CAREL BRIELS IS UITGETELD C/RflW^mïWma] vandaag, toegelicht Trins Snijders 'Brie Is maakte me nieuws gierig9 Na de flop van 'Elckerlyc' FLEUROP WOENSDAG 6 APRIL 1977 Actrice Trins Snijders wil geen commentaar geven, noch op de afgelasting van Elckerlyc", noch op de werkwijze van regis seur Carel Briels. Wél wil ze ver tellen waarom ze met Briels in zee is gegaan en welke aantrek kingskracht JElckerlyc" voor haar had. Over Briels: Toen ik in contact met hein kwam, werd ik geboeid door deze wonderlijke man. Hij straalde namelijk toch een soort van magie uit en maakte me met zijn plannen eigenlijk ontzettend nieuwsgierig. Nieuwsgierigheid, jadat is ge loof ik een van de hoofdredenen waarom ik besloot mee te doen. Het was een beetje een uitdaging om iets te gaan doen in een wereld die ik niet kende. Toneel buiten het normale - ge subsidieerde - patroon, met een regisseur die anders is dan alle regisseurs met wie ik gewerkt heb". Over Elckerlyc": Ik houd bij zonder van het middel- Nederlands en het toneel dat daarbij hoort. Het is echt een grote interesse van me. Voorts vond ik het werkelijk een bril jant idee van Briels om de titel rol van Elckerlyc door een vrouw te laten spelen". Jeróme Reehuis „Wat er nu gebeurd is, is een heel vervelende zaak". Aldus acteur Jeróme Reehuis, die in de Elc kerlyc" van Briels voor de rol van Gheselscap tekende. ,JDit is* jammerlijk. Iedereen heeft toch met volle inzet gewerkt, meer nog, met ontstellend en thousiasme en met ongelooflijk veel plezier. Ik vind ook dat het een erg bezienswaardige voorstelling is geworden, vooral door het spel van Trins Snijders die het als Elckerlyc heel mooi deed". „Tsja, waarom zijn de mensen niet gekomen Geen idee! Als we dat zouden weten hadden we elke avond volle zalen voor to neel. Het is wonderlijk wat er gebeurd is, héél wonderlijk". Alle voorstellingen van Elc kerlyc, het 15de eeuwse to neelstuk waarmee Briels zijn 40-jarig jubileum als to neelregisseur wilde vieren, zijn, na de première in Til burg en één voorstelling in Utrecht, afgelast. De 60-jarige hoofdpersoon in dit drama, die al zo menig initiatief rampzalig heeft zien eindigen, ligt thuis in zijn flat aan de Staalmees terslaan in Amsterdam in bed, onder de pillen, volkomen uitgeteld. Zijn vrouw staat de hele dag aan de telefoon,die na het opleggen meteen weer begint te rinkelen. Ze staat intimi te woord en legt uit wat er aan de hand is, steeds weer, met eindeloos geduld. Aan buiten staanders vertelt ze, dat Carel niet bereikbaar is. Met veel spijt in haar stem zegt mevrouw Briels dat de mensen geen cultuur meer willen. "Het is een teken van deze tijd", zegt ze, "de nivellering zet op een afschuwelijke manier door". En: „Als Elckerlyc maar blóót was opgevoerd, dan hadden we goud verdiend. Dat is wat het publiek op het ogenblik wil: zoveel mogelijk bloot en zo grof mogelijk taalge bruik". Dat klinkt wat rancuneus, maar het komt voort uit treurigheid. Aan de muur in de druk gemeubileerde flat hangt een portret van haar echt genoot, de bejubelde en verguisde organisator en regisseur. Carel als Eugene Zador, componist van filmmuziek, opera's en concertenis in de ouderdom van 82 jaar in