Johan Leysen gekozen uit
een rij Rubens-figuren
...en gisteren 1
tgegeficht
De gemiddelde Ford Granada-rijder
mag zichzelf best succesvol noemen
Kostbare
prestige
produktie
Walker Brothers op zoek
naar de roem van weleer
VRIJDAG 12 AUGUSTUS 1977
RADIO - TV - KUNST
ADVERTENTIE
In het laatste deel van dit jaar gaan Nederland en
België een kunstzinnige tweestrijd aan. Eerst
brengen onze zuiderburen hun zeventiende
eeuwse schilderidool Petrus Paul Rubens in stel
ling in de vorm van een televisieproduktie van
filmregisseur Roland Verhavert.
Voor de vijf afleveringen van een
uur kon hij een zestig miljoen
frankjes spenderen.
Onze barokkampioen Rembrandt
wordt kort daarna in stelling ge
bracht, zij het dan als een bioscoop
film van Jos Stelling, die trouwens
wel wat minder heeft kunnen uitge
ven. Hij heeft ook maar een korte
periode uit het leven van de schilder
van „De nachtwacht" ten doei ge
had. Rubens, die vrijwel even oud
werd als Rembrandt en die iets eer
der is geboren, wordt echter over
vier decennia in zijn bruisende car
rière gevolgd.
Een hele onderneming, die voor de
camera's tussen oktober jongstle
den en januari haar beslag kreeg.
Op het laatste nippertje, want Bel
gië, en meer in het bijzonder Ant
werpen, verkeert in dit herden
kingsjaar in de ban van de schilder
ende seigneur. Tentoonstellingen
dus, zelfs speciaal Rubens-bier. En
dus ook een film.
De vertolker van die schilderende
zeventiende-eeuwer woont in Den
Haag in de bomenbuurt. Het is de
acteur Johan Leysen een vieve
Brusselaar, die meteen na zijn stu
dietijd in de Teirlinck-studio in
Antwerpen evenals vele Belgische
collega's naar ons land kwam. Hij
werd aangetrokken door de manier
van werken van De Appel, het ge
zelschap van Erik Vos. Na twee sei
zoenen stapte hij over naar Rotter
dam om deel te nemen aan het pro
ject van Franz Marijnen, „Het lief
desconcilie". De gang naar het
noorden was Leysen ingegeven
door het idee dat er bij de grote ge
zelschappen in Antwerpen, Brussel
en Gent het idee heerst, dat als je
eraan verbonden raakt, je er ook
moet blijven. Hij houdt van veran
deren, wat in de Nederlandse situa
tie niet ongewoon is. Sinds het vo
rig najaar ging hij dan ook in de
Rubensroes onder, die voor de film
ook zeker een prestigezaak is.
Dat de jonge Brusselaar voor de ti
telrol werd gevraagd is bij verras
sing gebeurd. Senne Rouffaer zou
oorspronkelijk Rubens spelen,
maar er deed zich het probleem
voor, dat hij Rubens in zijn jonge
jaren dan niet zou kunnen doen
vanwege zijn leeftijd. De oplossing
om Rouffaers zoon in te schakelen
Door
Piel Ruivenkamp
bood geen soelaas. Een jaar geleden
bereikten Leysen in Den Haag
mysterieuze telefoontjes. Hij stond
geboekt voor een rolletje van twee
dagen als de kardinaal infante in
het project. Leys werd naar Brussel
ontboden. Aangekleed en gegri
meerd als de fameuze schilder. Met
de stijve kanten kragen van die tijd
voelde hij zich niet lekker om te
bewegen. Hij werd in een rij van
allemaal dito uitgedoste Rubensen
geplaatst. Als laatste. Dora van der
Groen, zijn vroegere lerares op de
toneelschool, had zijn naam gesug
gereerd. Verhavert zag hem niet
eens zitten als de hoofdrol, meent
Leysen. Maar hij werd gekozen
voor de titelrol. Intussen heeft zijn
filmervaring al naar meer ge
smaakt, want Leysen trok ander
maal naar zijn geboorteland om te
spelen in Ralf Bouwmans verhaal
van een driehoeksverhouding „In
alle stilte". Voor de Rubens-test
was het eigenlijk een heel gekke er
varing plotseling een stukje dialoog
in handen gedrukt te krijgen. „Ik
had me eigenlijk nooit zo met de
schilder bezig gehouden. Maar het
Rubens-pak heeft me erg gehol
pen." „Misschien is het daarom"
stelt hij achteraf gissend, „Ik was
eigenlijk doodsbang. Ik had nog
nooit gefilmd. Ik kon niet steunen
op de groei in een repetitieperiode
als bij een theaterproduktie. Ley
sen vluchtte naar Dora van der
Groen: „Help me nou, wat moet ik
nou doen?" Hij las de correspon
dentie van Rubens, werkte drie,
vier biografieën door, verzamelde
de zelfportretten van de schilder en
keek intens naar de achtergronden
van die tijd. „Niet zo erg systema
tisch moet ik eerlijk zeggen." „Hij
was steenrijk, leefde in een vrese
lijke tijd".
