„Patiënt geen object voor evangelisatie" "RUZIE - KRANT" VAN LEIDSE SCHOOLJEUGD Diaconessenhnis- predikant ds. Hemmes veertig jaar in het ambt DE RIJKE MAN ZATERDAG 17 SEPTEMBER 1977 .JJI.IJ.IHI.il). LEIDEN - Een Vredesweek geeft stof tot allerlei initiatieven. Het is vooral de fantasie, die de graad van originaliteit daarvan bepaalt. Een interkerkelijke commissie in de Leidse Morswijk is op het idee gekomen, alle basisscholen van de wijk in te schakelen voor hel maken (schryven en tekenen) van een "Ruziekrant" en een ge meenschappelijk werkstuk. Alle scholen, confessioneel en openbaar, doen mee. Dat ver heugt de commissie zeer, omdat de zaak van oorlog en vrede iede- Een tekening uit de "ruzie-krant" Volgende week donderdag moet alles klaar zijn, want vrijdag 23 september worden de kranten en werkstukken opgehaald om ze 's avonds van 7 tot 9 uur tentoon te stellen in het wijkgebouw "Morschwijck" aan de Topaas laan, waar dan ook een "vredes- manifestatie" wordt gehouden met films en enkele verrassingen. Er worden daar zoveel mogelijk in gevulde ruziekranten opgehan gen. En op zondag 25 september deelt men al die kranten uit aan kerkgangers van de Maranat- hakerk (Lage Morsweg), de gere formeerde kerk Oude Vest en de rk Leonarduskerk (Haagweg), maar alleen als de kinderen dat goed vinden. De werkstukken worden over de drie kerken ver deeld en komen daarna in het be zit van de school". Wat is ruzie? Wat de werkstukken betreft, die mogen niet groter zijn dan 1 vierkante meter. Alle technieken van handenarbeid zijn toege staan. De Ruziekrant bestaat uit vier pa gina's. Op de voor- en achterpa gina kunnen de kinderen hun te keningen en verhaaltjes kwijt en binnenin krijgen ze daarvoor, aan de hand van geïllustreerde voor beelden, een gedicht en een kort verhaal, wat ideeën. Het is de bedoeling, dat iedereen opschrijft wat hij (zij) onder ruzie verstaat. Met elkaar gaan de kin deren zoeken naar voorbeelden van ruzie in het klein en in het groot. Hoe komt het toch, dat mensen vaak zo gemakkelijk ru zie maken? Wat waren de oorza ken van ruzie die je zelf hebt meegemaakt? Hoe gaat ruzie over? Je kunt plot seling weer vriendelijk zijn voor elkaar, maar ruzie kan ook uitge vochten worden. Misschien zijn die manieren niet zo best. Twist kan ook gepaard gaan met geweld. Dat komt in deze wereld veel voor. Ook jullie hebben met geweld te maken. Anderen doen jullie dat aan. Maar door je ma nier van doen en leven kun ook jij anderen geweld aandoen. Hoe leg je een ruzie bij? Zoek voorbeel den van grote ruzies waarbij dit wel en niet lukte. De kinderen wordt aangeraden, de moeilijke vragen thuis te bepra ten of als klas of groepje meer ge gevens te verzamelen over grote conflicten die wel of niet werden opgelost. De krant bevat zeven lege vakken. Die kunnen ze vol schrijven, te kenen en plakken. Het grootste vak, in het midden, is bestemd yoor een tekening over vrede. Vredeskrant Gezien de opzet en de aard van het onderwerp, verwacht de com missie dat met name de vijfde en zesde klassen hiermee bezig zul len zijn. Maar ze heeft dat verder geheel aan de beoordeling van het schoolpersoneel overgelaten. Morgen zal in de kerkdiensten ver teld worden, wat de kinderen van plan zijn. Dan wordt ook de Vre deskrant, uitgegeven door