Bert Schierbeek is
tegen apartheid van
mensen en poëzie
Meer tijd voor aftiteling op tv, svp
\proaramma\
weekeinde
toegelicht
ZATERDAG 30 JULI 1977
RADIO TV KUNST
PAGINA 5
Vorige week schreef ik veronder-
stellenderwijs dat Juan Bunuel,
de regisseur van de de door de
KRO uitgezonden Frans film
„Ontmoeting met de vrolijke
dood", blijkbaar zelf geen slot
voor zijn film had kunnen be
denken en het daarom maar aan
onszelf had overgelaten. Het be
ruchte „open einde" dus. Inmid
dels is mij gebleken dat dit open
einde een eufemisme was voor
„open wond", want het laatste
kwartier van de film was wegge
laten. In dat kwartier kwam de
hele televisie-equipe om het le
ven, en trad nog een duivel in
duivelsgedaante op, kortom: een
essentieel deel van de film heb
ben we niet gezien, in tegenstel
ling tot de Duitse tv-kykers, die
de film in de loop van dit jaar in
zijn geheel op hun scherm heb
ben gekregen.
Wat was er gebeurd? Wou een
technicus bijtijds naar huis? Was
de laatste filmrol zoekgeraakt?
Was men bij de KRO bang voor
de duivel? Ik heb het Fred
Bredsneyder van filmzaken ge
vraagd, en vooral het laatste kon
hij, als goed katholiek, ontken
nen, en ook de andere veronder-
stellingen bleken niet juist. Er
was niets in geknipt. Bovendien
kon met ook niet vermoeden dat
er nog een langere versie be
stond, want de rechtstreeks door
de Franse producent opge
stuurde film was vergezeld van
een script (voor het maken van de
ondertiteling), dat precies even
lang was als de uitgezonden film.
Fred Bredsneyder nam aan dat er
twee versies van deze film be
staan, een langere (voor Duit
sers), en een kortere. Dat is geen
novum in de filmwereld. Mijn
laatste vraag was of de KRO der
halve films ongezien aankoopt.
Nee, dat niet. Fred Bredsneyder
had de film opgevraagd omdat
anderen hem op de Duitse tv ge
zien hadden en hem warm had
den aanbevolen, hijzelf had
daarna alleen de kortere versie
gezien, zonder dat daarbij het slot
(met dat terugkerende motief van
het huis met klimop) hem als wat
al te abrupt was voorgekomen.
Dit raadsel is dus gelukkig ook
weer uit de wereld, rest nog de
vraag waarom de omroepvereni
gingen zo dikwijls zo haastig zelf
de ring weer binnenstappen aan
het slot van een aangekochte
film. Het laatste beeld van Les
Miserables is nog niet op het
scherm, of floep, daar staat die
haan alweer te trappelen van on
geduld om ons te vertefren dat dit
een aankoop van de VARA was.
Ik had liever de aftiteling gezien,
aangenomen althans dat die ook
aan het eind van de film zat. Het
zelfde gebeurde bij de door de
NCRV uitgezonden film Rebe
cca. Ik wou me net gaan verdie
pen in de rolverdeling, toen de
NCRV zich ertussen drong om te
melden dat deze film door haar
was uitgezonden. Dat haastige,
opdringerige heeft iets weg van
de dame die de indruk wil wek
ken dat het inderdaad fraaie kos
tuum van Yves Saint Laurent dat
zij draagt, door haarzelf aan de
naaimachine in elkaar werd ge
zet.
Het verweer zal wel zijn, dat de
„grote massa" niet zo in de rol
verdeling geïnteresseerd is (als
dit waar is, verheugt het me in
ieder geval dat de grote massa
wel geïnteresseerd is in de rol die
de omroepvereniging bij de aan
koop en uitzending heeft ge
speeld), en dat die rolverdeling
bovendien in de gids of bode na
gekeken kan worden. Helaas is
dat laatste ook maar heel betrek
kelijk. Neem bijvoorbeeld de
door de VARA over twee avon
den uitgesmeerde, in totaal drie
Door Nico Scheepmaker
uur en 45 minuten durende film
Les Miserables. Hoe staat de rol
verdeling aangegeven in de eigen
VARA-gids? „Met o.a. Jean Ga-
bin, Bernard Blier, Bourvil en
Serge Reggiani". Meer niet. En
dat op beide avonden. Zelfs wie
wie speelt, wordt niet vermeld,
laat staan dat een van de vrouwe
lijke rollen nader gespecificeerd
wordt. Wat voorlichting betreft
stelt het ook al niets voor, want
juist deze vier ken je wel, als
doorgefourneerde bioscoopbe
zoeker, maar wie speelde Marius,
wie Cosette?
