"Het grote succes kwam na 1967 met de elektronica (jy)vandaaa... toegelicht programma] Sidewalk Theatre: weinig verdieping John Woodhouse: VRIJDAG 15 APRIL 1977 PAGINA 5 Geen wekelijks praatje meer met Den Uyl DEN HAAG - Na 1 mei houdt het wekelijks televisiepraatje met minister-president Den Uyl op. De gezamelijke actualitei tenrubrieken hebben dit beslo ten. Volgens René Eibersen, voorzitter van de vereniging van actualiteitenrubrieken van de televisie van de gezamen lijke oproepen, is met Den Uyl dezelfde regeling getroffen als enkele jaren geleden met de toen demissionaire premier Biesheuvel. Volgens René Ei bersen is het niet waarschijnlijk dat de nog op het programma staande gesprekken met Den Uyl zullen ontaarden in partij politieke praatjes. Daartoe is volgens hem geen enkele jour nalist in Hilversum bereid. EO weigert advertenties van vakbond UTRECHT (ANP) - Het bestuur van de Evangelische Omroep heeft zonder opgaaf van rede nen het bestuur van het Christe lijk Nationaal Vakverbond (CNV) laten weten dat in het EO-blad voortaan geen CNV- advertenties meer zullen wor den opgenomen. "We liggen er niet wakker van. Maar het is een treurige zaak dat de EO niet de moeite genomen heeft ons van hun motieven op de hoogtè te stellen", verklaarde een woord voerder van het CNV desge vraagd. Een woordvoerder van de EO zei later, dat deze mededeling werd gedaan tijdens de harde acties en stakingen in februari en maart. Hierover werd gead verteerd maar de EO had zich op principiële grónden van de acties gedistantieerd en kon advertenties hierover dus niet in zijn programmablad Visie opnemen. Op verzoek van het hoofdbes tuur van het CNV zal de EO als nog schriftelijk zijn argumenta tie aan het CNV kenbaar ma ken. Daarom acht de EO de pu- blikatie in een der CNV-bladen voorbarig en niet aangenaam, aldus de woordvoerder LEIDEN - In een theaterstrip over de jaren Zestig trachtte het "Sidewalk Theatre" gistera vond in het LAK-theater een beeld te geven van de ontwikke ling van het feminisme, de ho mofilie en de emancipatie. Cen traal staat de figuur van Branda Stanton, die aanvankelijk in verwachting lijkt van David, maar uiteindelijk een kind blijkt te verwachten van een "nicht" die vreemd is gegaan. Deze enigszins verwarde mo tieven worden afgewisseld met niet zo bijster boeiende dialo gen tussen Branda Stanton en haar ouders. Ook het gesprek met de psychiater, naar wie Branda ten einde raad wordt gestuurd, geeft niet de oplos singen, die men hier zou ver wachten. Parallel aan dit gege ven wordt de ontwikkeling van de homofilie gedurende de af gelopen decennia geschetst. In "Son of a Gun" wordt over deze problematiek niet meer gezegd, dan de "Gay Sweet Shop" op professioneler manier in het verleden heeft gedaan. Het to neelstuk draagt eigenlijk erg weinig bij tot een verdieping van het inzicht in de centraal gestelde problematiek dan wel tot een verbreding van het zichtsveld. Dramatisch valt er weinig over te vertellen. De ac teurs en actrices spelen niet on verdienstelijk, maar zijn beslist niet in staat voortdurend te boeien. Daarvoor bestaan er in de spelinterpretatie nog teveel hiaten. Ik blijf echter uiterst fanatiek benadrukken, dat het LAK- theater in Leiden wel degelijk een functie heeft. Men zou dit kunnen omschrijven als "de mogelijkheid bieden tot het kennis nemen van". Dat net budget in belangrijke mate het artistiek niveau