LEIDSE JONGEN WERD PIONIER op Borneo kan zo hard lopen als ik met die bijen...' KATTRIN Kerkdiensten -J-UUIJIIIIJUUJ! ZATERDAG 30 APRIL 1977 Jacob Buis 75 jaar, 50 jaar priester en 25 jaar bisschop SINT ODILIËNBERG - Welbe schouwd hebben honderdduizend inwoners van Noord-Borneo hun katholicisme te danken aan een aanvankelijk in meisjes hande lende maar later tot een beter le ven bekeerde Spaanse zeekapi tein. De man was in zijn dubieuze tijd al katholiek, maar dat ver hinderde hem niet om naast geiten en bufTels Filippijnse, meest ka tholieke schonen naar Borneo te transporteren, waar ze hard nodig waren om de inteelt te keren. loofde God, dat hij, als het schip niet werd verzwolgen, alles goed zou maken wat hij had misdreven. De kapitein had daar geld genoeg voor, want het goud en zilver uit een door hem gevonden piraten- schip was hem toegevallen toen niemand erom kwam vragen. Ontkomen aan de storm, koerste hij rechtstreeks naar Batavia om zich bij de bisschop te melden. Die stuurde hem voor zes jaar naar Rome, waar hij zijn verleden mocht uitwissen en zich op zijn missionaire taak mocht voorbe reiden. Hem werd uitgerekend Borneo toegewezen. Een paar vrijwilli gers vergezelden hem, maar die gaven er spoedig de brui aan, om dat de oud-zeekapitein, verknocht aan het water als hij was, alleen een varende missiepost wilde, langs kusten en rivieren. Ze lieten hem gaan. Twintig jaar lang, tot 1879, heeft deze Quarteron, want zo heette hij, op z'n eentje de inlanders die het maar wilden horen met het nieuwe geloof bediend. Hij stierf een natuurlijke dood, al hebben zijn opvolgers in de missie geen spoor van zijn werk kunnen te rugvinden, of het moet het huis geweest zijn, waar hij op 't laatst van zijn leven zou hebben ge woond. De greep van het aloude animisme was overal nog even sterk. Twee jaar later, in 1881, wees „Rome" het hele gebied toe aan drie broeders van Mill Hill, een missiecentrum in de buurt van Londen. Toen zij er voet aan wal zetten, ging elk zijn eigen weg. Onder eén van deze drie, monseig neur Dunn, heeft de uit Leiden af komstige monseigneur Jacob Buis nog gewerkt. Hij was het, die mij de spannende avonturen van het pionierende Noordborneose chris tendom overleverde, en over hem gaat het verhaal op deze pagina. Na 45 jaar Borneo woont de bijna 75-jarige missie-bisschop, sinds 1972, in een klooster bij Roer mond. Half mei verblijft hij een dag in zijn vaderstad ter viering van een drievoudig jubileum: zijn aanstaande 75ste verjaardag, zijn zilveren bisschops- en zijn gouden priesterfeest. Dat wordt op zondag 15 mei een groots gebeuren in de Lodewijkskerk en - na afloop voor de receptie - in Nieuw-Minerva. LEIDEN - Waar hij nu precies in Leiden, in 1902, is geboren, kan bisschop Buis mij niet vertellen. Het was in'ieder geval in het noordelijke stads deel. Het middelpunt van de parochie was toen de Mon Père, het tegenwoordige zwembad, aan de Haarlemmerstraat. „Ja, in Engeland werd ik op 17 juli 1927 priester gewijd, maar m'n eerste mis heb ik in de Overdekte opgedragen". Jacob had namelijk vier jaar theologie in Mill Hill gestu deerd. Al in oktober 1928 ging hij scheep naar Borneo. „In die tijd ging je nog heel gehoor zaam