W.l'fiH
tmjiifi
"ASTERIX VEROVERT ROME"
ir
DE
GELE
SPIN
MAANDAG 14 MAART 1977
Henk van der Meyden heeft me
een liefdesbrief geschreven, al
thans dat schrijft hij achter op
het nieuwe weekblad "Privé":
"En dit is ook eigenlijk een lief
desbrief, van mij aan u." Het
lijkt me niet meer dan beleefd
dat ik in zo'n geval even terug
schrijf:
"Mijnheer, uw brief in goede
orde ontvangen. Het was welis
waar de eerste liefdesbrief waar
ik 1£5 voor moest betalen,
maar ik geef toe dat de liefde
niet van één kant kan komen.
Omdat u mij een ouderwetse
minnaar lijkt (ik tutoyeerde al
tijd in mijn liefdesbrieven),
houd ik het dan ook maar op
"U", te meer omdat ik niet kan
zeggen in alle opzichten geluk
kig te zijn geweest met uw "love
letter". Het leek wel een onheils
bode "Hoe prins Bemhard zijn
doofheid verbergt" (ik las eerst,
per ongeluk, "doofpot");
"Waarom ik niet meer wil le
ven" (een radeloze Sylvia Kris
tel, en ongetwijfeld ook een ra
deloze Henk van der Meyden,
want Sylvia staat bij de "vaste
medewerkers" vermeld, en die
raak je niet graag kwijt); "Udo
Jürgens nam mij m'n jeugd af'
(een KLM-stewardess);
"Vrouwtje Van Agt verkoopt
haar mooie jurken" (een CDA-
echtgenote) en "Onze prinsessen
dansen als indianen en stoppen
Christina's Jorge in de kookpot
(geheimen van onze keuken
prinsessen).
Met dat laatste verhaal luidt u,
dunkt mij, een nieuwe maar
stokoude periode in de Neder
landse boulevardjoumalistiek
in. We krijgen de indroevige
inside-story voorgeschoteld hoe
onze middelbare prinsessen en
prinsen, verkleed als indianen,
rond een bordkartonnen pot
dansten waarin Jorge opgeslo
ten zat, een en al vrolijkheid
dus, maar natuurlijk was er
geen foto voorhanden en
daarom hebt gij Eppo Doeve ge
vraagd deze onvergetelijke
scène zo natuurgetrouw moge
lijk na te tekenenDaarmee hebt
ge de tekenaar weer in zijn oude
functie hersteld. Vroeger, voor
dat de fotografie was uitgevon
den, werden aardbevingen,
moordaanslagen, vulkaanuit
barstingen, scheepsrampen en
dat soort calamiteiten in "De
Hollandsche Illustratie" en der
gelijke bladen immers ook altijd
door tekenaars gerecon
strueerd, zodat je er donder op
kon zeggen dat het zo in ieder
geval niet gebeurd was
Het is leuk dat die goeie ouwe
tijd nu weer terugkomt. Nog
leuker isl dat de onthullingen in
uw weekblad niet beperkt blij
ven tot datgene wat een goede
vriendin van ons bondig pleegt
samen te vatten met "jong geluk
op Drakenstein.
In het eerste het beste stuk in het
eerste het beste nummer onthult
onze eerste en beste toneelclown
Toon Hermans dat de meest ge
citeerde uitspraak ("What's in a
name?") van de beroemdste
schrijver aller tijden (William
Shakespeare), niet van deze
Shakespeare is zoals we sinds
het ontslaan van "Romeo en Ju
lia" 1595 geneigd waren te den
ken, maar van George Bernard
Shaw, die als ik goed ben inge
licht gemiddeld zo'n eeuw of
drie later dan Shakespear leef
de. Ik voorspel dat deze onthul
ling van Toon Hermans, die
blijkbaar het historische fiat
kreeg van de beide hoofdredac
teuren Henk van der Meyden en
Willem Smitt, alsmede van
eindredacteur Rien Menke, van
de redactie showbusiness of de
redactie koninklijk huis,society
en algemene reportage, en van
de bureauredactie, groot opzien
zal baren in de hele wereld! Ik
zelf twijfel weliswaar nog
steeds, maar zei George Be
rnard Shaw niet: "Alle grote
waarheden beginnen als kette
rijen"? En was het ook niet die
zelfde Shaw die zei: "Met Home
rus als enige uitzondering, is er
geen enkele schrijver van im
portantie, zelfs Sir Walter Scott
niet, die ik in staat zo volkomen
te verachten als ik Shakespeare
veracht wanneer ik mijn geest
afweeg tegen de zijne?"
