Sinistere schoonheid in Richard Strauss' "Salome Dat was schrikken aant Lago Maggiore. C/RADiÜ\Rrggmmma i Gouden Beer voor Russische film r(jyWaAw/aaqr... toegelicht Films vrij boven 16: bioscopen afwachtend in nieuwe De Amro Bank.Voor reischeques, buitenlands geld en reisverzekeringen. WOENSDAG 6 JULI 197 RADIO - TV KUNST BERLIJN - Voor het eerst is op de Berlinale een Russische speel film met de ereprijs onderschei den, een Gouden Beer. De 39- jarige Larissa Schepitko, een aantrekkelijke Oekraïnse, nam het kleinood gisteravond in ont vangst onder een goedkeurend applaus van het publiek in het Zoo Palast. Geen politieke be slissing van een jury, waarin wel een Rus en een Cubaan zaten, maar temidden ven de 21 films uit zeventien landen, die deelnamen De populaire Zweedse popgroep "Abba" en een importbednjf in Go- tenburg hebben samen een firma gevormd die muziek van Abba gaat verkopen aan Oost-Europa, in ruil voor olie en andere produkten voor doorverkoop in Zweden. aan de strijd om de Beren, kwam Woschozdenie" toch direct al als een verrassing. De titel betekent zoveel als „de weg omhoog" en opmerkelijk is de overeenkomst, die deze lijdens weg van twee Russische partisa- nen in de Tweede Wereldoorlog vertoont, met de kruisweg naar Golgotha. Eenmaal gearresteerd, bezwijkt de een voor de marte lingen en pleegt verraad, en gaat de ander met opgeheven hoofd naar de executie Aansprekende symboliek uit de Sowjet-Unie, sterk geacteerd in een stralende zwart-wit fotografie. Een zilveren beer voor de beste re gie ging naar de Spanjaard Ma nuel Gutierrez Aragon, die met „Camada Negra" een wel erg bruut beeld geeft van neo- fascistische jeugdterreur in zijn land, waar de film overigens nog niet vertoond mag worden. Zilve ren Beren voor de beste acteur en actrice waren bestemd voor de pittige Lily Tomlin in Robert Be- ntons komische thriller „The Late Show" en voor de Spanjaard Fernando Fernan als de badka merkluizenaar in „El Anacoreta" van Juan Estelrich. Een speciale jury-prijs leverde een Zilveren Beer op voor Robert Bressons „Le diable probable- ment", een gestileerde realisti sche analyse van de hedendaagse jeugd. Zilveren Beren ook voor „Los! Albaniles" van de Mexicaan Jorge Fons en de poëtische Hon gaarse film „Herkulesfürdöi Em- lek" van Pal Sandor. De een geeft een maatschappij-kritisch beeld in thrillervorm. de ander een cu rieuze historie in een Hongaars reumasanatorium voor vrouwen rond 1920, waar een verzetsman zich maandenlang als verpleegs ter schuilhoudt. J. A. Frenkel Uitreiking van de Gouden Beren: links Larissa Schepitko, die de film Woschozdenie maakte,en naast haar Henri Maublancen Tina Irisarri,die de hoofdrollen spelen in de Franse film „Le diable probablement". Voorbeeldige operaproduktie op tv De kinderen vroeg naar bed en dan maar het hoofd koel houden. Een advies voor wie vanavond naar de tv- produktie van Richard Strauss' opera „Salome" wil kijken (Ned. 1 19.45-21.35 uur). Tenslotte verschijnt niet elke dag het van de romp gescheiden hoofd van Johannes de Doper in de huis kamer. En we mogen dan via de tv met heel wat psychische afwijkin- gen geconfronteerd worden - bin nen en buiten het kader van de ge zondheidszorg - de necrofilie is er zelden bij. In Richard Strauss' geruchtma kende en zeventig jaar na dato nog steeds shockerende opera kust prinses Salome het afgehouwen hoofd van de profeet, dat haar over eenkomstig haar wens is overhan digd op een zilveren schotel. Zien we dit plompverloren op het beel dscherm oplichten, dan is de reac tie onvermijdelijk: wat hebben we nog met deze draak uitstaande? Maar