Los Angeles overleden. Zador werd op 5 november 1894 in Batazek in Hongarije geboren. ADVERTENTIE jongeman, door Godfried de Groot gefotografeerd, dus onwezenlijk mooi. Mevrouw Briels noemt de Elckerlyc een prachtige voorstel ling. "Trins Snijders (de titel rolspeelster) is één van onze grootste actrices. Wie het gezien heeft is enthousiast, de recensies zijn bijna allemaal even goed ge weest. Het is onbegrijpelijk. Voor de acteurs en actrices is het ook een harde klap. Wat hun betreft hadden de voorstellingen best door mogen gaan, zij zijn bij het gesubsidieerd toneel gewend om voor een zaalbe zetting van drie rijen te spelen. Maar dit is een vrije produktie en die moet redelijk bezet zijn om uit de kosten te komen. De voorstel- lingenreeks was gepland op een gemiddelde bezetting van vijftig percent". De prijzen varieerden van tien tot vijftig gulden, oorspronkelig zelfs alléén vijftig gulden voor het Am sterdamse Concertgebouw "Zonder subsidie kan dat niet an ders", aldus mevrouw Briels "bo- Carel Briels vendien: popconcerten kosten zeker zoveel en die lopen wel altijd vol" Popconcerten zijn populairder dan 15de eeuwse toneelstukken, dat stond vóór de Elckerlvc-flop al vast. Maar het rijpere publiek, dat met een stroom voorpubliciteit en daarna met redelijke tot goede re- centies is geconfronteerd, liet het eveneens afweten. Op de gala-première in de Carel Willink exposeert AMSTERDAM - Bij kunsthandel E. J. van Wisselingh en Co in Am sterdam wordt van 18 april tot en met 13 mei een tentoonstelling ge houden van werken van Carel Wil link. Een 50-tal schilderijen (pe riode 1919 tot heden) zal er te zien zijn, waaronder een levensgroot naakt van zijn levensgezellin Sylvia evenals zijn nieuwste grote werk "De rustende dryade". Tilburgse Stadsschouwburg kwam zo'n driehonderd man kijken. Dit publiek bestond voor een groot deel uit studenten en scholieren, die gratis toegang hadden. Dat was op 1 april. Voor de gala-voorstelling de vol gende dag in het Haagse Con gresgebouw werden 85 kaartjes verkocht. Verder zouden er 70 gasten aanwezig zijn, onder wie Jo seph Luns. De voorstelling werd afgelast. In Utrecht, op 3 april, kwamen dr iehonderd mensen. Daar feli citeerde burgemeester Vonhoff Carel Briels met zijn jubileum. Voor het Orpheus Theater in Apel doorn (4 april) waren 150 kaartjes verkocht. De voorstelling werd af gelast, evenals de voorstellingen in Maastricht (5 april), Breda (6 april) en Amsterdam (7 en 8 april). En dat terwijl Briels "Elckerlyc" hoogst actueel heeft genoemd. Hij zei ervan overtuigd te zijn, dat "Elckerlyc" ons in deze tijd van zorgen en teleurstellingen, van vr eemde kunstuitingen en van on gezonde leefwijzen, de gedachte voor een diepe inkeer kan geven. Briels heeft in de veertig jaren van zijn carrière het subsidiesysteem verfoeid en hij ergerde zich aan de vermakelijkheidsbelasting "die ik beledigend vind voor het klassieke toneel". In 1937 regisseerde Briels zijn eerste toneelstuk: "Lucifer" van Vondel. Hij was toen net toegelaten tot de Amsterdamse Toneelschool. Drie jaar later speelde zijn "Adam in ballingschap" in het Am sterdamse Vondelpark en in de eerste oorlogsjaren leidde hij