Dertig speelfilms op de tv
"Werk
teater''
over
rompelt
toegelicht
Lezers schrijven
"Doodgewoon" erg leuk
DONDERDAG 4 AUGUSTUS 1977
RADIO - TV - KUNST
PAGINA 5
18,45 - De Fabeltjeskrant (NOS).
18.55 - Journaal (NOS)
19.04 - De Kinderkrant (EO)
19.30 ƒ- Het kleine huis (EO)
20.20 - De schoolplaten van J. H. Isings (herh.) (EO)
21.35 - Journaal (NOS)
21.50 - Stagecoach, Westernfilm (VPRO)
23.25 - Journaal (NOS)
NEDERLAND 2
18.45 - Toeristische tips (NOS)
18.55 - Journaal (NOS)
19.05 - Cijfers en letters (KkO)
19.25 - De wondere wereld onder water (KRO)
20.00 - Journaal (NOS)
20.25 - Comedy Hour: 1. Billy de Bluffer, 2. SanfordenZoon(KRO)
21.15 - Voor een briefkaart op de eerste rang (KRO)
22.05 - Brandpunt (KRO)
22.30 - Het visioen van Jan van Eyck (KRO)
23.00 - Journaal (NOS)
Balletoorlog
Naar aanleiding van het stuk "On
beschermd" in uw blad van 29 juli
jl., wat mij uit het hart gegrepen is,
het volgende.
Het is inderdaad verschrikkelijk
dat iedereen maar les kan geven, en
daar moet hoognodig iets aan ge
daan worden. Wat mij zelf betreft,
ik ben als 6-jarig kind begonnen in
Den Haag bij de heer Zandvliet, die
mij na zes jaar les geven door-
spéelde naar Yvonne Georgi. Daar
heb ik mijn opleiding afgemaakt.
Zo'n 45 jaar geleden hadden we nog
nooit van jazz of beat gehoord, dus
kregen we alleen klassiek balletles,
maar daarnaast lessen in anatomie,
psychologie, dansschrift van La-
ban, enz. Dezelfde vakken die nu
ook op de academie worden gedo
Als recensent sta je dan in dubio. Je
weet, dat vandaag, morgen en
overmorgen nog drie opvoeringen
worden gegeven van 'Hallo Mede
mens'. Het "Werkteater" uit Am
sterdam heeft daartoe zijn tenten
opgeslagen op een terrein achter
Molen de Valk.
Het publiek wordt geconfronteerd
met een zeer verrassend, origineel
en overrompelend einde van dit
maatschappij-kritische stuk, dat
handelt over het isolement, waarin
twee deftige dames (Joop Admiraal
en Helmert Woudenberg) en een
uiterst neerbuigende dame van het
organiserend comité (Shireen
Strooker) zijn geraakt. Er zijn nu
twee mogelijkheden: je illustreert
het overrompelende effect aan het
einde van de voorstelling door in
concreto aan te geven waardoor dit
effect werd bereikt (met als nega
tieve complicatie, dat de toe
schouwers van de volgende voor
stellingen geheel voorbereid naar
die ontknoping toeleven) of je
noemt alleen het 'effect' van het
tumultueuze einde zonder nader in
details te treden, zodat iedereen de
zelfde belveing ervaart en een
zelfde overrompeling ondergaat als
het publiek -gisteravond ten deel
viel. Het nadeel van de keuze voor
de tweede mogelijkheid is natuur
lijk, dat de mensen, die hier ge-
ceerd, alsmede zoveel andere facet
ten van het moeilijke balletvak. Dit
is waarschijnlijk de reden, dat ik
jazzballet afkeur voor kinderen on
der de 12 jaar. Indien jazz goed on
derwezen wordt is het zeer zwaar,
zelfs voor volwassenen, laat staan
voor kinderen, die dan nog niet
volgroeid zijn en wier ruggewervels
en spieren zeer veel te lijden heb
ben. Daaruit kunnen later rug
klachten voortkomen. Dit geldt
uiteraard ook voor het klassieke
spitzenwerk.