Toegegeven, sommige omroep
bladen zijn uitvoeriger in het
weergeven van de rolverdeling,
en sommige omroepen geven wel
alle „credits" aan de aftiteling,
maar het gebeurt maar al te vaak
dat er van uitgegaan wordt dat
het ons wel niet zal interesseren.
en dat die namen van acteurs op
het tweede plan ons toch wel
niets zullen zeggen (Jan Nelissen
zegt in zo'n geval dat Thevenet op
dit ogenblik geïnterviewd wordt
door een Franse collega, zonder
even diens naam te noemen, ter
wijl ik me juist zit af te vragen of
dat niet die beroemde Zitroen is,
of hoe heet hij ook alweer, die zijn
vragen stelt alsof hij eigenlijk
geen tijd heeft en nodig naar de
wc moet. Uitgangspunt van Jean
Nelissen: ik kan die naam wel
noemen, maar die zegt jullie toch
niets, onnozele kijkers).
Ik vond het overigens een mooie
film, Les Miserables, met een
prachtige rol van Jean Gabin,
wiens hele acteren in feite berust
op „een gezicht in rust". Zo ge
makkelijk is acteren dus: gewoon
zorgen dat je niet trekkebekt,
hooguit af en toe wat lucht in de
wangen blazen om een tja-gezicht
te zetten, dan ben je de beste.
Bourvil, als de slechterik, was
veel meer acteur, met allerlei toe
gepaste intonaties en bij de situa
tie passende expressies, hij
maakte er op die manier een
mooie rol van, niets op aan te
merken, maar Gabin was met
„niets" toch even effectief. Je
moet voor deze vorm van niet-
acteren natuurlijk wel je gezicht
meehebben, ik vrees dat Dick
Swidde het er niet mee zou halen.
Neurenberg
Het lijdt intussen weinig twijfel
dat er twee delen „Herinnering
der gerechtigheid" van Marcel
Ophuels, op zondag en maandag
uitgezonden door de NCRV, de
interessantste programma's van
deze week waren. Ophuels, zoon
van zijn beroemde vader Max (La
Ronde), die overigens Max Op-
penheimer heette zodat Marcel
eigenlijk ook Oppenheimer heet,
volgde het spoor terug van de
Neurenberger processen. Hij
deed dat in een persoonlijk ver
slag, of eigenlijk meer een proza
gedicht, waarin hij niet voor een
logische, afgebakende opzet had
gekozen, maar voor een intuïtie
ve, die mij volledig overtuigde.
Het is een hachelijke methode
om zo persoonlijk te werk te gaan
met zulk onpersoonlijk, histo
risch materiaal en er behalve je
zelf ook nog je vrouw en je kinde
ren in te betrekken, maar het
werkte wel. De problematiek
werd erdoor „gehumaniseerd",
met als extra voordeel datje geen
moment het gevoel had dat Viet
nam en Algerije, als nageboortes
van de Tweede Wereldoorlog met
hun eigen schuldvragen, er met
de haren bijgesleept waren. In de
Volkskrant heeft tv-redacteur
Peter van Buren terecht de vraag
gesteld waarom Ophuels' film in
tweeën geknipt moest worden en
met een etmaal rust aan de kij
kers gepresenteerd werd (als
voorbeeld gaf hij Joan Baez, die
in het „eerste" deel even op
draaft, wat pas zinvol wordt wan
neer zij in het „tweede" deel wat
langer, en nu als ooggetuige in
Vietnam, te berde wordt ge
bracht), waardoor vele verbin
dingen werden stukgeknipt,
maar aan de andere kant moetje
geloof ik niet de ausdauer van de
kijkers overschatten, zeker niet
bij zo'n toch tamelijk ontmoedi
gend onderwerp van ruim viere
neenhalf uur lang het verzadi
gingspunt ligt ver daarvoor, dat
bleek al bij de (kortere) film „Een
brug te ver", die even kaleido-
scopisch in elkaar zat. Er was dus
alle reden om te veronderstellen
dat er, bij een aaneengesloten
vertoning, in de tweede helft zo
veel uitvallers zouden zijn onder
de kijkers, dat het zinvoller was
de film in tweeën te knippen.
Als radio en tv naar de knoppen zijn wordt de taal weer belangrijk
"Kunst? Psjt! Weg!" "De taal als
mengsel van waarheid, woede en
ironie". "Het conlict van de mens
met zijn vorm". "-Uniek in de we
reldliteratuur". "Onze taal is zelden
boven lijn 2 uitgekomen". "Exposé
van het zinloze". "Een grote dorst".
