Roodgloeiende telefoon bewijst kamernood wel... Films ER INZAMELINGSACTIE voor deze week ,Lege kamer9 ging als lopend vuurtje rond KAMER GEZOCHT m.i.V. julXJDf-QClg". SEPT. redelijke huur voor STUDENT FYSIOTHERAPIE TEL! 01720 91039 Blijvers CAMERA - "Once upon a time in the west", het gaat er langza merhand op lijken dat in het jaar 2000 nog een beroep op deze film van Sergio Leone wordt gedaan om de zomer maanden door te komen. LUXOR - "De rechter en de linkerhand van de duivel", nog een weekje lachen met dikke Bud Spencer en (volgens som mige) mooie Terence Hill LIDO 1 - "Slap Shot", lachten is het zeker geblazen bij George #Roy Hills "Slap Shot". Bewon dering ook voor veteraan Paul Newman die ondanks zijn repu tatie vloekend en tierend zijn image op het spel durft te zet ten. LIDO 2 - "The sound of music", we willen het nu dan nog wel een keer door de vingers zien, maar volgende week moet dit kleffe klontje suiker echt weg zijn. LIDO 3 - "Turks Fruit, Rutger Hauer met. lange haren en Paul Verhoeven in zijn wilde jaren. TRIANON - "'Een brug te ver", film die zijn verhoogde entree waartf maakt. STUDIO - "Samen uit, samen thuis", ook deze film dient vol gende week te vertrekken. Kindermatinees LIDO 3 - "Tom en Jerry festi val" REX - "Peter en de vliegende autobus" Nachtfilms CAMERA - "The day of the lo cust" REX - "Gejodel onder Tiroler rokjes" Haagse bioscopen APOLLO 1 - "Sinbad en het oog van de tijger", dag. 2.30, 7, en 9.30 uur. A.L. APOLLO 2 - "Mary Poppins", dag. 2.00 en 8.00 uur, zo. 2.30 en 8.00 uur. A.L. ASTA - "The dirty dozen", dag. 2.15 en 8.15 uur. 16 jaar. BIJOU - "Jaws", dag. 2.15 en 7.00 en 9.15 uur, zo. 1.45, 4.15, 7.00 en 9.30 uur. 12 jaar. CALYPSO - "Een brug te ver", dag. 2.00 en 8.00 uur. 16 jaar. CAMERA - "The Sting", dag. 2.00, 6.45 en 9.15 uur. zo. 1.15, 4.00, 6.45 en 9.15 uur. 12 jaar. CINEAC - "Blue Movie", dag. 7.00 en 9.30 uur, ma-, di.- do.- en vrijdagmiddag 1.30 en 4.00 uur. 16 jaar. CORSO - "Exit the dragon en ter the tiger", dag. 2.15, 7.00 en 9.15 z. 1.45,4.15,7.00 en 9.30 uur. 16 jaar. DU MIDI - "Barry Lyndon", dag. 8.00 uur, zo. 4.00 en 8.00 uur. 12 jaar. EURO- "Once upon a time in the west", dag 1.45 en 7.45 uur, zat. zo. woe. 3.45 en 7.45 uur. A.L. METROPOLE 1 - "Madame Claude"', dag. 2.15, 6.45 en 9.15 uur, zo. 1.30, 4.00, 6.45 en 9.15 uur. 16 jaar. METROPOLE 2 - "Slap Shot", dag. 2.00, 6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15, 4.00, 6.45 en 9.30 uur. 16 jaar. METROPOLE 3 - "Midnight Cowboy", dag 2.00, 6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15, 4.00," 6.45 en 9.30 uur. 16 jaar. METROPOLE 4 - "Gable en Lombard", dag. 2.00, 6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15, 4.00, 6.45 en 9.15 uur. 12 jaar. METROPOLE 5 - "The Shoot- ist", dag. 2.15, 6.45 en 9.15 uur, zo. 1.30,4.00, 6.45 en 9.15 uur. 12 ODEON 1 - "Een brug te ver", dag. 1.30 en 8.15 uur. 16 jaar. ODEON 2 - "Fritz the cat", dag. 2.00, 6.45 en 9.15 uur. zo. 2.00, 4.30. 6.45 en 9.15 uur. 16 jaar. ODEON 3 - "Vakantieperikelen met funeste gevolgen", dag. 2.15, 7.15 en 9.45 uur, zo. 2.15, 4.45. 7.15 en 9.45 uur. A.L. ODEON 4 - "Gisteren, vandaag en morgen", dag. 2.15, 7.15 en 9.45 uur, zo. 2.15, 4.45, 7.15 en 9.45 uur. 12 jaar. OLYMPIA - 'Freebie and the bean", dag. 2.00 en 8.00 uur. 16 jaar. PASSAGE - "Twee door het dolle heen", dag. 2.00, 6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15, 4.00, 6.45 en 9.30 uur. 12 jaar. ROYAL '70 - "Zwoele vakan tiedagen", do. zat en zo. 2.00, 7.00 en 9.30 uur. vrij. 2.00, 6.45, ma. 2.15 en 8.00 uur di. en woe. 2.15 uur. 16 jaar. ROYAL - "De wraak van lady karate", do. vrij. zat. en zo. 2.00, 7.00 en 9.15 uur. ma. di. en woe. 2.15 en 8.00 uur. STUDIO 2000 - "Mary Pop pins", zat. zo. en woe. 2.00 uur.; "A fistfull of dollars", dag. 7.00 en 9.30 uur. do.