HIER is uw taak Clown Kerkdiensten Verleden mag ons niet ver lammen NIEUWKOOP - In 1974 kwam dominee Lukito Handojo met vrouw en kinderen naar ons land. Vrij onverwacht was hij uit de vertrouwde pasto rie in het hartje van Jakarta weggehaald om te worden gedropt in Nederland en hier de kerk - in dit geval de hervormde - te gaan helpen en advi seren. Daarmee werd de gedachte geconcretiseerd dat zending niet meer uitsluitend een zaak is van evengalieverbreiding van de een naar de ander, maar van "wederzijdse assistentie". De moederkeric erkende, dat de jonge kerken, uit haar zending voortgekomen,, volwassen wa ren geworden. Ds. Lukito heeft de opdracht van zijn kerk om een aantal ja ren een van de Westeuropese kerken van dienst te zijn zeker niet als gemakkelijk ervaren. Om te beginnen moest hij zijn werk en leefmilieu verlaten. En dat werk was zeer veelzijdig: een gemeente van 3600 leden, evangelisatie-arbeid onder niet-christenen, een zondags school elke week by hem aan huis, gevangenen bij wie hij zo'n goede entree had, en lepro zen, zijn voorzitterschap van de Westjavaanse synode, de Raad van Kerken en de regionale kerkenraad, kortom heel veel bond hem aan zijn eigen samen leving. LUKITO HANDOJO - geen verwijten, wel vragen Toch g^f zijn synode hèm de opdracht, zoals nu ook vijf van zijn collega's in Duitsland en één in Zwitserland werkzaam zijn. Deze week zei hij er in Nieuwkoop, waar hij een gere formeerde gemeentevergader ing bijwoonde, dit van: "Ik ben er zomaar voor opge pikt. Collega's van de andere kant, die naar Indonesië gaan, zijn er degelijk voor opgeleid. Ik had die voorbereiding en toe rusting niet. Ik kende uw taal nauwelijks en al ben ik een vrucht van het zendingswerk van uw kerken - mijn ouders werden christen en ik ben dus de tweede generatie - de kerke lijke verhoudingen in dit land en de problemen in uw samen leving waren mij vreemd. Wat moest ik in Nederland, met zyn gevestigde thelogieën, tra dities en kerkelijke historie, ei genlijk doen? Ik ben in Midden-Java opgegroeid. Het was al een uitdaging voor mij toen ik na mijn theologische studie naar West-Java verhuis de, waar de hervormde ge meente van Jakarta mij had be roepen. En dan nu een aantal jaren Europa. Ds. Lukito kreeg na een periode van oriëntatie in ons land een deelopdracht voor pastoraat en evangelisatiewerk binnen de hervormde gemeente van Maassluis. De rest van zijn tijd vult hij met bezoeken aan ker kelijke organen óp alle niveaus en aan gemeenten. De vraag die hij daar regelmatig aan de orde stelt is deze: hoe kunnen de oude kerken in deze tijd hun missionaire verantwoordelijk heid waarmaken? Afhankelijk Dat bezoek aan kerken en ge meenten is voor ds. Lukito Handojo, die in de Indonesi sche kerkelijke samenleving geen verschillen kan ontdek ken tussen hervormd en gere formeerd, "een ervaring op zichzelf'. "Het is mij opgevallen, dat ve len in Nederland de situatie in Indonesië heel goed kennen. Ik ben blij dat de kerken hier nog altijd aandacht hebben voor de Opgepikt Ds. Lutiko Handojo tot Nederlandse kerken: jonge kerken in mijn land. Met onze komst naar West-Europa proberen wij met de kerken hier het gesprek te voeren over hoe wij inhoud kunnen