Oegstgeester duo wint gitaarconcours 'Achalay': H 'IISÊÉÖ iF&mL ssrai i [Tien Wks. IJLtl j jaar 1 volksdans □flg) vandaag ([^[Mogramma 1 Briljant danswerk in vernieuwde 'Giselle' GESLAAGD CONCERT VAN TRIO VRIJDAG 10 JUNI 1977 r. ey - y. r u Leden van Achalay" dansend in de openlucht met op de achtergrond het Leidse zigeunerorkest "Csardas". LEIDEN - "Achalay", het Leidse interna tionale folkloristische dansensemble, viert zaterdag 18 juni zijn tien-jarig bestaan. In de Stadsgehoorzaal wordt 's middags een receptie gehouden, 's Avonds is er een voorstelling, gevolgd door een midderna chtelijk volksdansbal. De groep is ontstaan uit een volksdans- gezelligheidsgroep in het Leidse Volks huis. In 1967 werd uit deze groep een de- monstratiegroep gevormd. Het aantal deelnemers groeide in de loop van de tijd tot 25. Op het repertoire staan dansen uit Israël, Joegoslavië, Roemenië, Holland, Hongarije en Rusland. "Achalay" is de enige dansgroep die kan bogen op een vaste begeleiding van een orkest: het ne gentien leden tellende "Csardas". De kleding, het schoeisel, de sieraden en de muziekinstrumenten zijn authentiek; soms in het land van herkomst aange kocht, in enkele gevallen door leden van de dansgroep nauwkeurig nagebootst. De kwaliteit van het repertoire is zo hoog dat gasten uit de Balkanlanden vaak aan voor stellingen van "Achalay" willen deelne- Achalay", betekent, vertaald uit het Pe ruaans, zoveel als "te gek". Iets watje heel mooi vindt noem je "achalay". De secreta ris van de dansgroep Evert Elzenaar uit Voorschoten vertelt over zijn bezetenheid en die van zijn familie. "Een manier om je gevoelens te uiten is dansen. In de Balkan kunnen 's zondagsmiddags de jongens en de meisjes op het dorpsplein bij elkaar komen om te dansen. De jongens met pauwachtige praal in het midden; de meis jes ingetogen, met neergeslagen ogen aan de kant. Totdat een jongen, soms met een oogopslag kiest voor een zinnenberoe- rende dans". De verschillende danspatronen staan on der invloed van zowel landstreek als kli maat. Bewoners van bergachtige streken bewegen zich anders dan mensen uit de vlakte; een kouder klimaat met zwaardere kleding brengt andere dansbewegingen met zich mee dan de lichtvoetigheid van zuidelijker, warmere streken. Er zijn dan sen met een religieuze inslag. Dansen met een agressief karakter, de dansen uit Ier land, Bretagne of uit Baskenland. Som mige volksdansen zijn voor ons noorder lingen niet uitvoerbaar, denk aan fla menco of aan Afrikaanse dansen. Hol landse volksdansen zijn na de oorlog in een vergeethoekje gekomen. Ze worden soms wel eens uitgevoerd als "klompen dans", maar voor de oorlog kon men in elke landstreek nog de eigen dansvorm onderscheiden. Het zijn dansen die we nu hoogstens nog kennen in de vorm van kin derliedjes. In ons land bestaat een nogal laatdunkend beeld van volksdansen. Dit komt doordat men volksdansen verbindt met geitenha ren sokken en jongens met te lange korte broeken, een restant van onze AJC- kajotters- en padvindershistorie. De oor log, met het nationaal socialisme, dat de folklore in dienst stelde van een ideologie, heeft daar ook niet veel goeds toe bijge dragen. Na de oorlog, de enorme vlucht in massacommunicatie: radio én tv en de sportspektakels, dit alles heeft onze tradi tie van dansen op een negatieve wijze beïnvloed. Maar een groot aantal mensen zijn inmiddels uit gaan zwermen en zijn in contact gekomen met andere culturen, zo dat de