Beleggings rekeningen tot EEN ONJUISTE TEGENSTELLING Kerk in Hongarije raakt op betere voet met de staat 6SZS33BZ39 Bon voor hoge rente op direct opvraagbaar spaargeld Kabinetsformatie: traag overleg in laatste ronde Provincie: kleinste tekort postgiro en rijkspostspaarbank VRIJDAG 9 SEPTEMBER 1977 VU-magazine gaat in op thema EO-congres over schepping of evolutie •kProf. Van de Fliert ...niet bezorgd... De Evangelische Omroep houdt 1 oktober in Utrecht een congres over "schepping of revolutie". Daarop staan twee vragen, cen traal: is het evolutiemodel, ge toetst aan de hedendaagse ken nis, volledig houdbaar, en: is het scheppingsmodel wel met we tenschappelijke argumenten te verdedigen, of gaat men hier zonder meer uit van "het ge loof'? Prof. dr. J. R. van de Fliert van de Vrije Universiteit in Amster dam acht dit een valse tegenstel ling. Hij behoorde in de jaren 1968 tot 1969 tot de groep VU- theologen en natuurwetenschappers die het land doortrokken om, zoals ie mand het eens uitdrukte, reke ningen uit het verleden te veref fenen. De VU wilde met deze toernee een eind maken aan de verwachting dat het de taak van een christèlijke universiteit zou zijn om tegenover revolutie theorieën opvattingen uit te dragen waarin de bijbel, met name het boek Genesis, gehan teerd werd als een natuurwe tenschappelijk boek. Het VU- magazine van deze maand schenkt aan de "valse tegenstel ling" van schepping of evolutie uitgebreid aandacht. Gevaarlijk Prof. Van de Fliert vindt het zeer gevaarlijk, de bijbelse waarheid aan bepaalde wetenschappe lijke vraagstukken te koppelen, omdat je dan erg gemakkelijk met het wegwerpen van zoiets als het "creationisme" (de let terlijke aanvaarding van het scheppingsverhaal) ook je ge loof in het verzoeningswerk van Christus wegwerpt. Zijn meest fundamentele bezwaar berust hierin, dat men in dit type creationisme het godde lijke scheppingswerk op menselijk-wetenschappelijk vlak meent te kunnen controle ren. Daarmee schept deze wes terse wetenschappelijke mens zich een beeld van God als Schepper, dat naar de diepste intentie van de joods- christelijke religie in het tweede van de tien geboden radicaal wordt afgewezen: gij zult u geen gesneden beeld maken van wat boven in de hemel is. "Het tast het scheppingsgeloof in wezen aan, waarin wij met Paulus be lijden dat wij alleen daaruit - en niet uit de zichtbare dingen - verstaan, dat God de wereld met al wat daarin is heeft geschapen. En als er evolutie geweest is, dan is dat geschapen evolutie, en hebben wij over evolutie het zelfde geloofswoord te spreken als over het wordingsproces in de geboorte van een kind of dier". Met erkenning van alle beperkin gen die de wetenschappelijke betrouwbaarheid in de weg staan, acht Van de Fliert het al ternatief schepping óf evolutie principieel onjuist. Hij ver werpt evenzeer een creatonisme dat een uit documenten in de aardkorst betrouwbaar af te le zen historisch-geologische wer kelijkheid ontkent, als een evo- lutionisme dat meent op grond van wetenschappelijke erva ring het scheppingsgeloof te kunnen ontkrachten. Stap terug De valse tegenstelling beheerst nog het denken van brede lagen de Amerikaanse samenle ving. Dit Amerikaanse creatio nisme stoelt op het "fundamen talisme", een beweging van ort hodoxe, vooral protestantse christenen, die zich afgezet heb ben tegen modernisme en secu larisatie en zich sterk maken in een zo letterlijk mogelijk ver staan van de bijbel, met name van Genesis. Er zijn, volgens Van de Fliert duidelijke paral lellen met de gereformeerde we reld in Nederland, waar men ook grote moeite heeft gehad met het evolutievraagstuk en dat voor een deel nóg heeft. Hij noemt het een grote stap terug dat zowel de geldigheid van natuurwetens chappelijke resultaten wordt miskend als de ware betekenis van de bijbelse openbaring. Tenslotte een vraag van de VU- hoogleraar: 'Moeten wij, juist als het om de bijbel gaat, ons er niet veel meer bewust van zijn, dat deze boeken, die wij voor het Woord van de levende God hou den, Heilige Schrift