"Ik ben eigenlijk een onbeschermde bokser" C/ RflPiQ \prggramma toegelicht Niet alles op de tv komt meer uit Amerika ~(^)V_andaag^ ZONDAG ZATERDAG 23 JULI 1977 PAGINA 5 Het imperialisme van de Ame rikaanse televisie is weliswaar nog geen halt toegeroepen, maar er is de laatste weken toch een lichte kentering te bespeu ren, in die zin, dat niet alles meer uit Amerika komt wat we als serie of afzonderlijk tv-spel als zomerkoninkjes krijgen voorgeschoteld. Het begon twee weken geleden met een schitterende en bijna ongeloofwaardige Hongaarse documentairefilm over twee opgroeiende meisjes in een Hongaars dorp. Het ongeloof waardige, dat we toch diende te geloven," school hierin, dat de camera de kans had gekregen tot diep in het familieleven van die twee meisjes te penetreren, ook op momenten die men doorgaans graag voor zichzelf bewaart: discussies over de vraag wie de afgetakelde oma in huis neemt, een rechtszaak over een aanranding van een van de meisjes, dat soort dingen. Je zou denken dat juist in een dorp waar de wereld kennelijk nog met kranten was dichtgeplakt de cameravrees buitengewoon groot zou zijn, maar het leek wel alsof de camera (en de mensen die daar onvermijdelijk om heen zwermen, toch altijd min stens twee: de cameraman en de geluidsman) een zo vreemd element was, dat hij domweg genegeerd werd, ongeveer op dezelfde vreemde wijze waarop in een broedende vogelkolonie de veel grotere roofvogel, die op de eieren afkomt, genegeerd en schijnbaar zelfs niet opgemerkt wordt. Kort daarvoor hadden we een meer gekunstelde, meer in sce nario gezette maar toch ook bij zonder treffende documentaire gezien van de befaamde Franse speelfilmregisseuse Agnes Varda over de winkeliers in de Parijse straat waar zij dagelijks haar boodschappen doet (fasci nerend was de vergelijking tus sen de afgetakelde oude Hon gaarse vrouw en de geestelijk afgetakelde oude vrouw van de Franse drogist). En de week daarop kregen we, tussen alle Kojaks en Gemini-mannen door, toch weer zo'n charmante Franse Tijgerbrigade, een goede Duitse tv-film "Verlo vingstijd", en als extra on- angelsaksisch element de Rus sische, tevens beroemdste speelfilm aller tijden, "Pantser kruiser Potemkin". En ook afgelopen week moch ten we weer niet mopperen. Ten eerste was het Engelse aanbod, vergeleken met het Amerikaan se, vrij groot, met "Antonius en Cleopatra" van Shakespeare in twee aflevering, plus nog een poëtische jeugdherinnering ge titeld "Een geheim plekje", en verder kregen we een lange Duitse speelfilm, "De ouders" te zien, een korte Italiaanse speelfilm "La ricotta", de Franse speelfilm "Ontmoeting met de vrolijke dood", het Noorse tv-spel "Bezoek" en een on-Amerikaans of beter gezegd: een on-Kojakiaanse Ameri kaanse film "Grey gardens", die nog maar een paar maanden ge leden met veel bijval in de Am sterdamse bioscoop The Mo vies draaide. In een paar weken tijd werd de monotonie van het Angelsaksi sche tv-menu dus doorbroken door een Hongaarse film, een Door Nico Scheepmaker Russische film, een Franse do cumentairefilm, een Franse speelfilm, een Duits tv-spel, een Duitse tv-film, een Italiaanse film en een Noors tv-spel, en nu weet ik niet hoe zoiets op u overkomt, maar op mij maakt