Vooral deze laatste uitspraak
pleit sterk voor de nieuwe visie
van Toon Hermans, maar waar
maak ik mij eigenlijk druk
over? Wat is immers een naam?
Het ding dat nu roos heet zou,
als het een andere naam had,
even liefelijk geuren. Of niet
soms? Shaw or Shakespeare,
one pot wet.'
Omgang
De jaarlijkse Stille Omgang
had in de nacht van de afgelo
pen zaterdag op zondag in Am
sterdam, in verband met de
drastisch geslegen koffieprij
zen, zijn beginpunt bij de Hei
lige Stede en zijn eindpunt op de
Lauriergracht nummer 37.
NICO SCHEEPMAKER
'De architect en de keizer van Assyrië'
LEIDEN - U moet er een ogen
blik vanuit gaan, dat de mening
van de recensent ditmaal vol
strekt ondergeschikt wordt
gemaakt aan de indruk, welke
het stuk „De architect en de
keizer van Assyrë" van de to
neelgroep „The Nelly Vivas
Company'VLa Mama New York
met de acteurs Lazaro Perez en
Ronald Pearlman zaterdaga
vond op het veeltallig in de
Leidse schouwburg aanwezige
publiek heeft gemaakt. Zoals
gewoonlijk voelde ik nauwe
lijks enige affiniteit met deze
Mickery-produktie, omdat het
genre me niet of nauwelijks
aanspreekt. Maar zaterdaga
vond had ik beslist te weinig
vermogen me in het hele dra
matische aspect, dat een be
langrijk deel van deze produk-
tie uitmaakt, in te leven. Het
spel van Perez Pearlman, die
op andere dagen vervangen
worden door de acteurs Victor
Attar en Thomas Kopache, was
zo intens, zo gemeend en zo vol
geladenheid, dat elke negatieve
Naar toneelstuk
sterk gepeeld
reactie onmiddellijk als onecht
en oneerlijk ontmaskerd
wordt,. Een bizarre ervaring: je
ziet hoe twee mensen op het to
neel bezig zijn een ongelofelijke
toneelprestatie te leveren en
toch boeit het niet. Natuurlijk
moet ik niet zeuren over het feit,
dat het van weinig subtiliteit ge
tuigt, wanneer een skelet ten
tonele wordt gevoerd, dat ver
volgens middels masturbatie
door één van de acteurs naar
een hoogtepunt wordt geleid.
Of wanneer de andere acteur,
naakt op een subtiel reepje tex
tiel na op die plaats waar je dat
inderdaad zou verwachten, zich
de ideale vrouw verbeeldt door
zelf met een roos in de aars over
het toneel te huppelen. Dat zijn
per definitie zaken, die mij af
stoten. Maar dat neemt inder
daad niet weg, dat voor dit soort
theater een publiek bestaat.
Dramatisch en speltechnisch
zat het allemaal fantastisch
goed in elkaar. Dit door Fer
nando Arrabal (een toneelken
ner weet dan eigenlijk al ge
noeg) geschreven en door Tom
O'Horgan geregiseerde en van
muziek voorziene stuk boeit in
zijn absurditeit en obsceniteit
mateloos. Juist het zoeken naar
symbolieken (hoe vulgair die
soms ook mogen zijn) is op zich
een allustratief voorbeeld van
de wegen, die het moderne to
neel heeft ingeslagen. Maar de
acteur, die zich, op „comman
do" van een skelet (die inciden
teel aan een sprekende pop doet
denken) voorziet van dameslin
gerie en vervolgens de b.h. op
vult met glibberige zelfgevan-
gen vissen, is voor mijn gevoel
met iets onmogelijks bezig. Ab
surditeiten in een sublieme
dramatische vormgeving. Wat
staat ons allemaal nog te wach
ten?