van de theate ragenda bepaalt moet duidelijk zijn. Dat dit ook dramatisch be perkingen oproept is daar ver volgens een logische conse quentie van. BERT KOEKEBAKKER ABVA Afd. Leiden houdt op 19 april a.s. om 20.00 uur in het Antonius clubhuis de algemene ledenvergadering Spreker: de heer J. v.d. Schreur 2e bondsvoorzitter (Arbeidsvoorwaardenbeleid 1977) De jaarvergadering en de agenda kunt u afhalen op vrijdag 15 april tussen 19.00 uur en 20.00 uur, op het hoofdkantoor Oude Singel 6 Het Bestuur speelt in de Hartebrugkerk HILVERSUM - Je moet er van houden. Van de manier waarop John Wood house lichte en klassieke muziek via zijn elektronisch laboratorium tot klinken brengt. Maar ze moeten niet zeggen dat hij niet spelen kan. Dat hoor je wel eens van mensen die denken dat bij hem alles via de computer gaat. Als accordeonist heeft John Woodhouse een behoorlijke staat van dienst. Veertig jaar zit hij al met de trekharmonica op schoot en in die tijd heeft hij overduidelijk bewezen een voortreffelijk muzikant te zijn. Hij is ook zake lijk en dat bewijst de status die hij voert. Door de telefoon: ,,Als je de ven- tweg oprijdt zie je driehonderd me ter verder twee witte zuiltjes met lantaarntjes er op. Daar ga je naar binnen". John Woodhouse woont van de nummers vijf tot zeven aan de bui tenkant van Laren. Achter de zuil tjes blijkt een oprijlaan te liggen die eindigt aan de voordeur van een monumentaal landgoed met er kers, vleugels en een rieten dak. Achtduizend vierkante meter grond, waaraan o.a. vijftien gouden en negen platina elpees met briljan ten ten grondslag liggen. Op het moment dat je de huis knecht verwacht staat John zelf in de deuropening. Bruin fluwelen kostuum, keurige stropdas, maar zonder de zoete glimlach waarmee hij vanaf de buis de huiskamer in kijkt. In het midden van de kamer staat het verrijdbaar laboratorium. Tien jaar geleden sloot hij een eenvou dige unit aan op zijn kostbaar in strument, dat toen tienduizend gulden kostte. Sindsdien heeft hij dankzij eigen vernuft en de hechte samenwerking met een Franse en Nederlandse fabriek zoveel uit breiding aan zijn accordeon kun nen geven dat de klankkleur van een orkest is bereikt waarin violen klinken, trompetten, bassen, klari netten, een orgel, een piano, cele hebben ze meer toenadering ge zocht en ik heb ze dan ook nooit meer gezien. Opmerkelijk, want meestal trekt zoiets na jaren wel weer bij. Maar die vader van mij had een harde kop. En ik misschien ook wel. Daar stond ik als zestienja- i fagot. Het is razend knap rige met elf centen voor de tram, r nogmaals, je moet e Vakman John Woodhouse: een vakman. Op zijn vijftiende jaar won hij een in ternationaal concours, temidden van geroutineerde Franse, Duitse en Belgische accordeonisten. Hij droomde er van beroepsmuzikant te worden, maar zijn ouders stuur den hem naar Simon de Wit als kan toorklerk. John begon te spijbelen omdat hij 's avonds liever ergens in Nederland op een podium stond. Toen de controleur van de groot- verkocht, kreeg hij de Edison en de kruidenier erachter kwam en hij Midem-trofee. Hij trad vele malen werd ontslagen viel er ook thuis geen begrip meer te verwachten. Woodhouse: mijn accordeon, mijn trompet een engagement voor een dancing aan de Amstel. In de praktijk bete kende dat hard werken, weinig verdienen en een zwervend bes taan leiden". Miljoenen John Woodhouse - eigenlijke naam Johnny