Voor de commercie geven ballets
cholen wel les aan jonge kinderen,
maar watje dan verantwoord kunt
leren, bestaat uit pasjes heen en
weer en wat heupbewegingen. Als
je dat 5 jaar moet volhouden
Wat juffrouw Harting betreft, zij
heeft samen met haar toenmalige
vriendin Yvonne Brandt, verschil
lendejaren bij mij les gehad. Ze zijn
daarna samen naar de Rotterdamse
noemd hadden moeten worden, ten
onrechte onvermeld blijven. Een
onweerlegbaar voordeel is, dat een
nog grotere interesse is gewekt bij
het Leidse publiek, dat gratis deze
voorstelling kan bezoeken.
Het stuk: 'My heart belaongs to
daddy', 'Kaatje ging eens water ha
len in een hele diepe put' en een
voortijdig afgebroken 'Twee mot
ten', waren vocale exponenten van
Academie gegaan, waar Yvonne na
enkele jaren het staatsdiploma
haalde, waarna ze nog enige tijd bij
mij lesgegeven heeft en nu docente
is bij de Rotterdamse academie en
de daaraan verbonden Mavo. Juf
frouw Harting werd na 1 jaar afge
wezen. Zij is toen bij Marjolein
Briër terecht gékomen en heeft in
haar dansgroep gezeten, heeft 1 jaar
bij haar lesgegeven en is toen de
laan uitgestuurd. Ik was zo dom
haar toch aan te nemen, omdat ik
graag jonge mensen een kans geef.
Wat die pedagogische moeilijkhe
den betreft, daar heb ik nooit met
mej. Harting over gesproken. Na
één jaar zei ze me, dat ze geen klas
sieke lessen meer gaf en alleen kin
deren vanaf 7 jaar aannam, met als
gevolg dat alle mensen die opbel
den voor klassiek of 5- en 6-jarige
kinderen niet aangenomen konden
worden. Ik vond dit niet prettig
voor de naam van de school. Ook
een fantastisch draaiend Werktea
ter dat met zoveel inzet speelde als
betrof het een galavoorstelling. Wat
moet je nog over het Werkteater
vertellen. Zij die 'Avondrood',
'Aladin', 'Toestanden' of andere
theaterexperimenten van deze, aan
het Kattegat in Amsterdam domici
lie houdende toneelgroep kennen,
hoeven niet meer overtuigd te wor
den van de onschatbare toneel-
het feit dat de lessen zonder mede
weten van de leerlingen verzet
werden, wegens te weinig deelna
me, en de klanten dan in de volge
nde week voor niets aan de deur
kwamen, is ook geen reclame,
evenmin als een aangekondigde
uitvoering voor kinderen in het
LAK-theater, die op dezelfde dag
werd afgelast, "wegens te weinig
animo van de kinderen", stond er
op de deur. Bij nader onderzoek
wist het LAK-theater van geen
huur voor een leerlingenmiddag!
Tot mijn verbazing las ik, dat er in
de lesruimte van mej. Harting een
bar aanwezig is. Dat lijkt mij niet
erg geruststellend voor ouders van
kinderen onder de 18 jaar. Wat het
kleine zaaltje van mij betreft, dit
heeft het voordeel dat de leerlingen
dan meer individueel les hebben.
Op een klein aantal kan immers
goed gelet worden.
technische en artistieke capacitei
ten van de groep.
Het Werkteater moet men niet
slechts gezien hebben, men moet
het 'beleefd' hebben. Het Werktea
ter onderga je, je zuigt elk gebaar en
elk woord van de spelers in je op.
En wacht u op het tumulueuze ein
de. Na zaterdag spreken we elkaar
Bert Koekebakker
Toen ik vroeger een zaal van zestien
meter had, en 30 a 40 leerlingen in
één uur, was dat commercieel ge
zien wel beter, maar minder goed
voor de leerlingen. Ik heb bewust
die zaal verkleind. Wat Lenneke
Beetstra betreft, die heeft haar
klassieke opleiding gehad bij
R.A.D. en Marjolein Briër en bij
Anne Walseman in Den Haag (mo
derne stijl Martha Graham).
Tot slot voor de goede gang van za
ken: Balletschool Hendrichs is
sinds 34 jaar gevestigd aan de
Hooglandse Kerkgracht. De school
van mej. Harting komt "ergens" in
de voormalige Kaarsemakerstraat.
H. van Dijk-Hendrichs.
(Om elk misverstand uit te sluiten:
de school van Marjolein Briër en de
studio van Anne Walseman zijn
geen beroepsopleidingsinstituten.
Beiden zijn wel bevoegd om ballet
jes te geven- red.).