Huwelijk
De boeiendste lijn in Rubens leven
was die van een totale omkeer. Hij
sloot een verstandshuwelijk met
een rijke vrouw, ging naar Italië,
maakte financieel acrriere. Als di
plomaat was het voor de enorm
ambitieuze schilder een grote kwel
ling dat hij als diplomaat niet van
adel was. Alles is gericht op succes.
Uit het gedragspatroon van die tijd
volgt zijn trots. Op zijn 53-ste komt
er een grote verandering, Rs laat al
les varen. Hij ontdekt de erotiek en
hij krijgt iets minzaams tussen een
hele reeks kinderen.
Alle opnamen werden op echte lo-
katies gedraaid, in musea bijvoor
beeld maar ook in het daarvoor in
gerichte Rubenshuis in Antwer
pen, dat hij in de loop van de opna-
veertig
men kon veranderen in ee
jaar oudere man was voor
zienlijk deel het werk van een
knappe Engelse grimeur, die vaak
voor Losey werkt. Johan Leysen
zocht ingepakt in de kragen en
manchetten de „klas" van iemand
als deze historische figuur uit te
drukken, van wie hij wist dat „men
niet altijd is die men schilderend
lijkt te zijn."
Elke avond werd hij door regisseur
Roland Verhavert („een oord van
liefde," „De'löteling," „Pallieter")
over wat hij de volgende dag moest
doen om van zijn rol een duidelijk
Er zullen slecht weinigen te vinden
zijn die, geboren rond of vlak na het
einde van de Tweede Wereldoorlog
en wier jeugd samenviel met de op
komst van 'The Beatlesslechts 'The
Rolling Stones' nooit gehoord heb
ben van 'The Walker Brothers'.
Nummers als 'The Sun Ain't Gonna
Shine Anymore', 'Make It Easy Oil
Yourself, 'First Love Never Dies',
'Walking In The Rain'maar vooral
de wereldhit 'My Ship is Coming In'
worden nop steeds op Hilversum III
gedraaid en ten tijde van de pira
tenzenders vooral 'Caroline' en
'Radio Big L', maar ook 'Veronica'
en 'Radio Noordzee') waren 'The
Walker Brothers' een begrip.
De groep bestaat uit John Walker
(John Maus), Scott Walker (Scott
Engel) en Gary Walker (Gary
Leeds).
Het drietal zorgt al jaren voor hits
in Amerika en Engeland. Onlangs
was het trio in Nederland voor
televisie-opnamen. John Walker
vooral toonde zich bereid om wat
vragen te beantwoorden, hoewel
zijn muzikale makkers het gesprek
bijwoonden.
De ontwikkeling van de carrière
van de groep is wat vreemd verlo
pen.
Walk. Broth.: Ja, hoewel we alledrie
Amerikanen zijn, hebben we toch
ons grootste succes gehad in Enge
land en hebben we deel uitgemaakt
van de Engelse popscene.
Atletiek op tv
De televisie besteedt zaterdag en
zondag erg veel aandacht aan de fi
nale van het atletiektoernooi om de
Europa Cup. De uitzendingen zijn:
zaterdag: Nederland 2 17.40 uur,
Duitsland 2 16.00 uur, België
Vlaams 14.55 uur.