volg het drama zoals het in eerste instantie door Oscar Wilde is opgebouwd en in tweede instantie door Richard Strauss is overgeno men. Danj wordt dit sinistere gru welijke spel zo niet geloofwaardig, dan toch fascinerend in z'n onwer kelijkheid of op z'n minst intrige rend. Het is waar, niemand geeft zich zonder slag of stoot gewonnen voor de bizarre manier waarop Oscar Wilde het oorspronkelijke bijbel verhaal heeft verdraaid. Bij hem is de drijfveer de door Salome ver langde onthoofding van Johannes de Doper (die in de opera Jocha- naan heet) een neiging tot erotische perversie van de prinses en niet - wat we van oudsher hebben ge leerd - het opstoken door haar moeder Herodias. Maar, wat in de operaliteratuur va ker voorkomt: een toneelstuk dat niet meer acceptabel is kan de ge niale muziek op een ander plan te recht komen. Dat is hier het geval. Richard Strauss componeerde met behulp van zijn fabelachtige palet, waarmee hij voordien onbekende instrumentale Klankkleuren mengde, een hartverscheurende, gruwelijk mooie muziek. Die mu ziek van „Salome" vergoedt alles, zelfs de nauwelijks te motiveren zelfmoord van de Syrische officier Narraboth wanneer de opera nog maar nauwelijks een kwartier aan de gang is. Dat neemt vanzelfsprekend niet weg cfat "Salome" bij eenslechte regie nauwelijks is aan te zien, ze ker bij een nu eenmaal meedoge nloze televisieregistratie. In dat op zicht is de Unital-produktie die de NOS vanavond uitzendt werkelijk voorbeeldig. Het is niet overdreven hier te spreken van een mijlpaal in de geschiedenis van het verfilmde muziektheater Dit is te danken aan Gotz Friedrich, niet voor niets een van 's werelds meest gevraagde operaregisseurs. Wat voor de realisatie van „Die Zauberflöte" van Bergmann geldt, geldt ook voor deze „Salome": on danks alle filmische hulpmiddelen blijft de opera een opera, terwijl in de marge nieuwe elementen bij de mogelijkheid tot „vertaling" door een regisseur, soms relativerend, soms intensiverend, aan deze oude kunstvorm zijn toegevoegd. Zeven sluiers Slechts in één onderdeel wekt deze produktie de indruk dat de regis seur er niet helemaal is uitgeko men: Salome's dans van de zeven sluiers. Men oordele zelf of Fried rich hier met een overvloed aan bewegingen, met name ook van de personen om Salome heen, werke lijk iets van het verleidelijke karak tervan die dans heeft heel gelaten. Teresa Stratas is zeker niet debet aan een te zwakke uitstraling van deze scène. Zij is zowel qua uiterlijk als qua stemgeluid een Salome uit duizenden. Prachtige creaties zijn er ook van Adstrid Varney (Her odias) en Bernd Weikl (een trotse Jochanaan), terwijl Hans Beirèr als Herodes net iets te sullig is. Let ook op de prachtige kleine rol van de page door de jonge Duitse alt Hanna Schwarz. De onvermoeibare 82-jarige Karl Böhm dirigeert de Wiener Philharmonikep. Authen tieker kan het niet. AAD VAN DER VEN. Scène uit Jsalomemet Teresa Stratas en Hans Beirer. Teresa Stratas als Salome aan de voeten van de profeet Jochanaan (Johannes den Doper). ADVERTENTIE AfschuwelijkHoe 'tkzvamzveet ik nu nog met. Maar ik stond op die steiger, keek door m 'n kijker en zonder enige aanleiding liet ik 'm vallen, pardoes in het water. Spiksplinter nieuw zcas-ie. Snap je wat er toen door me heenging?" Nou cn of. Daarom raden wij van de Amro Bank altijd onze uitgebreide reisverzekering aan. Voor een gering bedrag bent u dan verzekerd tegen verlies, diefstal en beschadiging van bagage. En ook nog voor minstens 250 gulden contant geld. Bovendien dekt diezelfde Amro reisverzekering tegen de koStcn van ziekte, ongeval en