Kaastosti Internationale erkenning voor gebroeders Taviani Jij zet even dat knoopje aan Dan maak ik intussen een laar lekkere kaastosti'; Koop en verkoop van films tussen de groten MET "PADRE PADRONE' Pa's goed eten. Belmondo schittert in goed gemaakte film van Yerneuil HAAGSE BIOSCOPEN VRIJDAG 3 JUNI 1977 CANNES - Van het dit jaar rijk met Nederlanders bezette firmament van de Cote d'Azur - er waren helaas juist minder eigen films te bieden - trokken er twee in het bijzonder de aandacht. Dat waren Dory Kok, juist door de Bioscoopbond benoemd tot de ambassadrice van onze nationale film en Pieter Goedings, het bekendst als de exploitant van „The Movies" in Amsterdam, het theatertje, dat in nostalgiesfeer met een gedurfde film keuze heel wat liefhebbers in deze magere jaren weet te trekken. Hij nam het gedurfde initiatief een stand te huren in het festivalpaleis, waar voornamelijk landelijke organisaties met hun filmaanbod vertegen woordigd waren. De groten in ons filmbedrijf keken er verrast van op, schudden zelfs ongelovig met het hoofd om zoveel koene ondernemings zin. Even leek er een felle concurrentiestrijd te zullen ontbranden tussen Goedings' stand, waar ook Fugitive Cinema in participeerde en de officiële Nederlandse stand, waar Rijks Voorlichtingsdienst en Nederlandse Bio scoop Bond in resideren. De vrede werd snel getekend in de overweging dat samenwerking ieder het best dient. Het was al jaren opgevallen, dat er voor een klein land als het onze, maar moeizaam tussen het breed ellebogend geweld van de grootmachten wat ruimte te verwerven is. Een film als „Max Havelaar" bijvoorbeeld, die voldoende spectaculaire en exotische elementen in zich heeft om interna tionaal te kunnen meedoen, heeft dat marktgebied nog niet helemaal gevonden. Men kan van Nederlandse filmproducenten niet verwachten, dat zij alom tegenwoordig zijn om die belangstelling levend te maken bij de filminkopers uit diverse landen. Dory Kok staat hen daar nu desgewenst in bij. Het is natuurlijk een functie, die tijd nodig heeft om resultaten op te leveren. Men moet je kennen om te weten wat men aan je heeft. Nu is zij al zoveel jaren met hart en ziel het filmbedrijf toegewijd, dat zij met die contacten geen moeite meer heeft. Heel wat jaren zag men haar in Cannes met Ge Dujardin, toen directeur van Gofilex, juist om films te kopen. Nu moet het dan in omge keerde richting gaan gebeuren. Haar carrière is gekenmerkt door die af wisseling van steeds een andere functie in het bioscoopbedrijf. Haar vader heeft haar de voorkeur voor de bewegende beelden bijgebracht. Die had zelf een projector thuis staann waarop hij „De klokkeluider van de Notre Dame" met Lon Chaney liet zien. Daar heeft zij de nog steeds werkende schrik voor'griezelfilms ook aan overgehouden. Zij begon als telefoniste bij RKO-pictures, stapte over naar Universal, waarvan de directeur toen, Wim Hemelraad, in haar de filmverkoopster zag, booker zoals dat heet. Meer haar draai' vond ze later bij de kleine onafhankelijke kantoren, waar je tenminste ook zeggenschap in de inkoop hebt, wat belangrijk is als je bioscoopeigenaren moet gaan overtuigen overal in het land. Die functie is steeds moeilijker geworden sinds de gouden jaren van de bioscoop en men zich niet meer kan beperken tot het inzetten van een willekeurige film. Teamsfeer Zij heeft in haar loopbaan merkwaardige klanten leren kennen. Dory Kok herinnert er zich een, die met een stopwatch in de hand de rusttijden tussen de actiemomenten bepaalde en daarop zijn keuze maakte. Met veel plezier kijkt ze vooral terug op de Gofilex-periode omdat in de periode dat zij onder meer ook de public relations-kant van het vak ging doen, zij in een echte teamsfeer kon werken. Het uitbrengen van de Oswalt Kolle-films werd een