zijn, ont staan in de levende mensenge schiedenis, geschreven in ver schillende culturele situaties, in het bijzonder van het volk Israël waaraan niets menselijks vreemd is, en wat dat voor ons, natuurwetenschappelijk ge schoolde westerlingen van de 20ste eeuw, betekenen moet?" Geen wetenschappelijke ontwik kelingen kunnen prof. Van de Fliert bezorgd maken, omdat zijn geloofsgrond niet ligt in we tenschappelijke betrouwbaar heid, maar in de woorden van eeuwig leven, "die de Heilige Geest ons leert verstaan om vandaag in onze eigen histori sche situatie verder te gaan en onze taak te doen". (Van onze redactie geestelijk leven) Zonder zich over te geven aan al te optimistische bespiegelingen, kan men wel zeggen, dat tussen kerk en staat in Hongarije - één van de binnen de communistische invloedssfeer liggende Oosteuropese landen - een andere verstandhouding aan hét groeien is. Het optreden deze week van de we reldbekende Amerikaanse evangelist Billy Graham in dit land is daarvan ontegenzeglijk opnieuw een symptoom. het laatst Voor het eerst sinds tien jaar bezoekt de Amerikaanse evangelist Billy Graham een Oosteuropees land. Tien jaara geleden was hij in Joegosla vië, nu hebben de "vrije kerken" van Hongarijë hem uitgenodigd. Graham, die in 1967 in een Oosteuropees land was - en dan nog in Joegoslavië - kwam vo rige week vrijdag in Hongarije aan. De "vrije kerken" hadden hem voor een bezoek uitgenodigd en de rege ring van Janos Kadar was zo be reidwillig, de evangelieverkondi ger uit het Westen, die tot dezelfde kerk behoort als president Carter, een visum te verstrekken. Billy Graham had vantevoren ge zegd, dat men van zijn kant geen politieke uitspraken hoefde te vre zen. Naast zijn wens om samen met de Hongaren iets te leren uit het Woord van God, verklaarde hij zelf meer te willen weten over hun land, hun levenswijze, hun verantwoor delijkheid voor het bestaande maatschappelijke systeem en na tuurlijk ook over hun kerkelijke le- Reeds is bekend geworden, dat de belangstelling van de Hongaren, die in .meerderheid rooms- katholiek zijn, voor de prediking van Graham niet gering is. Zondag trok een openluchttoespraak van de evangelist in de nabijheid van Boedapest al meer dan 5000 men- De toehoorders zaten, net als genoot is, zou met veel belangstel ling naar deze ontwikkeling kijken. De Hongaarse partijsecretaris Ka- dar is, volgens het Weense instituut zijn recente bezoek aan het Vati- bij de spijziging van de 5000 door kaan in Moskou geweest om daar- Jezus, gewoon op het Voorbeeld In Wenen bestaat een kerksociolo- gisch instituut, dat over betrouw bare informatie beschikt wat be treft de kerkelijke situatie in Oost- Europa. Een poos geleden al noemde het instituut Hongarije "een voorzichtig voorbeeld van hoe een communistisch land met de kerk kan leven". Volgens deze Oos tenrijkse bron zijn de communisti sche politici van Hongarije zich er van bewust, hoe belangrijk hun er varingen met een constructieve kerkpolitiek kunnen zijn voor an dere Oosteuropese landen. Vooral de Sowjet-Unie, waarvan Hongarije, wat de buitenlandse po litiek betreft, een volgzaam bond- verslag uit te brengen. Zijn wijzigde kerkpolitiek is geen be dreiging voor de Hongaars- Sowjetrussische relaties, temeer niet omdat de communistische overheid vrijwel geen partijpoli tieke concessies hoefde te doen om de verstandhouding met de kerk te verbeteren. De plaatsing van een artikel in een Pools communistisch partijorgaan is voor het kerksociologisch insti tuut in Wenen een aanwijzing dat de Hongaarse regering haar kerk- beleid zelfs probeert te "exporte ren". Schrijver van dat artikel is het hoofd van het Hongaarse bureau voor religieuze zaken, de staatsse cretaris Imre Miklós. Het gaat ge heel over de kerk. Miklós deelt daarin mee, dat zijn regering positieve ervaringen heeft met een kerkpolitiek die de reli gieuze gemeenschappen en de ge lovige burgers als "gelijkwaardige partners" betrekt bij de opbouw van de samenleving en die het recht van de kerk eerbiedigt om over eenkomstig haar eigen