Mogelijk gewijzigde godsdienstpolitiek in Oost-Europa Kruidenier veertig jaar achter orgel Geen wrok Gmnmmas SGP Arnemuiden: Bij ons blijft het vierde gebod onverkort gelden Steenkamp houdt erg van samen zingen Sociaal document Lisser- broek VRIJDAG 8 JULI 1977 Hongarije als experiment voor Oostblok WENEN - Er zijn aanwijzingen dat de Oosteuropese staten hun poli tiek ten opzichte van de kerk en godsdienst opnieuw zullen bezien. Daarbij zouden de positieve erva ringen die de Hongaarse commu nistische partij heeft in haar sa menwerking met de kerk, een be langrijke rol kunnen spelen. Dit meldt het Hongaarse kerksocio- logische instituut in Wenen, dat gewoonlijk over gefundeerde do- kumentatie uit Hongarije beschikt. Het recente bezoek van de Hon gaarse partijleider Kadar aan paus Paulus zou, volgens het instituut, wel eens een betekenis kunnen hebben die over de Hongaarse grenzen reikt. Het instituut zegt "met zekerheid" te weten, dat er met Moskou een gesprek is geweest over dit bezoek. Door de problemen die voor Mos kou zijn ontstaan nu een aantal communistische partijen in het Westen het zogenaamde euro- communisme propageren, is het wenselijk geworden om aan te to nen, dat een Moskou-gezinde communistische staat goede be trekkingen kan onderhouden met de kerk, aldus het instituut. De euro-communistische partijen zit ten met het probleem van de vijan dige godsdienstpolitiek van de Oosteuropese staten. Dit heeft er toe geleid, dat menige Westeuro- pese communistische partij zich onafhankelijk van Moskou opstelt. Nieuwe grondwet Ook de nieuwe grondwet van de Sowjet-Unie zou, volgens het Hon gaarse instituut, wijzen op mati ging van de druk op gelovigen. Met betrekking tot de godsdienst staat in de huidige grondwet uit 1936: "om voor de burgers de vrijheid van geweten te garande ren, is de kerk in de USSR geschei den van de staat en de school van de kerk. De vrijheid tot het houden van godsdienstoefeningen en de vrijheid van antigodsdienstige propaganda wordt voor alle bur gers erkend." Het nieuwe ontwerp zegt (artikel 52): "vrijheid van geweten dat is het recht om iedere godsdienst te be lijden en godsdienstoefeningen te houden, of geen enkele godsdienst te belijden en atheïstische propa ganda te voeren - wordt erkend voor alle burgers van de USSR. Het aanzetten tot vijandschap en haat op religieuze gronden is verboden. De kerk in de USSR is van de staat gescheiden en de school van de kerk." Het bezoek van Kadar, leider van de Hongaarse communistische partij, aan de paus zou wel eens een be tekenis kun en hebben die over de Hongaarse grenzen heenreikt. Het instituut wijst erop dat er niet zoveel is veranderd in de formule ring van de wet betreffende de godsdienst, hoewel de ieuwe wet iets ruimer is gesteld. De overige wetten inzake de persoonlijke vrijheid en bescherming houden volgens het instituut "in indirekte vorm" in, dat gelovigen meer rechtsmiddelen in het vooruitzicht zijn gesteld, wanner zij zich in hun godsdienstig leven aangetast voe len. Het instituut zegt zelfs over in formatie te beschikken, die wijst op een heftige discussie binnen de op perste Sowjet (het wetgevende li chaam in de USSR) over de vraag of het niet verstandiger zou zijn, de Sowjet-burgers wat betreft hun godsdienstige of atheïstische me ning aan de vrije discussie over te laten. Al eerder heeft ook de Prawda, het Russische communistische partij blad, de "primitieve atheïstische propandanda" aan de kaak gesteld. De Prawda viel toen uit tegen de manier waarop gelovigen werden uitgescholden en op andere ontac tische wijze benaderd. Het blad wees er toen op, dat dergelijke grofheden in strijd zijn met de