'Operette is puur theater' c/RADiÖ weekeinde. ZONDAG Wat anders ZATERDAG 20 AUGUSTUS 1977 PAGINA 5 Om te beginnen heb, ik nooit ge-, loofd in die verhalen van mensen die ook Duitsland 1 en 2 konden- ontvangen en riepen dat zij na uwelijks nog naar Nederland ke ken, en bijna automatisch op een der Duitslanden (niet west of oost, maar 1 of 2) afstemden. Ik heb zelf jarenlang dank zij een centrale antenne Duitsland 1 en 2 en zelfs Duitsland 3 kunnen ont vangen, maar veel meer dan za terdagavond omstreeks zes uur naar de Sportschau keek ik ei genlijk niet. Want zo gemakkelijk te verstaan is Duits nu ook weer niet. Je verstaat het ongeveer net zo góed als Nederlands in Neder lands gezongen opera's. Ook de officiële cijfers hebben de wildwestverhalen van de Duit- slandkijker nooit geruggesteund, en dat doen ze nog steeds niet, want terwijl nu 58 procent van de Nederlandse bevolking naar Duitsland 1 kan kijken, pleegt men deze ontucht voornamelijk op de tijdstippen dat Nederland niet uitzendt. Tussen 18.45 en 24.00 uur wordt door hen die over alle zenders beschikken toch nog altijd voor 86 procent naar Neder land gekeken, voor 9 procent naar Duitsland 1 of 2, en voor 5 procent naar Duitsland 3 of de BRT. Ik vind dat ook heel begrijpelijk, want waar vind je betere buiten landse televisieprogramma's dan op de Nederlandse zenders? In clusief prettige ondertiteling? Noem me van'deze week een Ne derlands programma dat in de Door Nico. Scheepmaker schaduw kon staan van de twee afleveringen van „Tadelloser und Wolff' (Duits), „De ontvoering van de baby Charles Lindbergh" (Amerikaans), ,"s-Zondags met Cyble" (Franse speelfilm), „Tijd van leven" (herhaling van Zweedse tv-film) en „Quai des brumes" (Franse speelfilm van Marcel Carné in de Jean Gabin- cyclus). Ik zelf kan er wel eentje noemen: „Corbeddu", derde af levering an het drieluik dat Louis van Gasteren o.ver Sardinië maakte. Hoewel hun lengte verschilde („Tadelloser und Wolff' nam in totaal 3 uur en 15 minuten in be slag, „The Lindbergh kidnapping case" 2 uur en 30 minuten) had den ze veel met elkaar gemeen. De Duitse televisiefilm van Eberhard Fechner (die de Prix Italia 1975 won) werd door de makers zelf betiteld als „een bur gerlijke film" en het was (even af gezien van dat „burgerlijke") ook minstens zozeer een film als een tv-spel, ,maar wel eentje die voor het tv-scherm gemaakt was. Het zelfde gold voor de Lindbergh- film van Columbia Pictures TV, een televisiefilm met een bio scoopbezetting: Anthony Hop kins (Pierre Bezoechow in „Oor log en vrede"), Walter Pidgeon (mrs. Miniver), Joseph Cotton (Citizen Kane), Martin Balsam (Twelve Angry Men, terwijl Buzz Kulik tot de effectiefste tv- regisseurs wordt gerekend. Cliff de Young, die Charles Lind bergh speelde, mag dan minder bekend zijn, maar juist hij maakte vanuit zijn onderkoelde rol veel duidelijk van de emoties en beweegredenen van een man die eerst in zijn eeritjéde Atlanti sche Oceaan overvloog in een vliegtuigje dat nu niet eens meer een poli'tievergunning voor crash-car-races zou krijgen, en die later rriët zijn gezin de; publici teit tot vér buiten Amerika ont vluchtte. Toen zijn zoon Jon, die kort na de kidnapping van Char les jr. geboren werd-, als jonge jongen de gewoonte om juist bij storm met de kreeftenboot erop uit te trekken, vroeg -zijn vader hem waarom hij dat deed. Jon antwoordde dat er meer kreeften waren