Geur van de dood in nieuwe opera 'Axel' Zoon vandaag JöëgéSjcht^ voor C/ RADIO \Rrggramma Der Rudi Weinig kennis over positie van de NOS TV- WOENSDAG zipkstiilpn. arhterppnvnlppns in Hp DEN HAAG - Reinbert de Leeuw, Jan van Vlijmen en Harry Mu- lisch: twee componis ten en een schrijver, die de barricades van het politieke stuk mu ziektheater „Recon structie" (1969) de rug hebben toegekeerd om gezamenlijk af te dalen in de afgrond van het uit de tweede helft van de vorige eeuw stam mende Symbolisme, een van de diepste en donkerste ravijnen van het Europese cultuur landschap. Zij zochten daarin voor hun r opera zo ongeveer alles wat binnen het kader van het ethisch reveil verboden is: occultisme, perversie, fatalisme, vrijwillige dood. Nie mand kan beweren dat ze met lege handen zijn teruggekomen. „Axel", het resultaat van hun gezamenlijke inspanning dat eind vorige week als onderdeel van het Holland Fes tival bij de Nederlandse Operas tichting in het Circusgebouw in premiere ging, barst werkelijk uit z'n voegen van de symbolen. We worden niet alleen geconfron teerd met de duistere gedachten ^super.symbol.st Villiersde Nuo,[Qmo L'Isle d'Adam, wiens toneelstuk „Axel" door Mulisch werd be werkt; we zien op het ingewikkelde verkeersplein van Villiers in deze vorm ook nog hier en daar een af slag naar het heden en meer spe ciaal het Derde Rijk. De onmetelijke schat die in het kas teel van Axel von Auersberg ver borgen is zou - zo legt Mulisch de verbinding - van nazi-slachtoffers afkomstig zijn. De naam Auschwitz valt en dekorontwerper Heinrich Wendel laat meteen een doods hoofd op het voqrdoek van het to- gewelven onder het kasteel van ko- danseressen in doorschijnende neel projecteren. Niets mag ons ningArkel. Bij een diepe put vraagt gewaden en met bloemen (een aar- ontgaan, daarop is het werk van Golaud aan Pelleas: „Ruik je de- dige parallel met de bloemenmeis- zowel Wendel als regisseur Georg - geur van de dood?". Reinhardt (beiden van de in Dus- In „Axel" snuiven we bijna drie uur bewegingen uit. lang die geur op. De reuk die in de Het idee om de stijlen van Satie eerste scene door de wierookpotten Wagner bij wijze van tegenstelling durend verrassë^ seldorf gevestigde Deutsche Oper am Rhein) kennelijk gericht ge weest. Het meest perfecte voorbeeld van symbolisme in de operaliteratuur is wellicht Debussy's „Pelleas et Me- lisande". Een van de kortste scenes van die opera speelt zich af in de ziekstijlen, achtereenvolgens 1 diverse scenes, zijn onmogelijk als kwalificatie onder een noemer te brengen. Het Satie-idioom in de eerste scene is heel mooi volgehou den. Discutabel is echter de toepas sing van veel lage blaasinstrumen ten die de muziek soms het karak ter van een stroom losgeweekte modder geven. Maar een belangrijk positief punt, niet alleen in deze scene trouwens, is de aandacht voor grote muzikale lijnen. Dit is geen sprokkelWerk. Tegenover de overwegend stati sche muziek van de eerste acte staat de dynamische stijl van de tweede, sterk motorisch van beweging (noch Satie, noch Wagner) en met duidelijke reminiscenties aan Va- rese („Integrales") in het duel van Axelen Kaspar. In de slotscène van de opera wordt, voordat Axel zijn geliefde Sara heeft overgehaald vrijwillig met hem te sterven, op een welhaast liederlijke manier het oeuvre van Wagner (althans de late werken) overhoop gehaald. Dat is - natuur lijk weer door die o zo intelligente dubbele bodem - zo geforceerd en rommelig gedaan dat de oude mee ster uit Bayreuth zich wel de moeite zal besparen zich in zijn graf om te draaien. De afbraak van die