succes, maar ook een zeer eigen keuze, de film „Sla nooit een vrouw, zelfs niet met een bloem" sloeg verrassend aan. In de heksenketel van Cannes is zij aan haar nieuwe werk begonnen. „Het wegbrengen van de Nederlandse film is geen broodje van de bakker", stelt zij vast. „Wij moeten er internationaal voor gaan denken". Vreemde vogel Als er een prijs zou moeten gaan naar de figuur, die het Nederlandse bioscoopwezen de laatste jaren het schilderachtigst kleur heeft gegeven, dan zou Pieter Goedings het eerst in gedachten moeten komen. Hij is een vreemde vogel in de bijt en hij werkt stellig niet altijd volgens het boekje. Maar hij stopt krenten in het brood, die elders wel eens ontbreken. Hy kreeg een technische opleiding en een foldertje op school deed zijn gedachten uitgaan naar het vak van operateur. Daarmee was hij trouwens niet helemaal onbekend meer sinds hij als knaapje thuis een stomme 35 mm projector naar binnen haalde. Te beginnen met de Cineac verliep zijn carrière langs een reeks Amsterdamse bioscopen naar een bredere functie in het Leidsepleintheater. In de jaren vijftig, toen iedereen verguld raakte van Fellini, ging hij kijken naar Humphrey Bogart, die toen in de kritieken werd afgedaan als "achterbuurtpret". Hij heeft zijn films nu opnieuw, gekocht en met voldoening vastgesteld, dat ze inmiddels in de filmhemel zijn toegelaten. Die stap kon hij doen sinds hij zich op de Haarlemmerdijk over het failliete Hollandia-bioscoopje ontfermde en dat eigenhandig tot een sfeervolle ruimte omtoverde. Zijn technische achtergrond had gemaakt dat hij veel aandacht aan de presentatie schonk. Pieter Goedings, die ook in Cannes zeer karig leeft, gelooft dat eerst je bioscoop perfect moet zijn en datje dan pas in een Mercedes kan gaan rijden. Pim en Wim leenden hem geld voor de inrichting van The Movies en hij ging op zoek naar films, waarmee hij een publiek zou kunnen bereiken. gebroeders Taviani weet zich onder het juk van zijn heerszuchtige gfl vader uit te werken. CANNES (SP) - Na ruim twee weken, dat de der tigste festivalinspanning aan de Riviera ook voor de jury duurde, heeft de jury zijn wijsheid over de beste prestaties laten gelden. De Toscaanse ge broeders Taviani verwierven met hun op het boe renland in Sardinië zich ontwikkelende strijd tussen vader en zoon, „Padre padrone" de hoog ste eer. In het bedrijf werden wenkbrauwen gefronst. Als nieuwkomer dring je niet gemakkelijk binnen in de gevestigde orde. Fehers "Rovers-symd fonie" were de eerste, ruim vijf jaar geleden. Toen hij bij gebrek aan aanbod bij de Russen "King Lear" afnam werd hij als bondslid op de vingers getikt. "Welke film kan ik dan draaien'?" was zijn vraag. Men kon Realisme hem niet helpen. Dan moet Uzelf maar een verhuurkantoor beginnen stelde men. Men gunt het tweetal die eer graag. Zij worden beschouwd als repre sentanten van de politieke Ita liaanse cinema. Door het gedrang van toptalenten in Italië bleven zij geruime tijd internationaal onder gewaardeerd. Na hun geestrijke sa tire „Allonsanfan" stelde deze ka rakterstudie, welke nu werd ge lauwerd, enigszins teleur. Enfin men zal er zich over enkele maan den hier een oordeel over kunnen vellen, want Film International heeft er inmiddels de rechten op- verworven. Hoe het in zo'n jury toegaat wordt pas meestal jaren later bekend. De voorzitter heeft een machtige stem. Wie zal zelfs kunnen voorkomen als die naar voren stapt om de uitslag bekend te maken, dat hij niet de uitkomst van het jurygevecht be kend maakt, maar zijn eigen voor keur? Simenon schijnt dat in 1960 te hebben geleverd toen hij Fellini's „La dolce vita" eigenmachtig de hoogste eer toekende. De andere juryleden waren sprakeloos. Zeker is dat het in een zeer verscheiden samengesteld gezelschap altijd een zaak is