"PARADIJSEILAND" TMUFIIL Kille ontnuchtering in Gordijns schilderijen K I VRIJDAG 16 SEPTEMBER 1977 VARIA PAGINA 29 Matzes "Wie kent dat gevoelIk maak aanstalten in de volle badkuip te stappen een voet hangt al een de cimeter boven het wasemende wateroppervlak en ik krijg een geluidloos belletje te horen dat zegt dat er binnen de seconde een associatie te verwachten is. Ge hoorzaam wacht ik dan in diezelfde merkwaardige pose, anderen zien mij niet en ik even min mijzelf, maar de associatie blijft uit. Wie kent dat gevoel? Of ik sta op het punt na jaren de smaak van de matzes van Den Haan in ge dachte weer te proeven. Dat onde finieerbare branderige wat an dere merken sindsdien niet meer bezeten hebben, maar alles blijft stil in de smaakcentra" Bovenstaand citaat is het begin van "Het oude recept" uit de ver halenbundel "Wat eet je het liefst?" van Philip Mechanicus. Het is een door Querido uitgege ven boekje met recepten van Me chanicus, maar het zijn evenzeer recepten voor de meest uiteenlo pende gerechten (van aardap- pelballetjes tot zuxirkoolbroodjes) als voor doeltreffendfantasierijk en geestig schrijven. In het voetspoor van schrijvers als Len Deighton en Werumeus Buning, maar hen toch nog een ronde ach terstand bezorgend, maakt Phi lip Mechanicus eerst een feest van het lezen van zijn voorkeursre cepten, en daarna een feest van het verorberen ervan (de tus senliggende fase, het bereiden, laat ik altijd aan anderen over, ik kan daar geen oordeel over vel- len). Zoals een goede kok zijn ge rechten bestrooit met adequate kruiden, zo kruidt Philip Me chanicus zijn eetnovelletjes met citaten, zoals "Cooking is a very fine art, all cooks are gentlemen" van Shakespeare zelf (die overi gens ook eens opgemerkt heeft dat het een slechte kok is die zijn eigen vingers niet kan aflikken. Oester Het boekje werd gisteren ten doop gehouden in restaurant Les qua- tre canetons in Amsterdam. De vier eendjes dus, een woordspe ling, want het restaurant bevindt zich op de Prinsengracht 1111. Behalve uitgelezen wijnen (alleen draagkrachtige uitgeverijen kunnen het zich veroorloven een exclusief kookboekje publiekelijk en op een gepaste plaats te openbaren) waren er ook onge bruikelijke hapjes. Ik viel me eerst al geen buil aan een palm hart je in heilbot, daarna bleek ik ook een coquille St. Jacques in een grote champignon zonder schadelijke gevolgen te kunnen verorberen, maar ze bleven maar rondgaan met oesters in te grote schelpen, en daarom besloot ik dat dit dan maar de eerste keer moest zijn dat ik een oester proefde. Het was James I van En geland, geciteerd door Jonathan Swift (de schrijver van Gullivers reizen) die terecht opmerkte: "Het was een stoutmoedig man die als eerste een oester inslikte". Maar niet minder stoutmoedig acht ik de man die voor het eerst van zijn leven een oester eet. Ik liet het drillig drab in mijn keel glijden, slikte manmoediggaf toe dat het niet orjaangenaam smaakte en nam haastig een slok van mijn uitgelezen wijn om het "idee an sich" weg te spoelen. Natuurlijk, het is allemaal maar onzin en verbeelding, wat maakt een oes ter enger ("eng, eng" was het eerste citaat dat mij in gedachten schoot toen mijn keel een seconde lang geplaveid was met die hap kikkerdril) dan een mossel of een coquille St. Jacques, en waarom zou