'Je bent een soort hond en je moet blaffen' C/HÖ\mgmmma] toegeljcht Honderdduizenden toestellen bleven aan... OP TELEVISIELOZE AVOND 'Componist'Dimitri van Toren maakt zich zorgen Goede reis en denk om uw waak vlammen. Verstandig met aardgas. Er is alle reden voor. VRIJDAG 8 JULI 1977 ijle] PAGINA 5 HILVERSUM - De Nederlandse ra diostations-vooral Hilversum 3 - en de televisiestations van Duits land en België hebben in hoge mate geprofiteerd van de televi- sieloze avond op 2 mei van dit jaar. toen als gevolg van een sta- kingsaetie van de geluidstechnici van de NOS Nederland 1 en 2 wa ren uitgevallen. Dit is een van de conclusies van een door de afdeling kijk- en luiste ronderzoek van de NOS ingesteld onderzoek naar de reactie van het Nederlandse televisiepubliek. De resultaten zijn vastgelegd in het gisteren verschenen rapport ..Voorshands geen televisie". Jan alle ondervraagden zou driekwart (ruwweg geschat goed voor ruim acht miljoen Neder landerszonder staking die avond naar de Nederlandse tele visie hebben gekeken. De overige 24 procent (ongeveer 23 miljoen landgenoten) zou de televisie toch al niet hebben aangezet. Van die ruim acht miljoen had 28 procent het in zekere mate verve lend gevonden niet naar de Ne derlandse televisie te kunnen kijken. Een deel van hen had het gevoel gekregen niet zo best op de hoogte te blijven van wat er alle maal gebeurde. Kleinere groepe ringen hadden het gevoel gehad met zo goed meer met anderen te kunnen meepraten over wat er in de wereld aan de hand was of hadden het vervelend gevonden zich niet meer te kunnen ont spannen bij de televisie. Zij met name moeten er voor hebben gezorgd dat de gemiddelde luis terdichtheid voor de Hilversumse radiostations enkele procenten hoger was dan onder normale omstandigheden en dat de ge middelde kijkdichtheid naar de Duitse en Belgische televisie on geveer driemaal zo hoog werd. Vooral de Vlaamse uitzending van Belgie haalde opvallend hoge kijkdichtheden voor journaal -en het spelletjv-Macro" "Eindelijk heb ik eens een paar dingen kunnen doen waar ik an ders nooit toe zijn gekomen" was de verzuchting van een van de vele tientallen briefschrijvers aan de NOS, van wie er overigens een groot aantal afkeurend over de staking sprak. Deze briefschrijver bleek de spreek trompet te zijn van twintig pro cent van de ondervraagdendie nu door de staking aan andere zaken waren toegekomen. Onge veer 11 procent van hen had meer tijd besteed aan het lezen van de krant, eenzelfde percentage had de tijdschriften aandachtiger doorgenomen, 14 procent was in een boek gedoken. 23 procent had de avond doorgebracht met gezelschaps- en kaartspelletjes. Kleinere aantallen hadden klusjes opgeknapt, in de tuin gewerkt, geschilderd, brieven geschreven, de fiets gerepareerd, puin gestort, gehandwerkt, de auto gewassen, gepuzzeld of platen gedraaid. Toch bleef een aantal Nederlanders die avond nog "hopen". Want on dank shet projecteren van de me dedeling dat de televisie uitzendingen waren vervallen bleven honderdduizenden toestel len aan staan. Om kwart voor ze ven. toen het kinderprogramma Barbapapa in de lucht moest ko men. lichtten meer dan een mil joen beeldschermen op. Dat aan tal daalde wel snel tot ruim 600.000 even na zeven, maar 's avonds om elf uur bleken er nog altijd meer dan 200.000 toestellen ingeschakeld te zijn op Neder land 1 of 2. Het onderzoek werd gehouden op de twee dagen volgend op de tele vi sieloze avond onder de personen van twaalf jaar en ouder die deel uitmaken van het wekelijkse NOS-telefoonenquéte panel. Van de 515 geënqueteerden reageer den er 388. De optrek die