laatste tijd er een vernieuwde be langstelling voor folklore aan het ontstaan is bij de mensen die door de massacom municatie met rust gelaten willen worden. In Leiden is deze belangstelling zeer hoog. Er bestaan hier zeven volksdansgroepen: "Migdalim", "Trandafir", "Miserlou", "Krici Krici Ticek", "Rouzmarin" en de demonstratiegroep "Achalay" en Oud- Poelgeest. Werkwijze De werkwijze van "Achalay" is de volge nde. Volksdansen, zeker voor een demon stratiegroep, vergt veel training. In het re petitielokaal aan de 2de Haverstraat wordt wekelijks geoefend aan de hand van op papier uitgewerkte dansmanuscripten als bijv. "Labannotatie". Het liefst echter met een dansrepetitor die enkele weken de groep aanwijzingen geeft. De repetitor is meestal een buitenlander die hier woont en vpor zo'n periode afgehuurd wordt. Om belangstelling te kweken wordt elke tweede zaterdag van de maand een instuif gehouden in het Vrijetijdscentrum. Op deze wijze wordt aan de doelstelling van "Achalay", het propageren van internatio nale volksdansen, voldaan. En zoals bij elke dans-, beat- of balletgroep bestaat er nog geen oplossing voor het tekort Misschien zijn er psychologen nodig om de Nederlandse man te bekeren van zijn vooringenomenheid jegens dan- "Het propageren van gitaarspel in zijn meest edele vorm" is de doelstelling van "Constantijn Huygens", een vereniging van beroeps- en ama teurgitaristen, die kortgeleden een amateurcon cours uitschreef voor gitaarduo's uit Nederland en België. prijs uit teit is gekoppeld aan eer een staatsloterij, wordt der Starre wel wat zwijgzamer over zijn idea- n met een len. Frank van der Starre, fervent aan- de ju- hanger van de doelstelling van h duo "Constantijn Huygens", hoopt als iedere toekomstige conservato riumleerling "heel ver" te komen, podium met een Een gedeelde eerste prijs werd langs toegekend aan het Oegstgees ter gitaarduo Frank en Willem Möller, s Belgisch duo, zij het dan ook schaamrood op de konen ry, toen bleek dat het Be geen amateurs waren. Ma ar zij ren tot het concours toegelaten dus ontvingen ook zij een eerste het liefst "op prijs. mooi Frank van der Starre, die zojuist kest". eindexamen gymnasium heeft ge daan bereidt zich voor op de toela ting tot het Conservatorium in Den Haag; Willem Möller hoopt naar de zesde klas van het Atheneum te gaan. Beidejongens, leerlingen van Bert Maas, hebben vastomlijnde toekomstplannen, de één wat meer uitgesproken dan de ander. Maar sinds de toelating tot de Frank v. d. Starre (links) en Willem Möller op muziekles. Willem Möller zegt openhartig zijn mening over muziekbeoefening door jongeren, die hij veel "te onge ïnteresseerd" vindt en die hij "graag eens een beetje zou willen opporren". Hij vertelt: "Op de meeste middel bare scholen blijft het muziekon derwijs beperkt tot de eerste en tweede klas. De lessen bestaan meestal uit het luisteren-naar- platen-met-uitleg en een biografie van de desbetreffende componist. Zelf doe je niets". Dan stokt zijn verhaal, maar zijn zwijgen houdt een kolom kritiek in. Het Oegstgeester duo heeft tijdens het concours twee verplichte delen moeten spelen uit de Punteado Suite van Maarten Komter, als mede twee door henzelf gekozen werken, een Sonate in d kl. t. van D. Scarlatti en een Spaanse dans uit "La vida breve" van Manuel de Fal- la, in een bewerking van Bert Maas. Hun programma werd opgenomen door de KRO. Open huis Voor belangstellenden: het tweetal is te beluisteren op