Julien Schoenaerts overleeft zijn dode droom CSJEBSflBQEED Indrukwekkende Soerates Met Sabena naar Canada (jy)vandaag^ ...en gist 1 toegeljcht r/ RAPID \programma VRIJDAG 25 MAART 1977 PAGINA 5 De Belg Julien Schoenaerts 'is op het ogenblik ongeveer de eenzaamste aller acteurs. Als een middeleeuwse treurspeler trekt hij moe derziel alleen van stad tot stad, met in zijn bagage slechts één decorstukje en één toneelspeelpak. De voorstelling die hij geeft ("De Apologie van Soera tes") behoeft bovendien nauwelijks hulp van derden. Technisch vraagt de voor stelling om twee lichtstan- den en één geluidseffectje. En zelfs het pauzebelletje kan uitgeschakeld blijven. Julien Schoenaerts is ook ongeveer de eenzelvigste aller acteurs. Drie jaar geleden, nadat Julien's ziel en zaligheid, het Antwerpse Ring thea ter, was afgebrand, liet hij het doek zakken tussen de wereld rondom en zichzelf. Julien Schoenaerts, ooit bestem peld als het grootste Vlaamse to neeltalent van na de Tweede We reldoorlog. Dezelfde Julien ook, die vriend en vijand verbaasde door een tijdelijk geestelijk compagnon schap met de van de maatschappij afgewentelde musicus Sigurd Co- chius. Eveneens de Julien die in Belgisch Limburg stakende mijn werkers tot óp de barricaden ging aanmoedigen, welke activiteit hem uiteindelijk voor twee maanden binnen de muren van een psychia trische inrichting voerde. Julien Schoenaerts. Een prachtig acteur, die de laatste jaren zo zijn eigen, hoogstverwarrende proble- Door Frans Happel men had. Op een frisse morgen na alle ellende zegt hij, tijdens een in terview voor Vrij Nederland: "So erates was zeventig toen hij zijn Apologie uitsprak. Ik wil graag ze ventig worden om Socrates op z'n allerhoogste niveau te kunnen spe len. En als ik niet meer kan spelen, zoals nu, ga ik schrijven". Achttien jaar voor zijn zeventigste speelt hij nu Soerates op het aller hoogste niveau. Ook in Nederland, waar Schoenaerts voor het eerst Maarten 't Hart signeert zijn nieuwe boek Mammoet op zondag vanaf 14.00 uur op zaterdag 26 maart 1977 bij Boekhandel Kooyker Nieuwe Rijn 15-16 Leiden. Eenzaamste aller acteurs JULIEN SCHOENAERTS: "...er zijn veel te weinig vreemde vogels op deze wereld...". (Foto: StefBreu- kel). Langzaam, aarzelend, schichtig ook. In de aanloop tot contact komt toch al over - zij het fragmentarisch - dat Julien Schoenaerts een erg aardige man is. Een beetje moeilijk te volgen, maar hij wil best open hartig uit zijn huisje komen als hij zeker weet dat de sfeer veilig is. Ju lien: "Na de brand in het Ringthea- ter dacht ik, voor mij zit het er nu op, ik heb het gehad. Ik had met dat theater zulke prachtige plannen! Het zou een internationaal cultu reel centrum moeten worden en... sinds acht jaar weer in het theater staat. Praten met Schoenaerts, werkelijk een gesprek hebben, kan alleen wanneer hij toestaat dat zijn schild van schuwheid enigszins wordt af gepeld. Het eerste half uur lijken we dan ook op twee treinen die door een valse wisselwachter steeds weer op een verschillend spoor gerangeerd worden. Slechts bij het passeren is er even contact, daarna weer een hele tijd niets. Hij kijkt veel en zorgvuldig. Trieste Maar ach, de droom hield plotse ling op. En sinds die brand heb ik eigenlijk niet meer met andere mensen willen samenwerken. Niet omdat iemand mij kwaad gedaan zou hebben, oh nee, maar samen met collega's bezig zijn, ergens, zómaar in een theater, deed me al tijd denken aan mijn eigen theater en hoe mooi het daarin had kunnen zijn. Ik werd steeds weer gecon fronteerd met m'n dode droom. Dat is verschrikkelijk!". Vreemde vogel De vrees om als vreemde vogel te worden bekoekeloerd (...dat is die Schoenaerts, je