AVRO schrapt
"Vanavond
laat sport"
Het AVRO-radioprogramma „Van
avond laat sport" zal het komende
winterseizoen niet meer worden
uitgezonden. Reden is onder meer
een controverse tussen Dick van
Rijn, chef sportredaktie van de
AVRO-radio en programma-maker
Dick Poons. Het verschil van me
ning betreft de aard van „Vanavond
laat sport". Iedere zondagavond
maakte een vast team Elke o.a.
Dick Poons, Arno Guldemond,
Meta de Vries en Jan Moraal, een
instant-programma dat - na een
weekeinde vol serieuze sportrepor-
tages op radio en televisie - min of
meer satirisch knipoogde naar
vooral merkwaardige gebeurtenis
sen in de sportwereld. Dick van
Rijn stelt dat „Vanavond laat sport"
tenslotte toch ook een sqortpro-
gramma is en dat het daarom tot
zijn verantwoordelijkheid zou
moeten behoren, Dick Poons is
echter van mening dat zijn pro
gramma in feite weinig of niets met
sport in de termen van een sportre
daktie te maken heeft en dat het
eerder een cabaretesk programma
genoemd kan worden.
„Vanavond laat sport" is nu ge
schrapt, mede omdat in het ko
mende winterseizoen ook op de ra
dio „avondjes AVRO" zullen wor
den veroorzaakt, hetgeen betekent:
blokprogramma's, waarin een aan
tal tot op heden „losse" uitzendin
gen zullen worden ondergebracht
Alfred Lunt
overleden
CHICAGO - De acteur Alfred Lunt,
die met zijn vrouw Lynn Fontanne
het eerste toneelechtpaar in Ame
rika vormde, is gisteren in Chicago
overleden. Hij is 84 jaar geworden.
Het paar maakte theatergeschiede
nis in de jaren twintig tot vijftig.
Het Newyorkse theater „Globe" is
in 1958 tot „Lunt-Fontannetheater"
omgedoopt om hen te eren. In 1964
kregen de Lunts de presidentiële
vrijheidsmedaiile.
DUITSE TV
DUITSLAND I
17.15 Journ. 17.20 Inform, progr.
05 Kinderprogr. 18.30 Herr
Rossi sucht dat Gluck, tekenfilm. 18.55-
19.00 Journ. (Reg. progr. NDR: 19.00 In
form. progr. 19.30 Akt. 19.45 Zandman
netje. 19.55 Akt. 20.26 Wie das Leben so
spielt, tv-serie. 20.59 Progr.overz. WDR:
19.00 Reg. nws. 19.05 Muzikaal progr.
19.15 Unmoglicher Auftrag, tv-serie.
20.15 Akt. 20.45 Amusem.progr.). 21.00
Joum. en weerber. 21.15 Econ. magaz.
22.00 Einsatz in Manhattan, politieserie.
22.45 Diskussie. 23.30-23.50 Journ.,
komment. en weerber.
DUITSLAND II
17.35 Gullivers reizen, tv-serie
18.00 Journ. 18.10 Die Biene Maja,
tekenfilmserie. 18.35 Akt. en muz. 19.20
Drei sind einder zuviel, tv-film. 19.55
Mainzelmannchen. 20.00 Journ. 20.30
Amusem.progr. 22.00 Journ. 22.15 Dis-
NCRV: De kerk vandaag. 18.20 (S) De
Berliner Symphoniker klass.muz. 18.30
Nws. 18.41 Wereldpanorama. 18.53 Zo
juist verschenen, boekenrubriek. 19,00
(S) Leger des Heilskwartier. 19.15 (S) De
wereld zingt Gods lof verzoekpl. progr.
20.00 (S) Goed gestemd: lichte vokale
muz. 20.40 (S) Draaischijf. 21.40 (S) Re
port. van de 66e Zendingsdag. 22.00 (S)
Kerkorgelconcert: klass. muz. 22.25
Avondoverdenking. 22.30 Nws. 22.40 (S)
Jappie, verhaal. 22.50 (S) Jazztime.
23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II
18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal.
IKON: 18.30 Kleur, inform, progr.
AVRO: 19.00 AVRO's sportpanorama.
19.40 Eigen Baas, inform, progr. 20.00
Nws. 20.05 (S) Liszt-Xenakis Concert.
21.30 (S) Festival van Vlaanderen 1976.
