Leidse theoloog maakt studie van beruchte Franse markies esmaamo fjV\ Jona (2) CONFRONTATIE MET SADE'S OPVATTINGEN Kerkdiensten ZATERDAG 18 JUNI 1977 LEIDEN - "Wie zijn schoonmoeder wil leren uitschelden, kan bij Sade in de leer". Dat gezegde heeft Wessel Eliza Verdonk, tot april 1975 hervormd predikant in Oegstgeest en nu docent vanwege de Hervormde Kerk aan de Leidse universiteit, er niet van weer houden, een proefschrift over de beruchte Franse markies en de betekenis van diens mensleer voor de ethiek te schrijven. En dat nog wel ter verkrijging van de graad van doctor in de godgeleerdheid. Ds. Verdonk verkreeg die graad woensdagmiddag, twee dagen voor zijn verjaardag (49). Zijn promotor was prof. dr. H. J. Heering. Sade, die leefde van 1740 tot 1814 en aan wie wij in onze taal de term "sa disme" hebben overgehouden, was een schrijver. Een groot aantal ja ren bracht hij in de gevangenis door. Zijn schoonmoeder verdacht hij ervan, daarin de hand te hebben gehad. Het was in Frankrijk vóór de revolutie niet ongebruikelijk, dat op aandrang van een familie ge vangenschap werd toegepast tegen een familielid dat de belangen van zijn verwanten wat al te gemakke lijk op het spel zette. Sade had daar toe wel aanleiding gegeven. Doodvonnis De markies was heel wat meer van zijn schoonzus dan van zijn vrouw gecharmeerd. Hij reisde een tijd met haar door Italië, waarbij hij haar als zijn gade voorstelde. In april 1768 gebeurde het dat hij Rose Keller in zijn huis uitnodigde, vol gens haar zeggen voor huishoude lijke bezigheden. Daar aangeko men, werd ze in een kamer gelaten, gedwongen zich uit te kleden, waarop Sade haar geselde tot het orgasme intrad. De vrouw diende een aanklacht tegen hem in. De zaak werd internationaal bekend. Met een proefschrift over de Franse markies door wiens handel en wan del wij de term sadisme" kennen, is de vroegere Oegstgeester predikant W. E. Verdonk, nu docent aan de Leidse universiteit, deze week gepromoveerd tot doctor in de godgeleerdheidDrVerdonk, die gisteren 49 jaar is gewor den, was eerst hervormd predikant in Okkenbroek en Workum en van 1964 tot 1975 in Oegstgeest. En in juni 1772 liet hij in Marseille door zijn knecht een viertal meisjes hurenIn het samenzijn van heer en knecht met de dames was geseling opnieuw aan de orde, waarbij Sade subject en object was. Het liep vol ledig uit de hand. Sade en zijn De kerkeraad algemene zaken van de gereformeerde kerk in Leider dorp heeft besloten, de orgelbouwfirma Van Vulpen in Utrecht opdracht te geven tot de bouw van een pijporgel voor de Scheppingskerk. Deze kerk heeft nu een elektronisch orgel, maar daar wil men, ook al orrtdat het gebreken begint te vertonen, van af. De levertijd is 15 tot 18 maanden, zodat het vóór kerst volgend jaar in gebruik kan worden genomen. Vanavond om 7 uur verleent de jongerengroep The Lord's Folks mede werking aan een viering in de rk Herensin-gelkerk te Leiden. Het thema is: „Cijferen wij ons weg?" Voorganger: pastor P. de Ridder. Volgens het statistische jaarboek van de rk kerk over 1975 is het aantal rooms-katholieken in de wereld de 700 miljoen gepasseerd. Op een we reldbevolking van bijna vier miljard mensen zijn er ruim 709 miljoen rooms-katholieken. Dit werd berekend aan de hand van de gegevens die de bisdommen en andere bestuurlijke eenheden aan het Vatikaanse bu reau voor de statistiek hebben verstrekt. Voor een deel heeft dit bureau