Holshuy sen - had alle fasen van het artiestenvak doorgewor steld toen hij in 1967 de grote klap per maakte met zijn Magie Accor deon. Behalve de reeksen platen, waarvan alleen al in Nederland een paar miljoen exemplaren werden het buitenland op tot in Canada toe, speelde in vele eigen en andere orkesten, schreef liedjes voor song- werd ik het huis uitgetrapt. De festivals en arrangeerde werk van breuk is definitief geworden. Nooit anderen. Als je de stapels hoezen ziet van el pees die in vele landen ter wereld op de markt kwamen dan is het duidelijk dat John zich financieel veilig heeft gesteld. Maar hij kan het vak niet loslaten. Wanneer hij 's avonds met zijn afgestampte sta tioncar op weg is naar een schnab bel probeert hij zoals al die veertig jaren precies op tijd te zijn. En op welk wrak toneeltje hij ook staat, nimmer gooit hij er met de pet naar. „De schnabbel is een gekkenhuis geworden tegenwoordig" zegt hij. „Ik weiger om drie, vier keer per avond op te treden. Dat gaat ten koste van de kwaliteit. Die mensen waar je voor speelt eisen een volle- John Woodhouse: "De schnabbel i dig programma, daar hebben ze recht op. Maar je hebt collega's die op de stoep al roepen: „Kan ik weg?" terwijl ze hun linkerhand ophouden om de gage te ontvan gen. Ik heb het meegemaakt dat het publiek een bepaalde artiest eep toegift wilde afdwingen, maar de man was al op weg naar zijn vol gende schnabbel". Uitbreiding John probeert uit te leggen hoe zijn ingewikkelde apparatuur in elkaar zit. „Sommige mensen denken dat er in die accordeon geen geluid zit. Anderen beweren dat ik bandre corders in die kast heb zitten. Onzin natuurlijk. De elektronica is alleen maar een uitbreiding van het tone- narsenaal dat ik in mijn instrument heb zitten. Ik ben voortdurend in contact met een fabriek in Lyon en in Alphen. Ik maak allerlei ontwer pen voor uitbreiding van mijn in strumentarium en biedt dat aan aan de ingenieurs van de fabriek. Die kijken dan of het uitvoerbaar is en brengen zo nodig wijzigingen aan. Dan krijg ik het weer terug, enfin, zo bouwen we verder. Ik probeer nu alles in een kast samen te bren gen met ritmische begeleiding, maar veel gevarieerder dan wat tot nu toe bestaat. Zie je deze stekker? Daar komen 102 contacten in sa men. Toen ik er mee begon was het revolutionair en schreeuwend duur. Vandaar die plaat Melodia. Ik moest toch iets terug verdienen?" Volume John Woodhouse speelt, drukt met zijn voeten op allerlei knopjes, ver schuift handles op een druk paneel i gekkenhuis geworden" en laat het interieur met forse kan delaars, schemerlampjes, borden, koperen spulletjes en snuisterijen trillen van het volume. In cafe's en op bruiloften en partijen pinken ze er een traan bij weg. Zijn repertoire is doordrenkt van commercie, kitsch, want dat brengt nog altijd geld op. Kan John Woodhouse- nog wat anders? Heel fijntjes komt er dan ineens Bach uit de accordeon, preludieert hij op klassieke motieven, maar wie vraagt daar naar? Hij laat ook een plaat horen van de muziek die ge maakt werd bij de film „Naakt over de schutting", warin zijn instru mentarium een belangrijk aandeel had. Schiterend werk maar je- raakt het niet kwijt. John Woodhouse weet het zelf: „Ik speel doorgaans de smartlappen van de klassieke muziek". „Het Nonnenkoor". „Bijvoorbeeld". „De Kloostertuin" van Ketelby. „Verrek, je helpt me aan een idee". „Ave Maria" van