weet wel, die...), speelde die ook mee bij zijn beslis sing tot geestelijk afsluiten? Schoenaerts, voor zijn doen opeens ongewoon fel: "Er zijn veel te weinig vreemde vogels op deze we reld, véél te weinig. Daarom wordt iets ook zo gauw als irreéel of ab normaal beschouwd". De gebeurtenissen van toen? Heeft hij daar inmiddels afstand van kunnen nemen, of doet het nog steeds een beetje zeer om erover te praten? "Met de teloorgang van het Ring- theater zijn vele plannen die ik voor de rest van mijn leven had stuk ge slagen, dat heb ik al gezegd. Na tuurlijk is het daarna moeilijk om op eigen kracht weer naar de kust te zwemmen. Maar die andere voor vallen, Cochius en zo meer. heb ik wel kunnen relativeren, in ieder geval ben ik de emoties erover kwijt. Het is bijvoorbeeld grote flauwekul om te menen dat ik écht met Cochius zou hebben samen gewerkt". Welke binding was er dan wel? Schoenaerts: "Gewoon vriend schap. Hij stond voor het Amster damse Centraal Station op zijn dwarsfluit te blazen. Je hoort een fluittoon, die toon intrigeerde me en naderbij gekomen zag ik de man die er bij hoorde. Hij speelde mooi en ik gaf die man een knaak. Daar was hij gelukkig mee. We zijn toen samen een kopje koffie gaan drin ken en we hebben een hapje gege ten. We spraken tegen elkaar in vriendelijke filosofietjes en hij droeg me een paar gedichtjes voor, die ik heel aardig vond. Waar ga je naartoe?, vroeg Cochius me, toen ik het plan had om afscheid te nemen. Naar Antwerpen, zei ik. Cochius vond dat een goed idee en vroeg of hij een eindje met me mee mocht. Hij kon zó weg, hoefde niemand gedag te zeggen. We hadden een ge zellige reis. In de eerste klastrein- coupé zaten we heel genoeglijk, met ook nog een priester als gezel schap. Cochius speelde Bachjes en Vivaldi's op zijn fluit. Enne... voor dat ik het wist zat Cochius in mijn huis. Haha, hij had de charme van niet op te stappen. Na een maand woonde hij nog steeds bij me. En ik? Ik wilde hem niet dwangmatig naar buiten zetten. We hadden een merkwaardig contact, waarbij Kafka regelmatig om de hoek keek. Ik vond nog steeds dat hij mooie muziek speelde en hij had - on danks zijn vergevorderde jaren - nog steeds de openheid van een kind...". Valkuilen Dat was het, bedenkt Schoenaerts nu, die openheid. Het idee te heb ben met iemand te communiceren, zonder steeds op je hoede te moe ten zijn voor valkuilen en booby traps. Hij: "Het trieste was echter dat je, door zo'n vreemde man in huis te halen, deducties en gissingen ver oorzaakt. De mensen om mij heen werden twijfelachtig en daar heb ik later de gevolgen terdege van on dervonden". Zijn voorstelling, de verdedigings rede die Soerates houdt tegen "de heren van Athene", die in feite al besloten hebben hem tot de gifbe ker te veroordelen. Heeft Schoe naerts deze rede misschien geko zen vanwege eventuele paralellen met zijn nabije verleden? Gedecideerd: "Welnee. Dat is te ver gezocht. De tekst van de rede, waarschijnlijk door Soerates' leer ling Plato woordelijk opgeschre ven, verbaasde me intens door de helderheid, door de zeggingskracht van vooral het begrip logica. Soera tes sprak die rede zo'n vijfentwin tighonderd jaar geleden uit en maakte zich tijdloos, eeuwen, ééu- wen later is het nog steeds precies duidelijk wat hij bedoelde". En: "Zeg niet dat het een voorstel ling is. Dat is het niet. Soerates kan geen theater zijn, in de zin van wat het theater nu is. Met allerlei thea tertrucs - decors, licht, geluid, en zovoort - zou je de rede aanran den". Dat alleen zijn, elke avond, is dat nog steeds weldadig voor Schoe- naert's gekneusde ziel? "Wat ik nu doe is een heel eenzaam bedrijf. Alleen op het toneel, alleen in