als het stormde, en dat het vissen erop dan ook een grotere uitdaging betekende. Charles Lindbergh antwoordde toen: „Dat zijn goede redenen, maar al leen een dwaas tart het noodlot steeds maar weer. Eens krijgt het je toch te pakken". De televisie is ongetwijfeld onze beste geschiedenisleraar, want is er een betère. methode denkbaar dan een zo verantwoorde recon structie van iets wat niet alleen een incident was, maar alles bij elkaar ook een kenmerkende ge beurtenis voor het Amerikaanse leven in de jaren dertig, 'om ons meer dan alleen de feiten en de namen en de jaartallen te laten leren kennen? Eerst vorige week al de reconstructie van de paniek die Orson Welles' hoorspel „War of the worlds" in het vooroor logse Amerika veroorzaakte, en nu weer de Lindbergh-zaak. Wat leren we intussen van onze eigen nabije geschiedenis? We krijgen prijzenswaardige documentaires te zien, toegegeven, over Troels tra en Domela Nieuwenhuis en de werkloosheid en de opkomst van de NSB en noem maar op, je zit er voor en je kijkt er naar, maar echt „meebeleven", ook iets proeven van de sfeer en van de gedachten wereld van de betrok kenen, dat zit èr bij dié documen taires toch niet in. Want uiteindelijk is de „geschie denis" toch weinig meer dan een samenspel van menselijke be weegredenen, én hoe kom je die beter en nauwkeuriger te weten dan in zo'n televisiefilm als „Ta delloser und WolffJe kan (om maar een voorbeeld te noemen) wel het kenmerkende verhaal vertellen van Troelstra die de uit daging van een van zijn kinderen aannam om het woord „zwem broekje" in een politieke rede voering te verwerken, en dat ge eft dan van buitenaf wel even een beeld van de mens achter de poli ticus, maar dat haalt natuurlijk niet bij het verstikkende effect van zo'n vader Kempowski (die net zo historisch was als Troelstra en Domela), die bijna uitsluitend in stopwoorden sprak iri de trant van „scheisse met reise" (ver taald asl „klote van de bok") en .igraulich und abscheulich". Dat licht-dekadente sfeertje van de vooroorlogse, jongens die zich niet tot de Hitier-Jugend aange trokken voelden en hun heil bij Louis Armstrong zochten kun je ook alleen maar in „toneelvorm" duidelijk maken, en dan moet je natuurlijk nog de beschikking hebben over de juiste types. Wat dat betreft was „Tadelloser und Wolff' een mirakel van typécas- ting. Je had je eventueel nog kunnen voorstellen dat ergens in West-Duitsland nog een man rondliep die ook nog kon acteren en die geknipt was voor het uit beelden van vader Kempowski („waarom was hij toch altijd zo'n rare", verzuchtte moeder, niet zonder zuchtende vertedering, aan het eind van de film), maar dat er ook nog vakbekwame jon gens rondliepen die omgetoverd konden worden in die enge Deen die engé jongetjes die de kin- - deren Kempowski uitbeeldden, mogen we rustig een onbegrijpe lijk wonder noemen. Gaf „Tadelloser und Wolff nu net zo'n documentair beeld van een Duits burgermansgezin in het vooroorlogse Duitsland als het drieluik van Louis van Gaste ren ons van het leven op Sardinië bood? Van Gasteren bleek vrij conventioneel te werk te zijn ge gaan, met kenners die vertelden over heden en verleden van Sar dinië, waardoor vooral het eerste luik me niet meer boeide en frap peerde dan de gemiddelde do cumentaire over Papoea's en Braziliaanse Indianen. Maar het gaat er uiteindelijk natuurlijk om wat de effectiefste methode is, en