naar de plaats waarheen je gezonden werd. Je had geen in spraak. Maar ik wilde ook wel graag, omdat pionierswerk me erg aantrok. Ik had zelf ook al aan Borneo gedacht, maar. geloof me. ze hebben dat echt niet geweten." Boze geesten Borneo, het grootste eiland van de Indische Archipel, is 22 keer zo groot als Nederland. Vroeger was het voor 2/3 van Nederland en voor 1/3 van Engeland. Dat En gelse stuk was verdeeld in tweeën: Sarawak en Brits Noord-Borneo (nu Sabah) Het zijn nu twee deelstaten van Ma laysia (Singapore). De eerste twintig jaar werkte mis sionaris Buis onder de Ibans in Sarawak Na Wereldoorlog II werd hy „apostolisch prefect" (mifesie-overste) in Noord- Borneo. een gebied dat 2l!t maal zo groot is als ons land. Als hij aan die eerste tijd terug denkt, fronst zijn voorhoofd zich „Ja, het was wel moeilijk hoor. Je werd gewantrouwd. Imn bewoner1 Dewoners waren net zo anders gewend; ze konden gewoon niet geloven dat wij vreemdelingen Bisschop Buis: „Ik heb niks nodig. Ik heb m'n AOW". zomaar belangeloos naar ze toe onmiddellijk, toen hij de waren gekomen, zonder de weer zag. bedoeling om er zelf beter van te worden. Ze hebben wel 25 jaar de kat uit de boom gekeken. We hadden toen al wel een kerkje, maar bij een dienst waren alleen de eerste rijen bezet Hooguit een paar honderd katholieken in to taal. En dan zat je natuurlijk ook methet oude volksgeloof. Ónze kerk had twee torens. Men geloofde vast. dat daar böze geesten in huisden. Heel langzaam is het vertrouwen gegroeid, mede door de gezond heidszorg. de scholen en de ont wikkelingsprojecten' Door S. J. de Groot In mei 1942 was Jacob Buis aan de beurt om door de Japanners te worden geïnterneerd. Dat was eén week nadat een Jap bij hem op bezoek was geweest, die zich tien jaar daarvóór als „toerist" had voorgedaan, maar in werke lijkheid een spion was. en die hij toen een paar dagen in alle gast vrijheid over het missieterrein had rondgeleid Buis wist het Internering. De internering verliep vrij vreed zaam - de commandant van de groep had een officiële brief van de keizer bij zich - en het kamp- bestaan, dat drie en een half jaar heeft geduurd, was, zeker in ver gelijking met Java, dragelijk. „Al was het beroerd genoeg", voegt de overigens zo kalme mgr. Buis, ineens heftig, er dadelijk aan toe. „De kampcommandant was de re ligieuzen goed gezind. Hij was in de eerste wereldoorlog gewond geraakt en in Sjanghai zo liefde rijk door een paar missiezusters verzorgd, dat dit hem nog steeds mild stemde." Jacob Buis heeft in die tijd nog aan een vliegveld moeten wer ken.,.Maar nooit is er door zove- len zo weinig gedaan in zo lange tijd." Reizend door een geruïneerd land, keerde hij na de oorlog op zijn post terug. „Alle kerken, scholen en kloosters waren weg Het was één grote woestenij Maar veel erger was. dat de Jappen ieder die maar een beetje ontwikkeld was hadden afgemaakt. Ik werd geconfron teerd met een niemandsland. De eerste drie maanden ben ik toen het land doorgegaan om te kijken waar en hoe we opnieuw moesten beginnen. Het eerste gebouw dat we neerzetten was een school in de hoofdstad Jesselton. Zelf woonde ik in een pastorie van bamboe. Ons tweede object was een semina rie. want