van alles internationaal mooi verdelen. Een prijs naar het zuiden, maar ook een naar het noorden, een bekroning hier maar dan ook daar. ten gelden om de realistische schil dering van „Padre padrone" zwaar te laten wegen. Dat Fernando Rey eens de prijs voor de beste acteur deelachtig zou worden, is een daad van eenvou dige rechtvaardigheid. De Span jaard, bekend uit vele Bunuel-films en uit „The French connection", viel die eer te beurt met de vertol king van een vaderrrol in de Spaanse film van Carlos Sau- ra, „Elisa vida mia". Voor de dames werd het moeilijker. Drie vrouwen in de jury zullen de toegewijde prestatie van Monique 'Mercure in het licht van de vrou wenemancipatie in de Canadese film ,,J. A. Martin, photographe" ook daarom zwaar hebben laten wegen. Maar het eigengereide vreemde wezentje dat Shelley Du- vall in „Three women" op het tapijt bracht als vaste Robert Altman actrice, was ook een Gouden Palm waard. Wat mij betreft had Isabelle Huppert, de Franaais^er voor haar in zichzelf gekeerde meisje in Go- retta's veronachtzaamde „La den- telliere", best bij gemogen in de lijst onderscheidingen. Duels De speciale prijs voor het beste de buut was beschoren voor „The duellists" van de Engelsman Rid ley Scott, die zich vele jaren met commercials heeft bezig gehouden en nu bleek tot een wondermooie aan romantische schilders herinne rende vertelling te zijn gekomen op basis van een verhaal van Joseph Conrad. Het was niet verwonder lijk, dat Kubricks „Barry Lyndon" in visuele vergelijking nogal eens te horen viel. Een vechtgraag heet hoofd daagt tijdens de Napoleonti sche oorlogen een Franse landge noot uit om een kleinigheid. Overal waar hun wegen zich weer kruisen worden ook de degens gekruist of de revolvers getrokken. Ondanks dit herhaaleffect blijft deze Engelse film over een Frans gegeven door zijn schitterende en vitale enscene ring voluit boeiend. retta - voor Nederland door Pieter Goedings geimporteerd - noemde ik al.Maar „Una giornata particola- re" van Ettore Scola heeft op een voortreffelijke manier de kwalitei ten van een aansprekende pu blieksfilm in zich, zeker ook door de geinspHreerde rollen van Sophia Loren en Marcello Mastroianni. De prijs van de meest miskende film - en in een vertoningsgeweld van honderden films is dat niet ver wonderlijk - mag best toegekend worden aan "Bang!" van de Zweed Jan Troell voor zijn klinische door lichting van een leraar op het ken teringsmoment van zijn leven. Het blijft teleurstellend, dat vooral van de Amerikaanse kant de nei ging bestaat alleen die films te stu ren, die nadrukkelijk extra aan dacht en publiciteit) nodig hebben. Dat het nieuwe filmsei^oen een te kort zou hebben aan goede (Ameri kaanse) publieksfilms, mag op grond van dit festival daarom niet worden gezegd. Voor de Franse film (in de Nederlandse verto ningspraktijk op de tweede plaats) zal een betere selectiepraktijk moe ten worden gevonden, want de in het officiële festival geplaatste films blijven al jaren achter bij de kwaliteit, die de Franse cinema waar kan maken. Ook films die in Frankrijk al in roulatie zijn gegaan zouden mee moeten kunnen din gen om het aanzien in stand te- houden. wel zeker dat i de Shelley Duvall, al bekend als het Italiaanse groupy uit "Nashville", reikte naar Uitstraling Dat had men niet tegen de verkeerde gezegd. De man met een mysterieus lachje trok naar Parijs, niet met veel taalkennis gewapend, maar wei-met de uitstraling van laten-we-die-man-maar-helpen. •V^or tienduizend gulden veroverde hij de hervertoningsrechten van "Les enfants du paradis". Die investering kwam in vele tienvouden terug. Al leen de vertoning op tv al leverde hem meer op! Hij had nu meer armslag, luisterde goed naar wat er in de filmwereld om hem heen gaande was. Niet alleen