met oncontroleerbare cijfers moeten werken omdat niet alle bisdommen gegevens konden opsturen, met name bisdommen in Oost-Europa. Aartsbisschop Chakaipa van Salisbury (Rhodesië) is erg bezorgd over de situatie in het land. Hij heeft dat premier Ian Smith in een persoonlijke, zeer direct geschreven brief laten weten. Chakaipa zegt nadrukkelijk, dat de bisschoppen een rechtvaardige en vreedzame maatschappij willen en dat het moorden, het verminken en andere vormen van geweld, hetzij door opstandelingen, hetzij door agenten van de regering bedreven, moeten ophouden. De wreedheden drijven de Afrikanen in de armen van het marcisme, aldus de brief, en zij zullen steeds minder ontvankelijk worden voor vreedzame oplossingen. De aartsbisschop voelt zich als christen ver plicht, een beroep te doen „op deze zich christelijk noemende regering". Voor Sade, wiens literaire werken als pornografie werden bestem peld, op grond waarvan een latere psychiater de term "sadisme" lan ceerde, begon door al deze escapa des een periode van eindeloze ge vangenschap. Hij heeft, zo verhaalt Wessel Verdonk, om zo te zeggen geprobeerd de tralies door te bijten, de muren met zijn nagels kapot te krabben. De onafzienbaarheid van zijn gevangenschap bracht hem tot wanhoop. Sade was een libertijn. In de libertijn kon men twee trek ken onderscheiden: het vrije, dus onbevooroordeelde wetenschappe lijke onderzoek en de ruime vrijheid die men zich veroorloofde in het contact, ook lichamelijk, met medemensen. Ze kunnen beroemd zijn om hun warme menselijkheid (van Sade is bekend, dat hij drie families jarenlang onderhield en met gevaar voor eigen leven een kind redde), om de manier waarop ze voor anderen klaar staan, maar ze laten zich door niets of niemand, ook door God niet, vernederen of tot onderwerping brengen. Geen moraal kan hen aan banden leggen. Tirannie Die twee lijnen kunnen in één pers oon verenigd zijn, doordat ze na el kaar of een leven lang vermengd voorkomen. Sade was een voor beeld van zo'n gemengde vorm. Alle belemmeringen die de mens ervaart berusten in zijn visie op puur misverstand, op wat tiran nieke geesten, zoals de priesters, de mensen leren en afnemen. Door de ontgoddelijking van de wereld en de daarmee gepaard gaande ont dekking dat de moraal niets anders is dan pure willekeur, leek de weg tot een natuurlijk leven open te lig gen. Zonder de grenzen van gods dienst en ethiek, zonder God of medemens kan de mens als God zijn, creatief zijn, zo niet in werke lijkheid, dan toch in elk geval in verbeeldingskracht. De weg van het heil is niet meer dan een samen raapsel van onrecht, leugen en bi- pure misdaad: zo alleen kan de vrijheid van de mens tot uitdruk king worden gebracht. Probleem loos, spontaan en vrolijk. Het is, aldus dr. Verdonk, ook een groot raadsel dat de mens moet be strijden wat in hem leeft als on blusbaar vuur, als een onoverwin nelijke drang. Dan komt middenin zo'n wetenschappelijk boek de pas torale vraag op de lezer af: "Wie kan ontkomen aan de bekoring van de gedachte dat de mensen zó met el kaar zullen omgaan, ongehinderd door het geweten, door angst of door schaamte? Is niet voor velen die voor geen geld de weg van de wetenschap wilden volgen en die het alleen ging om het beleven van het kindschap van God, de hunke ring naar deze natuurlijkheid en vrijheid de grote verleiding ge weest waaraan zij bezweken?". Ook kunst en vrijheid zijn