Zondag: Nederland 1 16.27 uur,
Duitsland 1 15.40 uur, België
Vlaams 15.00 uur.
Gary bijvoorbeeld is begonnen als
drummer bij een groep, die de zan
ger Jet Powers begeleidde. Die
naam zegt niemand meer iets, maar
in feite, was die Jet Powers 'nie
mand minder dan P.J. Proby, die
toen nog aan het begin van zijn gril
lige muzikale carrière stond. Gary
(Leeds) heeft zelfs een ^eer ge-
drurhd in een band, die Elvis Pres
ley op een tournee begeleidde.' Na
de tournee kwam Gary weer in
Amerika en hij ontmoette daar
John Maus en Scott Engel, die tot
dat ogenblik gespeeld hadden in
een wat dubieuze club genaamd
'Chez Gazzari's" in Hollywood.
Wat gebeurde er verder?
Walk Broth.: Gary, Scott en ik be
sloten samen te gaan werken en ons
eerste gezamenlijke televisie
optreden was in het programma
'Hollywood A-GoGo'. Voor Gary en
Scott was dat een fantastische erva
ring, maar voor mij had het iets
minder allure, omdat ik in mijn
kinderjaren al verschillende malen
op de televisie was geweest met de
actrice Betty Hutton, met wie ik in
de comedie-serie 'Hello Mom' had
gespeeld.
En de muziek?
Walk Broth.: Door het nummer
'Make It Easy On Yourself hadden
we onze muzikale identiteit gevon
den. We besloten in het vervolg al
leen nog maar slow-ballads op te
nemen, die bijzonder bleken aan te
spreken. Scott werd gezien als een
intellectueel, die het bijzonder
moeilijk met zichzelf had en die
'image' kwam goed op het publiek
over. Onze muziek deed de rest'.
Maar de roem verbleekte.
Walk Broth.: Ja, we waren, om heel
eerlijk te zijn, zo overtuigd van onze
eigen onfeilbaarheid, dat wij dach
ten met drie solo-carrières meer
succes te oogsten dan als groep.
Daar bleken we behoorlijk naast te
zitten. We werden in die dagen mu
zikaal ondersteund door een groep,
die zich Johnny B. Great And The
NEDERLAND 1
18.30 - Eenheid in eenheden, Voorlichtingsprogramma (TELEAC)
18.45 - Fabeltjeskrant (NOS)
18.55 - Journaal (NOS)
19.05 - The Flintstones (KRO)
19.30 - De stuntelaars van Chicago, comedyserie (KRO)
19.55 - West Point Story, filmmusical (KRO)
21.35 - Journaal (KRO)
21.50 - Terug van weggeweest: Griekenland, reportage (KRO)
22.30 - Algemene Loterij Nederland (KRO)
23.35 - Journaal (NOS
NEDERLAND 2
18.45 - De Fabeltjeskrant (NOS)
18.55 - Journaal (NOS)
19.04 - Hunter's goud, jeugdserie (TROS)
20.00 - Journaal (NOS)
20.25 - Wordt u al geholpen, comedyserie (TROS)
20.55 - Aktua TV (TROS)
21.35 - Charlie's Angels, detectiveserie (TROS)
22.25 - Simonskoop special (TROS)
22.50 - Journaal (NOS)
DUITSE TV
DUITSLAND I
VRIJDAG 12 AUGUSTUS
18.10 Gevar. progr. 18.55 Joum. (Region,
progr.;. NDR: 13.00 Spoit. 1&30- Aktual.
19.45 Zandmannetje. 19.55 Aktual. 20.26
Viel Larm um Sandy, tv-serie. 20.59
Progr.overz. WDR: 19.00 Region, nws.
19.05 Progr.inform. Aansl.: Tekenfilm.
19.15 In der Neuen Welt, tv-serie. 20.15
Aktual. 20.45 Lichte muz.) 21.00 Journ.
en weerber. en weerber. voor het week
end. 21.15 Saitenwechsel, tv-film. 22.45
Der 7. Sinn. 22.50 Reportage uit Bonn.
