torpel OUDE RIJN 28 LEIDEN DUS0SWA B.V. 3M feliciteert de gemeente Zoeterwoude met haar 700 jaar 3M ..'n Wereld van Ideeën Kom Renaissance kasten kijken bij Corpel (uit voorraad leverbaar) Zeeuwse kast TEL. 071-123431 Rankenkast KINDERRIJWIEL v a 3 jaar met zijwielen 59 90 KINDERRIJWIEL v a. 4 jaar met zijwielen 99.50 KINDERRIJWIEL v.a. 6 jaar uitneembare bovenhuis 107.50 KINDERRIJWIEL v.a. 9 jaar 129 KINDERRACERIJWIEL met 4 versnelt164.— CHOPPERS v.a149.— VOUWFIETS met verlichting 145.— SPORTRIJWIEL met verlichting 149. met knijprem 10 - meer SPORTRIJWIEL met 3 versnell. compl199. OPOE FIETS ..269.50 STOKVIS LUXE FIETS geheel compl245.— SUPER SPORT RIJWIEL 5 versnell. compl270.— RACERIJWIEL 8 versnell. leerzadel TRIMFIETS met aluminium krantstel 10 versn. BATAVUS RACERIJWIEL 10 versn. compl. ENGELS RIJWIEL 3 versn. stalen kettingkast met trommelrem 225.— 450.— 435 319.— 399.— Rijwiel van Hollands fabrikaat met gesloten kettingkast, u qq rn compleet met verlichting, slot, jasbeschermer en pompje I "".OU Inruil oud rijwiel mogelijk eigen reparatieafdeling OP ALLE RIJWIELEN 1 JAAR GARANTIE Turfmarkt 1-2-3-Leiden - tel. 124409 - geen filialen ara 3M NEDERLAND BV POSTBUS 193 LEIDEN TELEFOON 071769330 (Da's ook toevallig! 3M viert dit jaar haar 75e verjaardag Dank u!) ROMEINEN Al in de oudheid leefden hier mensen, die, zo leert ons de overlevering, in holle boomstammen de Rijn af zijn komen zakken. De Kaninefaten en Batavieren woonden in nederzettingen op die plaat sen waar geen onmiddellijk gevaar be stond te verdrinken in de talrijke moe rassen. Naast die moerassen hadden onze voorouders ook te kampen met de rege lmatig buiten zijn oevers tredende Rijn. Die overstromingen hadden toch ook hun voordeel, want de door de rivier meege- spoelde klei maakte het land vruchtbaar. De komst van de Romeinen met hun wa terbouwkundige kennis bracht hier ver andering in. Om te voldoen aan de machtshonger van de Romeinse magistra ten stootten de legioenen rond het begin van de jaartelling steeds verder door in de Noordelijke streken, daarbij de bevolking met harde hand onderdrukkend. Onder leiding van de opperbevelhebber van het Neder-Germaanse leger Corbulo werden zelfs de Friezen verslagen. Rome stelde echter geen prys meer op veroveringen in dit onherbergzame, drassige land en beval Corbulo zich terug te trekken achter de Rijn, waardoor deze rivier ruim drie eeu wen de natuurlijke grens van het Ro meinse keizerrijk zou blijven. Ten r.oorden van de Rijn woonden de Friezen, met wie nog wel handel werd gedreven. Beide par tijen spraken af een brede strook nie mandsland in stand te houden. Corbulo liet de linker Rijnoever verhogen en er versterkingen aanleggen. De vesting op wat nu de Hoge Rijndijk genoemd wordt kreeg de naam Castellum Matilo (Roomburgh), waar 600 soldaten gelegerd waren. Nu er verder geen Barbaren meer waren om te verslaan zette Corbulo zijn mannen maar aan het graven. In 47 n. Chr. werd een kanaal van de Maas naar de Rijn aangelegd, de Vliet. Voorheen moesten de Romeinse galleien over de grillige Noord zee om hun versterkingen aan de Rijn te bereiken. De Vliet bood de mogelijkheid gebruik te maken van een beschutte bin- nenvaartwcg. Bij die werkzaamheden zal ongetwijfeld wel een deel der Germaanse bevolking zgn ingezet; de Arbeitseinsatz was bepaald geen uitvinding van latere bezetters. Ook in de Romeinse legioenen dienden