Film museum bestaat dertig jaar 5Speedtrap bedroevend Films déze week VRIJDAG 2 SEPTEMBER 1977 AMSTERDAM - "Ik was op bezoek bij familie van de bekende filmpionier Jean Desmet (oprich ter van Cinema Parisien in Amsterdam) en zag daar een gigantische kast met ordners staan. Wat heb je daar nou in zitten, vroeg ik aan die mensen. Ach, zeiden ze, wat papieren rotzooi, niks bijzon ders. Bleken er een aantal scenario's en wat cor respondentie in te liggen. Voor mij natuurlijk hardstikke waardevol spul. M'n interesse was gewekt, dat begrijp je. Achter hun huis stond nog een schuurtje. En ik weer: en daar, hebben jullie daar nog wat liggen? Ja hoor eens De Vaal, nou moet je toch ophouden, daar vind je écht niets, was hun antwoord. Zulke stapels filmaffiches la gen daar opgestapeld. Niet te geloven!" Door Bart Jungman en Ton van Brussel De ogen van Jan de Vaal (54 jaar), oprichter en directeur van het Filmmuseum beginnen te glim men. Al dertig jaar probeert hij op alle mogelijke manieren films, sce nario's, correspondentie, filmlite ratuur en alles wat maar met film te maken heeft binnen de muren van "zijn" museum te halen. Dertig jaar proberen Nederland te interesse ren voor het fenomeen film en zo veel mogelijk te bewaren wat be waard moet worden. Een moei zame strijd want de belangstelling voor film is in Nederland, op z'n zachtst gezegd, niet al te groot. Hoe daar wat aan te doen en hoe on danks alle tegenwerking toch de mogelijkheden te scheppen waar devolle produkties niet verloren te laten gaan, zijn de rode draad in een gesprek met De Vaal op een warme zomermiddag in het schitterend aan de ingang van het Amster damse Vondelpark gelegen Film museum. Eerst wil De Vaal echter de indruk wegwissen dat het mu seum een éénmansbedoeninkje van een hobbyist is. Het dertigjarig jubileum zal dan ook in alle stilte worden gevierd. Verwijzend naar zijn 23 man tellend personeel zegt hij: "Wat moetje nou aan zo'n jubi leum doen? Bovendien komt het dan toch allemaal op mij terecht. Daar heb je toch niks aan. Nee, dan doe ik liever iets als wij hier een beetje orde op zaken hebben ge steld, als de tentoonstellingsruimte is ingericht. Dat lijkt me veel zinni ger". Niettemin kun je je - na een gesprek met De Vaal - niet aan de indruk onttrekken dat het museum toch grotendeels zijn "levenswerk" is. Op bezielende en enthousiaste wijze weet hij de luisteraar te over tuigen van de noodzaak van goede conservering en een representa tieve tentoonstellingsruimte. De Vaal en zijn gevecht tegen bezuini gingen en onbegrip. Zijn levens verhaal: een hobby met consequen- Sandberg Daarom wat persoonlijke gege vens: zijn leven lang is Jan de Vaal al filmgek. Op twintigjarige leeftijd kwam hij dan ook als manusje- van-alles terecht bij Multifilm in Haarlem (nu Cinecentrum en in Hilversum gevestigd). Toen al voelde hij dat er iets van een filmin stituut moest komen. In 1945 zette hij daarom in de Amsterdamse PC Hooftstraat het Nederlands Histo risch Filmarchief op poten, wat een jaar later officieel een stichting werd. Zes jaar later werd het Film museum door zijn persoonlijke vriend en directeur van het Stede lijk Museum, Sandberg naar het Stedelijk gehaald. De activiteiten van De Vaal en zijn mensen werden langzamerhand verhoogd, de ruimte werd te klein en er moest weer naar een andere behuizing worden uitgekeken. De gemeente Amsterdam schoot te hulp en kwam met het prachtige pand aan het Vondelpark op de proppen, waarin 1973 met de inrichting werd begonnen. Een