Film International verdient meer armslag Zoon van Bunuel gebruikt details zeer functioneel Televisie hopeloos geval NOG ENKELE ZWAKKE PUNTEN OP ROTTERDAMS FESTIJN Films deze week "Robin and Marian": voor man èn vrouw "Next Stop Greenwich Village":een gewone erg sympathieke film Voor Nederlandse cineasten "VRIJDAG 25 MAART 1977 FILM PAGINA 13 Blijvers LIDO I - "Dr. NO", een gouwe ouwe James Bond met Sean Connery nog als de superman. Ursula Andress schittert in een voor die tijd erg gewaagde "bi kini" TRIANON - "Bel ami", sexko- medie die niet zo uit de verf komt. Meer sex dan komedie. Terug in Leiden LIDO II - "Bertrand in ontroe rend goed" met Louis de Funès. LUXOR - "El Condor", een western die zich afspeelt in Mexico. Kindermatinee CAMERA - "De zoon piratenkoning". REX - "Sneeuwwitje". Nachtfilms REX Goede films in an dere steden "Het keerpunt in haar leven", Annie Girardot als dokter Fran^oise Gailland, Lumière 1, Rotterdam. "A star is born" met Barbra Streisand en Kris Knstofferson, een film van Frank Pierson, Tu- schinski, Amsterdam, Corso, Rotterdam. "Dial M for murder" een hele spannende van Hitchcock, Ca lypso, Amsterdam. APOLLO 1: "De wraak van King Kong", dag. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. 2.00, 4.15, 7.00 en 9.15 uur. 14 jaar. APOLLO 2: "Ilsa, wolvin van de SS", dag. 2.00, 7.30 en 9.45 uur, zo. 2.30,4.45,7.30 en 9.45 uur. 18 jaar. ASTA: "Al is de leugen nog zo snel", dag. 2.30,7.00 en 9.30 uur, zo 1.30,4.00, 7.00 en 9.30 uur. 14 BIJOU: "De verloren eer van Katharina Blum", dag. 2.00,7.30 en 9.45 uur, zo. ook 4.15 uur. 14 jaar. CALYPSO: "Wanted: Babysit ter", dag. 2.15, 7.15 en 9.30 uur, zo. 1.45,4.15,7.15 en 9.30 uur. 18 jaar. CAMERA: "De Peetmoeder", dag. 2.15, 7.15 en 9.30 uur, zo. ook 4.30 uur. 18 jaar. CINEAC: "On her majesty's se cret service", dag. 1.30,4.00,6.45 en 9.30 uur, za., zo en woe. 6.45 en 9.30 uur. 14 jaar. CORSO: "Two minute war ning", dag. 2.00,7.00 en 9.45 uur, zo. 1.30,4.15,7.00 en 9.45 uur. 14 jaar. DU MIDI: "Max Havelaar", dag. 8.15uur, zo. ook 4.00 uur. 14 jaar. EURO: "Irma la Douce", dag. 1.45 en 7.45 uur, za., zo. en woe. 3.45 en 7.45 uur. AL. METROPOLE 1: "A star is bom", dag. 2.00,6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15,4.00, 6.45 en 9.30 uur. 14 jaar. METROPOLE 2: "The Pink Panther strikes again", dag. 2.30, 7.00 en 9.30 uur, zo. 2.00, 4.30, 7.00 en 9.30 uur. AL. METROPOLE 3: „Sex o' clock USA",dag. 2.30,7.00 en 9.30 uur, zo. 2.00,4.30, 7.00 en 9.30 uur. 18 jaar. METROPOLE 4: "Future world", dag. 2.15, 7.15 en 9.45 uur, zo. 1.45, 4.15, 7.15 en 9.45 uur. 14 jaar. METROPOLE 5: "Marathon man", dag. 2.15,6.45 en 9.30 uur, zo. 4.15, 6.45 en 9.30 uur. 18 jaar. ODEON 1: "Mr. Klein", dag. 1.45, 6.45 en 9.30 uur, zo. ook 4.15 uur. 14 jaar. ODEON 2: „Bestemming Cas sandra", dag. 2.00, 6.45 en 9.15 uur, zo. 1.30, 4.00, 6.45 en 9.15 uur. 14 jaar. ODEON 3: "Silent mooie", dag. 2.15, 7.15 en 9.45 uur. AL. ODEON 4: "Een stille liefde", dag. 2.15,7.15 en 9.45 uur zo. ook 4.45 uur. 14 jaar. OLYMPIA: "Airport", dag. 2.00 en 8.00 uur. 14 jaar. PASSAGE: "Logan's run", dag. 2.00, 6.45 en 9.30 uur, za. en zo. 1.15, 4.00, 6.45 en 9.30 uur. 14 jaar. REX: "The enforcer", dag. 1.30, 4.00, 7.00 en 9.30 uur 18 jaar. ROYAL '70: "Meisjes die om een beurt vragen", do., za. en zo. 2.00, 7.00 en 9.30 uur, vr. 2.00 en 6.45 uur, ma. 2.15 en 8.00 uur, di en woe. 2.15 uur. 18 jaar. ROYAL: "Vlammend karate- geweld", ma., di. en woe. 2.15 en 8.00 uur, do., vr.. za. en zo. 2.00, 7.00 en 9.30 uur, za. en zo. ook 4.30 uur. 14 jaar. STUDIO 2000: "Rocco en zijn broers", dag. 8.00 uur (di. beslo ten), do., vr., zo., ma. en di ook 2.00 uur. 18 jaar. DE UITKIJK: "Cousin, cousi- ne", dag. 2.00, 7.00 en 9.30 uur. 14 jaar. "Achter bloot loert de dood", zo zie je maar weer hoe gevaar lijk lichte dames kunnen zijn. Film International heeft