22.20 Aspecten, kunstrubr. NOS: 23.00
Met het oog op morgen, met om 23.05
Akt.overz.; 23.10 De krant van morgen;
23.20 Den Haag Vandaag en om 23.52
Even ontspannen voor het slapen gaan,
yoga. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM III
NOS: 18.03 De vacaturebank. 18.10
(S) NOS-maal. TROS: 19.02 (S) Poster.
20.02 (S) Soul show. 22.02 (S) Sesjun op
herhaling. 22.55 Meded. 23.02 (S) Close-
up. 0.02 (S) De Hugo van Gelderen show.
1.02-7.00 (S) De nachtwacht.
HILVERSUM I
VRIJDAG 5 AUGUSTUS
KRO: 7.00 Nws. 7.02 Het levende
Woord. 7.08 (S) Zomer '77 (7.30 Nws. 7.41
Echo. 8.24 Overweging. 8.30 Nws. 8.36
Gym. voor de huisvrouw. 10.30 Nws.
12.26 Meded. 12.30 Nws. 12.41 Echo.
15.30 Nws). 16.00 (S) Muzikaal spreek-
kussie. 23.00 Die Zauberlehrlinge, tv-
film. 0.30 Journ.
DUITSLAND III
WDR 20.45 Reg. nws.
WDR 3 en NDR 3 gezamen
lijk programma 21.00 Joum. en
weerber. 21.15 Forsyte Saga, tv-serie.
22.05 Der Fluss und der Tod (El rio y la
muerte), Mexicaanse speelfilm. 23.35
Dokumentaire serie. 0.30 Joum.
BELGISCHE TV
BELGIË VLAAMS
18.55 Beertje Colargol. 19.10 De ze
vende hemel. 19.35 Korte inf. 19.40 Me
ded. 19.45 Joum. 20.15 Coronation
Street, tv-serie. 20.40 Panorama. 21.10
Monty Python: en nu iets heel anders,
speelfilm. 22.40-22.50 Journ.
NET 2 18.55-20.15 zie NET 1. 20.15
Document, serie. 21.05 Klaaglied om
Agnes, tv-spel. 22.40-22.50 Zomerage-
nda.
uur. 17.00 (S) In de hutsgeklutse kinder
winkel. 17.30 Nws. 17.32 (S) Echo maga-
HILVERSUMII ncrv
07.00 Nws. 07.11 Ochtendgym. 07.2C
Vandaag... vrijdag. 08.00 Nws. 08.11 Hier
en nu. 08.30 Op de man af, evang. com
ment. 08.35 Te Deum Laudamus: ge
wijde muz. NOS: 09.00 Het kind van de
rekening, document, serie. 09.35 Wa-
terst. 09.40 Gebruik en mogelijkheden
van het electronisch orgel. 10.00 Wat
heeft dat kind? pedagog. rubr. 10.15
Duidelijke taal. 10.30 NOS-Jazzportret.
11.00 Nws. 11.03 Meer over minder. 12.30
Toerismo, toerist, inf. OVERHEIDS
VOORLICHTING: 12.49 Uitz. voor de
landbouw. 13.00 Nws. 13.11 Hier en nu.
NOS: 13.30 Vonken onder de as, Neder
landse folklore. 13.45 Onder de Groene
Linde, oude liedjes en balladen. 14.00
Aspecten van de kamermuziek. 15.00
Zoeklicht op Nederland, regionaal
progr. (16.00 Nws.). 16.30 Kijk op buiten
land: Oost- en West-Europa. VPRO:
17.00 Welingelichte kringen, debatprogr.,
17.45 Symbiose. 17.55 Meded.
HILVERSUM III EO: 7 02 (S;
Gospelsound. 8.03 (S) Tijdsein. 9.03 (S)
De muzikale fruitmand. 10.03 (S) Te elf
der ure. TROS: 13.03 (S) Pop-contact de
nationale tip-30. 15.03 (S) Elpee-pop-
NOS: 16.03 (S) De Nationale Hitpara
de.
HILVERSUM IV NOS: 7.0Q
Nws. 7.02 (S) Vroeg klassiek. 9.00 Nws.
9.02 (S) Stof van eeuwen. 10.00 (S) Voca
lise. 12.00 (S) Van het Nederlands Con
certpodium. EO: 13.00 (S) Klankspiegel.
14.00 Nws. 14.02 (S) Orgelbespeling.
14.25 (S) Laat sangh en spel. VPRO:
15.00-17.00 Muziek op vier.