zee van ruimte die onder meer werd benut voor het inrichten van een filmzaaltje, "waar alles wordt vertoond wat maar enigszins in verband kan worden gebracht met film", zoals De Vaal het zelf zegt. Functie We komen op de functie die het Filmmuseum volgens Jan De Vaal moet gaan vervullen. Een taak die zoals gezegd tweeërlei moet zijn: al lereerst het conserveren van "klas siekers" en ten tweede de film de waarde geven die het cultureel vol gens De Vaal verdient. Wat dat eerste betreft is het uitgangspunt, "dat bewaard moet worden wat nut heeft en geconserveerd wat ver antwoord is". Jan de Vaal: "Het is natuurlijk on doenlijk alles te bewaren wat ge maakt wordt. Ten eerste kunnen we dat niet kwijt en ten tweede zou dat veel te veel gaan kosten. Er moet dus een selectie worden ge maakt. Iets wat wij van het mu seum niet alleen aan kunnen. Zeg dat je een stel films over Nederlands-Indië hebt, waar een keuze uit gemaakt moet worden. Dan vragen we specialisten op dat terrein die dingen te bekijken en ons te helpen een selectie te maken. Op een verder waardeloos filmpje kan de, ik zeg maar wat, gouverneur-generaal verschijnen, waardoor het ineens weer wel waardevol wordt. Ook al omdat omroepen tegenwoordig vaak bij ons aankloppen, die zo'n scène voor een of andere documentaire goed kunnen gebruiken. Daarnaast kunnen de kosten voor het conserveren van oude films stevig oplopen. Gebleken is name lijk dat de "ouwetjes" (de zogena amde 35 mm cellulose nitraatfilms) een snelle achteruitgang van zowel het celluloidmateriaal als de beel dlaag vertonen. In ons eigen labora torium in Overveen hebben we nu de beschikking over een kluis, waar die films in een temperatuur van vijf graden zijn te bewaren. Maar zelfs in die toestand is dat niet lan ger dan tot het jaar 2000 houdbaar. Het is dus noodzakelijk dat we du plicaten maken. Dat is duur maar mogelijk. In Overveen hebben we de apparatuur staan,maar dat brengt me weer bij ons uitgang spunt dat geconserveerd moet worden wat verantwoord is. Het is namelijk zo dat de grote laboratoria van bijvoorbeeld Cinecentrum zich nog maar zelden wagen aan het du pliceren van die cellulose nitraat- films. Het is niet alleen monniken werk, maar bovendien bepaald niet van gevaar ontbloot. Het brandge vaar is erg groot. Bij een bepaalde temperatuur ontbranden die oude nitraatfilms uit zichzelf. De conser vering van die films komt dus steeds meer op onze schouders te rusten. Een kostbare zaak. Nu is het gelukkig wel zo dat we met de sub sidie niet slecht zitten (er vloeit jaarlijks ruim een miljoen binnen), ik geloof zelfs dat wij van alle mu sea de hoogste subsidie krijgen. Maar dat hebben we ook nodig. Vergeet niet dat we pas een jaar of dertien bezig zijn met het conserve ren van oude films. Eigenlijk zitten we nog in een opbouwfase, we heb ben nog een achterstand goed te maken. Het rottige is ook dat toen we hier in '73 introkken en die ruimte tot onze beschikking kre gen, er fors bezuinigd moest wor den op CRM". Jaloezie Met enige jaloezie kijkt De Vaal dan ook naar wat er al in het buitenland is bereikt. "In Denemarken - een land met een rijke filmhistorie - is vrijwel alles gered. Maar ook Enge land is, ondanks de economische' crisis die nergens zo hard heeft toe geslagen, al veel verder dan wij". De samenwerking met het buiten land is overigens iets waar Jan de Vaal uitermate over te spreken is. In het bijzonder met filmarchieven, die zijn aangesloten bij de Féder- ation Internationale des Archives du