zich in zijn zesde uitgave ontwikkeld tot een festival met tentakels. Het had al een binding met Antwerpen, waar dit jaar plot seling een geldkraan werd dichtgedraaid, het heeft in diverse andere steden een uitloop gekre gen, terwijl in Rotterdam nu nog een keuze uit het programma wordt nagedraaid. riën als „rijp en groen", terugblik ken etc. Structuur Enfin, een duidelijker herkenbare Zaterdag, de feitelijke slotdag van het hoofdfestival, zou min of meer na allerlei verschuivingen, een soort eerbetoon afstralen aan de kleine Franse schrijfster Margue rite Duras, die al eerder gast op het structuur in het filmfeest. Dat vraagt natuurlijk een gedegener voorbereiding dan de improvisatie, waar nu uit moet worden gehan deld. Dat houdt in dat Film Interna- moeten festival was met onder andere „In dia Song". Nadat zij vroeger be kende filmers kansen gaf met haar werk als „Hiroshima, mon amour", „Moderato Cantabile" en „Barrage tional meer armslag zc contre le pacifique" ging zij tens- krijgen. In mankracht i lotte zelf met de camera aan het koopfaciliteiten. Als Rotterdam de werk i r eigen stijl. Titel: „Robin and Marian"; regie: Richard Lester; hoofdrollen: Aud rey Hepburn en Sean Connery; theater: Camera; 14 jaar. Audrey Hepburn is er weer, na wat jaren rust. Ze kwam Richard Lester helpen met zijn „Robin and Ma rian", een wat rustiger deel uit de reeks schelmenverhalen, die hij met „De drie musketiers" inzette en die in een watervlugge nichten klucht „The Ritz" een voorlopig einde heeft genomen. Daar tussendoor heeft „Robin and Maria" toch ook andere aspiraties. Niet dat de legendarische Robin Hood het zonder de nooit opdro gende bron van Lesters grappen- vernuft hoeft te stellen, maar de se rieuze spelleider van „How I won the war" komt toch ook even om de hoek kijken. Sean Connery levert voor Robin Hood een onvermoeidbaar glim mende held. Hij is met zijn koning Richard Leeuwenhart op kruis tocht gegaan, maar al het wapenge kletter heeft hem niets anders dan twintig verloren jaren laten over houden. Dan vindt hij in Engeland zijn oo- gapel in een klooster. Dat kan hij niet over zijn hart verkrijgen. Maar al de overtuigingskracht van Aud rey kan hem toch niet van het knokken afhouden en strijdvaardig gaat hij weer op jacht. In de schitterende fotografie van David Watkin heeft Lester de po ging van Audrey om Sean tot meer huiselijkheid te bewegen met suc ces een illustratief tijdsbeeld trach ten op te roepen. Een mannenfilm en een vrouwefilm, dus wat let u. In een anti-heroïek ritme. Door Piet Ruivenkamp Ditmaal zou zij komen met de ver filming van „Hele dagen in de bo men" onder andere. Het mocht niet zo zijn. Een staking op de vliegvel den van Parijs door de brandweer verhinderde de aankomst van de filmkopieën, Het was de zoveelste maal dat men in Rotterdam naast een aangekondigde film greep. Zelfs taxiplannen liepen spaak. Dat wees meteen naar het zwakke punt in deze gewaardeerde mani festatie, die een open karakter wil voorstaan om de onafhankelijke film in de wereld een steuntje in de rug te bieden. Een van de aantrek kelijkste kanten van dit festival is dat er vaak met succes in de historie kan worden teruggewezen: „Die en die regisseur, nu met grote be kendheid, heeft zijn eerste interna tionale vertoningskansen in Rot terdam gehad". Dat is al verschei dene malen gebeurd. Maar het ta melijke ongeordende karakter van het wereldje der onafhankelijke film slaat in zijn chaos vaak terug op het festival. Er blijken niet altijd waterdichte afspraken te kunnen worden gemaakt, althans ze wor den maar gedeeltelijk waar ge maakt en dat houdt in dat Huub Bals en de zijnen bij het leven heb ben moeten improviseren om de grage kijkers voortdurend tevre den te kunnen stellen. Met films dan waar zij niet in de eerste plaats voor gekomen waren. Talrijke ti tels, die als trekkers