LEIDEN - Met open mond,
sommige duimend, maar alle
maal de al of niet aanwezige tan
den ontblotend, volgden gister
middag in de tent op het parkeer
terrein van de Lammermarkt
jongetjes en meisjes de première,
.voor Leiden althans, van de kin
dervoorstelling van het werk
theater. De spelers die hun im-
provisatiespel "Doodgewoon"
hebben genoemd, vertellen al
spelende het verhaal van twee
kinderen, een zieke en een sterke,
die allerhande fantastische bele
venissen meemaken.
In dit fantasierijke verhaal staat
de dood en het doodgaan een-
traal. Op de golflengte van de
kinderen spelen ze met dit voor
ouderen vaak zo beladen onder
werp en wat vooral belangrijk is:
Zij doen er heel gewoon over. De
kinderen beantwoorden dat met
hun spontaniteit. Zij kennen nog
geen taboes gelukkig. Begrijpen
doen de jeugdige wereldburgers
de aaneenschakeling van scènes
weldegelijk, waardoor er bijna
een dialoog kinderen-spelers
ontstaat.
Jammer is dat het werktheater
daar niet op ingaat. De fagade die
het werktheater graag aflegt
moet waarschijnlijk voor kinde
ren toch opgehouden worden.
Niet dat het de kinderen een zier
kan schelen. Voor hen is het een
leuke middag met verklede me
neren en een juffrouw die ver
kleed is als meneer, die een to
neelstukje opvoeren en hele
knappe akrobatische toeren
doen, die ze van mamma vast niet
mogen. Overigens komen ook de
ouders aan hun trekken daar de
spelers vaak leuke taalvondsten
de tent inslingeren. Moeilijk ver
staanbaar soms door de muziek
van twee muzikanten wier func
tie wat onduidelijk is. Toch heeft
het werktheater hiermee een
leuke vakantie-attractie. Wat
goed gezien is door de organisa
toren: LAK en Schouwburg.
Voor een clownesk gebeuren met
een vleugje engagement kan de
Leidse jeugd vanaf zes jaar mor
gen en overmorgen nog terecht in
de tent op de Lammermarkt. De
voorstellingen beginnen 's mid
dags om half drie.
Louis Cornelisse
Televisiekijkers, die een speelfilm op hun beel
dbuis niet versmaden, kunnen, ook wanneer ze
(nog) niet bij een kabel zijn aangesloten, hun hart
ophalen. Want de Nederlandse televisie brengt
tot eind september een slordige dertig speelfilms.
Het is een gevarieerd aanbod, zowel wat het genre
als wat de kwaliteit betreft. Maar het is in ieder
geval wel voor elk wat wils.
In de Jean Gabin-cyclus van de
VARA is morgenavond "La grande
Illusion" van Jean Renoir iets bij
zonders. Deze pacifistische oor
logsfilm uit 1937 viel toen niet in
goede aarde, noch bij de as-
mogendheden, noch bij de geal
lieerden, maar op de Brusselse
Expo in 1958 kwam er een plaatsing
onder de beste twaalf van de wereld
uit de bus. Jean Gabin en Pierre
Presnay spelen er met Erich von
Stroheim de belangrijkste rollen in.
Zondagavond bij de AVRO de mu
sical "Song of Norway" uit 1970,
waarin van Edward Grieg meer zijn
huwelijksperikelen dan zijn muzi
kale scheppingen uit de verf ko
men. Bovendien liet regisseur And
rew L. Stone het camerawerk pre
valeren boven de geluidsband, zo
dat de film toeristisch een lust voor
het oog is, maar de Noorse natuur
amper in Griegs muziek op de ge
luidsband doorklinkt.
Welles' paniek
Maandagavond bij de TROS een
reconstructie van het paniek'dat in
1938 Orson Welles interpretatie van
H. G. Wells "War of Worlds" veroor
zaakte als radiohoorspel in "The
Night that panicked America" en
dinsdagavond bij de NCRV de do
cumentaire over Idi Amin Dada
van Oeganda van de Fransman
Barbet Schroder uit 1973.
Volgende week vrijdag bij de KRO
de musical "The West Point Story"
uit 1950, waarin Roy Del Ruth Ja
mes Cagney als Broadway-
regisseur laat opereren op de be
faamde Amerikaanse militaire aca
demie, o.a. met Virginia Mayo en
Doris Day. In de Simonskoop die
avond fragmenten uit de nieuwste
rampenfilm "Airport '77".