het Utrechtse Studententoneel.Na de oorlog kwamen de spektakels waar hij zijn roem aan ontleend. Bij het regeringsjubileum in 1948 liet Briels in het Olympisch Stadion in Amsterdam zo'n tienduizend me dewerkers optreden, duizend paarden stroomden het stadion binnen terwijl er honderd vliegtui gen boven cirkelden. Een pr oduktie van zesduizend gulden per minuut en dat was vooral toen erg veel geld. Hij liet later met een mil joen liter verwarmd water de Rijn door de Amsterdamse RAI stromen. Carel Briels werd "de Ne derlandse Cecil B. de Mille" ge noemd, "de opperceremoniemees- ter van het Nederlandse feestwe- zen" en "de Napoleon van het mas saspel". Hij heeft ook eens gezegd naast Napoleon begraven te willen worden. Dat is opmerkelijk als men bedenkt, dat juist zijn "Slag bij Wa terloo", waarmee 150 jaar Koninkrijk in Nijmegen gevierd zou worden, een gigantische flop werd. In 1963 gebeurde dat: het rampjaar voor Briels. Wat overbleef was een wrange nasmaak en een fikse schuld. Het werd stil rond Carel Briels. In kran- tenknippsels van toen tot nu toe lezen we over zijn teleurstellingen (de jubileumviering op 31 augustus '73 werd niets), een vechtpartij, een kort geding en vooral: zijn come back. Zijn "Gijsbrecht van Aemstel" (in '74 en '75 in de Wes- terkerk in Amsterdam) werd een matig succes, zijn "Elckerlyc" is op een ramp uitgedraaid. Maar sub sidie, dat vindt hij een vies woord. ADVERTENTIE /-(WIJS KWALITEITjSC LAGER IN PRIJS Husqvarna MOTOR- GRASMAAIER M? MAAIER ZWEEDSE y MET CIRKELMES KWALITEIT OE u4U V.4S0:-l)eA V. 139 - VOOR f VOOR AMSTERDAM! AMSTELVEEN HAARLEM HILVERSUM LEIDSCHENDAM Dat doet goed... zo'n Fleurop paas- bloemengroet. Verzorgd met spoed. Over héél de wereld, als 't moet./^; Fleurop Interflora staat er (g£ voor in. Koninginnegracht 135, l Den Haag. vrff LEIDEN- Ex Animo heeft de jaarlijkse „krachtproef' van de Mattheus-Passion volbracht en daarmee de trouwe recensent weer voor de zijne gesteld. Wat valt er na zo'n 50 jaar Herman de Wolff nog voor nieuws te mel den? Hoewel De Wolff het weli swaar nooit op dezelfde manier doet, is zijn directie in wezen terug te voeren op het maken van variaties op een door hem al lang vastgelegd thema, waarbij de resultaten van weten schappelijk Bach -onderzoek - al dan niet welbewust - groten deels buiten beschouwing ble- Ook de kwestie al-dan-niet- applaus is intussen afgezaagd geworden; voor de laatste maal verkondig ik dus als mijn me ning. dat een betalend publiek recht heeft op applaus of boege roep en daar wel of geen gebruik van mag maken naar eigen goeddunken. De instelling van het koor doet daarbij niet terzake al heeft deze zeker zijn gunstige invloed op de uitvoering: dat men met hart en ziel achter de tekst Met Mallheus-Passie 'Ex-Animo' niet boven middelmaat stond, kon de duidelijke ver grijzing van het koor voor een deel compenseren, maar boven de middelmaat is men beslist niet uitgekomen. Dat brengt me op de aanhalingstekens bij het woord krachtproef: want, wat houdt de Mattheus voor een koor nu eigenlijk in? Veertig minuten behoorlijk koorwerk en verder een aantal koraaltjes en wat interrupties. De rest moet komen van de solisten en