ik mij een oester niet laten smaken als het lievelingsgerecht van paus pius V (volgens zijn lijfkok Carlolomeo Scappi) lam- stestikelen was? Philip Mechani cus vermeldt de wijze waarop de kok van de paus dit exquise ge recht bereidde: ,Men neme enige lamstestikelen, schoonmaken en van het overbo dige ontdoen. In een diepe pan met wat boter langzaam gaar la ten worden. In het oorspron kelijke recept staat kapoenenvat maar dat is schaars. Zodra de bo ter geheel opgenomen is moet er een flinke snuif kaneel bij, 2 of 3 kruidnagelen en een beetje saf fraan. Als ze bijna gaar zijn (flink zijn, gewoon prikken) gaat het sap van een halve citroen ero- Om even met het laatste citaat uit "Wat eet je het liefst?" te beslui ten: „Wilt u iets eten?" - „Nee, in tegendeel". (Anton Tsjechov). NICO SCHEEPMAKER LEIDEN - Lelijk kan mooi zijn, maar bij Gordijn blijf je lelijk. Een veel gehoorde opmerking betref fende de schilderijen van de Am sterdamse kunstenaar Herman Gordijn die tot en met 24 oktober een groot aantal van zijn werken in het Stedelijk Museum de Lakenhal exposeert. Hyperrealistische doeken van le lijke, afstotelijke en afzichtelijke mensen bezig aan een uitvaart, een plasje plegend of achter een enorm stuk gebak. Mensen in hun verval, ouderdom en eenzaamheid worden door Gordijn op een koele manier gevangen binnen het vlak van het doek. Het technisch perfecte uit voeren van een voorstelling, het tot op de rimpel nauwkeurig schilde ren, de kleuren die toch weer even anders zijn en de verstilde bewe ging van de figuren geven zijn doe ken een sfeer die doorgaans kil te noemen is. Gordijns .voorliefde voor mensen waarin het afzich telijke verval en de angst voor de ouderdom aanwezig is, heeft voor namelijk betrekking op de schilde rijen van een tiental jaren terug. "Hoer met cyclamen" uit 1959, "In de Amsterdamse grachten" uit 1959 en "Voorjaar" ui 1962 laten ons vrouwen zien die geen enkele il lusie meer koesteren maar nog wel kunnen imponeren met hun li chamelijkheid. Gordijn weet door zijn manier van werken dit li chamelijke op een uiterst knappe manier gestalte te geven. Dat hij niet alleen zeer fijne karikaturale personen kan schilderen maar ook een begenadigd portrettist is tonen enkele doeken van latere datum. Het portret van Charlotte Kohier en de portretten van Lida Lobo, die haar onaantrekkelijkheid op een weldadige manier weet te verko pen, zijn griezelig goed. Toch mis sen zijn doeken dat beetje mense lijke warmte die bijvoorbeeld in de schilderijen van Fer Hakkaart, die enige tijd terug in de Lakenhal ex poseerde, wel aanwezig is. Gordijn die een groot kunstenaar genoemd kan worden wat betreft zijn portretten en zijn technische begaafdheden, zal niet altijd beha gen aan degenen die iets moois in de kunst menen te zoeken. Zijn werken en zijn onderwerpen lenen zich daar niet voor. Maar bovenal de schildertechniek laat weinig ruimte over voor al wat men "schoon" en "behaaglijk" noemt. De doeken, die elke bezoeker naar zich toe zal zuigen omdat iedereen nu eenmaal snel wil zien hoe het geschilderd is, moet men ook eens van grote afstand bekijken. Dan blijkt dat Gordijns schilderijen ook op afstand blijven imponeren, hoe lelijk men- de voorstelling ook vindt. Jurriaan van Kranendonk 12-17 De Lakenhal, Oude Singel 28-32. Ten toonstelling Herman Gordijn - schilderi jen. Geopend van 9 sept. t/m 23 okt., dag van 10-17 uur. zo. van 13-17 uur (3 okt van 10-12 uur). Galerie JA, Sportfondsenbad, Wassena ar. Tentoonstelling Hugo Liebe - gewas sen tekeningen, gouaches, Andries Fre- deriks - zwart-wit illustraties, Jan Bern- hard Meinen - diverse technieken en Kees de Kruvff - kleinplastieken in brons. Geopend van 8 tot 25sept., do. t/m zo van 10-17 uur, woe. van 20-22 uur ■Rijksmuseum van Oudheden (Rapen burg 28) Werkd 10 uur voorm.