Gounod, „Dichter und Bauer" van Franz van Suppe en „De schaatsenrijderswals" van Waldteufel". stond dat altijd afgekort als znzg uitgesproken als zinzag". „Chante, chante encore dans la nuit tendis que le bateau fuit". Je ontkomt er niet aan de stem op de achtergrond mee te zingen zoals dat vroeger op de plaat van Rina Ketty of hoe heet ze ook weer gebeurde. John barst nu los in een vloedgolf van nostal gie, vertelt hoe hij de grootste ar tiesten heeft begeleid onder wie Jacques Brei, dat hij de „valse mu sette" beheerst en een plaats heeft opgenomen met oude muzikanten waarop de muziek te horen is van Will Glahe zonder dat het verschil Sempre Avanti LEIDEN - Het chr. muziek- en to neelgezelschap „Sempre Avanti" houdt op dinsdag 26 april een mu zikale show in het Rijnlands ly ceum in Oegstgeest. Aanvang acht Solisten zijn Tiny Arnoldus, Corry van Dorp, Netty Koelewijn, Annie Vissers, Joop v.d. Voord en Jan de Vries. De algehele leiding heeft Koos Kukler. Op het programma staan „een boe ket van graag gehoorde songs" uit Amerika, Duitsland, Wenen, Hon garije, Tirol, Frankrijk. te horen is". En dan: „Ik maak geen discotheek stampers. Jammer dat de jeugd mijn muziek niet meer zo mooi vindt. Dat krijg je als je kinderen altijd uitsmijters te eten geeft dan weten ze niet hoe gans smaakt. Waarmee ik niet wil zeggen dat er geen mooie dingen meer worden gemaakt. De Beatles, dat was klas se, de muziek van „Evita" heel mooi. Trouwens, bepaalde muziek hoeft niet „my kind of beer" te zijn, maar ik heb toch grenzeloze be wondering voor iemand die uit zijn hart speelt". Organist Fey LEIDEN - In het kader van de reeks concerten ten behoeve van het orgelfonds, bespeelt de Haagse organist Ben Fey komende zon dagmiddag om drie uur het orgel van de Hartebrugkerk. Op het pro gramma staan werken van Coupe- rin, Bach, Telemann, Mendelsohn, Vierne en Guilmant. Ben Fey is cantor-organist van de Haagse Houtrustkerk. Hij kreeg zijn opleiding aan het Koninklijk Conservatorium, bij Adriaan En gels en Adriaan Schuurman. In 1970 behaalde hij de prix d'excel- lence. Fey, die zowel in binnen- als buitenland regelmatig concerten geeft, heeft verschillende orgel- en vocale composities op zijn naam staan. Organist Piet van Egmonddie gisteren 65 jaar werd, kreeg van zijn platenmaatschappij een gouden plaat en afeestaan terucsenomen Het i porceleinen speeldoos. Hij kreeg de onderscheidingen omdat hij al 25 jaar platen maakt bij de betrokken „„u r i fFMn uvaie aoeic zaï nu waarscnijnujK in AMSTERDAM - Het ziet er naar uit dat een uit 1634 stammend vrou wenportret van Rembrandt naar Amerika zal worden verkocht. Het portret heeft tot vorige week in het rijksmuseum in Amsterdam ge hangen, maar is kort geleden door de eigenaar die het werk sinds 1973 bruikleen aan het museum had maatschappij (EMI). Amerika worden verkocht. NEDERLAND I 18.15 - Engels voor beginners 25 (herh.) (Teleac) 18.45 - De Bereboot (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 19.05 - Vriendelijk welkom bij Barend (NCRV) 19.54 - Minivoetbalshow (NCRV) 21.04 - Land of Hope and Glory (NCRV) 21.35 - Journaal (NOS) 21.50 - Praten met de minister-president (NCRV) 22.00 - Sam, tv-serie (NCRV) 23.00 - Woord in beeld (NCRV) 23.15 - De nieuwe ketters (IKON) 23.40 - Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.45 - TV-informatie voor Spanjaarden (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 