de "Open- huis"-dag van de Streekmuzieks- chool Leiden (Rapenburg 22), mor genmiddag tussen 2 ijn 3 uur. In die tijd treedt ook een ensemble op met tien gitaren, een viool, een hobo, drie vedels, een blokfluit en een trommel. Het speelt een be werking van Ierse volksmuziek in een transcriptie van Bert Maas, die het geheel zal leiden. Rotterdam - Onze nationale bal lerina assoluta Alexandra Radius maakt van de hoofdrol in Gisel le". dat Het Nationale Ballet weer op het repertoire heeft genomen - gisteravond in premiere in de Rotterdamse Schouwburg - een indrukwekkende gebeurtenis. Haar Giselle heeft een weemoe dige elegance, zelfs in de waanzin-scene, die voortreffelijk past in dit hoog-romantische danswerk. Ze wordt daarbij zoals gebruiKelijk bekwaam gesteund door haar echtgenoot, Han Ebbe- laar, en in het tweede deel krijgt zij een krachtige tegenpool in Jeanette Vondersaar als konin gin van de Willis. Een zorgvuldig ingestudeerde voorstelling, op plekken bij de dezeieerste voorstelling nog niet vuurvast, maar zoiets moet op nieuw groeien. De overige solis ten zijn ruim voldoende, met de jonge Karin Schnabel als uit schieter met de duidelijkste thea terpersoonlijkheid en de ensem bles zijn behoorlijk getrained vooral in het tweede deel. De her ziening van de zwakke plekken van Petipa's schepping door Pe ter Wright is over de hele lijn een verbetering: het tweede deel heeft er meer karakter en duide lijkheid door gekregen. Het ge bruikelijke hoog-romantische decor is op het bekende stramien van Peter Farmer, die vooral voor de hofscènes oogverblindende kostuums maakte. In deze rolbezetting te zién zon dagavond in Scheveningen; de hoofdrollen worden gedanst door Maria Aradi en Henny Jurriens vanavond in Rotterdam, en za terdagavond in Scheveningen. Jaap Joppe NCRV-mede werkers kwaad over kritiek directeur Li Duivenvoorde ADVERTENTIE VOORSCHOTEN - Kasteel Dui venvoorde herbergde gisteravond niet alleen een in groten getale op gekomen auditorium, doch tevens het Amsterdams Strijkkwartet, dat uit.drie leden bleek te bestaan. Violiste Jeannette Herzberger moest wegens ziekte namelijk haar instrument in de kist en zichzelf in de koffer laten. Dat stelde het gere duceerde gezelschap voor het pro bleem een vervangend programma te brengen, dat bestond uit werken van Boccherini, Reger en Beetho- Voorwaar geen gemakkelijke op gave, doch de balans opmakend kan men zeggen dat het trio zich er goed doorheen geslagen heeft. Het eerste nummer, het Strijktrio in F, opus 14 no I van L. Boccherini, werd wat routineus behandeld. Als het opwarmertje. Dat is niet. geheel vreemd, want zou er in vroe ger eeuwen een hitparade hebben bestaan, dan zou dit werkje waar schijnlijk een hoge notering (met stip) gekregen hebben vanwege het ongecompliceerde, makkelijk con sumeerbare karakter ervan. Het Strijktrio in A kl. t., opus 77b van Max Reger stelde aanzienlijk hogere eisen aan uitvoerenden én publiek. Dit bij vlagen geestige, doch immer ingewikkelde muzi kale vlechtwerk werd het hoogte punt van de avond. De technisch knappe uitvoering, de homogeni teit en een goed opgebouwde span ningsboog lagen ten grondslag aan deze knappe uitvoering. Na de pauze kwam L. van Beetho ven aan de beurt met zijn Strijktrio in Es gr. t. opus 3. De uitvoering hiervan was wisselend van kwali teit. Vooral het begin kreeg een ietwat slordige behandeling: het leek er op alsof violist Jan Hulst die over het algemeen zeer geïnspi