we begrepen wel, dat we het werk heel anders moesten opzetten dan we gewend waren. Mensen uit het land zelf zouden onze taak ééns overnemen en wij moesten hen daartoe opleiden". Chinees Toen Jacob Buis, die in 1952 het bisschopsambt („apostolisch vi caris") kreeg toevertrouwd, in 1972 de actieve dienst verliet, telde Noord-Borneo ongeveer 100.000 katholieken, 100 scholen, 25 middelbare scholen, 5 hogere scholen, die aansluiting geven op de universiteit, en ruim 20 ker ken. De kerk is er zelfstandig ge worden. Er zijn op het ogenblik nog vijf missionarissen in dat ge bied, die assistentie verlenen waar dat nodig is. De opvolger van mgr. Buis zeifis een chinees. „De chinezen zijn in het algemeen gesproken boeddhisten-in'-naam. Vooral via de scholen hebben wij contact met die bevolkingsgroep gekregen. Indoctrinatie was er echter niet bij. Het godsdien stonderwijs hoefden ze niet te volgen. De Chinese parochies vind je voornamelijk in de ste- Bijenwolk Bisschop Buis heeft er nooit spijt van gehad dat hij in de missie is gegaan. „Het'was heel interessant en ik mag zelfs zeggen dat het niet zonder vrucht is geweest. Ik ben er ook gezond bij gebleven. Als ik te rugkijk, zie ik een welbesteed le- ven".Op zulke momenten van achterom-zien duiken soms ha chelijke voorvallen in zijn hel dere herinnering op. Koppensnellen „Eens maakte ik een dagenlange reis over de bergen naar een zeer afgelegen oord. Mijn geleide be stond uit twaalf gespierde man nen, uitgerust met schilden, spe ren en hakmessen. Zes vóór me en zes achter me. Toen we de te rugtocht wilden beginnen, waar schuwden de vrouwen van het dorp ons, niet dezelfde weg te gaan, omdat er koppensnellers in de buurt zouden zijn. Koppensnellen gebeurde altijd in korte perioden. Een hele tijd kon het rustig zijn aan dat front, maar dan ineens hoorde je er weer van. Het was meer een uiting van on tevredenheid. Zoals ze bij ons de straat opgaan met spandoeken, snellen ze daar koppen. Koppen snellers zijn niet dapper, maar wel sluw. Omdat de omweg die de vrouwen ons adviseerden tweemaal zoveel tijd zou kosten, gingen we toch de gewone weg terug. „Vrouwen praat", oordeelde mijn escorte. Halverwege de tocht waagde ik het zelfs, voorop te lopen. Ner gens was onraad te bespeuren. Die kop-positie was wel tegen de gewoonte in, want de gast hoorde in het midden te lopen. Plotseling werd onze weg versperd door een zware vallende boom tak. Ik dacht meteen aan een hin derlaag. Maar wat bleek? Een le gioen grote bijen had zich op die tak neergezet en dat was zo'n ge wicht dat ie het begaf. We zyn toen een poos door duizenden bijen achtervolgd, en in een wan hopige poging ze kwijt te raken gooiden we al onze bagage weg, maar ze hielden ons bij. Geen hert op Borneo kan zo hard lopen als ik op die dag heb ge daan. Bij een riviertje aangeko men. doken we met z'n allen koppie-onder. Pas toen maakte de zwerm, die als een dreigende wolk boven ons had gehangen, zich van ons los". Op de vlakte Zo kan monseigneur Buis dagen aaneen doorvertellen. Weer een heel andere ervaring was het concilie in Rome, waarvan hij alle zittingen heeft bijgewoond. Over de Nederlandse kerk zegt hij geen oordeel te hebben, omdat hij daarvoor