23.15 Journ., weerber. en weerber. voor
het weekend. 23.30 Mister Universum
(Stay hungry), speelfilm. 1.10 Journ.
DUITSLAND II
18.00 Journ. 18.10 Kinderprogr. 18.35
Aktual. en muz. 19.20 Slapsticks. 19.55
.Mainzelmannchen. 20.00 Journ. 20.30 Journ
Buit. corresp. 21.15 Petrocelli: Unter
Verdacht, tv-film. Aansl.: Spass an der
Freud. 22.15 Journ. 22.30 Lichte muz.
23.30 Sport. 24.00 Cabaret. 0.40
Sage, tv-serie. 22.05 Docum. serie. 22.05
Docum. serie. 23.10 Reportage. 23.55
Kamermuz. 0.40 Joum.
BELGISCHE TV
BELGIË VLAAMS 12 AUGUSTUS
Beertje Paddington. 19.00 Gestrand,
jeugdserie. 19.25 Zomeragenda. 19.40
Meded. en weerber. 19.45 Journ. 20.15
Dierenserie. 20.40 De Pacific Express.
(Union Pacific), western. 22.50
beeld te krijgen. Het moeilijkst was
nog, dat in elke zin naar de plecht
statige taal van die tijd, informatie
was verwerkt, scenario door Hugo
Claus, die nu zelf met „De leeuw
van Vlaanderen" weer filmregie
plannen heeft, was zo vorm gege
ven. Hoe Johan Leysen uit die aca
demische zinswendingen is geko
men weet hij op het ogenblik zelf
nog niet, hij heeft nauwelijks film
materiaal gezien. Zijn loopbaan op
toneel zet zich dit najaar voort in
Rotterdam, waar hij bij Frans Ma-
rijnen in drie produkties gaat op
treden.
Het wordt steeds moeilijker om
een zinnige reden te bedenken
waarom de KRO de Engelse se
rie "All you need" heeft aange
kocht. Na de eerste twee afleve
ringen uit deze geschiedschrij
ving over de populaire muziek
in de twintigste eeuw kon er het
gevoel bestaan dat de introduc
tie niet besLwas, maar dat al het
volgende misschien veel goed
zou maken.
Na aflevering drie en vier, die
beiden bol stonden van de
mankementen en warrigheid
kwam er een soort berusting
over ons. Zo van: nou ja, het
slaat nergens op, er wordt hier
en daar onzin verkocht, maar
het historisch materiaal is toch
wel onderhoudend.
Gisteravond een aflevering ge
zien over de music-hall en varié
té, ofwel de Vaudeville. En toen
was de hoop op beter weg, de
berusting verdween ook en echt
pure boosheid kreeg de over
hand. Afgezien nog van de in
leiding van Theo Stokkink die
het presteert in vijf minuten tijd
begrippen als Vaudeville, bur
lesque, music-hall, variété, en
zovoort en zelfs snel even de
rock and roll zodanig door el
kaar te halen, dat de modale
kijker er bijna radeloos van
wordt. Maar voorts wordt de
toch een beetje serieus be
doelde geschiedenisles met -
leuke - beelden opgehangen
aan de uitspraken van de heer
Liberace, een ijdel Amerikaans
schuimpje dat toevallig ook
piano speelt en met Vaudeville
en music-hall alleen de soms
valse glitter gemeen heeft.
"Al you need" laat Judy Gar
land close-up voor de camera
zien, Marlène Dietrich in een
gedresseerd shownummer,
Maurice Chevalier tussen
hupse danseresjes in en Edith
Piaf voor het emotionele in de
finale. Want "All you need" is
gewoon een gelikt showpro
gramma, met de geschiedenis
slechts als voorwendsel.
Frans Happel
Wiener Blut
AMSTERDAM - De Hoofdstad
Operette komt dit jaar met een van
Johan Strauss' populairste werken,
"Wiener Blut". Regisseur is als vo
rig jaar voor 'Der Vogelhandler'
Alexander Pichler van de Weense
Opera. Hij heeft danser-
choreograaf Gerhard Senft van de
Weense Volksoper aangetrokken
speciaal om in de nieuwe produktie
de typisch Weense sfeer te kunnen
oproepen.