BERT KOEKEBAKKER
LEIDEN - Het Leids Kamer
koor onder leiding van Ton Be
ckers liet zich zaterdagavond
horen in de Lokhorstkerk, deels
in combinatie met en deels af
gewisseld door het Leids
Barok-ensemble, een blokfluit-
kwartet, en Piet Kunst als solist.
De voorliefde van dirigent Ton
Beckers voor de stijlperioden
van Renaissance tot en met Ba
rok is in de loop der jaren wel
tevoorschijn gekomen. Hij
treedt daarmee in het voetspoor
van een aantal dirigenten dat
zich eveneens daarmee inten
sief bezig houdt.
Prachtig natuurlijk, maar men
wordt er wel wat veel met de
neus opgedrukt. Dit neemt niet
weg, dat Ton Beckers ons met
zijn Leids Kamerkoor twee
kroonjuwelen van zijn vakman
schap heeft getoond met de
subtiel gezongen en heel mooi
gefraseerde werken van Cle
mens non Papa: „O Venus
schoon" en de „Lustelijcke
Verdienstelijke
resultaten van
Leids Kamerkoor
May". Het hoogtepunt van de
avond. Niet alles had dit hoge
niveau. Het begin met het
„Magnificat" van Cardozo liet
een zwakke bezetting horen van
de tenoren, die wat kelig en on
gearticuleerd zongen. Maar het
gaf ook meteen een indruk van
het mooie koor materiaal vooral
in de bassen. In het totaal ver
dienstelijk uitgevoerd.
De dubbelkorige, instrumen
tale bezetting van Gabrieli's
„Canzon" met het Leids
Barok-ensemble en de blokflui-
ters klonk wat stroefjes. Men
had kennelijk moeite met de
ritmische schrijfwijze; de uit
voerenden dachten teveel me
trisch.
Piet Kunst was solist in het
Concerto di camera voor alt-
blokfluit, twee violen en basso
continuo van Telemann. Tech
nisch was hij bewonderens
waardig, maar hij werd over
stemd door het continuo, waar
van de celliste onverstoorbaar
verder ging, trefzeker en niet uit
de maat te slaan.
Men mag niet uit het oog verlie
zen, dat het bijna allen (op twee
na: de dirigent en Piet Kunst)
amateurs waren, die het geheel
met grote inzet hebben ver
zorgd. Met een heel verdienste
lijk resultaat overigens. Zoals
opgemerkt, er waren een paar
uitschieters die ver boven
amateur-niveau lagen.
BEPR IJNDERS.
Galerie Kerkdam, Lange Kerkdam 113,
Wassenaar. Tentoonstelling oliever
fschilderijen van Sonja Gerverdinck,
Willie v. d. Berg en Marina Broere, li
tho's. etsen en tekeningen van Jenne van
Eeghen Geopend woe. t/m za. van 10-16
uur en di. van 14-20 uur, t/m 12 mrt.
Galerie Denise Stephan, Bakker-
steeg 18, tel.132319. Tentoonstel
ling Kees van Roemburg - stille
vens. Van 11 febr.t/m 11 apr.,
geopend za. en zo. van 14-18 uur,
overige dagen na tel. afspraak.
De Waag. Tentoonstelling Ver. Amateur-
fotografen i.s.m. Profeks. dag. geopend
van 12-17.30uur,zo.gesloten, t/m 18mrt.
Galerie v. d. Vlist, Botermarkt 3. Ten
toonstelling Rob Clous - kleuretsen.