het ongeveer dezelfde bevredi gende en verblijdende indruk na kilometers langs de groene grasbermen heb gereden, opeens aange naam verrast word door een toefje rode klaprozen in de berm. Het is anders, en boven dien is het doorgaans beter, mooier, want de keus uit het re pertoire van die niet- angelsaksische landen is zo zeldzaam en daardoor zo selekt, dat we doorgaans alleen het beste te zien krijgen. Je kon trouwens moeilijk zeg gen dat die Europese, continen tale bijdragen het grote effect schuwden. Terwijl Charles Boyer in de uit 1943 daterende film "Gaslight" alleen nog maar zijn echtgenote Ingrid Bergman gek trachtte te maken, waren het in "De ouders" nu al de ou ders zelf die hun kleine meid vanwege een erfenis naar een psychiatrische inrichting trachtten te drijven. Een Duitse horror-film, maar toch goed gemaakt, je kon zeggen wat je wou. ook in de Franse speelfilm "Ontmoeting met de vrolijke dood" van Juan Bunuel (zoon van zijn beroemde vader Luis) werden van dik hout opmerke lijke planken gezaagd. Hier was een soort opgegroeide "Rose mary's baby" in de weer, en omdat hij zelf geen slot kon be denken liet Juan dat maar aan onszelf over. Maar alles beter, vind ik, dan weer een Jim Rock- ford op hetzelfde stramien. Hoewel... Hoewel er zijn ook wel momen ten dat ik een eerlijk seriepro- dukt prefereer boven een er kend kwaliteitsprodukt, want ik betrapte mijzelf er zondag avond op dat mijn blik voortdu rend hongerig afdwaalde naar de Tijgerbrigade op het bo venste toestel, terwijl op het onderste Antonius en Cleopatra op gezag van Shakespeare hun onderlinge relatie afwikkelden. Regisseur Jon Scofield kreeg er in 1974 de prijs voor van beste regisseur van het jaar. Ik zag het er niet aan af. Ik was ook maar matig onder de indruk van de hoofdrolspelers, Janet Suzman en Richard Johnson. En ik werd toch wat kriebelig van de kunst taal, waartoe Shakespeare's taal in de loop der eeuwen, althans in sommige stukken, is afge daald. Zou het helpen, vroeg ik me af, als je de ondertitels ver taalde in nornale telepisietaal? aaar dat zu niet redelijk zijn. Wij buitenlanders hebben toch al zo'n voorsprong op de Engel sen, omdat zij Shakespeare nog altijd in zijn oorspronkelijke taal van drie en een halve eeuw geleden moeten aanhoren, ter wijl wij buitenlanders om de zoveel tientallen jaren een nieuwe, moderne, öan de eisen van de tijd aangepaste vertaling krijgen". Want reken maar dat er een eeuw taalontwikkeling ligt tussen de vertalingen van Burgersdijk en die van Voeten, terwijl Shakespeare's tekst voor de Engelsen dezelfde is gebleven. Daar staat tegenover dat de Engelsen die teksten zo ongeveer uit hun hoofd ("by heart", zeggen ze zelf) kennen. Shakespeare's taal is voor hen een vertrouwd soort grego- zij de Shakespeare-diensten te graag volgen. Er lijkt dus weinig anders op te zitten dan Shakespeare te aanvaarden zoals hij is, ook in zijn mindere stukken. Toon Hermans na afgelaste voorstelling: Het nieuwe huis van Toon Hermans in Hilversum. We wachten op hem in een kamer vol bandrecorders en video apparatuur. Ook platen, boeken, een bronzen buste van Toon, een foto van het koninklijk paar, een voetbal met alle handtekeningen van de eerste elftalspelers van de