hier nog te kort is. Buis is een voorzichtig man, die een gesprek met iemand van de publiciteit altijd zal beginnen met de uitdrukkelijke afspraak dat er niet over de politiek wordt gepraat. Wat de kerk betreft beoordeelt hij de situatie op Borneo in elk geval positief. „De kerk bloeit daar". Maar ten aanzien van Nederland houdt hij zich welbewust Qp de vlakte. „Och", zegt hij dan in algemene termen, „alles is veranderd. Maar dat is Leiden ook. Vroeger was er buiten de singels alleen maar wei- land.en moetje nou eens zien. Veranderingen zijn niet altijd ten nadele. Ik sta achter het concilie, mits het niet verkeerd wordt uit gelegd en toegepast. De stukken op zichzelf zijn heel goed, maar we moeten er niet aan tornen en er niet onze eigen interpretatie aan geven. Het is net als met de bijbel. Je kunt met dat boek in je hand zelfs zeg gen dat er geen God bestaat. Maar dan vergeet je wel het vervólg van die tekst: „zo zegt de onrecht vaardige". Als je je strikt houdt aan de opninie van het concilie, dan beleef je het geloof pas goed. Volgens de in tentie van de wetgevers van toén". „Niks nodig" Vrienden van de jubilerende bis schop hebben een comité ge vormd om hem straks een feest geschenk te kunnen aanbieden. Dat wordt geen persoonlijk ca deau: mgr. Buis wilde er alleen in toestemmen als de missie het kon gebruiken. ,,Ik heb niks nodig. Ik heb m'n AOW". Als wij God antwoord geven en in dat antwoord ook opnemen de vreugde en noden van an deren, is het dan niet zo, dat God ons dikwijls wil beproe ven of het wel allemaal zo eer lijk is bedoeld, wat we Hem vragen voor anderen? Brecht Het is nooit zo, dat wij in ons gebed onze verantwoorde lijkheden voor de toekomst van anderen op God kunnen afschuivenintegendeel, wij worden ons dieper en scherper bewust van onze eigen ver antwoordelijkheid voor het leven van mensen om ons heen. We kunnen er niet om heen, dat we altijd een stuk van ons leven kunnen leggen in de hand van anderen en een stuk van het leven van anderen in onze hand gelegd krijgen. Ik denk hier aan het meester werk van de Duitse schrijver Bertholt Brecht, geti teld "Moeder Courage en haar kinderen". In de elfde scène voert Brecht een groep boeren op, die het vreselijk vinden, hoe de nabu rige protestantse stad Halle 's nachts zal worden overvallen door de keizerlijke troepen. B loedvergieten Als de boerin heeft opgemerkt, dat ze toch niks tegen bloed vergieten kunnen doen, maar wel kunnen bidden, knielen allen en zeggen, "Onze Vader, die in de hemelen zijt, hoor ons gebed, laat de stad niet on dergaan met allen die er in zijn en die slapen en niets vermoeden. Wek ze, laat ze op staan en op de muren gaan en zien, hoe ze tegen ze optrekken met pieken en kanonnen. Onze Vader, hoor ons, want Gij alleen kan helpenanders gaan wij ten gronde". Inspiratie En dan laat Brecht midden in dit bidden van die boeren het stomme meisje Kattrin op staan, en tot hevige onstelte- nis van de anderen trommelt zij de mensen in de stad wak ker. De aanwezige soldaten doen vergeefse pogingen, dat m zij met trommelen ophoudt. Kattrin blijft - staande op het dak van de boerderij - hui- t lend doortrommelen en wordt tenslotte door de solda ten overhoop