Directrice Netty Hamel van de
Hoofdstad Operette verwacht veel
van de twee vakmensen uit Wenen.
Reeds meer dan honderd voorstel
lingen van "Wiener Blut" zijn ge
boekt. De première is op 27 augus
tus in de Amsterdamse Stads
schouwburg. Vanaf 17 september
gaat de voorstelling door het hele
land.
Van 'Wiener Blut' zullen twee voor
stellingen in de Leidse Schouw
burg worden gegeven, resp. op 8 en
9 februari.
De actualiteitenrubriek TROS-aktua zendt vanavond een sfeer
impressie uit ovgr het wel en wee van de Nederlandse vakantiegan
gers in Zuid-Spanje.
Aandacht wordt ook besteed aan de snelle toeneming van het aantal
kleine snelkredietmaatschappijen en hun betrouwbaarheid. De ka
binetsformatie zal niet in dit programma ontbreken. (Ned. 2 20.55
uur)
Walker Brothers: "We
Quotations noemde en alles ging
eigenlijk gesmeerd. Zo goed, dat
we dachten, dat er iets niet klopte
en toen gingen we zoeken naar af
wisseling en verandering. Dat heeft
•ons eigenlijk artistiek de das om
gedaan.
Kunnen jullie wat meer over die
solo-carrières vertellen?
Walk Broth.: Scott was ongetwij
feld als solo-zanger de meest suc
cesvolle van ons drieën Gary, onze
drummer, maakte de singles 'You
Don't Love Me' en 'Twinkie-Lee',
die eigenlijk onopgemerkt bleven.
John deed het aardig met nummers
als 'Annabella' en 'If I Promised',
maar Scott deed het toch het beste
van ons allemaal. Zij single 'Jackie'
haalde zelfs een zeer hoge notering
in Engeland en na de in november
1966 uitgebrachte EP 'I Broke My
Own Heart' bracht hij in september
1967 zelfs een solo-elpee op de
markt, die zeer goed verkocht. Op
onfeilbaarheid".
die elpee stonden
'Mathilde', 'Montaque Terrace',
'Angelica', 'The Lady Came From
Baltimore' en 'When Joanna Loved
Me'.'
Na de periode van solocarrières
hebben Scott, John en Gary beslo
ten om weer als 'The Walker Brot
hers' door het leven te gaan. Ze wil
len de roem van vroeger weer te
rugbrengen en menen daar het best
in te kunnen slagen door de handen
ineen te slaan. Dat lijkt aardig te
lukken, want de naam is in Europa
(maar vooral in Engeland) nog
steeds een begrip. Ook John, die
inmiddels driemaal gescheiden is
en zichzelf als 'vrij moeilijk' be
schouwt, heeft daarin alle vertrou
wen. Hij ziet zijn privé-
moeilijkheden volledig gescheiden
van zijn muzikale en artistieke as
piraties. Die zaken hebben volgens
hem niets met elkaar te maken.
BERT KOEKEBAKKER
Man licht vrouw
voor f 13.000 op
DELFZIJL (ANP) - De gemeente
politie van Delfzijl heeft de 43-
jarige J.K. aangehouden op ver
denking van oplichting. De man die
kortgeleden uit het huis van bewa
ring in Leeuwarden ontslagen was,
nadat hij een straf had uitgezeten in
verband met flessetrekkerij, op
lichting en valsheid in geschrifte,
heeft een 36-jarige vrouw uit
Oost-Groningen voor een bedrag
van 13.000,- opgelicht. De vrouw
wenste geen aangifte te doen. Wel
aangifte deed een garagehouder uit
Groningen, bij wie K. een auto be
steld had van 20.000,-. K. had be
dongen dat hij in afwachting van de
levering van de nieuwe auto een
huurauto tegen kostprijs zou kun
nen krijgen. De levering wist K.
met fantasieverhalen steeds uit te
stellen. K. gaf zich uit als jurist ver
bonden aan het ministerie van jus
titie.