niet- Romeinen. Hier waren dat vooral de Bata vieren die bij de legerleiding bewondering opriepen wegens hun capaciteiten als ver kenners. De eeuwen durende aanwezig heid van de Romeinse bezetters heeft na tuurlek haar sporen in de bodem achter gelaten. De fundamenten van het Castel lum Matilo werden in 1502 door een boer die aan het ploegen was ontdekt. De mu ren van de vesting moeten 6 voet dik ge weest zijrt over een lengte van 200 voet in het vierkant. Tevens werden allerlei ge bruiksvoorwerpen opgegraven. Op het in Voorschoten gelegen kasteel Duiven voorde wordt een fraai inschrift van het Castellum bewaard. KERK Met het vertrek van de Romeinen, die immers huiswaarts gingen om Rome te beschermen tegen de oprukkende barba ren, stak de oorlogsdreiging de kop weer op. Gedurende de bezetting leefden de volkeren hier in vrede (Pax Romana), maar nu pakten in heel Europa de volks stammen hun spullen in om elders hun geluk te beproeven, tot deze verhuizing min of meer gedwongen door uit het oos ten komende Hunen. Onze voorouders hadden wel belangrij kere dingen aan hun hoofd dan het in standhouden van de Romeinse bouwwer ken en kanalen. De Vliet verzandde dan ook in het Westland en werd nog spora disch gebruik, de vestigingen en villa's van Romeinse makelij vervielen tot ruines. Een uiters rumoerige tijd. Hoewel de Romeinen zich al tot het Chris tendom bekeerd hadden, raakte na hun vertrek het Christendom een beetje in het slob Er waren nog wel missionarissen die hun riskante werk deden, maar zij kwa men uit Engeland. Enerzijds omdat het Christendom een goede voedingsbodem had gevonden in de Keltische cultuur en anderzijds omdat de bewoners van de Ne derlanden niets moesten hebben van Frankische missionarissen, die gezien werden als voorlopers van de latere Fran kische overheersers. Zo zien we dat de Angel-Saksische prediker Lebuines bij Katwijk voet aan wal zet. Eerst reisde hij naar Deventer om de Sak sen van zijn gelijk te overtuigen, maar de Saksen verjoegen hem, daarna kwam hij naar de vredelievender Rijnstreek en bouwde by de nederzetting Suetan, het la tere Zoeterwoude, in de tweede helft van de 8e eeuw een kerkje. Het houten kerkje, dat in woelige tijden ook gebruikt werd als vesting, heeft vermoedelijk gestaan in Uit erdijk, alwaar al sinds mensenheugenis "paadjes samenkwamen die door moeras sen leidden. Het ging de kerk voor de wind: al in de 9e eeuw bezat de kerk 9 boerderijen. In 1280 werd in Sutwoude de eerste kerk als Le- buineskerk gebouwd. De oude Pieters kerk in Leiden is een afsplitsing van deze Lebuineskerk. Een groepje Zoeter wouers op de plaats van wat nu Leiden is wilde hier in 1121 hun eigen kcrkelüke gemeenschap vormen en stichtte een ka pelletje. De bewoners van de Hoge Rijn dijk waren voorlopig nog aangewezen op de kerk in Leiderdorp. Over kerkelijke ei gendommen werd door de graven van Hol land geen belasting geheven en dat zette kwaad bloed bij de boeren, die, ter com pensatie van de gederfde belastingin komsten, extra zwaar werden belast. De kerk had namelijk grote stukken land en veel boerderijen in eigendom. Eenmaal zijn de Zoeterwouers zover gegaan dat zij de zusters van het klooster Roomburg voor de rechter sleepten en eisten dat ook zij belasting zouden betalen, aan welke eis door het hof werd voldaan. "De eeuwenoude Dorpskerk Een wipwatermoleneen van het betrekkelijk kleine aantal molens