reerd en enthousiast speelde, zich hier een 'warmung up' gunde. Gena Scholtens op de altviool bood be scheiden, haast verlegen tegenspël. Dit werd gelukkig ruimschoots vergoed door een waarlijk schitte rende finale. Het enthousiaste ap plaus van het kritische publiek gold niet in de laatste plaats voor Ben de Ligt op de violoncel, die niet alleen de meest constante van de drie was, maar ook indruk maakte door zijn technische beheersing (onder andere in de pizzicato's) en zijn accurate samenspel. GERARD V. D. GEEST HILVERSUM - NCRV- medewerkers tonen zich ongerust en verontwaardigd over de verkla ring die directeur drs. M. Geerink Bakker heeft afgelegd in de open bare vergadering van de vereni gingsraad, naar aanleiding van de televisieuitzending van "Hier en Nu" op 21 mei jl. In deze uitzending beantwoordde minister Van Agt als lijsttrekker van het CDA op film gesproken vragen van politici en was er gelegenheid de minister in de uitzending telefonisch vragen te stellen. Ook trad het Farce- majeure-team op met liedjes en werd een fabel getekend en ge sproken. Door deze activiteiten kon minister Van Agt niet aldoor zijn betoog af maken. De NCRV heeft hierover* veel kritiek gekregen. Er waren verwijten als zou de NCRV onvol doende aandacht besteed hebben aan de lijsttrekker en aan het CDA zelf. Honderden leden zegden het lidmaatschap van de omroep op. Directeur Geerink Bakker excu seerde zich in de verenigingsraad- vergadering voor deze uitzending van "Hier en Nu". Hij noemde de liedjes van Farce Majeure mi splaatst. De presentator werd ner veus door de telefoongesprekken en kwam onder spanning te staan. Dit vond hij echter een natuurlijke zaak die niets heeft te maken met Alle tv-programma's onder voorbehoud. NEDERLAND I - 18.45 - Barbapapa (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 19.04 - Black Beauty, tv-serie (NCRV) 19.30 - Land of hope and glorv (NCRV) 20.00 - Spel zonder grenzen (NCRV) 21.35 - Journaal (NOS) 21.50 - Kojak (NCRV) 22.40 - Ja maarserie over het kolonialisme (NCRV) 22.50 - Journaal (NOS) 22.55 - Reportage jubileum Koningin Elisabeth (NOS) NEDERLAND II - 18.45 - Kortweg. Informatie Holland Festival (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 19.04 - De vrouw van zes miljoen (TROS) 20.00 - Journaal (NOS) 20.25 - Op losse groeven (TROS) 21.25 - Koning en keizer, tv-serie (TROS) 22.15 - Aktua TV (TROS) 23.05 - TROS Sport (TROS) 23.25 - Journaal (NOS) DUITSE TV .DUITSLAND I (Region, progr.: NDR: 19.00 Sportoverz. 19.30 Aktual. 19.45 Zandmannetje. 19.55 Nordschau-Magaz. 19.26 Die Madchen aus dem Weltraum, tv-erie. 20.59 Progr.overz. WDR: 19.00 Region, nws. 19.05 Progr.inform, en tekenfilm. 19.10 Michel aus Lonneberga, tv-serie. 19.40 Mit Bass und Bogen, tv-serie. 20.15 Hier und Heute. 20 45 Liedjesprogr.) 18.10 Muz.progr. 18.55 Journ. 21.00 Journ., weerber. en weerber. voor vakantiegan gers. 21.15 In Liebeeine 1 (take her, she's mme), speelfilm. 22.50 Der 7. Sinn. 22.55 Reportage. 23.20 Journ., weerber. en weerber. voor vakantiegangers. 23.35 Sport. 0.15 Tatort, misdaadserie. 1.45 DUITSLAND II 18.00 Sportma- gaz. voor jonge kijkers (vervolg). 18.40 Aktual. en muz. 19.20 Slapstick. 20.00 Journ. 20.30 Buit. reportages. 21.15 Do- cum. tv-spel. 22.40 Journ. 22.55 Kultur. magaz. 23.30 Der Magiër, tv-film. 0.15 Die weisse Wand (den Vita Vaggen), speelfilm. 1.25 Journ. DUITSLAND III 19.00 Sesam- strasse. 19.30 Tv-cursus schaken. 