Zaterdagmiddag 13 augustus Bing
Crosby dertig jaar geleden in de
vrolijke musical "Welcome Stran
ger" bij de KRO. De AVRO zendt
die avond de zich in Hamburg af
spelende misdaadfilm "Dollars" uit
met Warren Beatty, die van 1971 da
teert.
Serge Bourguignon regisseerde de
film "Les Dimanches d'Avray", die
in 1962 een Oscar kreeg als beste
buitenlandse productie en door de
KRO op dinsdag 16 augstus wordt
vertoond. Hardy Krüger speelt er
de hoofdrol in. De woensdagmid
dag daarop brengt de TROS "Curly
Top" met Shirley Temple terug, die
woensdagmiddag 21 september
ook te zien is in "Just around the
corner", drie jaar later, in 1938 ge
maakt.
In de Gabin-cyclus vertoont de
VARA vrijdag 9 augustus Marcel
Carné's befaamde "Quai des Bru-
nes" uit 1938, met Jean Gabin en
Michèle Morgan als noodlotsfigu
ren in mistig Le Havre. De Gabin-
serie wordt op zondag 11 septem
ber afgesloten met een herhaling
van een andere film in dezelfde
sombere sfeer van Carné, "Le Jour
se léve" uit 1939. Maar eerst wordt
op zaterdag 3 september nog
Claude Autant-Lara's "En Cas de
Malheur" gebracht uit 1957, waarin
Gabin als befaamd pleiter wordt
verleid door Brigitte Bardot als in
Parijs aan lager wal geraakt provin
ciaalse. En op dinsdag 23 augustus
is een vergrijsde Gabin met Jean-
Paul Belmondo te zien in een her
haling van "Un Singe en Hiver", ge
regisseerd door Henri Verneuil in
1962.
De VPRO zet op donderdag 25 au
gustus zijn reeks mijlpalen in de
filmhistorie voort met Carl Th.
Dreyers "La Passion de Jeanne
d'Arc" uit 1928. Deze serie wordt op
donderdag 15 september beëindigd
ADVERTENTIE
met "Die Freudlose Gasse" van G.
W. Pabst uit 1925, waarin Greta
Garbo één van haar eerste rollen
speelde.
Burt Lancaster speelt de hoofdrol
in de avonturenfilm "His Majesty
O'Keefe" uit 1954, op zaterdag 27
augustus bij de KRO. Spencer Tra
cy's laatste optreden kort vóór zijn
overlijden in 1967 in Stanley Kra
mers "Guess who's coming to din
ner" is nog eens bij de TROS te be
kijken op dinsdag 30 augstus, Kat
harine Hepburn speelt hierin zijn
vrouw en Sidney Poitier de neger-
arts, die met hun dochter wil trou-
Danny Kaye komt bij de KRO op
twee middagen terug in herhalin
gen van "The Kid from Brooklyn"
(woensdag 31 augstus) en "The Se
cret Life of Walter Mitty" (zaterdag
17 september). De AVRO brent
zondag 4 september Norman Jewi-
sons fraaie komedie "The Russians
are coming! The Russians are co
ming" uit 1966, waarmee een jaar
latér de Filmweek in Arnhem werd
afgesloten.
Lewis Gilberts oorlogsfilm "Sink
the Bismarck!" uit 1960 met o.a.
Kenneth More komt maandag 5
september bij de TROS op het
scherm. De woensdag daarop
brengt Veronica de grappige Enge
lse misdaadkomedie "The Italian
Job" van Peter Collinson uit 1969
met Michael Caine en Noel Coward.
Doris Day komt vrijdag 9 septem
ber nog eens bij de KRO opdraven
in de Gus Kahn-biografie "I'll see
you in my dreams" uit 1952 met
Danny Thomas als die schlager
componist.
De AVRO vertoon^, zaterdag 10 sep
tember het Noormannenavontuur
I ...e/7 gisteren l
Siegmund Freud was tenslotte
iemand. Niet zomaar een grote
geest, maar ook fanatiek tot en
met, eerzuchtig, dominerend,
onzeker en minder openhartig
over zichzelf als je zou denken.