het In terkerkelijk Vredesberaad in ons land, uitgereikt. De tentoonstelling van tekeningen en werkstukken, volgende week vrijdag dus in het wijkgebouw, is uiteraard bedoeld voor iedereen, maar toch speciaal voor de ouders van de schoolkinderen. LEIDEN - De man die in september 1937 zonder vrouw en met twee linkerhanden de pastorie van het tweelingdorp Nes en Wierum aan de Friese Wadden betrok, viert 26 september zijn veertigjarig jubi leum. Het is dominee H. W. Hemmes, sinds 1966 predikant van het Leidse Diaconessenhuis. Over die linkshandigheid doet de aanstaande jubilaris, Gro ninger van geboorte, heel be slist. "Toen ik 22 was, voltooide ik in Utrecht mijn studie. Omdat ik nog te jong was voor de pas torie, ging ik door voor m'n doctoraal. Theologisch en theoretisch zat het dus alle maal wel goed, maar voor de praktijk werd je in die tijd helemaal niet toegerust. De benadering van zieken en stervenden, de didactiek van de catechese, kortom je hele omgang met de mensen, dat moest je jezelf leren. Je had een academische instelling en kon wel redelijk argumente ren. maar op het emotionele vlak praatte je vaak langs el kaar heen. In gesprekken heb ik echt wel fouten gemaakt. Om dat te ontdekken, is de praktijk de beste leermeeste- Overigens werd de praktische onervarenheid van de jonge Hemmes wel wat gecom penseerd toen, na anderhalf jaar, een vrouw de pastorie betrok. Erg triest In Sint Anna Parochie, waar hij in 1942 kwam, moest hij een noodkerkeraad maken uit oud-kerkeraadsleden, omdat de mannen beneden de 50 óf opgepakt en tewerkgesteld óf ondergedoken waren. "Je zag in de kerk alleen man nen boven de 50 en vrouwen. Pastoraal kon je toen voor de mensen heel veel doen. Het was een hechte gemeen schap". Twee jaar na de bevrijding volgde Schiedam. Daar heeft ds. Hemmes de twintig jaar bijna volgemaakt. "Het stadsleven was mij niet vreemd. Ik kende dus het ge vaar dat je er verdrinkt in de massa. Daarom heb ik ook daar het accent gelegd op het pastoraat. Je moet een ver trouwensrelatie opbouwen, zodat de mensen je weten te vinden als er eens nood is. Het is erg triest, dat dit nu niet meer zo kan. In Schiedam is het aantal predikantsplaatsen van 7 tot 3 gedaald, en zij ko men er - begrijpelijk - niet meer aan toe. Maar waar geen intensief pastoraat is, wordt de kerkelijke belangstelling steeds minder". Ds. Hemmes had in zijn Schie- damse wijk twee ziekenhui zen. Hij wist dus wat hem wachtte, toen hij in 1966 tot Diaconessenhuispredikant (voor gemiddeld 300 patiën ten) werd benoemd. Om hem een geïsoleerde positie te be sparen, beriep de centrale hervormde kerkeraad hem tot predikant voor bijzondere werkzaamheden. Hij maakt deel uit van de cen trale kerkeraad en van het "ministerie" (wie bedenkt daar eens een andere naam voor) van predikanten en gaat, als hij in het ziekenhuis geen dienst heeft, regelmatig in Leiden en omgeving voor. Zo houdt hij zijn contacten. Noemt u eens een paar eigen schappen die een zieken huispastor, naast de gewone, moet hebben. Ds. Hemmes: "Een oecumeni sche inslag. Er liggen hier mensen van allerlei kerken en ook mensen zonder die ach tergrond. En een bescheiden opstelling. De patiënten heb ben in de regel niet om je ge vraagd. Jij komt zomaar hun wereldje binnen. Ik ben een