19.35 Progr. voor Joegoslavische werkne mers. 19.45 Consumententips. 20.00'In form. progr. 20.15 Inform, serie. 20.3Q Film. 21.00 Journ. en weerber. 21.15 Tv- cursus schaken. 21.20 Pianoconcert. 22.00 Inform, serie. 22.45 5 Freunde und das grosse Los (La belle equipe), speel film. TV Duitsland 3 WDR 18 00-18.30 Schooltelevisie. 19.00 Inform, progr. 19.30 Tv-cursus geschiedenis. 20.00 Zandmannetje. 20.05 Progr. voor Joe goslavische werknemers. 20.15 Tv- cursus schaken. 20.20 Inform, progr. 20.30 Tv-cursus dieren verzorging. 20.45 Region, nws. 21.00 Journ. en weerber. 21.15 Region, progr. 22.45 Docum. 23.30 .BELGISCHE TV uur 18.55 Teken film. 19.00 Zomeragenda. 19.10 Religieus progr. 19.40 Meded. en weerber. 19.45* Journ. 20.15 II Gattopardo, speelfilm. (In de pauze ca. 21.45 Journ). De VPRO reageerde onmiddel lijk gisteravond. Het feit dat de CRM-telling heeft uitgewezen dat deze omroep over een jaar moet verdwijnen als er geen forse ledenwinst wordt geboekt werd schitterend uitgebuit door een snijdend commentaar ge licht uit de laatste show van de heren Koot en Bie, aangevuld met een actuele tekst. Heel toevallig werd ook de te rugkeer geviej»d van dé comedy-serie "All in the Fami ly", waarmee de VPRO twee jaar geleden een forse leden winst boekte. Terug van heel lang weggeweest was het weer alleszins plezierig de avonturen van dit Amerikaanse gezin, dat in zijn burgerlijkheid en voor ingenomenheid nauwelijks verschilt van vele Nederlandse gezinnen te kunnen volgen. Dank zij zijn hang naar publici teit kregen we vervolgens een interessante documentaire te zien over een werkdag van pre sident Carter. Een onmenselijk bestaan eigenlijk, want in zo'n met besprekingen en ontvangs ten volgepropte dag is geen se conde ruimte, voor enige pri vacy of bezinning. Boeiend was om ook eindelijk eens te ver nemen wat de grote leiders in deze wereld aan beleefdheden uitwisselen als ze elkaar "bij de vliegtuigtrap" ontmoeten. Het zijn inderdaad huis-tuin- en keukenopmerkingen over het weer, de kinderen, de voor spoedige reis en andere be leefdheden die bij zulke ont vangsten worden uitgewisseld. Dat de VPRO reden van be staan heeft bewees ook de film "Het genadeoord" van Cherry Duyns, beelden van een pel grimage naar Lourdes. Wie eenmaal in dit bedevaar toord heeft vertoefd houdt er een griezelige herinnering aan over. Dat wil zeggen, de gezon de, nuchtere buitenstaander die zich niet aan de indruk kan ont trekken dat Lourdes een vlek keloos georganiseerde theater- produktie is, waarvan de plaat selijke middenstand handig profiteert Het onwankelbare geloof in de geneeskracht van Lourdes is voor die buitens taander een smartelijke erva ring. De Lourdes-ganger zelf proeft die sfeer veel minder. Geen wonder, want door zijn langdu rig ziek zijn en door zijn een voud des harten mist hij het vermogen door deze kitsch- fabriek heen te kijken. Voor hem betekent elke stap buiten de ruimten waarin hij noodge dwongen moet vertoeven een feest en mogelijkheid om zich aan de pijn en het verdriet van lotgenoten op te trekken. Met de aanpak en techniek die kenmerkend is voor de VPRO en waarvan andere omroepen steeds in een later stadium heb ben geprofiteerd is deze gang naar Lourdes een indrukwek kende reportage geworden. Datzelfde geldt trouwens ook voor de film "Gouden Jaren", een poëtisch werkstuk over Kröller-Müller van Hans Ver hagen. Paul van Beckum pro of contra CDA of Van Agt. Hij zei verder dat de verwijten van de NCRV-leden