geven aan de gedachte van zending in zes continenten. Het is geen een richtingverkeer meer van hier naar daar, maar wederzijdse as sistentie. In het besef dat wij af hankelijk zijn van elkaar. Veel Nederlanders zitten nog met de gedachte: wij zijn de kerk en wij moeten jüllie hel pen. Dat verbaast mij niet. Men leeft hier in een wereld met strakke tradities. Maar als jonge kerken zien wij die historische lijnen niet zo sterk". Ds. Lukito heeft er begrip voor, dat er in dit deel van de wereld zoveel kerken zijn. Maar hy stelt op dit punt wel zijn vragen. "Hoe kunnen wij evangelisa tiewerk doen zolang wij in al die hokjes zitten? De kerk heeft de opdracht het evangelie uit te dragen. Het gaat bij alle missio naire acties dus om de mensen om ons heen. Daarom vragen wij ons af: is uw zending naar verre landen ook een weerspie geling van uw eigen kerkelijke leven? Met opzet wil ik juist over een voudige dingen met de mensen hier in gesprek komen. Over hun beroep, hun gezin, de op voeding van hun kinderen, hun zorgen en vragen. Dan is het pijnlyk, te moeten ervaren dat velen de kerk niet meer zien zit ten". Problemen Lukito Handojo werpt de kerk van Nederland geen verwijten voor de voeten. Daarvoor is hij al veel te bescheiden. Steeds lijkt hij zich te verontschuldi gen als hy maar iéts zegt dat als een verwijt kan worden aange voeld. Maar hij voelt zich wel geroepen, de christenen hier eerlijk te vragen of zij niet te veel met zichzelf bezig zijn. "Kerken en groepen aanvaar den elkaar niet. Soms herken nen ze elkaar niet eens. Hoe kun je nu over evangelisatiewerk praten zolang je met deze pro blemen zit? De oude kerken kunnen hun geschiedenis en tradities niet zomaar opzij zet ten. Dat kan ik zeer goed begrij pen. Maar kunnen zij dan niet proberen, de roeping van de kerk in déze tyd te onderstre pen? Het verleden mag ons toch niet verlammen. Wij moeten ons op weg weten. Wij als jonge Wel gelooft hij dat de kerken van Nederland in deze situatie van ontkerstening in alle een voudigheid opnieuw zullen moeten beginnen. "Om de gemeenteleden in be weging te brengen en toe te rus ten en samen de taak van de kerk te kunnen volbrengen. Ik wil de bijzondere verantwoor delijkheid van predikanten en andere ambtsdragers niet on derschatten, maar die kan de gemeente niet van haar missio naire opdracht ontslaan. Laten we niet te veel over aan de spe cialisten in de gemeente? Het verhaal van Jezus moet worden doorverteld en dat is een zaak van de hele gemeente". worden. Het gaat niet om 01 theologische problemen m; om ménsen. Hoe kunnen komen tot een koppeling t het werk veraf en dichtbij?" Saamhorig Koppeling kerken vragen ons af: hoe kunt u zoveel miljoenen guldens naar verre landen laten gaan als u zelf geen geld hebt om het evangelisatiewerk in uw eigen omgeving voldoende ter hand te nemen?" Lukito Handojo heeft geen pasklare antwoorden op deze voor hem brandende yragen. Met ds. Lukito in hun midden worden de kerken soms met de neus gedrukt op het bescha mende van hun verdeeldheid. Toen hij onlangs in het oosten van het land een spreekbeurt had, waren daar vier plaatse lijke kerken voor het eerst sa men byeen. Dat was nog nooit gebeurd. Een poosje later