FC Twente, een Edison-beeldje, de oorkonde behorend bij de onderscheiding Officier in de Orde van Oranje Nassau, een koffertje met platen van Wim Kan, een doos met platen van Wim Sonneveld. Toon komt binnen. Zonder jasje op vieuws - vaak dat moment, alleen een streepjeso- over verhemd. Er bungelt een kruis aan een koord om zijn nek. Hij: "Ik heb al de hele morgen met mensen zit ten praten. Soms begrijpen ze je zo slecht. Hier, dat kruis om m'n nek. verwrongen Wat is dat?, vroeg iemand. Ja, ik ben gelovig, alleen niet op de ma nier die met een preek of dat gedoe in Rome te maken heeft. Ik vertelde degene die dat vroeg, dat ik afgelo pen woensdagavond, na de voor stelling, in de auto naar huis gere den werd en dat ik languit op de achterbank ben gaan liggen. Toen had ik opeens het gevoel dat ik na ast mezelf lag:Ik was even buiten het gewone van alledag getreden, ik beschouwde de wereld en ik voelde heel sterk de zin van het leven, van de geboorte, van de dood, van het zijn van alle dingen, ik voelde me heel even als een soort Heilige Ge est. Zoiets vertel je dan en aan het einde van het gesprek concludeert de man tegenover je dat je elke avond achterin de auto Heilige Ge est ligt te wezen. Daar héb ik het dan weer. Mijn woorden, mijn ge dachten, komen - vooral in inter- Ook beslissingen van Toon Her mans komen verwrongen over. Om reden dat zijn stem niet helemaal honderd procent was besloot hij een voorstelling in de reeks in het Scheveningse Circustheater af te gelasten. „Ik zeg soms stommitei ten, ik dóe ook wel eens stomme dingen. Ik dacht: die avond flikker ik er gewoon uit. Mensen met verstand van theaterexploitatie zeiden later: hoe kan je dat nou doen? Moet je eens opletten wat de reacties zullen zijn! Nou inderdaad, de mensen hebben me gek gebeld. De een wist wel een erg goede keelspecialist voor me, de ander vroeg zich ang stig af of het misschien kanker was en ga zo maar door". Enkele kranten componeerden een bericht „dat Toon Hermans voor het eerst in zijn carrière als artiest een voorstelling heeft moeten afge lasten wegens gebrek aan belang stelling". Hermans zou om die interpretatie boos zijn geworden, laaiend, zie dend. Hij: „Nou jadat niet. Maar 't is niet leuk als zoiets ge schreven wordt. En door alle reac ties word je toch zenuwachtig, ge spannen. Steeds weer die telefoon tjes. Het is alsof ik gestorven ben". Hoe komt dat toch, vragen we hem, dat een bepaalde groep mensen de laatste jaren continu alert is om di rect - soms nogal agressief - te rea geren als Toon Hermans een mis- ser(tje) begaat of lijkt te begaan. Toon Hermans: „Je slaat de spijker op z'n kop. Dat is een soort trend en ik ben er niet tegen opgewassen. Ik ben eigenlijk een onbeschermde bokser. Ik heb na de dood van Dick Binnendijk niemand die bijvoorbeeld de publi citeit voor me in de gaten houdt. Ik bén een onbeschermde bokser. Als Door Frans Happel je éven geraakt wordt dan pakken ze onmiddellijk hun kans en probe ren ze je neer te krijgen. Tja, waarom gebeurt het mij wel en andere artiesten niet. Misschien is dat wel een kernpunt. Misschien ben ik niet slim genoeg en ben ik daarom ombeschermder. Kijk, zoals ik nu met jou praat, praat ik straks gewoon door, met Rietje, mijn