-, vrij.-, ma.- en dinsdagmiddag 2.00 uur. DE UITKIJK - "Deep End", dag. 2.00, 7.00 en 9.30 uur. 16 jaar. BONN - De Westduitse bioscopen hebben een nieuwe filmsten Adolf Hitler en voor velen is dat een on aangename ervaring. Een docu mentaire over deze dictator trekt in de hele Bondsrepubliek volle zalen maar'ontmoet vrij algemeen kritiek omdat het werk meer aandacht ge eft aan zijn successen dan zijn mis daden. De controversiële produktie, aan geprezen als een eerste volledige film over Hitier voor Westduitse bioscopen, is gebaseerd op een goedverkochte biografie van de hand van de journalist Joachim Fest. De première had in juni plaats op het filmfestival van Berlijn. Een groot gedeelte van de film is gevuld met scènes van massale Nazi-bijeenkomsten, waar Hitier wordt omstuwd door in extase ver kerende aanhangers. Hij bevat hoofdzakelijk stukken van oude filmjournaals, waarmee een beeld Bedenkelijk wanprodukt 'Tlsa, wolvin van de SS"; regie: Don Edmonds; hoofdrol: Dyanna Thome; theater: Rex; leeftijd: 16 jaar. Doorgaans besteden wij op de we kelijkse filmpagina nooit veel meer aandacht aan de sex in de Rex dan een regeltje in de bioscoopagenda om de doodeenvoudige reden dat 99 van de 100 sexfilms de moeite van een recensie niet waard zijn. Zo nu en dan is er echter een film die wat meer aandacht verdiend. Films als l'Empire des sens (sex of erotiek?) en Salon Kitty waarbij je kunt twijfelen aan de bedoeling of de integriteit van de filmmaker, maar waar toch zeker niet onge merkt aan voorbij gegaan kan wor den. "Ilsa, wolvin van de SS" pre tendeert ook zo'n film te zijn. Maar was er bij 'Salon Kitty' (net als 'Ilsa' handelend in de Tweede Werel doorlog) nog ruimte voor discussie over nut en intentie, bij deze film is dat zo goed als uitgesloten. Tachtig minuten lang de meest weerzin- wekkenden medische experimen ten in een concentratiekamp van de Nazi's, gelardeerd met een portie (misplaatste) sex, zonder ook maar een moment dat fenomeen - wat die experimenteerkampen toch waren - echtoaan te pakken. De Tweede wereldoorlog in dienst van de commercialiteit. Het doetje terugverlangen naar die ouderwets strenge filmkeuring, of althans naar zo'n doorsnee, recht- toe-recht-aan sexfilm. BARTJUNGMAN is samengesteld van de politieke loopbaan van de dictator, begin nend als een onbetekenende Beierse straatagitator tot de bijna mystieke Führer van Nazi- Duitsland. Joachim Fest,'mede-eigenaar van de Frankfurter Allgemeine, een van de invloedrijkste kranten in de Bondsrepubliek. en mede producent van de film, noemt het werk een rationele analyse van hoe Hitier aan de macht kwam. Hij zegt dat hij de verkeerde daden van de dictator niet heeft vergoelijkt en hij ontkent dat hij door zich neutraal op te stellen de reputatie van Hitier onnodig heeft bevorderd. Door Scott Thornton Volgens de 50-jarige Fest heeft hij de film gemaakt omdat hij zich had gerealiseerd dat Hitier te lang een onderwerp is geweest dat in West- Duitsland in het openbaar taboe was. Hij is van mening dat Hitier tot dusver gewoon als een monster is bescouwd. "Dat is onjuist. Men kan hem niet slechts vanuit één ge zichtshoek bekijken. Als Hitier niet meer was dan een misdadiger had hij nooit zo populair kunnen wor den", zegt hij. Het leven van de dictator, meent Fest, was waard verfilmd te wor den, "omdat