hoorde hij van een ouderling dat deze kerken naar aanleiding van die bijeenkomst hadden besloten, elkaar vaker te ont moeten. Er is nu zelfs een werk groep gevormd om interkerke lijke gesprekken op gang te brengen. Een dankbare ds. Lukito hier over "Als je staat voor de vraag hoe je met mede-christenen de bijbelse boodschap aan ande ren kunt doorvertellen, dan kom je misschien wel tot de ontdekking, dat de verschei denheid niet wezenlijk meer is. En daar moeten dan zoveel mo gelijk mensen bij betrokken Lukito Handojo legde in Nieuwkoop ook de vinger bij ons tekort aan gemeenschaps gevoel. Toen hij in Maassluis zijn colle ga's van de verschillende ker ken eens voor een kennisma king uitnodigde, bleek hem dat verscheidenen elkaar niet eens kenden. Ook bij zijn persoon lijke bezoeken merkt hij steeds, dat het percentage mensen in de kerk met wie het gemiddelde gemeentelid nog wel eens con tact heeft uiterst gering is. In het algemeen is er ook weinig behoefte elkaar te leren kennen. Het wil er bij ds. Lukito niet in, dat dit uitsluitend aan onze cul turele achtergrond en volks aard moet worden toegeschre- ven. Waar geen saamhorigheid wordt gevonden, ontbreekt vaak ook de bereidheid om naar elkaar te luisteren, met alle ge volgen van dien. De gastpredikant uit Indonesië bedient zich, als hij mensen toe spreekt, niet i ten. Maar aangeven christenen in evangelisatori- sche zin hun eerste arbeidsveld mogen vinden, dan zegt hy heel nadrukkelijk: "HIER". Het is voor de jonge kerken ginds een stukje van hun op dracht geworden, de moeder kerk daaraan te herinneren en haar, naar vermogen en waar mogelijk, daarin te stimuleren. S. J. DE GROOT LEIDEN - Herv. Gem.: Hoogl. kerk 10 ds. Pannekoek, medewerking woens dagmorgen 11.45 oec. studentendienst; Marekerk 10 ds. Meijers, belijdenis, 5 hr. Christ; Maranathakerk 10 mevr. ds. Van Everdingen en ds. Koolstra, belijdenis; Bethlehemkerk 10 ds. Hemmes; Bevrij dingskerk 10.30 ds. Boogert en ds. Wa genvoorde, belijdenis; Vredeskerk 10 ds. Steenstra, belijdenis; Waalse kerk 10.30 ds, Renoir; Acad. Ziekenhuis 10 ds. Bre- derveld; Diac. huis 10.30 ds. Vink Kat wijk aan Zee; jeugdkapel De G. Herder, O. Vest 13.10.30 hr. Faas; Merenwyk 10 ds. Hortensius. Vredeskerk 7.30 zang- dienst mmv popgroep Leger des Heils en Trumpets of the Lord. Geref. Kerk: Zuiderkerk 10 ds. Sijtsma, .belijdenis, 5 ds. Winter Den Haag; Pe- trakerk 10 ds. Hofman, 5 ds. v. Santen Sassenheim; O. Vestkerk 10 dr. Vlijm, 5 ds. Koolstra; Mar. kerk 10 ds. Koolstra en mevr. ds. v. Everdingen, belijdenis, 5 dr. Vllijm; Bevr.kerk 9 ds. Schoch, 5 ds. Sijtsma; Groenhoven 10 ds. Vegter; De Mirt 10 hr. Wielinga; Mierennest 10 hr. v. Garderen. Dolerende Noodgemeente Groot Leiden (Pieterskerkstraat 1): 8.30 en 5 ds. Van der Sluys. Geref. K. Vrijg. (Herengr. 70): 10 en 5 ds. Gootjes. Chr. Geref. Kerk (Steensch. 9Y. 10 en 5 ds. Van Smeden A.foort. Geref. Gem. (N. Rijn): 10 en 4.30 ds. Boogaard. Geref. Gem. in Ned. (Be- thl.kerk Driftstr.): 11.30 en 5.30. Evang. Luth. Gem. (Hoogl. Kerkgr.): 10.15 ds. Happee. Remonstr.-Doopsgez. Gem. (Pieterskerkstr.): 10 ds. Meijering. Me dewering van het koor. Baptistenge meente (O. Rijn 3): 10 ds. Van Mameren. Evang. Chr. Gemeenschap (Middelstegr. 