Film (FLAF) is een goed lopende uitwisseling gegroeid. Binnen de bij die organisatie aangesloten filmmusea is nu het eerste streven om films die in eigen land zijn ge maakt, te bewaren. De Vaal kwam daardoor aan tot dan toe onbe kende Nederlandse films die lagen in filmarchieven in Parijs, Praag, Washington en Moskou. De achterstand die Nederland heeft ten opzichte van het buitenland kwam al even ter sprake en is De Vaal een doorn in het oog. "Ons land is gewoon verschrikke lijk cultuurarm op het terrein van de film. Hier en daar zijn wel weer bewegingen die proberen hier iets op poten te zetten, maar het is alle maal zo versplinterd. Of het gaat om ideologische films of juist om estethische films. Ik ben er van overtuigd dat als die groepjes eens gingen samenwerken je veel verder zou komen. Kijk nou eens naar Amerika: daar heb je toch aan ie dere universiteit een leerstoel voor film of in ieder geval een workshop. Zo kan er wat groeien, zo kweek je vanzelf een belangrijke filmcul tuur. Het is toch eigenlijk niet meer dan logisch dat we hier in Neder land aan tenminste één universiteit althans een lectoraat voor film krijgen. Oké, wij hebben dan de Filmacademie, maar ja dat is toch heel anders, veel meer op de tech niek gericht. Professor Jan Peeters, die in het Belgische Leuven film doceert en eens in de veertien da gen naar Amsterdam komt, is bij-, voorbeeld één van de mensen die zich sterk maken voor het invoegen van film in het universitair onder wijs. Met hem hopen we ook in, waarschijnlijk november daarover een thema-dag te organiseren". Rol "Het researchwerk, wat nu toch een braakliggend terrein is, zou, als film "universitair erkend" wordt eens flink ter hand worden genomen. In Haarlem had je bijvoorbeeld tussen 1910 en 1920 een klein Hollywood met een actrice als Annie Bos, die "Speedtrap"; hoofdrollen: Joe Don Baker; Tyne Daly en Dianne Marchal; theater: Trianon; leef tijd: 16 jaar. Wat waren we een paar maanden terug toch trots op "onze eigen" Dianne Marchal! Op filmgebied nog nooit iets gepresteerd, geen grotere faam dan zangeres in een achtergrondkoortje en dan zomaar naar de States gehaald om mee te spelen (naar nu blijkt: te figureren) in een heuse Amerikaanse speel film. Daar trekt Sylvia Kristel nou al jaren haar kleren voor uit en dan nog niet verder dan Frankrijk. Maar waarom, zo vroegen enkele wakke ren onder ons zich af, nu juist Dianne Marchal? De film "Speed trap" getiteld, geeft zelf het ant woord op die brandende vraag. Re den is volgens mij de hoofdrolspe ler van dit wanprodukt, een ge drocht dat reageert als je Joe Don Baker roept. Een misbaksel met de enge spleetoogjes van Manolito uit "High Chapparal", de rondingen van Cannon en het quasi- interessante van Kojak. Stelt u zich voor filmproducers met de handen in het haar. Om wat voor reden dan ook opgescheept met die Baker. Waar in de Ver enigde Staten een zichzelf respec terende actrice gevonden die be reid is dit monster te beminnen. Zelfs een zichzelf niet respecte rende actrice blijkt daartoe niet be reid. Wat nu gedaan? Een slimmerik komt Nederland tegen op de atlas en weet het. Een Nederlandse ac trice die het Nederlandse publiek naar de bioscoop lokt. Maar ook in dit land weigeren de beroeps, al leen het goed ogende vrouwtje van componist Hans Vermeulen, Dianne Marchal, wordt bereid ge vonden. Ze spreekt weliswaar slecht Engels, kan niet acteren, maar lief doen tegen Baker wil ze dan wel, als ze ook nog wat mag zingen. En zo wordt "Speedtrap" dan