vertegenwoordiger van het ziekenhuis die gewoon met ze komt kennismaken". Maar u hebt toch wel een spe ciale opdracht en bedoeling? "Natuurlijk. Mensen dienen en helpen met en vanuit het evangelie. Dat kunnen di recte woorden van troost zijn, maar ook: belangstelling to nen, je proberen in te leven in de situatie. Veel mensen heb ben geen kerkelijke binding. Toch waarderen ze het, wan neer je als pastor aandacht voor ze hebt en contact wilt leggen. De image van de pas Ds. Hemmes: "Als ziekenhuispastor leef je tussen twee polen: be trokkenheid en afstand'l. tor is nog van dien aafd dat ook die mensen nog wel iets aan je willen toevertrouwen. Via dat onopzettelijke, mense lijke contact kan er een ope ning ontstaan naar het evan gelie toe. Maar dat hangt ui teraard van de patiënt af. De eén laat' dat eerder merken dan de ander. Je moet er de tijd voor nemen. Het kwalita tieve prevaleert. Een contact dat wat langer duurt dan normaal is geen verknoeide tyd". Is de omgang met alleen maar zieke mensen niet ontmoedi gend? "Dit is geen ziekenhuis voor chronische patiënten. Ziekte is hier vaak een incident in het leven van een mens. En dat is een gelukkig tegen wicht in dit werk. Met vele pa tiënten heb ik maar ëén keer contact, omdat de behande ling maar kort is. Ik weet niet, hoe ik het zou ervaren, als ik alleen met chronisch-zieken te maken had. Dat lijkt me heel moeilijk. Overigens leef je als pastor tus sen twee polen: betrokken heid en afstand. Aan de ene kant mag je je niet zo identifi ceren met de patiënt datje er zelf min of meer onderdoor gaat. Maar die noodzakelijke afstand mag ook weer niet in mindering komen op je me degevoel, je verantwoor delijkheid en je oprechte zorg". Geen hand "Je moet ervoor waken, datje er geen. lopende bandwerk van maakt. Je hebt niet met voorwerpen maar met men sen te doen. Daardoor is het ook nooit eentonig. Er is geen lijst die afgewerkt moet wor den. Soms ben je zelf niet in conditie. Een andere keer heb je na een paar bezoeken al zo veel gehoord, dat je even moet stoppen. Je moet jezelf niet forceren". Is het moeilijk, vertrouwen te winnen? "Er is een vrij grote mate van openheid. Ik kwam eens op een kamer waar zes vrouwe lijke patiënten lagen. Eén wilde me geen hand geven. Ze deed verbeten. Het kwam er al gauw uit, dat ze iets naars had ondervonden. Wel mocht ik een ogenblik bij haar gaan zitten. Toen heb ik haar alle gelegenheid gegeven, zich uit te spreken. Ze kon dat doen zonder dat de anderen het hoorden. Het was een opluch ting voor haar en ze was me dankbaar toen ik weggiyg". Aan een ziekbed wordt nogal eens goedkope troost aange boden. "Dat is zo. Het gebeurt met de beste bedoelingen. Je moet vermijden al te gemakkelijk stichtelijke troostwoorden te spreken. Zo'n gestroomlijnde bemoediging kan juist fataal zijn. Je moet een patiënt niet zien als evangelisatie-object. Misbruik maken van zijri weerloosheid is zonder meer onzindelijk. Je moet eerst proberen, je te verplaatsen. Dan kun je niet om problemen en raadsels heen. Pas door dié betrok kenheid heen is het mis schien mogelijk, samen iets gewaar te worden van wat "genade" is. Je kunt ook te veel zeggen. So berheid, bescheidenheid, tact en meeleven zijn de voor waarden voor echt contact. En soms alleen maar een