waarschijnlijk was deze conven tionele methode voor de orde ning van het geheel toch de beste. Nummer twee en zeker nummer drie boeiden me sterk, en mocht je memorabele documentaires Ze waren echter niet te verge lijken met „Tadelloser und Wolffomdat het familieverhaal van de schrijver Walter Kem powski, over zichzelf, zijn ouders, zijn broer en zuster en over alle figuranten om hen heen, meer als een parabel was geschreven, dan als een zo getrouw mogelijke weergave van de werkelijkheid. Hij heeft ongetwijfeld gecharge erd, dingen weggelaten, andere dingen aangedikt, „opgehoogd", waardoor hij boven het fotografi sche realisme uitsteeg en „de tweede werkelijkheid zichtbaar maakte. „De avonden", het de buut van Gerard Kornelis van het Reve, maakte ook zo'n onverval ste levensechte indruk, zeker wat het burgerlijke milieu betreft, hoewel vader Van het Reve in werkelijkheid toch maar ten dele op het portret van de oude heer Regters leek. Het merkwaardige van kunst is nu eenmaal, datje de werkelijkheid vaak moet abstra heren om de indruk van authen ticiteit zo groot mogelijk te ma ken. In zoverre was „Tadelloser und Wolff' in de eerste plaats een kunstwerk, en pas in de tweede plaats een „documentaire". Kunst is een verdraaiing terwille van de waarheid, heeft William Moore eens gezegd. „De kunst begint eerst daar, waar de na bootsing eindigt", zei Oscar Wil de. „Kunst is geconcentreerde natuur", zei Honoré de Balzac. Al deze drie definities zijn van toe passing op „Tadelloser und Wolff*. Jacco van Renesse Als hij vroeger aan operette dacht associeerde hij dat met dikke dames en heren die in tules en glitter liederen kweelden. „Niets voor mij dus", vond Jacco van Renesse toen. Nu na in vier pro- dukties van de Hoofdstad Operette te hebben ge zeten, stelt Jaco vast: „Operette: puur theater. Alle facetten van het vak kun je erin kwijt. Professioneel gezang klinkt op in een oud Amsterdams gebouwtje. De laatste repetities van „Wiener Blut", dat de Hoofdstad Operette zaterdag 27 augustus in de Amsterdamse Stadsschouwburg in premiere brengt. Regisseur Alexander Piechler geeft op krachtige toon aanwijzingen. Even later schalt opnieuw de gelijknamige aria door het lokaal. Jacco van Renesse, bezweet en vermoeid tussen twee repetities in: „Dat komt door mijn springerige rol." Een goed geconserveerde veertiger. Kwam zo'n twintig jaar geleden in het vak als danser. Van 1959 tot 1965 werkte hij in het cabaret van Wim Kan: „Mijn toneelvader". Daarna was hij twee jaar aan de Haagse Comedie verbonden. Deed mee in het ballet van „My Fair Lady" waarin Wim Sonneveld schitterde en was invaller voor de rol van Freddy. Later in de tweede uitvoering van de beroemde musical met Joop Doderer in de hoofdrol speelde hij Freddy, de laatste drie maanden professor Higgins. Vervolgens een rol in „Oh Venus" van Harry Bannink en Guus Vleugel. Hij zat in „Sweet Charity" met Jasperina de Jong: „In die musical speelde ik voor het eerst een typetje waaraan ik karakter kon geven." Met Jenny Arean werkte hij in tv-musicals zoals: „Er valt een ster." De Duitse televisie nodigde hem uit. Ook nu een rol in een musical. „Een Hollywoodachtig iets" zegt hij daarover. „Een beetje in de stijl van Ginger Rogers en Fred Astaire. In Duitsland hadden ze geen all-round jongen: iemand die kon dansen, zingen en acteren." Lacht meesmuilend over die periode: „Ik werd als een ster behandeld: eigen kleedkamer en kleder. Iedere ochtend stond er een taxi voor mijn NEDERLAND I 15.30 - Journaal (NOS) 15.32 - De film van Ome Willem (VARA) 16.00 - Taarten (VARA) 16.15 - Pipo en de Waterlanders (VARA) 16.40 - De koning en de nachtegaal, poppenfilm (VARA) 17.00 - De zucht naar avontuur, documentaire serie (VARA) 17.30 - Sport extra met het C.H.I.O. in Rotterdam en de E.K. Zwemmen in Zweden (NOS) 18.45 - De Fabeltjeskrant (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 19.04 - Switch, tv-serie (TROS) 19.55 - De Lucille Ball Jubileum Show (TROS) 21.35 - Journaal (NOS) 21.50 - Wordt u al geholpen? (TROS) 22.20 - Tros Sport (TROS) 22.40 - Magna Carta en Catherine How (TROS) 23.10 - Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.45 - De Fabeltjeskrant (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 19.04 - Black Beauty, tv-serie (NCRV) 19.30 - Zo vader, zo zoon (NCRV) 20.00 - Journaal (NOS) 20.25 - De stille getuige, speelfilm (NCRV) 22.05 - Hier en Nu, aktualiteiten (NCRV) Studio Sport (NCRV) 23.-10 - Muzikale meditatie (NCRV) 23.30 - Journaal (NOS) 23.35 - E.K. Zwemmen in Zweden (NOS) NEDERLAND 1 11.00 - Eucharistieviering in Dokkum (KRO/RKK) 14.30 - Duits (TELEAC) 15.00 - Wetenschap in beweging (TELEAC) 15.15 - Les Gammas (TELEAC) 16.00 - Journaal (NOS) 16.02 - Ti-ta-tovenaar (NOS) 16.27 - E.K. Zwemmen Zweden (NOS) 16.55 - Voetbal en toto-uitslagen (NOS) 17.30 - Paardesport: CHIO (NOS) 18.15 - E.K. Zwemmen, Zweden (NOS) 18.55 - Fabeltjeskrant (NOS) 19.00 - Journaal (NOS) 19.05 - De groten onder de apen (NCRV) 19.55 - Friesland zingt (NCRV) 20.30 - La Traviata (NCRV) 22.30 - They call me daddy (NCRV) 22.50 - Journaal (NOS) NEDERLAND 2 18.55 - Floris (NOS) 19.25 - Studio Sport (NOS) 20.40 - De Tijgerbrigade (NOS) 21.35 - Journaal (NOS) 21.40 - De les Ballet (NOS) 22.10 - Open school (NOS) 23.20 - Journaal (NOS) hotel te wachten om me op te ik nou in een operette, d^t kan ik halen. Je werd in de watten gelegd helemaal niet, vond ik toen. Maar en dat streelde toch wel mijn Gent ligt behoorlijk ver van ijdelheid, hoor. Ik vond het in die Amsterdam en daarom dacht ik: zin belangrijk datje verder niets wat kan me gebeuren. Het zal aan je hoofd had. Er werd voor je weinig Nederlanders opvallen als het gezorgd. Jij moest je alleen op je rol misgaat." concentreren." Jacco kreeg prachtige kritieken en Jacco van Renesse werd door de daarna een telefoontje van Netty Koninklijke Opera in Gent gevraagd Hamel, directrice van de Hoofdstad voor vier operetterollen. „Ik hikte Operette, die hem vroeg: „Kom tegen die uitnodiging aan. Wat moet naar ons". Hy kreeg nooit spijt van DUITSE TV DUITSLAND 1 ZATERDAG 18 AUGUSTUS 15.25 Joum. 15.30 Kinderprogr. 16.00 Sullivans Reisen, oude speelfilm. 17.30 Inform, progr. 18.15 Filmreportage. 18.45 Journ. 18.48 Sport. (Region, progr.: NDR: 19.30 Amus.progr. 20.00 Aktual. 20.15 Die Ab- enteuer des Monsieur Vidocque, tv- serie. 20.58 Progr.overz. WDR: 19.30 Der Mann, der keinen Mord beging, tv-serie. 20.15 Aktual. 20:50 Amus. en inform.) 21.00 Joum. en weerber. 21.15 Spel- progr. 22.45 Trekking 'Lottogetallen, Joum. en weerber., het woord voor de zondag. 23.05 Point Blank, speelfilm. 0.35 Joum. DUITSLAND 2 17.00 Kwis. 17 59 Meded. 18.00 Joum. 18.05 Inform, progr. Aansl.: Consumentenrubr. 18.50 Muz.progr. 19.00 Verhaal. 20.00 Joum. 20.30 Lichte muz. 21.15 Arsen und Spit- zenhaubchen, oude speelfilm. 