gezien moch ten worden, zijn niet op het scherm gekomen andere films moesten het bijvoorbeeld zonder ondertitels stellen. Democratie Een in de praktijk open aanbod uit vele windstreken geeft een toe te juichen onbegrensde informatie. Is dus voluit democratisch. Maar de taalbarrires maken die openheid toch weer tot pure theorie, omdat het publiek tot een elite beperkt moet blijven, die de ontvankelijk heid voor nieuwe ontwikkelingen al in zich heeft. De wenselijke ver breding bij een grotere groep toe schouwers voltrekt zich niet, er blijven onoverkomelijke drempels bestaan. Het lijkt dus in de eerste plaats wenselijk dat er voor gede gen voororientatie van de moge lijke toeschouwers in de toekomst een selectie van kwaliteitsfilms (bijvoorbeeld twintig) in een hoofdprogramma komen. Met on dertitels, een goede projectie (daar mankeerde in 't Venster met kaars licht .werk bijna alles aan) en met een ruime vertoningsfrequentie. Dat handvat moet men de gemid delde toeschouwer geven. Daar omheen kan er dan ruimte gescha pen worden voor diverse catego- Er is op het filmfestival van Cannes twee jaar geleden nogal wat te doen. geweest over het feit dat de film "Taxidriver" tot de beste film van het festival werd verkozen. Die on vrede was er niet zozeer omdat "Taxidriver" te slecht is om die eer te verdienen, maar velen vonden dat de Gouden Palm, een in de in ternationale filmwereld hoog ge schatte onderscheiding, eigenlijk bij Paul Mazursky's "Next Stop Greenwich Village" terecht had moeten komen. Het zou een beetje misplaatst zijn en te ver voeren om aan te geven waarom naar mijn mening "Taxidriver" van Martin Scorsese een juiste keuze was. De twee films verschillen trouwens te veel en bovendien zou in zo'n ver gelijking "Next Stop" onrecht worden aangedaan en als er iets is dat vermeden moet worden is dat het wel. Daarvoor is Mazursky's film gewoon veel te leuk. Niet erg bijzonder, maar waarom zou dat ook moeten? In "Next Stop Greenwich Village" draait het om twee zaken. Alle reerst New York dat een centrale rol speelt. Net als in "Taxidriver" trouwens (de enige vergelijking die er zo op het eerste gezicht tussen de films te maken is). Maar vormt irr Scorsese's film de wijk Harlem het weinig florissante decor, in "Next Stop" is de wijk Greenwich Village achtergrond. Greenwich Village was in de jaren vijftig het verza melpunt voor intellectuelen en ambitie heeft met zijn festival de hoofdstad te willen worden van de onafhankelijke film in zijn presen tatie, zoals Cannes dat is voor het meer georganiseerde filmwezen, dan zal men daarnaar moeten han delen. De aanzetten zijn voldoende aanwezig, het gaat er nu maar om dat de goodwill, die in zes jaar ge schapen is, niet door de vingers glipt omdat men voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten. Welke charme het complex aan de Gouvernestraat in zijn informele karakter ook bezit, er zullen ook nog heipalen de grond in moeten om tot de accommodatie te komen, die een volwassen filmfestijn be hoeft. De kleine stad Cannes is niet eens tevreden met zijn huidige za lencomplex en denkt al aan nieuw bouw. De grote stad Rotterdam met nog steeds een beperkte filmzale- noutillage zou daarin zijn kansen moeten zien om een belangrijke daad te stellen. Deventer wil zekerheid over première DEVENTER (ANP) - Om aan alle onzekerheid omtrent het al of niet doorgaan in Deventer van de wereldpremière van de. film "Een brug te ver" een eind te maken, heeft de gemeente Deventer het consulaat- generaal in New York inge schakeld. Volgens wethouder K. H. Vos, die de Deventer film zaken behartigt, ging filmpro ducent Joseph E. Levine zo te keer bij het eerste bezoek dat de consul-generaal hem bracht, dat de man zich de tweede keer door een advocaat liet vergezel len. De missie van de consul- generaal heeft evenwel, aldus de Deventer wethouder, nog