handdruk". Heeft een zieke veel aan het ge loof? "Dat kan. Maar dat heft niet alle vragen op. Er zijn dingen, waar ook ik geen raad mee weet". "Al te vlotte gesprekken zijn dan uit den boze. Je hoeft niet in één keer alles te zeggen. Maar als pastor mag je in zo'n situatie, ondanks alles, toch een perspectief bieden. Het perspectief dat pijn en dood niet het laatste woord heb ben". "Soms moet je het op een indi recte manier zeggen. Je wenst de patiënt toe, dat hij de kracht krijgt het te verwer ken. Dan kun je er nog een persoonlijk getuigenis aan verbinden, wat het geioof in Christus voor jezélf zou kun nen betekenen als jij er zo voor stond. Geen agressieve poging tot bekering alsje blieft". tot na- "De ontvankelijkheid kan gro ter zijn als mensen de tijd hebben. En dat heb je in een ziekenhuis. Dan wijken an dere dingen naar achteren. Er groeit een openheid om zich te uiten, iets wat anders niet goed mogelijk is. De diepere dingen kunnen naar boven komen. Het is in die ruimte dat je als pastor kunt proberen, ver bindingen te leggen naar de eigenlijke zin van het leven". Op maandag 26 september van half 5 tot 6 uur kan ieder ds. Hemmes in de medische bi bliotheek van het ziekenhuis gelukwensen. Zijn eigen kamer heeft een deur naar de kapel, waar hij om dg veertien dagen de zon dagmorgendienst leidt. Daar is zondagmorgen 2 oktober ook de dankdienst. S. J. DE GROOT Toen de rijke man na zijn dood ontwaakte, voelde hij pijn, heel or dinaire pijn. De vlammen die hem kriebelden, deden denken aan het jeuken van Lazarus infecties. De man van voormalige luxe is nu zélf een behoeftige, hij vraagt op zijn beurt nu letterlijk om afval. Hij roept om water en dat mag best van de vingers van Lazarus afdruipen. "Vader Abraham, stuur Laza rus Zijn toon van gefortuneerd man heeft hij overgehouden: hij sprak over de ex-bedelaar als over een loopjongen. Maar nee, Abraham zendt Lazarus niet, hij kan dat ook niet, want er is een kloof, een ravijn. Wat voor kloof? Ja, nu klemt de vraag: zijn wij tijdens ons leven bezig een weg naar andere mensen te banen of zijn wij erop uit de afstand te handhaven, een greppel uit te die pen? De zo comfortabele rijke had de afstand t ussen zichzelf en de be delaar uitgediept ...of, wat eigen lijk hetzelfde is: hij had de afstand laten bestaan. Hij had geen uur gebruikt om in te gaan op de kwaal van de man aan zijn poort. Hij was niet opengegaan voor de mysterieuze naam van die behoeftige. Lazarus betekent im mers: mijn God helpt! Er zou wat gebéuren.' De rijke was bij zichzelf binnen gebleven, vertrouwend op de duur van zijn welzijn. Démasqué Maar nu gebeurde hét dan toch: het démasqué van Lazarys én van hemzelf. Nee, Lazarus kan nu niet meer bij hem komen, omdat hij nooit bij Lazarus was gekomen. Maar de man-in-de-vlam laat 't er niet bij. Hij vraagt de oud-vader om Lazarus te sturen naar zijn vijf broers. Hij meent dat een uit de dood verrijzende Lazarus hen de stuipen op 't lijf zal jagen en hen tot inkeer zal brengen. De man-in-de- pijn kent deernis en dat zou een be gin van loutering kunnen heten, ware het niet dat zijn mededogen alleen zijn bloed- en stand-verwan ten geldt. Als zij er maar goed af komen of de Lazarussen gehol pen worden komt pas op de tweede plaatsi Vader Abraham