"In de spraakverwarring komt
niemand aan het woord". "Bertie
mien jong, woar bist?" "Tranen
drogen tot woorden". "Botsingen
tussen humor en sentiment".
„Werken met elf schrijfkoppen".
"De agressie en de media". "Van
Nietzsche tot Zen". "Als er geen
vogel zingt is de berg nog stiller".
En: "Bert Schierbeek gunt elke
jongere zijn eigen bouwsel". Bert
Schierbeek toont de geschiedenis
van een rel". Schierbeek balanceert
op rand van ernst en aanstellerij".
"Bert Schierbeek vermoeit de le-,
zer". "Schierbeek minder lyrisch".
Bert Schierbeek, een grote dorst,
een kettingreactie".
Bert Schierbeek, de schrijver die in
de jaren vijftig tot de Vijftigers be
hoorde en nu werkelijk vijftiger is,
heeft de vaderlandse literatuurkri
tiek geïnspireerd tot de meest uit
eenlopende verhalen: Schierbeek
eerst als enfant terrible, toen als
„de" experimenteel, daarna - be
grepen of onbegrepen - de gearri
veerde dichter in het Hollandse
land der letteren en nu vooral de
man die het woord hanteert om
daadkrachtig deel te nemen aan de
pogingen recht boven onrecht te
stellen, de wereld te verbeteren.
In de afgelopen 25 jaar zijn er hon
derden verhalen, kritieken en in
terviews over hem geschreven in de
dagbladpers, hij is voor charlatan
uitgemaakt en hij werd geniaal ge
noemd. "Het boek ik" was in 1951
een steen in de vijver, Schierbeek
schreef het op z'n 33ste. Maar "Een
broek voor een oktopus" vond men
al heel normaal, terwijl dat nog
"grilliger en dorstiger" is (om met
Lucebert te spreken) dan "Het
boek ik".
Zijn "Inspraak" werd in 1970 door
een groot deel van de kritiek jube
lend begroet: het boek is een col
lage van krantenknipsels, uit ver
schillende IBM-
schrijfmachineletters getikte teks
ten die liefdespoëzie bevatten, alle
daagse werkelijkheden, schok
kende actualiteiten en de beschrij
ving van zijn grote verdriet over de
dood van zijn toenmalige vrouw.
"Toen", zo lezen we in enkele kran
ten uit die tijd, "heeft Schierbeek
duidelijker dan daarvoor gekozen
voor het engagement". Zelf schrijft
hij: "Het conflict van de mens met
zijn vorm is mijn thema". Ep nu,
zomer '77, op een terrasje in Rotter
dam, zegt hij: "Schrijven is het or*
ganiseren van woorden".
De zon schijnt, het pilsje staat hap
klaar en we praten zomaar wat over
vroeger, toen vijftigers jong waren
en opzien baarden en over de laat
ste Poetry, waar Bert avond aan
avond de bezoekers opriep geld te
storten voor de verdediging van de
dichter Brevten Breytenbach, die
in Zuid Afrika wordt geofferd aan
Vorster's racisme. Schierbeek ver
vloekte de apartheid in de schitte
rende stakkato zinnen, die hij
schreef bij een film van Roeland
Kerbosch over Zuid-Afrika.
Vorig jaar is in Amsterdam een bij
eenkomst gehouden onder het
motto "Kunst tegen apartheid";
daar werd afgesproken dat Ker
bosch en Schierbeek met film en
woord tegen de apartheid aan zou
den gaan.
Zes jaar geleden zei Schierbeek:
"Als het schrijven voor mij enige
zin heeft dan is het wel dat ik al
werkende mezelf duidelijk wil ma
ken voor mezelf. En aangezien ik
niet zo heel veel verschil van de an
dere mensen ben ik er altijd, van
uitgegaan dat er een basis was van
begrip tussen de mensen".
En, onmiddellijk daarna: "Ik vind 't
niks erg om belasting te betalen,
maar dan moeten ze ook niet zei
ken: 25 miljoen voor de hele kunst -
en dan vind ik ook nog eens dat die
hele kunst als zodanig niet mag be
staan. Die moet zich steeds meer
intergreren in de samenleving.
BERT SCHIERBEEK
schrijven is het organiseren van
woorden
Omdat-ie er toch al in zit, eigenlijk.
Je kan je Goed Wonen niet meer
ipdenken zonder Mondriaan en
zonder de Vijftigers was de hele
benadering van de moderne re
clame niet mogelijk'geweest".