het orkest. De laatste categorie bestond uit Chris van Woerkom als evan gelist, ditmaal wat onzeker van techniek maar door zijn voordracht als altijd boeiend; Cor Niessen in de Ch ristuspartij, geen uitzonderlijk fraaie stem, maar een goede in terpretatie en zuiver van intona tie; de sopraan Karin Ostar, zeer gelijkmatig zingend maar met de stem op de spaarbrander; de alt Marianne Dieleman, helaas met uithalen van achter uit haar keel zingend; de tenoor Henk Meijer, wiens aandeel wat mij betreft overgenomen had mogen worden door Van Woerkom, en de bas Meinard Kraak, wiens timbre totaal niet bij Bach past. Voor het Utrechtse Symfonie Orkest was dit concert een routinekwestie van het continuo verdient Joop Brons vermelding, die de becijferde bas stijlvolle invulde en daartoe een uitstekende registerkeuze had gedaan. R0N HARMS Sterker nog, zeven jaar geleden werd uit zijn mond genoteerd: „Als je een vies woord schrijft, krijg je subsidie van Klompé". Cup-voetbal Europa-Cupvoetbal vanavond rechtstreeks op de Duitse en Bel gische televisie. De BRT geeft van 16.25 uur af een verslag van de wedstrijd Napels-Anderlecht. Op Duitsland I begint om 18.00 uur een reportage van de ontmoeting tussen Dynamo Kiev en Borussia Mönchengladbach. Op dezelfde Duitse zender is vanaf 21.00 uur de wedstrijd Atletico de Madrid en de Hamburger SV te zien. De NOS hèeft van de wedstrijden samen vattingen in Studio Sport. ADVERTENTIE NEDERLAND I - 18.15 - Duits (TELEAC) 18.45 - Bereboot (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 19.04 - Van gewest tot gewest (NOS) 19.50 - Uitzending van de Christelijk Historische Unie (Pol. Par- 20.00 - Adoptie (NOS) 21.35 - Journaal (NOS) 21.50 - Panoramiek (NOS) 22.20 - Sprekershoek (NOS) 22.35 - Studio Sport (NOS) 23.00 - Journaal (NOS) NEDERLAND 2 - 18.00 - Reportage rouwdienst Schiphol (NOS) 18.45 - Kortweg (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 19.04 - Van onze speciale verslaggevers (IKON) 19.29 - Kenmerk. (IKON) 20.00 - Journaal (NOS) 20.25 - Film van de Stichting Mensen in Noord-Caritas Neerlan- dia (SOCUTERA) 20.30 - De twintiger en dertiger jaren (VPRO) 23.35 - Journaal (NOS) De film over baby's geboorte is er niets bij. Stel u voor. een filmpje over uw nog in aanbouw zijnde spruit. Gemaakt door dokter, met behulp van een kij kertje dat door de buikwand gaat. U bewaart het filmpje tot spruit gaat trouwen en over handigt het met de mededeling: „Piet, hier sta jij op toen je nog in m'n buik zat en we nog niet eens wisten of het nou een jongen of een meisje zou wor den". Piet zal wel naar zijn voorhoofd wijzen of ter plekke onwel worden. Toch bestaat het. In Duitsland is al een jongetje (het eerste op de wereld) dat straks als het wat groter is naar zijn eigen foetus kan gaan zitten kijken. Het filmpje beleefde gisteravond de Nederlandse pr emière Groot uur: U (VARA) van Koos Postema. Net toen het uitstekende programma boor devol informaties over erfelijk heid en het voorkomen van aangeboren afwijkingen in her haling dreigde te verzanden, kwam het Duitse foetusje in kleur op het scherm. Een vrucht van vijftien weken jong. Een handje voor het gezicht alsof het niet op de