Dimitruv Toren („componist", staat er achter zijn naam in het telefoonboek) zich in het Brabantse Veld hoven verworven heeft, mag op z'n minst riant worden genoemd. Een driedimensionale advertentie voor een droomhuis in bosrijke omgeving, van alle gemakken voor zien. met zwembad en zo meer. We registreren het complex. Zeg gen: je woonthier aardig. Meerniet. Dimitri: „Laat ik meteen, om mis verstanden te voorkomen, de vraag beantwoorden die in veel inter views met mij doorlopend gesug gereerd wordt. Nee, de vraag wordt vrijwel nooit gesteld, maar ik voel altijd een soort stil verwijt op de achtergrond. Onderbreken hem: laat maar zitten, voorlopig niet geïnteresseerd. Van Toren: ,,Ik wist bijvoorbeeld niet dat je een fotograaf zou mee brengen. Het geeft me een onrustig gevoel, omdat ik, zover het mijn zelfde stem, maar de vriendelijk- vrolijke riedeltjes zijn verdwenen, er zijn geen refreinen meer om mee te zingen. En bovenal: zijn teksten zijn niet alleen pessimistisch, maar Door Frans H appel ook angstig. Je vraagt je af of hij «...uai, «o-, ntuuyngc- 1 eventuele elfde elpee ooit nog «.in, mijn huis, mijn privé betreft, de publiciteit zoveel mogelijk buiten Dïmitri: Dat is eerlijk Tsja, ik de deur wil houden. Op het podium kIk ben ik gewend dat Alles gepakt en gezakt? Goeie reis. Maar vóór u de huissleutel omdraait nog even iets anders uitdraaien: de waakvlammen van uw geiser en fornuis. Als die uur na uur en dag na dag voor niets branden, is 't zonde van i stem als een koffie- v-nv-imuamreuwiMiaa. me molen heb Het is eigenlijk ook kijken. Buiten het theater weet ik j100** mÜn ^ee geweest om liedjes nooit zo goed hoe ik mezelf moet Saan zingen. Mijn gezang, mijn manifesteren. Een poosje geleden re^en-beter gezegd, zijn in de loop ik... had ik het in Utrecht. Ik stapte uit cier 'aren wel iets beter geworden, gekomen. Ik de trein en ik had opeens een man met een camera op m'n nek. Voor dat soort dingen ben ik als de dood". „Maar goed, we zitten hier, jij stelt die vraag niet, en toch wil ik hem beantwoorden Dimitri van Toren: je leeft zo comfortabel, hoe is dat te rijmen met je liedjes die voor het merendeel sociaal geëngageerd zijn? Moet ik dit zeggen: ik heb ja ren lang erg hard gewerkt. Vroeger, toen ik overdag ook nog als etaleur bij een warenhuis in dienst was kwam ik bijna niet aan slapen toe. Overdag dat warenhuis en 's nachts liedjes schrijven. Ik heb echt hard gewerkt en dat doe ik nog steeds. Ik ben zeer produktief, al zeg ik het zelf, maar met geld verdienen ben ik in wezen nooit bezig geweest. Ik zie bijvoorbeeld het nut niet in om als de bekende artiest een winkel centrum te openen, of een aftrap voor een voetbalwedstrijd te ver richten. De laatste maanden heb ik tot driemaal toe een aanbieding af geslagen om mee te werken aan een STER-spot. Daar ben ik eigenlijk een beetje trots op. De visie die ik op deze wereld heb, wordt alge meen als links aanvaard en dus in strijd met de manier waarop ik leef. Onjuist, want luister; ik ben geen protestzanger, ik protesteer ner gens tegen. Ook niet tegen bezit. Ook niet tegen de toestanden in de Derde Wereld. Dat is vechten tegen de bierkaai. De verdwazing waar we met z'n allen in zitten, daar gaat 't me om. Het gaat rot in de wereld, het wordt steeds rotter en..." Chaotisch Vragen Dimitri van Toren of hij er bezwaar tegen heeft dat we het in terview nu even van hem overne men. Hij. verontschuldigend: „Neem me niet kwalijk. Het lukt me steeds beter om me helder uit te drukken, maar soms blijf ik chao tisch in het gesprek" Hij wacht nu werkelijk op wat er komen gaat. Welnu: de negen lang speelplaten