Geen luxe
Over het algemeen heeft men ge
woon nog niet in de gaten, dat de
kunst helemaal geen luxe is waar
aan een bijzonder soort
zich verslingert: kunst is
broodnodig maatschappelijk
schijnsel en wie dit ontkent krijgt
aan Schierbeek een kwaaie. "Ie
dere boer uit Surhuisterveen mag
interessant praten over god weet
welk onderwerp voor radio en tele
visie, maar een schrijver die aan dat
onderwerp zijn hele oeuvre heeft
gewijd, komt niet aan het woord".
Terugkijkend op Poetry zegt hij
ook: "Als er in Nederland wordt
beweerd, dat er geen belangstelling
is voor poëzie, dan wordt dat hier
gelogenstraft". En: "Rotterdam en
Baltimore, dat zijn de twee steden
waarin het publiek zich betrokken
voelt bij de poëzie".
Schierbeek is ongeveer het tegen
overgestelde van de dichter op de
ivoren toren: hij is volks, praat met
een noordelijk accent, wil iedereen
wel kennen en is in grote kring po
pulair. "Als er gezegd wordt dat de
auteurs zich afsluiten voor de sa
menleving, dan zeg ik: laat de sa
menleving dan ook iets doenHet
aandeel van de schrijvers zou zo
groot kunnen zijn, dat er überhaupt
geen festival gehouden behoeft te
worden. Festivals worden gehou
den, omdat de poëzie nog steeds
niet bij het dagelijkse leven hoort.
Het is iets aparts en men weet hoe
ik over apartheid denk
Hij vind het spijtig dat de dichter
nog steeds iets bijzonders is. Dat
komt z.i., door de wijze waarop de
cultuur zich heeft ontwikkeld.
"Een kraanvoerder hier in het ha
venbedrijf verdient een halve ton
per jaar. Hij heeft een specialisme,
hij mag niets laten vallen. Net als de
dichter, die ieder woordje op z'n
plaats moet zetten".
En: "De dichter en de lezer zijn een
zaam. Waar komt dat door? Door de
visualisering door de cultuu
rontwikkeling. Wij horen de taal
niet meer".
Retoriek
In Turkije bestaat de mondelinge
overlevering nog en dat gebruikt
hij als voorbeeld. En hij zegt: "Ro-
toriek is belangrijk. Je moet niet te
gen retoriek zijn, maar alleen tegen
de onzin die ze daarmee zo vaak
zeggen.
We praten over de menselijke stem.
"Het is de nuance van stemgelui
den die de scheiding der geesten en
de samenvoegingen teweeg
brengt". Thuis heeft Schierbeek
wasrollen met het geluid van de
dove Yates, voorlezend. Hij vindt
dat zeer ontroerend. "Weetje wat ik
ook vind", zegt hij, "de Calvinisten
en Katholieken mogen zich wel
eens proberen te herinneren waar
de psalmen vandaan komen!". Na
enig gelach gaat hij serieus verder:
"De taal heeft veel dat verenigen
kan, dat scheiden kan en dat vooral
ook kan duidelijk maken. De klank
van de taal is bijzonder belangrijk.
Wat zijn klanken? Verschillende in
tonaties als die verloren gaan,
dan gaat de taal verloren. Er zijn
zelfs klanktalen waarin het woord
niet bestaat".
Hij herinnert zich een belangrijke
proef die genomen is met een tele
gram, van Cairo naar Zuid Afrika.
Met de tam tam ging het sneller
Op de vraag of hij bang is dat de taal
naar de knoppen gaat zegt hij:
"Nee. Eerst gaat de televisie en
daarna gaat de radio naar de knop
pen. Dan wordt de taal weer be
langrijk. - Als we dan nog kunnen
praten, tenminste
We hebben het over schrijven
("Een schrijver is een organisator
van woorden"), en over politiek
("links of rechts is niet bepalend")
en over creativiteit"Wij maken
die straatstenen en we lopen erop.
Je stuikelt, valt er met je kop op en
dan is het een gedicht. Als je on
middellijk weer over de volgende
steen struikelt is het een goed ge
dicht".
Veel mensen zeggen dat ze geen
poëzie lezen, omdat ze het niet be
grijpen. "Tja, da's waar. Er was een
Mariakoekjesfabrikant en die zei:
ik kan niet zomaar snappen wat u
nou zegt Nee, zei ik toen, als u
een nieuwe Mariakoekjesmachine
bestelt duurt het ook enige tijd
voordat u begrijpt hoe 't werkt".