wegens familie omstandigheden naar huis moeten. En wat uw geld betreft, raden wij u aan alleen buiten lands geld mee te nemen voor de éérste dagen en veilige Amro reis- cheques voor de rest van uw vakantie. Dat is een rustig idee. Dus wie niet van schrikken houdt tijdens z'n vakantie, die gaat eerst even langs bij de Amro Bank. De oude keuringssituatie be staat sinds gisteren niet meer. Boven de zestien jaar is men vrij alle films te zien. Wie nu mocht meen dat door het in werking treden van de nieuwe wet een stroom van films zo loskomen, die vroeger door de Centrale Commissie voor de Filmkeu ring niet werden toegelaten, vergist zich chter deerlijk. De enige verandering, die zich vooralsnog voor de program mering lijkt voor te doen is dat de leeftijdsgrenzen gewijzigd zijn. De films die tot dusverre waren toegelaten voor een pu bliek boven de veertien jaar hebben nu een leeftijdsgrens van twaalf jaar gekregen, terwijl de grens van achttien verscho ven is naar zestien jaar. Het bioscoopbedrijf neemt kennelijk een afwachtende houding aan en de Nederlandse Bioscoop Bond heeft zijn leden geïnstrueerd uiterste voorzich tigheid te betrachten in de keuze van de films, die op het programma worden geplaatst. Men acht zich eigenlijk in een onmogelijke situatie gebracht. Kon men zich vroeger beroepen op de uitspraken van de Cen trale Commissie voor de Film keuring en bestond er voor de importeurs op grond daarvan enige rechtzekerheid vooraf, nu bestaat de vrees, dat na het in vertoning nemen van films procureurs-generaal akties kunnen ondernemen op grond van artikel 240 uit de zedelijk heidswetgeving. Al dan niet op initiatief van de minister van justitie. Het risico van het uit brengen van een film wordt daardoor aanmerkelijk groter. Het zou zelfs kunnen gebeuren, dat films, die eerder zijn toege laten voor personen boven de achttien jaar, in de nieuwe si tuatie alsnog zouden worden aangepakt. „L'empire des sens" van de Japanner Oshima bij voorbeeld. Belangrijk wordt in dit verband wie in een nieuw kabinet minis ter van justitie gaat worden. Komt minister Van Agt terug op justitie dan zou het wel eens kunnen zijn dat het bioscoop bedrijf met de nieuwe wet van de drup in de regen is geraakt. Artikel 240 werd in de laatste jaren eigenlijk niet meer prak tisch toegepast, maar heeft door de afschaffing van de keuring nieuw gewicht gekregen. Bij de bioscoopbond hoopt men nu dat enkele lopende proefpro cessen meer duidelijkheid zul len brengen. De heer J.C. Schuller, die in de afgelopen veertien jaar voorzit ter van de Centrale Commissie voor de Filmkeuring is geweest, nam vorige week in beperkte kring afscheid. De wetswijzi ging in de filmkeuring is in het parlement een slepende zaak geworden en het betekende, dat hij tot zes jaar na zijn pensioen gerechtigde leeftijd in functie bleef. Tijdens zijn voorzitters chap heeft zich al een grote ver andering in de keuringsopvat tingen voorgedaan. Piet Ruivenkamp NEDERLAND 1 18.45 - Fabeltjeskrant (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 19.04 - Van gewest tot gewest (NOS) 19.45 - Salome, opera van Richard Strauss (NOS) 21.35 - Journaal (NOS) 21.50 - Markant Sport (NOS) 22.35 - Journaal (NOS) NEDERLAND 2 18.45 - Fabeltjeskrant (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 19.05 - Jouw wereld, mijn wereld (IKON) 19.29 - Kenmerk (IKON) 20.00 - Journaal (NOS) 20.25 - Film van de Maatschappij tot Redding van Drenkelingen (Socutera) 20.30 - Holland, land van wind en water, themaprogramma (Veron ica) 22.35 - Starsky Hutch (Veronica) 23.25 - Veronica's agenda (Veronica) 23.30 - Journaal (NOS) DUITSE TV DUITSLAND I 17.15 Journaal. 