die in de loop van ne gen jaar over de teksten, de muziek, de stem en het gitaarspel van Dimi tri van Toren berichtten, gaven steeds dezelfde reactie. Deze: oh ja, Dimitri van Toren, de jongen met die neuzelstem. die zo nu en dan echt goede teksten heeft, maar het blijft jammer dat zijn muziekjes en refreintjes vaak een handje uitste ken naar de commercie. De tiende elpee die onlangs verscheen, titel „Uiterlijk wel. innerlijk nooit", is opeens anders. Natuurlijk die maar goed... Nee, ik geloof dat ik nog steeds niet een plaat van mezelf zou kopen". Hij is anders geworden.„De laatste jaren zie ik totaal het nut niet meer om zes keer in een liedje een refrein te zingen. Ik wil verhalen zingen, ik heb er behoefte aan gekregen om dingen te vertellen in een soort bal lade vorm. Daarmee kun je ook op het podium iets opbouwen. Daarom heb ik tegenwoordig ook weer veel meer plezier in optreden. Met verkoopsuccessen als „He kom Lied voor kinderen", was heel andere sfeer terecht tiedeliedom. Er was toen opeens een moment dat ik dacht: wel ver domme. heb ik daarvoor nachten lang liedjes zitten schrijven?" Toch maakt hij deel uit van het me dium dat grammofoonplaat heet en waar een industrie aan vast zit. Di mitri van Toren: „Dat realiseer ik me maar al te goed. Dat medium kan ons teisteren! Mij in ieder geval wel. Of je wilt of niet: Hilversum III komt tot je. Als je thuis de radio niet aan hebt, dan schettert er wel mu ziek in de supermarkt of in de win kel waar je een overhemd ,ivilt ko pen. Mijn zoontje keek laatst naar Toppop, terwijl ik hem een verhaal ADVERTENTIE 't geld. Daar kunt u in uw vakantie wel iets leukers voor doen. Heeft u een gasboiler met een waakvlam die lastig weer is aan te krijgen? Laat die dan branden, maar zet de boilerthermostaat op de laagste stand. Publikatie van het Ministerie van Economische Zaken, de Vereniging van Exploitanten van Gasbedrijven in Nederland (VEGIN) en N V Nederlandse Gasunie Correspondentie-adres: 'Verstandig met aardgas', postbus 19 te Groningen, waar u ook gratis het boekje 'Warm wonen' kunt krijgen voorlas. Omdat hij toch ook horen wilde wat ik te vertellen had, was het geluid van de televisie zacht ge zet. Ik keek met e^n oog naar het scherm. Daar was de popwereld: zonder gelui^fblijven er alleen gri massen over, gezichten waar geen fleur opzit, waarop Het Afscheid al te lezen staat. Aan die verdwazing zal ik niet toegeven. En gelukkig hoef ik dat ook niet. Ik ben ontzet tend blij dat mijn platen een niet te grote maar vaste afname hebben gevonden, waardoor ik min of meer in de schaduw, zonder op de top van de ladder te staan mijn werk kan doen. Eigenlijk kan het me niet stil genoeg om me heen zijn als- ik maar te eten heb". Zo erg? Zijn laatste plaat. Zoals gezegd pessimistisch, angstig. Vertrekt hij morgen of pas overmorgen naar Verre verten, waar het heel mis- 'schien beter is? „Toen, jaren geleden, mijn album „1963-1964" uitkwam, werd er ge zegd: „Goh, Dimitri, zo erg is het toch niet op deze wereld! En bij het Verschijnen van mijn album „Zui pen we dansen of hard weglopep", 'kreeg ik dezelfde reactie. Begrijpe lijk. In die tijd kwam de flower power opzetten, alles kon, er wer den fijne ideen ontwikkeld en ook ik ben toen een beetje in slaap ge sukkeld. Toch: je bent een soort hond en je moet blaffen. Bij het ver schijnen van „Uiterlijk wel, inner lijk nooit", zei iemand dat de foto op de hoes me zo helemaal laat zie- meneer had er dus duidelijk niets van begrepen. Mijn teksten op deze laatste elpee zeggen dat ik enerzijds de hele toestand die ik om me heen ervaar moet accepteren. Ik kan er niets