toont niet de min ste belangstelling voor dit plan "Zij hebben Mozes en de profeten" Aan Mozes en de profeten hecht Ab raham meer waarde dan aan een spook-effect. Hebben wij mogelijk wat weg van die vijf broers? Wij hebben nog kan sen op Lazarus in te gaan. Wij kun nen ons niet goed verontschuldigen want wij zeggen immers niet zelden met kerkelijk-vrome nadruk dat wij de Schrift tot norm hebben. Wij hebben nog tijd op aarde de ogen te openen,om te groeien aan Mozes en de profeten, om te groeien aan Hem die zich één gemaakt heeft met hen die chronisch tekort komen aan liefde en aandacht. DR. HANS JANSEN LEIDEN - Herv. Gem. Hoogl. kerk 10 ds.« Pannekoek, 11.45 oec. stud, dienst, Ma- rekerk 10 ds. Oost te Leiderdorp, 5 ds. Meijers, Maranathakerk 10 ds. v. Ach terberg, Bethlehemkerk Driftstr. 10 ds. Reyenga te Leiderdorp, Bevrijdings kerk' Mont.str. 9 en 10.30 ds. Bovenberg en ds. Wagenvoorde, Vredeskerk 10 ds. Steenstra, Waalse kerk 10.30 ds. Ribs, Acad. Ziekenhuis 10 ds. Bakker, Diac. huis, 10.30 mevr. ds. Van Everdingen, jeugdkapel G. Herder O. Vest 13, 10.30 mevr. Robbers, Merenwijk 10 ds. Hor- tensius, psychiatrisch ziekenhuis 9 prot. dienst, 10 rk. dienst, Geref. Kerk Zuiderkerk 10 kand. De Raadt Val kenburg 5 jeugdd., Petrakerk 10 ds. Veg- ter O.geest, Oude Vest 10 ds. Brederveld, Maranathal^erk 10 ds. v. Achterberg, Be vrijdingskerk 9 ds. Bovenberg, Groenhoven 10 ds. Sijtsma, De Mirt 10 dhr. v.d. Tuin, Mierennest 10 dhr. Spijker, Merenwijk 10 ds. Hortensius, Dolerende Noodgem. Groot Leiden (Pieterskerkstr. 1) 10 en 5, Geref. Kerk Vrijg. (Herengracht 70) 10 en 5 ds. Goot jes, Chr. Geref. Kerk (Steenschuur 9) 10 ds. Carlier, 7.30 ds. Carlier afscheid, Ge ref. Gem. (N. Rijn) 10 en 4.30, Geref. Gem. in Ned. (Bethl. kerk Driftstraat) 11.30 en 5.30, Evang. Luth. Gem. (Hoogl. Kerkgracht) 10.15 mevr. De Mey, Remstr. Doopsgez. Gem. (Pieterskerk- straat 1) 10 ds. Kuipers, Baptistengem. (O. Rijn 3) 10 ds. v. Mameren, Evang. Chr. gem. schap (Middelstegracht 3) 10 dhr. Dikkes, Zendingswerk Midder- nachtsroep (Zoeterw. singel 21) 5 nam. dr. Spreij Evang. centrum Zijlsingel 2, zo. 10 en di. 8 evang. Zijlstra, Pink- stergem. (O. Rijn 3) 3 ds. Van Twillert, Leger des Heils (Hooigracht) 10 en 7.30, Nw. Apost. Kerk (H. Rijndijk 24) zo. 9.30 en 4, woe. 8, Chr. Science (Steenschuur 6), 10.30, Kerk van J. Chr. v.d. Heiligen derL. Dagen (Steenschuur 6) 10.15, Oud Kath. Kerk (Zoeterw. singel) 10. Vrij Kath. kerk (Vreewijkstr.) 10.30, RK Ker ken Merenwijk zat. 7, zo. 10, Haagweg zat. 7,zo. 9,10.45,12en 6.30, Steenschuur zat. 10 en 7, zo. 8.30, 10. 11.30, 6 en 7, Lammenschansweg zat. 7, zo. 9.10.30,12 en 6. Haarl. str. zat. 7. zo. 9.30,10.45.12.15 en 6. Rijndijk 281, ZAT. 7, zo. 9.30 en 11.30, Boshuizerlaan zat. 7, zo. 9.30 en 11, Herensingel zat. 7, zo. 8.30, 9.30 en 11. ABBENES - Herv. Gem. 9.30 ds. Bijlsma Amsterdam, 7 ds. Den Harder. AARLANDERVEEN - Herv. Gem. 10 dsr v. Malssen Leiderdorp, 7 ds. Wolt- haus, Geref. Kerk 10 ds. Vree, 6.30 ds. Bezemer, Chr. Geref. Kerk 9.30 dienst, 3 ds. Rietveld Maarssen, RK Kerk zat. 7, zo. 7.30 en 10.30. ALPHEN AAN DEN RIJN - Herv. Gem. Adventskerk 9.30 ds. v. Roon Zeist, 6.30 dr. v. Santen, Kruisk. 