-5.uur zondag 1-5 uur nam. Hortus Botanicus Tentoonstelling "Dier en Kleur". Geopend ma. t/m z^t.. van 10-16.30 uur, zo. van 12.30-15.30 uur. tot 18 sent Galerie Denise Stephan, Bakkersteeg 10, tel. 132319. Tentoonstelling Wil Tweehuysen - aguarellen en gouaches Geopend za. en zo. van 14-18 uur, over ige dagen na tel. afspraak, tot 15 sept Museum voor Volkenkunde, Steens traat 1. Tentoonstelling „Taal en teken binnen Chinese muren". Geopend- ma t/m za. van 10—17 uur, zon- en feestdager van 13-17 uur, tot 15 februari 107* Galerie Van der Vlist, Botermarkt 3 Tentoonstelling Peter Siccema - schil derijen en Martijn Vergouw - tekenin gen. Van 3 tot 30 september. Geopend di. t/m za. van 10-17 uur, do. tot 21 uur. Galerie-Bibliotheek, Luifelbaan 1, Was senaar Tentoonstelling J. G. M. Delf- gaauw - Rietpentekeningen. Geopend van 3 tot 29 sept., openingstijden van de bibliotheek. Galerie Kerkdam, Lange Kerkdam 113, Wassenaar. Tentoonstelling Thijs Mauve olieverfschilderijen. Geopend van 3 tot 25 sept., woe. t/m za. van 10-16 uur, di. van 14-20 uur Galerie De Poort, Herensteeg 11. Ten toonstelling "Leidse impressionisten en het landschap". Geopend di. t'm za. van 13-17.30 uur, do. ook van 19-21 uur t/m 8 'Museum de Lakenhal, (Jude Singel. Zomerexposltie "Kunst uit delkelder"; Voorschotense Kunstkring, Molenlaan 3, Voorschoten: "Het landschap", vrij," zat, zo, 10-17 uur, tot 19 september. (?4 icf 4€U:liX> 16 september 1977 - Een spekslager te Purmerend heeft dezer dagen een voordadig varken geslacht. Uit de maag van het beest haalde hij een on geschonden bankbiljet van f 25. - Een onderzoek naar kleuren blindheid van trein- en weg- personeel der spoorwegen hier te lande heeft aangetoond hoe noodzakelijk het is, dat het personeel dat met de treinen te maken heeft, ook op dit punt wordt onderzocht. Gebleken is immers, dat er velen aan kleu renblindheid lijdende zijn, o.a. acht machinisten op het Noord emet. Dezen zullen in andere be trekkingen bij de Staatspoor- wegen geplaatst Vijftig jaar geleden: - De "Daily Express" verneemt j dat een zekere ingenieur Roger Courteville in den Brazi- liaanschen staat Matto-Grosso den Engelschen ontdekkingsrei ziger kolonel Fawcett en diens zoon John zou hebben weerge vonden. Zij waren sedert twee jaren verdwenen. De kolonel zou in een staat van verwilde ring leven en niet wel bij het hoofd zijn, maar anderzijds werd medegedeeld, dat beide Fawcetts goed gezond zijn en als trappers leven trappers is pels jagers, Red.). Omdat zijn zoon aan koorts had geleden, zou de kolonel van zijn voorgenomen programma zijn afgeweken. Courteville zou hen aangetrof fen hebben op 63 mijl van Dia- mantino bij Cuyaba. In 1924 vertrok kolonel Fawcett met zijn zoon John en met Raleigh Rim- piell met steun van de Royal Ge ographical Society, in Londen, naar