durfde hij zijn vingers uit te strekken naar een type films, waar geen Nederlandse verhuurder zich al jaren meer aan had durven wagen, nij ontdekte ook regisseurs voor ons land als Goretta, Borowczyk en anderen. Vorige week zag men gmen hem wat onrustig door Cannes dwalen. Hij had al de aanstaande films van Goretta en enkele anderen gekocht. Met een fijne neus, die hem misschien wel eens benijd zal worden. Misschien heeft het vaak door het cabineraampje kijken hem dat talent bijgebracht, want in zijn grpeiende pakket films zijn er niet veel, die op de plank blijven liggen. Zijn portefeuille van nieuwe films is bepaald indrukwekkend: Goretta, Saura, Faraldo, Bunuel, Varda, Fassbinder, Malle, Ritchie, Has. De echte filmliefhebber gaat het hart open. Deze gedrevene in de film heeft bij de buitenlandse producenten vertrouwen kunnen wekken. Niet te groot Goedings gelooft in de toekomst van de kleine bioscoopjes. De grote restaurants hebben plaats moeten maken voor de bistroüs, de superbak kerijen voor de warme bakkertjes. Zijn grootste zorg is niet een te grote onderneming te worden. Maar inmiddels krijgt The Movies er dit najaar nog een klein zaaltje en een restaurant bij en heeft hij inmiddels ook interesse in Groningen gekregen. Als je goede films niet kan huren, koopje ze zelf. Nog een stap verder is ze zelf maken. Vandaar dat hij Adriaan Ditvoorst de kans gaf "ongesubsi dieerd zijn "De mantel der liefde" te draaien. In de produktiesfeer staat voorts een samenwerking met het Duitse Verlag der Autoren en Eckel- kamp op het programma. Pieter Goedings blijkt gouden handen te hebben bij zijn ondoorgronde lijke glimlach. „Hij is een toneelspeler", roept men in het bioscoopbedrijf wel van hem. We zullen meer van hem horen. Verliezers Cannes werd in zijn aflevering van dit jaar toch wel getekend door het ontbreken van films, waar het pu bliek als een man voor overeind kwam. Ook als men bedenkt dat de gerenommeerde meesters door gaans buiten mededinging ver schijnen, blijft die overweging. Niettemin zijn er in de prijzenregen toch wel enkele films onbekroond gebleven, die beter lot verdienden. „La dentelliere" van Claude Go- Algemeen In het algemene aanbod, dat via de markt in meer dan twintig theaters in Cannes werd vertoond om ko pers te lokken (die ditmaal een lich telijk verloren indruk maakten) overheerste de impressie dat de golf van sex en bruut geweld nog maar een klein golfje is. Van de Na- derlandse films biedt gezien de eerste contacten Ate de Jongs de buut „Blindgangers" het zonnigste vooruitzicht op een internationale toekomst. ADVERTENTIE Weet je wat7 Wie 't eerst klaar is. „Le corps de mon ennemi"; hoofd rollen: Jean-Paul Belmondo, Marie-France Pisier en Bernard Blier; regie: Henri Verneuil; thea ter: Luxor; leeftijd: 18 jaar. Jean-Paul Belmondo en regisseur Henri Verneuil hebben in de loop der jaren samen al heel wat films op hun naam staan. Niet alleen dat is al een bewijs dat die twee het best met elkaar kunnen vinden, maar ook hun ladtste co-produktie „Le corps de mon ennemi" (waarom kan dat nu niet gewoon letterlijk vertaald worden en verzint men een mi splaatste kreet als „Moord in de na chtclub"?). Het plezier en enthou siasme straalt van het doek af. Re sultaat is dan ook een uitstekend in elkaar zittende, met veel vaart ge maakte psychologische thriller. Opvallend trouwens dat dit soort films meestal uit Frankrijk afkom stig zijn. Zou dat nu alleen komen om dat ze er zulke uiterst geschikte acteurs voor hebben? Noem ze maar op: Alain Delon, Lino Ventu ra, Jean-Louis Trintingant en na tuurlijk Jean-Paul Belmondo. Die laatste is in „Le corps de mon en nemi" Francois, een jongen van eenvoudige komaf die een verhou ding krijgt met Gilberte Liegard, dochter van de directeur van de plaatselijke