23.05 Joum. 23.10 Sport. 0.25 Die Superspin- ne, tv-film. 1.55 Joum. DUITSLAND 3 WDR EN NDR 21.00 Joum. en weerber. 21.15 Ihr Auf- tritt, Al Mundy, misdaadserie. 22.05 Mach's Beste draus, tv-spel. 23.15 Do- cum. progr. 0.05 Journ. DUITSLAND 1 ZONDAG 21 AUGUSTUS 10.30 Programmaoverz. 11.00 Filmreportage. 11.45 Sesamstrasse. 12.15 Gevarieerd programma. 13.00 Journalistenforum. die beslissing. Volgende week is de premiere van 18.45 Reportage. 19.30 Journaal. 19.33 „Wiener Blut", de operette die op 26 en 27 september naar Den Haag in februari naar Leiden komt. „Ik zou nog wel eens in een film willen spelen", mijmert Jacco. „En met Willem Nijholt en Corrie van Gorp in een musical. Zo'n grootse. Ik zie het al: met veren op je kont een trap af, schitterend." Die Sportschau. 19.20 Reportages van buitenlandse korrespondenten. 21.00 Journaal en weerbericht. 21.15 Doku- mentair progr. 22.00 The way West. 24.00 Journaal en weerbericht. DUITSLAND 2 11.00 Pro grammaoverz. 11.30 ZDF-Matinee. 13.00 Zondagsconcert. 13.50 Wetenschappe lijk programma. 14.00 Journaal. 14.02 Aktualiteiten en muz. 14.45 Tekenfilm serie. 15.10 Strandpiraten. 15.35 Teken film. 15.45 Informatieve serie. 16.15 Journaal. 16.20 Liefdadigheidsprogr. 16.25 Operette. 18.02 Sport-reportage. 19.00 Religieus progr. 19.15 Mondbasis Alpha 1. 20.00 Journaal. 20.10 Bonner Perspektieven. 20.30 Filmreportage. 21.00 Derrick. 22.00 Journaal en sport. 22.15 Personenbe- schreibung. 22.50 Klassieke muz. 23.55 Journaal. DUITSLAND 3 WDR - NDR 21.00 Journaal n weerbericht. 21.15 Forsyte Sage. 22.05 BELGISCHE TV ZATERDAG 20 AUGUSTUS 18 45 Tekenfilmserie. 18.50 Disneyland, kin derprogr. 19.40 Meded. 19.45 Journ. 20.15 Muz.progr. 20.55 De levende dode (The screaming Woman), speelfilm. 22.05 Muz.progr. 22.55 Joum. en sport. ZONDAG 21 AUGUSTUS J445 Nws. overzicht voor slechthorenden. 15.15 De gebroeders Plem-Plem. 15.30 De villa van onze dromen. 17.00 Eurovisie-uitzending Zwemmen. 18.45 Tekenfilmserie. 18.50 De zevende hemel. 19.45 Journaal. 20.00 Sport 20.30 Onze Liz gaat trouwen. 21.20 Gesprek. 22.10 Journaal en sport. HILVERSUM I VARA 18.00 Vervolg Dingen van de dag. 18.30 Nws. 18.41 (S) Proeflokaal. 19.30 (S) Zing zomaar simpel een melo die. 20.00 (S) De VARA feliciteert. 21.00 (S) Voor wie werken wil..., muz. en in form. (22.30 Nws.) 23.55 Nws. HILVERSUM II TROS: 18.00 Nws. 18.11 Aktua III. 18.33 Toeraktua. 19.00 (S) Tross Country. 20.00 Nws. 20.05 (S) Concert a la carte, klass. wensprogr. EO: 22.00 (S) Laat ons de rustdag wijden, meditatie en gewijde muz. 22.45 (S) Reflector, inform, met het oog op de gemeente. 23.00 (S) Goed nieuws, progr. in het Turks. 23.10 (S) Postludium, orgelconcert en bijbelle zing. NOS: 23.55 Nws. HILVERSUM III NOS: 18.03 (S) De rock en roll met hode. NCRV: 19.02 (S) Pers Vers. 20.02 (S) After eight. 22.02 (S) Sportshow. NOS: 22.55 Meded. 23.02 (S) Nordring Radio Price 1977: 23.02 Concert Enge land. 0.02 Concert Denemarken. NCRV: 1.02 (S) Late dat. ?.02 (S) Nachtexpress. 6.02-7.00 (S) Zondagmorgen. HILVERSUM I ZONDAG 21 AUGUSTUS VARA: 08.00 Nws. 08.10 Weer of geen weer (09.00 Sportmededelingen). 09.30 HUM. VERBOND. IKON 10.00 Kerkdienst te Bergum. 10.45 Wilde Gan zen. 10.50 (S) De andere wereld van zon dagmorgen-informatief progr. AVRO 12.00 (S) Nederlandse sterrenparade. 13.00 Nws. 13.10 De toestand in de we reld. 13.19 Radiojournaal. 