bij Sade op allerlei manieren verbonden. Zonder vrijheid geen kunst, be halve de on-originele kunst, die buigt voor de heersende mening van de dag. Maar ook: zonder kunst waarheid die de kunst aan het licht brengt. Daarom wordt in zijn gelijknamige boek, dat aanleiding werd voor een voortgaande gevangenschap, de deugdzame Justine gedood. Niet God maakt ons tot mensen die strijden tegen het kwaad, maar het feit dat we de deugd in de meest verschrikkelijke nood zien. roept tranen van medelijden op. Dat is niet een wonder van genade, maar een natuurlijk proces. Echte kunst brengt dit tot stand. Met- andere woorden: de kunst die mensen te kent zoals ze kunnen zijn, inclusief alle verborgen hoeken van het hart, gaat de religie vervangen. Napoleon liet Sade. naar aanleiding van diens onthullingen over het liefdesleven van Josephine de Beauharnais, krankzinnig verkla ren. Tot aan zijn dood verbleef hij in een gesticht. Toen men na zijn dood een koffer met manuscripten had gevonden, bleek Sade meer te zijn dan de maker van pornografische lectuur. Sade, zo luidt een stelling van dr. geen vrijheid, geen natuurlijkheid, geen overwinning op de dijken van menselijke moraal en politiek. Lastering Het verbreken van de band met God acht Sade essentieel voor een werkelijk vrij mens-zijn. Zijn a-theisme is niet alleen een vrucht van koele wetenschappelijke rede- Slachtoffer nering. Verdonk, moet gelezen en begre pen worden vanuit de Verlichting. Hij is helemaal kind van zijn tijd. Dat sluit niet uit, dat hij een blij vende invloed heeft en dat het oeu vre van de markies grote actualiteit bezit. Het zet de lezer aan tot den ken over de fundamentele proble men van onze samenleving. Vrijheid Het gaat in Sade's boeken niet om de seksualiteit als zodanig, maar om het arrangement, de "verfijnde" afwisseling, die aan het nog nooit en door niemand bedachte vorm geeft. Het hoogtepunt is dan de Was God er maar, zodat we de gele genheid hadden Hem echt te bele digen en aan te klagen. De blasfe mie (godslastering) krijgt in het werk van Sade niet alleen een eigen plaats. Ze is een eigen genoegen, een waarde in zichzelf, omdat ze een wezenlijk onderdeel is van de Leidend beginsel in Sade's werk is: de mens zoals hij kan zijn. Dan wordt duidelijk, dat de seksua liteit als bevrediging van een biolo gische levensfunctie de ander voor zich opeist. Geen respect voor de schroom van de ander, voor het anders-zijn. De ander is slachtoffer. In die zelfverwerkelijking zijn seksualiteit en wreedheid lijk verbonden. Het is dan ook niet gering1 Sade opmerkt, dat het republi keinse zelfbewustzijn een vleugje wreedheid met zich brengt. Na de ontgrenzing van de mens staat de samenleving open voor wreedheid en terreur. Zoals de seksualiteit in haar ongeremdheid terreur is. Dr. Verdonk gaat in zijn boek niet in op de vraag of „sadisme" (nu ver staan als een uit de psychiatrie be kend verschijnsel) al dan niet geoorloofd is. Hij poogt het werk van de markies in relatie te brengen met het denken van de achttiende eeuw en zo oog te krijgen voor "het eigene" erin. Ook weegt hij het naar zijn maatschappelijke en indivi duele betekenis. Aan het eind schetst hij nog, in welke richting wij met de problemen van Sade verder zouden willen gaan. De laatste bladzijden wijdt Ver donk aan de "priester", die volgens Sade in zijn vasthouden aan de reli gie alleen maar zijn eigenbelang dient; ze leven hun eigen