Lijstenboek in VS meteen naar top tien m Door Bram Pols televisiezaak en ik weet dat-ie het doet. Maar die begint al tijd al bij voorbaat mij uit m'n tent te lokken. Dan ga ik pra ten. Dan zit-ie ze eige hele maal lam te lachen. Want dan komt-ie gewoon niet meer bij. Alleen als-ie me hoort praten. En dan zeg ik niks bijzonders. Maar van jezelf hoor je dat niet. En dan praat ik nog ge eneens erg plat, want d'r zijn d'r bij, die, jeetje, nou...". Men heeft het vaak van zichzelf niet door dat men plat praat. Men lacht vaak om de uit spraak Rèswèkseplèn, terwijl men zelf geregeld de ge bruikt. Dat geldt niet alleen voor Schilders wij kers trou wens. Wat veel wordt gedacht is dat het verdwijnt onder in vloed van school, radio en te levisie. In de praktijk vindt men er niets van terug. Men denkt evenzeer dat men in Haarlem het mooist de land staal spreekt en dat Indis- chgangers onze woordens chat vlekkeloos beheersen. Getuige de opmerking: "Denk er over dat die goed Nederlands spreken. Daar kenne wij nog wat van leren". Onderwijs Belangwekkend in de scriptie van Elias is zijn mening over hetonderwijs. Wateenjongen hem vertelde mag alle mee sters en juffen te denken ge ven. "Netjes praten? Ja, op school leerde ik dat wel, maar dat wil ik gewoon niet". Een muisje op een bruine schuit, zat luide te huilen met een fluit Ik zou die fluit wel willen ruilen Want dit geluid is om te huilen. Een liedje waarmee men de kinderen in de klas op het rechte pad wilde brengen. Elias veegt deze methode zonder meer van tafel. Hij vindt veeleer, dat men in het onderwijs de gelijkwaardig heid van dialecten tot uit drukking moet laten komen. De Amerikaan Labov beklem toont nog eens wat al langer bekend was: elke taal of dia lect, regionaal of sociaal, hoe die ook klinkt of in mekaar steekt, is van een gelijkwaar dige complexheid. Het zou daarom goed zijn als het onderwijzend personeel in stadswijken waar plat wordt gesproken, deze taal gaat res pecteren. Een verandering die al in trek is. "Dat neemt niet weg", zo meent Michael Elias, "dat het goed en nood zakelijk is de kinderen in elk geval de Nederlandse stan daardtaal te leren schrijven". Erkenning Het boekje zal behalve die laat ste mening over het onder wijs niet veel tastbaars nala ten, Een waardevol werkje voor pedagogische acade mies. Een boekje vol erken ning voor het. platte Haags, dat niet meer of minder is dan welk dialect ook. Misschien heeft hij de stadse kinderen er een beetje mee geholpen door de meester er van te overtui gen dat dat "nette" niet zono dig hoeft. Er staat weer een boekje bij in de rekken van het Instituut voor Algemene Taalwetens chappen in Amsterdam. Wel licht gaat Michael Elias nog eens dieper in op de andere groepen, die plat Haags spre ken. Maar voorlopig moeten we be ginnen met docterandus te zeggen. "Dat echte awe Haags? Dat gaat erèüt. Dat hoor je haast niet meer". De woorden komen uit de mond van iemand, die er generaties lang met zijn neus bovenop heeft gestaan. Een Schilderswijkerin hart en nieren, die voorspelt dat de taal van zijn buurtje het niet lang meer maakt. Men zou misschien voorbijgaan aan zijn opmerking. Michael Elias niet. Hij zit in zijn Leidse bovenhuisje en weerlegt gesteund door bandrecorder en boeken, de profetie. "Dat echte awe Haags gaat er niet uit. Het stadsdialect is nog altijd erg krachtig". Michael Elias (29) studeerde onlangs af in de richting van Algemene Taalwetens chap op een scriptie die de kernachtige titel draagt: Plat Haags. Een gifgroen werkje dat een dikke honderdvijftig bladzijden meet. Een werkje, handelend over enkele aspecten van de taal die in Den Haag wordt gesproken. De taal van Den Haag is een ruim begrip. Men kan spreken van de taal van het Binnenhof, de parlemen taire taal, de taal van de regering, waarin de troonrede wordt afgestoken. Dat is dan een Haags, waartegen mensen van buiten zich vaak afzetten. De taal waartegen men met een lang gezicht aanhikt: "De taal van die kouwe kak, van die hoge ambtenaars, die denken dat ze meer bennen", zoals iemand het ooit uitdrukte. Er is nog een soort Haags. Plat Haags. Je zult het altijd zien: Uitgerekend de groep die het het minst gelukkig