dat Zoeterwoude rijk is. SUETAN In deze tijd deed Floris V zijn leenman Dirck van Santhorst de ambacht Suetan cadeau. Tegenwoordig spreekt men ook wel over „het verdwenen dorp" als men ambacht bedoelt, omdat het toenmalige Suetan niet het huidige dorp is, maar een gebied bij de Weipoortse Vliet. Daar, 600 meter bij de monding in de Rijn vandaan, heeft ook het kasteel Swieten gestaan, dat gebouwd werd omstreeks 1300. De plaats is nauwkeurig te bepalen, w ant de slotgracht en een deel der fundamenten zijn er nog. Nadat het kasteel in 1717 verbouwd werd tot een luxe buitenplaats is het uiteindelijk honderd jaar later afgebroken. Inmiddels was het huidige dorp tot ontwikkeling ge komen en ging het. het oude Suetan geleidelijk aan overvleugelen. Dat kreeg in de 15e eeuw ook een andere naam: de Weipoort, waarmee bedoeld wordt dat hier slechts weinig mensen wonen. Er zyn meerdere theorieën over het ont staan van de naam Zoeterwoude. Het aan- nemelykst lykt de theorie, die „Zoeter" terugvoert op „Suetan". Dat woude slaat op de vroegere aanwezigheid van een bos spreekt voor zich zelf. LIJDEN De gemeente Zoeterwoude beslaat een groot grondgebied. In de middeleeuwen was Zoeterwoude nog aanxienlijk groter; tot aan „de Vink" en het Rapenburg in Leiden strekte de ambacht sich uit, seer tot ongenoegen van die stad. Om haar poorters te huisvesten moest Leiden uit breiden, wat ten kostte ging van Zoeter woude. Verscheidene keren (de laatste maal in 1966) annexeerde de stad grondgebied en dat is haar door de Zoeterwouers niet in dank afgenomen. Nog op andere wijzen moest Zoeterwoude lijden onder Leiden. Van de graven van Holland kreeg Leiden het gedaan dat bin nen 3 mylen van de stadsgrenzen geen in dustrie gevestigd mocht worden om haar eigen (laken)industrie te beschermen. Tapperijen waren maar liefst tot op 2km verboden, omdat anders handige dorpe lingen de poorters als klant zouden krijgen zonder dat zy stadsbelasting en accijns moesten betalen. Dit alles valt evenwel in het niet vergele ken met wat Zoeterwoude zich bij het ont zet van Leiden moest laten geschieden ONTZET Om Leiden in handen te krijgen pasten de Spanjaarden de tactiek van het uithon geren toe. Zij legden een driedubbele ring van schansen rond de stad, versterkten de omliggende dorpen en wachten verder de gebeurtenissen af. Zonder de komst van de Geuzen was de stad zeker in han den van de vijand gevallen, want honger, pest en de daaruit voortvloeiende twijfel demoraliseerden de Leidenaars in hoge mate. Maar de Geuzen, onder leiding van Boisot, waren in aantocht. Willem van Oranje zag als beste oplossing het onder water zetten van het land om zo de Spanjaarden met een vloot in de rug te kunnen aanvallen. Daj dit ten koste van de dorpen en landerij en zou gaan wist hij wel, maar Leiden was hem om strategische redenen liever. Op 10 september 1574 vertrok de vloot uit Rot terdam om, na de landscheiding bij Zoe- termeer te hebben veroverd en tevergeefs strijd te hebben geleverd bij de Zoeter- meerse Voorweg, via een omweg in de Noord-Aa te geraken, vanwaar men dacht Leiden te kunnen bereiken. De Geuzen hadden alleen de wind niet mee. Er werd niet voldoende water de polders in gebla zen om een vaarweg naar Leiden te schep pen. De schepen waren gedwongen van 22 tot 29 september stil te liggen op de Noord-Aa. De 28ste kwam de Prins in ei gen persoon het moreel van de troepen