muziek aan het slot is wel heel functioneel. De muzikale realisatie van dit alles was, vooral op het vocale vlak, zeer respectabel. Vooral Urpu Nuot- tamo en Michael Devlin als Sara en Axel waren heel indrukwekkend. Lieuwe Visser had als Kaspar ook een belangrijk aandeel. In de eerste acte waren er uitstekende typerin gen van Marjanne Kweksilber (zus ter Aloyse) en Annett Andries- sen (abdis). Hans Vonk zette zich voor het Ra dio Philharmonisch Orkest op een voortreffelijke manier voor hon derd procent in. Maar de grote man van deze productie was toch uit- Wagners „Parsilal sensuele eindelijk dekorontwerper Heinrich n,t Wendel, die voor een geweldige vi- suele dieptewerking en een voort in het klooster wordt verspreid is in te voeren is, gezien de aard maar huichelarij. Religie, perversie het onderwerp van de opera niet zo en dood uit vrije wil gaan hier im- vreemd als het misschien lijkt, mers hand in hand. Terwijl de non- Maar die verbinding is historisch 15 nen met een inwijdingsceremonie gezien, een puur literaire. en bezig zijn voeren een etage hoger De volkomen verschillende mu- gezorgd. Deze opera met evenveel pretenties als symbolen en met een nogal opgeklopte inhoud is nog op en 18 juni in Amsterdam te zien op 21 juni in Rotterdam. AAD VAN DER VEN PAGINA 5 LEIDEN - Jennifer Muller is een niet onbetekenende Amerikaanse choreografe, die in haar vak goede, leuke en acceptabele dingen heeft gedaan. Ze heeft zich in de afgelo pen jaren veelvuldig in dienst ge steld van het Nederlands Danst heater, dat vorig jaar nog met suc ces haar avondvullende spektakel „Strangers" op het podium heeft gebracht. haar eigen Newyorkse groep „The Works" in ons land op. Over haar vorig jaar tot stand gekomen strandparodie, „Beach" dus, is al veel gezegd en geschreven. Dit sterk overdreven beeld van het Amerikaanse strandleven was gis teravond te zien in de met overwe gend jong publiek gevulde Leidse Schouwburg. Van wat ik tot nog toe tijdens het festival elders aan dans kunst heb gezien was dit de minst boeiende voorstelling. Met dansen bleek deze toestand op het laatst maar weinig te maken te hebben en met kunst nog minder. Zulke goedkope effecten als hier worden gebruikt ziet men bij een zichzelf respecterend balletgezelschap ge lukkig zelden of nooit. Een misser van Jennifer Muller, die veel meer in haar mars heeft dan het bedenken van deze duizelig makende ongein Erg jammer, vooral omdat haar uit drie delen be staande onevenwichtige werkstuk wel enkele uitstekende elementen bevat. Met name het eerste deel, welk deel zich wel onder de noemer ballet laat vangen, is een school voorbeeld van hecht ensemble- werk met sterke individuele presta ties. Mooie, modern Amerikaanse bewegingspatronen, in verbluffend hoog tempo en zonder ook maar éen hiaat uitgevoe?5 door vier dan sers en vier danseressen. Soepele en knap gecoördineerde bewegin gen, die met op de achtergrond het geluid van krijsende de genoegens van het zee symboliseren. Tot zover geen teleurstelling dus. In het tweede deel van „Beach", meer een bewe- dan puur ballet, tekent de parodie, mede door gebruikmaking van de menselijke stem (het thena van dit Holland Festival overigens), zich wat al te nadrukkelijk af. Dan sen op zich zelf is al een taal, die de als ironie bedoelde prietpraat van Jennifer Mullers recreatiebezoe kers overbodig moet kunnen ma ken. Men kan er zijn schouders over ophalen of niet, indrukwekkend is dit tweede deel geenzins. De hoop van de argeloze balletlief hebber is dan inmiddels gevestigd op het laatste deel. Maar die hoop wordt al meteen de bodem