vrouw, met Maurice, mijn zoon. Ik heb ooit in een boekje van me geschreven: ik ben maar een amateur en met het hele ensemble zijn we maar een zootje kermis klanten. Daar ben ik af en toe de dupe van. Misschien heb ik wel een bedrijf dat niet zonder strakke lei ding kan. Want ik ben een losbol, een stuk zigeuner". Zou, wat nu gebeurd is, hem tien, vijftien jaar geleden ook overko men zijn? „Ik weet het niet. Wat betreft mijn optredens doe ik humor die past bij mijn leeftijd. Naar mijn gevoel is hetgene dat ik nu doe het béste wat ik kan doen. Het is béter dan die bal gehakt van tien jaar geleden, wat ik nu doe is in z'n totaal beter dan tien jaar geleden. Dat kan ook niet an ders, want als je dat niet vindt moet je er mee stoppen". Misschien vinden veel mensen hem onaardig omdat hij van die aardige, lieve dingen zegt. Té aardig, naar hun mening. Toon, gedecideerd: „Ik heb voor mezelf een beeld opgebouwd over leven en bestaan. Ik voel soms wel dat ik als een eenzame in de woes tijn sta te schreeuwen, terwijl an dere mensen op dat moment hun hoofd bij heel andere dingen heb ben". Dreigt voor hem eventueel dan toch een hutje op de hei?„Als je zegt dat de zon schijnt - wat ik niet meer zo doe als vroeger, ik ben nog altijd in de ogen van het publiek de man van de bloemen, dat krijg je er nooit meer uit - dan bedoel ik te zeggen: mensen, kijk nou es. Ik wil dat als de mensen bij mij het theater binnenkomen, ze de wereld van buiten vergeten. Er moet behaag lijkheid over ze komen. Zo van de man die zegt: hè, wat zit ik hier lek ker Merie, hoe is 't met jou, zitje ook lekker? Ze horen soms hele stukken niet van wat ik zeg, dan kan me ook niks schelen want ik heb in feite niks mede te delen, wat ik mede te delen heb is flut. „Maar toch, zoals deze week, als de koningin naar een voorstelling komt kijken en na afloop zegt: me neer Hermans, ik heb me zo ont spannen, ik heb me zó geamuseerd, dan denk ik: dat heb ik 'm toch maar geflikt". Hij zou gezegd hebben nooit meer in het Circustheater te willen spe len, omdat een deel van de ver keerde berichtgeving ook van die zfjde afkomstig was. „Er was sprake van een communi catiestoornis. Een beetje 'n précaire zaak. Ik heb in dat theater een soort tegenwerking gehad, al weet ik niet van wie. Bel je overdag het Circust heater op dan hoor je een stem op een bandje vertellen dat de kaarten te bestellen zijn voor Toon Her mans en óók vast voor Paul van Vleit. Dat denk ik: wat is dit? Niet voor Paul van Vliet of een andere artiest, hoor. Ik zeg zelf vaak ge noeg tijdens mijn eigen voorstel ling: volgende week komt die of die hier optredenMaar ach, dat zijn dingen die gebeuren in de periferie. Na deze show komt er weer een volgende? „Jazeker, volgend jaat september gaan we twintig jaar one man-show vieren. Dat moet een feest worden. Want ik vind het allemaal nog steeds heerlijk". HILVERSUM I 18.30 Nws. 18.41 (S) VARA's voettocht. 19.30 (S) Zing zomaar simpel een melo die. 20.00 (S) De VARA feliciteert. 21.00 (S) Voor wie niet kijken wil....: muziek en inform. (22.30 Nws.) 23.55 Nws. HILVERSUM II TROS: 18.00 Nws. 18.11 Aktua. 18.30 Toeraktua. 19.00 Tross-Country.20.00 Nws. 20.05 (S) Concert a la carte. 