9.30 ds. v. Doom Doorwerth, Opst. kerk 9.30 ds. v. Hoegee, 6.30 ds. Lefeber, Nabij 9.30 jeugdkapel, G. H. Kerk 10.30 dr. v. San ten, De Bron 9 dr. v. Santen en pastoor Seysener (oec. doopd.), 9 ds. Verheul en ds. Hoogendijk, 11 ds. Hoogendijk en past. Seysener, 1.1 pater Happel en ds. Verheul, 6.30 ds. v.d. Ree, Dneh. 7 ds. De Ruiter, Ashram-college, 9.30 ds. Hart kamp H.gom, Oudsh. weg 10 ds. Oort, Sionskerk 9.30 en 6.30 ds. Verploeg, av.-maal, Geref. Kerk Mar. kerk 9.30 dhr. Tenyenhuis, 6.30 ds. Griffioen, Salv. kerk, 9.30 ds. Griffioen, 6.30 ds. Vree, G. H. Kerk 9 dhr. Molenaar, 6.30 ds. "t Hart, zie verder Herv. Geref. Kerk Vrijg. 8.45 d 6.30 kand. Reitsma, Geref. Kerk Vrijg. Buiten V 9.30 ds. v.d. Berg, 4.30 dhr. Marbus, Chr. Geref. Kerk 9.30 dienst 2.30 ds. Vlietstra Bunschoten, Oud Geref. Gem. 9.30 en 4, di. 7.15 ds. Schinkels- hoek, Baptistengem. 10 en 6.30 ds. Koekkoek Noord, Sportlaan, 10 dhr. Muilwijk, 7 ds. Agtereek, Volle Evang. Gem. (school Preludeweg) 10 dhr. Kra nendonk, Leger des Heils 10 en 6.30, Com. d. Vlamingstr., Moluks-Prot. Kerk 9.30 ds. Molle Den Bosch, Moluks Evang. Kerk 11 ds. Sitanala, RK Kerken Bon. kerk zat. 7, zo. 8.30, 10 en 11.30, Piuskerk zat. 7, zo. 9, 10.30 en 11.45, De Bron zat. 6.30, zo. 9 en 11.30. BENTHUIZEN - Herv. Gem. 9.30 ds. Den Dikken, 2.30 ds. Den Dikken, af scheid, Geref. Gem. 9.30 en 6 leesd., woe. 7.30 ds. Mijnders Ridderkerk. BODEGRAVEN - Herv. Gem. Dorps kerk 9.30 ds. Richter, 6.30 ds. De Vreugd, Salvatorkerk 9.30 ds. Smit Hilversum, Kerk 9.30 ds. Houtman Arnhem, 6.30 ds. Hassefras Putten. BOSKOOP - Herv. Gem. 9.30 ds. Stel wagen, 6.30 ds. Heijmans, De Stek 9.30 ds. Heijmans, Geref. Kerk 9.30 en 5 ds. Omta, De Stek zie Herv., Chr. Geref. Kerk 9.30 en 4.30 ds. Den Boer Rijswijk, Geref. Gem. 9.30 en 6, Opwekkingsgem. (Concordia) 9.30, Verg. v. Gelovigen (Nieuwstr.) 9.30 en 5, RK Kerken kerk zat. 7, zo. 8.45, 10 en 11.30, Ontmoeting zat. 5.30, zo. 10.30 HAZERSWOUDE - Herv. Gem. 9.30 ds. Vermaat Vlaardin- gen, 6.30 ds. Stelwagen Boskoop, jeugdd., Geref. Kerk 9.30 dhr. Brouwer Katwijk, 5 dhr. Tenyenhuis Alphen, RK Kerk Het Anker zat. 7, zo. 8.45 en 11.15, Bemardus zo. 10, dorp zat. 7, zo. 10 en 11.30. HILLEGOM - Herv. Gem. 10 ds. v. Bruggen, 7 ds. Rothfusz, Geref. Kerk 10 en 7 ds. Pouwels, Chr. Geref. Kerk 10 leesd., 6.30 ds. De Jong Zaandam, RK Kerk Martinuskerk zat. 7, zo. 8.30, 10, 11.30 en 12.45, Jozefkerk zat. 7, zo. 8.30, 10 en 11.30. HOOGMADE - Herv. Gem. 10 dr. v. Vliet, RK Kerk zat. 7, zo. 10. DE KAAG - Herv. Gem. 10 ds. Van 't Hof Honselersdijk, RK Kerk zat. 7, zo. 8 en 10. KATWIJK AAN DEN RIJN - Herv. Gem. Dorpskerk 10 ds. Teygeler, 6 ds. De Vos, Ontm. kerk 10 ds. v.d. Bank Ede, 6.30 ds. Teygeler, Geref. Kerk 9.30 mr. Reugebrink Leiderdorp, 5 ds. De Vries, RK Kerk zat. 7, zo. 9.30 en 11.15. KATWIJK AAN ZEE - Herv. Gem. N. Kerk 10 ds. v.d. Velden Mijdrecht, 6 ds. Hovius, O. Kerk 10 ds. Catsburg, 6 ds. Boer, Ichthuskerk 10 ds. Arkeraats, 4.45 zang, 5 ds. Groot Apeldoorn jeugdd Pniëlk. 9.30 ds. Boer, 6 ds. Catsburg, G. v. Pr. sch. 10 ds. Vroegindewey, Hoekst. 10 dovendienst, Overduin 2 ds. Baas, Geref. Kerk Vr. kerk 9.30 ds. v.d. Horst, 5 mr. Reugebrink, Tr. kerk 9.30 ds. De Vries, 5 ds. v.d. Horst, Geref. Kerk Vrijg. 