taxi's, alleen eten... Nee, ik zou op deze manier niet tot het einde van mijn leven willen doorgaan. Zeker in het theater niet. Het maken van theater is in principe toch wel het totaal van de expressie van een veelvoud. Ik wil zo langzamerhand ook wel weer terug naar een groep, naar samen met mensen werken. Als iemand dood gaat, kan en moet je daarover niet blijven jammeren. Zo kan ik ook over mijn dode droom niet blijven zitten kniezen. Komend seizoen zal ik daarom een gastrol spelen bij het Arena Theater in Gent. Vast lid van een ensemble wil ik nooit meer worden. Met één produktie meedoen en daarna weer onafhankelijk zijn, zodat ik zelf kan beslissen of ik misschien wéér een stuk ga spelen, dan wel - thuis, weer even alleen - een beetje schil deren of een paar gedichtjes schrij ven". Televisie En televisie? Schoenaerts: "Dat heb ik lang niet gedaan. Ik geloof voor het laatst in 1974... bij de VPRO, in "Periander". Omdat ik bij de BRT - waarmee ik toen een vaste verbintenis had - geen vergunning zou hebben ge vraagd om voor de Nederlandse televisie te spelen, werd ik daar ontslagen en die beslissing is later nooit meer teruggedraaid. Televi sie? Ik zou wel willen... maar... nie mand heeft mij sinds "Periander" gevraagd". We stappen op. Schoenaerts pakt zijn valiesje. Vraagt zacht "of het gesprek naar genoegen is geweest". Ons antwoord dat we even met vreemde vogels onder elkaar zijn geweest fleurt hem duidelijk op. ADVERTENTIE Stex hoort thuis in elk huls. Chemische Fabr.'Schiedam' 010-26.47.56' Morgenavond in LAK De rede waarmee Soerates zich voor zijn rechters, Atheense mede burgers, verdedigde is een uniek geschrift. Bijna 2500 jaar geleden sprak de man, letterlijk in het aan gezicht van de dood, zich uit voor een kritische levenshouding: ac cepteer geen clichés, controleer of een bewering, politiek of anderzins, wel steek houdt bezien in het licht van een "gezonde" logica. En wijk daar niet van af, want wie dat doet zal hoewel hij leeft, toch al geeste lijk gestorven zijn. Zijn rede is ver moedelijk woordelijk genoteerd door Plato, zijn leerling, biograaf en pleitbezorger. Woordkeus, zins bouw en opbouw van de toespraak wijzen er op - er is geen woord lite ratuur bij - er is een sprekende stem van een levend mens op papier vastgelegd. Het is ook, en dat be wijst de voordracht die Julien Schoenaerts ervan geeft, een uniek theaterstuk, een monoloog die hoge eisen stelt aan het vakman schap en de intelligentie van de ac teur, die de Apologie op zijn reper toire neemt. Julien Schoenaerts blijkt over die eigenschappen in ruime mate te beschikken en maakt er een bijzonder overtuigende ren- meer dan een miljoen gulden aan prijzen ncn in de Nationale Puzzclaktie: retourbiljetten voor 2 personen naar Canada. De waarde van deze prijs bedraagt ca. 4.000,Mocht u andere reisplannen hebben, dan mag u (voor het zelfde bedrag) uw reisdoel zelf vaststellen. Aangeboden door de Nationale Puzzclaktie t.b.v. de Stichting .Beter Leven", in samenwerking met de Belgische Luchtlijnen. belgian world airlines Sabena, the hand-working airline. Het is een grote schare rechters die Soerates toespreekt. Men zou wat sty lering, wat theater verwachten, maar de toon van de rede is die van een in alle rust en rede gevoerd ge sprek. Hij heeft de stemming tegen, hij moet hier en daar zijn rechters tot stilte manen als zij morren tegen zijn verweer hij heeft met zijn aan zetten tot kritiek de jeugd niet be dorven, hij is geen ketter, maar voert de bevelen van "de God" ge wetensvol uit. Hij spreekt vol ze kerheid, hij gelooft nog te kunnen overtuigen met zijn redelijkheid, hij heeft, bij alle besef van dodelijk gevaar, vertrouwen in zijn