film wilde. Tens lotte veel beweging omdat het er genoeg van heeft. De zeg maar „foetuscopie" wordt ges topt. Op de achtergrond de stem van prof. dr. H. Galjaard (erfelijk heidsleer) uit Rotterdam die „ongelooflijk" roept. Hij kreeg het filmpje mee van een Duitse vrouwenarts. Postema had geen geschikter figuur kun nen uitnodigen dan Galjaard. Niet alleen vanwege die film over de foetus, maar omdat hij in verstaanbaar Hollands het zo ingewikkelde terrein van de er felijkheid goed uit de doeken kan doen. En dat is een nuttige zaak als men bedenkt dat jaarlijks in Nederland acht tot tienduizend kinderen met ernstige of minder ernstige afwijkingen worden geboren terwijl een be langrijk percentage hiervan is te voorkomen door in de vijf tiende of zestiende week van de zwangerschap een vruchtwate- Panoramiek zendt vanavond een reportage uit over het karakter van de Italiaanse communistische partij. Hierin is opgenomen een gesprek met Sergio Segre, de zogenaamde schaduwminister van Bui tenlandse Zaken en lid van het centraal comité van de partij. De speciale verslaggevers van de IKON hebben een bezoek ge bracht aan "De Achelse Kluis", een trappistenabdij in Belgisch Lim burg. Daarover gaat de aflevering van vanavond. HILVERSUM I 18.30 Nws. DUITSE TV 18.41 (S) De een ziet het zus en de ander zo. 19.00 (S) Muziektriptiek van zeven tot n, met om 19.00 (S) Jazz-sir. 20.00 Woonwinkel Leeuwin Haarlemmerstraat 113 Leiden. Tel. 071-122074 Eight o'clock special. 21.00 (S) Kruis t.. mol. 22.00 (S) Een mondje Frans. 22.30 Nws. 22.40 Aktua. 23.00 (S) Coulissen. HILVERSUM II 18.00 Nws 18.11 Dingen van de dag. P.P. 18.20 Uit zending van het Gereformeerd Politiek Verbond. VARA. 18.30 Tussen start er finish. 19.30 (S) Brassband magazine 20.00 Nws. 20.05 Omroep Orkest met so list. 21.35 (S) Muzikant is ook een mens, gesprek. 22.05 Ensemble Musica Anti que. NOS 22.30 Gamma van Alpha en Beta. 23.00 (S) Met het oog op morgen met om 23.05 Aktualiteitenoverzicht Radio-TV. 23.20 Den Haag Vandaag. 23.52 Even ontspannen voor het slapen gaan...yoga. 23.55 Nws. HILVERSUM III Nos. 18 03 De VAKATUREBANK. 18.10 (S) NOS-maaJ. 19 30 (S) Langs de lijn. (19.38 Paardekoersen). 23.02 (S) NOS-jazz. 0 02 (S) Metro's Midnight Music. 1.02(S)Take it easy. 2.02 (S) Dat wordt weer nacht werk. 4.02 (S) De achternacht. HILVERSUM I NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord. 7.08 (S)Te Deum Laudamus. 7.30 Nws. 7.41 (S) Vandaag....donderdag. In form. en muz. (7.41 Hier en nu.) 8.24 Werk-Woord, praatje. 8.30 Nws. 8.36 Gym voor de huisvrouw. 8.45 (S) Tot uw dienst. 9.45 (S) Onder de hoogtezon. 10.30 Nws. 10.33 (S) In 't züver. 12.00 (S) De Kilima Hawaiians Show. 12.15 Boer en tuinder. 12.26 Meded. voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws 12.41 Hier en nu. 12.55 (S) Middagpauzedïenst. 13.15 (S) Metropole Orkest. 13.30 (S) Globaal: ge- var. progr. (15.30 Nws.) 17.30 Nws. 17.32 Hier en nu. HILVERSUM II AVRO 7 00 Nws. 7.11 Ochtendgym. 7.20 Op blote voeten. (8.00 Nws. 8.11 Radiojoum.) 8.50 Morgenwijding. 9.00 Op het eind van de rit. 9.35 Waterst. 9.40 Arbeidsvitaminen. 10.00 Radio Lawaaipapegaai. 10.10 Ar- beidsvit. (11.00 Nws. 11.03 Radiojoum.) 