Geopend di. t/m za. van 10-17 uur. do. tot
21 uur, t/m 9 apr.
Galerie De Oude Rijn. Oude Rijn 40.
Tentoonstelling Jan van der Veer - olie
verfschilderijen en aquarellen
do.
19-21 i
t/m 23 r
LAK-foyer, Levendaal 150 en Acade
miegebouw, Rapenburg 73. Tentoon
stelling schilderijen en collages en Die-
denk Gerlach, Jeroen Gerlach en Jean
Marie Mersmans. Van 4 mrt. tot 1 apr.
De Ruif, Janvossenstceg 59. Tentoon
stelling Canal - gouaches en penteke
ningen. Tot 1 april.
Werkplaats De Bange Duivel, Rijndijk-
straat 4, exposeert eigen werk in eigen
atelier, tot 1 mei.
De Lakenhal, Oude Singel 28-32. Ten
toonstelling Floris Verster en Menso
Kamerlingh Onnes, akwarellen en teke
ningen 1885-1900. Van 21 jan.-21 mrt.,
dag. geopend van 10-17 uur, zon- en
feestdagen van 13-17 uur.
(Diu/
14 MAART 1977
Honderd jaar geleden stond in
de krdnt:
-Aan de "WeserZeitung" wordt
gemeld, dat de Hollandsche
Maatschappij van Landbouw
op de internationale tentoon
stelling voor zuivelbereiding te
Hamburg in de afdeeling kaas
onvoorwaardelijk de grootste
overwinning heeft behaald.
Van de door haar ingezonden
tien soorten kaas wezen de
prijsrechters aan zes het predi
kaat "zeer fijn" toe, aan twee
dat van "fijn" en aan twee dat
van "goed", wat te meer beteek-
ent als men bedenkt, dat de
eerstgenoemde onderscheiding
slechts zeer zeldzaam is toege
wezen
- Een ongewoon avontuur is,
volgens de "Précurseur"aan
het Engelsche schip "Jane" op
reis van Duinkerken naar Ant
werpen overkomenOp de reede
van Vlissmgen zag de equipage
een mensch drijvenMen vischte
een matroos op met een bundel
kleeren om den hals. De man,die
bijna geheel uitgeput was, ver
telde dat hij Deutscher was,
dienst genomen had op een En-
gelsch koopvaardijschip, doch
door den kapitein zoo slecht be
handeld was, dat hij liever een
bijna onmogelijke vlucht wilde
wagen dan langer aan boord te
blijven. Bij afschuwelijk on
stuimig en koud weer had hij
twee uren in het water doorge
bracht.
Vijftig jaar geleden:
- Op een eenzame weg ergens in
Friesland liep een eenzame
wandelaar, met een groot klei
dorp als bestemmingOp zeker
oogenblik reed een auto hem
achterop, waarvan de chauf
feur, de veearts van het dorp,
hem uitnoodigde mee te rijden.
Onderweg ontspon zich een
geanimeerd gesprek, waarbij
de niets vermoedende veearts
zijn metgezel vertelde zijn rij
bewijs thuis te hebben laten lig
gen, maar dat de politie hem
niet zou aanhouden. Toen men
de woning van den veearts ge
naderd was, maakte de metge
zel zich bekend als agent van
politie in burger. Hij legimi-
teerde zich als zoodanig en
deelde den veearts mede, dat hij
zich genoodzaakt zag proces
verbaal op te maken wegens
rijden zonder rijbewijs. De
veearts keek op zijn neus, doch
slaagde er in een vervolging met
vijf gulden af te koopen. Hoe
verrast echter was de agent,
toen hij den volgenden dag van
den veearts een nota ontving ad
7.50 wegens thuisbrengen per
auto
Rijksmuseum van Oudheden (Rapen
burg 28). Werkd. 10 uur voorm.-5 uur
nam. zondag 1-5 uur nam.