17.20 Amusementsprogr. 18.05 Kinderprogr. 18.55 Journaal. (Regionaal progr. NDR: 19.00 Filmreportage. 19.30 Actualiteiten. 19.45 Zandmannetje 19.55 Nordschau-Magazin. 20.26 Orson Welles vertelt. 20.59 Programmaoverz. WDR: 19.00 Regionaal nws. 19.05 Programma informatie. Aansl.: Oma. bitte kommen. 19.15 Sierra, tv-serie. 20.15 Hier und Heute. 20.45 Trick urn 4tel vor 8.). 21.00 Journaal en weerbericht. 21.15 Aktuele documentatie. 22.00 Amusementsprogr. 22.45 Filmreportage 23.30 Journaal, commentaar en weerber. 23.50 Sport at- DUITSLAND II 17.35 Sieben kleine Australiër. 18.10 Natuurserie. 18.40 Actualiteiten en muz. 19.20 KeinPardon fur Schutzengel. 19.55 Verhaal. 20.00 Journaal. 20.30 Reporta ge. 21.15 Informatief progr. 22.00 Jour naal. 22.15 Informatief programma. 22.45 Es muss nicht immer Kaviar sein. 23.45 Journaal. Gezamenlijk progr WDR en NDR: 21.00 Journaal en weerber 21.15 Ein Frosch- mann an der Angel. 23.00 Die Nackten und die Helden. 23.45 Filmreportage. 0.30 Journaal. BELGISCHE TV BELGIË VLAAMS 17.30 Jeugdprogramma. 18.45 Tekenfilmserie. 18.50 Space 1999. 19.40 Mededelingen en weerbericht. 19 45 Journaal. 20.15 Amusementsprogr. 20.40 Amusementsprogr. Aansl.: 21.10 Muzi kale show. 22.05 Documentaire. 22.35 Journaal en Wetstraat. De aflevering van Markant Sport", die de NOS vanavond op Nederland 1 uitzendt, is gewijd aan de oud-wereldkampioen bridge Bob Slavenburg Een bluffer, een opsnijder, een leugenaar, een bon-vivanteen bege nadigd zakenman, een charlatan, uiterst gewiekstDeze en gelijk soortige kwalificaties zijn in de loop der jaren gebezigd om Bob Slavenburg te "portretteren" "Markant Sport" gaat er in elk geval van uit dat Slavenburg een van Neerlands grootste bridgespelers is, dat hij kan overdrijven, maar dat hij een uniek figuur is, die balancerend zijn weg zoekt en gezocht heeft tot en met zijn belastingvlucht naar Marokko. En ergens in het programma zal Slavenburg tenslotte zelf zeggen: "Ach .een leugen tje, zonder dat je iemand schade doet, is dat nou zo erg In de IKON-rubriek Kenmerktwee eigen reportages, waarin de rol van de kerk in de samenleving centraal staat. Een Kenmerk-team maakte in de DDR een reportage over de rol die de kerk in een land achter het IJzeren Gordijn kan spelen met betrekking tot het vraag stuk van de mensenrechten. Aan het woord komen de praeses van de Evangelische Kerk in de DDR, bisschop Albrecht Schönherr, kerke lijke functionarissen en leken. De tweede reportage is in Colombia gemaakt. De kerk in Zuid- Amerilca heeft twee gezichtende officiële kerk en daarnaast de pries ters die aan de basis werken en zich inzetten vooreen rechtvaardiger samenlevingTussen deze laatste groep en de overheid ontstaat een steeds groter conflict. In de Kenmerk-reportage geeft generaal b.d.Alvaro Valencia Tovar, ex-stafchef van het Colombiaanse leger zijn visie op de rol van de priester in de Colombiaanse samenlevingVoorts komen twee pries ters aan het woord, die door het leger werden gearresteerd en gemar teld en die na hun vrijlating toch door bleven gaan met hun werk onder de armen In het totaalprogramma van Veronica een twee uur durende informatie I amusements-showmet als thema "Holland, land van wind en water". In het hoofdstuk informatie komen onderwerpen als sportvisserijhet behoud van de Biesbosch, de binnenscheepvaart en de recreatie aan bod. Het vertier wordt geleverd door Lenny Kuhr, Bots. Willeke Alberti, Peter Schaap, Conny Vandenbosch. Rick van der Linden, Windflo- wers, Boudewijn de Groot, Wil Ferdy, Kiki, Rob de Nijs en Albert West. Al