2i .30 (S) Woorden in de avond EO: 22.00 (S) Laat ons de rustdag wijden. 22.45 (S) Reflec tor. 23.00 (S) Goed nieuws, progr. in de Turkse taal. 23.10 (S) Postludium ron dom Saint-Saens. 23.55 Nws. HILVERSUM III NCRV: 19 02 (S) Pers Vers, nieuwe gramm. platen 20.02 (S) After eight. 22.02 (S) Sportshow. 22.55 Meded. 23.02 (S) Late date. 02.02 (S) Nachtexpres. 6.50 (S) Zondagmorgen. HILVERSUM I zondag 24 juli VARA: 8.00 Nws. 8.10 VARA's voettocht. 8.25 Gerrit de weer man. 8.30 Populaire Italiaanse liederen. 9.00 Bomans was de naam. HUMANIS- ploegendienst. IKON: 10.00 Kerkdienst. 10.45 Wilde Ganzen. 10.50 (S) De andere wereld van zondagmorgen... inform, en muz. AVRO: 12.00 (S) AVRO's Neder landse Sterrenparade. 13.00 Nws. 13.10 De toestand in de wereld. 13.19 AVRO's Radiojournaal. 13.30 Delta-zomer. KRO: 14.00 Kruispunt, achtergrondinform. over kerk en samenleving. 14.30 (S) Zin in muziek: muz. door amateurs. 15.00 (S) Kleinkunst met een grote K. 16.00 (S) Zomer '77, met toeristische tips. 16.45 Hoe gaat het? Progr. voor zieken. IKON: 17.00 Kerkdienst. 17.58 Wilde Ganzen. 18.00 Het nieuwe oecumenische lees- rooster. NCRV: 18.30 Nws. 18.40 <S) Zondagavondzang. 19.12 (S) Diverti- menten: klass. muz. 19.25 (S) 27e Inter nationaal Orgelconcours Haarlem 1977. 20.05 (S) Musica Sacra: gewijde muz. AVRO: 20.30 (S) In de kaart gespeeld' klass. wensDroer. 22.30 Nws. 22.40 AVRO's Radiojournaal. 22.55 (S) Slotac- rie: klass. muz. 9.00 Nws. 9.10 Waters tanden. 9.15Laudate: gewijde muz. 10.00 Eucharistieviering. 11.00 Da Capo: Rigo- letto, opera van Verdi. 12.00 Nws. 12.10 Paul Mauriat, amus.muz. NOS: 12.20 Voorde Surinaamse Nederlanders. 13.20 Progr. voor de buitenlandse werkne mers. VARA: 17.00 (S) Muz. van Jean Si belius. 17.55 Meded., SOS en politiebe richten. 18.00 Nws. 18.15 Dingen van de dag. Aansl.: VARA's voettocht. 18.30 Arts in Abessinie en Leiden, gesprek. 19.00 Het Bolsjoi Theater 1925-1950. IKON: 19.30 Brood en Spelen. NOS: 20.00 (S) Het Promenade Orkest, amus.muz 20.20 (S) Rostrum of Compo sers 1976: hedendaagse muz. 21.00 Mac- cabiades, docum. 21.45 Dichters in De Vaart. 22.10 (S) Over musici gesproken... 22.40 (S) Hobbyscoop. 23.15 (S) NOS- Jazz. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM III AVRO 7.02 (S) Ko de boswachtershow. 9.02 (S) Juist op zondag. NOS: 10.02 Voorbe schouwing Tour de France. AVRO: 10.05 (S) Muziek Mozaïek. 11.02 (S) Sportpa- norama. VARA: 11.30 (S) Gesprek. 12.02 (S) Klink Klaar. 12.55 (S) VARA's voet tocht. 13.02 (S) Muziek uit Studio I, muz. show. NOS: 14.02 (S) Radio Tour de France. KRO: 18.30 (S) Zomer-Tombola. (22.55 Meded.) 0.02-7.00 (S) De week HILVERSUM IV VOO: 8.00 Nws. 8.02 (S) Veronica klassiek. NOS: 9.00 (S) Vroeg klassiek. 10.00 (S) Musica Religiosa. 11.00 (S) Elise op va kantie: Discotabel. 13.00 (S) Zondag middagouverture: nieuwe grammo foonplaten. 14.00 Nws. 14.02 (S) Concer ten op de zondagmiddag: Rotterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. Ferdinand Leitner, m.m.v. Raymond Delnoye, fluit: klass. muz. (In de pauze: 14.40-15.00 a. Sport in het kort; b. Praten over muziek). 16.05-17.00 (S) Musica Nova. HILVERSUM I maandag 25 juli TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Ontbijt-soos. (7.30 Nws. 7.41 (S) Aktua. 