tegen doen. Maar innerlijk ben ik het er niet mee ensn voel ik me mee verantwoordelijk". Versukkeling Met mijn laatste plaat heb ik mezelf in een omlijnde positie gemanoeu vreerd. Dat weet ik. In een volgend album zal ik de zaken verder moe ten toespitsen. De hele versukke ling, de desillusie vooral van men sen. De mensen hebben alles ge kregen waar ze naar verlangd heb ben, maar- er is niks aan toege voegd. Er is niet lengstukken om d< het gareel te brengen. Als de groot ste uitvindingen van deze eeuw, als televisie en aspirine straks hun verdovende werking niet meer hebben, dan zou er een vervanging moeten zijn. En die is er niet" Hoe moet ik duidelijk maken dat ik bijvoorbeeld in de steden het verval waarneem, het desolate, de ver paupering? En dat geweld! Heus, ik was laatst weer eens in Amster dam... ik zou er 's avonds niet meer alleen langs een gracht durven lo pen. Ach, als je gewoon met goed fatsoen naar het voetballen gaat, loop je al de kans in elkaar ge deukt te worden". Veel eerder in het gesprek zei Dimi tri van Toren al: „Ik kan van prak tisch alle dingen die je onder de loep neemt een perspectief teke nen. En verdomd, vaak klopt het nog ook". NEDERLAND 1 18 45 - Fabeltjeskrant (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 19.05 - Black Beauty (NCRV) 19 30 - Gevecht om de dorpsvijver 19.55 - Ilonka en Marika (NCRV) 21.35 - Journaal (NOS) 21.50 - Kojak (NCRV) 22.40 - Muzikale meditatie (NCRV) 22.50 - Journaal (NOS) 22.55 - Tour de France (NOS) NEDERLAND II 18.30 - Tour de France (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 19.04 - De vrouw van zes miljoen 20.00 - Journaal (NOS) 20.25 - Op losse groeven (TROS) 20.50 - Aktua-TV (TROS) 21.30 - De verpleegsters (TROS) 22.20 - Koning en keizer (TROS) 23.10 - Journaal (NOS) DUITSE TV DUITSLAND I 18.10 Jo ker??. Aansl.: Jokerclub. 18.55 Journaal. (Regionaal progr. NDR: 19.00 Sporto- verzicht. 19.30 Actualiteiten 19.45 Zandmannetje. 19.55 Nordschau- Magazin. 20.26 Die Madchen aus dem Weltraum 20 59 Programmaoverz. WDR: 19.00 Regionaal nws. 19.05 Programma-informatie. Aansl. Teken film. 19.45 Documentaire. 20.15 Hier und Heute. 20 45 Hit urn 4tel vor 8.). 21.00 Journaal en weerbericht, met reisweer- bencht. 21.15 Sieben Ohrfeigen. 22.50 Der Sinn. 22.55 Reportage 23.20 Jour naal, weerbericht en weerbericht voor het weekend. 23.35 Sport. 0.15 Tatort. 1.40 Journaal. DUITSLAND II 18 00 Journaal. 18.10 Documentaire serie. 18.35 Actualiteiten en muz. 19.20 Slap- 0.15 Journaal. DUITSLAND III WDR: 19.30 TV-cursus gescheidenis. 20.45 Regio naal nws. Gezamenlijk progr met NDR:21 00 Journaal en weerbericht. 21 15 DeOnedinline. 22.05 Documen tairefilm. 22.50 Documentairefilm. 23.35 Kamermuz. 0.25 Journaal. BELGISCHE TV BELGIE VLAAMS 18.55 Te kenfilmserie. 19 00 Zomeragenda 19.10 Religieus progr 19.40 Mededelingen en Eens was in veel Engelse dorpen de vijver het centrale punt. Hier werd water geput en de dieren werden er gedrenkt. Veel van die vijvers zijn of verdwenen of vervuild en verwaarloosd. Maar sinds enige tijd bestaat er in Engeland een tendens om de dorps vijver weer in ere te herstellen en met hernieuwde zorg te omrin gen, een gevolg van onder meer grote inspanningen van een autofabriek In "Gevecht om de dorpsvijver"een film in de reeks Survival die met speciale onderwatercamera's werd opge nomen wordt getoond dat zo'n vijver biologisch een belangrijke en boeiende leefgemeenschap kan vormen. NCRV, Ned. 1. Tijdens Film International Rotterdam 1976 werden twee films van de Hongaarse Judit Elek vertoond: "Een Hongaars dorp" en "Een alledaagse gebeurtenis". De films werden