deze vaderlandse artiesten zingen liedjes ("De oude schuit", "Ik hou van Holland", "De zeemeeuw") die zo echt bij ons kleine landje aan de zee passen. Carel Willink getrouwd Kunstschilder Carel Willink (77) is gistermiddag in Amsterdam ge trouwd met schilderes Sylvia Quiél (37). Schrijver Simon Carmiggelt en zijn vrouw waren twee van hun getuigen. Het is Willinks vierde huwelijk, voor Sylvia het eerste. Carel Wi'uink scheidde in 1975 van zijn derde vrouw Mathilde (die nu op eigen houtje probeert in de be langstelling te blijven) na een hu welijk van zeven jaar. HILVERSUM I WOENSDAG 6 JULI 18.30 Nws 18.41 (S) Goed getoetst. 19.00 (S) Muziektriptiek van zeven tot tien, met om 19.00 (S) Jazz-sir. 20.00 (S) Eight o'clock special. 21.00 (S) Kruis en mol. 22.00 (S) Een mondje Frans. 22.30 Nws. 22.40 (S) Aktua 3. 23.00 (S) De financiële mallemolen van Ivar Kreuger de Luci ferskoning. hoorspelserie. 23.55 Nws. HILVERSUM II ia oo Nws. 18.11 Dingen van de dag. 18.25 Tus sen start en finish; sport en muz., met reportage VARA's voettocht. 19.30 (S) Orkest Malando met zangsolist. 20.00 Nws. 20.05 (S) VARA-klassiek: Radio Filharmonisch Orkest met piano; klas sieke muz. 21.35 (S De krokodil, hoor spel. NOS: 22.30 Gammd van Alpha en Beta; nws. uit de wereld van wetenschap en technologie. 23 00 (S) Met het oog op morgen met om 23.05 Aktualiteitejiover- zicht Radio-TV. 23.10 De krant van mor gen. 23.20 Den Haag Vandaag. 23.52 Even ontspannen voor het slapen gaan...yoga. 23.55 Nws. HILVERSUM III 18.03 De vacaturebank. 19.02 (S) Nationale Hitparade. 21.02 (S& Langs de lijn, sport en muz. 22.55 Mededelingen. 23.02 (S) Nos-Jazz. 0.02 (S) Take it easy 2.02 (S) Dat wordt weer nachtwerk. 4.02 (S) De achternacht. HILVERSUM I donderdag 7 juli NCRV 7 00 Nws. 7.02 Het levende woord. 7.08 (S)Te Deum Laudamus. Gewijde muz. 7.30 Nws 7 41 (S) Hier en nu. 7.55 (S) Van daag donderdag. 8.24 Trefwoord. 8.30 Nws. 8.36 Gymn. voor de huisvrouw 8 45 (S) Tot uw dienst. Klass. muz. 9 45 (S) Onder de hoogtezon. 10.30 Nws. 10 33 (S) ln 't zilver. Voor oadere luisteraars. 12 00 (S) De Kilima Hawaiians Show. 12.15 Boeren tuinder. 12.26Meded. voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 (S) Hier en nu. 12.55 (S)Middagpauzedienst. 13.30 (S) NCRV-globaal. Gevar. progr. (15.30 Nws.) 17.30 Nws. 17.32 (S) Hier en HILVERSUM II AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend- gvmn. 7.20 Op blote voeten: inform, vraag- en antwoordspel. (8.00 Nws. 8.11 Radiojourn.) 8.50 Morgenwijding. 9.00 Au pair; document. 9 35 Waterstanden. 9 40 Promenade Orkest' klass. muz. 10.00 Radio Lawaaipapegaai, kinder progr. 10.10 Arbeidsvitaminen; ver- zoekplatenprogr. (11.00 Nws 11.03 Ra diojourn.) 11.30 Rondom twaalf; uur al lerlei. 12.30 Y All come; Country Wes- temprogr. 13.00 Nws. 13.11 Radiojour naal. 13 25 Beursplein 5. 13.30 'n Mid dagje AVRO; muz., inform en service. 17.00 (S) 13 Extra-Speciaal, kinderprogr. OVERHEIDSVOORLICHTING: 17.40 Den Haag aan de lijn. 17.55 Meded. HILVERSUM III TROS: 7.02 (S) Vaak 's ochtends. 9 03 (S) De Hugo van Gelderen Show (NOS. 10.03-10.06 (S) Voorbeschouwing Tour de France.) TROS: 11.03 (S) Ver- zoekplatenprogr. 12.03 (S) Boter, Klaas en prijzen. NOS: 14.03 (S) Tour de Fran ce. (18.03 De vacaturebank.) HILVERSUM IV KRO: 7,00 Nws. 7.02 (S) Badinerie, 9.00 Nws. 9.02 (S) Aan woorden voorbij... 9.10 (S) Radio Filharmonisch Orkest. 10.00 (S) Orlando Strijkkwartet. 11.40 (S) Ho- 15.00-17.00 (S) Kollage. TV-donderdag 14.00 - Filmprogramma TROS) 16.00 - Van hart tot hart CO r

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1977 | | pagina 5