8.30 Nws. 8.36 Gymn. voor de huisvrouw.) 10.00 (S) Sphinx - Zomerserie. (10.30 Nws. 10.330-10.45 Kaboutertijd.) R.V.U.: 11.40 Wie kunnen we verantwoordelijk stellen voor het ziekmaken van onze gezondheid? VPRO: 12.00 Piet Ponskaart Presen teert... (12.26 Meded. t.b.v. land- en tuin bouw. 12.30 Nws.) 13.30 (S) Muziek. 15.00 Permanent Wave. 15 30 Nws. 15.33 Nova Zembla. EO: 16.15 (S) Licht en uitzicht. 17.00 (S) Eigen wijs. 17.15 (S) Grammo- foonmuz. OVERHEIDSVOORLICH TING: 17.20 Tekst en uitleg, uitzending van het Ministerie van Onderwijs en We tenschappen. EO: 17.30 Nws. 17.32 (S) Klankbord. HILVERSUM II NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend- gymn. 7.20 Vandaag..maandag. 8.00 Nws. 8.11 Hier en nu. 8.30 Het levende Woord. 8.35 Te Deum Laudamus: ge wijde muz. 8.58 Muzikale ochtendpost. 9.35 Waterstanden. 9.40 Zomerdok, in form. progr. 11.00 Nws. 11.03 Plein mu ziek. 12.00 Het nuttigen van etenswaren is toegestaan, lunchprogr. 13.00 Nws. 13.11 Hier en nu. 13.30 Douce France, chansons. 13.55 Orgelmuziek. 14.10 Een NEDERLAND I 15.30 - Journaal (NOS) 15.32 - Aladin en de wonderlamp, tekenfilm (AVRO) 16.40 - Weet je wel, informatief programma (AVRO) 17.00 - Katy, jeugdserie (AVRO) 18.30 - Les Gammas, Frans voor beginners, voor lichtings progr. (TELEAC) 18.45 - De Fabeltjeskrant (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 19.04 - Calimero, tekenfilm (TROS) 19.17 - De man van zes miljoen, tv-serie (TROS) 20.05 - Ik slaap wel op de bank, blijspel (TROS) 21.35 - Journaal (NOS) 21.50 - Ik slaap wel op de bank (vervolg) (TROS) 22.10 - The Manhattan Transfer, showprogramma (TROS) 22.50 - Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.30 - Tour de France (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 19.04 - Black Beauty, jeugdserie (NCRV) 19.30 - Zo vader, zo zoon (NCRV) 20.00 - Journaal (NOS) 20.25 - Rebecca, speelfilm (NCRV) 22.30 - Meditatie (NCRV) 22.40 - Emmy Verhey, Hans Vonk en Sibelius: concert (NCRV) 23.15 - Journaal (NOS) NEDERLAND I 16.00 - Journaal (NOS) 16.02 - Tour de France, reportage (NOS) 18.30 - Wetenschap in beweging II (TELEAC) 18.55 - Fabeltjeskrant (NOS) 19.00 - Journaal (NOS) 19.05 - Reuzen van de zee, natuurfilm (NCRV) 19.55 - Oude muziek vanuit de Jacobikerk te Utrecht (2) (NCRV) 20.30 - Neurenberg en nu, documentaire (1) (nCRV) 22.05 - De zomer, concert van Vivaldi (NCRV) 22.15 - Tot besluit (NCRV) 22.25 - Journaal (NOS) NEDERLAND II 18 55 - Floris, jeugdserie (3) (NOS) 19.25 - Studio Sport, met om ong. 20.00 Trekking van de lottoge tallen (NOS) 20.40 - Tijgerbrigade. Franse politieserie (NOS) 21.35 - Journaal (NOS) 21.40 - Horizon, documentaire (NOS) 22.30 - Journaal (NOS) Toon Hermans: ,Mijn woorden komen soms zo verwrongen DUITSE TV DUITSLAND I Zaterdag 23 juli 17.30 Inform, progr. 18.15 Docum. film 18 45 Journ. 18.48 Sport. (Region, progr NDR. 19.30 Amus. progr. 20.00 Aktual 20.15 Die Abeteuer des Monsieur Vidoc- que, tv-serie. 20.58 Progr. overz. WDR: Die Madchen aus dem Weltraum, tv- serie. 20.15 Aktual. 20.50 Amus. progr.; 21.00 Journ. en weerber. 21.15 Spel- progr. 22.45 Trekking lottogetallen. Aansl. Journ. en weerber. Daarna: Das Wort zum Sonntag. 23.05 Nur ein Spiel (A little Game), speelfilm. 