3y. 10 hr. Dikkes. Zendingswerk Mid- dernachtsroep (Zoeterw.singel 21): 5 nam. dr. Sprey Zoeterwoude. Evange liecentrum Zijlsingel 2: 10 Edgar den Holder, di. 8 evang. Zylstra. Pinkster gemeente (O. Rijn 3): 3 hr. Eikerbout Leger des Heils (Hooigr.): 10. Nieuw- Apostolische kerk (H. Rijndijk 24): 9.30 en 4, wo. 8. Christian Science (Steensch. 6) 10.30. Kerk van J. Chr. van de Heil. der Laatste Dagen (Steenschuur 6): 10.15. Oud-Kath. Kerk (Zoeterw.singel): 10 h. mis. Vrij-Kath. Kerk (Vreewijkstr.): 10.30 h. mis. Rk kerken: Haagweg zat. 7, zond. 9. 10.45, 12 en 6.30. Steenschuur zat. 7, zond. 10, 11.30, 6 en 7. Lammen- schansweg zat 7, zond. 9,10.30,12 en 6. Haarl.straat zat. 7, zond. 9.30, 10.45 en 12.15; Rijndijk 281; zat. 7,'zond. 9.30 en 11.30; Boshuizerlaan zat. 7, zond. 9.30,11 en 12.15; Herensingel zat. 7, zond. 8.30, 9.30 en 11; Meren wijk zat. 7 eucharistie viering, zond. 10 gemeensch. dienst van woord en tafel. Geref. Kerk: 10 ds Vree, 6.30 hr. Tenyenhuis. Chr. Geref. Kerk: 9.30 dienst, 6.30 ds. Bijkerk Aalten. Rk kerk: zat. 7, zond. 7.30 en 10.30. ALPHEN AAN DEN RIJN - Herv. Gem.: Adventskerk 10 ds. Bogers, 6.30 ds. v. Harmeien; Kruiskerk 10 ds. Ha- nemaayer; Opst. kerk 10 en 6.30 ds. Fok- kema; Nabij 10 jeugdkapel; Opst. kerk 10 jeugdkapel; De Bron 9, 10.30 en 6.30 ds. Hoogendijk, maandag, dinsdag, Coensdag en zaterdag 7.30 oec. avondge bed; Driehoorne 7 interk. dienst, hr. Ta- zelaar; Oudsh. kerk 10 ds. Oort; Sio- nskerk 9.30 en 6.30 ds. Verploeg; G. Her derkerk 9 en 10.30 ds. De Ruiter. Geref.' Kerk: Mar. kerk 10 hr. Tenyenhuis, 6.30 ds. Boonstra Wassenaar; Salv. kerk 10 ds. Boonstra, 6.30 ds. Vree; Adventskerk 6.30 ds. v. Harmeien, dienst met een voor gesstel. gehandicapten; G.H. Kerk 9 en 10.30 ds. De Ruiter, 6.30 ds. Verheul; De Bron zie herv. gem. Geref. K. Vrijg.: 8.45 en 6.30 ds. Borgdorff. Geref. K. Vrijg. Buiten Verband: 9.30 en 4.30 ds. v.d. Berg. Chr. Geref. Kerk: 9.30 dienst, 2.30 ds. v.d. Ent. Oud-Geref. Gemeente: 9.30 en 4. Baptistengemeente: 10 ds. Boyd, 6.30 evang. Kits; Boord (Sportlaan) 10 hr. Vellekoop. Leger des Heils: 10 en 6.30, Corn, de Vlamingstr. Volle-Evang. Gem. (geb. Kindervreugd): 10 hr. v. Leeuwen, avondmaal, Moluks Prot. Kerk: 9.30 ds. Molle. Moluks Evang. Kerk: 11 ds. Sita- nala. Rk kerken: Bonifaciuskerk zat. 7, zond. 8.30, 10 en 11.30; Piuskerk zat. 7, zond. 9.10.30 en 11.45; De Bron zat. 6.30, zond. 8.30 en 11. BENTHUIZEN - Herv. Gem. 9.30 en 6 ds. Den Dikken, Geref. Gem. 9.30 leesd., 2.30 ds. Honkoop. BODEGRAVEN - Herv. Gem. Dorps kerk 10 ds. Droogers, 6.30 ds. Emous Den Haag, Salvatorkerk 10 ds. De Vreugd, 6.30 ds. Droogers, Bethl. kerk 10 ds. Van Noort Amerongen, 6.30 ds. Van den Broek Vinkeveen, Geref. Kerk 10 en 6.30 ds. Buitenhuis, Evang. Lutherse Gem. 9 ds. Pobuda. BOSKOOP - Herv. Gem. 9.30 en 6.30, Geref. Kerk 9.30 en 5 ds. Omta, De Stek 9.30 ds. Dijkstra, Chr. Geref. Kerk 9.30 en 4.30 ds. Bijkerk Aalten, Geref. Gem. 9.30 en 6, Opwekkingsgem. (geb. Concordia) 9.30, Vergadering van Gelovigen (Nieuwstr.) 