13.30 Delta- zomer. KRO 14.00 Kruispunt. 14.30 (S) Zin in muziek. 15.00 (S) De hutsgeklutste kinderspelen. 15.20 (S) Springplank. 15.50 (S) Volksmuz. uit Vlaanderen. 16.45 Hoe gaat het? progr. voor zieken. te Almelo. IKON 17.58 Wilde Gan- 18.00 (S) Eii die veelkens alzo wel, muzi kale informatie voor cantorijen en kerk koren. 18.15 Er is ik en er is., progr. van mensen die zich druk maken over ande ren. NCRV 18.30 Nws. 18.40 (S) Zonda gavondzang. 19.10 (S) Divertimento. 19.35 (S) Jan Zwart. AVRO 20.30 (S) In de kaart gespeeld. 22.30 Nws. 22.40 Radio journaal. 22.55 (S) Slotaccoord. 23.55 Nws. HILVERSUM II KR0 8 00 Nws. 8.10 Overweging. 8.15 Badinerie. 9.00 Nws. 9.10 Waterstanden. 9.15 Lau- date. 10.00 Eucharistieviering in Zoe- terwoude. 11.00 Da Capo. 11.50 Buiten lands commentaar. 12.00 Nws. 12.10 Echo. NOS 12.20 Informatie en verzoek platen voor de Surinaamse Nederlan ders. 13.20 Programma voor de buiten landse werknemers. VARA 17.00 (S) Klassieke muz. 17.55 Mededelingen en SOS-berichtën. 18.00 Nws. 18.15 Dingen van de dag. 18.30 Boemerang-in-blik. 19.00 Het Bols- joi Theater. IKON 19.30 Brood en spelen. NOS 20.00 (S) Promenade Orkest. 20.20 (S) Rostrum of Composers. Heden daagse muz. 21.00 Op dood spoor. 22.10 (S) over musici gesproken. 22.40 (S) Hobbyscoop. 23.15 (S) NOS-Jazz. 23.55 Nws. HILVERSUM Hl AVRO 07.02 (S) Ko de Boswachtershow. 08.02 (S) Postbus 1965. 09.02 (S) Juist op zon dag. 10.02 (S) Muziek Mozaiek. 11.02 (S) Sportpanorama. VARA 11.30 Boeketje tekst en muz. 12.02 (S) Klink klaar. 13.02 (S) Muziek uit Studio 1. NOS 14.02 (S) Langs de lijn. 18.02 (S) NOS-jazz. KRO 18.30 (S) Sou venirs. 19.02 (S) Tombola. NOS. 22.02 Nordring Radio Prize. 23.02 (S) Prijsui treiking. KRO 00.02 (S) De week in HILVERSUM IV VOO-08.00 Nws. 08.02 (S) Veronica klassiek. NOS 09.00 (S) Vroeg klassiek. 10.00 (S) Musica Religiosa. 11.00 (S) Elise op vakantie: 13.00 (S) Zondagmiddagouverture. 14.00 Nws. 14.02 (S) Limburgs Symfonie Or kest met solist. 16.00 (S) Musica No- HILVERSUM I 1 MAANDAG 22 AUGUSTUS TROS 07.00 Nws. 07.02 (S) Ontbijt-soos. (07.30 Nws. 7.41 Aktua- ochtendeditie. 08.30 Nws. 08.36 Gymna stiek voor de huisvrouw). 10.00 (S) Sphinx-zomerserie. (10.30 Nws. 10.33 Kaboutertijd). R.V.U. 11.40 Leren en ge heugen, gesprekken. VPRO 12.00 Piet Ponskaart presenteert. (12.26 Medede lingen voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws.) 13.30 (S) Muziek. 15.00 Permanent Wave. 15.30 Nws. 15.33 Nova Zembla. EO: 16.15 (S) Licht en uitzicht. 17.00 (S) Eigen wijs. 17.15 (S) Grammofoonmuz. OVERHEIDSVOORL. 17.20 Gesprek ken met vrouwen. 17.30 Nws. 17.32 (S) .Klankbord. HILVERSUM II NCRV 07.00 Nws. 07.11 Ochtendgymnastiek. 7.20 Vandaag..maandag. 8.00 Nws. 8.11 Hier en Nu. 8.30 Het levende woord. 8.35 Te Deum Laudamus. 9.00 Muzikale och tendpost. 9.35 Waterstanden. 9.40 Zo- merdok. 11.00 Nws. 11.03 Plein muz. 12.00 Het nuttigen van etenswaren is toegestaan. 13.00 Nws. 13.11 Hier en Nu. 13.30 Douce France, Chansonprogr. 13.55 Theaterorgel muz. 14.10 NCRV- Schoolradlo. NOS 14.30 Boerenbont. 14.50 Den Haag deze week. 15.00 Kijk op buitenland. NCRV 15.30 Een goed half uur. 16.00 Nws. 16.03 Rozegeur en prik keldraad. 17.55 Mededelingen. HILVERSUM III KRO 07.02 (S) Drie op je boterham. AVRO 09.03 (S) Een goed begin. 10.03 (S plus M) Arbeid svitaminen. 11.03 Radiojournaal. 11.06 (S) Postbus 700, verzoekplatenprogr. 12.03 (S) Joost mag niet eten. 14.03 Ra diojournaal. 