natuur uit onder het mom van de godsdienst, en moeten dan ook worden gewan trouwd als een bedreiging van de menselijkheid. Priester De theoloog Verdonk erkent dat de kerk in de geschiedenis lang niet altijd een verheffend beeld te zien geeft. Maar men moet zich niet ver gissen. Het leven van de priester is niet de oorzaak van de minachting die men voor zijn leer koestert: het is de demonstratie van het feit dat zijn leer niet op de werkelijkheid past. Zijn leer is onnatuurlijk. Maar als hij werkelijk trouw is aan zijn geloof, berust de priester niet in de mens zoals hij is en - op grond daarvan - "kan zijn". Hij houdt vast aan de ethiek en hoopt dat de mens anders "kan zijn" dan hij is: verras send, oorspronkelijk, uniek, niet onberekenbaar, niet onbetrouw baar. Menselijkheid bestaat in de volvoe ring van deze taak: terwille daarvan zal hij liever slachtoffer zijn dan slachtoffers maken. Door de ver antwoordelijkheid voor het kwaad bij de mens zelf te leggen, houdt de priester vast aan een humaniteit waarin het "ik" pas tot zijn recht komt aan en door de ander, die ze ker even slecht is, zeker even onbe trouwbaar. Ethiek is - wanneer de mens de ge dachte aan de erfzondeleer niet verwerpt - dus de taal van de hoop. God, die het kwaad niet wil, is de bondgenoot van hen die het kwade niet willen. Zijn genade geeft objec tieve inhoud aan de taal van de hoop en garandeert, dat de mens anders "kan zijn" dan hij is. Die ge nade blijft trouw aan het werk dat Gods hand begon, zodat de struc tuur van gerechtigheid, waarop de werkelijkheid is gebouwd, tóch aan het licht zal komen. Stellingen Dr. Verdonk heeft aan zijn boeiende boek zeventien stellingen toegevoegd. De vijftiende luidt: "Zelden heeft de kerk een zo scherp oordeel over onze cultuur uitgesproken als toen de meest elementaire inhoud van het woord menselijkheid "NIEUWE levensstijl" werd ge noemd". De enige juiste verbinding tussen ethiek en politiek is: als zwakken en onderdrukten het geweten van de machthebbers vormen (stelling 6). Volgens dr. Verdonk is de poli tieke strijd om de abortuswetge ving ontstaan uit een foutieve ver binding tussen politiek en ethiek. DE GR. God openbaart zich, maar dal doet Hij niet zomaar tot gees telijke troost van een bevoor rechte ziel. Hel betekent een opdracht voor ons en een boodschap voor de wereld. Jona, de zoon van Amittai kreeg van God de volgende boodschap: "Sta op. Je moet naar Ninive gaan, de grote stad. Verkondig daar aan dt mensen dat hun slechte le venswijze ook mij raakt". Sta op. zegt God. Want gezeten christendom en getuigen kunnen niet samengaan. God zendt ons naar het noodge- bied Ninivé want Hij kan het met aanzien dat de me zichzelf en elkaar ongelukkig maken en zo de grote cata strofe voorbereiden. Opdracht Het gaat om een nieuwe liturg die haar levende gestalte moet halen uit de boosheid e\ nood van de wereld. Het gaat om brood voor de honger ge bieden. Om stuwdamme een gezondmaken van de nomie. Om solidariteit met de rebellen die in opstand komen tegen onrechtvaardige struc turen. Om de strijd tegen me laatsheid en kanker. Om een definitief neentegen bewa pening en oorlog. Om een er kennen van gelen en zwarten als evenwaardige wereldbur gers. 'Sta op!'