in- strukties van Lenin en de geloof waardigheid van de atheïstische propaganda aantasten. Belgrado In het licht van de conferentie van Belgrado kan het bezoek van partij leider Kadar aan paus Paulus als welkome propaganda dienen, maar in dit geval, zo zegt het instituut, "kan men aannemen, dat het om meer gaat dan alleen een propa gandastunt". Hongarije zou kun nen dienen als een "godsdienstpo litiek experiment voor het Oostb lok". Hierbij spelen gunstige faktoren mee: Hongarije is in zijn buiten landse politiek absoluut solidair met Moskou, heeft een aanzienlijk aantal katholieken en voert een godsdienstpolitiek die zonder veel concessies te hoeven doen succes heeft gehad en heeft geleid tot normalisering van de betrekkingen tussen kerk en staat, aldus het insti tuut. De r.k. vredesbeweging Pax Christi Nederland heeft een brochure uit gegeven, waarin zij de betekenis van de Helsinki-akkoorden, op 1 augustus 1975 door 35 landen on dertekend, uiteenzet. De 35 onder tekenaars komen in Belgrado bij een om te zien wat er terecht is ge komen van de uitvoering. De brochure wijst ondermeer op de ongenuanceerde informatie die de burgers in Oost en West over elkaar horen. "De propagandamachines hebben er aan beide kanten toe bij gedragen, dat bij velen onjuiste of ongenuanceerde meningen werden gevormd die maar uiterst moeilijk zijn te wijzigen." "Gedenkt de sabbathdag dat gij dien heiligt. Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen, maar de zevende dag is de dag' des Heeren uws Gods, dan zult gij geen werk doen". Op grond van dit oud testamentische, aan het volk Is raël gegeven gebod stemde de SGP-fractie in de gemeente raad van Arnemuiden tegen openstelling op zondag van de winkel op de camping "De Witte Raaf' in dit Zeeuwse dorp. De openstelling kwam ter sprake bij een voorstel tot wij ziging van de winkelsluitings wet. De winkel blijft zondags dicht, want SGP, Gemeentebelang en het CH-deel van de CDA-fractie stemden tegen, en dat waren 7 van de 11 stemmen. De voor stemmers waren de PvdA- fractie en de anti-revolutionair Den Hartog. De heer Marijs van de SGP be treurde het, dat het CDA in deze "belangrijke principiële zaak jammerlijk verdeeld" was. "Bii ons blijft het vierde gebod on verkort gelden", zei hij. PvdA- wethouder Van Belzen kon digde al aan, dat deze kwestie voor zijn fractie inzet zal zijn bij de volgend jaar te houden ge meenteraadsverkiezingen. i Mormonen John Mathew Limburg, 59 jaar, is voor drie jaar benoemd tot president van de Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen (Mormomen) in ons land. Hij volgt Neil W. Kooyman op die in het Ameri kaanse Salt Lake City, het in ternationale centrum van de Mormonen, een functie heeft, gekregen bij het distributiecen trum van deze kerk. De taak van de heer Limburg bestaat uit het leiden van 130 zendelingen die zich twee jaar lang wijden aan de prediking van het evangelie volgens de leer van Mormon, en het toe zicht over de 7500 Mormonen die ons land telt. Limburg was eerst als chemicus in de Ver enigde Staten werkzaam. Van 1937 tot 1940 vervulde hij al een zendingsopdracht in ons land. Tentoonstelling Vijfentwintig jaar nadat met de wederopbouw van de in de meidagen van 1940 verwoeste kerk werd begonnen, wordt in het koor van de Laurenskerk in Rotterdam een tentoonstelling gehouden over de herbouw van dit nationale monument. De tentoonstelling duurt tot sep tember. Ze brengt zowel het verleden als het heden van de kerk in beeld. Meer dan vijftien jaar waren nodig om kerk en toren uit hun De herbouw van de Sint Laurens in Rotterdam duurde meer dan vijftien jaar. as te doen herrijzen. Nog buiten de jaren van voorbereiding, waarin