19.05 - De vrouw van zes miljoen (TROS) 20.00 - Journaal (NOS) 20.25 - De Mounties Show (TROS) 21.20 - De Jordaches (TROS) 22.10 - Aktua TV (TROS) 22.55 - O moeder, wat is het heet (TROS) 23.25 - Tros sport (TROS) 23.40 - Journaal (NOS) Nog geen drie jaar na de Rode Anjer-revolutie in Portugal wil de socialistische premier Soa- res niets liever dan van zijn land een keurige sociaal-democratie maken. Dat lukt aardig, maar de Alentejo, Portugals graan schuur, ligt nog dwars. De arme boerenbevolking, gesteund door de communistische partij, wil de landbouwhervormingen uit de eerste dagen van de revo lutie met hand en tand verdedi gen. De VPRO had gisteren "Machiavelli" geheel aan de Alentejo gewijd in een eigen documentaire, die glashelder aantoonde dat er voor revolu tionaire romantiek geen plaats meer is in een Portugal dat zich zo snel mogelijk wil opwerken tot volwaardig EG-lid. De coöperaties zullen nu een deel van hun grond weer aan de voormalige eigenaars moeten afstaan. Het VPRO-team heeft de verscheurde verhoudingen in de Alentejo goed weergege ven. De vernederde groot grondbezitters, die krampach tig ijveren voor herstel van de oude toestand, die nooit meer terugkomt. En de leden van de coöperaties, die vasthouden aan hun vaak met geweld ver- zelfbestuur. De documentaire suggereerde vaak ten onrechte dat de rege ring de landbouwhervormin gen definitief wil terugdraaien. Zij probeert echter de rechten van de kleine boeren te garan deren en in een later stadium nog eens grote gebieden onder coöperaties te verdelen. Voor de uitzending van Tros Aktua (tien over tien, Nederland II) zal Marcel Bruyns vanavond in Utrecht bij de start van de CDA- verkiezingscampagne zijn. Ivo Niehe interviewt de schilder Willink in verband met zijn komende tentoonstelling. Uit Brussel rapporteert Henri Schoup over de politieke situatie vlak voor de Belgische verkie zingen. Ook is er een reportage over jongeren, die rust en soms ook lang verblijf zoeken in kloosters. In het IKON-programma "De nieuwe ketters" het eerste deel van een programma over het eiland Java dat door de erosie van de grond dreigt te veranderen in een woestijn. Aan het woord komt Otong Rasta, de Wayangpoppenspeler. De poppenspeler fungeert in Indo nesië op tal van terreinen als bewustmaker. VRIJDAG 15 APRIL HILVERSUM I KRO: 18.00 Echo magaz. 18.30 Nws. 18.41 Marktberichten. 18.44 (S) Filmklapper. 19.30 (S) Edwin, platen en zingen. 20.00 (S) In antwoord op uw schrijven. 21.00 (S) Sir 5 and one. 21.15 (S) Dr.Grol en de internationale lol. Satirische spreek beurt. 21.45 (S) Jazz 298. 22.25 Overwe ging. 22.30 Nws. 22.40 (S) Goal. Sportp- rogr. 23.55 Nws. HILVERSUM II NOS: 18.00 Nws. VPRO: 18.11 Embargo. (P.P.: 18.20 Uitz. van de PPR.) NOS: 20.00 Nws. 20.05 (S) Europees Concertpodium, L'Orchestre de la Suisse Romande met solist, klass. muz. (In de pauze 21.00- 21.25 Een kleintje kuituur.) 22.15 NOS- cultuur, alles wat cultuur interessant maakt. 23.00 (S) Met het oog op morgen met om 23.05 Aktual.overz. radio-tv, 23.20 Den Haag Vandaag, 23.52 Even ontspannen voor het slapen gaan...yoga en om 23.55 Nws. HILVERSUM III NOS: 18.03 De vacaturebank. 18.10 (S) NOS- maal. VOO: 19.02 (S) De Nederlandse Top-40. VPRO: 20.02 (S) VPRO-vrijdag- op-drie. 22.02 Radio Vrij Belgie. 23.02 (S) Amigos de Musica. AVRO: 1.02 (S) Radio Pandora. 