9.30 en 5, RK Kerk zat. 7. zo. 8.45,10 en 11.30, Ontmoeting zat. 5.30, zo. 10.30. HAZERSWOUDE - Herv. Gem. 9.30 en 6.30 ds. Geertsema, Geref. Kerk 10 ds. Meyhardt Reeuwijk, 5 ds. Prins Den Haag, RK Kerk Het Anker zat. 7, zo. 8.45 en 11.45, Bernarduskerk zo. 10, Haz.dorp zat. 7, zo. 8,10 en 11.30. HILLEGOM - Herv. Gem. 10 en 7 ds. Van Bruggen, Geref. Kerk 10 en 5 ds. Pouwels, Chr. Geref. Kerk 10 en 5 ds. v.d. Kamp, RK Kerken Martinuskerk zat. 7, zo. 8.30,10,11.30 en 12.45, Jozefkerk zat. 7, zo. 8.30,10 en 11.30. HOOGMADE - Herv. Gem. 10 dr. v. Vliet, RK Kerk zat. 7, zo. 10. DE KAAG - Herv. Gem. 10.30 ds. Car- stens belijdenis, 7 ds. Den Tonkelaar Warmond, RK Kerk zat. 7, zo. 8 en 10. KATWIJK AAN DEN RIJN - Herv. Gem. Dorpskerk 9.30 ds. Teygeler, 6 kand. Ten Klooster, Ontm. kerk 10 ds. Gebraad, 6.30 ds. Vink, Geref. Kerk 9.30 en 5 ds. Vrolyk, RK Kerk zat. 7, zo. 9.30 en 11.15. KATWIJK AAN ZEE - Herv. Gem. N. Kerk 10 ds. Boer, av.-maal, 6 ds. Arke- raats, av.-maal, Oude Kerk 10 ds. Hovius, av.-maal, 6. ds. Teygeler Katwijk a.d. Rijn, Ichtuskerk 10 ds. Vroegindewey, av.-maal, 5 ds. De Vos, av.-maal, Pniël- kerk 9.30 ds. De Vos av.-maal, 6 ds. Ho vius Gr. v. Pr.-school 10 ds. Catsburg, De Hoeksteen 10 dovendienst Overduin 2 ds. Baas, Geref. Kerk Vredeskerk 10 en 5 ds De Vries, av.-maal, Tr. kerk 10en5ds. v. Halsema, av.-maal, Geref. K. Vrijg. 10.15 leesd., 3.30 ds. Hoff, Geref. K. Vrijg. Buiten Verband 8.45 en 7 ds. Roukema, Chr. Geref. Kerk 10 en 5 ds. v.d. Ent. Geref. Gem. 10 leesd., 7 ds. Hakkenberg Lisse, Volle-Evangeliegem. (Voorstr. 100) 9.45. KOUDEKERK AAN DEN RIJN - Herv. Gem. 10 ds. v. Malssen te Leiderdorp, 7 ds. Jonkers Utrecht, Geref. Kerk 10 ds. Swierts, 7 ds. Dijkstra Boskoop. LEIDERDORP - Herv. Gem. en Geref. Kerk Dorpskerk 10 ds. Knorth, belijde nis, Hoofdstraatkerk 10 mevr. Sysling, 6.30 ds. Van Tuinen Amsterdam, Schep- pingskerk 9 en 10.30 ds. Geursen en ds. Van Loenen, belijdenis, 5 mevr. Sysling, Baptistengem. (v.d. Valk Boumanweg) zat. 7 bidstond, zo. 10 br. Lourens, RK Kerk zat. 7 palmintochtviering zo. 9, 10.30 en 12. De kunstenaar Georges Rouault was misschien de eerste in de moderne tijd die Christus - merkwaardig genoeg - schilderde als een clown. Vóór hem waren er al aanzetten en sindsdien is het thema meer verbreid ge raakt. Een van de duidelijkste voorbeelden kwam voor in de film THE PARABLE, geproduceerd voor het protestantse paviljoen op de Wereld tentoonstelling te New York in 1966. De verschijning in deze film van de Christusfiguur als circusclown heeft veel mensen getroffen. Dat is eigenlijk niets nieuws, omdat het symbool van Christus als clown diep in de historie is geworteld. Een van de oudste Christusvoorstellingen in de christelijke kunst is een schildering van een gekruisigde mensenfi guur met een ezelskop (zie afbeelding). Jarenlang hebben de experts de betekenis ervan betwist. Sommigen den ken aan een geheim teken, anderen aan een wrede parodie. Beide opvat tingen zijn mogelijk. Maar het zou óók waar kunnen zijn, dat die catacomben-christenen een dieper gevoel hadden voor de komische ab surditeit van hun positie dan wy denken. Als een ellendige troep slaven, verstotenen en ontheemden moeten ze zo nu en dan beseft hebben hoe "bespottelijk" hun beweringen leken. Ze beseften dat ze dwazen omwille van Christus" waren, maar ze hielden vol dat de onwijsheid van God wijzer