HILVERSUM I
ZATERDAG 30 JULI VA
RA; 18.00 (S) Dingen van de dag (ver
volg). 18.30 Nws. 18.41 (S) VARA's Voet
tocht. 19.30 Zing zomaar simpel een me
lodie. 20.00 (S) De VARA feliciteert ver
zoekplaten. 21.00 (S) Voor wie niet
kijken wil...: muz. en inform. (22.30
HILVERSUM II
TROS: 18.00 Nws. 18.11 Aktua. 18.30
Toeraktua. 19.00 (S)Tross-country. 20 00
Nws. 20.05 (S) Concert a la carte, klass.
wensprogr. 21.30 (S) Woorden in de
avond. EO: 22.00 (S) Laat ons de rustdag
wijden. 22.45 (S) Reflector, inform, met
het oog op de gemeente. 23.00 (S) Goed
nieuws, progr. in de Arabische taal. 23.10
Postludium rondom Saint-Saens. 23.55
HILVERSUM III NOS:
18.03 (S) De rock en roll methode.
NCRV: 19.02 (S) Pers Vers. Nieuwe
grammofoonplaten. 20.02 (S) After eight
(na het eten). 22 02 (S) Sportshow. 22.55
Meded. 23.02 (S) Strictly country style.
23.30 (S) Late date. 2.02 (S) Nachtex
press. 6.50 (S) Zondagmorgen.
Zondag 31 juli
HILVERSUM I
VARA: 8 00 Nws. 8.10 VARA'S Voet
tocht. 8.25 Gerreit de Weerman. 8.30
(Chili zingt en strijdt. 9 00 Aafies in Af
rika (1). y 30 Humanistisch Verbond.
IKON: 10.00 Ketfedienst.
10.45 Wilde Ganzen. 10.50 (S) De anaere
wereld van zondagmorgen, informatie
en muz. AVRO: 12.00 (S) AVRO's Neder
landse sterrenparade. 13.00 Nws. 13.10
De toestand in de wereld. 13.19 AVRO's
radiojoum. 13.30 Delta-Zomer. KRO:
14.00 Kruispunt, achtergrondinform.
over kerk en samenleving. 14.30 (S) Zin
in muziek: muz. door amateurs. 15.00 (S).
Kleinkunst met een grote K: Gonny
Stuart. 16.00 (S) Zomer '77: toeristische
tips. 16.45 Hoe gaat het? progr. voorzie--
ken. IKON: 17.00 Kerkdienst. 17.58
Wilde Ganzen. 18.00 De G.O.V., progr.
over het werk van de Gereformeerde Or
ganisten Vereniging. NCRV: 18.30 Nws.
18.40 (S) Zondagavondzang: geestelijke
muz. 19.10 (S) Divertimento. 19.25 (S)
Concert door Henk Klop op het orgel
van de St. Augustinuskerk in Amster
dam 20.05 (S) Musica Sacra: vier La
tijnse motetten. AVRO: 20.30 (S) In de
kaart gespeeld. 22.30 Nws. 22.40 AVRO's
HILVERSUM II KRO: 8.00
Nws. 8.10 Overweging. 8.15 Badinerie.
9.00 Nws. 9.10 Waterstanden. 9.15 Lau-
daté. 10.00 Eucharistieviering in Nijme
gen. 11.00 Da Capo. 12.00 Nws. 12.10
Tony Osborne. NOS: 12.20 Voor de Suri
naamse Nederlanders. 13.20 Progr. voor
buitenlandse werknemers. VARA: 17.00
(S) Muz. van Bela Bartok. 17.55 Meded.,
SOS en politieberichten. 18.00 Nws.
18.15 Dingen van de dag aansl.: VARA'
voettocht. 18.30 Springtij in stadsver
nieuwing. 19.00 Het Bolsjoi Theater.
IKON: 19.30 Brood en Spelen. NOS:
20.00 (S) Het Promenade Orkest. 20.30
Journalistenforum. 21.00 (S) De oude
Licka, Kroatisch berglandschap. 21.45
Dichters m De Vaart. 22.10 (S) Over mu
sici gesproken. 22.40 (S) Hobbyscoop.
23.15 (S) NOS-Jazz. 23.55 Nws.
HILVERSUM III AVRO: 7.02
(S) Ko de boswachtershow. 8.02 (S)
Postbus 1965. 9.02 (S) Juist op zondag.
10.02 (S) Muziek Mozaiek. 11.02 (S)
Sportpanorama. VARA 11.30 (S) Tony
van Verre ontmoet. 12.02 (S) Klink Klaar.