2.02-7.00 (S) 'n Nachtje AVRO. ZATERDAG 16 APRIL HILVERSUM I VARA: 7,88 Nas. 7,8! (S) Z.O, Zater dagochtendshow (7.30 Nws. 7.41 Dingen van de Dag. 8.30 Nws. 8.36 Gym. voor de huisvrouw.). 18.30 Nws. 10.33 (S) Z.I. 12.26 Meded. voor land- en tuinb. 1!,30 Nws. 12.41(S)IndeRooie Haan. 14.30 (S) Orkest Nalando. Lichte orkestmuz. met solisten (zang). 15.00 (S) Het zout in de pap. Progr. over kunst en kult, (15.30 Nws.) 17.00 (S) Zing zomaar simpel een melodie. 17.Ï30 Nws. 17.32 (S) Dingen van de dag. HILVERSUM II TROS 7.00-7.11 Ochtendgym. 7.20 Rustig bijkomen. 8.00 Nws. 8.11 Aktua. 8.45 Kom er maar eens bij. (9.35-9.40 Waterst.) 10.00 Tien om kindershow. 10.30 Aktua-sportcafe 3 1.00 Nws.) 11.30 Hartje Stadskanaal; gevar. muz.progr, OVERHEIDSVOOR LICHTING: 12.49 Exportiviteiten. 13.00 Nws. 13.11 Aktua. 13.30 Familie- Snipperdag; kwis. 14.30 Met een knipoog naar het theater. 15.10 De een ziet het zus en de ander zo. 15.30 Or- gelmuz. op verzoek. 1 .00 Nws. 16.03 De Europarade, vanaf 17.00 (S). 17.55 Meded. HILVERSUM III NOS: 18 03 (S) De rock and roll methode. NCRV: 19.02 (S) Pers Vers. 20.02 (SK( After eight (na het eten). 22.02 (S) Sportshow. 23.02 (S) Str ictly country style. 23.38 3S) Late date. 2,8! (S) Nachtexpress. 6.45-7.00 Zon dagmorgen. HILVERSUM IV AVRO: 7.00 Nws. 7.02 (S) Reveille. 9.00 Nws. 9.02 (S) Hedendaagse kamermuz. 9.45 AVRO- thema. 10.00 (S) Werken van de Poolse componist K. Szymanofski. 12.00 (S) Pistache. 14,00 Nws. 14.02 (S) Maria Stuart, opera van Donizetti. 16.25 't Is historisch. 16,40-17.00 AVRO's radiojournaal. Duitse TV VRIJDAG 15 APRIL DUITSLAND I (Region, progr.: NDR: 19.00 Sportschau. 19.30 Aktual. 19.45 Zandmannetje. 19.55 Nordschau-Magaz. 20.26 Die Madchen aus dem Weltraum, tv-serie. 20.59 Progr.overz. WDR: 19.00 Region, nws. 19.05 Progr.overz. en tekenfilm. 19.10 Michel aus Lonneberga, tv-serie. 19.40 Reich und Arm, tv-serie. 20.15 Hier und heute. 20.45 Lichte muz. 21.00 Journ. en weerber. 21.15 Ein idealer Gatte (An ideal husband), speelfilm. 22.45 Repor tage. 23.15 Journ. en weerber, 23.30 ARD-Sport. 23.55 Strategien der Liebe, komedie. 1.25-1.30 Journ. DUITSLAND II (NDR) 18.40 Aktual. en muz. 19.20 Vater der Kla- motte, tv-serie. 19.40 Manner ohne Ner ven, slap-stick. 20.00 Journ. 20.30 Repor tages van buit. corresp. 21.15 Stamm- gaste, tv-spel. 22.25 Journ. 22.40 Kult. magaz. 23.30 Der Magiër, tv-film. 0.15 Der Richter und der Morder, (Le Juge et l'Assassin), speelfilm. 2.20 Journ. 19.00 Sesamstrasse. 19.30 v-cursus schaken. 19.35 Progr. voor Italiaanse werknemers. 19.45 Inform, progr. 20.00 Tv-cursus autorijden. 20.15 Inform, progr. 20.30 Filmreportage. 21.00 Journ. en weerber. 21.15 v-cursus schaken (herh.). 21.20 Muziekprogr. 22.05 Inform, serie. 22.05-0.25 Der eiskalte Engel (Le Samurai), speelfilm. DUITSLAND III (WDR) 19.00 Inform, progr. j .'.ija tv-cursus geschiedenis. 20.00 Zandmannetje. 20.05 Progr. voor Ita liaanse werknemers. 20.15 Tv-cursus schaken. 20.20 Tv-cursus bloemschik ken. 20.30 Tv-cursus - Vom Umgang mit Haustieren. 20.45 Region, nws. 21.00 Journ. en weerber. 21.15 Region, journ. 22.45 Discussie. Ca. 23.30 Journ. Belgische TV VRIJDAG 15 APRIL 18.00 Beertje 18.15 Open sch ool. 18.45 Kult. agenda. 19.10 K.T.R.C. 19.40 Meded. en weerber. 19.45 Journ. 20.15 Centraa Station, tv-serie. 21.05 Debatprogr. 22.20 Journ. 22.30 F for Fake, Frans-Iraanse speelfilm.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1977 | | pagina 5