toch nog gerealiseerd. Aangenomen mag worden dat het zo niet is gegaan, maar je vraagt je toch in alle redelijkheid af waarom Dianne Marchal hiervoor nu naar Amerika moest. Elke Nederlandse film (en dat zegt toch wel wat) door staat een vergelijking met "Speed trap" zonder moeite. Niet zonder bedoeling werd Baker hierboven getypeerd met figuren uit Ameri kaanse tv-series, want zelfs aan dat niveau kan de film geen moment tippen. Wat Baker als privé- detective Pete doet, doen Starsky, Pepper, Kojak en Hutch etc. al ja ren en veel beter. Ook het verhaal tje over een voor de politie ongrijp bare autodief (tot vervelens toe ach tervolgingen met de nodige blik schade) is zo cliché-matig dat het in menig prullebak zou zijn beland. Was dat maar gebeurd, dan was ons een hoop ellende bespaard. BART JUNGMAN zelfs in Amerika bekendheid ge noot. Daar is helaas veel van verlo ren gegaan. Enig spitwerk kan daarover toch zeer interessante dingen opleveren. Maar denk ook eens aan de rol die het Filmmuseum in dat geval zou vervullen. We hebben hier het vol ledige archief van Joris Ivens (niet alleen films van en over hem, maar ook scenario's en correspondentie) ook de collectie van Jean Desmet (speelfilms, documentaires, scena rio's, correspondentie en filmaffi ches - mede daardoor groeide de collectie filmaffiches in het Film museum uit tot de meest represen tatieve in de wereld) tref je hier aan. Maar nu is dat eigenlijk allemaal dood materiaal. Het wordt niet toe gankelijk gemaakt, omdat niemand er eens in duikt en er een publicatie aan wijdt. Die tentoonstellings ruimte opent natuurlijk weer wel allerlei perspectieven. We kunnen excursies voor bijvoorbeeld scho lieren organiseren en zo probereni onze collectie wat meer naar buiten te brengen. We hebben ook een bi bliotheek met een kleine zevendui zend boeken over film en wat daar mee samen hangt". "Belangrijk blijft natuurlijk wel dat op het moment dat je als museum meer naar buiten gaat treden, je ook meer personeel nodig hebt, om je publiek te begeleiden en op te van gen. En dan komt meteen weer een financieel probleem om de hoek kijken. We hebben een nota opge steld. Die is aan de minister toege stuurd en daar staat precies in wat we willen. Het ministerie heeft nog geen reactie gegeven en tot die tijd kunnen we natuurlijk wel een hoop willen, maar weinig doen Foto Frans Nieuwenbu'rg Chinafilms van Ivens in Nederland in roulatie AMSTERDAM (ANP) - De elf films die Joris Ivens samen met Marceline Loridan over de volksrepubliek China heeft gemaakt komen na september in roulatie in Nederland. Het filmmuseum heeft de serie "Hoe Yukong de bergen verzet te" in vijf programma's aange boden aan de filmhuizen en an dere belangstellende organisa ties en instellingen. Het filmmuseum in Amsterdam start het nieuwe seizoen in het kader van de hoofdstedelijke kunsttiendaagse met tien avondvoorstellingen met rol prenten van de Japanse film grootmeester Akira Kurosawa, enkele van de films zijn nog niet eerder in ons land vertoond. In samenwerking met Holland Experimental Film worden nog moderne animatiefilms ge draaid van de onlangs overle den in Boedapest geboren glo betrotter Peter Foldes, de Fransman Pjotr Kammler en de uit Schotland afkomstige Ca nadees Norman McLaren. Het komende seizoen presen teert het filmmuseum voorts een volledig retroperspectief van het oeuvre van Jean Marie Straub, een overzicht uit de Duitse filmgeschiedenis gewijd aan regisseur Erner Hochbaum, een serie over