Pulchri Studio, Oegstgeest. Tentoon
stelling Paul van Eeden - schilderijen en
aquarellen. Dag. geopend van 10-16 uur,
zo. gesloten van 4 t/m 24 mrt.
Galerie-Bibliotheek, Luifelbaan 1, Was-
Tentoonstelling Jan van Geem - aqua
rellen, tekeningen en grafiek en Frans
Hoek - aquarellen en tekeningen.
Openingstijden van de bibliotheek, tot
14 apr.
Galerie JA, Sportfondsenbad, Wasse
naar. Tentoonstelling Joop en
Alexandra - keramiek en tapijten.
Geopend woe. van 20-22 uur, do. t/m zo.
van 10-17 uur, van 10 t/m 27 maart.
ARS, Pieterskerkgracht 9. Tentoonstel
ling van werk van ARS-leden. Geopend
dag. van 14-16.30 uur en van 19.30-21.30
uur. zat. en zo. van 12-16.3
PANDA EN DE MEESTER-REIZIGER kratten met bestemming Ghadzuq door de opening naar buiten.
26-136 - Panda wilde niet langer in een kist opgesloten zitten. En Dat bleef beneden, op de begane grond, niet onopgemerkt,
toen hij iemand in het laadruim hoorde, besloot hij de aandacht te ,JDaar! Onze wapensch!" riep een berg-bewoneropgewonden op de
trekken. Hij begon te rammelen en te bonken, en daardoor bewoog kisten wijzend die aan een ontvouwende parachute naar de aarde
r de metalen vloer, zweefden. ,Jirrrah! Onze grote vliegvriend Nahm al Rashd stuurt
n de kist zat, die onsch geweren en granaten voor onze strijd tegen de onderdruk-
de verpakking zich krakend en schuddend c
De vliegen ier dacht echter dat er ontplofbare wa>
op scherp stond. Hij opende haastig het luik e
i duwde de beide kersch.
Neem dikke ribkotele-
tten. Zet de punt van
een scherp mes tegen de
zijkant aan en druk door
tot op het been. Beweeg
de punt van het mes
langs het been heen en
weer, en beschouw
daarbij de insteekope-
ning als draaipunt, zo
dat deze klein blijft. Op
deze wijze krijgt u in het
vlees een soort zak
Vermeng 100 g fijnges
neden gekookte ham,
eetl. geraspte kaas, 'n
volle theel. rosmarijn en
een theel. paprikapoe
der. Vul de koteletten
geleidelijk met dit
mengsel en zout ze aan
de buitenkant licht.
boven laag
ken hietv
veel meer dan 15 min.
WINA BORN
FRED BASSET
WH" +VAA)($r EE fA/MF. BeJ3C€C-
je «er lei/eaj ik hêt" -
/1EEAJ/ OE AtlfAJ EAfEAJ LEI/6AJ, OAT
HOHBKirEGl. 3ET"ElfTE)tö WOEPP
WM* DEpe-ESClES EAT
er Sektea! fro&wi
1\J HEr eeesre rja/Ac. I
IK. Z^^EAJ HET
rwEet>E •- .htacHieuJ
Nee, ik denk er
niet ssn. tk denk
aan de hoo fden van mijn
onschuldige vriendjes in de
kelder. Het moet op hun
LUXOR: "De wraak van de
:r", dag. 2.30, 7.00 en 9.15
30, 7.00 en 9.15 uur. 18 jaar.
i. 2.15,
CAMERA: "Murder bij death", dag. 7.00
:n 9.15 uur. 14 jaar. Kindermatinee:
Lang leve Sneeuwwitje", za. en woe.
•30 uur, zo. 2.00 en 4.15 uur. AL. Nacht-
oorstelling: "The gambler", vr. en za.
11.30 uur. 18 jaar.
LIDO I: "De Peetmoeder", dag. 2.30,7.00
15 uur. zo. ook 4.45 uur. 18 jaar.
LIDO II: "L'Empire des sens", dag. 2.30,
7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur. 18 jaar.