geschoten. Maar zij heeft haar doel bereikt: de mensen in de stad zijn ge- i waarschuwd. De boeren bid- i den en redden zichzelf, terwijl Kattrin meebidt. Maar juist in dit gebed vindt zij inspira tie om de mensen wakker te trommelen, ombekommerd j om haar lot. Cleaver Terwijl de anderen het leven redden, verliest zij het. En bedoelt Eldridge Cleaver c niet hetzelfde, wanneer hij 1 schrijft: "Ik was gaan geloven f dat er geen God is; en zo er wel een is, dan weten de mensen 1 nietsvan hem. Daarom waren alle godsdiensten vals en alle 1 predikanten en priesters in onze ogen bedriegers, inclu sief die lieden, die in de ge- vangenis rondzwalken en die, E merkwaardig genoegwél een 1 goed woordje voor je konden 1 doen bij wat zij noemen de Almachtige Schepper, maur - niets gedaan konden krijgen bij de mensen, die er over be- slissen of je wel of niet op je erewoord werd vrijgelaten. Ze konden je wel door de he- 1 melse poorten leiden als je 1 eenmaal dood wasmaar 1 niet door de gevangenispoort 1 als je nog springlevend was L r DR. HANS JANSEN 1 LEIDEN-Herv Gem Hoogl kerk 10 ds Pannekoek, 11.45 oec. stud, dienst. 7 dr Schoonheim Gulpen medew cantorij; Marekerk 10 ds Meyers, 5 ds Kievit Gou da; Maranathakerk 10 ds v. Achterberg; Bethlehemkerk Driftstr. 10 ds Hemmes. Bevr. kerk 9 en 10.30 ds Boogert; Vre- desk 10 ds Steenstra; Waalse k 10.30 ds Ribs; Acad Z. 10 ds Bakker. Diac huis 10 30 ds Kool; jeugdkapel G Herder. O Vest 13, 10 30 mevr. Burggraaf; Meren- wijk 10 pastor Van Well. Geref. Kerk: Zuiderkerk 10 dr Wind, 5 ds Sijtsma; Pe trak. 10 ds Prins Den Haag, 5 dr Wind; O Vest 10 ds Koolstra, 5 ds Prins; Mar kerk 10 ds v Achterberg, 5 ds Koolstra; Bevr kerk 9 en 10.30 ds Boogert, 5 ds Boven berg; Groenh. 10 ds Sijtsma; De Mirt 10 hr Huigen. Mierennest lOhrSpyker Do lerende Noodgemeente Groot Leiden (Pieterskerkstr 1) 8.30 en 5 dr Zeegers A dam. Geref. K Vryg (Herengr 70): 10 en 5 ds Gootjes Chr. Geref. Kerk Geref Gem in Ned (Bethl. Kerk Driftstr): 11.30 en 5.30 Evang Luth Gem. (Hoogl. Kerkgr10.15 ds Happee Remonstr Doopsgez. Gem (Pieters kerkstr): 10 ds Kuipers Baptistenge meente (O Rijn 3): 10 ds v Mameren Evang Chr Gemeenschap(Middelstegr 3): 10 hr De Leeuw Zendingswerk Mid- dernachtsroep (Zoeterw singel 21): 5 hr v d. Keur. Evangehecentrum Zijlsingel 2 zo. 10 en di. 8 evang Zijlstra Pinkster gemeente (O. Rijn 3): 3 hr Haan Leger des Heils (Hooigr 10 en 7,30 Nieuw- Apostolische Kerk (H Rijndijk 24): 9.30 en 4, wo 8 Christian Science (Steensch. 6): 10 30 Kerk van J. Chr. van de Heil der Laatste Dagen (Steenschuur 6): 10 15. Oud-Kath Kerk (Zoeterw.singel): 10 h mis Vry-Kath. Kerk (Vreewykstr 10.30 h mis RK Kerken: Merenwijk zat 7, zond 10; Haagweg zat. 7, zond. 9,10 45, 12 en 6.30; Steenschuur zat 7. zond. 8.30, 10,11.30, 6 en 7; Lammenschansweg zat 7, zond 9. 10.30, 12 en 6. Haarl.str zat 7, zond 9 30, 10 45, 12 15 en 6 30. Ryndijk 281 zat. 7. zond 9.30en 11 30; Boshuizerl zat 7, zond 9 30.11 en 12.15; Herensingel zat 7, zond 8 30. 9 30 en 11 ABBENES - Herv. Gem 9 30 ds Blonk, Leiden. AARLANDERVEEN - Herv Gem 10 ds Wolthaus, 7 ds Bronsgeest. Geref. Kerk 10 ds v. Harmeien, 6 30 hr Tenyen- huis. Chr Gerf Kerk 9.30 dienst, 7 ds Brons Veenendaal Rk Kerk zat 7, zond. 7 30 en 10 30 ALPHEN AAN DEN RIJN - Herv. Gem. Adventskerk 9 30 ds Lans. St. Mi- chelsgestel. 