12.55 (S) VARA's Voettocht. 13.02 (S)
Muziek uit Studio I. NOS: 14.02 (S)
Langs de lijn, sport en muz. 18.02 (S) Jazz
uit het historisch archief. KRO: 18.30 (S)
Zomer-Tombola. (22.55 Meded.). 0.02-
7.00 (S) De week in met..
9.00 (S) Vroeg klassiek. 10.00 (S) Musica
Religiosa. 11.00 (S) Elise op vakantie.
13.00 (S) Zondagmiddagouverture. 14.00
Nws. 14.02 (S) Concerten op de zondag
middag: Het Rotterdams Philharmo-
nisch Orkest. (In de pauze: ca. 14.43 tot
15.00 Sport in het kort en praten over
muz.). 16.00-17.00 (S) Horizon.
MAANDAG
HILVERSUM I
TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Ontbijt-
soos (7.30 Nws. 7.41-8.29 Aktua-
ochtendeditie. 8.30 Nws. 8.36-8.45 Gym.
v d. huisvrouw). 10.00 (S) Sphinx - Zo-
merserie. Bekende Nederlanders vertel
len over hun lievelingsland. (10.30 Nws.
10.33 Kaboutertijd.) R.V.U.: 11.40 Leer
zame gesprekken, deel 1. VPRO: 12.00
Piet Ponskaart presenteert (12.26 Me
ded. voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws.)
13.30 (S) Muziek. 15.00 Permanent Wave.
15.30 Nws. 15.33 Nova Zembla. EO: 16.15
(S) Licht en uitzicht, 17.00 (S) Eigen wijs:
kinderprogr. 17.15 (S) Grammofoonmuz.
OVERHEIDSVOORL.: 17.20 Vast en
zeker. Uitz. van het Ministerie van So
ciale Zaken. 17.30 Nws. EO: 17.32 (S)
Klankbord: aktual.
HILVERSUM II NCRV: 7.00
Nws. 7.11 Ochtendgym. 7.20 Van
daag...maandag. 8.00 Nws. 8.11 Hier en
nu. 8.30 Het levende woord. 8.35 Te
Deum Laudamus: gewijde muz. 9.00
Muzikale ochtendpost. 9.35 Waterstan
NEDERLAND I
15.30 - Journaal (NOS)
15.32 - Kleine Miss Broadway, speelfilm (NOS)
18.00 - Honkbal-Haarlem (NOS)
18.45 - Fabeltjeskrant (NOS)
18.55 - Journaal (NOS)
19.05 - Tom en Jerry (KRO)
19.15 - De Flintstones (KRO)
19.40 - De wondere wereld onder water, natuurserie (KRO)
20.05 - Ellery Queen, tv-serie (KRO)
20.55 - Wiener Melange, Weens operetteconcert (KRO)
21.35 - Journaal (NOS)
21.50 - Zij dansten om te leven, speelfilm (KRO)
23.45 - Journaal (NOS)
NEDERLAND II
18.45 - De Fabeltjeskrant (NOS)
18.55 - Journaal (NOS)
19.04 - Black Beauty, jeugdserie (NCRV)
19.30 - Zo vader, zo zoon, spelprogramma (NCRV)
20.00 - Journaal (NOS)
20.25 - Nana Mouskouri (NCRV)
21.10 - Kojak, politieserie (NCRV)
22.00 - Hier en Nu (NCRV)
22.40 - Op menselijke schaal, documentaire (NCRV)
23.05 - Journaal (NOS)
23.10 - E.K. Honkbal-Haarlem (NOS)
ZONDAG
NEDERLAND I
16.00 - Journaal (NOS)
16.02 - Ti-Ta-Tovenaar (NOS)
16.27 - E.K. Honkbal Haarlem (NOS)
18.30 - Bedreigde landschappen voorlichtingsprogramma
(TELEAC)
18.55 - De Fabeltjeskrant (NOS)
19.00 - Journaal (NOS)
19.05 - Switch, detectiveserie (TROS)
19.55 - Mazowse Pools Nationaal zang- en dansensemble
(TROS)
20.30 - Eleanor en Franklin, tv-film (1) (TROS)
22.05 - TROS Sport, voetbaltoernooi Utrecht '77 (TROS)
23.10 - Journaal (NOS)
NEDERLAND II
18.55
19.25
20.40
21.35
21.40
22.35
Floris (NOS)
Studio Sport (NOS)
De Tijgerbrigade (NOS)
Journaal (NOS)
Salude e libertade, drieluik
Journaal (NOS)
r Sardinië, (1) (NOS)
DUITSE TV
DUITSLAND I 15.25 Joum. 15.30
Kinderprogr. 16.00 Literair progr. 16.45
Das Haringtest, tv-film. 17.30 Inform,
progr. (Region, progr.:
NDR: 19.30 Amus.progr.