10.15 leesd., 3 ds. Gootjes, Geref. Kerk Vrijg. Buiten V. 8.45 en 7 ds. Roukema, Chr. Geref. Kerk 10 en 5, Geref. Gem. 10 en a leesd., woe. 7.30 dhr. Kwantes, Volle Evang. Gem. (Voorstr.,100) 9.45. KOUDEKERK AAN DEN RIJN - Heiv. Gem. 10.30 dhr. Stroo, 7 ds. v.d. Velden Mijdrecht, Geref;.. Kerk 9 ds. Swierts, 7 LEIDERDORP - Herv. Gem. en Geref. Kerk Dorpskerk 10 ds. Knorth av.-maal, Hoofdstr. kerk 10 ds. v. Loenen, av.- maal, 6.30 ds. Knorth, av.-maal, Scheppingskerk 9 en 10.30 ds. Geursen, 5 ds. v. Loenen, do. 22,7.30 oec. av. gebed in Dorpskerk, Baptistengem. 10 br. De Vries, av.-maal, 5 br. Lourens, RK Kerk zat. 7 jongerenmis, zo. 9, 10.30 en 12. LEIMUIDEN - Herv. Gem. 9.30 ds. De Kruijf R.woude, 7 ds. Los, jeugdd., Ge ref. Kerk 9.30 ds. De Wit Lisse, 7 zie Herv., RK Kerk zat. 7, zo. 7.30, 9.30 en 11.15. LISSE - Herv. Gem. gr. kerk 10 ds. De Gelder, av.-maal, 7 ds. Oostinga Slied- recht, av.-maal, Pauluskerk 10 ds. Den Tonkelaar Warmond, Geref. Kerk 10 ds. Los Leimuiden, 7 ds. De Wit, Geref. Kerk Vrijg. 10.15 ds. Simpelaar, 4.30 leesd., Geref. Kerk Vrijg. Buiten V. 9 en 5 ds. Schuurman, Chr. Geref. Kerk 10 en 4.30 stud. Korving Apeldoorn, woe. 7.30 be vestiging en intrede ds. Van Dijken, Ge ref. Gem. 10 en 4 ds. Hakkenberg, Oud Geref. Gem. 9.30 en 3, 22 sept. 7.30 ds. Dorsman, RK Kerken Agathakerk zat. 7, zo. 8.30,10 en 11.30, Poelhuys zat. 7, zo. 9 en 11.30, Mariakerk zat. 7, zo. 8.30, 10 en 11.30, Engelbew. zat. 7, zo. 7.30, 9.30, 11 en 5.45. Kerk 9.30 en 6.30 ds. Nooteboom, Chr. Geref. Kerk 9.30 en 6.30 ds. Vlietstra Bunschoten, RK Kerk zat. 7, zo. 7.30,9 en 10.45. NIEUWVEEN - Herv. Gem. 9.30 dhr. Verwey Boskoop, 6.30 ds. Heikoop [Jmuiden, Geref. Kerk 9.30 ds. v. Wijk, 7 <and. v.d. Meulen, RK Kerk zat. 7, zo. 9 ïn 11. NIEUW VENNEP - Herv. Gem. 9.30 ds. Den Harder, 7 ds. Den Tonkelaar War- nond, Geref. Kerk 9.30 ds. Wijngaarden, 2.30 ds. Rang, Chr. Geref. Kerk 9.30 en 3 ;tud. De Lange Apeldoorn, RK Kerk zat. 7, zo. 9.30 en 11. NOORDEN - Herv. Gem. 9.30 ds. Wolt- haus Aarlanderveen, 7 ds. Schrijver Woerden, Geref. Kerk (Woerdense Ver laat) 10 ds. Koppe Soest, 7 dhr. Nap Woerden', RK Kerk zat. 7.30, zo. 9 en 10.30. NOORDWIJK - Herv. Gem. Vin- kenlaankerk 9.30 dr. Jansen, Voorstr. 9 ds. Keuning, Hoofdstr. 10 ds. Keuning, av.-maal, 5.30 dr. Jansen, Geref. Kerk Hoofdstr. 5 ds. Warnink, De Rank 10 ds. Hovius Katwijk aan Zee, 5 prof. Graaf land Gouda, Geref. Kerk Hoofdstr. 10 en 5 ds. Warnink, Vinkenl. 9.30 dr. Jansen, 5 ds. Elgersma, stichtingskerk 11 ds. El- gersma, RK Kerken Binnen zat. 7, zo. 8, 10 en 11.30, Zee zat. 7, zo. 9. 11 en 7. NOORDWIJKERHOUT-Herv. Gem. 10 ds. Kalkman, RK Kerk Jozefkerk zat. 7, zo. 8,10 en 11.30, Viktorkerk, zat. 7, zo. 8, 9.30, 11 en 6. OEGSTGEEST - Herv. Gem. Gr. kerk 10.30 ds. Sasse en pastoor Litjens, oec. dienst, Pauluskerk 10 ds. Ter Linden, Gem. centr. 10.30 ds. Stenfert Kroese Bilthoven, 10.30 Jan Nauta jeugdkerk, Van Wyckerslooth 4.30 ds. Vegter, Geref. Kerk 10 en 5 ds. Heemskerk, Geref. Kerk Vrijg. 8.45 en 4.30 ds. Simpelaar, Geref. Kerk Vrijg. Buiten V. 8.45 dhr. Molen- veld, 4 dhr. Broek, RK Kérk Will, kerk zat. 7, zo. 9, 10.30 en 12, Bon. kapel, zat. 6.30, zo. 9 en 11, Volle Evang. gem. (gem. centr.) 