beginselen te kunnen werken. Politiek De politiek van de regering tegen over de kerk is, volgens Miklós, een onderdeel geworden van de alge mene binnen- en buitenlandse poli tiek van het land. De kerken, zo schrijft hij, hebben in het socialisti sche Hongarije hun weg gevonden. Miljoenen gelovigen nemen actief deel aan het leven van hun land en kunnen zich verheugen in de alge mene hoogachting en erkenning. De samenwerking tussen marxis ten en christenen is positief. Dat bewijst, aldus Miklós, dat de tegen stellingen tussen de atheïstische en de religieuze levensbeschouwing niet zonder meer tot politieke vijandigheid hoeven te leiden. Miklós verzwijgt niet, dat er me ningsverschillen zijn en blijven, maar, zegt hij, de huidige manier van samenwerking is geen takti- sche zet of opportunistisch com promis. Het gaat om een juiste op lossing voor de verschillende pro blemen. Waarnemers waarderen dit verhaal van de Hongaarse regeringsfunc tionaris in het Poolse blad (een theoretisch orgaan vertegenwoor digers de partij) als een worden be langrijke zaak". Het kerkpolitieke experiment in Hongarije is in an dere Oosteuropese landen niet on opgemerkt bij RK 60 procent De rooms-katholieke kerk is in Hongarije de grootste; van de 10 miljoen mensen zijn er 6 miljoen rk. De gereformeerde kerk, die een calvinistische inslag heeft, telt 2 miljoen leden. Dan zijn er nog een half miljoen luthersen, 100.000 jo den (een half miljoen joden kwa men in de tweede wereldoorlog in nazikampen om) en 40.000 ortho doxen, die onder het patriarchaat van Moskou vallen. De landelijke jeugdraad van de Hervormde Kerk dringt er in een brief aan premier Vorster van Zuid-Afrika op aan, een objectief en grondig onderzoek te laten instellen naar de omstandigheden, waar onder de jeugdwerker Phakamile Mabija om het leven is gekomen. Nabija vond in juli de dood door een val uit een raam op de zesde verdieping van het politiebureau in Kimberley. Hij was in juni thuis gearresteerd op verden king betrokken te zijn geweest bij een straatincident in het zwarte woon gebied van Kimberley en had op 8 juli voor de rechtbank moeten ver schijnen. Mabija gold als voorstander van een radicale maar niet geweld dadige bevrijding van Zuid-Afrika. Morgen houdt de Reformatorische Bijbelschool, Slotlaan 241 Zeist, een open dag. Van half 11 afkunnen belangstellenden het schoolgebouw bekijken, een film zien over het leven in het internaat en met leden van de schoolgemeenschap kennismaken. Om 1 uur morgenmiddag begint ook in Zeist een zendingsfeest van de Evangelische Broedergemeente. De predikant J. J. Legene, de arts H. den Butter, de landbouwkundige H. de Groot, de onderwijskundige A. Pengel, en de theologische student F. Lachman zullen het thema van de dag, „De wereld is van God", nader uitwerken. Het programma vermeldt verder een bazaar, persoonlijke ontmoetingen, een diashow en een zangdienst. Iedere belangstellende is welkom. Morgenavond om 7 uur werkt de Leidse jongerengroep The Lord's Folks mee aan een eucharistieviering in de rk kerk Maria Presentatie in Roelofarendsveen. Het thema van de dienst is: „Liefde doet vergeven." Oud papier Verschenen is het eerste gemeenschappelijke nummer vah „Open Deur - Goede Tijding", een evangelisatieblad, waaraan hervormden, gerefor meerde, luthersen en rooms-katholieken meewerken. In een bijdrage on der de titel „Samen verder" wordt gezegd, dat een fusie voor de hand lag, omdat beide bladen vrijwel een gelijke doelstelling hadden. Bovendien waren ze in de loop der jaren interkerkelijk geworden. Er was ook een economisch motief tot samengaan. Het streven blijft, de bijbel te vertalen naar de mensen toe. De bouwfondscommissie van de algemene kerkelijke Meren wijkraad in Leiden houdt morgen een inzameling van oud papier voor het in deze wijk te bouwen centrum. Van 9 tot 5 uur staat er bij „De Kopermolen" een vrachtauto waarin het papier kan worden gedeponeerd. Wie daar beslist niet heen kan, kan zijn papier (goed gebundeld) 's morgens tussen 9 en 11 uur brengen bij een van de