mede burgers. Na de uitspraak becom- NEDERLAND I 18.15 - Engels voor beginners, (24 herh.) (TELEAC) 18.45 - Bereboot (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 19.05 - Bij ons in Orvelte Gevarieerd programma (KRO) 20.05 - Meneer Belvedere hoe ouder, hoe jonger, speelfilm (KRO) 21.35 - Journaal (NOS) 21.50 - Het spel en de knikkers, over sport gesproken (KRO) 22.20 - De Nieuwgier. Een blik op de wereld van thans en heden (KRO) 23.00 - Napraten met Jeanne d'Arc (IKON) 23.40 - Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.45 - Informatie voor Spanjaarden (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 19.04 - Calimero (TROS) 19.17 - Disco circus (TROS) 20.00 - Journaal (NOS) .20.25 - De Jordaches, tv-serie (TROS) 21.15 - Baretta, politieserie (TROS) 22.05 - Aktua tv (TROS) 22.55 - TROS sport (TROS) 23.15 - Journaal (NOS) Nog twee keer twee uur. In ie der geval voor de kijkers tijd genoeg om te hopen dat het be ter wordt De laatste regels die we vorige week schreven naar aanleiding van de televisiebewerking van het eerste deel van de zo'n vijf tig jaar geleden door de Franse auteur Marcel Pagnol veroor zaakte "Marseillaanse Trilo gie". Na de tweede maal twee uur denken we over de tekst en intrige nog precies hetzelfde: met verbazing blijven we ons afvragen waarom Willy van Hemert - namens de KRO - dit voorbeeld van overjarig volk stoneel uit de mottenballen heeft gehaald. Het zou best cu rieus zijn om te mogen meema ken hoe een ongehuwd, maar gegarandeerd zwanger meisje door moeder en aanverwante familie snel even bij een be jaarde weduwnaar onder de pannen wordt geholpen, maar je vult er geen televisie-avond Maar goed, wie tot nu toe al het wel en wee in het Marseille als de bouwplaat van Van Hemert heeft willen meemaken, zal ook - volgende week - het laatste deel willen inhaleren. En zeker voor die getrouwen de consta tering, dat het gisteravond een beetje meer tempo had, dat Ko van Dijk de meeste van de hem omringende acteurs nu echt mocht wegspelen, dat - door de uitbreiding van het toch al forse decorwerk - de handelingen zich op meer plaatsen konden afspelen, kortom, dat de leven digheid en de gezellig over trokken verteltrant die Pagnols tragi-komisch drieluik op de al lereerste plaats behoeft, toch werden bereikt. En wie weet blijkt pas in het derde deel waar zo'n lange aanloop goed voor is geweest. FRANS HAPPEL TROS-Aktua liet een representatieve steekproef houden onder de Nederlandse bevolking in verband met de kabinetscrisis. De resul taten daarvan worden vanavond in de uitzending bekendgemaakt. Een aantal politici zal in de studio reageren op de enquêteresulta ten. De KRO begint vanavond (22.20 uur, Nederland Imet een nieuw satirisch tv-programma, "De Nieuwsgier", een persiflage op de ac tualiteitenrubrieken van de verschillende omroepen. Peter Kneg- jens wordt de presentator, terwijl de rol van razende reporter wordt vervuld door Rijk de Gooyer. De teksten van het programma, dat bedoeld is als opvolger van "Cursief' worden geschreven door Mi chel van der Plas en Cees Laseur. mentarieert hij het vonnis: berus tend, aanklagend, vertroostend. Schoenaerts treft de toon in beide delen schitterend: hij beweegt in het begin even schutterig als Soera tes formuleert, huiselijk, gemoede lijk. Na een pauze met fluitmuziek, die al even sfeervol van de ene stemming moduleert naar de ande re, de ontmoedigde, troostende fi losoof, berustend en niettemin on geschokt in zijn geloof in de mense lijke roeping. Een zeer fraaie inlei ding, voor iedereen maar vooral vooral voor aankomende classici, op het wezen van het denken van Soerates en Plato. Julien Schoe naerts, die de vertaling van Gerard Wijdeveld gebruikt, speelt deze voorstelling van de Theaterunie morgenavond in het LAK-theater. Hilversum I pp- 18.19 Uitz. van de CPN. KRO: 18.30 Nws. 18.41 Marktber. 