6.30 ds v Roon Zeist; Kruis kerk 9 30 ds Baars Papendrecht; Opst kerk 9.30 ds v. d. Broeck te Bodegraven, 6.30 ds Wolthaus; Nabij 9 30 jeugakapel; G H kerk 9 en 10.30 dr v Santen; De Bron 9 en 10.30 ds v d. Ree, 6.30 dr v Santen; Oudsh.weg 10 ds Roos Leiden, jongerendienst; Sionsk. 9.30 ds Ver- ploeg, 6 30 ds v. Rossum Voorthuizen; Rijnstraat 8 nam. oec dienst, pastor Van Well Leiden Geref. Kerk: Mar kerk 10 hr Tenyenhuis, 6.30 ds Huizebosch W brugge; Salv kerk 10 ds De Ruiter, 6 30 ds De Ruiter, jeugddienst; voor an dere diensten zie herv. Geref. K Vrijg. 8 45 en 6.30 ds. Borgdorff Geref. K Vryg Buiten Verband: 10.30 ds v d. Berg, 4 30 ds Verleur. A.foort. Chr. Ge ref Kerk 9 30 dienst 2 30 dsv d Ent Oud Geref Gemeente 9.30 en 4 Maandag 7 15 ds Du Marchie van Voorthuysen Baptistengemeente 10 ds Koekkoek 6 30 ds v d Wetering. Volle Evang Gèm (school Preludeweg): 10 hr v Leeuwen, avondmaal Leger des Heils: 10 en 6.30 Corn, de Vlamingstr Moluks Prot Kerk 9.30 ds Mollc Moluks Evang Kerk: 11 ds Sitanala Rk kerken: Bon. kerk zat. 7, zond 8 30 10 en 11.30; Pius zat. 7. zond 9, 10 30 en 11 45; De Bron zat 6.30. zond 8.30 en 11 BENTHUIZEN - Herv. Gem.: 9.30 en 6 ds Den Dikken. Gerf. Gemeente 9.30 leesd., 2.30 ds Honkoop R.dam, wo 7 30 ds Verwey H.I.Ambacht, herdenking bevrijding. BODEGRAVEN - Herv Gem. Dorps kerk 10 ds Droogers, 6.30 ds Voets Waar der; Salv. kerk 10 ds Peters Den Haag, 6 30 ds Koele Nijkerk; Bethl.kerk 10 ds De Vreugd, 6 30 ds Cnossen Woerden. Geref Kerk: 9.30 en 5 ds Omta; De Stek 9.30 ds Dijkstra. Chr. Geref. Kerk: 9.30 en 4.30 ds Biesma Lisse. Geref. Gem. 9.30 en 6. Opwekkingsgemeente (geb. Con cordia): 9.30, Vergadering van Gelovigen (Nieuwstr): 9.30 en 5. Rk kerk: kerk zat. 7, zond 8 45, 10 en 11.30, Ontm. zat. 5.30, zond. 10.30 HAZERSWOUDE - Herv Gem. 9 30ds Geertsema, 6 30 ds v. d Linden. Geref Kerk 9.30 ds Versluys, 5 ds Swierts Rk kerk: Het Anker zat. 7, zond. 8.45 en 11.45; Bernarduszond. 10; Haz.-dorp zat. 7, zond. 8, 10 en 11.30. HILLEGOM - Herv. Gem 10 hrHoffe- naar Voorhout, 7 ds Ter Linden O.geest; Parkwijk 7 dsv. Bruggen. Geref Kerk 10 zat. 7. zond. 8.30,10 11.30 en 12.45; Jozef zat. 7, zond. 8.30, 10 en 11.30. HOOGMADE - Herv. Gem.. 10 dr v Vliet. Rk kerk: zat. 7, zond. 10. DE KAAG - Herv. Gem.: 10 kand. Bak ker Sassenheim. Rk kerk: zat. 7, zond. 8 en 10 KATWIJK AAN DEN RIJN - Hen' Gem.. Dorpsk 9.30 ds Teygeler, 6 ds Moonen Ilpendam; Ontm.kerk 10 ds Gebraad, 6.30 ds Baas Katwijk aan Zee Geref. Kerk: 9.30 ds Kremer Den Haag. 5 ds Vrolijk Rk kerk: zat. 7, zond 9.30 en 11.15. KATWIJK AAN ZEE - Herv. Gem N. Kerk 10 ds Hovius, 6 ds Boer; O. Kerk 10 ds v Ieperen, 6 ds Catsburg; Ichthusk. 10 ds Vink, 5 ds Arkeraats; Pnielk. 9.30 ds Catsburg, 6 ds Vink; Gr. v. Pr. school 10 ds Harteveld R.dam; Hoekst. 10 doven- dienst; Overduin 2 ds Baas. Geref. Kerk: Vr. kerk 9.30 ds De Vries, 5 ds Bosman; Tr. kerk 9.30 ds Vrolijk, 6.30 ds De Vries. Geref. K. Vryg.: 10.15 leesd., 3.30 ds. Hoff. Geref. K. Vrijg. Buiten Verband: 8 45 en 7 ds Roukema. Chr. Geref. Kerk: 10 en 5 ds v. d. Ent. Geref. Gem.: 10 en 5 leesd., 3 mei 7.30 ds Boogaard. Volle- Evangeliegemeente (Voorstr. 