Meshrapbom- filmstudio's in de jaren dertig in de Sovjet-Unie, een overzicht van het werk van de Franse an tropoloog en filmer voor de derde wereld Jean Rouch en een terugblik van de Zweedse regisseurs Maurits Schiller en Vistor Sjöström. Blijvers LUXOR - „Black Sunday", spanning bij een rugbyweds trijd. Terroristen beramen een aanslag. STUDIO - „A nous les petites anglaises", lqchtig vertnaak tij dens een vakantie in Engeland. CAMERA - In memoriam Elvis Presley week, de tweede met "Harem Holiday, "Elvis on tour" en "Double trouble". LIDO 1 - „Live and let die", Ja mes Bond. LIDO 2 - „Carry", een veelge plaagd meisje met bovenna tuurlijke gaven. LIDO 3 - „Turks fruit". REX - „Een brug te ver", ver huisd, maar nog steeds de moeite van het zien waard. Kindermatinee LIDO 3 - „Tom en Jerry festi val". REX - „Piraten van het schatei- Nachtfilms CAMERA - „Le soufle au REX - „Ernstige noten van de liefde". Haagse bioscopen APOLLO 1: In memoriarp Elvis Presley week: dag. 2.30, 7 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur. Alle films alle leeftijden, do. en vr. "Girl Happy"; za. en zo. "Live a little, love a little"; ma. "It happened at the worlds' fair; di. en woe. "Kis- APOLLO 2: "De tuin der folte ringen", dag. 2, 7.30 en 9.45 uur, zo. 4.15 uur. 16 jaar. ASTA: "Op de rand van de on dergang", dag. 2.30 7 en 9.30 uur, zo. 1.30, 4, 7 en 9.30 uur. 16 jaar BIJOU: "The seven-per-cent so lution", dag. 2,7.30 en 9.45 uur, zo. 4.15 uur. 12 jaar. CALYPSO: "Black sunday", dag. 2 en 8 uur. 16 jaar. CAMERA: "Madame Claude", dag. 2, 6.45 en 9.15 uur, zo. 1.15, 4, 6.45 en 9.15 uur. 16 jaar. CINEAC: "Twee door 't dolle heen", dag. 1,30, 4, 7 en 9.30 uur, za, zo. en woe. 7 en 9.30 uur. 12 jaar. CORSO: "Speedtrap", dag. 2.10, 7 en 9.30 uur. zo. 1.30,4.15,7 en 9.30 uur. 16 jaar. DU MIDI: "Un éléphant ca trompe énormement", dag. 8.15 uur, vr. en za. 7 en 9.30 uur, zo. 4,7 en 9.30 uur. 12 jaar. EURO: "Once upon a time in the west", dag. 1.45 en 7.45 uur. za. zo. en woe. 3.45 en 7.45 uur. 12 jaar. METROPOLE l:"New York, New York", dag. 2, 6.45 en 9.30 uur. AL. METROPOLE 2: "Slap Shot", dag. 2, 6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15, 4, 6.45 en 9.30 uur. 16 jaar. METROPOLE 3: "Madame Claude", dag. 2.15, 6.45 en 9.15 uur, zo. 1.30,4,6.45 en 9.15 uur. 16 jaar. METROPOLE 4: "Buffalo Bill and the indians", dag. 2, 6.45 en 9.15 uur, zo. 1.30 4, 6.45 en 9.15 uur. 12 jaar. METROPOLE 5: "Si c'est a refai- re", dag. 2, 6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15 4, 6.45 en 9.30 uur. 16 jaar. ODEON 1: "Een brug te ver", dag. 1.30 en 8 uur. 16 jaar. ODEON 2: "Sweeney", dag. 2, 6.45 en 9.15 uur, zo. ook 4.30 uur. 16 jaar. ODEON 3: "To the devil a daughter", dag. 2.15, 7.15 en 9.45 uur, zo. ook 4.45 uur. 16 jaar. Odeon 4: "Hollywood Boule vard", dag 2.15, 7.15 en 9.45 uur, zo. ook 4.45 uur. 16 jaar. OLYMPIA: "Wie 't laatst lacht", dag. 2 en 8 uur. AL. PASSAGE: "Speedtrap", dag. 2, 7 en 9.30 uur, za. en zo. 1.30,4,7 en 9.30 uur. 16 jaar. ROYAL'70: "Hitsige vrouwtjes", do., za en zo. 2. 7 en 9.30 uur, vr. 2 en 6.45 uur, ma. 2.15 en 8 uur,, di. woe. 2.15 uur. 16 jaar. ROYAL: "Jimmy Wang-Yu, hard als graniet", do t/m zo. 2,7 en 9.30 uur, ma. t/m 2.15 en 8 uur, za. en zo. ook 4.30 uur. 12 jaar. STUDIO 2000: "De kanonnen van Navaronne", dag. 8 uur. 12 "Mary Poppins", dag. 2 uur, zo. 12.30 uur. AL. DE UITKIJK: "De vrouw van het Götkanaal", dag. 2, 7 en 9.30 uur. 16 jaar.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1977 | | pagina 17