zijn carrière een van de merkwaardigste in de politieke ge schiedenis is geweest". Image In een recent hoofdartikel in de Frankfurter Allgemeine schreef Fest dat velen in West-Duitsland die de Nazi-periode hebben mee gemaakt, zich verschuilen achter het traditionele image van Hitier omdat zij bang zijn toe te geven dat zij zich niet tegen hem hebben ver zet. "Er zijn massa's mensen voor wie de onbeantwoorde vragen een soort alibi vormen. Bijna niemand was opgewassen tegen de uitda ging die Hitier stelde: industriëlen, militaire bevelhebbers, de bureau cratie, de kerken, de vakbonden, noch de Europese mogendhe den aldus Fest. Hij erkent dat onomstotelijk vast staat dat het regime van Hitier één van de monsterachtigste in de ge schiedenis was. Maar tevelen in Duitsland hadden de simplistische beoordeling van de dictator ge bruikt als een voorwendsel om hun eigen gevoelens te onderdrukken. Zij hadden het een geruststellend idee gevonden te geloven dat zij de dupe waren geworden van een mo reel monster, dat uit het niets te voorschijn was gekomen. De film vult volgens Fest ook een informatie-hiaat op omdat veel Duitsers onvoldoende zijn inge licht over het Nazi-verleden van hun land. De helft van de huidige bevolking van zestig miljoen zielen was nog niet geboren toen Hitler in 1945 in zijn bunker in Berlijn zelf moord pleegde. De film lijkt een groot commercieel succes te gaan worden. "Het was een ontdekkingsreis voor mij, maar het moet wel schokkend zijn voor veel ouderen, die worden herin nerd aan een periode die zij als een beschamende beschouwen", was de reactie van een jonge biscoopbe- zoeker nadat hij de film had gezien. Sommige critici zijn het grondig oneens met de motieven van Fest en zijn presentatiestijl. Het geïllus treerde blad Bild zette boven een artikel over de film de kop: "Heeft Adolf Hitler plotseling weer een toekomst bij de Duitsers?". Vol gens Bild kan het werk verschrik kelijke misverstanden veroorza ken. "De film toont de slechtheid van de man, maar zal iedereen dat onderkennen. De sterken van geest zullen Hitier veroordelen, maar de zwakken zouden wel eens misleid kunnen wroden", aldus Bild. Het liberale weekblad Die Zeit is van mening dat de film teveel Nazi-nostalgie bevat. Het beeld van zovelen die Hitier vereerden kan in fecterend werken. "Deze film is ge vaarlijk", waarschuwt Die Zeit. Het officiële Sowjetrussische blad Izvestia veroordeelde film als "lou ter beledigendelke minuut er van verkracht de waarheid. De heer Fest probeert openlijk Hitier te re habiliteren". Joden De film legt de klemtoon op dat wat Hitier groot maakte en niet op dat wat tot zijn val leidde. Slechts een paar van de 150 minuten die de film duurt, zijn gewijd aan de afschuwe lijke uitroeiing van miljoenen Jo den en anderen door de Nazi's. Opnieuw tot leven zijn gebracht de scènes waarbij honderdduizenden Duitsers zich hebben verzameld om hun leider te vereren, dikwijls in een staat van kwasi-religieuze ra zernij. Vrouwen huilen hysterisch als zij de hand van de Führer heb ben mogen aanraken en wouden van roodzwarte Nazi-banieren en fakkels trekken over het witte doek. De commentator citeert een Duitse generaal, die de militaire kwalitei ten van Adolf Hitler vergelijkt met die van Frederik de Grote en Napo leon en die zegt dat de Führer "zich Adolf Hitler beschouwt als de redder van een bedreigde wereld", waarbij Joden en communisten als de grootste ge varen worden gebrandmerkt. In het begin van de jaren dertig, toen de Nazi-partij in de lift zat en bij algemene verkiezingen zes mil joen stemmen