ingesla gen. Wat een anti-climax! Geen spoortje ballet meer te bekennen op het met tientallen figuranten bevolkte toneel. Alleen maar het beeld van een zich voorzichtig met zonnebrandolie insmerende, op een enorm luchtbed gezeten Jenni fer Muller als een tevergeefs naar rust zoekende zwangere vrouw, omringd door kakelbont uitge doste massa compleet met draag bare radio's, snorkels, badlakens, zwemvliezen, werpringen en nog meer van dat soort stranduitmon- HILVERSUM - De positie van de NOS als zendgemachtigde blijkt bij het Nederlandse volk niet goed be kend te zijn. Dit blijkt uit een on derzoek dat Intomart b.v. heeft ver richt voor de afdeling kijk- en luis teronderzoek van de NOS, die de vragen samenstelde. Meer dan een kwart van de ondervraagden mee nde dat men lid kan zijn van de NOS en 62 procent weet niet dat de NOS alle t.v.-studio's op haar naam heeft. Bij het spontaan noemen van een omroep waarbij de a-omroepen met 84 tot 89 procent werden aan geduid, kwam de NOS met 52 pro cent ver achteraan. Hier naar ge vraagd dacht 8 procent dat de NOS een particuliere onderneming is, 22 procent hield het op een semi- overheidsorgaan, 54 procent op een overheidsinstelling en 16 procent wist het niet. Op de vraag naar het verschil tussen de NOS en andere omroepen zei 24 procent van de on dervraagden dat de NOS nieuws en sport brengt en de andere omroe pen niet en 19 procent dat de NOS een overkoepelende organisatie is. NEDERLANDl 18.15 - Nascholing huisartsen, les 5 (TELEAC) 18.45 - Barbapapa (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 19.04 - Rexi, het hondje, tekenfilm (NCRV) 19.15 - Black Beauty, jeugdserie (NCRV) 19.40 - La Boheme, opera van Puccuni (NCRV) 21.35 - Journaal (NOS) 21.50 - Kojak, politieserie (NCRV) 22 40 - Kerkepad, tips voor cultureel toerisme (NCRV) 22.55 - Journaal (NOS) 23.00 - De Massale Kerk, impressie van een kerkelijk congres in Berlin (NCRV) NEDERLAND 2 18.45 - Kortweg, informatie over Holland Festival evenementen (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 19.05 - De Nationale Hitparade (AVRO) 20.00 - Journaal (NOS) 20.25 - Superstars-wereldfinale (AVRO) 21.40 - Gibbsville, tv-serie (AVRO) 22.30 - Televizier Magazine (AVRO) 23.10 - Den Haag vandaag (NOS) 23.25 - Journaal (NOS) DUITSE TV DUITSLAND I (Re gion. progr.: NDR: 19.00 Sheriff ohne Colt und Tadel, tv-serie. 19.30 Aktual. 19.45 Zandmannetje. 19.55 Nordschau Magaz. 20.26 Sheriff ohne Colt und Ta- del, tv-serie. 20.59 Progr.overz. WDR: 19 00 Nws. uit Noordrijnland-Westfalen. 19.05 Intermezzo, progr.inform. en te kenfilm. 19.10 Burger, tv-serie. 20.15 Hier und Heute. 20.45 Hit urn 4tel vor 8.) 18.05 Tom und die Temse (4), speelfilm r kinderen 18.25 Kmderprogr 18.55 WDF 18.00 Schooltelevisie. 18.30 Tv-cursus Spaans. 19.00 Sesamstrasse. 19.30 Tv-cursus Mathematik -' Geometrie. 20.0 Zand mannetje. 20.05 Progr. voor Griekse werknemers. 20.15 Tv-cursus retorische communicatie. 20.45 Nws. uit Noordrijnland-Westfalen. 21.00 Journ. en weerber. 21.15 Altual. 21.30 Inform, progr. 22.00 Discussieprogr. 22 45 Re stering. Veel leven om niets en een hoop Flauwekul. Misschien zou er van „Beach" als geheel nog iets te redden zijn geweest als de choreo grafe de hele zaak had omgedraaid, de groei van kinderachtig en uiter mate kitcherig gedoe naar een artis tiek verantwoorde climax is beter dan een doodlopende weg, die door Jennifer Muller is ingeslagen. Pieter C. Rosier DUITSLAND II ia.00 Journ. 18.10 Bilder unserer Erde, tv- serie. 18.40 Aktual. en muz. 19.20 Kimba der weisse Lowe, tekenfilmserie. 19.45 Poppenfilm. 20.00 Journ. 