11.30 Rondom twaalf. 12.30 De Derde Kamer. 13.00 Nws. 13.11 Radiojoum. 13.25 Beursplein 5. 13.30 'n Middagje AVRO; muz., inform, en service. (16.00 Nws. 16.03 Radiojoum.) 17.00 (S) 13- Speciaal, kinderprogr. 17.40 Nederl.- Israel. Kerkgenootschap. 17.55 Me ded. HILVERSUM III TROS: 7.02 (S Vaak s ochtends, y.03 (S) De Hugo var Gelderen Show. 11.03 (S) Verzoekpla tenprogr. 12.03 (S) Boter. Klaas en prij zen. 14.03 (S) Polderpopparade. 16.03 (S Europarade. HILVERSUM IV KRO: 7.00 Nws. 7.02 (S) Badi nerie. 9.00 Nws. 9,02 (S) Aan woorden voorbij 910(S) Werken van Otto Ketting en Bach. 9.30 Ik sta hier niet voor de banken te praten. 10.00 (S) Aubade. 11.59 Bericht Vastenaktie. 12.00 (S) Rondom Ravel (14). 14.00 Nws. 14.02 (S) Eu- char.viering. 15.00 (S) Kollage van alle- 18.05 Sechs i^uren mit Zwiebel. 18.45 Tekenfilm. 18 55 Journaal. 21.00 Journaal en weer- ber. 21.15 Aktuele documentaires. 22.00 Informatief progn 23.30 Journaal, com- weerber. (regionaal progr. Nordschau-Magazin. 20.26 Lokalseite unten links. WDR: 19.00 Ragionaal nws. 19.05 Programmaoverzicht en teken film. 19.10 Informatief progr. 19.40 Die Eingeweihten von Eleusis. 20.15 Hier und heute. 20.45 Amusementspro- 18.00 Jour naal. 18.10 Die drei Klumberger. 18.40 Actualiteiten en muziek. 19.20 Zum kleinen Fisch. 20.00 Journaal. 20.30 Filmreportage. 21 15 Informaties en me- ïingen uit het bedrijfsleven. 22.00 Jour- laal. 22.15 Uilenspiegel. 23.25 Klassieke nuz. 23.50 Journaal. WDR: 18.30 (K) Kunst in Portugal (1), 19 00(K)Sesamstrasse. 19.30 (K)Telecol- lege. 20.00 (K) Klaak Vaak. 20.05 (K)Voor Spaanse gastarbeiders. 20.15 (Kj Cursus typen (1). 20.45 (K) Nieuws uit de regio en commentaar. 21.00 <K) Journaal. 21.15 (K)The prince and the showgirl. Engelse speelfilm uit 1957 van Laurence Olivier, met Marilyn Monroe, Laurence Olivier, Sybil Thomdike, Richard Wattis e.a., over een Europese prins die tijdens het kroningsfeest van George V in Londen 1911 problemen krijgt met een wel gevormde revuegirl. 23.05 (K) Roek- palast, met Kate en Anna McGarrigle. 23.50 (K) Gesprek met professor Hans Mayer over zijn recensies en cultuur filosofische essays. NDR: 19.00 (K) Sesamstrasse 19.25 (K) Progr.-overzicht 19.35 (K) Voor Spaanse gastarbeiders. 19.45 (K) Voor tuiniers Rozen. 20.15 (K) Cursus Frans (27). 20 45 (K)News of the week. 21.00 (K) Journaal. 21.15 (K) zie WDR. SDR/SWF/SR: 19.00 (K) Ses; 19.30 Telecollege. 20.00 (K) Klaas Vaak. 20.05 (K) Voor Spaanse gastarbeiders. 20.15 (K) Cursus Frans (14). 20.45 (K) News of the week. 21.00 (K) Journaal. 21.15 De zweep in de nek, Italiaanse sp eelfilm uit 1963 van Mario Monicelli, met Marcello Mastroianni, Renato Salvaton, Annie Girardot e.a over een staking van Turijnse textielarbeiders aan het einde van de vorige eeuw. 23.20 (K) Het poli tieke lied (5): protestsongs in de Oostbloklanden. 00.05 (K) Nieuws. BELGISCHE TV 18.15 Teken filmserie. 18.20 Wetenschappelijke film. 18,50 De onzichtbare Gemini Man. 19 40 Mededelingen en weerber. 19.45 Jour naal. AVONDPROGR. NADER TE BE PALEN IVM VOETBAL. Het meisje van de TV. TV-spel Fundamenten. Journaal.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1977 | | pagina 5