volgende adressen: Damloperwerf 41, Teunis bloem 7, Mosroos 13, Freesiadal 24, Petuniadal 5, Hermelijnvlinder 30, Maanvlinder 7, Gerberaduin 10, Ericaduin 7, Wulkenbank 6 of Iepenrode ADVERTENTIE DEN HAAG - Het voor 1978 ge raamde tekort van drie miljoen op de begroting van de provincie Zuid-Holland is het kleinste sinds jaren. Maar, zo laat de financieel gedeputeerde drs. J. H. Boone on middellijk weten, G.S. zijn bij hun prognoses uitgegaan van optimisti sche vooronderstellingen. Zo is er in de begroting van uitge gaan dat de looninflatie vijf procent en de prijsinflatie 4 "fc zal bedra gen. Twee procent meer inflatie be tekent dat het begrotingstekort met 2,5 miljoen gulden toeneemt. Ook hebben G.S. aangenomen dat het parlement het wetsontwerp tot wij ziging van de Provinciewet zal goedkeuren. Deze wijziging houdt in dat de ver deelsleutel voor het provinciefonds iets wordt aangepast ten gunste van de dichtbevolkte provincies in het westen. Een initiatief dat weliswaar door Zuid-Holland, Noord-Holland en Utrecht van harte wordt onder steund, maar door de overige pro vincies fel wordt bestreden. Drs. Boone noemt de wijziging "een noodzakelijke en zeer recht vaardige zaak, het is slechts een eerste stap". Ook in de nieuwe si tuatie blijft Zuid-Holland achterlo pen ten opzichte van bijv. Zeeland. Dit jaar kreeg Zeeland uit het pro vinciefonds een uitkering van 120 gulden per inwoner tegen Zuid- Holland 29 gulden; volgens de nieuwe verdeelsleutel komen deze bedragen op resp. 130 en 33 gulden. Mochten de Eerste en Tweede Ka mer het wetsontwerp niet goed keuren, dan derft Zuid-Holland in '78 zes miljoen aan inkomsten. Wilt u hoge rente voor spaar geld waarover u toch op elk gewenst moment kunt beschikken? Vraag dan meer informatie over de beleggingsrekeningen van postgiro en rijkspostspaarbank. Stuur de bon in, vraag de folder op het postkantoor of bel 0017 (gratis) of (020) 589 3137. Beleqqinqsrekeninqen tot 7</2%. Uw spaargeld brengt meer op naarmate u het langer laat staan. Bij opname wordt een klein per centage van het opgenomen bedrag van uw tegoed afgetrokken. U kunt zonder aftrek opnemen: - de rente van het vong jaar - geld voor de aankoop van een eigen woning - bedragen waarvoor u een opzeg termijn m acht neemt. DEN HAAG (SP) - Het laatste deel van de onderhandelingen tussen PvdA, CDA en D'66 over een pro gramma voor een nieuw kabinet verloopt traag. Vanavond en wel licht ook morgen nog komen de in formateurs Den Uyl en Veringa en de onderhandelaars Van Thijn (PvdA), Van Agt (CDA) en Terlouw (D'66) bijeen. Zij streven ernaar voor dinsdag conclusies aan de Tweede Kamerfracties van de drie partijen voor te leggen. Vanavond staat het overleg onder voorzitterschap van dr. G. H. Ver- inga. Plaats van handeling: het gebouw van de Raad van State aan het Binnenhof, waar Veringa in het dagelijkse leven als lid van de Raad van State pleegt te wer ken. Gisteravond is het fractieoverleg gevoerd in het Catshuis, de ambtswoning van de minister president, onder leiding van drs. J. .M. den Uyl. Na afloop vannacht om kwart over twaalf werd alleen meegedeeld, dat er „redelijke voortgang" is gemaakt. De meest omstreden punten van deze overlegronde zijn: de hoogte van de defensieuitgaven, de sub sidiëring van de woningbouw en de uitbreiding van de ultracentri- fugefabriek in Almelo. DEN HAAG -171 verband met Prinsjesdag worden aan de zijkant van de Ridderzaal trappen aangebracht, die in geval van brand als vluchtwegen kunnen dienen. Babylijkje in rioolput DELFT - Ambtenaren van openbare werken van de ge meente Delft hebben gister middag in een rioolput op een afgelegen terrein het verpakte lijkje van een volgroeide baby gevonden. Het stoffelijk over schot is voor onderzoek over gebracht naar het gerechtelijk laboratorium in Rijswijk. Volgens een arts van de GG en GD gaat het om een voldragen baby, die direct na de geboorte in kranten is verpakt en in de rioolput is geduwd, waarschijn lijk een week geleden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1977 | | pagina 21