kreeg, bevond Duits land zich in de greep van een enorme economische recessie. "Het land schreeuwde om red dingéén man zou het een nieuwe dageraad laten zien", aldus de filmcommentator, die hieraan toevoegt dat Hitler in staat bleek "het Duitse volk gezag, orde, zel frespect en bovenalles doelbe wustheid te geven". Hitiers meedogenloze uitschake ling van zijn politieke vijanden - zelfs vroegere vrienden die hem niet meer van nut waren, zoals de leiders van het privé-leger van de Nazi's, de SA, die hij in 1934 liet vermoorden - wordt in de film van Fest maar vluchtig behandeld. Veel van het door hem gebruikte mate riaal is uit oude propagandafilms, iets waarin de Nazi's uitmuntten. ■Fest, die in 1973 een soorgelijke film maakte voor de Westduitse te levisie, is erop gebrand dat degenen die de film hebben gezien ertoe worden gebracht de betekenis van het Hitler-tijdvak te overpeinzen. De rolprent begint met opnamen van de adelaar en het hakenkruis, het embleem van Duitsland en het Nazidom. Hij eindigt met beelden van de geallieerde troepen die Ber lijn binnentrekken en diezelfde symbolen in stukken schieten. Wat, zo besluit de commentator raadselachtig, gebeurt er wanneer symbolen worden vernietigd? De slotboodschap van Fest schijnt te zijn: Zou het allemaal weer kunnen gebeuren? Het vinden van een kamer valt zéker niet mee, getuige ook dit steeds opgeschorte) zoekkaartje van een aankomend student uit Alphen. Tsjongejonge, mijn tele foon is wel op de proef gesteld gistermorgen tussen negen en tien, het uurtje waarin liefheb bers mij konden bellen als ze mee wilden dingen naar een vrijstaande huurkamer in Leiden. Voor mij was het een test om te zien of het gebrek aan betaal bare kamers voor studenten die in Leiden gaan studeren, inderdaad zo groot is als de cijfers daarover willen doen geloven. Ik had zo mijn twijfels, na een telefoontje van een Leidse verhuurster die mij vertelde dat ze al lange tijd tevergeefse moeite deed haar kamer aan een student(e) te slijten. Met diezelfde kamer nam ik de proef op de som. Stortvloed. Met als resultaat dat ik nu aan de hand van de stortvloed aan telefoontjes verplicht ben mijn twijfels te laten varen over de sombere cijfers van met name Studentenhuisves ting. Een uur lang (tot dertig secon den voor tien uur toe) kreeg ik jonge mensen aan de lijn, van wie de meesten ook al maan den tevergeefs naar iets ge schikts uit hebben gezien. Opvallend daarbij was dat het nieuws over een leegstaande huurkamer in Leiden zich binnen een halve dag als een lopend vuurtje door Neder land heeft verspreid. Er werd gebeld vanuit de Ach terhoek, Vlaardingen, Arn hem', twee maal Deventer, uit Den Haag. Maar de meeste te lefoontjes kwamen uit Leiden en omgeving. Ruim dertig man. die er als de kippen bij waren toen er via deze rubriek een strohalm in zicht kwamEén kamer was er slechts te verdelen en die ging uiteindelijk, niemand zal dat verbazen, als een warm broodje over de toonbank. Mijn proef op de som neejt ge leerd dat niemand in Leiden die onder redelijke condities een passende kamer te verhu ren heeft, niet bang hoeft te zijn daar langer dan een dag mee te moeten leuren. Uitzon deringen daargelaten. Mijn twijfels over de kamer- nood zijn nu weggenomen. Daarmee is overigens niet ge zegd dat er in Leiden niet vol doende geschikte kamers aanwezig zijn. Ik maak me sterk dat met name in de par ticuliere sector een sluime rend contingent goed bruik bare kamers aanwezig is. Al leen ontbreekt de bereidheid die beschikbaar te stellen of er is onvoldoende onderzocht of die bereidheid