4 dhr. v.d. Brugge. OUD ADE - RK Kerk zat. 7, zo. 8.30 en 10.30. OUDE EN NIEUWE WETERING - Herv. Gem. 9.30, Geref. Kerk 9.30 en 6.30 dr. Vlijm Leiden, RK Kerk zat. 7, zo. 8.15, 9.45 en 11.30. ROELOFARENDSVEEN - RK Kerken P. Banden zat. 7, zo. 8, 9.30, 11 en 12.15, M. Presentatie zat 7, zo. 8, 9.30 en 11. RIJNSATERWOUDE - Herv. Gem. 9.30 ds. De Vree, Leimuiden, 7 kand. Zoutendijk Utrecht, Chr. Geref. Kerk 9.30 en 2.15. RIJNSBURG - Herv. Gem. gr. kerk 9.30 ds. v. Niel, 5 ds. v.d. Bogerd, Bethelkerk 9.30 ds. v.d. Bogerd, 5 ds. v. Niel, Geref. Kerk Petrakerk 9.30 dr. v. Oeveren, 5 ds. Baayen, Immanuel 8.30 en 10 ds. Baayen, 5 ds. Damsma, Mar. kerk 9.30 ds. Huisman en ds. Damsma, 5 dr. v. Oeve ren, Geref. Kerk Vrijg. 10 en 5.15 ds. Zo mer, Chr. Geref. Kerk 9.30 en 5 ds. De Vries, Evang. Chr. gem. (aula mavo) 10, RK Gem. schap (aula tuinb. school) zat. 7, zo. 10.30. RIJPWETERING - RK Kerk zat. 7, zo. 7.30, 9 en 10.30. SASSENHEIM - Hen'. Gem. 9 ds. Roth fusz Hillegom, 10.30 dhr. Bakker Kat wijk aan Zee, 6.30 dhr. Hoffenaar Voor hout, Geref. Kerk 9.30 en 5 ds. v. Santen, av.-maal, Chr. Geref. Kerk 10 en 5 ds. Coppoolse Den Helder, Ned. Prot. Bond 10.30 dhr. Den Boeft, Leiden, RK Kerk zat 7, zo. 8, 9.30 en 11. TER AAR - Herv. Gem. 9.30 ds. Meijers Leiden, 6.30 ds. Holst Naaldwijk, Geref. Kerk 9.30 ds. Bezemer, 6.30 dhr. Te nyenhuis, RK Kerk Langeraar zat. 7, zo. 8, 9.30, 11 en 12.15, dorp 9 en 12. VALKENBURG - Herv. Gem. 10 en 6.30 ds. Overgaauw, Geref. Kerk 9.30 en 6.30 dr. Wind Leiden, Geref. Kerk Vrijg. 9.30 en 5 ds. Hoff, av.-maal. VOORHOUT - Herv. Gem. 10 ds. Bro kerhof, RK Kerk zat. 7, zo. 9, 10.30 en 11.45. VOORSCHOTEN - Herv. Gem. Dorps kerk 10 ds. v.d. Schoot, aula NH 9.30 DS. De Zwart, Hulp en Heil, 10 ds. Verheule, Geref. Kerk dorp 9.30 ds. De Zeeuw, 7 zangdienst, vic. Bijl, Geref. Kerk Vrijg. 10.15 en 4.30 ds. Boxman Ede, RK Ker ken M. Godskerk zat. 7, zo. 8,10 en 11.30, Laurentiuskerk zat. 7, zo. 8.30, 10.30 en 12, aula NH 11. Hoeksteen 9.30 en 6.30 ds. v.d. Heuvel, Bethelkerk 9.30 en 5 ds. Verboom, Im- manuelkerk, 9.30 ds. Hulst, 5 ds. Cnos- sen, Geref. Kerk Kruiskerk 9.30 ds. Modderaar, 5 ds. Dijkstra, Ontm. kerk, 9.30 ds. Dijkstra, 5 ds. Modderaar, Oud Geref. Gem. 10 en 6.30, Chr. Afgesch. Gem. 9.30 en 5 ds. Verloop, Volle Evang. Gem. (Lindengaarde 17a) 9.30, Ra- monstr. Gem. 10 ds. Hoff, RK Kerk Vik torkerk 10, Ontm. kerk 8.30 en 11.45. WARMOND - Herv. Gem. 10 ds. Arendshorst O.geest, RK Kerk zat. 7, zo. 8.30, 10 en 11.30. WASSENAAR - Herv. Gem. Dorpskerk 8.30 ds. Tukker, 10.15 mevr. ds. Vogel (België), 4.30 ds. Tukker, 7 ds. Wiersma, Kievietkerk 10 ds. Wiersma, Messias- kerk 10 ds. v. Zanten, Geref. Kerk 10 en 7 ds. v.d. Meulen, av.-maal, Zuid 10 en 7 ds. Van de Kamp, Ned. Prot. Bond 10.30 ds. WOUBRUGGE - herv. Gem. 9.30 ds. Bronsgeest Nieuwkoop, 6.30 ds. Blenk, Geref. Kerk 9.30 kand. Henstra, 7 ds v. Loenen Leiderdorp, Ned. Prot. Bond 7 Werner Wassenaar, RK Kerk 7, z 10. ZEVENHOVEN - Heiv. Gem. 9.30 ds. Nicolai, Geref. Kerk 9.30 ds. Schaafsma Utrecht, 7 dr. v. Oeveren Rijnsburg, RK Kerk zat. 7, zo. 9 en 10.45. ZOETERWOUDE - Herv. Gem. 10 ds. Schoch, heden, zat. 7.30 nam. av. gebed, RK Kerken Janskerk zat. 7.30, zo. 9.30, Chr. D. Kerk, zat. 7, zo. 8.30 en 10, Rijndijk Meerburg zat. 7, zo. 10,12 en 6. ZWAMMERDAM - Herv. Gem. 10 dhr. Goedhart, 6.30 ds. Mostert, Geref. Kerk 10 en 6.30 ds. v.d. Heiden, av.-maal.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1977 | | pagina 4