Bij zo'n karakter stel je je dan
ook een man voor uit wiens
mond de revolutionaire ideeën
over de menselijke psyche ge
loofwaardig overkomen. In de
in Oostenrijk bekroonde speel
film "Der junge Freud" (NOS)
van Georg Stefan Trolier is dat
niet zo. De Freud - Sigi voor zijn
vrienden - die in dit verhaal
over zijn eerste veertig levens
jaren rondstapt lijkt een hele
andere.
Een alleraardigste knappe jon
geman die wel iets van zijn
tweestrijd laat zien, maar verder
niet. Hij kiest een doktersbe-
staan omdat een wetenschappe
lijke loopbaan als Jood niet
mogelijk is, maar toch blijft hij
de wetenschappelijke vorser
die iets groots wil bereiken.
De film brengt ons naar voor
hem zeer belangrijke momen
ten in zijn jeugd en eindigt op
zijn veertigste jaar, als hij. een
eigen praktijk als psychiater
begint. Tegen een stem op de
achtergrond licht een jonge
dokter Freud bepaalde gebeur
tenissen toe in zijn leven.
Door onder meer het geval
Bertha Pappenheim - een ziek
meisje op wie zijn vriend dr.
Breuer hypnose toepast - komt
Freud op het spoor van het on
bewuste.
Dat Freud met zijn (later) in
vloedrijke denkbeelden over
sexualiteit, hysterie, droomwe
reld, kortom over het diepere
gevoelsleven van de mens in
zijn eigen tijd behoorlijk door
het slijk is gehaald komt er niet
of nauwelijks uit. Zijn taaie
strijd voor erkenning van zijn
inzichten komt door de haast
zoetsappige Freud eveneens
weinig tot zijn recht.
En hoezeer Freud gebukt gaat
onder anti-semitisme wordt in
deze soms langdradige Duits-
Oostenrijkse film niet duidelijk.
Maar het zal best moeilijk zijn
om een kaliber als Freud be
hoorlijk uit de doeken te doen.
MADELEINE ROUMAN
In de actualiteitenrubriek "Nader Bekeken" van de E.O. wordt van
avond een interview uitgezonden met generaal Yadin, de leider van
de democratische beweging voor verandering in Israël. Waarschijn
lijk komt er ook nog een reportage bij over de uitspraken van Zuid-
molukkers van de laatste dagen (Ned. 1, 21.05).
KRO's Brandpunt zendt vanavond een eigen reportage uit over de
situatie onder de uit Angola en Mozambique naar hun land terugge
keerde Portugezen.
Ook besteedt deze actualiteitenrubriek aandacht aan de te verwach
ten prijsontwikkeling op het gebied van vakantie-vliegreizen (Ned. 2,
22.05 uur).
"The long Ships" uit 1964 met Ri
chard Widmark en Sidney Poitier.
Dinsdag 13 september griezelen bij
Lee H. Katzins "Whatever happe
ned to Aunt Alice" uit 1969 'bij de
KRO, met Geraldine Page en Ruth
Gordon als oudjes. De volgende
avond bij de AVRO Richard Fleit-
schers "Barabbas" uit 1962 met
Anthony Quinn in de titelrol. De
VARA brengt vrijdag 16 september
Michael Caine als cockney
rokkenjager in Lewis Gilberts "Al-
fie" uit 1966. Dinsdag 20 september
bij de VARA Bourvil als man die
door alle muren heen kan in Jean
Boyers "Le passe-muraille" uit
1950. En eveneens bij de VARA op
zaterdag 24 september een drama
tische Italiaanse film van kort na de
oorlog "Soli per la Strada".
Wanneer half augustus het laat
ste gesprek met Simon Carmiggelt
in het zondagmorgen-
radioprogramma „Tony van Verre
praat metis uitgezonden, zal
Jelle de Vries gedurende een
maand op zondagmorgen (van
11.30-12.00 op Hilversum III) een
cabaretesk programma presente
ren.
Medio september keert Tony van
Verre weer terug op zijn „vaste half
uurtje". Hij begint het nieuwe sei
zoen met drie uitzendingen waarin
Albert Mol zal vertellen over zijn
herinneringen aan achtereenvol
gens Fien de la Mar, Paul Huf en
Hans Kaart. Daarna zal Van Verre
bekende Nederlanders laten praten
over (waarschijnlijk) Louis Davids,
Willy Derby en Lou Bandy.
Shireen Strooker in "Hallo medemens'