. Wij moeten vertrek ken. Wij hebben een opdracht Wij moeten van onder gezellige theemuts vandaan de wereld in. Ondergang In de zevende eeuw vóór Chris tus was Ninivé de machtige stad van het neo-assyrische rijk die heel het oosten be heerste. De Ninivieten w berucht om hun wreedheid hun oorlogszucht en hun fol termethodes. Daar moet Jona heen! De kleine Jona moet als Stellvertreter Gods ggan optreden tegen het boze Reich van Ninivé dat de wereld alles voor het zeg gen had.Met heel kleine mens jes zoals altijd,zet God de we reldgeschiedenis naar zijn hand. Jona moet hier als 'zen deling' vertrekken naar de be schaafde, maar harteloze en corrupte wereld, waar het recht van de sterkste heerst. Hij moet daar geen donderpre ken de lucht in slingeren, maar de mensen doen beseffen dat een samenlevingdie op geweld en kracht in plaats van op recht en liefde berust, haar ondergang snel tegemoet gaat. Harde zelfgenoegzaam heid ligt maar één stap ver wijderd van zelfvernietiging. Onrecht Een moeilijke boodschap, want Jona kan hier niet zomaar van boven af met Gods belof ten of dreigende gerechtig heid gaan zwaaien. De zende ling staat tussen degenen tot wie hij gezonden werd, als ongerechtige tussen ongerech- tigen. Ook Jona's levenswijze is slecht. Dreiging en onheil gelden evenzeer voor hem'. Het onrecht dat aan armen en kleinen wordt aangedaan in een wereld waar de sterkste heerst, is een onrecht aan God zélf aangedaan: verkon dig daa r aan de mensen.... dat 't ook mij raakt!" DR. HANS JANSEN LEIDEN - Herv. Gem.: Hoogl. kerk 10 ds. J. Visser, 11.45 oec. stud, dienst; Ma- rekerk 10 ds. Meijers, avondmaal, 5 ds. Van den Berg Den Haag; Maranathakerk 10 ds. v. Achterberg avondmaal; Bethle- hemkerk 10 ds. Pannekoek; Bevrij dingskerk 10.30ds. Boogert, avondmaal; Vredeskerk 10 dr. Lamping; Waalse kerk 10.30 ds. Rib; Acad. Ziekenhuis 10 ds. Brederveld; Diac. huis 10.30 mevr. ds. Van Everdingen; Merenwijk 10 pastor Van Well. Geref kerk oude Vest 10 ds. koolstra, dienst met doven. Geref. Kerk: Zuiderkerk 10 en 5 ds. Sijtsma; Petrakerk 10 en 5 dr. Aalders 't Harde; oude Vest 10 ds. Koolstra 5 ds. Hortensius; Maranathakerk 10 ds. v. Achterberg, 5 ds. Koolstra; Bevrijdings kerk 9 en 5 ds. Bovenberg; Groenhoven 10 ds. Hortensius. In alle diensten avondmaal. De dienst in O. Vestkerk is ook bedoeld voor doven. De Mirt 10 hr. Huigen; Mierennest 10 hr. Spijker. Dolerende Noodgemeenten Groot Lei den (Pieterskerkstr. 1): 8.30 en 5 hr. Maaskant, Ens. Geref. K. Vrijg. (Herengr. 70): 10 en 5. Chr. Geref K. (Steenschuur 9): 10 en 5 ds. Carlier. Geref. Gem. (N. Rijn): 10 en 4.30 ds. Boogaard. Geref. Gem. in Ned. Bethl. kerk Drift straat): 11.30 en 5.30. Evang.-Luth. Gem. (Hoogl. Kerkgr.): 10.15 ds. Kuipers. Remonstr.-Doopsgez. Gem. (Pieters kerkstr. 1): 10 Postema, postema, Arn- Baptistengemeente (O. Rijn 3): 10 ds. v. Mameren. Evang. Christengemeenschap (Middels- tegr. 3): 10 hr. Dikkes. Zendingswerk Middernachtsroep (Zoe- terw. singel 21): 5. Evangeliecentrum Zijlsingel 2: zond. 10 en di. 8 evang. Zijlstra. Pinkstergemeente (O. A 3): 3 hr. Eiker bout. Leger des Heils (Hooigr.): 10 en 7.30. Nieuw-Apost. Kerk lH. Rijndijk 24): 9.30 en 4. wo. 8. Christian Science (Steensch. 6): 10.30 Kerk van J. Chr. v.d. Heiligen der L. Da gen (Steensch. 