100): 9.45. KOUDEKERK AAN DEN RIJN - Herv Gem.: 10 ds v. d Linden, 7 ds. Geertse ma. Geref. Kerk: 10 ds Swierts, 7 ds Ver sluys. LEIDERDORP - Hen-, Gem. en Geref Kerk: Dorpskerk 10 ds Geursen Hoofd str. 10 ds Van Loenen, 5 bevestiging en intrede ds Doesburg, Scheppingskerk 9 en 10.30 ds Knorth Baptistengemeente (v. d. Valk Boumanweg): 10 br. De Vries, avondmaal. Rk kerk zat 7, zond. 9,10.30 en 12. Kerk: 9.30 ds Los 7 ds Zeldenrust I Jssel- stein, jeugddienst. Rk kerk: zat. 7, zond. 7.30 9.30 en 11.15. LISSE - Herv. Gem. grote kerk 9 ds Van Bruggen Hillegom, 7 hr Christ, Leiden; Pauluskerk 10.30 ds v. Bruggen. Geref. Kerk 10 en 7 as De Wit, avondmaal. Ge ref. K. Vrijg.: 10.15 ds Simpelaar 4.30 leesdienst. Geref. K. Vrijg. Buiten Ver band: 9 ds Schuurman. 7 ds J. Bouma. Chr Geref. Kerk 10en 4.30dsv d Weele. Huizen, Geref. Gem. 10 en 4 ds Suyker Oud-Geref. Gem. 9.30 en 3, 5 i ds Dorsman. Rk Kerken: Agatha zat. 7, zond. 8 30 10 en 11.30; Poelhuys zat. 7, zond. 9 en 11.30; Maria zat. 7, zond. 8.30, 10, 11.30; Engelbew. zat. 7, zond. 7.30, 9.30 11 en 5.45. NIEUWKOOP - Herv. Gem.: 9.30 ds Bronsgeest, 6.30 ds Steenstra Leiden jeugddienst. Geref. Kerk 9.30 ds Warner Utrecht. 5 interk. vesper. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 6.30. Rk kerk: zat 7, zond. 7.30, 9, 10.45 en 7. NIEUWVEEN - Herv. Gem.: 9.30 ds Kaai, 6.30 ds Brederveld, gemeensch. dienst. Geref. Kerk: 9.30 ds Brederveld Leiden, 6.30 ds Brederveld in herv. Kerk. Rk kerk; zat. 7, zond. 9 en 11. NIEUW-VENNEP - Herv. Gem.: 9.30 ds Den Harder, 7 ds Goverts. Geref. Kerk; 9.30 ds Rang en ds Wijngaarden, belijde nis, 6.30 ds Wijngaarden. Chr. Geref. Kerk: 9.30 en 3 ds Den Boer te Rijswijk. Rk kerk: zat. 7, zond. 9.30 en 11. NOORDEN - (Woerdense Verlaat): Herv. Gem.: 9.30 ds De Vree, 7 ds Roelof- sen, Zeist. Geref. Kerk 10 en 5 ds Noot- eboom. Rk kerk; zat. 7.30, zond. 9 en 10.30. NOORDWIJK - Herv. Gem.: Binnen 10 en 7 dr Jansen; Hoofdstr. Zee 10 en 5.30 ds Keuning; De Rank 10 ds Vroeginde- wey Eemnes, 3.30 ds Catsburg. Geref. Kerk: Hoofdstr. 10 ds Elgersma, 7 ds Warnink. Vinkenlaan 9.30 ds Warnink 7 ds Elgersma; Sole Mio 9 en stichtings- kerk 11 ds Den Hengst, Hoofddorp. Rk kerken: Binnen zat. 7, zond. 8, 10 en 11.30; aula Boerenb. 11; Zee zat. 7 zond. 9, 11 en 7. NOORDWIJKERHOUT - Herv. Gem.; 10 ds Brokerhof Voorhout; De Zilk 10 hr Christ, Leiden. Rk kerken: Jozef zat. 7, zond. 8,10,11.30 en 6; Viktor zat. 7, zond. 8,9.3011 en 6; De Zilk zat. 7, zond. 8.30,10 en 11.30; Bavo 9.30; S. Maria zat. 7.15, zond. 10. OEGSTGEEST - Herv. Gem.: Groene Kerk 9.30 ds Heemskerk; Pauluskerk 10 ds Werner Wassenaar; Gem. centr. 10.30 ds Ter Linden; v. Wyckerslooth 4.30 ds Sierat. Geref. Kerk: 10 ds Vegter, 7 ds Brokerhof. Volle Evang. Gem. (gem.centr.): 4 hr v. d. Brugge. Rk kerk: Will.kerk zat. 7, zond. 9, 10.30 en 12; Bo- nav. kapel zat. 6.30 zond. 9 en 11. OUD-ADE - Rk kerk: zat. 7, zond. 8.30 en 10.30. OUDE EN NIEUWE WETERING - Herv. Gem.: 9.30 ds Lalleman. Geref. Kerk: 9.30 en 6.30 ds v. Halsema Katwijk, avondmaal. Rk kerk: zat. 7, zond. 8.15, 9.45 en 11.30. ROELOFARENDSVEEN - Rk kerken: P. Banden zat. 7, zond. 8,9.30 11 en 12.15; M. Pr. zat. 7, zond. 8, 9.30 en 11. RIJNSATERWOUDE - Herv. Gem.: 9.30 ds De Kruijf, 7 kand. v. d. Berg. Chr. Geref. Kerk: 9.30 dienst, 2.15 ds Bouw. RIJNSBURG - Herv. Gem.: gr. kerk 9.30 ds v. d. Bogerd, 5 ds Pannekoek Leiden; Bethelk. 