getroffen heeft in de maatschappij, praat ook nog eens - zoals an deren dat noemen - plat. Bestaansrecht Die taal spreekt men in de Schilderswijk, in het Laakk wartier ep nog een paar delen van de stad, waar men ooit de huizen op de vervelendst denkbare manier heeft ge rangschikt. Die taal spreekt men in mindere mate door heel de residentie. Waarom dat plat Haags heet weet nie mand. Het is een taal die net zoveel bestaansrecht heeft als Limburgs of Gronings. De manier waarop men de woor den uitspreekt wijkt net zo veel af van het Algemeen Be schaafd Nederlands als wat men bij HVV langs de lijn roept. Trouwens, wel beschouwd ver schilt het bekakte Haags hier op enkele punten niet zo gek veel van het Schilderwijks. Hoor je boven de Laan van Meerdervoort iemand Be- neurdenhat zeggen, en vraag je het daarop een Schilder sweker, dan moet je de oren spitsen om een fractie van het verschil te bespeuren. In elk geval is de wetenschap er niet zo ver mee, met die zoge heten stadsdialecten. Men heeft het meestal over regio nale dialecten gehad. Die dia lecten zijn vaker bestudeerd. Wat er in de stad werd ge sproken, kon de naam dialect niet dragen. Dat vond men gewoon een kwestie van "fout" spreken. Tegenwoor dig- heeft men het over regio nale en sociale dialecten. Plat Haags is zo'n sociaal dialect. Michael Elias groeide op in Den Haag. In zijn jeugd werd hij, net als iedere andere Hage naar geconfronteerd met alle taaltjes die er in de stad wor den gebezigd. In zijn onder zoek naar plat Haags heeft hij zich verschillende beperkin gen opgelegd. Hij heeft alleen mannen voor zijn onderzoek gebruikt. Er bestaat namelijk verschil tussen de taal van Verder heeft hij zich alleen be zig gehouden met verschijn selen die met de klank te ma ken hebben. Dus de opbouw van een zin, speciale woor den, die men nergens elders in den lande kent en andere zaken die met taal te maken hebben heeft hij gelaten voor wat het was. Het ging hem om de ij, ei, de ui, de ou of au en de r. Omdat juist die klanken in Den Haag afwijken van het ABN. Hij heeft evenmin bekeken of er lijnen zijn te trekken naar an dere steden. "Ik was om verschillende rede nen geïnteresseerd in het Haags. Ik herinner me nog hoe jongens op de lagere school elkaar probeerden af te troeven door zo plat moge lijk te praten. En later: als je voor je brommer boutjes no dig had en daarvoor naar de sloop ging, kreeg je ze goed koper als je een overall aant rok en om batjes vroeg", ver telt hij. Stiekem De taal is als een waaier. Men spreekt Haags in meer of mindere mate. Van Michael Elias kan men zeggen dat hij ABN spreekt. Maar in een winkeltje in de Achterhoek fluistert men toch over de toonbank dat hij uit Den Haag komt. Iedereen bezigt van tijd tot tijd die platte klanken. "Je zou het best stiekem opna men kunnen maken van de Hagenaars. Want als men een microfoon voor iemand zet verandert de taal. Men for ceert zich om netter te spre ken. Voelt men zich op zijn gemak, dan gaat men zijn ei gen gebruiken weer aanwen den. Het zou daarom beter zijn om bij de mensen voor een nep-onderwerp aan te bellen. Voor televisie antennes en zo. Als je zegt dat je een onderzoek naar de taal doet weet iedereen meteen waar ie op moet letten. Maar ja: stieken, dat dóe je niet". De taal die in deze stad wordt gesproken heeft steeds alles te maken met' de wijk en daardoor met sociale klasse. De wijze bol Blijstra merkt in een van zijn geschriften op: De meest feodale stad van ons land is Den Haag. De park stad van boven de langste laan van de stad steekt schril af tegen de verwaarlozing en de verpaupering van veel an dere wijken". Michael Elias heeft vooral echte Hagenaars uit de Schilder swijk naar hun taal gevraagd. Een loodgieter, een verhuizer, een vrachtwagenchauf feur/koetsiersjongen, een schoonmaker, een bouwvak ker, een metselaar en andere Drie groepen, die wat betreft de leeftijd uit elkaar lagen. Een groep van 15-20 jaar, 30-45- jarigen en laten we maar zeg gen 55-ers. De jongste groep trof hij op een technische school en op een jongerensoos. De 55-plussèrs op een bejaardensoos en de middengroep, die het moei lijkst bereikbaar bleek, sprak hij via-via aan. Onbeschoft Weit