Brazilië om in het gebied van de bronnen van deXingu te zoeken naar de overblijfselen van een verdwenen blank ras en een verloren stad. Na een laatste rapport op 30 mei 1925 bleven berichten uit. Volgens den Bra ziliaan Courteville, die in op dracht van zijn regering een au- toreis door het land maakt, zou den de Fawcetts aangetroffen zijn bij Diamantino, waar zij zich op een malariavrij plateau zouden hebben teruggetrokken, nadat Rimmell van een gevaar lijke slangenbeet was genezen. Zij zouden er, buiten het bereik van gevaarlijke Indianens tammen, als moderne Robinson Crusoe's leven, een stuk land in cultuur hebben gebracht en zich verder onledig houden met jacht en visserij, Red.). )KLE1NE VAART) Daniel pass 15 Dudgeon nr Leixoes, Diana-V 14 vn Rotterdam nr Lowestoft, Diannel 15 te Rotterdam, Dutch Glory 15 te Rotterdam, Dutch Master 14 vn Rotterdam nr Ant werpen, Dutch Mate 14 vn Rotterdam nr Cadiz- head, Dutch Sailor pass 15 Dudgeon nr Rot terdam, Empire 14 vn Middlesboro nr Skikda, Kortenaer pass 15 Beachyhead nr Bos- Leopolaris 15 40 w Esbjerg nr Aalesund, Meteoor 14 120 z Haiti nr Puerto Cabello, Poolster pass 14 Ouessant nr Setubal, Ring pass 15 Goeree nr Antwerpen, Rijnhaven pass 15 Lissabon nr Le Tre- port, Stella Orion 14 vn Bejaia nr Arzew. (GROTE VAART) Aalsum 14 580 no Mombasa nr Durban, Acila 14 vn Mombasa nr Port Sudan, Aldabi 14 480 no Sao Vicente nr Santos, Amersfoort 14 te Tenerife, Amstelmolen 14 1200 zo Kanchatka nr Japan, Atlantic Star i4 te Greenock, Calamares 14 75 zw Cadiz nr Port Said, Chevron Amsterdam 15 vn Freeport nr Cristobal, Chevron Arnhem 14 rede Freeport, Coral Isis 14 100 z Recife nr Santos, Coral Rubrum 14 vn Schiedam nr Pa penburg, Daphne 14 te Tetney, Diadema 15 te Sydney, Early Bird 15 vn Rotterdam nr Antwer- Nedlloyd Kembla 15 480 wzw Midway nr San Francisco, Nedlloyd Korea 13 vn Keelung nr Kobe, Nedlloyd Kyoto 15 te Rotterdam, Nedlloyd Leuve 15 t.a. Taranto, Nedlloyd Maas 14 110 wnw Malta nr Port Said, Nedlloyd Nile 14 te Bordeaux, Nedlloyd Schie 14 140 z Kobe nr Yoko- Obelix 15 750 z Adak eil. nr Los Angeles, Ondina 14 vn Singapore nr Seria, Seinelloyd 15 te Houston, Straat Fiji 15 te Yokohama, Straat Forcados 15 te Abidjan, Straat Luanda 15 vn Adelaide nr Fre- mantle, Straat Magelhaen 15 te Kobe, Straat Napier 14 vn Durban nr Sin gapore, Ulysses 15 te Houston, Willemskerk 15 te Gothenborg, Zaria 14 te Auckfield. PANDA EN DE SPORTMEESTER 62-13 X Toen Panda in de gaten kreeg dat Joris Goedbloed niet de direkteur van het Sportpaleis was, besloot hij om de werkelijke direkteur te gaan zoeken. Maar dat was niet gemakkelijk, omdat de heer Schoon veger een vermagerings-kuur in sanatorium SlinkSnel volgde; en daar mocht hij niet gestoord worden. "Onze patiënten hebben rust nodig", verklaarde de portier. "Over een paar weken wordt hij hier ontslagen, en dan kunt u hem spre ken." "M-maar over een paar weken is het te laat!" riep Panda. "Want dan is de Voorronde allang voorbij!" Hij merkte dat zijn woorden geen indruk maakten op de ander, en daarom wees hij plotseling in de lucht. "Daar!" riep hij"Wat is dat?! "W-waar?" zei de portier, geschrokken naar boven kijkend. "Ik zie Panda legde hem natuurlijk niet uit dat er eigenlijk niets te zien was, maar glipte vlug naar binnen. HARINGSALADE 150 g. belegen