplichters. 22.25 Journaal. 22.35 Europese kampioenschap Basketball te Oos tende. (Eurovisie). zondag 18 sep tember 11.00 Inform, progr. 11.20 Open School. 12.00 Nieuwsovi voor slechthorenden. 12.30-13.00 Cultureel progr. 14.30 Open School. 15.00 De gebroeders Plem-Plem, jeugdfilmserie. 15.15 Sportprogr. 15.45 De zevende hemel. 16.35-17.10 Internationaal Beethoven Con cours: concert. 18.30 Tekenfilm. 18.35 Spelprogr. 19.40 Meded. 19.45 Journ. 20.00 Sportprogr. 20 30 Het portret (The Portrait), tv-spel. 21.20 Gesprek. 22.10-22.35 Journ. De mieren behoren tot de meest opvallende scheppingen in de natuur. Steeds weer ontstaan er vragenmover hun ongekende activi teit en probeert men er achter te komen of deze dieren gestuurd worden door een blind automatisme of dat zij precies weten wat ze doen De organisatie van de mieren wereld is zeer belangwekkend De t zondagavond (Ned. 1: 19.05) een Duitse documentaire NCRV z over de r De NCRV brengt eveneens zondagavond (Ned. 1,2030) de Engelse film ,JZar Mitzwah Boy" van Michael Tuchner. De titel (Hebreeuws voor .zoon van de opdracht") is ontleend aan de Joodse jongen die op 13-jarige leeftijd in de synagoge tot volwassen man wordt gewijd. De dag waarop dit gebeurt heeft voor de familie een feestelijk karakter. In John Schlesingers film Sunday bloody Sunday" was dat inder tijd een van de fascinerendste scènes. In de NCRV-film zet de 13-ja- rige zoon van de Engelse familie Green de hele plechtigheid op losse schroeven door de benen te nemen. Ex-hoboist van het Concertgebouworkest Han de Vries is de eerste i reeks kunstenaars, die de NCRV de komende maanden por-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1977 | | pagina 5