bleek ten overvloede: plat Haags is een taal waarop wordt neergekeken. Dat be seffen de mensen in de Schil derswijk ook wel. De ge schiedenis heeft het zo ge leerd. Zo vertelt iemand: "Plat Haags vind ik gewoon onbeschoft. Ik gebruik 't zelf ook wel, sommige woorden, maar die buurman van me,- die, nou ja die praat de hele tijd niks anders dan plat Haags. En veel. vloeken d'r bij...". Een jongen op de technische school vertolkt de mening van veel leeftijdsgenoten: "Ik vind het niet erg om beleefd te zijn en zo, maar die mensen, die kapsoneslijers, daar ken ik niet tegen. Dan krijgt ik zwaar de tering in, als die mensen tegen mekaar pra ten". "Bij ons in de bouw was er een, nou ja... als je die, als je die hoorde praten, die kon een vloek zeggen die duurde drie kwartier zonder dat-ie ene keer hetzelfde zei". Klank Hoe een taal over komt op ie mand anders is belangrijk in het verkeer van alledag. Mi chael Elias zegt datje moeilijk het ene dialect met het andere kunt vergelijken in dat op zicht. Je kunt niet zeggen dat Am sterdams gemoedelijker klinkt, dat Frans de mooiste taal is of dat Brabants gaat vervelen. De oren die de taal beluisteren maken dat uit. Mensen die Duitsers verve lend vinden zullen een draaierig gevoel in de maag krijgen als ze een Beier horen proosten. Vriendelijke, grap- penmakende Amsterdam mers spreken al gauw een zachtmoedig taaltje. Zo kan het ook zijn dat men moet lachen om sommige stadsdialecten. Om de vin dingrijkheid, die men in woorden te voorschijn tovert. De uitspraak van sommige klanken die verrassend in het oor klinkt. De Hagenaars on dervinden dat ook: "Me vrouw die heb een neef in Rotterdam, die heb'een grote Het kleine Nederland kan vaak toch zo deksels uit de hoek ko men en de rest van de wereld grote ogen doen opzetten. Nu ook ween er is een lijst opgesteld van de zeven meest beroemde li chaamsdelen ter wereld en allicht dat daarop de hiel van de lege ndarische Griekse strijder Achil les het hoogste scoort. Maar daarna blijkt Nederland op de lijst met drie van zijn zonen toch maar de beroemdste lichaamsdelen-natie ter wereld te zijn. Waarmee een klein land groot kan zijn: het oor van Vin cent van Gogh, het vingertje van Hans Brinker en de vingers en tenen van Cornelis Ketel. Het oor van Van Gogh - het linker - werd in een aanval van waanzin door de schilder zelf afgesneden op Kerstavond van 1888. Hans Brinkers' vingertje behoedde Holland in 1885 voor een over stroming; het 8-jarige jongetje stopte het toen in een gat in de dijk en hield het water tegen. Cornelis Ketel was een schilder, die zich toelegde op portretten van koninklijke figuren, waarbij Elizabeth I. Verveeld door de tra ditionele schilderstechnieken, ging Ketel er toe over de verf met zijn vingers en tenen op het lin nen te brengen en werd er we reldberoemd mee. Een lijst van beroemde lichaamsde len - hebben we niks anders te doen? Misschien wel, maar de mens kan het niet laten: lijstjes maken. Ie dereen legt lijsten aan, vrijwel dagelijks: boodschappenlijstjes, 'n lijst van goede voornemens, Door Aad Wagenaar van dingen om te onthouden, van voetbalclubs en hun plaats in de competitie, van schoolcijfers - soms van vijanden (Nixon) of van Tien Geboden (Mozes). Lijstjes. het zoveelste gat in de boekenmarkt is er nu mee ge vuld. In Amerika verscheen dit jaar een boek over lijsten, dat maar meteen naar de top tien (een lijstje!) doordrong. „The book of lists", heet het. „Het lijstenboek" werd samengesteld door de be stsellerschrijver Irving Wallace (18 boeken met een oplage van 106 miljoen) en zijn dochter A- my en zoon David. Een lijst is niet zomaar een rang schikking van gegevens, zo meent dit drietal. „Een lijst, zo ontdekten we, is meer, veel meer. Een lijst heeft vlees en bloed en is het ware leven. Een lijst zoals '23 van De Drukste Minnaars in de Geschiedenis' geeft zekere as pecten van het dagelijks leven weer, zoals ook „10 Mensen Die Cocaïne Gebruikten". En met die twee voorbeelden van lijsten is aangegeven op welke verre buitenvelden de drie Walla ce's zich soms begeven om er competitie aan te treffen, die om lijstjes vraagt. Ze hebben een amusant boek gemaakt, bar stensvol wetenswaardigheden