geen uitsluitsel gegeven over de wereldpremière. Wel zou de filmproducent met klem heb ben bestreden dat hij nog voor enkele tonnen bij het Deventer bedrijfsleven in het krijt staat. Fernando Rexj moet de koning in zijn schaakspel omleggen In "La femme aux bottes rouges Titel: "La femme aux bottes rou ges"; regie: Juan Bunuel; hoofd rollen: Catherine Deneuve, Fer nando Rey; theater: Studio; 18 jaar. Toen Juan assistent-regisseur van zijn beroemde vader was moet hij veel van hem hebben afgekeken. In "La femme aux bottes rouges" geeft hij daar - op een knappe ma nier - blijk van. Dezelfde absurdi teiten als Bunuel sr. zou hebben gebruikt brengt ook zijn zoon te be rde. Toch kun je hem niet betichten van naaperij. Daarvoor is het gegeven, de manier waarop hij dit uitwerkt, te oorspronkelijk. Fernando Rey is de rijke intrigant, die de blonde schrijfster (Catherine Deneuve) in zijn greep wil krijgen. Hij speelt haar uit tegen haar vriend en een uitgever, op wie zij verliefd is. Helaas voor hem is de mooie dame net iets slimmer dan hij en wordt hij niet alleen bij het scha ken, waar beiden erg dol op zijn, maar ook in werkelijkheid mat ge zet. Een schitterend door dromen, absurditeiten en spelletjes vertroe belde werkelijkheid. Een plot die even onverwacht als bizar is. Bunuel geeft zijn schrijfster in de film telepatische gaven mee, wat het geheel nog boeiender en absur der maakt. Ze voorspelt en ziet din gen gebeuren, niet alleen in de toe komst, maar ook in het verleden. Dat zal haar tegenspeler parten spe len, evenals haar genialiteit bij het schaakspel. Bunuel jr. maakt gebruik van sym bolen. Hij heeft oog voor details. Maar geen detail wordt teveel ge bruikt. Alles heeft zijn functie. Elk detail, elk decor komt op een gege ven ogenblik terug als een zeer sail lant punt. Bunuel is daarop ge fixeerd. Als kijker krijg je dan ook geen moment de tijd om je te verve len. Met hetzelfde oog als de regis seur moet je als het ware naar de film kijken, om niets onopgemerkt voorbij te laten gaan. Een boeiend filmer die jonge Bu nuel. Het zou er best eens inzitten dat hij zijn vader nog naar de kroon gaat steken. ANNEMIEK RUYGROK quasi-intellectuelen, artiesten en quasi-artiesten en drop-outs en quasi-drop-outs. Zoiets wat het Quartier Latin in Parijs was en voor sommigen nog is. Mazursky weet via fraai camerawerk en met de zeer passende klanken van het Dave Brubeck Quartet een gave en au thentiek ogende sfeer te scheppen. In Greenwich Village gaat het in de tweede plaats om Larry Klein. Een Joodse jongen, die niet alleen naar de artiestenwijk gaat om caruière te maken als acteur, maar ook om zijn moeder die in hoge mate beslag op hem legt te ontvluchten. Ze blijft hem echter achtervolgen. Pas als z'n carrière lijkt te gaan slagen en hij vertrekt naar Hollywood voor zijn eerste filmrol laat zij hem ein delijk los. De rol van Larry Klein wordt gespeeld door de zeker in Nederland nog onbekende jonge acteur Lenny Baker. En net als de andere jonge acteurs en actrices in de film maakt hij er iets heel moois van. Dat in tegenstelling tot Shelley Winters die het er in de rol van de bazige moeder wel erg dik bovenop legt en zo dominant is dat haar rol tamelijk onwerkelijk overkomt. Maar misschien is het juist haar verdienste dat Mike Kellin van haar uiterst onderdanig en suf geprate man een prachtige rol kan maken. "Next Stop Greenwich Village"; regie: Paul Mazursky; hoofdrol len: Larry Klein en Shelley Win ters; theater: Lido 3; 18 jaar. BART JUNGMAN Filmpje van Willeke naar Cannes DEN HAAG (ANP) - Het eerste filmpje, dat Willeke van Am- melrooy onlangs heeft ge maakt, is aangemeld voor ver toning op het filmfestival van Cannes, dat van 12 tot 27 mei wordt gehouden. Het is de zes minuten durende kleurenfilm "Rust" met Maartje Seijferth en Leontien Ceule- mans. Willeke van Ammelrooy