20.30 Der Seerauber, (The Black Swan), speelfilm. Aansl.: tips voor bioscoopbezoekers DUITSLAND III 19 0o Sesamstrasse. 19.30 Progr.overz. 19.35 Progr. voor Griekse werknemers. 19.45 Inform, progr. 20.15 Gym. en popmuz. 20.30 Tv-cursus voor werknemers. 21.00 Journ. en weerber. 21.15 Aktueel week- journ. 22.00 Discussie. 23.00 Mit Schirm, BELGISCHE TV BELGIE VLAAMS 18.55 Tekenfilmserie. 19.00 Toeristische film. 19 10 Gastprogr. 19.40 Meded. 19.45 Journ. 20.15 Laurel and Hardy, komi sche tv-serie. 20.35 Docum. serie. 22.40 Charme und Melone, t Nederland 1 woensdag 15 juni 15.30 Kijkdoos (NCRV) 16.10 De beste Karlsson van de wereld, jeugdserie (NCRV) 16.35 Bootspian. Kinderfilm (NCRV) 16.55 De reizen van Kim. Jeugdserie (NCRV) Af en toe brengt de NCRV een grote operavoorstelling op het scherm. Voor vanavond staat een opname van Puccini's "La Bohè me" op het programma, in een Engelse voorstelling die met direct aeluid werd opgenomen in "Covent Garden Het verhaalspelend in het negentiende Parijs, komt in het kort hierop r Rodolfo,een verarmde dichterschrijverwoont in het Quartier Latin met zijn vrienden Marcello schilder), Colline (filosoof) en Schaunard (musicus). Door een toeval komt hij in contact met het meisje Mimi, dat aan tbc lijdt. Tussen hen bloeit een liefde op. Marcello is intussen herenigd met Musetta die hem in de steek had gela ten voor de oudere en rijke Alcindoro. Tussen Rodolfo en Mimi ontstaat verwijdering Rodolfo wordt jaloers en wil van haar af. Tegenover Marcello ver klaart hij wel dat hij veel om haar geeft, maar dat hij het zieke meisje nooit een verzorgd leven zal kunnen bieden Musetta gaat terug naar Alcindoro, en Rodolfo en Marcello nemen hun vroegere leven weer op. Dan komt op een avond Musetta binnen stormen met de doodzieke Mimi. Rodolfo verzoent zich met haar voordat ze sterft. Medewerkenden zijn een groot aantal solisten, koor en orkest van "The Royal Opera House - Covent Garden", het geheel onder leiding van Robin Stapleton. De uitzending begint om 19.40 uur op Neder land I. De NCRV-televisie zal vanavond op Nederland 1 twee extra programma-onderdelen uitzenden De voornaamste is een reportage van Henk Mochel onder de titel "Cubaanse avonturen op Curacao", die van 23.30 tot 24.00 uur op het scherm komt Daaraan vooraf gaat om 23 20 uur een samenvatting van de voetbalwedstrijd DOVG- IJ sselmeervogels AVRO's Televizier Magazine zal vanavond een reportage brengen over de drankenoorlog tussen verschillende bedrijven die de mini mumprijzen trachten te ontduikenVerder is er informatie over de nasleep van de gijzelingen en over de ontspanningsconferentie die morgen in Belgrado begint. Rudi Carrell, in West-Duisland nog steeds populair als televisiepre sentator, heeft een zoon. Het kind heet Alexander en verkeert evenals de moeder in blakende gezondheid. Op deze foto laten "Der Rudi" en zijn vrouw Anke trots de baby zien bij het verlaten van het ziekenhuis in Bremen. Ook op Nederlandse tv Toneelstukken met Olivier Zes toneelstukken die Sir Lau rence Olivier voor Granada Televi sion heeft geproduceerd zullen naar verwachting dit jaar bij bui tenlandse tv-stations de grootste furore maken. De Nederlandse te levisie heeft reeds enkele van die stukken aangekocht. De zes to neelstukken zijn "Kat op een heet zinken dak" van Tennessee Wil liams met Sir Laurence, Nathalie Wood en Robert Wagner in de hoofdrollen, "The Collection" van Harold Pinter met Sir Laurence, Alan Bates en Helen Mirren; "Hindle Wakes" van Stanley Hor ton; "Daphne Laureola" van James Bridie; "Come back little Sheba" van William Inge met Sir Laurence en Joanne Woodward en "Zater dag, zondag, maandag" van de Ita liaanse toneelschrijver Eduardo Fi- lipo waarin Sir Laurence met zijn vrouw Joan Flowright optreedt. HILVERSUM I AVRO: 18.00 Toppers van toen (vervolg). PP: 18.19 Partij van de Arbeid. AVRO: 18.30 Nws. 18.41 Per saldo, zakelijke bespiege lingen. 