en in rangorde geplaatste onge hoorde feiten. Van de vijf meest gehate en ge vreesde personen in de geschie denis (in 1976: Adolf Hitler, Idi Amin, John Christie, Jimmy Car- Honore de Balzac, (op de foto) een 19e-eeuwse Franse schrijver, die op de lijst van de beroemdste veelvraten uit de geschiedenis staat. Bij een maaltijd verorberde hij eens een dozijn coteletten, een eend, twee patrijzen en 110 oesters. Hij rondde de maaltijd af met t waalf peren. ter, Graaf Dracula) tot de 20 door de mensheid meest geliefde geur tjes (nr. 1: kamperfoelie). Daar tussen 'n lijst van de Tien Vorsten die 't Langst Regeerden, met daarop Koningin Wilhelmina die haar 8ste plaats (58 jaar) moet de len met Pedro II, keizer van Bra zilië. 6 Naties die de Wereld Terstond Kunnen Opblazen: Volksrepu bliek China, Frankrijk, India, Verenigd Koninkrijk, Sowjet- Unie, Verenigde Staten. Maar ook, voor wie denkt te kunnen ontvluchten, een lijst van 15 Ei landen Te Koop, met prijzen van 16.000 tot 14 miljoen dollar. De KLM zal het betreuren dat ze op de lijst van de-vijftien veiligste luchtvaartmaatschappijen, niet voorkomt. Maar de KLM staat ook niet op de lijst van de 15 on veiligste ondernemingen en dat- troost. Niet alle van de honderden lijsten in hun boek kreeg de familie Wal lace zomaar aangewaaid. Ze heb ben zich ook tot specialisten en beroemdheden gericht met de vraag terzake van een bepaald onderwerp hun voorkeur op te geven. Zo staat op de lijst van ge neraal Omar Bradley's keuze van de tien grootste militaire leiders de naam van de Duitse veldmaar schalk Erwin Rommel boven die van Engelse en Amerikaanse strategen. En laat 's werelds be roemdste kunstgaleriehouder Perry Guggenheim de naam van Da Vinei weg op haar lijst van de tien grootste^childers. Wereldreiziger Temple Fielding geeft een lijst van de 13 plaatsen, die men op zijn reizen hoe dan ook vermijden moet. Brindisi in Italië staat bovenaan en Surina- me's hoofdstad Paramaribo op de achtste plaats. Een lijst van de mens zijn grootste vrezen; spreken in het openbaar staat een, angst voor de dood komt pas op de zesde plaats. Er is een opgave van twintig mannen, die aan syfillis leden, gevolgd door de schoenmaten van twintig beroemde mannen. Bij de lijst van vijftien reuzen ko men we de Nederlander Jan van Albert tegen, op de tweede plaats met zijn 2,85 meter, direct na Go liath, die in 1060 voor Christus de strijd aanging met David en te dien tijde 2,89 meter lang was. Wat zijn de zeven meest bizarre ex- porttransacties van Engeland geweest? De eerste prijs gaat naar een slagwerkfabriek in Leicester, die tamtams naar Nigeria wist te verkopen. Op de tweede plaats staat een firma in Stoke-on-Trent die olie aan de Arabieren ver koopt, in de vorm van aansteker- benzine. En een onderneming ia Cambridge levert zand aan de woestijnstaat Abu Dhabi; zand van een speciale korrel, nodig voor waterfilters. Er is ook een lijst van de 15 zonder lingste voorvallen aller tijden. Daarbij hoort het wapenfeit dat een compagnie ruiters een vloot schepen wist te overwinnen. Het gebeurde in Nederland, in janua ri 1795. Een huzareneenheid onder de Franse generaal Charles Piche- gru ontdekte dat de Hollandse vloot vastgevroren lag bij Texel en zette over het ijs een bestor ming in, die tot overgave van het scheepsvolk leidde. En zo gaat „The book of lists" maar door, 523 pagina's lang. Lijsten, zo zeggen de samenstellers niet zonder pretentie, die een weer gave van het leven zijn. „Deftig of bizar of amusant, een verzame ling van ^eerzaamheid of pret of beide". Een lijst is een verzameling feiten, die kunnen verras sen, stimuleren of uitdagen. Men kan het zich niet gek genoeg voorstellen of 't is wel eens ge beurd en gerangschikt. Op de lijst van de zeven meest ongewone problemen, die de Amerikaanse Lieve Lita (Abigail van Buren) van haar lezers kreeg voorgelegd, staat: „Ik kan mijn echtgenoot niet vertrouwen. Hij bedriegt me zo veel dat ik er niet eens zeker van ben of mijn laatste baby- wel van hem is". (The Book of Lists - door David, Amy en Irwing Wallace. Uitg. William Morrow and Company, New York.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1977 | | pagina 19