6): 10.15. Oud-Kath. Kerk (Zoeterw. singel): 10. Vrij-Kath. Kerk (Vreewijkstr.): 10.30. Rooms-Kath. kerken: Merenwijk zat. 7, zond. 10; Haagweg zat. 7, zond. 9, 10.45, 12 en 6.30; Steenschuur zat. 10 en 7, zond. 8.30, 10, 11.30, 6 en 7; Lammenschans- weg zat. 7, zond. 9, 10.30, 12 en 6; Haar lemmerstraat zat. 7, zond. 9.30 en 10.45; Rijndijk 281 zat. 7, zond. 9.30 en 11.30; Boshuizerlaan zat. 7, zond.9.30 en 11; Herensingel zat. 7, zond. 10.45, 12.15 en 6.30. ABBENES - Herv. Gem.; 9.30 ds. Den Harder, 7 ds. Goverts. AARLANDERVEEN - Herv. Gem hr. De Wolf Alphen, 7 ds. Wolthaus. Geref. Kerk; 10, ds. Vree, 6.30 v. Harmeien.Chr. Geref. Kerk 9.30 dienst, 3 ds. Rietveld Maarssen. Rk Kerk zat. 7, zond. 7.30 en 10.30. ALPHEN AAN DEN RIJN - Herv. Gem.: Adventskerk 9.30 ds. Hane- maayer, 6.30 hr. Van Heusden van Youth for Christ Driebergen, jeugddienst; Kruiskerk 9.30 ds. Broeyer De Bilt; Op- standmgskerk 9.30 ds. Lefeber, 6.30 ds. Oort; G. Herderkerk 9 dr. v. Santen; De Bron 10.30 dr. v. Santen, 6.30 ds. Hoog- endijk; Driehoorne 7 dr. v. Santen; Oud- hoornse kerk 10 ds. Oort; Sionskerk 9.30 en 6.30 ds. Verploeg, avondmaal. Geref. Kerk Mar. Kerk 9.30 hr. Brouwer Katwijk, 6.30 ds. Vree; Salv. Kerk 9.30 ds. v. Harmeien, 6.30 ds. Brederveld Lei den (avondmaal); G. Herderkerk 10.30 en 6.30 ds. De Ruiter; De Bron 9 ds. De Ruiter, 9.30 ds. v.d.Werf, 6.30 ds. Hoge- Geref. K. Vrijg.: 8.45 en 6.30 stud. Wil- Geref. K. Vrijg. Buiten V.; 9.30 hr. Fró- ling, 4.30 ds.Roukema Katwijk. Chr. Ge ref. Kerk: 9.30 en 4.30 ds. De Jong Drie bergen, avondmaal. Oud-Geref. Gemee nte: 9.30 en 4, wo. 22 juni 7.15 ds. Slager. Baptistengemeente: 10 en 6.30 ds. Koekkoek; Noord (Spoitlaan) 10 hr. Vis ser. Volle-Evang. Gem. (school Prelu- deweg): 10 hr. v. Putten.Leger des Heils: 10 en 6.30, Corn, de Vlamingstr. Moluks Prot. Kerk: 4 mej. DS. Nussy. Moluks Evang. Kerk: 11 ds. Sitanala. Rk kerken: Bon. kerk zat 7, zond. 8.30, 10 en 11.30; Pius zat. 7, zond. 9, 10.30 en 11.45; De Bron zat. 6.30, zond. 8.30 en 11. BENTHUIZEN - Heiv. Gem.: 9.30 en 6 ds. Den Dikken. Geref. Gem.: 9.30 lees- dienst, 2.30 ds. Honkoop R'dam. BODEGRAVEN - Heiv. Gem.: Dorps kerk 10 en 6.30 ds. De Vreugd; Salvator- kerk 10 en 6.30 ds. Droogers; Bethl.kerk 10 en 6.30 ds. Molenaar Scheveningen. In alle diensten avondmaal. Geref. Kerk: 9.30 en 6.30 ds. Buitenhuis. BOSKOOP: Herv. Gem 9.30 en 6.30. Geref. Kerk: 9.30 en 6.30 ds. Dijkstra, avondmaal; De Stek 9.30 ds. Oostenbrug Ridderkerk. Chr. Geref. Kerk: 9.30 en 4.30 stud. Van Langevelde Nunspeel. Geref. Gem.: 9.30 en 6. Opwekkingsge meente (Concordia): 9.30. Verg. v. Gelo vigen (Nieuwstr.): 9.30 en 5. RK kerken: zat. 7, zond. 8.45, 10 en 11.30 (kerk); Ont moeting zat. 5.30, zond. 10.30. HAZERSWOUDE - Herv. Gem.: 9.30 ds. Blenk Woubrugge, 6.30 ds. Jonkers Utrecht, jeugddienst. Geref. Kerk: 9.30 en 5 ds. Versluys. RK kerk: Het Anker zat. 7, zond. 8.45 en 11.45; Bemardus zond. 10; dorp zat. 7, zond. 10 en 11.30. HILLEGOM - Herv. Gem.: 10 ds. Boon stra, 7 ds. Den Tonkelaar Warmond, in geref. kerk. Geref. Kerk: 10 ds. Pouwels, 7 ds. Den Tonkelaar Warmond. Chr. Ge ref. Kerk: 10 dienst, 7 ds. Van Dijk, Gou da. RK kerk: Martinuskerk zat. 7, zond. 8.30, 10, 11.30 en 12.45; Jozefkerk zat. 7, zond. 8.30, 10 en 11.30. HOOGMADE - Herv. Gem.: 10 dr. v. Vliet. RK kerk: zat. 7, zond. 10. DE KAAG - Herv. Gem.: 9.30 ds. Car- stens. RK kerk: zat. 7, zond. 8 en 10. KATWIJK AAN DEN RIJN - Herv. Gem.: Dorpskerk 9.30 ds. Gebraad, 6 jeugddienst; Ontm.kerk 10 hr. Stroo Koudekerk, 6.30 Ds. Gebraad. Geref. Kerk: 9.30 en 6.30 ds. Vrolijk, avond maal.RK kerk: zat. 7, zond. 9.30 en 11.15. KATWIJK AAN ZEE - Herv. Gem.: N. Kerk 10 ds. Catsburg, 6 ds. Bronsgeest Nieuwkoop; Oude Kerk 10 ds. Boer, 6 ds. Vroegindewey; Ichthuskerk 10 ds. De Vos, 5 ds. Hovius; Pniëlkerk 9.30 ds. Vroegindewey, 6 ds. Kool; Gr. v. Pr.sch. 10 ds. Vink; Overduin 2 ds. Baas. Geref. Kerk: Vredeskerk 9.30 en 5 ds. v. d. Horst; Tr.kerk 9.30 en 5 ds. De Vries. Avondmaal. Geref. Kerk Vrijgem.: 10.15 ds. Vreugdenhil, 3.30 ds. Zomer. Chr. Geref. Kerk: 10 en 5 ds. v. d. Ent. Vol le-Evang. Gem. (Voorstr. 