over onzuivere bedoe lingen ongegrond zijn, er was geen boze opzet in het spel. Wel noemde drs. Geerink Bakker verwijten van dilettantisme "niet misplaatst". Hij voegde er kan toe, dat de NCRV "op de beheersing van het medium tv kennelijk nog niet is uitgestu deerd". Later herhaalde hij deze verklaring in de Hier en Nu- radiQuitzending. Zowel tv-makers als andere personeelsleden zijn nu van mening, dat hun directeur niet achter hun staat. Naar werd mee gedeeld uit personeelskringen be reiden zowel de ondernemingsraad als andere personeelsgroeperingen protesten voor. ADVERTENTIE HILVERSUM I Vrijdag 10 juni KRO: 18.00 Echo magaz. (vervolg). 18.30 Nws. 18.41 Marktberichten, 18.44 (S) Filmklapper, filmsnws. 19.30 (S) Edwin, praten en zin gen. 20.00 (S) In antwoord op uw schrijven. 21.00 (S) Van Dijk ën Schoon- derwalt BV, lichte muz. 21.15 (S) Dr. Grol en de internationale lol. 21.45 (S) Jazz 298. 22.25 Overweging. 22.30 Nws. 22 40 (S) Goal, progr. rondom de sport. 23.55 Nws. HILVERSUM II tieke partijen. NOS: 20.00 Nws. 20.05 (S) Holland Festival 1977: Rotterdams Fil harmonisch Orkest en sopraan, klass. orkestmuz. en operafragmenten. (In de pauze: interviews). 22.40 Schoolradio. 23.00 (S) Met het oog op morgen, met om 23.05 Aktual.overz.; 23.10 De krant van morgen; 23.20 Den Haag vandaag; 23.52 Even ontspannen voor het slapen gaan, voea. 23.55 Nws. HILVERSUM III T^0 NOS: 18.03 De vakaturebank. 18.10 (S) NOS-maal. VERONICA: 19.02 (S) De Nederlandse top-40. VPRO: 20.02 <S)' VPRO-vrijdag- op-drie. 23.02 Radio Vrij Belgie. 24.02 (S) Amigos de Musica. AVRO: 1.02 (s) Radio Pandora. 2.02 (S) 'n Nachtje AVRO. (2 .02-3.00 Jan Steeman; 3.02-7.00 Ad Vis- HILVERSUM I JATERDAG 11 JUNI VARA. 7.00 Nws. 7.02 (S) Dag zomer, muziek en vakantietips (7.30 Nws. 7.41 Dingen van de dag). 8.30 Nws. 8.36 Gym nastiek voor de huisvrouw. 8.45 (S) Voor zolang-Robert Long. gesprekken, in formatie en muziek. 10.30 Nws. 10.33 (S) Z.I. 12.26 Mededelingen voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 (S) In de Rooie Haan. lichte muziek en aktualitei- ten. 14.30 (S) Nederlandse Artiesten Re- 15.30 Nws. 15.33 (S) De Rode loper. HILVERSUM II _nnM iROS. 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnastiek. 7.20 Ontbijt- soos, lichte en populaire klassieke mu ziek. (8.00 Nws. 8.11 Aktua- ochtendeditie. 9.35 Waterstanden). 10.00 Tien om kindershow. 10.30 Aktua- sportcafe. (11 00 Nws.) 11.30 Wegwezen. OVERHEIDSVOORLICHTING: 12.49 Exportiviteiten: nieuws, wenken en ad viezen op exportgebied. TROS. 13.00 Nws. 13.11 Aktua II. 13.30 Louis Arm strong Story. 14.30 Cabaretcetera. 15.00 Voorzichtig...breekbaar. 78- toerenplaten. 15.40 Stef Meeder speelt op uw verzoek. 16.00 Nws. 16.03 De Eu roparade. 17.55 Mededelingen. HILVERSUM III NCRV: 7.02 (S) Pop Station. 8.03 (S) Happy Sound. 8.55 Eerlijk gezegd. 9.03 (S) In. 10.03 (S Mu ziek bij de koffie. 12.03 (S) Los Vast, ge varieerd muziekprogramma. 14.03 (S) Bij Barend. 16.03 (S) Sportshow. HILVERSUM IV RADIO HILVERSUM 4 ZATERDAG 11 JUNI VOOR 18 UUR AVRO 7.00 Nws. 7.02 (S) Reveille, kamer- en orkestmu ziek. 9.00 Nws. 9.02 Radiojournaal. 9.05 (S) Klassieke pianomuziek. 9.40 AVRO- thema. 10.00 (S) Residentie Orkest met piano. 12.00 (S Pistache. (14.00 Nws. 14.02 Radiojournaal). 14.30 (S) Klassieke en moderne muziek uit Duitsland. 16.00 In de wetenschap dat.. 16.20 (S) Koor muziek. 16.45 Radiojournaal.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1977 | | pagina 5