HILVERSUM I
VRIJDAG 12 AUGUSTUS
KRO: 18.00 Echo-magaz. (vervolg). 18.30
Nws. 18.41 Marktber. i.s.m. KNBTB.
18.44 (S) Filmklapper. 19.30 (S) Edwin,
platen, praten en zingen. 20.00 (S) In
antwoord op uw schrijven: verzoekpla-
tenprogr. 22.25 Overweging. 22.30 Nws.
22.40 (S) Goal. 23.55 Nws.
HILVERSUM II
18.OO Nws. VPRO: 18.11 Embargo.
NÖS: 20.00 Nws. 20.05 (S) Europees
Concertpodium: Wiener Philharmoni-
ker. (In de pauze: ca. 20.50-21.15 Een
kleintje kuituur.) 22.15 NOS-Cultuur.
23.00 (S) Internationaal Laren- en E.B.U.
Jazz Festival 1977. Aansl.: ca. 2.00
HILVERSUM in
NOS: 18.03 De vakaturebank. 18.10 (S)
NOS-maal. VOO: 19.02 (S) De Neder
landse top-40. VPRO: 20.02 (S) VPRO-
vrijdag-op-drie, waarin de Hoogwerkers,
dr. J.J.A. Goeverneurstraat en Ger-
maine. 23.02 (S) Amigos de Musica.
AVRO: 1.02 (S) Radio Pandora. 2.02 'n
Nachtie AVRO.
HILVERSUM I
ZATERDAG 13 AUGUSTUS
VARA: 7.00 Nws. 7.02 (S) Z.O.
VARA's Zaterdagochtendshow. (7.30
Nws. 7.41-7.53 Dingen van de dag. 8.30
Nws. 8.36 Gym. voor de huisvrouw.)
10.30 Nws. 10.33 (S) VARA's Voettocht.
11.00 (S) Z.I. 12.26 Meded. t.b.v. land- en
tuinb. 12.30 Nws. 12.41 (S) Wegens va
kantie gesloten, een Rooie Haan-
produktie. 14.30 (S) NAR: Nederlandse
Artiesten Revue. 15.30 Nws. 15.33 (S)De
Rode Loper, gasten, hun verhalen en
hun muziek. 17.30 Nws. 17.32 Dingen
HILVERSUM II
TROS: 7.00
Nws. 7.11 Ochtendgym. 7.20 Ontbijt-
soos, lichte- en populair klass. muz. (8.00
Nws. 8.11 Aktua-ochtendeditie. 9.35 Wa-
terst.) 10.00 De tien om kindershow.
10.30 Aktua-sport. (11.00 Nws.) 11.30
Wegwezen. OVERHEIDSVOORLICH
TING: 12.49-12.59 Vast en zeker. 13.00
Nws. 13.11 Aktua II. 13:30 Bing Crosby
Story. 14.30 Cabaretcetera. 15.00 Voor
zichtig....breekbaar. 15.40 Stef Meeder
speelt op uw verzoek. 16.00 Nws. 16.03
De Europarade. 17.55 Meded.
HILVERSUM III
NCRV: 7.02
(S) Pop Station. 8.03 (S) Happy Sound:
Gospelprogr. 9.03 (S) In. 10.03 (S) Muziek
bij de koffie. 12.03 (S) Los Vast gevar.
muz.progr. en telefoonspel. 14.03 (S) Bij
Barend - Op de vrolijke toer. 16.03 (S)
Sportshow
HILVERSUM IV
AVRO:
7.00 Nws. 7.02 (S) Reveille: oude muz.
9.00 Nws. 9.02 (S) Pianorecital: klass.
muz. 9.40 AVRO-thema: Stemmen van
weleer. 10.00 (S) Klass. orkestmuz. 12.00
(S) Pistache in de zomer. 14.00 Nws.
14.02 (S) Pistache in de zomer (vervolg).
14.30 (S) Muziek uit Rusland (gr.). 16.00 't
Is historisch: een progr. over geschiede
nis. 16.20 (S) Festival van Vlaanderen
1976: Instrumentaal ensemble met oude
muz. 16.45-17.00 Radiojournaal.