wat opvijzelen en de volgende dag sloeg de wind om, zodat de 2500 vrijheidsstrijders eindelyk weer mochten vechten. Zoeter woude werd geheel in de as gelegd. De uitgerookte Spanjaarden sloegen op de vlucht, spoedig gevolgd door hun collega's van de Lammenschans. Leiden was gered, maar de Zoeterwouers bleven achter in hun verzopen land en afgebrande dorp. Zo hardnekkig als de Leienaars zijn in het vie ren van 3 oktober, zo hardnekkig zijn de omliggende gemeenten, en met name Zoe terwoude, in hun weigeripg hier aan deel te ONTWIKKELING In veel gevallen had inmiddels de reforma tie haar intrede gedaan en als de pastoor overging tot de "Nieuwe Leer" volgde meestal ook het merendeel van zyn kudde. De katholieke ere-dienst werd door de overheid verboden. In Zoeterwoude, dat overwegend katholiek is gebleven, moest dan ook worden uitgekeken naar plaatsen waar in het geheim de mis opgedragen zou kunnen worden. Veelal kwamen zolders van boerderijen en adellyke huizen hier voor het meest in aanmerking. De dorps kerk werd pas in 1622, bijna veertig jaar na zyn verwoesting door de Geuzen, weer op gebouwd. Leiden wijzigde zijn bepaling over de ves tiging van industrie buiten de stadsgren zen en het werd Zoeterwoude toegestaan een bescheiden industrie, draaiend op windenergie, op te zetten. Moerassen werden drooggelegd, meren leeggemaald en aldus ontstonden de polders. Hierbij werden windwatermolens gebruikt, waar van de allereerste hoogstwaarschijnlijk in Zoeterwoude heeft gestaan. Een paar honderd jaar daarvoor zou ook al een Zoe- terwoudse boer de zegenrijke werking van mest op het land hebben ontdekt, daarmee de gehele wereld een dienst van onschat bare waarde bewijzend. Zoeterwoude kreeg een democratisch ge kozen gemeenteraad, die, bij ontstentenis van een raadhuis, in café Het Fonteintje op de Hoge Rijndijk bijeenkwam. Ook on derwijzers verschenen in het dorp om de kinderen het A-B-C bij te brengen. Daar naast moesten ze ook nog de school schoon houden, de klok luiden en de be grafenissen administreren. Eigenlijk deed Zoeterwoude pas weer een beetje van zich spreken tijdens de Duitse bezetting. Het dorp verleende toen onder dak aan veel onderduikers. Burgemeester Smeets heeft zelf ook nog ondergedoken gezeten in de tijd dat de marionetten- burgemeester aan het bewind was. Hij zorgde er voor dat ondermeer het bevol kingsregister op "onverklaarbare" wijze verdween. De boeren voorzagen de honge rende Leienaars die er om vroegen van eten. Nadat Zoeterwoude altijd een uitgespro ken agrarisch dorp was geweest ontstond de laatste jaren een aanzienlijk industrie terrein en vestigde er zich een reusachtige bierbrouwerij. Forensen kozen Zoeter woude als hun woonplaats en nieuwbouw wijken verrezen uit de grond. Zoeter woude gaat mee met zijn tijd en heeft zich ontwikkeld tot een gemeente die er zijn mag. Op 1 september 1276 ontving Dirck van Santhorst van Graaf Floris V van Holland voor bewezen diensten het ambacht Suetan in leen, wat zo veel wilde zeggen dat hij nu officieel gerechtigd was de boeren uit te zuigen. Als tegenprestatie verplichtte hij zich de graaf in tijden van nood bij te staan. In die acte duikt voor het eerst de naam Zoeterwoude op en nu, 700 jaar later, ziet Zoeterwoude daarin een goede aanleiding om het 700-jarig bestaan uitgebreid te gaan vieren.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1977 | | pagina 15