weliswaar met een tussentijd van enkele jaren opgenomen maar sloten toch op elkaar aanzo zeer dat er met recht van twee delen gesproken kon Met instemming van Judit Elek en met adviezen van de Hon gaarse culturele vertegenwoordigster in Nederland, Erika De- dinsky, componeerde de NCRV uit de twee delen een film, die als nieuwe titel Jlonka en Marika" meekreeg. Judit Elek las in een Hongaars damesblad over een tamelijk welvarend mijnwerkersdorpwaar het voor de vrouwen niet direct nodig is dat ze werken en hun grootste zorg is zo snel mogelijk te trouwen. Judit Elek ging met de camera naar het dorp toe, sprak met verschillende meisjes en informeerde naar hun aspiraties. Twee meisjes traden geleidelijk aan op de voor grond.De ëen wil trouwen.de ander werken Ilonka is verliefd op een jongen die door haar familie niet wordt geaccepteerd en tracht desalniettemin haar doel te bereikenMarika volgt tegen alle regels en "adviezen in een opleiding tot machinebankwerk- ster. "Ilonka en Marikaom 19.55 uur op Nederland 1. TROS-aktua van vanavond (21.00 uur, Nederland 2 is voor een deel gewijd aan de problematiek rond de Zuidmolukkers. An dere onderwerpen in deze nieuwsrubriek zijn de kabinetsforma tie de salarispositie van het overheidspersoneel en een sfeerver- haal rondde Tour de France, speciaal over Didi Thurauen diens ploegleider Peter Post. HILVERSUM I VRIJDAG 8 JULI 18.00 (S) Van Dijk ScHoonderwalt b.v. 18.30 Nws 18.41 Marktberichten. 18.44 (S) Filmklapper, nws. uit de bioscoop- en filmwereld. 19.30 (S) Edwin, praten en zingen. 20.00 (S) In antwoord op uw schrijven. 22.25 Overweging. 22.30 Nws. 22.40 (S) Goal met vakantie. 23.55 tuinbouw. 12.30 Nws 12.41 (S) Wegens vakantie gesloten, aktual. en muz. 14.30 (S) Nederl. Artiesten Revue. 15.30 Nws. 15.33 (S) De Rode Loper, gasten, verha- 17.30 Nws. 17.32 (S) Din gen v HILVERSUM II 18 00 Nws. 18.11 (S) Embargo. NOS: 20.00 Nws. 20.05 (S) Europees Concertpo dium. Radio Symfonie Orkest Saar- brucken met piano: klassieke muz. 22.15 NOS-Cultuur. 23.00 (S) Met het oog op morgen: 23.05 Aktualiteitenoverz. Radio- TV. 23.10 De Krant van morgen. 23.20 Den Haag vandaag. 23.52 Even ont spannen voor het slapen gaan.-.voga. 23.55 Nws. HILVERSUM III (18.03 De vacaturebank). VOO: 19.02 (S) De Neder landse top-40. VPRO" 20.02 (S) Vpro- vrijdag-op-drie. 23.02 (S) Amigos de Mu- sica. AVRO: 1.02 (S) Radio Pandora. 2.02 (S) 'n Nachtje AVRO. HILVERSUM I ZATERDAG 9 JULI 7.00 Nws. 7.02 (S) Z O VARA's zaterda gochtendshow. <7.30 Nws 7 41 Dingen van de dag. 8.30 Nws. 8.36 Gym voor de huisvrouw.) 10 30 Nws. 10.33 (S) VARA's voettocht. 11.00 <S) Radioweekblad maakt Z.l. 12.26 Meded. voor land- en (8.00 Nws. 8.11 Aktua-ochtendeditie.) 10.00 Tien om kindershow. 10.30 Aktua- sportcafe. (11.00 Nws 11.03 Wegwezen: inform, zaterdagochtendprogr. 12.49 OVERH.VOORL.: Exportiviteiten. 13.00 Nws. 13.11 Aktua II 13.30 Louis Arm strong Story 14.30 Cabaretcetera. 15.00 Polderpopparade. 16.00 Nws. 16.03 De Europarade. (Vanaf 17 00 in stereo). 17.55 Meded. HILVERSUM III NCRV: ~.02(S)Pop Station 8.03 (S) Happy Sound 9.03 (S) In. NOS: 10.03 (S) Voorbeschouwing Tour de France. NCRV 10.06 (S) Muziek bij de koffie. 12.03 (S) Los Vast. NOS: 14.03 (S) Radio Tour de France. HILVERSUM IV AVRO: 7.00 Nws. 7.02 (S) Reveille. 9.00 Nws. 9.02 (S) Pianomuziek. 9.40 AVRO-thema. 10.00 (S) Muziek van Pur eed en tijdgenoten. 11.26 (S) Vioolcon cert. 12.00 <S) Pistache in de zomer. 14 00 Nws. 14.02 (S) Pistache in de zomer, ver volg. 14.30 (S) Muziek uit Frankrijk. 16.00 In de i Muziekfestival v

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1977 | | pagina 5