textielfabriek. Fran cois weet de zeer invloedrijke pappa Liegard voor zich te winnen en wordt mede daardoor manager van de poenige nachtclub in het stadje. Als hij zich in die functie verzet tegen de verkoop van her oïne in de club wordt de moord op een lokale voetbalster en een ani- meermeisje hem in de schoenen geschoven. Na zeven jaar gevange nisstraf keert hij terug om wraak te nemen. BART JUNGMAN Terug in Leiden CAMERA - "De klokkenluider van de Nótre Dame", met Char les Laughton als de gebochelde. Blijvers LIDO I - "Silver Streak Ex presse" erg gekke gebeurtenis sen in een sneltrein. LIDO II - "Rocky", boeiend en bloederig verhaal over een straatvechter die de boksmatch van zijn leven mag spelen. LIDO III - "Network" met de inmiddels overleden Peter Finch in de hoofdrol. Televi siemaken als een allesverte- /ende passie. STUDIO - "Het debuut", de er varingen van een 14-jarig meisje met de liefde. TRIANON - "Twee missiona rissen voor Mokum", ofwel priesters met zeer harde vuis- Kindermatinee CAMERA - "Kara Ben Nemsi". REX - "Peter en de vliegende autobus". Nachtfilms CAMERA - "The parallax Rex "Verpleegstersrapport" - Na de rapporten over huisvrouwen en schoolmeisjes is nu het zieken verzorgend personeel aan de beurt. De film speelt zich gro tendeels af in uniform, maar dan niet in de bekende ver- pleegstersschorten APOLLO 1: "Car wash", dag. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. 2.00, 4.15, 7.Ö0 en 9.15 uur. 14 jaar. APOLLO 2: "De gebochelde van de Notre Dame", dag. 2.00, 7.30 en 9.45 uur, zo. 2.30, 4.45, 7.30 en 9.45 uur. 14 jaar. ASTA: "All this and world war II", dag. 2.30, 7.00 en 9.30 uur, zo. 1.30,4.00, 7.00 en 9.30 uur. 14 jaar. BIJOU: "Bretonse peper", dag. 2.00, 7.30 en 9.45 uur, zo. ook 4.15 uur. 18 jaar. CALYPSO: "Casanova", dag. 2.00 en 8.00 uur. 18 jaar. CAMERA: "Je taime moi non plus", dag. 2.15,7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.30 uur. 18 jaar. CINEAC: "M.A.S.H.", dag. 7.00 en 9.30 uur. 18 jaar. CORSO: "Spartacus", dag. 2.00 en 8.00 uur. 18 jaar. DU MIDI: "Irma la Douce", dag. 8.15 uur, zo. 4.00 en 8.15 uur. 14 jaar. EURO: "The sound of music", dag. 1.45 en 7.45 uur, za., zo. en woe. 3.45 en 7.45 uur. AL. METROPOLE 1: "Het debuut", dag. 2.00, 6.45 en 9.15 uur, zo. 1.30, 4.00, 6.45 en 9.15 uur. 18 jaar. METROPOLE 2: "A star is born", dag. 2.00,6.4'5 en 9.30 uur, zo. 1.15,4.00, 6.45 en 9.30 uur. 14 jaar. METROPOLE 3: "Op de tippel- toer", dag. 2.15, 7.00 en 9.15 uur, zo. 1.30,4.15, 7.00 en 9.15 uur. 18 METROPOLE 4: "Rocky", dag. 2.15, 6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15, 4.00, 6.45 en 9.30 uur. 14 jaar. METROPOLE 5: "Network", dag. 2.15, 7.15 en 9.45 uur, zo. 1.45, 4.15, 7.15 en 9.45 uur. 14 jaar. ODEON 1: "Big bad mama", dag. 1.45, 6.45 en 9.30 uur, zo. ook 4.15 uur. 18 jaar. ODEON 2: "De killer van Cen tral High", dag. 2.00,6.45 en 9.15 uur, zo. ook 4.30 uur. 18 jaar. ODEON 3: "Cross of iron", dag. 2.00, 6.45 en 9.30 uur. 18 jaar. ODEON 4: 't Is feest vandaag", dag. 2.15, 7.15 en 9.45 uur, zo. ook 4.45 uur. AL. OLYMPIA: "Jesus Christ Su perstar", dag. 2.00 en 8.00 uur. AL. PASSAGE: "Tentacles", dag. 2.00, 7.00 en 9.30 uur, za. en zo. 1.30, 4.00, 7.00 en 9.30 uur. 14 jaar. ROYAL '70: "Inslikken en doorgeven", do., za. en zo. 2.00 7.00 en 9.30 uur, vr. 2.00 en 6.45 uur, ma. 2.15 en 8.00 uur, di. en woe. 2.15 uur. 18 jaar. ROYAL: "De zeeduivels van Kau-Lun", ma., di. en woe. 2.15 en 8.00 uur, do. t/m zo. 2.00,7.00 en 9.30 uur, za. en zo. ook 4.30 uur. 14 jaar. STUDIO 2000: "Silver streak expresse", dag. 7.00 en 9.30 uur, do., vr., za., ma. en di. ook 2.00 uur. 14 jaar. DE UITKIJK: "Un elephan ca trompe énormémerjt", dag. 2.00, 7.00 en 9.30 uur. 14 jaar.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1977 | | pagina 19