is dan de wysheid van de mens. Portret Verder kun je zeggen, dat zelfs het bijbelse portret van Jezus elementen bevat, die gemakkelijk aan clownssymbolen kunnen doen denken. Net als de nar tart Jezus de gewoonten en bespot hij gekroonde hoofden. Net als de troubadour heeft hij geen plaats om zijn hoofd op neer te leggen. Net als de clown in de circusparade steekt hij de draak met de bestaande autoriteit door met koninklijke praal de stad binnen te rijden, terwijl hij geen aardse macht heeft. Uiteindelijk wordt hij door zijn vijanden in een bespottelijke caricatuur van een koningsmantel gehuld. Moetje niet zeggen, dat het symbool van Christus als clown maar al te zeer past bij de vroegste periode van het christendom? Het is duidelijk, dat zo'n visie op hem niet gehandhaafd kon worden, toen de kerk zélf van het belachelijke op het sublieme overging. Waar is nog plaats voor de caricatuur wanneer de vorstelijke gewaden van de kerk serieus worden genomen? Wanneer haar kronen en scepters van echt goud gemaakt zijn en niet van doornen en hout? Een kerk die feite lijke macht bezit en heerst, laat nauwelijks ruimte voor een cacicatuur van zichzelf of voor ironie. Daarom verdween op een enkele uitzondering na de voorstelling van Christus als clown, tenminste officieel. Speels Een zwakke en zelfs belachelijke kerk die overhoop ligt met de gangbare opvattingen van het ogenblik, kan weer waardering wekken voor deze kant van de Christus-figuur. Alleen door een speelse houding aan te ne men tegenover al onze tradities in kerk en samenleving - en niet zelden kun je er heerlijk de draak mee steken! - kunnen we er mischien weer enige zin aan geven. Christus als "clown" is een aanduiding voor onze speelse waardering van het verleden én onze komische weigering om het spookbeeld van de onontkoombaarheid in de toekomst te aanvaarden. "Er staat iminers geschreven: "Ik zal de wysheid van de wijzen vernietigen en het verstand van de verstandigen verwerpen". Waar blijft de wijze? Waar de schriftgeleerde? Waar de waarheidszoeker in deze wereld? Heeft God de wijsheid in deze wereld niet tot onzin gemaakt? Omdat de wereld met haar "wysheid" God in zyn wijsheid niet begreep, leek het God het beste, door de "onzin" van zyn boodschap de gelovigen te redden. De Joden eisen tekens. De Grieken zoeken wijsheid. Maar wij komen op voor de als misdadiger gekruisigde Christus. Voor de Joden is dat een schand paal, voor de goddelozen onzin. Voor hen echter die geroepen zijn - om het even of het Joden of niet-Joden zijn - is Christus het bewijs van Gods kracht en Gods wijsheid. Ja, Gods "onziny is wijzer dan de mensen, Gods zwakte sterker dan de mensen, Kor. 1:19-25). HANS Een van de oudste Christus-voorstellingen in de christelijke kunst i schildering van een gekruistigde mensenfiguur met een ezelskop. LEIMUIDEN - Herv. Gem.: 9.30 ds. De Vree, belijdenis, dond. 7.30 ds. De Vree, gez. avondgebed. Geref. Kerk: 9.30 en 7 ds. Los, avondmaal. Rk kerk: zat. 7, zond. 7.30, 9.30 en 11.15. LISSE - Herv. Gem. grote kerk 10 ds. v. d. Velden, belijdenis; Pauluskerk 7 nam. dr. Jansen Noordwyk. Geref. Kerk: 10 en 7 ds. Hartkamp Hillegom. Geref. K. Vrijg.: 10.15 ds. Simpelaar, 4.30 lees- dienst