zelfs de vraag onder ogen werd gezien of het wel verantwoord was, van de puin hoop weer een kerk te maken. In 1968 werd de herbouw vol tooid. Heel hoog in een van de grote kerkramen kan men het sym bool van de vernietiging ontwa ren: een satansfiguur met een bom in zijn klauwen. De ten toonstelling toont een model van die duivel. In een ander raam vindt men een vredes- symbool: een engel die een duif streelt. De tentoonstelling laat ook zien welke kerkgebouwen binnen een straal van 500 meter door de eeuwen heen rond de Sint Lau rens hebben gestaan en wat er voor in de plaats is gekomen. Vooral interessant voor hen die oud-Rotterdam hebben ge kend. Orgelserie De serie orgelconcerten in de Grote Kerk te Noordwijk- Binnnen werd vorige week ge opend door Feike Asma. Op 15 juli speelt Klaas Jan Mulder, op 22 juli Willem Hendrik Zwart, op 29 juli Charles de Wolff, op 5 augustus Piet van Egmond, op 12 augustus Herman van Vliet en op 19 augustus besluit Feike Asma de reeks. De concerten beginnen alle om kwart over 8. In het hervormde kerkblad van Noordwijkerhout lazen wij, dat met de montage van het his torische orgel in de gerestau reerde Witte Kerk omstreeks september zal worden begon nen. Het is in restauratie bij de firma De Graaf in Leusden en wordt vrijwel geheel in de oor spronkelijke toestand terugge bracht. Hoewel dit extra kosten met zich brengt, hebben kerke- raad en kerkvoogdij toch beslo ten, dat dit moest doorgaan. Buitenland Paus Paulus heeft in niet mis te verstane bewoordingen de Braziliaanse regering op het hart gedrukt, de mensenrech ten te eerbiedigen. In zijn toe spraak tot de nieuwe Brazi liaanse ambassadeur bij het Va- tikaan zei de paus dat het stre ven naar efficiency en openbare orde niet mag omslaan in wille keur of in het schenden van de onvervreemdbare rechten van de menselijke persoon. De (protestantse) Raad van Kerken in de Verenigde Staten gaat meer geld geven voor christelijk verzoeningswerk in Noord-Ierland. De helft van de bedragen moet gebruikt wor den voor gemeenschappelijke projekten van de Ierse en Ame rikaanse Raad van Kerken. Na een mis in het Franse Fla- vigny verklaarde de door Rome geschorste aartsbisschop Mar cel Lefebvre deze week, dat de dreiging van uitstoting uit de kerk hem niet zwaar weegt en dat hij rustig doorgaat. Ex communicatie door Rome zou hij ondergaan als een "onwe zenlijke zaak", net zoals inder tijd zijn schorsing uit de pries terlijke bediening. De vader van professor Piet Steen kamp was directeur van een vlees- warenfabriek. Behalve hij waren de andere topmensen in dat bedrijf allemaal niet-katholiek. Toen de pastoor daar wat van zei, ant woordde vader Steenkamp: "het is niet belangrijk of ze katholiek zijn maar of ze goed zijn voor het be drijf'. Dat vertelde de maker van het CDA aan een redacteur van Hervormd Nederland, dat deze week een ge sprek met Steenkamp publiceert, waarin naast politieke zaken ook tal van persoonlijke facetten aan de orde komen. Bij de familie Steenkamp werd nooit één kwaad woord gezegd over protestanten en joden. "Misschien komt het ook daardoor dat ik altijd een grote interesse heb gehad ypor samenwerking met niet- katholieken"Piet was al actiefin het eerste Amsterdamse jeugdpar- lement, waarvan hij voorzitter werd toen Marcus Bakker voorzitter was. Hij richtte daar geen rk maar een christen democratische fractie op. In zijn proefschrift (1951, Tilburg) pro beerde hij aan te tonen, dat de pu bliekrechtelijke bedrijfsorganisatie geen katholieke uitvinding was, maar een protestantse. Nog steeds krijgthij daar kritiek op,"maar het is waar: ik heb altijd sterk aanslui ting kunnen vinden bij mensen