20.00 Aktual. 20.15 De avonturen van
Monsieur Vidocque, tv-sene. 20.59
Progr.overz. WDR: 19.30 Die Madchen
aus dem Weltraum, tv-serie. 20.15 Ak
tual. 20.50 Amus.progr.). 21.00 Journ. en
weerber. 21.15 Eine Frau geht ihren Weg
(Caddie), Australische speelfilm. 23.00
Trekking van de lotto-getallen. Aansl.:
Journ. en weerber. Vervolgens: religieus
progr. 23.20 Talkshow. 0 20 Musical
West, showporgr. 1.10 Joum.
DUITSLAND II
15.58 Joum. 16.00 Lassie, tv-serie. 16.20
Die kleinen Strochle, tv-serie. 16.35 Robi
Robi Robin Hood, film. 17.00 Muzprogr.
17.59 Inform, progr. 18.00
Joum. 18.05 Inform, progr. 18.50
Muz.progr. 19.00 Peter Voss - der Millio-
nendieb, tv-serie. 19.55 Verhalen. 20.00
Joum. 20.30 Das Haus am Eaton Place,
tv-serie. 21.15 Showprogr. 22.45 Joum.
22.50 Sport. 0.05 Der Tag der Eule (II
giomo della civetta), Italiaanse-Franse
speelfilm. 1.50 Joum.
DUITSLAND III
20.45 Region, nws.
WDR EN NDR 21.00
Joum. en weerber. 21.15 Ihr Aufgritt, Al
Mundy, misdaadserie. 22.05 Schones
Wochenende, tv-spel. 23.35 Kuriosita-
ten, gevar. progr. 0.20 Joum.
ZONDAG
DUITSLAND I 31 juli 10.30
Progr.overz. 11.00 Filmreportage. 11.45
Sesamstrasse. 12.15 Portret van een
Turkse familie. 13.00 Journalistenfo
rum. 13.45 Journaal, met aansl.: Week-
overz. 14.15 Sport autoraces. 16.20 Her-
zenwarme. Engels tv-spel. 17.55 Spen
cers Piloten, tv-serie. 18.45 Reportage.
19.30 Aktual. 19.33 Sport voetbal. 20.20
Reportages van buitenlandse korres-
pondenten. 21.00 Joum. en weerber.
21.15 Tatort. 23.15 Reportage. 24.00
Joum. en weerber.
ÖUITSLANDII 11.00
Progr.overz. 11.30 Verborgene Schatze,
tv-serie, met aansl.: Die Schatzinsel, tv-
filmserie. 13.00 Das Sonntagskonzert.
13.50 Wetenschappelijk progr. 14.00
Joum. 14.02 Weekkroniek. 14.45 Der
kleine Drache, tekenfilmserie. 15.05
Strandpiraten, avonturenserie. 15.35 In
form. progr. 16.05 Journ. 16.10 Charita
tief progr. 16.15 Reportage. 16.45 Der
grosse Liebhaber, Amerikaanse speel
film. 18.00 Joum. 18.02 Sport. 19.00 Dag
boek uit de evangelische wereld. 19.15
Die Waltons. 20.00 Joum. 20.10 Bonner
Perspektiven. 20.30 De Julia Migenes
tv-film, deel 2. 0.50 Joum.
DUITSLAND Hl
WDR 20.45 Regionaal nieuws.
Duitsland 3 WDR en NDR gezamenlijk
programma 21.0Q Journ.
en weerber. 21.15 Show rond Gilbert
Montagne. 22.10 Reportage. 22.55 Film
reportage. 23.40 Einladung zur Jagd,
film. 0.30 Joum.
BELGISCHE TV
BELGIË VLAAMS 18.45 Kinder
tekenfilmserie. 18.50 Jeugdserie. 18.40
Meded. 19.45 Joum. 20.15 Muzikaal
showprogr. 21.05 Nws. in de marge. 21.50
Bert d'Angelo, politiefeuilleton. 22.40
ZONDAG 31 juli 10.00 Eucha-
ristieviering. 15.00 Nwsoverz. voor
slechthorenden. 15.30 De problemen
van Professor Popper. 15.45 Filmrepor
tage. 16.10 Alice Adams, Amerikaanse
speelfilm. 18.45 Beertje Paddington.