regisseerde het werkje niet al leen, ze schreef er ook het draaiboek voor. Het verhaaltje gaat over het feit, dat als ande ren je verleden gebruiken, dit verleden ongewild opnieuw gaat leven. Minister Van Doorn van CRM heeft met "Rust" ook het korte filmpje "Duizend zielen" van Rimko Haanstra voor "Cannes" aangemeld. De vijf hoof drolspelers uit de Amerikaanse film "Next stop, Greenwich Village". Deze wijk in New York was in de jaren vijftig dé plaats voor artiesten of wat daar voor door wilde gaan. ROTTERDAM (SP) Is er een relatie tussen televisie en film? Jan Blok ker was in Rotterdams Film Inter national voorzitter van een ge sprek. Naar zijn aard riep hij dus provocerend neen. De televisie is een totaal ander medium, meer in het bijzonder om voetbalwedstrij den uit te zenden en kamerversla gen te geven. Vragen naar de relatie met de speelfilm staat gelijk aan vragen naar de relatie met boek of schilderij. Laat de film de tv- maar helpen. Gelukkig bewijst de VPRO nog een beetje het tegendeel van Blokkers stellingen. Maar de aanwezige ci neasten werden uit hun tent gelokt en dat was ook wel enigszins de be doeling. De boot was natuurlijk he lemaal aan toen de discussieleider op een gegeven moment ook nog vaststelde dat er in Nederland geen echt filmtalent bestaat. Het neemt allemaal niet weg dat er in ons land een gerechtvaardigde basis voor pessimisme is, want onze tv-zuilen hebben zich nog nauwelijks lankmoedig naar de hunkerende cineasten gebogen om ze de gelegenheid te geven hoog nodige ervaring op te doen. Dat kan best, want tv is maar een weggooimedium, dat topkwaliteit niet voorop stelt. Tussen de quizjes en de sportverslagen door valt dan de eerste wankele stap van een ci neast niet uit de toon en de zucht naar een grootste gemene deler, die zoekt naar het heftigste applaus. In het buitenland liggen de zaken wel wat anders. Daar vertelden bui tenlandse gasten over. In Frankrijk is er bij het Institut National Au- diovisuel een aardig bedrag be schikbaar om opdrachten eerst de bioscoop in te helpen en enige tijd daarna op de tv te brengen. In de Bundesrepubliek klaagden de bio scopen dat de concurrentie van honderden speelfilms per jaar op het kleine scherm onrechtvaardig was. Gevolg: voor iedere film op tv' moet dertigduizend Mark in een potje worden gestort, waar jaarlijks een zes miljoen Mark in terecht komt om opdrachtfilms te maken, die eerst de bioscopen in gaan. Iets om voor Nederland ook eens aan te denken in de bescherming tegen het groeiende Amerikaanse mark taandeel in onze bioscopen. Blokker had natuurlijk wel gelijk toen hij stelde dat de Nederlandse situatie totaal anders ligt. Ons land is in financiële verhouding tot grote landen geen partij (de Duitse tv kan zich tweeduizend Mark per minuut veroorloven). Maar daarbij komt nog dat het bescheiden budget, dat hier voor films maken zou moeten worden aangewend, door zeven zendgemachtigden in te kleine stukjes is gehakt om er hoe dan ook nog iets mee te beginnen. De situatie zit hopeloos vast, poli tiek en financieel. Een zwartgallige Jan Vrijman stelde vast dat bij de tv iemand aan de knoppen draait, die reageert op de kijkcijfers en bij het filmbedrijf bazen, die reageren op de kassa. Over het maken van kwa liteitsfilms kan men alleen maar sombere verwachtingen hebben. Als het Rotterdamse festival zich dit jaar heeft waargemaakt dan zit dat in de vertoning van talrijke (en vaak de beste) films, die in samen werking met de tv, in welk buiten land ook tot stand zijn gekomen. En zo duidelijk te wijzen op het gemis dat aan dit soort activiteiten in Ne derland bestaat. Voorlopig schopt Hilversum deze zomer zijn creatief (free-lance) talent de straat op, zoals het in de prehistorie acteurs en ac trices van toneelgezelschappen overkwam.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1977 | | pagina 13