van de Reformatie" Steenkamp vindt het wel moeilijk samen te werken met mensen die volstrekt niets van het christelijke geloof willen weten. "We kunnen wel samenwerken met anderen, maar op bepaalde terreinen van het leven moet je je als christenen met elkaar bezinnen op de bijbel. Er zijn ook christenen in andere partijen, maar Aantjes zegt altijd: een be roep op de bijbel moet legitiem zijn". Piet Steenkamp gaat elk weekend naar de kerk en door de week soms ooknog twee keer. Maar hij is er niet enthousiast over. "Het is niet altijd inspirerend. Er is te weinig ruimte voor persoonlijk gebed. Je wordt doodgegooid met monologenAls ik bijvoorbeeld in een Franse kathed raal kom, ben ik veel meer geïnspi reerd tot gebed dan in Nederlandse kerken die meer op omgetoverde schoollokalen lijken. Dat neemt niet weg, dat er ook goede kerkdiensten zijn. Ik ben erg voor het samen zin gen. Psalm 25 in de bewerking van Huub Oosterhuis vind ik een van de mooiste: Steeds meer zoeken mijn ogen naar u". Op een vraag naar zijn eigen bij drage aan de gemeenschapsvor ming in zijn kerk, antwoordt Steenkamp eerlijk: "Ik heb het te druk om mensen uit mijn parochie te helpen. Mijn vrouw maakt er wel tijd voor vrij. Ik vind mijn werk voor het CDA al heel wat. Dat is een geweldige aanslag op mijn gezins leven". Overigens gelooft hij, dat er meer sprake is van een crisis van de ker ken dan van de religie. "De mensen gaan niet meer in horden naar de kerk, maar ze beginnen wel terug te komen naar de bronnen van het le ven en daar gaat het ten slotte om". Tips voor deze rubriek kunt U elke morgen tot 10.00 uur aan mij kwijt, tel. 071-144941, toestel 38. U mag ook schrijven. Lisserbroek,het tegen Lisse aan leunende mini-dorp dat nog stil letjes nageniet omdat dit jaar onder het handjevol inwoners een wereldkampioen sjoelen bleek schuil te gaan, heeft straks opnieuw iets om prat op te gaan. Als alles gaat zoals men daar wil verschijnt over enige tijd een 160 pagina's en talloze foto's tellend boek over hoe het er vroeger was. Een sociaal document met als rode draad de weinig benij denswaardige omstandigheden waaronder toenmalige bewo ners iets van het leven moesten proberen te maken. In de Lis serbroek ging dat bepaald niet van een leien dakje. De behui zing was over het algemeen be roerd en armoe was er troef. In die dagen zou men er in ieder geval niet langs de deuren hoe ven leuren met het prijzige foto boek waaraan jonge Lisser- broekers nu de laatste hand leg gen. Voor de samenstelling ervan trokken Aart Donker, Nico Bouwmeester en Maarten Doe- des ruim twee jaar uit. Mis schien wat lang maar dat uit gebreide spitwerk heeft bij voorbeeld wel tot gevolg gehad dat ze bijna elke foto die er De prolngatie in eigen land van de twee subtropisch aan doende juni-weken van '76 ging niet door. Jammer, want ik had mijn joker er op ingezet. Mijn vakantie er op afgestemd. Onder meer een paar nieuwe stretchers aangeschaft, tips ingeprent over zonne-, mugge en wespesteken, me al zitten verkneukelen op koele drank jes met licht deinende ijsblok jes; slechts warm strelende stralen ontbraken nog. Gedurende mijn vakantie zijn ze er nauwelijks geweest. Wel volop koelfrisse etmalen, slechts bij uitzondering afge wisseld met een dag die deed herinneren aan zomer '76. Maar een mens kan niet alles wensen. Vandaar ook dat ik zonder enige wrok vanaf van daag deze rubriek door de ko mende zomerse weken zal loodsen. vroeger in Lisserbroek werd ge schoten, is achterhaald. Tot in Canada aan toe. En er is bij ook geen verhaal van toen, sterk of niet, door de mazen van hun speurnet geglipt. Met een band recorder zijn ze op stap gegaan. Tientallen, voornamelijk