18.50 Jeugduitzending. 19.15 Laurel en
Hardy. 19.37 Meded. 19.45 Joum. 20.00
Sport. 20.30 Antonius en Cleopatra. 23.15
Joum. en sport.
den. 9.40 Zomerdok, inform, progr. 11.00
Nws. 11.03 Plein muziek. 12.00 Het nut
tigen van etenswaren is toegestaan,
lunchprogr. 13.00 Nws. 13.11 Hier en nu.
13.30 Douce France, chansons. 13.55 Or-
gelmuz. 14.10 Een, twee, uit de maat
progr. over onderwijs en opvoeding.
NOS: 14.30 Boerenbont, progr. over boe
ren en tuinders. 14.50 Den Haag deze
week. 15.00 Kijk-op buit.: De Derde We
reld. NCRV: 15.30 Een goed halfuur
muz. en meditatie. 16.00 Nws. 16.03 Ro-
zegeur en prikkeldraad: muz. en ge
sprekken. 17.55 Meded.
HILVERSUM III KRO: 7.02
(S) Drie op je boterham. AVRO'-9.03 (S)
'n Goed begin. 10.03 (S en M) Arbeidsvi
taminen. 11.03 Radiojournaal. 11.06 (S)
Drie draait op verzoek. 12.03 (S) Joost
mag niet eten. 14.02 Radiojournaal. 14.06
(S) Pop-kontakt 1: Ad Visser de Hitvis
ser. 15.03 (S) Pop-Kontakt 2: Door Jan
Steeman. 16.03 (S) De Hitmeester met de
Telefoon-top-5. (17.03 Radiojourna
al.)
HILVERSUM IV VARA:
7.00 Nws. 7.02 (S) Groot en klein. 9.00
Nws. 9.02 Kinderen een kwartje? 9.30 (S)
Nonet in Es gr.t., opus 79, Kramar. 9.50
(S) VARA's voettocht. 10.00 (S) Don
Giovanni, opera van Mozart. 12.50 (S)
Tussen de middag. Het Lasalle Kwartet.
13.30 (S) Pianomuz. 14.00 Nws. 14.02
Keuren en kiezen. 14.30 (S) VARA's
Voettocht. 14.40 (S) Een groot
Brahms. 15.45 (S) Muziek
for-
In het komende weekeinde zendt de NOS-televisie drie maal een
reportage uit van het toernooi om het Europees kampioenschap
honkbal, dat in Haarlem wordt gehouden: vanavond van 18.00 tot
18.45 uur via Nederland 1 en van 23.00 tot 23.45 uur via Nederland 2
en morgenmiddag van 1627 tot 17.00 uur via Nederland 1.
De zangeres Nana Mouskouri verschijnt vanavond weer op het
NCRV-scherm Gasten in haar show zijn de King's Singers, Lulu en
Roger Whittaker. (2025 uur, Nederland 2).
De NOS-televisie schenkt de komende weekeinde aandacht aan het
werk van de Nederlandse cineast Louis van Gasteren. Op drie achte
reenvolgende zondagen (31 juli, 7 augustus en 14 augustus,steeds v.a
21.40 uur, Nederland 2) zullen Van Gasterens Sardinië-
documentaires worden uitgezonden, waarvan er één ("Corbeddu")
eerder op het scherm is geweest en de andere zojuist zijn gereed
gekomen.
Zeventien jaar geleden kwam Van Gasteren voor het eerst op Sardi
nië. Hij raakte zo gefascineerd door de talloze geheimen van dit
oudste eiland in de Middellandse Zee dat hij met een onderbreking
van tien jaar, bijna jaarlijks verscheidene keren is teruggeweest om
er te filmen en te studeren. Hij liep daarmee vooruit op de internatio
nale archeologen-wereld, die sinds enkele jaren op dit eiland opzien
barende vondsten uit de pré-historie doet.
De films van Van Gasteren zijn een soort historische reconstructies,
waarvoor hij het nog steeds levende heden gebruikt. Maar ze zijn
méér. Door zijn sterke emotionele bindingen met het eiland, zijn
herders en zijn magiërs heeft hij de schade, die het Italiaanse vesti
gingsbeleid en de toegestroomde petro-chemische industrieën hebben
aangericht, als zeer pijnlijk e
Verleden en heden zijn hier nauw met elkaar verweven. In de visie
van Van Gasteren wordt dit drieluik vol kleurige en soms barbaarse
gebruiken, vol betoverende landschappen en onbegrijpelijke vernie
lingen een vurig pleidooi voor het hoog houden van menselijke waar
den.