LIDO III: "Silent Movie", dag. 2.30,7.00
15 uur, zo. ook 4.45 uur. AL.
STUDIO: "l'Innocente", dag. 2.30, 7.00
9.15 uur, zo. ook 4.45 uur. 18 jaar.
TRIANON: "Een stille liefde", dag. 2.30,
7.00 en 9.15 uur, zo. 2.15,4.30,7 00 en 9.15
REX: "King Kong", dag. 2.15, 6.45 en
9.15 uur, zo. 1.45,4.15,6.45 en 9.15 uur. 14
jaar. Kindermatinee: "Sneeuwwitje", za.
:n woe. 2.30 uur. AL. Nachtvoorstelling:
'Pornotoer in Bangkok", vr. en za. 11.30
iur. 18 jaar.
Ongevallendienst
ziekenhuizen Leiden
Ongevallendienst elke dag Academisch
Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00
uur tot woensdag 13.00 uur (Diacor.es-
senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za
terdag 13.00 uur (Elisabeth-ziekenhuis).
Bezoekuren ziekenhuizen
Diaconessenhuis:
Middagbezoekuur 14.00-14.45 uur.
Avondbezoekuur. 18.30-19.30 uur. Kin
derafdeling dagelijks van 14.00-19.00 uur
alleen voor ouders zondag 14.00-15.00
uur voor overige familieleden. Kinderen
beneden 14jaar hebben geen toegang op
de kinderafdeling.
Sint Elizabeth-ziekenhuis:
Volwassenen dagelijks van 13.30-14.15
uur en van 18.30 tot 19.30 uur; klasse
afdelingen ook 11.15 tot 12.00 uur.
Kraamafdeling: dag. van 11.15 tot 12.00
uur (alleen voor echtgen.) v. 15.00 tot
16.00 uur en van 18.30 tot 19.30 uur. Kin
derafdeling dag. van 15.00 tot 18.30 uur.
CCU (hartbewaking) dag. van 14.15 tot
14.45 uur van 19.00 tot 19.30 uur. Inten
sieve verpleging: dag. van 14.00 tot 14.30
uur en van 18.30 tot 19 00 uur.
Sport-Medisch Adviescentrum Spreek
uur ma. en do. 19.30-20.30 uur in het St.
Elisabeth-Ziekenhuis.
Endegeest dinsdag en vrijdag 13-14.30
Annakliniek:
Klasse afdeling van 13.00-14.30 uur van
18.30 tot 20.00 uur.
Derde klasse bezoekuur van 13.00-14.00
Academisch-Ziekenhuis
Voor alle patiënten (behalve kinderen)
zijn de bezoekuren als volgt:
Elke dag:
14.15-15.00 uur.
18.30-19.30 uur.
Voor de prematurenafdeling gelden de
volgende bezoekuren (alleen voor ou-
Maandag tlm vrijdag:
Bezoek aan ernstige patiënten:
Wanneer voor ernstige patiënten door
lopend bezoek wordt toegestaan kan de
hoofdverpleegkundige hiervoor spe
ciale kaarten verstrekken.
Bezoektijden Kinderkliniek:
Dagelijks:
15.00-15.45 uur.
18.30-19.00 uur.
Bezoektijden kinderafdeling:
Elke dag:
14.15-15.00 uur.
18.30-19.00 uur.
Alphen aan deruRijn
Rijnoord: le en 2e klas 11-11.30; 13.30-
14.15 en 18.30-19.30 uur: 3e klas 13.30-
14.15 en 18.30-19.30 uur; Kraamafdeling
13.30-14.15 uur alleen voor echtgenoten
19-20 uur; Kinderafdeling 15-15.30 uur
alleen voor ouders 18-18.30 uur
Geluidshinder Schiphol
Klachten over geluidshinder van vlieg
verkeer van en naar Schiphol kunnen
dag en nacht worden gemeld bij het in
formatiecentrum Geluidshinder Schip
hol (020-175000).