Geref. K. Vrijg. Buiten Verband: 10.45 en 5. Chr. Geref. Kerk: 10 ds. Rebel Sassenheim, belijdenis, 4.30 ds. Den Boer te Rijswijk. Geref. Gem.: 10 en 4 ds. Hakkenberg. Oud-Geref. Gem.: 9.30 en 3. Rk kerken: Agathakerk zat 7, zond. 8.30,10 en 11.30; Poelhuys zat 7, zond. 9 9 en Mariakerk zat. 7, zond. 8.30, 10 en 11.30; Engelbew. zat 7, zond. 7.30, 9.30, 11 en 5.45. NIEUWKOOP - Herv. Gem.: 9.30 ds. Bronsgeest, belijdenis, 6.30 ds. Brons geest, jeugddienst. Geref. Kerk: 9.30 ge- zinsdienst, 6.30 ds. Nooteboom. Chr. Ge ref. Kerk: 9.30 dienst, 6.30 ds. Den Har- tog Veenendaal. Rk kerk: zat 7, zond. 7.30, 9, 10.45 en 7. NIEUWVEEN - Herv. Gem.: 9.30 ds. Kaai, belijdenis, 6.30 ds. Poot Nieuw- Loosdrecht, jeugddienst. Geref. Kerk: 9.30 ds. Hoekstra Maarssen, 7 ds. Bre- derveld Leiden. Rk kerk: zat. 7, zond. 9 en 11. NIEUW VENNEP - Herv. Gem.: 9.30 en 7. Geref. Kerk: 9.30 dienst, 4.30 ds. Rang. Chr. Geref. Kerk: 9.30 en 3 ds. Toorman Den Haag. Rk kerk: zat. 7, zond. 9.30 en 11. NOORDEN (Woerdense Verlaat) - Herv. Gem.: 9.30 ds. Van der Kooij te Woerden, 7 ds. Stelwagen Boskoop. Geref. Kerk: 10 en 7 ds. Boer Harderwyk. Rk kerk: zat 7.30, zond. 9 en 10.30. NOORDWIJK - Herv. Gem.: grote kerk Binnen 10 dr. Jansen, belijdenis, me- dew. kerkkoor, 7 hr. Hoffenaar Voor hout; Zee kerk Hoofdstr. 10 ds. Keuning, belijdenis, 5.30 ds. Keuning avondmaal; De ANK Rank kand. Ten Klooster Kat wijk aan Zee, 3.30 ds. De Vreugd Bode graven. Geref. Kerk: Hoofdstraatkerk 10 ds. Verschoor Zeist, 5 ds. Brederveld Leiden; Vinkenlaankerk 9.30 ds. Bou- ma, 5 ds. Verschoor; stichtingskerk 11 ds. Wamink; Sole Mio 9 ds. Warnink. Rk kerken: Binnen zat. 7, zond. 8, 10 en 11.30; aula boerenburg Borenburg Zee zat. 7. zond. 9, 11 en 7. NOORDWIJKERHOUT - Herv. Gem.: 10 ds. Streefland; De Zilk 10 mevr. Goudt. Rk kerken: Jozefkerk zat. 7, zond. 10, 11.30 en 6; Viktorkerk zat. 7, zond. 8, 9.30 en 11. OEGSTGEEST - Herv. Gem.: Groene Kerk 10.30 ds. Van Apeldoorn Hillegers- berg; Pauluskerk 10 hr. Da Costa; Gem.centr. 10.30 ds. Ter Linden, 7 ds. Brokerhof Voorhout; Gem.centr. 10.30 ds. Bons, jeugdkerk; Van Wijckerslooth 4 ds. Heemskerk. Geref. Kerk: 10 ds. Heemskerk; gem.centr. 7 ds. Brokerhof. Geref. Kerk Vrijg.: 8.45 en 4.30 ds. Sim pelaar. Geref. K. Vrijg. Buiten Verband: 8.45 br. Moleveld, 4 ds. H. de Jong. Volle-Evang. Gem. (Gem.centr.): 4 hr. v. d. Brugge. Rk kerk: Willibrorduskerk zat 7, zond. 9,10.30 en 12; Bonaventura- kapel zat. 6.30, zond. 9. en 11. OUD ADE - Rk kerk: zat. 7, zond. 8.30 en 10.30. OUDE EN NIEUWE WETERING - Herv. Gem.: 9.30 ds. Lalleman. Geref. Kerk: 9.30 hr. v. d. Land Wassenaar, 6.30 hr. Schoenmaker. Rk kerk: zat. 7, zond. 8.15, 9.45 en 11.30. ROELOFARENDSVEEN - Rk kerken- S. P. Banden zat. 7, zond. 8, 9.30, 11 en 12.15; M. Presentatie zat. 7, zond. 8,9.30 en 11. RIJNSBURG - Herv. Gemeente: grote kerk 9.30 hr. Kattenberg Voorschoten, 5 ds. v. Niel, avondmaal; Bethelkerk 9.30 ds. v. Niel, belijdenis, 5 ds. De Vreugd Bodegraven. Geref. Kerk: Petrakerk 9.30 en 5 dr. v. Oeveren; Immanuelkerk 8.30 en 10.30 ds. Baayen; Mar. Kerk 9.30 en 5 ds. Dasma. In alle diensten avond maal. Geref. K. Vrijgemaakt 10 en 5.15 Christengemeente (aula mavo): 10. Rk. gemeenschap (aula