0.20 Journ. 0.25 Rockpalast Festival. DUITSLAND II 17.05 Amus. progr. 17.59 Bekendmaking van de prijswinnaar van de week. 18.00 Journ. 18.05 Inform, progr. Aansl. Con- sumententips. 18.50 Muzikaal progr. 19.00 Peter Voss- der Millionendieb, tv- serie. 18.55 Verhalen. 20.00 Journ. 20.30 Lichte muziek. 21.15 Die Dame und der Killer. (Heller in Pink Tights), speelfilm. 22.45 Journ. 22.50 Sport. 0.25 Moosma- cher macht Millionen, tv-spel. 1.15 WDR en NDR 21.00 Journ. en weerber. 21.15 Ihr Auf- tntt, A1 Mundy, tv-serie. 22.05 Wer ein- mal aus dem Blechnapf frisst. tv-serie. 23.20 Filmportet. 0.05 Journ. DUITSLAND I zondag 24 juli 10.30 Progr.overz. 11.00 Filmreportage. 11.45 Sesamstrasse. 12.15 Docum. 13.00 Journalistenforum. 13.45 Journ. Aansl.: Weekoverz. 14 15 Meditatie. 14.45 Reg. journ. 15.30 Zirkus ïm Zirkus, Tsjechi sche speelfilm voor kinderen. 17.10 Filmreportage. 17.55 Spencers Piloten, tv-serie. 18.45 Docum. 19.30 Journ. 19.33 Sport. 20.20 Reportages van buiten landse correspondenten. 21.00 Journ. en weerber. 21.15 Spuren, tv-serie. 22.00 Picknick am Valentinstag (Picnic at Hanging Rock), Australische speelfilm. 23.55-24.00 Journ. en weerber. DUITSLAND II n()0 Progr.overz. 11.30 Kalendemotitie. Aan sl.: Die Schatzinsel, tv-serie. 13.00 Opera-uitvoering. 13.50 Wetensch. prgr. 14.00 Journ. 14.02 Weekkroniek. 14.45 Der kleine Drache, tekenfilmserie. 15.10 Strandpiraten, tv-serie. 15.40 Energie, inform, serie. 16.10 Journ. 16.15 Charita tief progr. 16.20 Der schrage Otto, Duitse speelfilm. 18.00 Journ. 18.02 Sport. 19.00 Religieus progr. 19.15 Bonanza, tv-serie. 20.00 Journ. 20.10 Bonner Perspektiven. 20.30 Docum. film. 21.00 Der Alte, poli tieserie. 22.00 Journ. en sport. 22.15 Do cum. film. 23.00 Ballet-uitvoering. 23.35 DUITSLAND III 20.45 -Reg. nws. Gezamenlijk progr. WDR 3 en NDR 3: 21.00 Journ. 21.15 For syte Sage, tv-serie. 22.05 Inform, progr. rond huwelijks- en levensvraagstukken. 23.05 Aber aber Vater! Amus.serie. 23.30 Journ. BELGISCHE TV BELGIÉ VLAAMS Zaterdag 23 juli 18 45 Tekenfilmserie. 18.50 Jeugdfilm- serie. 19.40 Meded. 19.45 Journ. 20.20 Mazzabubu, Ital. inzending Gouden Roos van Montreux. 22.10 Dure broodjes Bless the big Fish), speelfilm. 22.45 fourn. met verslag Tour de France. BELGIÉ VLAAMS zondag 24 juli 12.00-12.35 Ronde van Frankrijk. 13.30 Nieuwso- verz. voor gehoorgestoorden. 14.00 De problemen van professor Popper, jeugdserie. Ong. 14 15 Ronde van Frank rijk. Ong. 16.55 Folklorefestival Middel- kerke. Ong. 17.40-18.25 Tenuto '77: RTB-Kamerorkest met soliste - klass. muz. 18.45 Beertje Paddington, teken filmserie voor de jeugd. 18.50 Onder gaande wereld, docum. over een volks stam in Ethiopië. 19.40 Meded. 19.45 Journ. 20.00 Sportweekend (1). 20.30 Vrouw zoekt Moordvent. blijspel. 22.10-22.35 Journaal en Sportweekend (2) met o.m. Verslag van de Ronde van Frankryk. zee, uit de maat progr. over onderwijs en opvoeding. NOS: 14.30 Boerenbont, progr. over boeren en tuinders. 14.50 Den Haag deze week. 15.00 Kijk op bui tenland: De Derde Wereld. NCRV: 15.30 Een goed halfuur muz. en meditatie. 16.00 Nws. 16.03 Rozegeur en prikkeld raad: muz. en gesprekken. 17.55 Me ded. HILVERSUM III KRO: 7.02 (S) Drie op je boterham. AVRO: 9.03 (S) 'n Goed begin. 