18.55 Happy and Glorious, jubi- leumprogr. rond Koningin Elisabeth II. NOS: 19.15 (S) Acooord, kroniek van amateuristische muziekbeoefening. AVRO: 20.00 (S) Lions International, ju- bileumprogr. 21.00 De avonturen van de (gezusters Wiedmeijer, vervolgverhaal. 21.35' Want zonder kunnen we niet. Lichte muz. 22.30 Nws. 22.40 Radio- joum. 22.55 (S) Dichter bij muziek. 23.20 (S) AVRO Skymasters show. 23.55 HILVERSUM II NOS: 18.00 Nws. KRO: 18.11 Aktual.magaz. 18.30 (S) Op vleugels, pianomuz 18.50 Verkenning, inform, progr. 19.00 (S) Bel Canto op de zomeravond. 19!30 Kerk in meervoud, over liturgie, kerkopbouw en missie. 20.00 Nws. NOS: 20.05 (S) Hol land Festival 1977: Het Omroep Orkest en Groot Omroepkoor met solisten. 23.00 (S) Met het oog op morgen: 23.05 Aktual.overz. Radio en TV, 23 10 De krant van morgen, 23.20 Den Haag van daag, 23.52 Even ontspannen voor het slapen gaan...yoga. 23.55 Nws. HILVERSUM III NOS: 18.03 De vakaturebank. 18.10 (S) NOS- maal. VARA: 19.02 <S) Pop reconstructie. 20.02 (S) Nashville 21.02 (S) Popdonder. 23.02 (S) Wachten op middernacht. 0.02 (S) Nacht-dne-draai 2.02 (S) Help. 3.02 (S) Peter Holland. 5.02 (S) Truck. WOENSDAG 15 JUNI HILVERSUM I TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Ontbijt-soos: lichte en populair klass. muz. (7.30 Nws. 7.41 Aktua-ochtendeditie. 8.30 Nws. 8.36 Gym. voor de huisvrouw) 10.00 (S) Een oude hit in nieuwe snit. 10.30 Nws. 10.33 (S) Pierewaaien, licht progr. 11.45 (S) Cafe-chantant: Liedjes en muz. uit de goede oude tijd. 12.26 Meded voor land en tuinb. 12.30 Nws. 12.41 (S) Aktua II. 13.00 (S) Hoogtepunten uit musicals. 13.30 (S) Sport na sport. Voor jongens en meisjes. 14.00 (S) Specialiteiten a la car te. Muzik. wensprogr. 15.00 (S) Als dat zou kunnen, verzoekprogr. (15.30 Nws.). 16.30 (S) Kernpunt. Gesprek. OVER HEIDSVOORLICHTING: 17.20 Uitz. Min. van Volkshuisvesting en ruimte lijke ordening. TROS: 17.30 Nws. 17.32 (S) Aktua-magazine. HILVERSUM II VARA: 7 00 Nws. 7.11 Ochtendgym. 7 20 In de Roode Cirkel: nws progr. (8.00 Nws.) 9.35 Wa- terst. 9.40 Schooltelevisie. 10.00 Radio weekblad. 11.00 Nws. 11.03 De VARA fe liciteert; verzoekpl.pogr. 12.00 Wijk bij Duurstede - Centraal; gesprekken. 13.00 Nws. 13.11 Dingen van de dag. 13.30 Een middagje Stoomradio; jeugdherinne ringen en inf. 16.00 Nws. 16.03 Paniek op Ganymedes, hoorspelserie. 17.00 (S) Me- tropole Orkest. RVU: 17.35 Vergelijkend luisteren (3). VARA: 17.55 Meded. SOS- en politieber. HILVERSUM III KRO: 7 02 (S) Drie op je boterham. Muz. en inf. 9.03 (S) Pep op drie 11.03 (S) Drie draait op ver zoek. Verzoekverhalen. 12.03 (S) Drie tussen de middag. 14.03 (S) Popkontakt: De Theo Stokkink Show. 16.03 (S) Hib HILVERSUM IV NCRV: 7 00 Nws. 7.02 Het levende Woord. 7.08 (S) Te Deum Laudamus: gewijde muz. 7.30 (S) Preludium. 9.00 Nws. 9.02 (S) Missen rde Bergkerk m Eisenstadt. 10.00 (S) (S) P o <S) 13.00 (S) In de schaduw v 14.00 Nws. 14.02 (S) Een uur natuur 15.00-17.00 (S) La Spinalba owero II vecchio matto, opera van De Almei- ADVERTENTIE Enorme koliek tie meubelen in onze showroom van 1500 m1 Geintje van Colijn, fraai bewerkte in een gobelin jasje. Colijn biedt 'm u aan voor de ongelofelijke prijs van 398,- }f*.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1977 | | pagina 5