14.06 (S) Pop-Kontakt 1. 15.03 (S) Pop-Kontakt 2. 16.03 (S) De hitmeesters. HILVERSUM IV VARA 07.00 Nws. 07.02 (S) Groot en klein. 09.00 Nws. 09.02 Kinderen een kwartje. 09.30 Wonen, verschil tussen huis en thuis. 10.00 (S) Werxen van Bach. 10.35 Zo klonk hel vroeger. 11.25 (S) muziek van formaat. 14.00 Nws.-14.02 Keuren en kie zen. 14.30 Honger en armoe in India. 15.00 (S) Zo klinkt het nu. 15.50 (S) Thema met variaties. Ter gelegenheid van het feit dat 32 jaar geleden Japan capituleerde zendt de tfOS-radio onder de titel "Op dood spoor" morgenavond van 21.00 tot 22.10 uur via Hilversum 2 opnieuw de documentaire uit over Pakan-Baroen en de spoorweg'die de Japanse bezetters door Neder landse, Britse, AiLstralische krijgs gevangenen en Javaanse dwan garbeiders dwars door de jungle Sumatra lieten aanleggen Een paar weken werken in een andere omgeving en goed geld toe voor vrouwen en mannen. Leidén, Nieuwe Rijn 35, tel. 071-140341. Alphen, De Aarhof 67, tel. 01720-94645. Gouda, De Lage Gouwe 12, tel. 01820-23311 TROS-tv zendt vanavond (19.55 uur, Nederland I) een muzikale show rond Lucille Ball uit, naar aanleiding van het zilveren televi siejubileum van de Amerikaanse comédienne, Aan deze show werken mee: Patty Andrews, Desi Arnaz Sr., Jack Benny, Milton Berle, Ken Berry, Richard Burton, Carol Burnett, George Burns, Red Buttons, Johnny Carson, Dan Daily, Sammy Davis jr., William Frawley, Gale Gordon, William Holden, Bob Hope, Danny Kaye, Dean Martin, Harpo Marx, Wayne Newton, Red Skelton, James Stewart, Danny Thomas, Vivian Vance, Dick van Dyke en John Wayne. Evenals op de TROS-tv is vanavond (22.40 uur, Nederland 1) het eerste van een reeks popprogramma's te zien, waarvan de opnamen in de Hilversumse studio's zijn gemaakt. Deze eerste uitzending is gewijd aan Magna Carta en aan Catherine How. De groep Magna Carta, die er Nigel Smith (bas) Tommy Hoy (banjo en gitaar) en Chris Simpson (gitaar en zang) bestaat, zal onder meer de nummers „Took o long time,, en „Sun ain't gonna rise" ten gehore brengen. Catherine How is een nieuw talent uit Engeland, dat met haar .Har ry" de prijs voor de beste Engelse compositie van het jaar ontving. De NCRV herhaalt morgenavond de televisiebewerking van Giu- seppe Verdi's opera ,£a Traviata", gebaseerd op de roman „La dame aux Camelias" van Alexandre Dumas. La Traviata is nog altijd één van de meest populaire opera's van Verdi. Toen de NCRV deze versie - een coproduktie van omroepen uit Italië, Frankrijk, West- en Oost Duitsland - ruim twee jaar geleden voor het eerst uitzond bleek dit een groot succes. Alle reden dus om deze bijzondere produktie nogmaals op het scherm te brengen. In de titelrol ziet en hoort men de Mirella Freni. Het geheel staat onder leiding van Lamberto Gardelli. De uitzending begint om 20.30 uur op Nederland I. Een dodelijke dansontmoeting tussen een leraar en zijn leerlinge. Zo luidt de korte omschrijving van „De les", een balletversie door Flemming Flindt van Eugéne lonesco's befaamde eenacter „La le- gon", die de NOS-televisie morgenavond van 21.40 tot 22.10 uur via Nederland 1 uitzendt. De dansers in deze productie van de Deense televisie zijn Flemming Flindt (de leraar) en Anne Marie Vessel (leerlinge). De muziek van Georges Delerue wordt gespeeld door het Deens Radio Symfonie orkest.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1977 | | pagina 5