tuinbouwschool): zat. 7, zond. 10.30. RIJPWETERING - Rk. kerk: zat. 7, zond. 7.30, 9 en 10.30. SASSENHEIM - Herv. Gem.: 9 ds. Car- stens De Kaag, belijdenis, 10.30 ds. H. van den Berg, 6.30 ds. Lefeber Alphen. Geref. Kerk: 10 ds. v. Santen, 5 ds. War nink Noordwyk. Chr. Geref. Kerk: 10 ds. Den Boer te Rijswijk, 5 ds. Rebel. Rk. kerk: zat. 7, zond. 8.30, 9.30 en 11. TER AAR - Herv. Gem.: 9.30 ds. Lin- denberg, belijdenis, 6.30 ds. Lindenberg. Geref. Kerk: 9.30 en 6.30 ds. Bezemer, avondmaal. Rk. kerk: Langeraar zat. 7, zond. 8,9.30,11 en 12.15; Dorp zond. 9 en 12. VALKENBURG - Herv. Gem.: 10 en 6.30 ds. Overgaauw. Geref. Kerk: 9.30 ds. Verheul Alphen, 6.30 ds. Huisman Rijnsburg. Geref. K. Vrijg.: 9.30 en 5.15 ds. Hoff. Kapel Marinevliegkamp 10.30 prot. dienst, ds. Schepers. 11.45. VOORSCHOTEN - Herv. Gem.: Dorps kerk 10 ds. Meijering en ds. Van der Sloot, belijdenis; aula NH 9.30 mr. Reu- gebrink Leiderdorp; Hulp en Hèil 10 ds. Verheule; clubgebouw Molenlaan 10 jongerendienst. Geref. Kerk: 8.30 ds. De Zwart, 10.30 ds. De Zeeuw, avondmaal, 5 ds. De Zeeuw. Geref. K. Vrijgemaakt 11 en 5 kand. v. Veen. Rk. kerken: M. Gods- kerk zat. 7, zond. 8,10 en 11.30; Lauren- tiuszat 7, zond. 8.30,10.30 en 12; aula NH 11. WADDINXVEEN - Herv. Gem.: Brug- kerk 9.30 ds. Verboom; 6.30 kand. Juffer; Hoeksteen 9.30 hr. Kruithof Lekker- kerk, 6.30 ds. v.d. Heuvel; Bethel 9.30 ds. v.d. Heuvel, 5 ds. Verboom; Immanuel kerk 9.30 ds. Flink, 5 hr. Nap Woerden. Geref. Kerk: Kruiskerk 9.30 en 5 ds. Modderaar; Ontm. kerk 10 ds. Padmos Den Haag, 5 ds. Meijnhardt Reeuwijk. Oud-Geref. Gemeente: 10 en 6.30. Chr. Afgescheiden Gemeente: 9.30 en 5 ds. Verloop. Volle-Evangeliegemeente (Lindengaarde 17a): 9.30 hr. v.d. Heyden. Remonstr. Gemeente: 10 ds Hoff Vught Rk. kerk: Ont. kerk zat. 7, zond. 8.45, 11.45 en 7; Viktorkerk zat. 7, zond. 10. WARMOND - Herv. Gemeente: 10 ds. Den Tonkelaar, belijdenis. Rk. kerk: zat 7, zond. 8.30, 10 en 11.30. WASSENAAR - Herv. Gemeente: Dorpskerk 10 dr. Frederikse, 4.30 ds. Tukker, Kievietkerk 10 ds. Wiersma; Messiaskerk 10 ds. Van Zanten, belijde nis; Dorpscentrum 9.30 ds. Tukker Noordhom. Ger. Kerk: 10 en 5 ds. V.D. Meuden; Zuid 10 ds. Zylstra Delfzijl 7 ds. Hoekstra A'dam. Ned. Prot. Bond: 10.30 ds. Werner. WOUBRUGGE - Herv. Gem.: 9.30 en 6.30 ds. Blenk. Geref. Kerk: 9.30 ds. Hui zebosch, 6.30 dienst. Ned. Prot. Bond: 7 ds. Roos, avondmaal. Rk. kerk: zat. 7, zond. 10. ZEVENHOVEN - Herv. Gemeente: 9.30 ds. Nicolai. Geref. Kerk: 9.30 drs. Ver schoor Leiderdorp, 7 ds. v.d. Ree Alp hen. Rk. kerk: zar. 7, zond. 9 en 10.45. ZOETERWOUDE - Herv. Gem.: 10 dr. v.d. Zwaan. Rk. kerk: Janskerkzat. 7.30, zond. 9.30; Chr. Dienaarkerk zat 7, zond. 10 en 11.30; Rijndijk (Meerburg) zat. 7, zond. 10.12 en 6. ZWAMMERDAM - Herv. Gem.: 10 ds. Mostert, 6.30 ds. Voordouw R'dam. Ge ref. Kerk: 10 ds. v.d. Heiden, 6.30 ds. Hui zebosch W'brugge. Wie morgen niet ter kerke wil gaan als de dienst al op z'n eind loopt, moet vandaag bij het naar bed gaan wel de klok een uur vooruit zet ten. Kerkdienstopgaven voor Witte Donderdag en Goede Vrijdag moe ten uiterlijk woensdag morgen om 9 uur in ons bezit zijn.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1977 | | pagina 4