100): 9.45. KOUDEKERK AAN DEN RIJN - Herv. Gem.: 10 en 7 ds. v. d. Linden, avond maal. Geref. Kerk: 8.30, 10.30 en 7 ds. Swierts, avondmaal. A LEIDERDORP - Herv. Gem. en Geref. Kerk: Dorpskerk 10; Hoofdstraatkerk 10 en 6.30 ds. Van Loenen; Scheppingskerk 9 en 10.30 mevr. Sysling, 5 ds. Doesburg. Baptistengemeente: heden 7 bidstond, morgen 10 br. De Vries, avondmaal. RK kerk: zat. 7, zond. 9 en 10.30. LEIMUIDEN - Herv. Gem: 9.30 hr. Goedhart Nieuwkoop. Geref Kerk: 9 hr. v. d. Kraan R'dam, 7 ds. Krol, Vijfhuizen, 10.30 campingdienst, hr. v. d. Kraan. RK kerk: zat. 7, zond. 7.30, 9 30 en 11.15. LISSE-Herv.Gem.: grotekerk 10.30ds. v. Bruggen Hillegom; Pauluskerk 9 ds. v. Bruggen, 7 ds. v. Winterswijk Benne- broek. Geref. Kerk: 10 ds. De Wit, 7 ds. Huisman Rijnsburg. Geref. K. Vrijg.: 10.15 en 4.30 ds. Simpelaar. Geref. K. Vrijg. Buiten V.: 10.45 en 5 ds. Schuur man, avondmaal. Geref. Gem.: 10 en 4. Oud-Geref. Gem.: 9.30 en 3, 23 juni 7.30 ds. Dorsman. RK kerken. Agatha zat. 7, zond. 8.30, 10 en 11.30; Poelhuys zat. 7, zond. 9 en 11.30; Mariakerk zat. 7, zond. 8.30, 10, 11.30; Engelbew. zat. 7, zond. 7.30, 9.30, 11 en 5.45. NIEUWKOOP - Herv. Gem.: 9.30 ds. La- gerwey Den Haag, 6.30 ds. Lefeber Alp hen. Geref. Kerk' 9.30 en 6.30 ds. Noot- eboom. Chr. Geref. Kerk: 9.30 em 6.30. RK kerk. zat. 7, zond. 7.30, 9.30, 11 en 10.45. NIEUWVEEN - Herv. Gem.: 9.30 kand. v. Os Utrecht, 6.30 ds. Hanemaayer Alp hen. Geref. Kerk: 9.30 ds- v. Wijk, 7 ds. Schouten Baambrugge. Rk kerk: zat. 7, zond. 9 en 11. NIEUW VENNEP -Herv. Gem.: 9.3dds. Goverts, 7 ds. Den Harder. Geref. Kerk: 8.30, 10.30 en 6.30 ds. Rang, avondmaal. Chr. Geref. Kerk: 9.30 en 3 prof. Ooster- hoff, avondmaal. Rk kerk: zat. 7, zond. 9.30 en 11. NOORDEN - Herv. Gem.: 9.30 ds. Lal- leman Oude Wetering, 7 kand. Zouten dijk, Delft. Geref. Kerk Woerdense Ver laat): 10 en 7 ds. Hoogenraad, Zeist. Rk kerk: zat. 7.30, zond. 9 en 10.30. NOORDWIJK - Herv. Gem.: gr. kerk Binnen 10 ds. Meulendijk R.dam, 7 ds. Keuning; Sole Mio 9 ds. Keuning; Zee Hoofdstr. 10 ds. Keuning, gezinsdienst; De Rank 10 hr. Govert Zeist, 5.30 dr. Jan sen, 7 ds. Hovius Katwijk aan Zee. Geref. Kerk: Hoofdstr. 10 ds. Warnink, 7 ds. Bouma; Vinkenlaan 9.30 ds. Bouma, 7 ds. Warnink; st. kerk 11 ds. Bosman. In de kerken Hoofdstr. en Vinkenlaan avondmaal. Rk kerken: Zee 9, 11 en 7; Binnen 8, 10 en 11.30. NOORDWIJKERHOUT - Herv. Gem 10 dr. Jansen Noordwijk. Rk kerk: Jozef zat. 7, zond. 8.10.11.30 en 6; Viktor zat 7, zond. 8. 9.30, 11 en 6; S. Bavo 9.30; S. Maria zat. 7.15, zond. 10. OEGSTGEEST - Herv. Gem.: Gr. kerk 9.30 prof. De Jonge en dr. Van Moorsel, oec. dienst; Pauluskerk 10 ds. De Jong R.dam; Gem.centr. 10.30 dr. Kist Velp, 7 ds. Heemskerk; Van Wijckerslooth 4.30 dr. Kamma. Geref. Kerk: 10 ds. Heems kerk; gem.centr. 7 ds. Heemskerk. Ge ref. K. Vrijg. Buiten V.: 8.45 en 4 ds. v. d. Berg. Rk kerk: Will.kerk zat. 7, zond. 9, 10.30 en 12; Bon.kapel zat. 6.30, zond. S. Volle-Evang.gem. (gem.centr.) 