wel aanwezig Voorbeeld. Het hierbij afgedrukte kaartje werd mij gisteren op de redac tie bezorgd door een jonge Alphenaar. Een typisch voor beeld van iemand die aan vankelijk in de veronderstel ling verkeerde dat het vinden van een kamer in Leiden van een leien dakje zou gaan, maar daar inmiddels (ge tuige de streep door juli en augustus) andere gedachten over heeft gekregen. De inzamelingsactie die als financiële steun moet gaan dienen voor de ouders van het kortgeleden in Katwijk vermoorde jongetje Ali Isik, heeft tot nu toe 600 gulden opgebracht. Dat het streefbedrag, 5500 gulden, nog lang niet in zicht is heeft als oorzaak dat het in persberichten genoemde gironummer blijkt toe te behoren aan een inwoner van Blaricum. De girodienst had weliswaar een nieuw nummer verstrekt maar een Katwijkse bankinstelling die de actie coördineert, gaf aan de actie voerders het verkeerde gironummer door. Veel mensen die een bij drage via de giro deden hebben nu bericht gekregen dat de naam van de begunstigde niet klopt. Vandaar nu het juiste gironummer: 483202 (i.p.v. 843202) met ver melding Stichting Spaarbank gemeente Katwijk t.a.v. Ali Isik. Gijsbert de Ruiter, samen met zijn winnende Helga in de kas te Hazerswoude. Dankzij Helga, een witte grootbloemige trosroos, zijn de Hazerswou- denaren Gijsbert en Leendert de Ruiter, firmanten van de aan de Voorweg gelegen kwekerij Rosa Polyantha, in het bezit gekomen van de Gouden Roos 1977. Een hoge internationale onder scheiding die jaarlijks wordt toegekend tijdens een keu ten. Het is de tweede keer dat het experimentele werk van de twee neven met goud wordt bekroond. In 1968 ook, tóen met de oranje tot vermil joen gekleurde trosroos Orange Sensation. Twee keer De Gouden Roos, inmiddels zestien keer uitgereikt, ging tot nu toe twee keer naar Ne derland, twee keer naar Ha zerswoude. De wereld telt slechts 25 rozen winnaars. Vijf van hen wonen in Nederland. De Hazerswoudenaren draaien hun 65e firmajaar mee in dat beperkte rozen wereldje. Aanvankelijk werden er bij Rosa Polyantha hoofdzake lijk bomen gekweekt en wa ren de rozen bijzaak: een hobby van oprichter Gerrit de Ruiter, die als amateur des ondanks in 1929 furore maakte met de kweek van de eerste oranjekleurige roos Gloria Mundi, een wereld primeur. Pas na de oorlog zijn de De Rui- ter's op puur commerciële basis hun schouders onder het veredelen van rozen gaan zetten. In de afgelopen 32 jaar zagen in het zich gestadig uitbrei dende bedrijf ongeveer vijftig nieuwe rozenrassen het licht. Bekendheid kregen vooral "De Ruiters Herald", de roos Prins Claus (gedoopt ter gele genheid van 60-jarig, bestaan van de firma) en dein '74 ter gelegenheid van het interna tionaal congres van volk stuinders ten doop gehouden "Interama". Naast de twee gouden rozen heeft het bedrijf tientallen andere onderscheidingen in de wacht gesleept. Wanneer is een nieuwe roos een succes, vroeg ik Cees de Rui ter, een neef.van de'twee fir- fnanten, die ook zijn voetspo ren in de rozenwinning wil gaan verdienen. Hij zegt: "In principe elke roos waar de handel brood in ziet. En dan hoeft het niet per sé een exemplaar te zijn die prachtig van kleur is. Dat is vaak bij zaak. Kruisen Er wordt meer gekeken naar andere kwaliteiten. Naar de houdbaarheid, de groeiwijze, de grootte van de bloem. Daar gaat het om. Een roos moet verkocht kun nen worden. Dus proberen we ze met kruisen en experi menteren zó te krijgen dat ze aan die eisen voldoen. Lukt dat, dan zitje op rozen".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1977 | | pagina 11