18.44 (S) Filmklapper Nws. uit de bioscoop- en filmwereld. 19.30 (S) Edwin, praten en zingen. 20.00 (S) In antwoord op uw schrijven: Ver- zoekplatenprogr. 21.00 (S) Jazz 298.22.25 Overweging. 22.30 Nws. 22.40 (Sl Goal. Progr. vanuit en rondom de sport. 23.55 Hilversum H VPRO: 18.00 Nws. 18.11 Embargo. (18.20 Simpl. Verbond.) NOS: 20.00 Nws. 20.05 (S) Eur. Concert Podium: L'Orchestre National de France met solist, (in de pauze: 20.55 Een kleintje kuituur.) 22.15 (S) NOS-Cultuur; alles wat kuituur inte ressant maakt. 23.00 (S) Met het oog op morgen met om 23.05 Aktual.overz. 23.20 Den Haag vandaag. 23.52 Even ontspan nen voor het slapen gaan....yoga. 23.55 Nws. Hilversum Hl NOS: 18.03 De vacaturebank. 18.10 (S) NOS- maal. VERONICA: 19.02 (S) De Neder- landse top-40. VPRO: 20.02 (S) VPRO- vrijdag-op-drie. 22.02 Radio Vrij Belgie. HILVERSUM 1 ZATERDAG 26 MAART VARA: 7.00 Nws. 7.02 (S) Z.O.: VARA s zaterdagochtendshow. (7.30 Nws. 7.41- 7.53 Dingen van de dag. 8.30 Nws. 8.36- 8.45 Gym. voor de huisvrouw.) 10.30 Nws. 10.33 Z.I.: Een programma dat voor zichzelf spreekt. 12.26 Meded. t.b.v. land en tuinb. 12.30 Nws. 12.41 (S) In de Rooie Haan: VARA's zaterdagmiddagcafe met hitwerk en akt. 14.30 (S) Orkest Malan- do: lichte muz. 15.00 (S) Het zout in de pap: Progr. over kunst en cult. (15.30 Nws.) 17.00 (S) Zing zomaar simpel een melodie. 17.30 Nws. 17.32 Dingen van de dag. komen. 8.00 Nws. 8.11 Aktua. 8.45 Kom er maar eens bij: gesprek en klass. muz. (9.35-9.40 Waterst.) 10.00 Tien om kin- dershow. 10.30 Aktua-sportcafe. (11.00 Nws.) 11.30 Hartje Hultsfc gevar. muz.progr. OVERHEIDSVOORLICH TING: 12.49 Vast en Zeker. 13.00 Nws. 13.11 Aktua. 13.30 Familie-snipperdag: kwis. 14.30 Met een knipoog naar het theater. 15.10 De een ziet het zus en de ander zo. 15.30 Orkestmuz. 16 00 Nws. pelprogr. 8.54 Eeerlijk gezegd. 9.03 (S) In. 10.03 (S) Muziek bij de koffie. 12.03 (S) Los Vast. 14.03 (S) Bij Barend. 16.03 (S) Sportshow. HILVERSUM 4 AVRO: 7.00 Nws. 7.02 (S) Reveille. 9.00 Nws. 9.02 (S) Kamermuz. 9.40 AVRO-thema: Een mond vol gezondheid, document, serie. 10.00 (S) De opgeruime Beethoven: klass. muz. 12.00 (S) Pistache-Special. 14.00 Nws. 14.02 (S) Beethoven zonder werk. 16.00 't Is historisch. 16.20 (S) Wil lem Mengelberg dirigeert Beethoven. 16.40-17.00 AVRO's Radiojournaal. Duitse tv Duitsland I 17.55 Joum. (Region, progr. WDR: 8.20- 11.50 Schooltelevisie.) (Re gion. progr. NDR: 18.00 Sport. 18.30 Ak- tual. 18.45 Zandmannetje. 18.55 Nordschau-magaz. 19.26 lm Wilde Wes ten, tv-serie. 19.59 Progr.overz. WDR: 18.00 Nws. uit Noordrijnland-Westfalen. 18.05 Progr.inform. en tekenfilm. 18.10 Progr. over Ludwig van Beethoven. 18.40 Die Eingeweihten von Eleusis, tv- serie. 19.15 Aktual. 19.45 Hit urn 4tel vor 8.) 20.00 Joum. en weerber. 20.15 Der Tod vor dem Sterben, tv-spel. 21.45 Der 7. Sinn. 21.50 Report, uit Bonn. 22.15 Joum. en weerber. 22.30 Ein einfache Ereignis (Yek ettefaghe sadeh), Iraanse speelfilm. 23.50 Joum. Duitsland H 17.40 Aktual. en muz. 18.20 Slapstick. 18.40 Slapstick. 19.00 Joum. 19.30 Report. 20.15 Petrocelli, film. 21.15 Joum. 21.30 Geblieben ist nicht einmal der Ruhm, film. 22.15 Sport. 22.45 Gala- concert. 23.35 Journ. Belgische tv 18 0o Jeugdfilmserie. 18.15 Open School. 18.45 Cult, overz. 19.10 Progr. voor de mobiele mens. 19.40 Meded. en weerber. 19.45 Joum. 20.15 Dierenprogr. 20.45 Wraak lust (The Hoek), speelfilm. 22.20 Johnny, go home. tv-film. 23.15 Journ.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1977 | | pagina 5