ou dere inwoners, hebben voor de geduldig toeluisterende micro foon hun zegje gedaan. Uit die verhalen blijkt nog eens de na uwe band die altijd bestaan heeft tussen Lisse en Lisser broek. Langzamerhand is zo het beeld van het boek gegroeid. Er is uit eindelijk een keuze gemaakt uit 700 prenten. De definitieve se lectie is zolang mogelijk uitge steld omdat er steeds weer nieuw materiaal tevoorschijn kwam van zolders en uit fami liealbums. "Zo was het in het Lisserbroek" gaat het nostalgisch verzamel werk heten. De vraag er naar is nu al groot. Vooral onder Lis- serbroekers die hun geboorte plaats "ontrouw" zijn gewor den en naar elders zijn ver huisd. Er zijn nu al 500 aanvra gen binnen. Wie in Rijnsburg op zoek is naar Dirk Schoneveld en hem niet aantreft in zijn kruide nierswinkeltje aan de Lange- vaart doet er goed aan direct de steven te wenden richting Maranathakerk in de Burg. Hermanstraat. Want geheid dat daar dan de 60-jarige is te vinden. Spelend op het orgel. De muzikale kruidenier slaat nooit een doordeweekse dag over om tenminste voor een uurtje zijn zaak te laten en zich ontspannen te werpen op de werken van de grote en kleine componisten. Of, zoals hij het zelf zegt;" Als ik moe gewerkt ben in mijn winkel ontspan ik mij het liefst in de kerk". Dirk Schoneveld combineerde nu precies veertig jaar zijn be roep als kruidenier met dat van kerkorganist. Kreeg zijn benoeming op 30 juni 1937 en had er toen met vijf studieja ren opzitten bij zijn Sassen- heimse leermeester Keuning. Tot een officieel organiste nexamen kwam het toen niet omdat Schoneveld zijn handen vol had aan het betalen van de benodigde diploma's voor kruidenier. „Het was of het een of het ander", zegt hij. „Ik koos voor kruidenier. Dat vond ik toen belangrijker. Ik dacht, la ter als ik wat beter in mijn tijd zit, haal ik mijn organistendi ploma nog wel even. Maar vreemd genoeg is het daar tot nu toe nooit van gekomen. Niet dat het te moeilijk zou zijn. Juist niet. Mijn studie was des tijds op een oor na gevild. Ik stond er goed voor. Toch heb ik die stap nog steeds niet ge daan". Als kerkorganist is Dirk Scho neveld er niet minder om ge waardeerd geworden. Van 1937 tot 1949 speelde hij op het orgel van de gereformeerde kerk in Katwijk, daarna vij jaar in de Rapenburgkerk in Rijnsburg en van 1954 tot nu in de Maranatekerk in zijn woonplaats. Bekend zijn de sprankelende orgelconcerten die de kruidenier in 1968 en '69 in de nieuwe kerk in Rijnsburg IB Dirk Schoneveld gaf, door de 60-jarige zelf „een hoogtepunt in mijn muzikale loopbaan" genoemd. De kruidenier (hij begeleidde ook lange tijd het bekende Katwijkse mannenkoor Jubi late) studeert nog dagelijks. „Dat zal ik tot aan de laatste dag tot ik leef blijven doen. Want uitgestudeerd raak je nooit", zegt Schoneveld, die bewust een studieorgel heeft geweerd uit zijn eigen huis aan de Lange Vaart". Zo dwing ik mezelf steeds de gang naar de kerk te maken. En niet toe te geven aan de neiging thuis te gaan studeren met een kop kof fie binnen handbereik en 's winters bij een warme kachel. Bovendien, ik voel me niet lekker als ik een dag niet ach ter het kerkorgel heb gezeten". Dirk Schoneveld, hij speelt graag werken van Bach, heeft het als kleine middenstander moeilijk. Een en carry zaak in de buurt is daar volgens de kruidenier de oorzaak van. Zijn winkeltje, waarin zijn vrouw ook een handje helpt, is geen vetpot. Om toch nog wat bij te verdienen maakt hij nu zijn muzikale kwaliteiten ten gelde. Hij geeft les. „Zo hou ik het als kruidenier nog wel een paar jaar uit", zegt de Rijns- burger.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1977 | | pagina 15