9.30 ds De Jonge Bruinis se, 5 ds v. d. Bogerd. Geref. Kerk: Petrak. 9.30 ds Snoey te Katwijk, 5 dr. v. Oeveren; Im- manuel 9.30 dr. v. Oeveren, 5 ds Baayen; Mar.kerk 9.30 ds Baayen, 5 ds Damsma. Chr. Geref. Kerk: 9.30 en 4 prof. Ooster- hoff. Evang. Christengemeente (aula mavo): 10. Rk gemeenschap (aula tuin bouwschool): zat. 7, zond. 10.30. RIJPWETERING - Rk kerk' zat. 7. zond. 7 30, 9 en 10.30. SASSENHEIM - Herv. Gem.: 9 ds Bro kerhof, 10.30 hr. v. d. Steen Baarn,6 30 ds Batelaan V.schoten. Geref. Kerk 9.30 ds v. d. Werff te Voorhout, 5 ds v. Santen. Chr. Geref. Kerk: 10 en 5 ds Rebel. Rk kerk: zat. 7, zond. 9, 9.30 en 11. TER AAR - Herv. Gem.: 9.30 prof Graaf land Gouda, 6.30 ds Abma Kortenhoef Geref. Kerk: 9.30 ds Bezemer, 6.30 ds v. d. Heiden. Rk kerk: Langeraar zat., 7, zond. 8, 9 30 11 en 12.15. Dorp 9 en 12. VALKENBURG - Herv. Gem.: 10 en 6.30 ds Overgaauw. Geref Kerk: 9.30 ds Damsma Rijnsburg, 6.30 dr. v. Oeveren, R.burg. Geref. K. Vryg.: 9.30 dienst, 7.15 ds Hoff. VOORHOUT - Herv Gem.: 10 ds v. San ten Sassenheim. Rk kerk: zat. 7, zond. 9, 10.30 en 11.45 VOORSCHOTEN - Herv Gem. dorps kerk 10 ds Meyering; Hulp en Heil 10 ds Verheule; aula NH 9.30 ds De Zwart; kaa® pel Rijndijk 10 ds v. d. Schoot; clubgeög- Molenlaan 10 jongerendienst. Gerefc t Kerk: 9.30 ds De Zeeuw 7 interk. zang c dienst in Laurentiuskerk Geref. K. Vryjr gemaakt: 10 en 5 ds Blokland. Rk kerjjs ken: M Godskerk zat. 7, zond. 8, 10 e^u 11.30; Laurentiuskerk zat. 7, zond 8 3C 10.30 en 12. Aula NH 11. 'ol WADDINXVEEN - Herv Gem. Brug*31 kerk 9.30 ds Verboom, 6.30 kand. Heu>0 velman; Hoekst. 9.30 ds v. d. Heuvel, 6.3'in hr. Kruithof; Bethelk. 9.30 ds v. d. Heit' vel, 5 ds Verboom. Immanuelkerk 9.3(hl ds Posthumus Meyjes, 7 ds Hoogendijl Alphen. Geref. Kerk: Kruiskerk 9.30 d— Modderaar, 5 ds Huisman; Ontm. kerl 9.30 prof. dr Veenhof, 5 ds Modderaai Oud-Geref. Gemeente: Chr Afgeschei den Gemeente: 9.30 en 5 ds Verloof"" Volle-Evangeliegemeente (Linden l gaarde 17a): 9.30. Rk kerk: Viktor IC I Ontm. kerk 8.30 en 11.45. a 'TI WASSENAAR - Herv. Gemeentete Dorpskerk 10 hr Taal, opendeurdiens'AI 4.30 prof Graafland Gouda, 7 ds Wiersicl ma; Kievietkerk 10 ds Wiersma: Meqaa siaskerk 10 ds v. Zanten; Dorpscentrumgi 9.30 ds Tukker. Geref Kerk: 10 en 7 ds \w< d Meulen; Zuid 10 ds Zijlstra Delfzijl, ds Meynen Den Haag. Ned. Prot. BoncL/- 10.30 ds v Aalst, Baarn. WOUBRUGGE - Herv Gem.: 9.30 d:os Blenk, 6.30 ds Boogert, Leiden, jeugdrt dienst Geref Kerk: 9.30 ds Hulzebosch) 6.30 dsv. d Heiden. Rk kerk: zat. 7,zondat 10. fCt ZEVENHOVEN - Herv. Gemeente: 9.3UZ ds Nicolai. Geref. Kerk: 9.30 hr. Brouwe'vs Katwijk, 7 ds v Wijk. Rk kerk: zat. 1L zond. 9 en 10.45. )C1 ZOETERWOUDE - Herv Gem.: 10 d?rs Bovenberg. Rk kerk: Janskerk zat. 7.30°i zond. 9.30; Chr. Di 8 30 en 10; Rync zond. 10, 12 en 6 ZWAMMERDAM - Herv Gem 9.30 efld 6 30 ds Mostert Geref. Kerk 9.30 ds v. d P Heiden, 6.30 ds v Harmeien Alphen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1977 | | pagina 4