4 hr. v. d. Brugge. OUD ADE - Rk kerk: zat. 7, zond. 8.30 en 10.30. OUDE EN NIEUWE WETERING - Herv. Gem.: 9.30 ds. Bronsgeest. Geref. Kerk: 9.30 en 6.30 ds. Meijer Uithoorn, avondmaal. Rk kerk: zat. 7, zond. 8.15, 9.45 en 11.30. Remonstr. Gemeente: 7.15 ds. Knoppers, Utrecht. ROELOFARENDSVEEN - Rk kerken- P. Banden zat. 7, zond. 8,9 30,11 en 12.15; M. Pres. zat. 7, zond. 8, 9.30 en 11. RIJNSATERWOUDE-Herv. Gem.: 9.30 en 7.30 ds. De Kruijf, avondmaal. Chr. Geref. Kerk: 9.30 en 2.15 ds. Bouw, avondmaal. RIJNSBURG - Herv. Gem.: grote kerk 9.30 ds. Van Ieperen Bergschenhoek, 5 hr. Goedhart Nieuwkoop, jeugddienst; Bethelkerk 9.30 drs. Dee te O.geest, 5 ds. Van Ieperen. Geref. Kerk: Petrakerk 9.30 en 5 ds. Baayen; lm.kerk 8.30,10 en 5 ds. Damsma; Mar.kerk 9.30 en 5 ds. Huisman. Avondmaal. Camping Ko ningshof 10 hr. Poppe. Geref. K. Vrijg.- 10 en 5.15. Chr. Geref. Kerk: 9.30 dienst, 7 ds. Van Sorge Schiedam. Evang. Chris tengemeente (aula mavo): 10. Rk ge meenschap (aula tuinb.sch.): zat. 7, zond. 10.30. RIJPWETERING - Rk kerk: zat. 7, zond. 7.30, 9 en 10.30. SASSENHEIM - Herv. Gem.: 9 dr. Jan sen Noordwijk, 10.30 ds. Carstens De Kaag, 6.30 ds. Glashouwer Driebergen. Geref. Kerk: 9.30 ds. v. d. Kamp Hille gom, 7 mr. Reugebrink Leiderdorp. Chr. Geref. Kerk: 10 en 5 ds. Rebel. Rk kerk: zat. 7, zond. 8, 9.30 en 11. TER AAR - Herv. Gem.: 9.30 ds. Lin- denburg, 6.30 ds. Quak Vianen. Geref. Kerk: 9.30 en 6.30 ds. Bezemer, avond maal. Rk kerk: Langeraar zat. 7, zond. 8, 9 30, 11 en 12.15; dorp 9 en 12. VALKENBURG - Herv. Gem.: 10 en 6.30 ds. Overgaauw, avondmaal. Geref. Kerk: 9.30 en 6.30 ds. v. Halsema Kat wijk. Geref. K. Vrijg.: 9.30 en 5.15 ds. Gootjes Leiden, avondmaal. v VOORHOUT - Herv. Gem.: 10 hr. Da Costa O.geest. Rk kerk: zat. 7, zond. 9, 10.30 en 11.45. VOORSCHOTEN - Herv. Gem.: Dorps kerk 10 vic. Bijl, 7 hr. Jansen; Hulp en Heil 10 ds. Lentz; aula NH 9.30 ds. v. d. Schoot. Geref. Kerk: 9.30 en 5 ds. De Zeeuw. Geref. K. Vrijg.: 10.15 en 4.30 ds Boxman. Rk kerken: M.G.kerk zat. 7, zond. 8, 10 en 11.30; Laur.kerk zat. 7, zond. 8.30, 10.30 en 12. WADDINXVEEN - Herv, Gem.: Brug- kerk 9.30 kand. Heuvelman, 6.30 ds. Verboom; Hoekst. 9.30 kand. v. Harten, 6.30 kand. Heuvelman; Bethelkerk 9.30 ds. Verboom, 5 ds. Bultman; Immanuel- kerk 9.30 ds Kievit, Gouda, 7 ds. Teeu- wen. Geref. Kerk: Kr. kerk 9.30 ds. Vol lenhoven, 5 ds. Moderaar; Ontm. kerk 9.30 ds. Modderaar, 7 ds. Voilenhoven. Chr. Afgesch. Gem.: 9.30 en 5 ds. Ver loop. Volle-Evang. Gem. (Lindengaarde 17ay. 9 30. RK kerk: Viktorkerk 10; Ontm. kerk 8.30 en 11 45. WARMOND - Herv. Gem.: 10 ds. Den Tonkelaar. RK kerk: zat. zat. 7, zond. 8.30. 10 en 11.30. WASSENAAR - Geref. Kerk: 10 en 7 ds. v.d. Meulen, avondmaal; Zuid 10 en 7 ds. De Zwart Voorschoten, avondmaal. Ned. Prot. Bond: 10.30 ds. Spijker Den Haag. WOUBRUGGE - Herv. Gem.: 9.30 kand. Boer, Utrecht, 6.30 ds. Blenk. Geref. Kerk: 9.30 ds. Huizebosch, 6.30 ds. De Wit, Lisse. Rk kerk: zat. 7, zond. 10. ZEVENHOVEN - Herv. Gem 9.30 drs. Kattenberg Voorschoten. Geref. Kerk: 9.30 en 7 hr. v. d. Zwan Driebruggen. Rk koek: zat. 7, zond. 9 en 10.45. ZOETERWOUDE - Herv. Gem.: 10 ds. Schoch, zat. 7.30 avondgebed, daggelijks 7.17 morgengebed. Rk kerken: Janskerk zat. 7.30 zond. 9.30; Chr. D. kerk zat. 7, zond. 8.30 en 10; Rijndijk Meerburg zat. 7, zond. 10, 12 en 9. ZWAMMERDAM - Herv Gem.: 9.30 en 6.30 ds. Mostert, avondmaal. Geref. Kerk: 9.30 en 6.30 ds. v. .d. Heiden, avondmaal.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1977 | | pagina 4