10.03 (S M) Arbeidsvitaminen. 11.03 Radiojour naal. 11.06 (S) Postbus 700. Drie draait op verzoek. 12.03 (S) Joost mag niet eten. 14.03 Radiojournaal. 14.06 (S) Pop- Kontakt I: Ad Visser de hit-visser. 15.03 (S) Pop-Kontakt II: Jan Steeman. 16.03 (S) De Hitmeester, met de Telefoon- top-5. (17.03 Radiojournaal). HILVERSUM IV VA RA 7.00 Nws. 7.02 (S) Groot en klein: kamer- en orkestmuz. 9.00 Nws. 9.02 Kinderen een kwartje? 9.30 (S) Muziek van Nederlanders: Sonate voor cello en piano, Hendrik Andnessen. 9.50 (S) VA RA's Voettocht. 10.00 (S) Muz. van Franse komponisten: werken van Mil- haud en Gounod. 11.35 (S) Michel Block, piano. Werken van Ravel en Rachmani- nof. 12.15 (S) Tussen de middag: Het Omroeporkest speelt muziek van Russi sche komponisten. 13.05 (S) Muziek van Bohoeslaf Martinoe. 14.00 Nws. 14.02 Keuren en kiezen. 14.30 (S) VARA's Voettocht. 14.40 (S) Muziek van formaat. 15.25 (S) Thema met variaties, werken van Schubert. 15.50-17.00 (S) Zo klonk het vroeger symfonie. •k Emmy Verhey speelde in de Rotterdamse Doelem met het Radio Filharmonisch Orkest onder leiding van Hans Vonk op één avond twee vioolconcerten. Dat van Jean Sibelius wordt vanavond op Ned. 2 (22.40-23.15) uitgezonden, het vierde van Paganini volgt later. De Finse compoiiist schreef evenals Beethoven, Brahms en Tsjaikowski slechts een vioolconcert. Het eerste deel is ondanks stormachtige pas sages overwegend lyrisch; het middendeel is poëtisch, maar groeit naar een dramatische climax; en de finale is een rondo met grote contrasten, door Sibelius "dance macabre" genoemd. Dit thrillerka- rakter ontmoet nou uiteraard ook in de pakkende muziek van Franz Waxman bij Hitchcock's "Rebecca" verfilming uit 1940, die de NCRV eerder op de avond (2025-2230) nog eens uitzendt Marcelfzoon van Max) Ophiils (49) schokte zes jaar geleden vooral de Fransen met zijn lange documentaire "Le chagrin et la pitié", waarin hij liet zien hoe Frankrijk met zijn oorlogsverleden leeft. Zondagavond zendt de NCRV (Ned. 120.30-22.05) het eerste deel van zijn grote documentaire "Memory of Justice" uit over het oorlogsver leden van West-Europa en Amerika. Hij gaat daarbij uit van de morele en juridische implicaties van de Neurenbergse processen voor het Duitse rijk en de rest van de wereldMaandagavoiid volgt dan het tweede deel, eveneens op Ned. 1 (19.30-2135 en 21.50-22.45). In de Horizon-rubriek brengt de NOS morgenavond (Ned. 2, 21.40-2230) een BBC-film rond het in 1798 voor de Engelse kust ge zonken schip "Colossus", dat een fantastische collectie Griekse en Romeinse vazen aan boord had. Deze was afkomstig van de Britse gezant in Napels, Sir William Hamilton, die in 1772 al eens een gigantische verzameling voor 8400 aan het Brits Museum had ver kocht. Zijn tweede inmiddels vergaarde collectie ging met het oor logsschip "Colossus" verloren in een orkaan bij de Scillyeilanden. Pas in 1975 werd een eerste poging ondernomen om het wrak te localiseren. Toen het gevonden was, konderi tienduizenden scherven naar boven worden gebracht en het Brits Museum is nog steeds bezig deze tot de oorspronkelijke vazen samen te voegen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1977 | | pagina 5