kaas, 4 eieren, 2 zure haringen, 1 zoetzure augurk, IV2 dl. mayonaise, peters elie, bieslook. Snijd de kaas, de hard gekookte eieren, de ha ringen en de augurk fijn. Vermeng de mayonaise met de gehakte peters elie en de klemgeknipte bieslook. Maak hiermee de salade aan en garneer hem met mayonaise, waaieraugurkjes en bieslook. .EL LPAtT CS WE-TTEW V/VAl tg AIATWÊ IS «ET" 0vAA« PAT KAhBi&N MAAe //V DE D E/a/K-E/O? adleeaJ DIE KAMELEAJ DIE l/AAI DE DRANK AC Iftl/DLEAj .nil&K,. AJCL<. De avonturen van CAMERA: "The bridge on the river Kwai", dag. 8 uur. 12 jaar. Kindermatinee: "^innetpu het grote opperhoofd", za. en woe. 2.30 ■Ongevaltendienst ziekenhuizen Leiden Ongevaltendienst elke .dag Academisch Ziekenhuis behalve v;yi dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 yur (Diacones- penhuis) en van vrijdag 13 00 uur tot za terdag 13.00 uur (Elisabeth-ziekenhuis). 1.15 L AL. Nachtvoorstelling: „Legacy", vr. en za. 11.30 uur. 16 jaar. LUXOR: „The heretic", dag 2.30, 7 en 9.30 uur, zo. 2,4.30, 7 en 9.30 uur. 16 jaar. LIDO 1 „Madame Claude", dag. 2.30, 7 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur. 16 jaar. LIDO II: „New York, New York", dag. 2.30, 7 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur. AL. LIDO III: „Turks Fruit", dag. 7 en 9.15- 16 jaar. Kindervoorstelling: „Donald Duck goes west", za. en woe. 2.30 uur, zo. 2.30 en 4.45 c AL. STUDIO: „A day at the races", dag. 2.30, 9.15 uur, zo. 00k 4.45 uur. 16 jaar. TRIANON: „Speedtrap", dag. 2, 7 en uur, zo. ook 4.30 uur. 16 jaar. REX: „Een brug te ver", dag. 2 en 8 uur in woe. alleen 8 uur). 16 jaar. Kindermatinee: „Piraten van het ichateiland", za. en woe. 2.30 uur. AL. Nachtvoorstelling. „Geef ons dagelijks liefde", vr. en za. 11.30 uur. 16 jaar. Bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuis: Middagbezoekuur 13.45-14.30 uur. Avondbezoekuur: 18 £0-19 30 uur. Kin derafdeling dagelijks van 14 00-19 00 uur alleen voor ouders zondag 14 00-15 00 uur voor overige familieleden Kinderen beneden 14 jaar hebben geen toegang op de kinderafdeling Sint Elizabeth-ziekenhui: 3e KLASSE: Volwassenen Kinderafdeling: dag van 15 00-Ü 2e KLASSE: Volwassenen dagelyks 11.15-14.60 uur en van 14 00-14 45 uu vgn 18.30-19.30 uur. Kraamafdeling: dag van 11 15-12 OOuur (alleen voor echtgenoot) van 15 00-16 00 uur en van 18 30-19.30 uur Babyshow laatste kwartier van middag-en avond bezoek 1 Kinderafdeling: dag van 15 00-18 30 Academisch-Ziekenhuis Voor alle patiënten fbehalve zijn de bezoekuren als volgt Elke dag .htgeni. ,uur en van 18 30-19 30 (Uer van middag- en volgende bezoekuren (allee: ders): rijdaq: ciale kaarten verstrekken. Bezoektijden K{ndirkliniek: Dagelijks 15 00-15.45 uur. 18.30-19.00 uur Bezoektijden kinder dfdeling: Elke dag 14 15 15 00 uur 18.-30-19.00 uur Alpnen aan den Rijn Rijnoord: le en 2e klas 11-11 30; 13 30 14 15 en 18 30-19 30 uur; 3e klas 13.30- 14 15 en 18.30-19.30 uur; Kraamafdeling 13.30-14.15 uur alleen voor echtgenotep 19-20 uur. Kinderafdeling 15-15 30 uur alleen voor ouders 18-18.30 uur. Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vlieg verkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden gemeld bij het ïn- fórfnatiecentrum peluidshinder Schip Aan de Amstel

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1977 | | pagina 29